Het betreft begane grond (kelder). Er zit geen woonlaag meer onder.quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:48 schreef styliste het volgende:
ik weet niet of het de beganegrond of eerste verdieping betreft?
Dat is dus iets dat ik mij ook afvraag.quote:Als BG denk er dan goed aan of het je fundering niet instabiel maakt (ik heb er geen verstand van maar dat is het eerste dat mij te binnen schiet)
Dat is nagenoeg uitgesloten. De leidingen komen elders binnen van onder de straat en liggen hoger dan de vloer van de kelder..quote:en bij allebei: er zit een kans in dat er heel wat leidingen in je vloer lopen...
quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:53 schreef Alicey het volgende:
[..]
Het betreft begane grond (kelder). Er zit geen woonlaag meer onder.
[..]
Ik zou eens gaan praten met een constucteur, die kan je beter vertellen wat je wel en niet kan doen en wat de gevolgen zijn voor de stabiliteit van je huis
Dat is dus iets dat ik mij ook afvraag.Het betreft een gat dat max. 2 meter in doorsnee zal zijn..
[..]
Dat is nagenoeg uitgesloten. De leidingen komen elders binnen van onder de straat en liggen hoger dan de vloer van de kelder..
Het lijkt er op dat de vloer onderdeel uitmaakt van de fundering. De vloer is iig een geheel over de hele oppervlakte van de woning (er zijn geen naden o.i.d. te zien). Is dit op een of andere manier vast te stellen? Indien het niet zo is, hoe dik kunnen we dan verwachten dat de vloer is?quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:51 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Hangt er vanaf in wat voor vloer je gaat hakken, op welke verdieping en hoe je het bad wilt plaatsen.
Als voorbeeld:
Als je in een begane grondvloer een gat wilt hakken evenwijdig aan de bouwmuur, dan ben je dus je hele vloer aan het loshakken van zijn oplegpunten (een broodjesvloer bijvoorbeeld is doorgaans opgelegd van bouwmuur naar bouwmuur).
Er is geen kruipruimte. Het punt waar we gaan hakken is het diepste punt van de woning.quote:Je zult dus voorzieningen moeten treffen in de kruipruimte om die vloer op te vangen.
In hoeverre is een stuk van 2 meter dragend voor de rest van de woning? Het gat zit niet in de buurt van (oorspronkelijke) muren. Heeft dit dan alsnog gevolgen voor de hogerliggende delen van de woning?quote:Bedenk wel dat je sowieso in een dragend deel van je woning een groot gat maakt, bij een trap bijvoorbeeld wordt er een zogeheten raveling gemaakt, die ter plekke van het trapgat de krachten afdraagt aan de bouwmuren.
Dan nog kunnen er in je dekvloer allerhande leidingen liggen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:53 schreef Alicey het volgende:
[quote]
Dat is nagenoeg uitgesloten. De leidingen komen elders binnen van onder de straat en liggen hoger dan de vloer van de kelder..
Is een constructeur gewoon in de gele gids te vinden? Heb je ook enig idee wat zo'n man/vrouw kost?quote:
Aan wat voor leidingen denk je dan?quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:57 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Dan nog kunnen er in je dekvloer allerhande leidingen liggen.
ik denk het wel, of even googlen. Ik durf het niet te zeggen. Wij zijn voor onze verbouwing naar een bouwkundig tekenaar gegaan en waren inclusief constructieberekeningen en bouwaanvraag (niet de legeskosten) 1500 euro kwijtquote:Op donderdag 25 juni 2009 15:58 schreef Alicey het volgende:
[..]
Is een constructeur gewoon in de gele gids te vinden? Heb je ook enig idee wat zo'n man/vrouw kost?
Volgens die beredenering kan ik alles wel door een aannemer laten doen. Het door een aannemer laten doen is overigens allerminst een garantie voor de kwaliteit van het werk weet ik helaas uit ervaring. Het enige wat ik me afvraag is of ik dingen over het hoofd zie of waar ik extern advies voor moet inwinnen. Het feitelijke uitvoeren van de werkzaamheden verwacht ik niet de problemen mee en dat is uiteindelijk toch wat de aannemer doet.quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:59 schreef Deetch het volgende:
Gezien de hoeveelheid vragen die je hebt zou ik dit klusje door een annnemer laten doen of er geheel van af zien, je kunt hier heel snel de mist mee in gaan en dat gaat je dan veel meer geld kosten.
Wat betrof die verbouwing?quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:00 schreef styliste het volgende:
[..]
ik denk het wel, of even googlen. Ik durf het niet te zeggen. Wij zijn voor onze verbouwing naar een bouwkundig tekenaar gegaan en waren inclusief constructieberekeningen en bouwaanvraag (niet de legeskosten) 1500 euro kwijt
Dan zou het inderdaad een ter plaatse gestorte vloer kunnen zijn.quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:57 schreef Alicey het volgende:
Het lijkt er op dat de vloer onderdeel uitmaakt van de fundering. De vloer is iig een geheel over de hele oppervlakte van de woning (er zijn geen naden o.i.d. te zien). Is dit op een of andere manier vast te stellen? Indien het niet zo is, hoe dik kunnen we dan verwachten dat de vloer is?
Weet je dat heel zeker? Heb je nog tekeningen van de woning, of kun je die achterhalen via de gemeente?quote:Er is geen kruipruimte. Het punt waar we gaan hakken is het diepste punt van de woning.
Je moet het zo zien: Je vloer is eigenlijk een soort brug, die overspant van bouwmuur naar bouwmuur. Precies in het midden van die brug maak je een redelijk groot gat en bovendien voeg je veel gewicht toe op dat punt (een volgelopen bad weegt zomaar 400 kg!). Zou jij zo'n brug nog vertrouwen?quote:In hoeverre is een stuk van 2 meter dragend voor de rest van de woning? Het gat zit niet in de buurt van (oorspronkelijke) muren. Heeft dit dan alsnog gevolgen voor de hogerliggende delen van de woning?
Elektra, centrale verwarming, koud en warm water.quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:58 schreef Alicey het volgende:
Aan wat voor leidingen denk je dan?
Van die leidingen weet ik zeker dat ze er niet liggen. Er zijn niet echt andere leidingen te verwachten dan die binnenkomen, neem ik aan?quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:04 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
[..]
Elektra, centrale verwarming, koud en warm water.
hou je wel rekening met het afschot van je rioleringquote:Er is geen kruipruimte. Het punt waar we gaan hakken is het diepste punt van de woning.
Wat bedoel je met binnenkomen?quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:06 schreef Alicey het volgende:
Van die leidingen weet ik zeker dat ze er niet liggen. Er zijn niet echt andere leidingen te verwachten dan die binnenkomen, neem ik aan?
Goed punt inderdaad.quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:06 schreef bonke het volgende:
hou je wel rekening met het afschot van je riolering![]()
straks loopt anders je bad niet meer leeg
Dat is in dit geval natuurlijk niet zo. Betreft het hier de funderingsvloer dan kan deze vloer opgevat worden als verend ondersteund, en niet opgelegd op 2 punten.quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:03 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Je moet het zo zien: Je vloer is eigenlijk een soort brug, die overspant van bouwmuur naar bouwmuur. Precies in het midden van die brug maak je een redelijk groot gat en bovendien voeg je veel gewicht toe op dat punt (een volgelopen bad weegt zomaar 400 kg!). Zou jij zo'n brug nog vertrouwen?
Ja, dat weet ik heel zeker. Het is een jaren 30 woning. De ruimte waar het hier om gaat is de kelder en die kelder heeft dus een beetje de functie die een kruipruimte tegenwoordig heeft. Ik heb alleen de kadastrale tekeningen gezien. Dit zijn geen bouwtekeningen. Zou op die bouwtekeningen mogelijk te achterhalen zijn hoe diep de vloer gestort is? Want dan kan dat een uitkomst zijn.quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:03 schreef JohnnyKnoxville het volgende:
Dan zou het inderdaad een ter plaatse gestorte vloer kunnen zijn.
Weet je dat heel zeker? Heb je nog tekeningen van de woning, of kun je die achterhalen via de gemeente?
Zijn de bouwmuren hier gelijk aan de gevelmuren? Een betonnen brug zou ik wel vertrouwen. Beton van een paar centimeter dikte heeft een draagvermogen van vele tonnen. Dat er een gat in zit doet daar weinig van af.quote:Je moet het zo zien: Je vloer is eigenlijk een soort brug, die overspant van bouwmuur naar bouwmuur. Precies in het midden van die brug maak je een redelijk groot gat en bovendien voeg je veel gewicht toe op dat punt (een volgelopen bad weegt zomaar 400 kg!). Zou jij zo'n brug nog vertrouwen?
Je hebt gelijk, maar ik kan vanaf hier niet beoordelen wat voor vloer het nou echt is.quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:12 schreef zjroentje het volgende:
Dat is in dit geval natuurlijk niet zo. Betreft het hier de funderingsvloer dan kan deze vloer opgevat worden als verend ondersteund, en niet opgelegd op 2 punten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |