Apollo 13![]()
Technisch zit deze film perfect in elkaar: Apollo 13 is een prachtige productie die de angstige dagen rond de rampvlucht van de Apollo 13 tot in detail en serieus behandelt. Af en toe tikkeltje heroïsch en sentimenteel in toon, maar anders zou het een grote droge bende worden en dat is ook niet tof. Daarbij is het ook ontzettend knap hoe de crew toentertijd veilig op aarde heeft weten te landen. Cijfer: 7
La Grande IllusionThe Great Escape lijkt wel heel erg geïnspireerd op deze film. Heel erg typisch dat ook hier de gevangen genomen officieren net op schoolkamp zitten met een bonte avond en natuurlijk de nodige ontsnappingspogingen. Grote verschil is dat dit in WO I en niet in WO II speelt, de film is ook in het jaar 1937 uitgebracht. Echt sterk vond ik deze film in het begin niet, doordat nauwelijks de personages er uit springen. In het tweede gedeelte gaat La Grande Illusion over op de anti-oorlogstoer met meer sentiment en dat werkt wel beter. Twee Franse officieren zijn uiteindelijk ontsnapt en komen terecht bij een Duits meisje, die haar hele familie in de oorlog is verdwenen. Ondanks alles proberen ze het beste ervan te maken. Redelijke film, de klassieker zie ik er overigens niet in. Cijfer: 7
Izgnanie![]()
Oef, ik zag er wel tegenop om deze film te zien (150 min lang en Zvyagintsev is niet de vlugste), maar ook deze tweede film van hem is heel behoorlijk, al vind ik Vozvrashcheniye wel van een beter kaliber. Er wordt ruimschoots de tijd genomen voor dit familiedrama, waarbij de familieleden niet al te spraakzaam zijn. Gelukkig kon me dit niet heel erg vervelen, de cinematografie is namelijk wederom verbluffend mooi. Tegen het eind wordt het drama mysterieuzer van aard. Met wat her en der teruglezen is de clou voor me wel wat duidelijker. Cijfer: 7,5
Fear and DesireHet debuut van Kubrick is helaas niet al te best. Het verhaal is nog wel aardig gevonden: vier willekeurige soldaten zijn ergens neergestort en willen terugkeren naar hun kamp. Het idee dat het om een oorlog gaat die nergens in het echt plaats heeft gevonden en ook nergens naar refereert, is best oke gevonden. Qua uitvoering is het echter nergens erg goed. Het acteerwerk is mager en de kijker wordt getrakteerd op ellenlange praatscenes van soldaten met al dan niet wat struikgewas op de achtergrond. Bij de wat heftigere momenten wordt er flink met montage gespeeld en zwelt de bombastische muziek nog eens extra aan. Het geheel ziet er desalniettemin nogal klungelig uit.
Kortom, een aanrader voor alleen de Kubrickofielen! Ook zij zullen waarschijnlijk wel inzien dat Fear and Desire een opstapje was voor latere meesterwerken als Paths of Glory, Dr. Strangelove en Full Metal Jacket. In die drie films zou Kubrick het thema oorlog telkens op een andere manier en vele malen beter aanpakken. Cijfer: 5
Killer's KissWauw, de tweede film van Kubrick is al meteen een stuk beter. In het begin wordt het plot mooi en traag uiteengezet (handelskenmerk!) over een bokser en een danseres die elkaar toevalligerwijs ontmoeten. De danseres heeft problemen met haar baas, die op zijn beurt de bokser uit de weg wilt ruimen. Dit loopt niet helemaal op rolletjes...
De tweede helft wordt de film pas echt goed met mooie (experimentele) scenes en een geweldige climax. In deze film uit 1955 (!) is er trouwens verschrikkelijk veel vrouwelijk naakt (ook wel een handelskenmerk!) te bewonderen en worden er diverse ledematen afgehakt. Ga kijken dus, deze zeer okeeje Kubrick

.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn
ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis
Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Cijfer: 7,5
<a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>