natuurwinkel?quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:00 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dan wil ik graag het adres van de enige supermarkt in Nederland die nog ouderwetse spruitjes verkoopt.
met uiteraard kaassausjes waar meer suiker in zit dan een glas cola.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:14 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Je moet er erg goed naar zoeken. Dat heeft overigens niet als enige reden dat 'de massa' bepaalde smaken niet kan waarderen. Sommige rassen moeten langer op het land staan en zijn dus duurder in productie, of ze zijn gevoeliger voor ongedierte of ziekten waardoor ze lastiger te produceren zijn. Het moet allemaal zo efficiënt en goedkoop mogelijk en dan krijg je confectiegroente en fruit.
Voor de producent en verkoper is dat prachtig want er zit een grotere marge op, het productieproces is simpeler en goedkoper en de afzetmarkt wordt groter want iedereen lust een groente die nauwelijks nog bitter is of geen uitgesproken smaak heeft.
En fabrikanten als Knorr en Honig spelen daar weer handig op in door allerlei sausjes te maken om die naar niks smakende groente lekker te maken.
Afgelopen eeuw zijn 99% van de appelrassen uitgeroeid.quote:Het voordeel is dat daardoor meer mensen meer verschillende soorten groente eten, het nadeel is dat die groente gewoon middelmatig is.
Er zijn bijvoorbeeld prachtige appelrassen die je tegenwoordig alleen nog maar kunt vinden bij verschrompelde oude boertjes in de moestuin omdat het niet kostenefficiënt is om die op grote schaal te produceren. Maar god wat zijn die lekker!
Maar dan ga je daarvoor met Monsanto samenwerkenquote:Op donderdag 25 juni 2009 11:09 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ah, hier komt weer je extensieve kennis van de landbouw om de hoek kijken.. Sorry hoor, maar verdeling wordt al sinds mensenheugenis gebruikt om bepaalde eigenschappen van planten etc te versterken, bij dieren noemen we het fokken trouwens, waar wij Nederlanders met ons Fries Rundvee Stamboek trouwens wereldberoemd om zijn..
Ik zal vanavond in de supermarkt even kijken of dit klopt, maar met de online informatie hier en daar zie ik dat een fles reguliere coca cola 10,8 gram suiker per 100ml bevat, en een zakje knorr kaassaus (gemaakt volgens de aanwijzingen) 0,5g per 100ml bereid product. Eerste indicatie is dus dat je er een factor 20 naast zit...quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:33 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
met uiteraard kaassausjes waar meer suiker in zit dan een glas cola.
Het zijn beiden Amerikaanse bedrijven, dus dat lijkt me een niet geheel onlogische constructie? Waarom zou Dole een Frans instituut in de arm nemen (ik noem even een zijstraat) als ze dezelfde knowhow lokaal ook hebben?quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:45 schreef Neurot het volgende:
[..]
Maar dan ga je daarvoor met Monsanto samenwerken
Sinds smaakversterkers niet in het lichaam thuishoren mischien? En je eet om je lichaam tenslotte te voeden en niet om het te verzieken al weten mensen tegenwoordig bijna het verschil niet meer.quote:Op woensdag 24 juni 2009 20:16 schreef Idler het volgende:
Sinds wanneer is veredeling van groente zo'n slechte zaak?
Ga naar de natuurwinkel/bioshop dan.quote:Op donderdag 25 juni 2009 11:00 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
Dan wil ik graag het adres van de enige supermarkt in Nederland die nog ouderwetse spruitjes verkoopt.
Inderdaad, het is slechts een kwestie van tijd voordat 'Attack of the killer cauliflowers' werkelijkheid wordt.quote:Op woensdag 24 juni 2009 19:39 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Dit kan niet veel goeds betekenen.
quote:
Hij had het over supermarktspruitjes, niet over de natuurwinkel.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:59 schreef gesprekje het volgende:
[..]
Ga naar de natuurwinkel/bioshop dan.
dat doet ons vlees wel, omdat het wettelijk verboden is om ander voer te voeren door het gelobbyquote:Op woensdag 24 juni 2009 21:21 schreef YuckFou het volgende:
[..]![]()
![]()
![]()
![]()
![]()
Ik eet nooit meer soja als het ff kan....
Klopt. Bloemkool en Broccoli zijn beide Brassica Oleracea. Maar het neemt niet weg dat er natuurlijk in de loop der tijd heel veel groenten zijn gekweekt en veredeld, elk met een specifieke smaak, en dat daarvan tegenwoordig een relatief klein gedeelte in de supermarkt ligt. Er liggen wel veel tropische fruitsoorten, maar anderzijds wordt het aanbod groenten heel doorsnee. Overigens is het wel grappig als je b.v. in het buitenland bent, in Denemarken worden pastinaken (blijkbaar) nog heel veel gegeten, en daar zie je die juist overal in de supermarkt liggen, terwijl je die in Nederland met een lampje moet zoeken. Idem voor de rammenas, terwijl je daar in Duitsland (rettich) over struikelt.quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:11 schreef Cairon het volgende:
Bloemkool en Broccoli bestaan bij de gratie van veredeling.
Net als tomaten en appels en peren.
Sommige mensen janken te veel.
Nee, het is geen janken, het is niet volledig van de details op de hoogte zijn en daarom de details zelf (negatief) invullen.quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:11 schreef Cairon het volgende:
Bloemkool en Broccoli bestaan bij de gratie van veredeling.
Net als tomaten en appels en peren.
Sommige mensen janken te veel.
Bierbostel mag bij mijn weten nog steeds, is prima spul om het dieet van rundvee mee te verreiken, en wordt nog eens lokaal geproduceerd ook.quote:Op donderdag 25 juni 2009 14:27 schreef Manke het volgende:
[..]
dat doet ons vlees wel, omdat het wettelijk verboden is om ander voer te voeren door het gelobby![]()
[ander voedsel mag wel, maar geen kwalitatief restafval]
En niet te vergeten een irrationele obsessie met het illusionaire idee dat 'natuurlijk' per definitie goed zou zijn en 'synthetisch' per definitie slecht.quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:18 schreef vanhal het volgende:
[..]
Nee, het is geen janken, het is niet volledig van de details op de hoogte zijn en daarom de details zelf (negatief) invullen.
Niet te vergeten dat we bij het leven en op elke manier mogelijk door de grote overheid worden gemanipuleerd.quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:25 schreef Monolith het volgende:
En niet te vergeten een irrationele obsessie met het illusionaire idee dat 'natuurlijk' per definitie goed zou zijn en 'synthetisch' per definitie slecht.
quote:Op donderdag 25 juni 2009 15:25 schreef Monolith het volgende:
[..]
En niet te vergeten een irrationele obsessie met het illusionaire idee dat 'natuurlijk' per definitie goed zou zijn en 'synthetisch' per definitie slecht.
zucht het was maar een voorbeeld.quote:Op donderdag 25 juni 2009 13:48 schreef fruityloop het volgende:
[..]
Ik zal vanavond in de supermarkt even kijken of dit klopt, maar met de online informatie hier en daar zie ik dat een fles reguliere coca cola 10,8 gram suiker per 100ml bevat, en een zakje knorr kaassaus (gemaakt volgens de aanwijzingen) 0,5g per 100ml bereid product. Eerste indicatie is dus dat je er een factor 20 naast zit...
Natuurwinkel is een supermarkt alleen dan monsanto- en unilever- en A-merkloosquote:Op donderdag 25 juni 2009 14:03 schreef MinderMutsig het volgende:
[..]
[..]
Hij had het over supermarktspruitjes, niet over de natuurwinkel.
Is genetische manipulatie niet wenselijk tot op zekere hoogte dan? Ik denk dat met de huidige populatiegroei van de wereldbevolking bepaalde gemakkelijke gewassen die tegen een stootje kunnen wel degelijk gewenst zijn.quote:Op donderdag 25 juni 2009 16:23 schreef Lambiekje het volgende:
[..]
Natuurwinkel is een supermarkt alleen dan monsanto- en unilever- en A-merkloos
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |