Willem de Veroveraar? Engeland was voor diens komst een behoorlijk achtergesteld gebied, terwijl het daarna een voorsprong nam op de ontwikkeling op het Continent.quote:Op zondag 28 juni 2009 22:34 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Voeg daarbij zaken als Willem de Veroveraar, Vikingaanvallen die 300 jaar doorgingen, onderlinge oorlogen, die jaaaaren duurden. Mensen waren gewoon bezig met overleven en dat is funest voor innovatie.
Ja, een Assyrisch leger had het zonder noemenswaardige moeilijkheden kunnen opnemen tegen Julianus de Afvallige. Dat wil niet zeggen dat de ontwikkeling in de Oudheid op alle gebieden stilstond. Veel technische verworvenheden hebben de Romeinen ook van de Etrusken overgenomen.quote:Op zondag 28 juni 2009 22:22 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, tot precies hetzelfde. De Vikingen voeren in 800 de Oceaan over en in 1490 deed Columbus hetzelfde. De meeste scheepvaart bleef in zicht van de kust, zowel in 500 als in 1490. De schepelingen van Columbus werden bloednerveus van de open waters om hen heen en wilden na 6 weken omdraaien.
Alles.quote:Op maandag 29 juni 2009 13:10 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
Dan kom je misschien een beetje uit bij deze discussie: Waarom heeft China ons niet ontdekt?
Waarom is Europa zo machtig geworden ipv het Oosten?
Ik denk toch dat de ontdekking van de stoommachine hier een hele grote invloed heeft gehad. Maar de tijd van de ontdekkingsreizen, toen Europa zich snel ontwikkelde, was natuurlijk al voor die stoommachine, maar wel NA de Middeleeuwen. Want wat zijn nou echt voorbeelden van die basis uit de Middeleeuwen waar jij het over hebt?
Dat zeg ik, ja. Erna. Niet tijdens en zeker niet in de korte tijd erna. En voorsprong op het Continent? Bron? In welk opzicht?quote:Op maandag 29 juni 2009 16:38 schreef TitusPullo het volgende:
[..]
Willem de Veroveraar? Engeland was voor diens komst een behoorlijk achtergesteld gebied, terwijl het daarna een voorsprong nam op de ontwikkeling op het Continent.
Wat een ongehoorde nonsens moet ik weer lezen.quote:Op zondag 28 juni 2009 19:55 schreef TitusPullo het volgende:
Ik studeer nu al vele jaren Geschiedenis. In die periode heb ik lang getwijfeld tussen de specialiteiten waarin de studie is onderverdeeld: Oudheid, Middeleeuwen, Moderne Tijd, Nieuwe Tijd. Lang ben ik van plan geweest, medievist te worden. Wanneer ik dit aan niet-historici vertelde, was onbegrip gewoonlijk mijn deel: was dat geen tijdperk van achterlijke bloeddorstigheid, waaraan pas een einde kwam toen men de Oudheid herontdekte? Stond West-Europa niet duizend jaar stil omdat het Christendom oppermachtig was? Een gedachte die eens breed gedragen werd en kennelijk nog altijd aanhangers heeft, populair samengevat in deze grafiek:
[ afbeelding ]
Nu geloof ik dat de Middeleeuwen niet achterlijk waren in technische zin en dat de Renaissance geen abrupte breuk was, al weet ik er veel te weinig van om dit te beargumenteren.
Mijn vraag is: hoe denken jullie over het verschijnsel van technische vooruitgang? Was dat werkelijk een proces van lineaire progressie dat werd gestuit door de Katholieke Kerk? Wat verklaart dat samenlevingen die niet gehinderd werden door het Christendom - Grieken, Romeinen, de Islamitische rijken - uiteindelijk geen vernieuwingen meer voortbrachten?
Wat een hilarisch niemendalletje.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 01:54 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Wat een ongehoorde nonsens moet ik weer lezen.![]()
![]()
Gooi jouw college-boeken Geschiedenis maar weer weg en ga naar Egypte om de Pyramides te bestuderen of ga naar de Bouwresten van Baalbek bij Libanon.
Vraag vervolgens aan de huidige knapste technici en architecten ter wereld of ze deze bouwwerken met de huidige beschikbare meest vernuftige technologie kunnen nabouwen.
Hun antwoord is: NEE.
Conclusie:
Er is geen technische vooruitgang, zoals jij beweert.
In mechanisering, bij voorbeeld. Reden waarom vroegere historici wel van een ''eerste Industriele Revolutie van de Engelse Middeleeuwen'' repten - men is daar al wel van teruggekomen.quote:Op maandag 29 juni 2009 18:28 schreef Lord_Vetinari het volgende:
En voorsprong op het Continent? Bron? In welk opzicht?
Dit was een serieuze constatering.quote:
Nee, ik heb namelijk geen Egyptologie gedaan. Ik kan natuurlijk wel opzoeken wanneer de Pyramide van Gizeh volgens de meeste Egyptologen is gebouwd (en met enig geluk kan ik een e-mailcorrespondentie vinden die ik eens voerde met een vriend van mij, waarin hij beweerde dat die gebouwen niet zo fenomenaal zijn als wel beweerd wordt), maar ik heb daar geen gedegen mening over.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:34 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Dit was een serieuze constatering.
Je beweert dat je jaren Geschiedenis hebt bestudeerd.
Kun je dan hier op basis van jouw studieen in het kort aangeven wanneer en vooral HOE de Grote Pyramide van Gizeh (Egypte) volgens jouw mening s gebouwd ?
Jij wilt met 1 toevallig voorbeeldje bewijzen dat er geen technologische vooruitgang is geweest sinds de Egyptenaren?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:34 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Dit was een serieuze constatering.
Je beweert dat je jaren Geschiedenis hebt bestudeerd.
Kun je dan hier op basis van jouw studieen in het kort aangeven wanneer en vooral HOE de Grote Pyramide van Gizeh (Egypte) volgens jouw mening s gebouwd ?
Want egyptenaren konden natuurlijk ook mensen naar de maan sturen, er is inderdaad hélemaal geen technische vooruitgang geweest.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 01:54 schreef Bankfurt het volgende:
[..]
Wat een ongehoorde nonsens moet ik weer lezen.![]()
![]()
Gooi jouw college-boeken Geschiedenis maar weer weg en ga naar Egypte om de Pyramides te bestuderen of ga naar de Bouwresten van Baalbek bij Libanon.
Vraag vervolgens aan de huidige knapste technici en architecten ter wereld of ze deze bouwwerken met de huidige beschikbare meest vernuftige technologie kunnen nabouwen.
Conclusie:
Er is geen technische vooruitgang, zoals jij beweert.
quote:Op dinsdag 30 juni 2009 01:54 schreef Bankfurt het volgende:
En ze hebben heel wat pogingen nodig gehad om tot de bekende pyramides te komen. Foute bouwmaterialen, verkeerde hellingshoeken etc.quote:Op woensdag 1 juli 2009 21:40 schreef Frezer het volgende:
[..]
, kunnen we dat niet nee? Genoeg mankracht, wat wis- en natuurkunde, en een flink stuk trial&error.
Hun vorm laat duidelijk zien dat de Egyptenaren duidlijk en compromis moesten zoeken om een groot bouwerk te maken dat ook nog een beetje blijft staan, namelijk de hellingshoek.
Ah, een echte kenner, dat zie je zo.quote:Op woensdag 1 juli 2009 22:46 schreef Lord_Vetinari het volgende:
In de Middeleeuwen is de stijl gewijzigd, ja. Van Gotisch naar Romaans (om bij de kerken te blijven).
En vergeet de Karolinigische minuskel nietquote:Op donderdag 2 juli 2009 08:47 schreef Iblis het volgende:
Ook van het Christendom kan het niet echt gezegd worden in de middeleeuwen. Natuurlijk, de kerk die aan het eind van de middeleeuwen verspreiding van kennis wil tegenhouden is berucht, maar in het begin van de middeleeuwen, als Europa een beetje in chaos verkeert, dan is het ook juist mede dankzij de kloosters dat wetenschap weer wat tot bloei kan komen.
Op een gegeven moment was de kennis van de oude Grieken nagenoeg weg: Boëthius (5e/6e eeuw) was in zijn tijd één van de weinigen die het Grieks nog beheerste, echt een uitzondering. Het Latijn was al heel lang niet meer het klassiek Latijn, maar het vulgair, of volks Latijn. Dat was tijdens de Romeinen al aan de gang, maar daarmee verdween ook die kennis.
Karel de Grote, die zelf waarschijnlijk niet kon schrijven, en misschien ook wel niet (goed) kon lezen, erkende dit wel als probleem. Belangrijke regeringszaken moesten wel opgeschreven worden, maar ja, zelfs schrijvers moest je met een lampje zoeken. Priesters snapten de Bijbel soms maar half, omdat de Vulgaat te ingewikkeld Latijn voor hen was.
Op dat moment heeft Karel verordonneerd dat er scholen moesten komen en dat kloosters bibliotheken moesten krijgen. Ook is er een standaardcurriculum ingevoerd. Dat heeft binnen het kloosterleven ook de mogelijkheid geschapen (in het Karolingische rijk dan) om weer wetenschap te bedrijven. De wetenschappers/filosofen van de Middeleeuwen zijn dan ook monniken, denk aan Ockham, Oresme, Bacon. Natuurlijk hadden die monniken ook zo hun 'onzinnige' interesses, maar het klooster is lange tijd een van de weinige plekken geweest (naast de hoven misschien) waar je überhaupt de vrijheid had om iets anders te doen dan hard en fysiek werken voor de kost.
Is dat zo? dat de kerk kennis in het algemeen als bron van kwaad zag voor het volk en het wilde 'verstoppen'quote:Op donderdag 2 juli 2009 08:47 schreef Iblis het volgende:
Ook van het Christendom kan het niet echt gezegd worden in de middeleeuwen. Natuurlijk, de kerk die aan het eind van de middeleeuwen verspreiding van kennis wil tegenhouden is berucht,
Inderdaad! Leesbaarheid is natuurlijk ook voor een deel gewenning, maar de Karolingische minuskel is zekerprachtig, en die heeft ook voor een goed deel als vorm voor de kleine letters gezorgd toen later de drukkunst kwam en er letters gesneden werden; de antiqua-letters zijn daar het voorbeeld van.quote:Op donderdag 2 juli 2009 14:42 schreef Diederik_Duck het volgende:
En vergeet de Karolinigische minuskel niet![]()
Best leesbare letter tot de moderne tijd, verbluffende eenvoud. Prachtige vondst, om die reden mag Karel van mij al de Grote heten.
Ja, daar doelde ik op. En verder op de Index Librorum Prohibitorum. Als die zaken spelen, dan is de kerk ook een machtiger instituut, dan verstart ze meer. Waar het mij om ging is dat je echter niet kunt zeggen dat de kerk, of het geloof in z'n algemeenheid vooruitgang tegenhoudt. Ondanks dat je van de Katholieke Kerk natuurlijk wel wat misstappen kunt aanwijzen.quote:Op donderdag 2 juli 2009 15:03 schreef Bluesdude het volgende:
Het lijkt me ook dat de kerk bijbelkennis hoger aansloeg dan wereldse kennis.... maar waar blijkt die obstructie van verspreiding van aardse kennis uit... behalve dan uit desinteresse en als er nieuwerwetse ideeën komen zoals de de aarde draait om de zon.. Deze laatste kennis was in weze een theologische kwestie voor de kerkleiders.. Het was alsof hun goddelijk universum onderuit werd gehaald.. wat ook zo was wbt visie op het universum...
Ik denk dat je het een noch het ander echt hard kunt maken. In de begintijd van de Islam, toen de Kalief in Damascus zetelde, en later, toen deze in Baghdad zat, toen is er eerst veel van de cultuur, toen voornamelijk van Byzantium overgenomen, maar later is er ook veel meer zelfstandig tot bloei gekomen. Veel Nestoriaanse Christenen en monniken die in Syrië woonden, hadden hoge functies binnen het rijk van de Oemajjaden, en hielpen mee om werken naar het Arabisch te vertalen, om kennis te importeren en het rijk op te zetten.quote:Op donderdag 2 juli 2009 16:23 schreef Burakius het volgende:
Men kan niet stellen dat de Islam wetenschap remmend is. Ik denk vaak aan de documentaire (ook als boek aanwezig) guns,germs and steel en naar de redenen die daar worden gegeven. Ik denk dat de Islam specifiek niet wetenschapsremmend is, mar juist bevorderend. De verandering van de wetenschapsmacht wijt ik dan ook aan andere factoren. Ik weet niet hoe andere dit bekijken?
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |