Een Wajong uitkering?? Als jij hoog functionerend autistisch bent wil dat zeggen dat je prima kunt werken, dus heb je helemaal geen recht op Wajong. Ik vind ook dat je dat helemaal niet moet willen, maar goed dat is ieder voor zich misschien.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 13:35 schreef Theeboon het volgende:
Hoi mensen,
Ik verdenk mezelf ervan HFA/asperger te hebben... ik heb er al een hoop over gelezen op internet en discussiefora en wil eigenlijk een diagnose laten maken zodat ik eindelijk weet wat er 'mis' met mij is.
Ik vraag me alleen af hoe dat bij jullie in z'n werk is gegaan. Ik denk zelf dat ik eerst een afspraak moet maken met de dokter om daar over te praten en 't balletje te laten rollen, maar misschien zijn er andere wegen? Kan ik beter meteen een WAJONG uitkering aanvragen aangezien er dan ook een medisch onderzoek zal plaatsvinden?
Alvast bedankt iig...
ja. als eerste denk ik afspraak maken bij de dokter voor een doorverwijzing naar bijv riagg.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 13:35 schreef Theeboon het volgende:
Hoi mensen,
Ik verdenk mezelf ervan HFA/asperger te hebben... ik heb er al een hoop over gelezen op internet en discussiefora en wil eigenlijk een diagnose laten maken zodat ik eindelijk weet wat er 'mis' met mij is.
Ik vraag me alleen af hoe dat bij jullie in z'n werk is gegaan. Ik denk zelf dat ik eerst een afspraak moet maken met de dokter om daar over te praten en 't balletje te laten rollen, maar misschien zijn er andere wegen? Kan ik beter meteen een WAJONG uitkering aanvragen aangezien er dan ook een medisch onderzoek zal plaatsvinden?
Alvast bedankt iig...
Dat jíj kunt werken wil niet zeggen dat iedereen met autisme gewoon kan werken.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 13:40 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Een Wajong uitkering?? Als jij hoog functionerend autistisch bent wil dat zeggen dat je prima kunt werken, dus heb je helemaal geen recht op Wajong. Ik vind ook dat je dat helemaal niet moet willen, maar goed dat is ieder voor zich misschien.
Had het wel verwacht. Als je even goed leest heb ik het niet over autisme in zijn algemeenheid, ik heb het over mensen met hoogfunctionerend autisme. Je bent niet hoogfunctionerend als je niet kunt werken.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 13:49 schreef sander-3 het volgende:
[..]
Dat jíj kunt werken wil niet zeggen dat iedereen met autisme gewoon kan werken.Het is al zo vaak gezegd hier, niet iedereen is het zelfde.
Dit is wel erg kort door de bocht. Men is er het niet over eens wat HFA precies is, het is geeneens een formele term, maar je stellige antwoord doet vermoeden dat dit consensus er wel is. Mijn vermoeden is dat ik Asperger heb, maar 't kan natuurlijk alle kanten opgaan als ik straks getest wordt. Asperger schaar ik zelf onder de HFA-varianten. Dan nog heb je veel verschillen tussen mensen met Asperger, en kan echt niet elke Aspie zonder problemen een baan krijgen en/of behouden.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 14:04 schreef RRGJL het volgende:
Had het wel verwacht. Als je even goed leest heb ik het niet over autisme in zijn algemeenheid, ik heb het over mensen met hoogfunctionerend autisme. Je bent niet hoogfunctionerend als je niet kunt werken.
Manquote:Op dinsdag 30 juni 2009 14:04 schreef RRGJL het volgende:
[..]
Had het wel verwacht. Als je even goed leest heb ik het niet over autisme in zijn algemeenheid, ik heb het over mensen met hoogfunctionerend autisme. Je bent niet hoogfunctionerend als je niet kunt werken.
Voor wat voor soort hulp kunnen wij een PGB krijgenquote:Op dinsdag 30 juni 2009 16:14 schreef DeHovenier het volgende:
Vandaag een gesprek gehad met een sociaal/psychisch psychiatrist (ofzo), en ik ben nu wat verder. We hebben samen het PGBaanvraagformulier ingevuld en die gaat morgen op de bus, en er is een afspraak gemaakt waarin me duidelijk wordt gemaakt over wat het nu precies inhoudt voor mij, welke hulp ik kan krijgen en welke stappen er nog moeten worden genomen. Dus dat gaat de goede kant op.
Dat is een van de problemen die je tegenkomt: het populariseert allemaal en daarmee wordt de inhoud (veel) minder belangrijk. En is trouwens ook vaak een reden waarom het daarna nog meer mis gaat, 'want er zijn toch allemaal goede regelingen?'. Nou, nee dus. Juist niet bij deze groep mensen, die liever niet een regeling willen maar gewoon 'hulp'.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 15:14 schreef Oxymoron het volgende:
Ik heb ook HFA, maar kan niet werken (heb dagbesteding), en niet zelfstandig wonen (woon met 24- uurs begeleiding in een instelling).![]()
Vroeger werd de term HFA, alleen gebruikt voor klassiek autisten die zelfstandig naar de WC konden en zich aan konden kleden zonder hulp.Tegenwoordig lijkt HFA meer en meer op een term voor maatschappelijk goed functionerende autisten, bij wie het nog maar de vraag is, of ze echt ''autisme'' hebben? (overdiagnosticering)..
![]()
Deze discussie heb ik al, vaker gevoerd, en ik wil niemand persoonljk beledigen, maar het begrip autisme is een beetje aan het uithollen... Waardoor sommige mensen zich echt moeten ''bewijzen'' tegen overschatting. (Zo van: ja maar die heeft ook HFA/ Asperger, en die kan wel trouwen en een baan hebben..)
Ga je er in salaris op achteruit als je 4 dagen werkt? Of anders: wordt je benadeelt door die keuze?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 16:27 schreef teirnon het volgende:
Ik vind dat je het allemaal wel makkelijk voorsteld, RRGJL.
Ik ben ook hoogfunctionerend en ik heb ook een Wajong-status. Ik heb nu een goedbetaalde baan dus ik krijg geen Wajong-uitkering meer, maar ik kan nog steeds maar 4 dagen per week werken. Het feit dat ik hoogfunctionerend ben betekent niet dat ik geen problemen van mijn Asperger ondervind op de werkvloer. Als ik bijvoorbeeld 5 dagen per week zou werken, zou ik binnen de kortste keren thuiszitten met een burn-out. Gelukkig betaalt mijn baan goed en verdien ik dus genoeg om van te leven, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.
Dat weet ik niet precies, ik ben het meeste weer vergetenquote:Op dinsdag 30 juni 2009 16:32 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Voor wat voor soort hulp kunnen wij een PGB krijgen
quote:Psycho-educatie heeft tot doel:
* de kennis over de stoornis te vergroten;
* het leren begrijpen van de invloed en de gevolgen van autisme op het dagelijks leven en op eigen omgeving;
* een begin maken met het accepteren van de stoornis.
Psycho-educatie volgt vaak op het uitslaggesprek naar aanleiding van het diagnostisch onderzoek, en vormt de basis voor de vervolgbehandeling(en).
Mijn IQ viel ook tegen althans die volgens die test die ik moest maken tijdens mijn onderzoeken en die was mondeling. Bij andere tests die ik via internet had gemaakt scoorde ik veel hoger.quote:Op maandag 29 juni 2009 21:06 schreef RRGJL het volgende:
Vandaag mijn onderzoek gehadMorgen nog een gesprek. Ben echt benieuwd naar de uitslag, zou wel meer dan een week kunnen duren zeiden ze.
Maak me wel een beetje zorgen om de uitslag van de IQ-test. Klinkt vast raar, maar ik ben bang dat ik onder doe voor mijn eigen verwachtingenEigenlijk nogal belachelijk dat ik me daar druk om maak
maar het is zo definitief.. Ik vroeg degene die de test heeft afgelegd al of ze een idee had hoe ik ongeveer zou scoren, en ze zei dat ik in elk geval wel wat pieken en dalen had maar verder kon ze er niet veel over zeggen.
Had het idee dat de geheugentest wel goed ging. Ook met het omgekeerd opzeggen van rijtjes cijfers. Zijn eigenlijk allemaal gelukt al waren de laatsten wel moeilijk. De rekenvragen gingen wat minder goedIk had geen papier ofzo, erg vervelend was dat. Die IQ-test (WAIS) werd afgenomen door gewoon direct vragen te stellen ipv. dat ik iets in moest vullen ofzo. Ik moet iets kunnen visualiseren en daarvoor heb ik bij rekenopgaven toch wel papier nodig.
Achja, we zullen het wel zien.
Aangezien jij Wajong hebt zal er in jou geval passend werk voor jou gezocht moeten worden. Aangezien jij in een "normale" omgeving niet kan functioneren. Hoe dat in jou geval zou zijn geen idee.quote:Op maandag 29 juni 2009 21:13 schreef purno.de.purno het volgende:
nu het toch over werk gaat,..mag ik vragen wat voor werk jullie doen? en waar loop je eventueel tegen aan bijv? wordt er rekening met je gehouden enzo?
ik werk op dit moment al een jaar of 2 niet, ben afgekeurd en krijg een wajong uitkering.
nu wil ik dus niet voor eeuwig in de wajong zitten en ben hard aan het nadenken wat ik nu eigelijk graag wil. én natuurlijk wat haalbaar is.
de hele dag samenwerken met mensen of een team bijv lukt mij niet. tenminste niet voor een langere tijd.
helemaal zelfstandig werken lukt mij ook niet omdat ik snel afgeleid raak en me dan met dingen ga bezig houden die niets met het werk te maken hebben. ik ga dan teveel in mn eigen wereldje zitten en besef niet dat ik gewoon moet werken.
weet even niet hoe ik het kort moet uitleggen hoe dat zit bij mij. maar ben wel erg benieuwd naar welk werk andere mensen doen en hoe ze het aanpakken.
Je krijgt ook wel heel veel informatie, ik kan best begrijpen dat je een en ander weer vergeten bentquote:Op dinsdag 30 juni 2009 18:38 schreef DeHovenier het volgende:
[..]
Dat weet ik niet precies, ik ben het meeste weer vergeten![]()
![]()
De komende gesprekken krijg ik psycho/educatie:
[..]
Duurt allemaal lang....Vakantietijd helpt daar ook niet aan...quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:59 schreef tijnbrein het volgende:
Vandaag was ik weer bij het reďntergratiebureau. Als ik daar hulp van krijg moet dat via de AWBZ. Dit gaat ongeveer twee maanden duren.Voor dat daar duidelijkheid over is.
Gelukkig heb ik de tijdquote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:19 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Duurt allemaal lang....Vakantietijd helpt daar ook niet aan...
Had je dit ook aangekaard bij de testpsycholoog?quote:Op dinsdag 30 juni 2009 19:32 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Mijn IQ viel ook tegen althans die volgens die test die ik moest maken tijdens mijn onderzoeken en die was mondeling. Bij andere tests die ik via internet had gemaakt scoorde ik veel hoger.
Volgens het onderzoek is mijn IQ 91daar geloof ik niks van.
Dat het zo laag is.
Ik ben veel slimmer dan dat.![]()
[..]
Weet je hoe lang je mag blijven?quote:Aangezien jij Wajong hebt zal er in jou geval passend werk voor jou gezocht moeten worden. Aangezien jij in een "normale" omgeving niet kan functioneren. Hoe dat in jou geval zou zijn geen idee.
Ik ben chemisch laborant en ben momenteel werkzaam als kwaliteitscontroleur. Het werk gaat mij goed af. Het enige moeilijke is het communicatieve aspect. Maar daar heb ik tot nu toe weinig hinder van ondervonden. Wel is het zo dat ik bepaalde werkzaamheden niet mag doen vanwege dat commucitieve aspect. (ze weten niet dat ik PDD heb)
Dit is tijdelijk werk hoe het verder gaat weet ik nog niet. Ik ga in ieder geval begeleid worden met het zoeken naar een andere baan.
Nee, maar ach IQ is ook maar een getal. Het zegt vrij weinig over hoe intelligent je echt bent.quote:Op dinsdag 30 juni 2009 20:25 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Had je dit ook aangekaard bij de testpsycholoog?
[..]
Weet je hoe lang je mag blijven?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |