abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 25 juni 2009 @ 15:45:10 #1
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70362002
We zijn bezig met een grote verbouwing. Een van de projecten die hierbij over een tijdje actueel wordt is het inrichten van een nieuwe badkamer. (o.a.) het bad willen we hierbij dieper plaatsen dan de rest. Omdat de hoogte echter relatief laag is, is het geen optie om de vloer te verhogen.

Het idee is daarom om een flink stuk uit de vloer te hakken. We beseffen dat dit veel werk is, maar gaan er vanuit dat het wel te doen is. Het uit te hakken stuk willen we met een slijper inslijpen om het daarna uit te hakken.

Wat kunnen we hierbij echter verwachten? We denken bijvoorbeeld aan omhoog komend grondwater of het tegenkomen van een bewapening die het inhakken een stuk moeilijker maakt. Deze dingen kunnen we wel iets op verzinnen.

Zijn er echter nog andere dingen die we over het hoofd zien of die het een slecht idee maken om te doen?
pi_70362116
ik weet niet of het de beganegrond of eerste verdieping betreft?
Als BG denk er dan goed aan of het je fundering niet instabiel maakt (ik heb er geen verstand van maar dat is het eerste dat mij te binnen schiet)
en bij allebei: er zit een kans in dat er heel wat leidingen in je vloer lopen...
pi_70362239
Hangt er vanaf in wat voor vloer je gaat hakken, op welke verdieping en hoe je het bad wilt plaatsen.

Als voorbeeld:
Als je in een begane grondvloer een gat wilt hakken evenwijdig aan de bouwmuur, dan ben je dus je hele vloer aan het loshakken van zijn oplegpunten (een broodjesvloer bijvoorbeeld is doorgaans opgelegd van bouwmuur naar bouwmuur). Je zult dus voorzieningen moeten treffen in de kruipruimte om die vloer op te vangen.
Bedenk wel dat je sowieso in een dragend deel van je woning een groot gat maakt, bij een trap bijvoorbeeld wordt er een zogeheten raveling gemaakt, die ter plekke van het trapgat de krachten afdraagt aan de bouwmuren.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  donderdag 25 juni 2009 @ 15:53:01 #4
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70362285
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:48 schreef styliste het volgende:
Het betreft begane grond (kelder). Er zit geen woonlaag meer onder.
quote:
Als BG denk er dan goed aan of het je fundering niet instabiel maakt (ik heb er geen verstand van maar dat is het eerste dat mij te binnen schiet)
Dat is dus iets dat ik mij ook afvraag. Het betreft een gat dat max. 2 meter in doorsnee zal zijn..
quote:
en bij allebei: er zit een kans in dat er heel wat leidingen in je vloer lopen...
Dat is nagenoeg uitgesloten. De leidingen komen elders binnen van onder de straat en liggen hoger dan de vloer van de kelder..
pi_70362360
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:53 schreef Alicey het volgende:

[..]

Het betreft begane grond (kelder). Er zit geen woonlaag meer onder.
[..]

Ik zou eens gaan praten met een constucteur, die kan je beter vertellen wat je wel en niet kan doen en wat de gevolgen zijn voor de stabiliteit van je huis

Dat is dus iets dat ik mij ook afvraag. Het betreft een gat dat max. 2 meter in doorsnee zal zijn..
[..]

Dat is nagenoeg uitgesloten. De leidingen komen elders binnen van onder de straat en liggen hoger dan de vloer van de kelder..
  donderdag 25 juni 2009 @ 15:57:12 #6
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70362421
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:51 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Hangt er vanaf in wat voor vloer je gaat hakken, op welke verdieping en hoe je het bad wilt plaatsen.

Als voorbeeld:
Als je in een begane grondvloer een gat wilt hakken evenwijdig aan de bouwmuur, dan ben je dus je hele vloer aan het loshakken van zijn oplegpunten (een broodjesvloer bijvoorbeeld is doorgaans opgelegd van bouwmuur naar bouwmuur).
Het lijkt er op dat de vloer onderdeel uitmaakt van de fundering. De vloer is iig een geheel over de hele oppervlakte van de woning (er zijn geen naden o.i.d. te zien). Is dit op een of andere manier vast te stellen? Indien het niet zo is, hoe dik kunnen we dan verwachten dat de vloer is?
quote:
Je zult dus voorzieningen moeten treffen in de kruipruimte om die vloer op te vangen.
Er is geen kruipruimte. Het punt waar we gaan hakken is het diepste punt van de woning.
quote:
Bedenk wel dat je sowieso in een dragend deel van je woning een groot gat maakt, bij een trap bijvoorbeeld wordt er een zogeheten raveling gemaakt, die ter plekke van het trapgat de krachten afdraagt aan de bouwmuren.
In hoeverre is een stuk van 2 meter dragend voor de rest van de woning? Het gat zit niet in de buurt van (oorspronkelijke) muren. Heeft dit dan alsnog gevolgen voor de hogerliggende delen van de woning?
pi_70362439
hoeveel dieper wil je het bad in de vloer. Maak je kuil in de vroeg of een gat door de hele vloer heen?

In geval van een geheel gat door de vloer heen bedenk dan dat je bad dus in een koude ruimte komt te hangen, dus qua comfort kon dat nog wel eens tegenvallen.

Verder lijkt mij persoonlijk een verlaagd bad erg onhandig en gevaarlijk ivm uitglijden.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_70362444
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:53 schreef Alicey het volgende:
[quote]
Dan nog kunnen er in je dekvloer allerhande leidingen liggen.
  donderdag 25 juni 2009 @ 15:58:02 #9
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70362448
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:55 schreef styliste het volgende:

[..]
Is een constructeur gewoon in de gele gids te vinden? Heb je ook enig idee wat zo'n man/vrouw kost?
  donderdag 25 juni 2009 @ 15:58:56 #10
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70362474
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:57 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Dan nog kunnen er in je dekvloer allerhande leidingen liggen.
Aan wat voor leidingen denk je dan?
pi_70362478
Gezien de hoeveelheid vragen die je hebt zou ik dit klusje door een annnemer laten doen of er geheel van af zien, je kunt hier heel snel de mist mee in gaan en dat gaat je dan veel meer geld kosten.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_70362521
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:58 schreef Alicey het volgende:

[..]

Is een constructeur gewoon in de gele gids te vinden? Heb je ook enig idee wat zo'n man/vrouw kost?
ik denk het wel, of even googlen. Ik durf het niet te zeggen. Wij zijn voor onze verbouwing naar een bouwkundig tekenaar gegaan en waren inclusief constructieberekeningen en bouwaanvraag (niet de legeskosten) 1500 euro kwijt
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:01:21 #13
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70362548
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:59 schreef Deetch het volgende:
Gezien de hoeveelheid vragen die je hebt zou ik dit klusje door een annnemer laten doen of er geheel van af zien, je kunt hier heel snel de mist mee in gaan en dat gaat je dan veel meer geld kosten.
Volgens die beredenering kan ik alles wel door een aannemer laten doen. Het door een aannemer laten doen is overigens allerminst een garantie voor de kwaliteit van het werk weet ik helaas uit ervaring. Het enige wat ik me afvraag is of ik dingen over het hoofd zie of waar ik extern advies voor moet inwinnen. Het feitelijke uitvoeren van de werkzaamheden verwacht ik niet de problemen mee en dat is uiteindelijk toch wat de aannemer doet.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:01:58 #14
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70362567
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:00 schreef styliste het volgende:

[..]

ik denk het wel, of even googlen. Ik durf het niet te zeggen. Wij zijn voor onze verbouwing naar een bouwkundig tekenaar gegaan en waren inclusief constructieberekeningen en bouwaanvraag (niet de legeskosten) 1500 euro kwijt
Wat betrof die verbouwing?
pi_70362624
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:57 schreef Alicey het volgende:
Het lijkt er op dat de vloer onderdeel uitmaakt van de fundering. De vloer is iig een geheel over de hele oppervlakte van de woning (er zijn geen naden o.i.d. te zien). Is dit op een of andere manier vast te stellen? Indien het niet zo is, hoe dik kunnen we dan verwachten dat de vloer is?
Dan zou het inderdaad een ter plaatse gestorte vloer kunnen zijn.
quote:
Er is geen kruipruimte. Het punt waar we gaan hakken is het diepste punt van de woning.
Weet je dat heel zeker? Heb je nog tekeningen van de woning, of kun je die achterhalen via de gemeente?
quote:
In hoeverre is een stuk van 2 meter dragend voor de rest van de woning? Het gat zit niet in de buurt van (oorspronkelijke) muren. Heeft dit dan alsnog gevolgen voor de hogerliggende delen van de woning?
Je moet het zo zien: Je vloer is eigenlijk een soort brug, die overspant van bouwmuur naar bouwmuur. Precies in het midden van die brug maak je een redelijk groot gat en bovendien voeg je veel gewicht toe op dat punt (een volgelopen bad weegt zomaar 400 kg!). Zou jij zo'n brug nog vertrouwen?
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:04:00 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70362634
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:45 schreef Alicey het volgende:
... bewapening ...

Ontopic: hoe dik is de vloer? Wil je daar helemaal doorheen, of slechts een deel?
censuur :O
pi_70362645
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:58 schreef Alicey het volgende:
Aan wat voor leidingen denk je dan?
Elektra, centrale verwarming, koud en warm water.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:06:16 #18
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70362704
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:04 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Elektra, centrale verwarming, koud en warm water.
Van die leidingen weet ik zeker dat ze er niet liggen. Er zijn niet echt andere leidingen te verwachten dan die binnenkomen, neem ik aan?
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:06:29 #19
64781 bonke
pipo koeie
pi_70362713
quote:
hou je wel rekening met het afschot van je riolering

straks loopt anders je bad niet meer leeg
pies on joe toe
pi_70362746
Hoeveel is 'een flink stuk uit de vloer'?
While we're living, the dreams we have as children fade away
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
pi_70362776
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:06 schreef Alicey het volgende:
Van die leidingen weet ik zeker dat ze er niet liggen. Er zijn niet echt andere leidingen te verwachten dan die binnenkomen, neem ik aan?
Wat bedoel je met binnenkomen?
pi_70362798
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:06 schreef bonke het volgende:

Goed punt inderdaad. .
pi_70362907
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:03 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

Je moet het zo zien: Je vloer is eigenlijk een soort brug, die overspant van bouwmuur naar bouwmuur. Precies in het midden van die brug maak je een redelijk groot gat en bovendien voeg je veel gewicht toe op dat punt (een volgelopen bad weegt zomaar 400 kg!). Zou jij zo'n brug nog vertrouwen?
Dat is in dit geval natuurlijk niet zo. Betreft het hier de funderingsvloer dan kan deze vloer opgevat worden als verend ondersteund, en niet opgelegd op 2 punten.
AFC Ajax | Borussia Mönchengladbach] | Kansas City Chiefs | Alabama Crimson Tide
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:13:16 #24
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70362942
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:03 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

Dan zou het inderdaad een ter plaatse gestorte vloer kunnen zijn.

Weet je dat heel zeker? Heb je nog tekeningen van de woning, of kun je die achterhalen via de gemeente?
Ja, dat weet ik heel zeker. Het is een jaren 30 woning. De ruimte waar het hier om gaat is de kelder en die kelder heeft dus een beetje de functie die een kruipruimte tegenwoordig heeft. Ik heb alleen de kadastrale tekeningen gezien. Dit zijn geen bouwtekeningen. Zou op die bouwtekeningen mogelijk te achterhalen zijn hoe diep de vloer gestort is? Want dan kan dat een uitkomst zijn.
quote:
Zijn de bouwmuren hier gelijk aan de gevelmuren? Een betonnen brug zou ik wel vertrouwen. Beton van een paar centimeter dikte heeft een draagvermogen van vele tonnen. Dat er een gat in zit doet daar weinig van af.
pi_70362952
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:12 schreef zjroentje het volgende:
Dat is in dit geval natuurlijk niet zo. Betreft het hier de funderingsvloer dan kan deze vloer opgevat worden als verend ondersteund, en niet opgelegd op 2 punten.
Je hebt gelijk, maar ik kan vanaf hier niet beoordelen wat voor vloer het nou echt is.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:14:01 #26
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70362973
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:04 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

Ontopic: hoe dik is de vloer? Wil je daar helemaal doorheen, of slechts een deel?
Hoe dik de vloer is weet ik niet. Het zou onderdeel kunnen uitmaken van de fundering en dan kan het zomaar een meter dik zijn. Hoeveel ik er precies uit wil hebben weet ik nog niet, maar ik denk minimaal 20 cm en max 50 cm.
  PR/Manusje van alles donderdag 25 juni 2009 @ 16:14:09 #27
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_70362978
Wat een boel werk voor een puur esthetisch iets zeg
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! Šyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:14:43 #28
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70362994
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:06 schreef bonke het volgende:

[..]

Het bad komt sowieso lager te liggen dan de riolering, dus dat levert geen nieuwe problemen op.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:14:59 #29
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70363004
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:07 schreef zjroentje het volgende:
Hoeveel is 'een flink stuk uit de vloer'?
Een rondje van 2 meter doorsnee max.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:15:29 #30
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70363023
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:08 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Wat bedoel je met binnenkomen?
Leidingen die van buiten de gevel naar binnen komen (In mijn geval electriciteit, gas, aarde, water en telefoon).
  PR/Manusje van alles donderdag 25 juni 2009 @ 16:16:17 #31
148800 crew  Surveillance-Fiets
Toezicht is gezond!
pi_70363044
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:14 schreef Alicey het volgende:

[..]

Hoe dik de vloer is weet ik niet. Het zou onderdeel kunnen uitmaken van de fundering en dan kan het zomaar een meter dik zijn. Hoeveel ik er precies uit wil hebben weet ik nog niet, maar ik denk minimaal 20 cm en max 50 cm.
Waar is je huis gebouwd, hoe oud is het, een vloer van een meter dik is echt niet aan de orde

Zoals ik dit nu allemaal lees heb je een 'duits huis. Dan is je vloer niet dikker dan 300 mm
Ik denk meer dat je als nieuwsposter een geile egocentrische narcist moet zijn, die een flinke stijve krijgt van alle berichten die ie van zijn eigen hand ziet op de FP, zo! Šyvonne
Beste nieuwsbericht ooit op de FOK!frontpage!
pi_70363072
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:13 schreef Alicey het volgende:
Ja, dat weet ik heel zeker. Het is een jaren 30 woning. De ruimte waar het hier om gaat is de kelder en die kelder heeft dus een beetje de functie die een kruipruimte tegenwoordig heeft. Ik heb alleen de kadastrale tekeningen gezien. Dit zijn geen bouwtekeningen. Zou op die bouwtekeningen mogelijk te achterhalen zijn hoe diep de vloer gestort is? Want dan kan dat een uitkomst zijn.
Zoals een ander al tijpte, je moet dan ook opletten dat je het bad wel leeg kunt laten lopen. De afvoer van het bad wordt waarschijnlijk het laagste punt van de riolering (m.a.w.: alles in de riolering wil er naartoe stromen ). Valt wel op te lossen met een pomp.
Er bestaat wel gevaar dat er grondwater omhoog wil komen door het gat, maar dat ligt aan de plaatselijke grondwaterstanden.
quote:
Zijn de bouwmuren hier gelijk aan de gevelmuren? Een betonnen brug zou ik wel vertrouwen. Beton van een paar centimeter dikte heeft een draagvermogen van vele tonnen. Dat er een gat in zit doet daar weinig van af.
Nee, bouwmuren zijn doorgaans juist de woningscheidende wanden met de buren.
Ik zou in jouw geval sowieso een constructeur inschakelen.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:17:14 #33
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70363089
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:12 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Wat zo is, is dat er op de vloer in kwestie betonnen peilers staan waar binten op liggen die de rest van het huis ondersteunen. Het lijkt mij daarom dat de vloer onderdeel uitmaakt van de fundering. Is die redenering juist?
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:17:44 #34
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70363106
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:14 schreef Surveillance-Fiets het volgende:
Wat een boel werk voor een puur esthetisch iets zeg
Het is niet puur esthetisch, het bespaart ook klimpartijen.
pi_70363114
quote:
Het bad komt sowieso lager te liggen dan de riolering, dus dat levert geen nieuwe problemen op.
.
pi_70363146
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:17 schreef Alicey het volgende:
Wat zo is, is dat er op de vloer in kwestie betonnen peilers staan waar binten op liggen die de rest van het huis ondersteunen. Het lijkt mij daarom dat de vloer onderdeel uitmaakt van de fundering. Is die redenering juist?
Kan, maar er kunnen onder die kolommen ook nog verzwaarde stroken zitten of poeren.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:18:58 #37
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70363155
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:16 schreef Surveillance-Fiets het volgende:

[..]

Waar is je huis gebouwd, hoe oud is het, een vloer van een meter dik is echt niet aan de orde

Zoals ik dit nu allemaal lees heb je een 'duits huis. Dan is je vloer niet dikker dan 300 mm
Het ligt tegen Rotterdam aan en stamt uit de jaren '30 (1937 en 1938 heb ik als bouwdatum voorbij zien komen in de paperassen). Een vloer van 300 mm lijkt me redelijk te doen.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:19:40 #38
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70363186
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:17 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

.
Tjeempie, wat een paniek.
pi_70363232
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:19 schreef Alicey het volgende:
Tjeempie, wat een paniek.
Bedenk maar eens wat er gebeurt als je een bad wilt leeg laten lopen wat het laagste punt van de riolering vormt.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:20:44 #40
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70363236
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:18 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Kan, maar er kunnen onder die kolommen ook nog verzwaarde stroken zitten of poeren.
De conclusie is dus dat ik eigenlijk het beste kan proberen aan bouwtekeningen te komen voor ik de slijper en beitel er in zet?
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:21:29 #41
64781 bonke
pipo koeie
pi_70363275
quote:

[..]

als je bad lager komt te liggen dan je riolering dan krijg je volgens mij wel problemen

zoals je weet valt water naar beneden en niet omhoog
hoe wil je je badwater weg laen lopen als et alleen maar omhoog kan ?:)
of zet je er een pomp tussen ?:)
pies on joe toe
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:21:38 #42
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70363280
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:20 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Bedenk maar eens wat er gebeurt als je een bad wilt leeg laten lopen wat het laagste punt van de riolering vormt.
Het water loopt dan het bad uit en komt vanuit daar in een klein reservoir terecht. Vanuit het reservoir wordt het 2 meter omhoog gepompt en komt het via een buisje uiteindelijk op de bestaande riolering uit.
pi_70363293
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:20 schreef Alicey het volgende:
De conclusie is dus dat ik eigenlijk het beste kan proberen aan bouwtekeningen te komen voor ik de slijper en beitel er in zet?
Dat sowieso, maar ik zou ook zeker een constructeur inschakelen.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:21:59 #44
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70363295
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:21 schreef bonke het volgende:

of zet je er een pomp tussen ?:)
Dat dus.
pi_70363317
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:21 schreef Alicey het volgende:
Het water loopt dan het bad uit en komt vanuit daar in een klein reservoir terecht. Vanuit het reservoir wordt het 2 meter omhoog gepompt en komt het via een buisje uiteindelijk op de bestaande riolering uit.
Oh, gelukkig, je had wel aan de pomp gedacht.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:22:43 #46
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70363322
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:21 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Dat sowieso, maar ik zou ook zeker een constructeur inschakelen.
Dan ga ik dat sowieso doen.

Zijn er naast het punt dat de vloer mogelijk een belangrijke functie in de constructie heeft nog andere dingen die ik mogelijk niet verwacht?
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:23:30 #47
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70363353
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:22 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Oh, gelukkig, je had wel aan de pomp gedacht.
Ja, dat was een van de eerste problemen die we voorzagen bij het idee om een badkamer te bouwen op een punt dat lager ligt dan de riolering.
pi_70363367
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:22 schreef Alicey het volgende:
Dan ga ik dat sowieso doen.

Zijn er naast het punt dat de vloer mogelijk een belangrijke functie in de constructie heeft nog andere dingen die ik mogelijk niet verwacht?
Het is vlak bij Rotterdam, dus dan grondwater.
pi_70363435
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:22 schreef Alicey het volgende:

Gek veel belangrijker kan het niet worden.

50 cm uithakken gaat echt niet lukken, denk dat 20 cm misschien al problemen gaat opleveren. Je vloer moet waterdicht blijven, en juist de bovenzijde van de vloer ter plekke van het bad zorgt voor de waterdichtheid (drukzone).
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:27:04 #50
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70363511
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:23 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Het is vlak bij Rotterdam, dus dan grondwater.
Daar hadden we al rekening mee gehouden. We zitten vlakbij de Maas en hebben in onze tuin al gezien dat het grondwater maar een 10-20 cm diep zit.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:28:27 #51
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70363565
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:25 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Gek veel belangrijker kan het niet worden.

50 cm uithakken gaat echt niet lukken, denk dat 20 cm misschien al problemen gaat opleveren. Je vloer moet waterdicht blijven, en juist de bovenzijde van de vloer ter plekke van het bad zorgt voor de waterdichtheid (drukzone).
Wat bedoel je precies met dat laatste?
pi_70363626
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:28 schreef Alicey het volgende:

[..]

Wat bedoel je precies met dat laatste?
Door de belasting van het bad gaat de vloer doorbuigen. Hierdoor onstaat er aan de onderzijde van de vloer trek (vandaar de wapening daar) en aan de bovenzijde druk. Haal je de bovenzijde ervan af, dan valt dit gedeelte dus weg en heeft het water 'vrij baan'. De aanwezigheid van deze drukzone in het bovenste van de vloer drukt de scheuren dicht.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:33:19 #53
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70363745
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:29 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Door de belasting van het bad gaat de vloer doorbuigen. Hierdoor onstaat er aan de onderzijde van de vloer trek (vandaar de wapening daar) en aan de bovenzijde druk. Haal je de bovenzijde ervan af, dan valt dit gedeelte dus weg en heeft het water 'vrij baan'. De aanwezigheid van deze drukzone in het bovenste van de vloer drukt de scheuren dicht.
Hoe moet ik dat waterdicht precies zien? Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de vloer is afgewerkt met een middel dat moet voorkomen dat grondwater door de vloer heen omhoog slaat. Ik heb echter de indruk dat je het over iets anders hebt..
pi_70363825
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:33 schreef Alicey het volgende:

[..]

Hoe moet ik dat waterdicht precies zien? Wat in ieder geval duidelijk is, is dat de vloer is afgewerkt met een middel dat moet voorkomen dat grondwater door de vloer heen omhoog slaat. Ik heb echter de indruk dat je het over iets anders hebt..
Dat middel helpt echt niet als je vloer niet dik genoeg is. Bij een hoge grondwaterstand moet het gewicht van de vloer de opwaartse kracht van het grondwater compenseren. Haal je dus een stuk van je vloer af verminder je dus dit gewicht en vergroot je dus de kans op lekken.
  donderdag 25 juni 2009 @ 16:40:32 #55
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70364008
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 16:35 schreef zjroentje het volgende:

[..]

Dat middel helpt echt niet als je vloer niet dik genoeg is. Bij een hoge grondwaterstand moet het gewicht van de vloer de opwaartse kracht van het grondwater compenseren. Haal je dus een stuk van je vloer af verminder je dus dit gewicht en vergroot je dus de kans op lekken.
Op die manier. Dat is nuttige informatie, daar had ik zelf nu niet aan gedacht.
  donderdag 25 juni 2009 @ 18:36:36 #56
64781 bonke
pipo koeie
pi_70367049
dan zou je dus je vloer een stuk groter moeten uithakken en daar een betonnen bak in laten gieten waar je je bad weer inzet
pies on joe toe
pi_70368036
dat zou ik sowieso doen. Als jij een gewoon bad zo standaard in het zand legt dan vraag je om problemen.
pi_70370473
Dicht bij Rotterdam is nog lastig (Rotterdam is groot...), maar aangezien je zegt dat het om een kelder gaat, en dat het grondwater in de tuin zeer dicht aan de oppervlakte zit, EN je zegt dat de bovenste laag afgewerkt is met een waterkerende laag, kan ik maar tot 1 conclusie komen:

NIET DOEN.

Zodra jij een gat in de vloer boort, zal het grondwater direct door het gat omhoog komen. Dit is nauwelijks meer te stoppen zodra het gebeurt. Dan zal er een (dure) specialist het gat weer moeten dichten met speciaal beton of een epoxymortel, waarna de kelder weer drooggepompt kan worden.

Deze kelders werden vroeger geplaatst door ofwel prefab of ter plekke gemaakte betonnen bakken van buiten te teren, en dan te laten afzinken op de juiste plaats. Vervolgens wordt het huis op de bak gebouwd. Daarna wordt de bak weer leeggepompt. De waterdruk wordt dan behoorlijk groot, en menig bak is al eens lekgeslagen. (zowel de teerlaag als een voldoende dikke betonlaag is waterdicht, maar de ouderdom speelt wel een rol)

Dan heb ik het nog niet eens over het krachtenspel wat ingrijpend veranderd wordt. Daarvoor ontbreekt me de informatie om e.e.a. te kunnen bepalen. In bepaalde gevallen is het mogelijk om een groot gat te maken, in bepaalde gevallen ook niet. Daarover dus geen uitspraak.

De bouwtekeningen van het huis kan je opvragen bij het gemeentearchief van je gemeente. Op het stadskantoor weten ze je daar wel meer over te vertellen (of in ieder geval je naar het archief te dirigeren).

Om dan nog maar een optie te geven: is een jacuzzi in de tuin (met pergola erboven oid) geen optie?
  vrijdag 26 juni 2009 @ 07:28:14 #59
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70384658
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 20:28 schreef skiff het volgende:

Zodra jij een gat in de vloer boort, zal het grondwater direct door het gat omhoog komen.
Bij welke grootte, diepte en tijd gaat zoiets een rol spelen? De vloer zit nl. wel al vol met (hier en daar meer dan 10 centimeter diepe) geboorde gaatjes waar van alles in verankerd is zonder dat daar onverwachte dingen hebben plaatsgevonden.. Of speelt dit meer een rol als er een grotere hap uit is?
quote:
Dit is nauwelijks meer te stoppen zodra het gebeurt. Dan zal er een (dure) specialist het gat weer moeten dichten met speciaal beton of een epoxymortel, waarna de kelder weer drooggepompt kan worden.
Dat willen we ook weer niet.
quote:
Deze kelders werden vroeger geplaatst door ofwel prefab of ter plekke gemaakte betonnen bakken van buiten te teren, en dan te laten afzinken op de juiste plaats. Vervolgens wordt het huis op de bak gebouwd. Daarna wordt de bak weer leeggepompt. De waterdruk wordt dan behoorlijk groot, en menig bak is al eens lekgeslagen. (zowel de teerlaag als een voldoende dikke betonlaag is waterdicht, maar de ouderdom speelt wel een rol)
Interessante achtergrondinformatie.
quote:
Dan heb ik het nog niet eens over het krachtenspel wat ingrijpend veranderd wordt. Daarvoor ontbreekt me de informatie om e.e.a. te kunnen bepalen. In bepaalde gevallen is het mogelijk om een groot gat te maken, in bepaalde gevallen ook niet. Daarover dus geen uitspraak.
Dat lijkt me ook meer iets wat pas echt definitief te zeggen is wanneer bouwtekeningen en andere informatie omtrent de bouw beschikbaar zijn..
quote:
De bouwtekeningen van het huis kan je opvragen bij het gemeentearchief van je gemeente. Op het stadskantoor weten ze je daar wel meer over te vertellen (of in ieder geval je naar het archief te dirigeren).
Mooi. Mijn idee was al om gewoon naar de stadswinkel te gaan om het te vragen.
quote:
Om dan nog maar een optie te geven: is een jacuzzi in de tuin (met pergola erboven oid) geen optie?
We hebben wel iets dergelijks overwogen, maar een bad buiten schoon en hygiënisch houden is een stuk lastiger dan een bad binnen. Dat is de hoofdreden dat we er van af hebben gezien.
  vrijdag 26 juni 2009 @ 07:29:23 #60
70076 Alicey
Miss Speedy
pi_70384661
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 18:36 schreef bonke het volgende:
dan zou je dus je vloer een stuk groter moeten uithakken en daar een betonnen bak in laten gieten waar je je bad weer inzet
Iets van beton storten zal sowieso al nodig zijn om de boel weer helemaal glad te krijgen. Is trouwens ook iets wat je niet hoeft te laten doen. Het is hooguit iets meer werk om het zelf te doen.
  vrijdag 26 juni 2009 @ 11:01:51 #61
234835 blaatertje
mekkert maar wat
pi_70388994
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 15:48 schreef styliste het volgende:
Als op de eerste verdieping het grondwater omhoog komt, dan maak ik me nu al ernstige zorgen over de huidige toestand op de benedenverdieping...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')