abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70407741
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 20:55 schreef Zith het volgende:

[..]

Dit zou Afrika inderdaad een hoop helpen (naast het stoppen van gratis voedsel geven).
Niet dus. Daarvoor zijn de yields per hectare in Afrika niet hoog genoeg. Een shock therapy brengt Afrika alleen maar in de problemen.

Het moet op zijn minst geleidelijk gaan.
  vrijdag 26 juni 2009 @ 21:01:21 #27
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_70407761
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 20:24 schreef Martijn_77 het volgende:
Ontwikkelingshulp stop zetten en de handel met die landen stimuleren
Het kan mogelijk zijn. Maar zoiets moet je geleidelijk aan doen, en je moet China erg in de gaten houden. Het direct stopzetten van ontwikkelingshulp gaat zeker problemen opleveren, en zeker als China dat gat gaat opvullen, en direct ook slim gebruik maakt van slimme handelsovereenkomsten.

De Chinezen geven er niet zoveel om dat de koper voor hun elektrische draden door een 14-jarig Afrikaans jochie uit de mijnen wordt gehaald, die daar 12 uur per dag werkt, en kan dus erg goedkoop handelscontracten afsluiten met diverse landen, waar Europa en de VS veel humanitairer (is dat een woord?) te werk gaan, of in ieder geval willen gaan.

Het is zeker waar dat een groot aantal van de zeer fragiele democratieën in Afrika voor een deel in leven worden gehouden door Europees en Amerikaans geld.

Maar ik weet niet of het een goed idee is dat gewoon te laten vervangen door Chinees geld.....

China is trouwens ook ERG HARD aan het investeren in Telecom-bedrijven in Afrika.

En ze hebben tegenwoordig een complete Africa Policy.

De rol van China moet zeker niet onderschat worden.....
Proud to be American. Hier woon ik.
"Beer is proof that God loves us" - Benjamin Franklin.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 26 juni 2009 @ 21:04:18 #28
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_70407830
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 20:54 schreef Zith het volgende:
(ALARM: Lambiekje ruikt deze posts vanaf 500 topics hier vandaan)
pi_70407893
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 16:57 schreef bendk het volgende:
In de vroege 1970’s had Afrika jaarlijks circa 2% economische groei. De ontwikkelingshulp was ruwweg 5% van het BNP. Sindsdien heeft Het Westen elk jaar de ontwikkelingshulp verhoogd.
Eind 1990’s bestond 18% van het BNP van Afrika uit gratis geld vanuit Het Westen.

Maar de economische groei daalde gestaag met de groei van de ontwikkelingshulp, resulterend in een langdurige economische krimp in de late 1990’s.

Feitelijk leeft Afrika van een bijstandsuitkering uit Het Westen. Nu, de gevolgen van gratis geld zijn funest. Dat kunnen we zien aan het maatschappelijke verval in eigen land. En we zien het terug in de epidemische armoede en oorlog in Afrika.

http://tv.nationalreview.(...)MTBiN2ZkYTBjYTA0YzI=

http://tv.nationalreview.(...)ZDIyMDZkODlhZjJhYTk=

http://tv.nationalreview.(...)NGY5N2Y0ZmUzNTY2OGI=

http://tv.nationalreview.(...)NTdiYmUzZjlmMGIxMjE=

http://tv.nationalreview.(...)NmU0Yzg4MjM3Mzc2ZGU=
Links is altijd maar bezig haar geweten te sussen om een zo decadent mogelijk leventje te kunnen leiden.
  † In Memoriam † vrijdag 26 juni 2009 @ 21:07:46 #30
230491 Zith
pls tip
pi_70407924
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 21:06 schreef Bascule het volgende:

[..]

Links is altijd maar bezig haar geweten te sussen om een zo decadent mogelijk leventje te kunnen leiden.
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_70407972
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 21:01 schreef maartena het volgende:

[..]

Het kan mogelijk zijn. Maar zoiets moet je geleidelijk aan doen, en je moet China erg in de gaten houden. Het direct stopzetten van ontwikkelingshulp gaat zeker problemen opleveren, en zeker als China dat gat gaat opvullen, en direct ook slim gebruik maakt van slimme handelsovereenkomsten.

De Chinezen geven er niet zoveel om dat de koper voor hun elektrische draden door een 14-jarig Afrikaans jochie uit de mijnen wordt gehaald, die daar 12 uur per dag werkt, en kan dus erg goedkoop handelscontracten afsluiten met diverse landen, waar Europa en de VS veel humanitairer (is dat een woord?) te werk gaan, of in ieder geval willen gaan.

Het is zeker waar dat een groot aantal van de zeer fragiele democratieën in Afrika voor een deel in leven worden gehouden door Europees en Amerikaans geld.

Maar ik weet niet of het een goed idee is dat gewoon te laten vervangen door Chinees geld.....

[ afbeelding ]

China is trouwens ook ERG HARD aan het investeren in Telecom-bedrijven in Afrika.

En ze hebben tegenwoordig een complete Africa Policy.

[ afbeelding ]

De rol van China moet zeker niet onderschat worden.....
Het westen is helemaal niet humanitairder.

Ik zag laatst nog een documentaire daarover. Echt schandalig wat er gebeurt in Afrika. Werkgevers controleren daar zelfs de post en het telefoonverkeer van hun werknemers (en nog veel meer). Zijn zowat slaven.
  vrijdag 26 juni 2009 @ 21:10:14 #32
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_70407998
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 20:52 schreef Martijn_77 het volgende:

[..]

Bron?
o.a. hier, hier, hier, hier, hier, en hier.

En echt HEEL moeilijk is het ook niet om te begrijpen dat het verspreiden van vaccinaties, voedselhulp, etc levens redt.
-
"Those who would give up Essential Liberty to purchase a little Temporary Safety deserve neither Liberty nor Safety" - Benjamin Franklin
  vrijdag 26 juni 2009 @ 21:11:19 #33
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_70408030
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 21:09 schreef Klopkoek het volgende:
Het westen is helemaal niet humanitairder.

Ik zag laatst nog een documentaire daarover. Echt schandalig wat er gebeurt in Afrika. Werkgevers controleren daar zelfs de post en het telefoonverkeer van hun werknemers (en nog veel meer). Zijn zowat slaven.
Wellicht heb je daarin groot gelijk. Toch is de ROEP om meer humanitaire producten in het westen groter dan een land als China.
-
  vrijdag 26 juni 2009 @ 21:12:47 #34
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_70408065
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 21:06 schreef Bascule het volgende:
Tja.... en wederom wil ik opmerken dat rechtse partijen de afgelopen 30 jaar vaker controle hebben gehad over het geld van Nederland dan linkse partijen.....

En wederom: Onderschat China niet als rolspeler in dit verhaal.
-
pi_70408364
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 21:11 schreef maartena het volgende:

[..]

Wellicht heb je daarin groot gelijk. Toch is de ROEP om meer humanitaire producten in het westen groter dan een land als China.
Het krijgt alleen geen gestalte in concrete resultaten. Dat is triest.

Maar ik ben het zeker met je eens dat de vraag vanuit China minder ver is op dat gebied.
pi_70408575
Het is en blijft een lastig onderwerp en het wordt met de jaren alleen maar gecompliceerder...

Ik denk dat elke partij (het westen, china, maar ook afrika) eerst een flinke mentaliteitsverandering moet ondergaan voordat er een oplossing voor dit vraagstuk komt...laten we beginnen bij het verminderen van de hebzucht van elke partij en een eerlijke verdeling in de handel van grondstoffen...

Of ga ik dan te kort door de bocht??
pi_70410858
De huidige Afrikaan is verworden tot een zombie die op gezette tijden zijn hand ophoud voor de zak met geld van het door LINKS verfoeide rijke? westerse wereld.

Dat het ontwikkelingshulp een totale mislukking is dat weten de ingezetenen onder ons, laatst stond er een artikel in de krant van Wakker Nederland, de Telegraaf.
Er kwamen diverse deskundigen aan het woord, de voor en tegenstanders maar die hadden één conclusie: het ontwikkelingshulp is een mislukking!
Al pomp je er 200.000.000.000.000.000. in Afrika het blijft bij het oude, je moet de mensch DAAR veranderen.
DAAR GAAT HET OM!
  vrijdag 26 juni 2009 @ 22:56:39 #38
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_70411202
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 21:32 schreef mkw het volgende:
laten we beginnen bij het verminderen van de hebzucht van elke partij en een eerlijke verdeling in de handel van grondstoffen...
"Morgen wonen we in een Utopie".

Tja, dat is dus een van de grootste problemen van Afrika. Er zijn 4 partijen (er zijn er meer, maar ik noem even de 4 grootste) die in principe de grondstoffen van Afrika willen hebben: Allereerst en vanouds Europa en de Verenigde Staten, en met name in de afgelopen 25 jaar opkomend China en India. India heb ik in mijn vorige posts niet zo genoemd, maar dat land is hard op weg om achter China aan te hollen.

Het is deels een probleem van vraag en aanbod en de makro-economie. De vraag naar goedkope, "made in China" producten neemt nog steeds toe, en alhoewel er ook grondstoffen elders zijn te vinden, kan China ze nergens zo goedkoop krijgen als in China.

Om je een idee te geven:

Je kunt hier duidelijk zien welke grondstoffen China en India niet hebben, en Afrika wel. Met name Lood, Zink, Koper en Goud, maar ook IJzer heeft China slechts een beperkte hoeveelheid van.

"Stop de ontwikkelingshulp, NU" is wederom een mooie populistische kreet..... maar de gevolgen daarvan op lange termijn kunnen behoorlijk negatief uitpakken voor Europa, en helpt China/India om de fakkel als wereldmachten over te nemen van Europa/VS.

Het is ZEKER waar dat onwikkelingshulp vaak verkeerd terecht komt, verkeerd wordt besteed, door corruptie voor een deel verdwijnt in de zaken van warlords en weet ik wat allemaal..... maar je kunt niet zomaar de geldkraan dichtdraaien en verwachten dat het allemaal goed zal gaan komen. Wat er WEL moet gebeuren is een slimmere aanpak. Geen monetaire hulp meer, maar naast de traditionele voedsel en medische hulp, ook hulp in de vorm van handelscontracten, het verbeteren van de infrastructuur (internet en verkeer), en scholing.

China is momenteel bezig met het verbeteren van de infrastructuur.... ze leggen stukken snelweg aan in Nigeria (een land met IJzer, Kolen en Olie), en hebben hun vingers in een groot deel van de telecombedrijven om zodoende internettoegang en mobiele telefonie te leveren.

Hoe dan ook, dit ligt een heel stuk ingewikkelder in elkaar dan simpelweg "geldkraan dichtdraaien en zelf laten oplossen".
-
pi_70411514
Om Afrika en Europa te redden tegen China zou Afrika in Euro-Afrika moeten veranderen, waar de blanke het voor het zeggen heeft.
Zimbabwe is maar één voorbeeld hoe het mis ging toen de blanke werd verjaagd.
pi_70414194
Tvp
  zaterdag 27 juni 2009 @ 01:09:31 #41
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70415152
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 20:44 schreef Singleyouteaare het volgende:

[..]

Dus jij zegt dat we die miljard mensen gewoon moeten laten verhongeren, alleen zodat wij geen aalmoes hoeven te geven? Ben je bang om een boterham per dag minder te eten?

Anders lees je even... Onze "hulp" heeft juist gezorgd voor een ENORME toename van het aantal mensen met honger!
censuur :O
  zaterdag 27 juni 2009 @ 01:09:48 #42
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70415160
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 20:49 schreef Klopkoek het volgende:
Feit: ontwikkelingshulp heeft levens geredt gemaakt.
  zaterdag 27 juni 2009 @ 01:11:30 #43
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70415205
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 22:44 schreef detlevico het volgende:
... je moet de mensch DAAR veranderen.
DAAR GAAT HET OM!
Dat hebben we gedaan, ze liggen nu onder een boom te wachten tot we ze eten komen brengen.
  zaterdag 27 juni 2009 @ 01:25:30 #44
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_70415560
Persoonlijk lijkt een soort neo-kolonisatie door de EU mij de beste oplossing, maar ik betwijfel of dat er ooit van komt. Het lijkt me het best als we langzaam landen als Marokko, tunesie en egypte zouden betrekken bij iig de monetaire unie. De aantrekkingskracht die dat zou hebben op buurlanden lijkt me enorm. In ruil voor de welvaart die je dan brengt, kun je enorm veel politieke invloed uitoefenen.
Het proces is echter traag en heeft een sterke EU nodig. Dat gaat nu niet met een te groot en log apparaat zoals we dat nu hebben, waar ook nog eens ineens teveel zwakke oostbloklanden in 1 keer zijn toegevoegd.

Maar laten we eerlijk zijn, het bovenstaande is wat er is gebeurd met landen als Spanje en Portugal en het werkt
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  zaterdag 27 juni 2009 @ 01:30:14 #45
36192 kingmob
Nice 'n Smooth
pi_70415652
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 01:11 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Dat hebben we gedaan, ze liggen nu onder een boom te wachten tot we ze eten komen brengen.
Dat is een overdreven voorstelling. Maar we stimuleren nu idd geenszins durf, innovatie en hard werken. Wat ontwikkelingshulp nodig heeft is een pragmatische visie, nu is de ideologie sterk gebasseerd op korte termijn conflicten en problemen en teveel beinvloed door media.
Het doet het echter niets goeds als Afrikanen worden afgeschilderd als een lui volk ofzo. Er valt immers niet tegenop te boksen nu. Het is niet alsof jij het daar anders zou kunnen doen en dat terwijl je post druipt van het superioriteitsgevoel.
Verdwaald in mijn eigen belevingswereld.
  zaterdag 27 juni 2009 @ 01:35:46 #46
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70415762
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 01:30 schreef kingmob het volgende:

[..]
Het is niet alsof jij het daar anders zou kunnen doen
Dat zal ik ook niet ontkennen, als ik daar zou wonen zou ik ook allang 8 kinderen hebben...
pi_70416245
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 01:30 schreef kingmob het volgende:
Het doet het echter niets goeds als Afrikanen worden afgeschilderd als een lui volk ofzo.
De mens wordt ook gewoon lui in zo'n situatie. Je kunt de vrije markt niet op omdat de grootste markten beschermd zijn en dat is alleen maar van belang als je überhaupt de kans hebt om iets op te bouwen. Als je in Zimbabwe woont dan heb je toch echt dubbel pech.

Uiteindelijk is er maar 1 succesformule en dat is democratie+kapitalisme+liberalisme (een en ander overlapt elkaar natuurlijk). Het zal de eerste 5 of misschien zelfs 10 jaar meer pijn doen dan de status quo maar daarna trekt alles weer recht. Kijk maar naar landen in Azie, Zuid-Afrika of Zimbabwe voordat Mugabe er een teringbende van maakte.
Eerste beste voetbalkenner binnen BoF!
[b]Winnaar van de Band of FOK!kers Michael Rasmussen Award[/b]
Alpe d'Huez (1:16), Col du Telegraphe (0:56) & Col du Galibier (1:20)
pi_70417624
Ik weet niet of ik het erger zou vinden wanneer ontwikkelingshulp wel werkt of als het niet werkt. Als mensen los van de overheid geld ergens in willen investeren heb ik daar geen problemen mee, maar ik wil onze concurrenten niet financieren.
  zaterdag 27 juni 2009 @ 08:39:06 #49
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_70417660
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 01:25 schreef kingmob het volgende:
Persoonlijk lijkt een soort neo-kolonisatie door de EU mij de beste oplossing
De meeste Afrikaanse landen - Zimbabwe uitgezonderd - hebben nu al geen problemen met Europese kolonisten, ze hebben alleen problemen met Europese machthebbers - een wezenlijk verschil. Als je ze de macht laat houden, en Europeanen komen koloniseren..... daar hebben ze denk ik weinig problemen mee. Maar dan moeten ze wel integreren, en niet Europa komen meenemen.

De Afrikaners zijn tevens geen speerwerpers meer die niet weten wat een pistool is..... En zijn vele malen beter getrained in het beoefenen van een Guerilla-type oorlog, Urban Warfare, etc.....

Je kunt je ook afvragen of dat niet enorm veel duurder is dan ontwikkelingshulp.

[ Bericht 4% gewijzigd door maartena op 27-06-2009 08:45:38 ]
-
  zaterdag 27 juni 2009 @ 08:44:52 #50
10864 maartena
Needs more cowbell.
pi_70417699
quote:
Op zaterdag 27 juni 2009 08:33 schreef Picchia het volgende:
Ik weet niet of ik het erger zou vinden wanneer ontwikkelingshulp wel werkt of als het niet werkt. Als mensen los van de overheid geld ergens in willen investeren heb ik daar geen problemen mee, maar ik wil onze concurrenten niet financieren.
Even in het kort: Ontwikkelingshulp uit VS en EU stopzetten = China krijgt uiteindelijk de macht over de grondstoffen in Afrika.

Er zijn complete boekwerken geschreven over de opkomst van China als wereldmacht, die met haar 1.3 miljard mensen twee keer zoveel inwoners heeft als de EU, VS, Canada, en Australie bij elkaar, en dat land heeft een ENORME honger voor grondstoffen die in Afrika te vinden zijn.

Ze zouden NIETS LIEVER zien dat 2 of 3 landjes communistisch worden, en exclusief gaan handelen met China, en China laat met haar investeringen duidelijk zien wat haar plannen zijn.....

Persoonlijk denk ik dat het beter voor de EU is om de fragiele democratieën in Afrika zoveel mogelijk in stand te houden met ontwikkelingshulp, in plaats van China de geldkraan laten opendraaien, die wellicht andere plannen heeft met de regeringen aldaar....
-
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')