abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70512994
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 13:35 schreef Theeboon het volgende:
Hoi mensen,

Ik verdenk mezelf ervan HFA/asperger te hebben... ik heb er al een hoop over gelezen op internet en discussiefora en wil eigenlijk een diagnose laten maken zodat ik eindelijk weet wat er 'mis' met mij is.

Ik vraag me alleen af hoe dat bij jullie in z'n werk is gegaan. Ik denk zelf dat ik eerst een afspraak moet maken met de dokter om daar over te praten en 't balletje te laten rollen, maar misschien zijn er andere wegen? Kan ik beter meteen een WAJONG uitkering aanvragen aangezien er dan ook een medisch onderzoek zal plaatsvinden?

Alvast bedankt iig...
Een Wajong uitkering?? Als jij hoog functionerend autistisch bent wil dat zeggen dat je prima kunt werken, dus heb je helemaal geen recht op Wajong. Ik vind ook dat je dat helemaal niet moet willen, maar goed dat is ieder voor zich misschien.

In elk geval lijkt het mij het best om gewoon even bij je huisarts langs te gaan, doorverwijzing naar psycholoog en daar duidelijk aangeven waarom je getest wil worden op autisme (dus niet alleen welke dingen je herkent, maar ook waar jij in je dagelijks leven daadwerkelijk last van hebt), en natuurlijk een beetje aandringen dat je het zo snel mogelijk wil.

Echt een andere weg is er niet, vrees ik.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2009 13:41:36 ]
  dinsdag 30 juni 2009 @ 13:43:31 #152
261028 purno.de.purno
Sapperedosio!
pi_70513088
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 13:35 schreef Theeboon het volgende:
Hoi mensen,

Ik verdenk mezelf ervan HFA/asperger te hebben... ik heb er al een hoop over gelezen op internet en discussiefora en wil eigenlijk een diagnose laten maken zodat ik eindelijk weet wat er 'mis' met mij is.

Ik vraag me alleen af hoe dat bij jullie in z'n werk is gegaan. Ik denk zelf dat ik eerst een afspraak moet maken met de dokter om daar over te praten en 't balletje te laten rollen, maar misschien zijn er andere wegen? Kan ik beter meteen een WAJONG uitkering aanvragen aangezien er dan ook een medisch onderzoek zal plaatsvinden?

Alvast bedankt iig...
ja. als eerste denk ik afspraak maken bij de dokter voor een doorverwijzing naar bijv riagg.
daar krijg je een aantal uitgebreide testen en gesprekken.
als je wajong aanvraagt is er altijd een medisch onderzoek en daar voor heb je oa je uitslagen van de testen nodig en eventueel doosjes van medicijnen die je slikt.
eerst dus laten testen en dan pas wajong aanvragen lijkt me.

dit is wat ik zelf denk hoor. ik zit al 2 jaar in de wajong door een andere reden maar binnekort word ik ook getest.
pi_70513271
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 13:40 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Een Wajong uitkering?? Als jij hoog functionerend autistisch bent wil dat zeggen dat je prima kunt werken, dus heb je helemaal geen recht op Wajong. Ik vind ook dat je dat helemaal niet moet willen, maar goed dat is ieder voor zich misschien.
Dat jíj kunt werken wil niet zeggen dat iedereen met autisme gewoon kan werken. Het is al zo vaak gezegd hier, niet iedereen is het zelfde.
Er gaat niets boven Groningen
pi_70513474
Ja, het is ook niet zo dat ik per se in de Wajong wil, ik vroeg me alleen af hoe ik verder moet gaan met mijn probleem. Daarbij denk ik dat ik op zich best een baan kan hebben en behouden, maar dat ik daar wel begeleiding bij nodig heb en daar is de Wajong ook voor, niet waar? Ben op het moment ook niet werkloos.

Maargoed, ik ga dus binnenkort een afspraak maken met de dokter en dan zien we het wel weer verder

Bedankt voor de reacties, mensen!
pi_70513710
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 13:49 schreef sander-3 het volgende:

[..]

Dat jíj kunt werken wil niet zeggen dat iedereen met autisme gewoon kan werken. Het is al zo vaak gezegd hier, niet iedereen is het zelfde.
Had het wel verwacht. Als je even goed leest heb ik het niet over autisme in zijn algemeenheid, ik heb het over mensen met hoogfunctionerend autisme. Je bent niet hoogfunctionerend als je niet kunt werken.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2009 14:05:10 ]
pi_70514679
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 14:04 schreef RRGJL het volgende:
Had het wel verwacht. Als je even goed leest heb ik het niet over autisme in zijn algemeenheid, ik heb het over mensen met hoogfunctionerend autisme. Je bent niet hoogfunctionerend als je niet kunt werken.
Dit is wel erg kort door de bocht. Men is er het niet over eens wat HFA precies is, het is geeneens een formele term, maar je stellige antwoord doet vermoeden dat dit consensus er wel is. Mijn vermoeden is dat ik Asperger heb, maar 't kan natuurlijk alle kanten opgaan als ik straks getest wordt. Asperger schaar ik zelf onder de HFA-varianten. Dan nog heb je veel verschillen tussen mensen met Asperger, en kan echt niet elke Aspie zonder problemen een baan krijgen en/of behouden.
pi_70515253
Ik heb het ook en schaam me er ontzettend voor. Ik vind dat ik het nooit aan mijn ouders heb moeten vertellen die me nu toch iets anders zien.
Unbowed, Unbent, Unbroken.
  dinsdag 30 juni 2009 @ 15:14:06 #158
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_70515602
Ik heb ook HFA, maar kan niet werken (heb dagbesteding), en niet zelfstandig wonen (woon met 24- uurs begeleiding in een instelling).

Vroeger werd de term HFA, alleen gebruikt voor klassiek autisten die zelfstandig naar de WC konden en zich aan konden kleden zonder hulp. Tegenwoordig lijkt HFA meer en meer op een term voor maatschappelijk goed functionerende autisten, bij wie het nog maar de vraag is, of ze echt ''autisme'' hebben? (overdiagnosticering)..

Deze discussie heb ik al, vaker gevoerd, en ik wil niemand persoonljk beledigen, maar het begrip autisme is een beetje aan het uithollen... Waardoor sommige mensen zich echt moeten ''bewijzen'' tegen overschatting. (Zo van: ja maar die heeft ook HFA/ Asperger, en die kan wel trouwen en een baan hebben..)
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
OUD Gouden Toetsenbord Award 2010!
pi_70517577
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 14:04 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Man ga lekker even ergens anders je bullshit lopen verkondigen. Of beter nog, als je niet weet waarover je lult, houd het dan gewoon voor je.
Er gaat niets boven Groningen
pi_70517625
Vandaag een gesprek gehad met een sociaal/psychisch psychiatrist (ofzo ), en ik ben nu wat verder. We hebben samen het PGBaanvraagformulier ingevuld en die gaat morgen op de bus, en er is een afspraak gemaakt waarin me duidelijk wordt gemaakt over wat het nu precies inhoudt voor mij, welke hulp ik kan krijgen en welke stappen er nog moeten worden genomen. Dus dat gaat de goede kant op.
Children of the night. What music they make.
  dinsdag 30 juni 2009 @ 16:27:33 #161
167302 teirnon
6 times 7 is...
pi_70517986
Ik vind dat je het allemaal wel makkelijk voorsteld, RRGJL.

Ik ben ook hoogfunctionerend en ik heb ook een Wajong-status. Ik heb nu een goedbetaalde baan dus ik krijg geen Wajong-uitkering meer, maar ik kan nog steeds maar 4 dagen per week werken. Het feit dat ik hoogfunctionerend ben betekent niet dat ik geen problemen van mijn Asperger ondervind op de werkvloer. Als ik bijvoorbeeld 5 dagen per week zou werken, zou ik binnen de kortste keren thuiszitten met een burn-out. Gelukkig betaalt mijn baan goed en verdien ik dus genoeg om van te leven, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.
Ah, a battle of wits? I'm glad to see you've come unarmed!
pi_70518164
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 16:14 schreef DeHovenier het volgende:
Vandaag een gesprek gehad met een sociaal/psychisch psychiatrist (ofzo ), en ik ben nu wat verder. We hebben samen het PGBaanvraagformulier ingevuld en die gaat morgen op de bus, en er is een afspraak gemaakt waarin me duidelijk wordt gemaakt over wat het nu precies inhoudt voor mij, welke hulp ik kan krijgen en welke stappen er nog moeten worden genomen. Dus dat gaat de goede kant op.
Voor wat voor soort hulp kunnen wij een PGB krijgen
  dinsdag 30 juni 2009 @ 16:42:09 #163
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_70518415
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 15:14 schreef Oxymoron het volgende:
Ik heb ook HFA, maar kan niet werken (heb dagbesteding), en niet zelfstandig wonen (woon met 24- uurs begeleiding in een instelling).

Vroeger werd de term HFA, alleen gebruikt voor klassiek autisten die zelfstandig naar de WC konden en zich aan konden kleden zonder hulp. Tegenwoordig lijkt HFA meer en meer op een term voor maatschappelijk goed functionerende autisten, bij wie het nog maar de vraag is, of ze echt ''autisme'' hebben? (overdiagnosticering)..

Deze discussie heb ik al, vaker gevoerd, en ik wil niemand persoonljk beledigen, maar het begrip autisme is een beetje aan het uithollen... Waardoor sommige mensen zich echt moeten ''bewijzen'' tegen overschatting. (Zo van: ja maar die heeft ook HFA/ Asperger, en die kan wel trouwen en een baan hebben..)
Dat is een van de problemen die je tegenkomt: het populariseert allemaal en daarmee wordt de inhoud (veel) minder belangrijk. En is trouwens ook vaak een reden waarom het daarna nog meer mis gaat, 'want er zijn toch allemaal goede regelingen?'. Nou, nee dus. Juist niet bij deze groep mensen, die liever niet een regeling willen maar gewoon 'hulp'.
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  dinsdag 30 juni 2009 @ 16:42:50 #164
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_70518423
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 16:27 schreef teirnon het volgende:

Ik ben ook hoogfunctionerend en ik heb ook een Wajong-status. Ik heb nu een goedbetaalde baan dus ik krijg geen Wajong-uitkering meer, maar ik kan nog steeds maar 4 dagen per week werken. Het feit dat ik hoogfunctionerend ben betekent niet dat ik geen problemen van mijn Asperger ondervind op de werkvloer. Als ik bijvoorbeeld 5 dagen per week zou werken, zou ik binnen de kortste keren thuiszitten met een burn-out. Gelukkig betaalt mijn baan goed en verdien ik dus genoeg om van te leven, maar dat geldt natuurlijk niet voor iedereen.
Ga je er in salaris op achteruit als je 4 dagen werkt? Of anders: wordt je benadeelt door die keuze?
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_70521598
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 16:32 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Voor wat voor soort hulp kunnen wij een PGB krijgen
Dat weet ik niet precies, ik ben het meeste weer vergeten

De komende gesprekken krijg ik psycho/educatie:
quote:
Psycho-educatie heeft tot doel:

* de kennis over de stoornis te vergroten;
* het leren begrijpen van de invloed en de gevolgen van autisme op het dagelijks leven en op eigen omgeving;
* een begin maken met het accepteren van de stoornis.

Psycho-educatie volgt vaak op het uitslaggesprek naar aanleiding van het diagnostisch onderzoek, en vormt de basis voor de vervolgbehandeling(en).
  dinsdag 30 juni 2009 @ 19:32:42 #166
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_70523143
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:06 schreef RRGJL het volgende:
Vandaag mijn onderzoek gehad Morgen nog een gesprek. Ben echt benieuwd naar de uitslag, zou wel meer dan een week kunnen duren zeiden ze.

Maak me wel een beetje zorgen om de uitslag van de IQ-test. Klinkt vast raar, maar ik ben bang dat ik onder doe voor mijn eigen verwachtingen Eigenlijk nogal belachelijk dat ik me daar druk om maak maar het is zo definitief.. Ik vroeg degene die de test heeft afgelegd al of ze een idee had hoe ik ongeveer zou scoren, en ze zei dat ik in elk geval wel wat pieken en dalen had maar verder kon ze er niet veel over zeggen.
Had het idee dat de geheugentest wel goed ging. Ook met het omgekeerd opzeggen van rijtjes cijfers. Zijn eigenlijk allemaal gelukt al waren de laatsten wel moeilijk. De rekenvragen gingen wat minder goed Ik had geen papier ofzo, erg vervelend was dat. Die IQ-test (WAIS) werd afgenomen door gewoon direct vragen te stellen ipv. dat ik iets in moest vullen ofzo. Ik moet iets kunnen visualiseren en daarvoor heb ik bij rekenopgaven toch wel papier nodig.

Achja, we zullen het wel zien.
Mijn IQ viel ook tegen althans die volgens die test die ik moest maken tijdens mijn onderzoeken en die was mondeling. Bij andere tests die ik via internet had gemaakt scoorde ik veel hoger.
Volgens het onderzoek is mijn IQ 91 daar geloof ik niks van. Dat het zo laag is.
Ik ben veel slimmer dan dat.
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:13 schreef purno.de.purno het volgende:
nu het toch over werk gaat,..mag ik vragen wat voor werk jullie doen? en waar loop je eventueel tegen aan bijv? wordt er rekening met je gehouden enzo?

ik werk op dit moment al een jaar of 2 niet, ben afgekeurd en krijg een wajong uitkering.
nu wil ik dus niet voor eeuwig in de wajong zitten en ben hard aan het nadenken wat ik nu eigelijk graag wil. én natuurlijk wat haalbaar is.
de hele dag samenwerken met mensen of een team bijv lukt mij niet. tenminste niet voor een langere tijd.
helemaal zelfstandig werken lukt mij ook niet omdat ik snel afgeleid raak en me dan met dingen ga bezig houden die niets met het werk te maken hebben. ik ga dan teveel in mn eigen wereldje zitten en besef niet dat ik gewoon moet werken.

weet even niet hoe ik het kort moet uitleggen hoe dat zit bij mij. maar ben wel erg benieuwd naar welk werk andere mensen doen en hoe ze het aanpakken.
Aangezien jij Wajong hebt zal er in jou geval passend werk voor jou gezocht moeten worden. Aangezien jij in een "normale" omgeving niet kan functioneren. Hoe dat in jou geval zou zijn geen idee.

Ik ben chemisch laborant en ben momenteel werkzaam als kwaliteitscontroleur. Het werk gaat mij goed af. Het enige moeilijke is het communicatieve aspect. Maar daar heb ik tot nu toe weinig hinder van ondervonden. Wel is het zo dat ik bepaalde werkzaamheden niet mag doen vanwege dat commucitieve aspect. (ze weten niet dat ik PDD heb)
Dit is tijdelijk werk hoe het verder gaat weet ik nog niet. Ik ga in ieder geval begeleid worden met het zoeken naar een andere baan.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
  dinsdag 30 juni 2009 @ 19:59:02 #167
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_70523973
Vandaag was ik weer bij het reïntergratiebureau. Als ik daar hulp van krijg moet dat via de AWBZ. Dit gaat ongeveer twee maanden duren. Voor dat daar duidelijkheid over is.
14 SHADES OF GREY
Nothing is black or white. Nothing is wrong or right. But everything is 14 shades of grey.
pi_70524094
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 18:38 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Dat weet ik niet precies, ik ben het meeste weer vergeten

De komende gesprekken krijg ik psycho/educatie:
[..]
Je krijgt ook wel heel veel informatie, ik kan best begrijpen dat je een en ander weer vergeten bent

Niettemin ben ik erg benieuwd wat je met zo"n pgb zou kunnen.

Bij een zichtbare handicap kan ik mij daar iets meer bij voorstellen.

Dat psycho-educatie is bijzonder nuttig volgens mij. Vooral te leren accepteren dat je het hebt. want het is ook heel wat om iets te hebben, dat nooit genezen kan..:{ Het is ook zo definitief.
pi_70524653
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 19:59 schreef tijnbrein het volgende:
Vandaag was ik weer bij het reïntergratiebureau. Als ik daar hulp van krijg moet dat via de AWBZ. Dit gaat ongeveer twee maanden duren. Voor dat daar duidelijkheid over is.
Duurt allemaal lang....Vakantietijd helpt daar ook niet aan...
  dinsdag 30 juni 2009 @ 20:20:37 #170
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_70524688
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:19 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Duurt allemaal lang....Vakantietijd helpt daar ook niet aan...
Gelukkig heb ik de tijd
14 SHADES OF GREY
pi_70524853
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 19:32 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Mijn IQ viel ook tegen althans die volgens die test die ik moest maken tijdens mijn onderzoeken en die was mondeling. Bij andere tests die ik via internet had gemaakt scoorde ik veel hoger.
Volgens het onderzoek is mijn IQ 91 daar geloof ik niks van. Dat het zo laag is.
[..]
Had je dit ook aangekaard bij de testpsycholoog?
quote:
Aangezien jij Wajong hebt zal er in jou geval passend werk voor jou gezocht moeten worden. Aangezien jij in een "normale" omgeving niet kan functioneren. Hoe dat in jou geval zou zijn geen idee.

Ik ben chemisch laborant en ben momenteel werkzaam als kwaliteitscontroleur. Het werk gaat mij goed af. Het enige moeilijke is het communicatieve aspect. Maar daar heb ik tot nu toe weinig hinder van ondervonden. Wel is het zo dat ik bepaalde werkzaamheden niet mag doen vanwege dat commucitieve aspect. (ze weten niet dat ik PDD heb)
Dit is tijdelijk werk hoe het verder gaat weet ik nog niet. Ik ga in ieder geval begeleid worden met het zoeken naar een andere baan.
Weet je hoe lang je mag blijven?
pi_70524881
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:20 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Gelukkig heb ik de tijd
Maar weet je ook hoeveel?
  dinsdag 30 juni 2009 @ 20:27:31 #173
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_70524916
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:25 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Had je dit ook aangekaard bij de testpsycholoog?
[..]

Weet je hoe lang je mag blijven?
Nee, maar ach IQ is ook maar een getal. Het zegt vrij weinig over hoe intelligent je echt bent.

Geen idee. Ik zal het in de komende week maar eens vragen.
14 SHADES OF GREY
pi_70524926
Trouwens, Tijnbrein, wel leuk dat het werk als kwaliteitscontroleur goed afgaat.

Is dat niet iets wat je altijd zou willen?
  dinsdag 30 juni 2009 @ 20:29:00 #175
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_70524952
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:26 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Maar weet je ook hoeveel?
Als ik in de toekomst kon kijken had ik dat wel gedaan. Dus geen idee hoeveel tijd ik nog heb.
14 SHADES OF GREY
  dinsdag 30 juni 2009 @ 20:29:52 #176
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_70524974
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:27 schreef EchtGaaf het volgende:
Trouwens, Tijnbrein, wel leuk dat het werk als kwaliteitscontroleur goed afgaat.

Is dat niet iets wat je altijd zou willen?
Ja dat is inderdaad de richting die ik op wil. Maar dan wel meer richting de chemie.
14 SHADES OF GREY
pi_70525016
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:27 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Nee, maar ach IQ is ook maar een getal. Het zegt vrij weinig over hoe intelligent je echt bent.
Inderdaad, het iq als getal is maar betrekkelijk. En kan per test best verschillen.

En trouwens een hoog iq is zeker geen garantie voor veel succes.
quote:
Geen idee. Ik zal het in de komende week maar eens vragen.
Ik zou me voor kunnen stellen dat je wilt weten waar je aan toe bent.
pi_70525061
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:29 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Als ik in de toekomst kon kijken had ik dat wel gedaan. Dus geen idee hoeveel tijd ik nog heb.
Soms zou ik dat wel willen. Maar soms is het handig om niet alles te weten wat op je pad komt
  dinsdag 30 juni 2009 @ 20:35:30 #179
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_70525159
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:31 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Inderdaad, het iq als getal is maar betrekkelijk. En kan per test best verschillen.
En trouwens een hoog iq is zeker geen garantie voor veel succes.
[..]
Inderdaad. Trouwens bij een online-test kwam er 120 uit.

Dat is waar. Je kan ook succes hebben met een laag IQ.
quote:
Ik zou me voor kunnen stellen dat je wilt weten waar je aan toe bent.
Ja
14 SHADES OF GREY
  dinsdag 30 juni 2009 @ 20:36:22 #180
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_70525183
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:32 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Soms zou ik dat wel willen. Maar soms is het handig om niet alles te weten wat op je pad komt
Soms inderdaad. Maar liever niet eigenlijk dan ga je er ook naar leven en dat lijkt me niet.
14 SHADES OF GREY
pi_70525254
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 16:27 schreef teirnon het volgende:

Prima, maar je kunt wel werken, al is het maar 1 dag
Je kunt jezelf toch niet hoogfunctionerend noemen als je het niet eens aankunt om 1 dag per week te werken? Wat houdt dat 'hoog' dan nog in? Wordt een vrij leeg begrip op die manier.

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2009 20:44:15 ]
pi_70525324
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 19:32 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Ja precies, ik werd ook nogal zenuwachtig omdat zij natuurlijk tegenover me zat en alles mondeling ging. Zij zat zeg maar te wachten op mijn antwoord, zo voelde het. En op het moment dat ik niet meteen zag wat het antwoord was en ik eigenlijk na zou moeten denken, blokkeerde ik min of meer. Er kwamen geen gedachten op gang. Stom genoeg heb ik dat niet echt aangegeven. Alleen gezegd dat ik een beetje nerveus was. Wilde ook weer niet over komen als een of andere aansteller. En daarnaast weet ik voor mezelf ook wel wat jij ook al zegt: Één test is niet alleszeggend. Bij internet IQ-testen scoor ik ergens tussen de 125 en 135 (en dan heb ik het over fatsoenlijke tests). Stel hier zou ineens 105 uit komen, dan zou ik dat op zijn minst in twijfel trekken.

Ps. Ik denk inderdaad niet dat jij een IQ hebt van 91, aangezien ik je posts al vaak zat gelezen heb. Ik kan natuurlijk niets specifieks erover zeggen, maar qua niveau doe je ogenschijnlijk niet onder voor mijn HBO-medestudenten.

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2009 20:43:14 ]
pi_70525349
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:29 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Ja dat is inderdaad de richting die ik op wil. Maar dan wel meer richting de chemie.
Zou helemaal niet gek voor je zijn. je hebt immers een opleiding in de chemie
pi_70525361
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:42 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Zou helemaal niet gek voor je zijn. Je hebt immers een opleiding in de chemie
pi_70525390
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:36 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

Soms inderdaad. Maar liever niet eigenlijk dan ga je er ook naar leven en dat lijkt me niet.
Dat maakt het inderdaad vrij onmogelijk
pi_70525409
ging iets niet goed
pi_70525482
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:02 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Je krijgt ook wel heel veel informatie, ik kan best begrijpen dat je een en ander weer vergeten bent

Niettemin ben ik erg benieuwd wat je met zo"n pgb zou kunnen.

Bij een zichtbare handicap kan ik mij daar iets meer bij voorstellen.

Dat psycho-educatie is bijzonder nuttig volgens mij. Vooral te leren accepteren dat je het hebt. want het is ook heel wat om iets te hebben, dat nooit genezen kan..:{ Het is ook zo definitief.
Idd, het was een lang gesprek! Wat voor zorg ik kan krijgen hoor ik later wel.
En het psychoeducatie is idd belangrijk, moet ermee leren om met die handicap om te gaan
  dinsdag 30 juni 2009 @ 20:57:02 #188
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_70525588
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:41 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Ja precies, ik werd ook nogal zenuwachtig omdat zij natuurlijk tegenover me zat en alles mondeling ging. Zij zat zeg maar te wachten op mijn antwoord, zo voelde het. En op het moment dat ik niet meteen zag wat het antwoord was en ik eigenlijk na zou moeten denken, blokkeerde ik min of meer. Er kwamen geen gedachten op gang. Stom genoeg heb ik dat niet echt aangegeven. Alleen gezegd dat ik een beetje nerveus was. Wilde ook weer niet over komen als een of andere aansteller. En daarnaast weet ik voor mezelf ook wel wat jij ook al zegt: Één test is niet alleszeggend. Bij internet IQ-testen scoor ik ergens tussen de 125 en 135 (en dan heb ik het over fatsoenlijke tests). Stel hier zou ineens 105 uit komen, dan zou ik dat op zijn minst in twijfel trekken.

Ps. Ik denk inderdaad niet dat jij een IQ hebt van 91, aangezien ik je posts al vaak zat gelezen heb. Ik kan natuurlijk niets specifieks erover zeggen, maar qua niveau doe je ogenschijnlijk niet onder voor mijn HBO-medestudenten.
Ik zei tijdens die testen dat ik met sommige dingen moeiten had.
Trouwens het zal wel meevallen.
Dankje
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:42 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Zou helemaal niet gek voor je zijn. je hebt immers een opleiding in de chemie
Vandaar
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:43 schreef EchtGaaf het volgende:

[..]

Dat maakt het inderdaad vrij onmogelijk
Misschien is tijdreizen een betere optie
14 SHADES OF GREY
  dinsdag 30 juni 2009 @ 21:04:13 #189
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_70525823
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:39 schreef RRGJL het volgende:

Wat houdt dat 'hoog' dan nog in? Wordt een vrij leeg begrip op die manier.
Ja, dat is dus de vraag. Zie ook mijn eerdere post waarin ik uitleg waar die term vandaan komt. Dat is uit de tijd, dat ze dachten dat autisme alleen bij verstandelijk beperkten voorkwam. Iedereen die ook maar *iets*, kon doen zonder hulp, was HF.
Er is geen land over dat ik nog ontdekken kan. Er is alleen het eiland dat ik heet. - Ted van Lieshout
  dinsdag 30 juni 2009 @ 21:14:24 #190
73004 Oxymoron
zoekt rust en ruimte
pi_70526161
Zie ook:
High functioning versus low functioning door Donna Williams. Waarin ze schrijft: Just because I can learn to do handstands doesn’t mean I was designed to walk on my hands.
pi_70529053
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:39 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Prima, maar je kunt wel werken, al is het maar 1 dag
Je kunt jezelf toch niet hoogfunctionerend noemen als je het niet eens aankunt om 1 dag per week te werken? Wat houdt dat 'hoog' dan nog in? Wordt een vrij leeg begrip op die manier.
Ik ken ook de precieze definitie niet, het zal wel een ruim begrip zijn.

Zou het weer iets met overprikkeling te maken hebben? Een autistische persoon die geen betaald kan verrichten, raakt waarschijnlijk heel snel overprikkeld in een werkomgeving.
Iemand die 4 dagen kan werken, heeft waarschijnlijk alleen iets meer tijd nodig om ‘bij te tanken’, maar je kan dan wel een leuke carrière opbouwen.
pi_70540644
quote:
Op dinsdag 30 juni 2009 20:53 schreef DeHovenier het volgende:

[..]

Idd, het was een lang gesprek! Wat voor zorg ik kan krijgen hoor ik later wel.
Ik hoop dat je er iets mee kunt ja....
quote:
En het psychoeducatie is idd belangrijk, moet ermee leren om met die handicap om te gaan
Zeker. Hoe te overleven in een zwaar overgesocialiseerde maatschappij waar het risico op buitensluiting zo groot is.

Ik heb soms het idee dat mensen de gevolgen soms best onderschatten. Het valt niet altijd mee om alleen te zijn.

Het zijn alleen maar paartjes hier in de buurt die helemaal op elkaar gericht zijn
pi_70547267
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 22:19 schreef termuis het volgende:

[..]

Je verhaal geeft een goede indicatie voor wat me eventueel te wachten staat. Het is natuurlijk aan de psycholoog om te beslissen wanneer de tijd rijp is voor de stappen van diagnostiseren, wat het ook mogen zijn. Het heeft net als bij jou enige tijd geduurd voordat mensen in mijn omgeving besefte dat er iets met mij aan de hand zou kunnen zijn. Ik kom uit een omgeving waarin alle kleine opvallende dingen werden afgedaan als een klein probleempje, een zogezegd; onwetend milieu. Inmiddels is er bij mij ook het idee gaan spelen dat er meer achter, mijn toch al uitgebreide handleiding, kan zitten. En natuurlijk achteraf besef ik dan ook dan het een enorme blokkade is geweest in mijn adolescentie en speelt er dan ook de enorme behoefte om te weten wat er nu daadwerkelijk aan de hand is.

Net als jou kijk ik uit naar de tijd wanneer er het nodige bevestigd wordt, waardoor ik gerichte hulp kan krijgen voor hetgeen wat mij al iets meer dan een decennia tegen mij werkt.
Het kan soms lang duren totdat een diagnose word gesteld. Mijn broertje is net 18 en in zijn kindertijd (rond z`n 9e) kwamen ze erachter dat hij ADHD heeft, maar hij vertoonde daarnaast ook nog ander vreemd gedrag. Nu 9 jaar later blijkt dat hij een combinatie heeft van ADHD, PDD-NOS en ODD.

Tot een jaar of 5 geleden slikte hij Ritalin, maar daar is hij mee gestopt. Vervolgens ging het vrij snel allemaal mis en inmiddels drinkt hij veel alcohol en blowd veel. In augustus moet hij daarom naar een afkickcentrum voor jongeren.
pi_70597001
Aha, ik ben dus niet de enige die het vandaag druk had... vandaag weer veel onverwachte dingen gebeurd en dan sla ik toch wel een beetje dicht. Teveel prikkels in een keer
  vrijdag 3 juli 2009 @ 13:12:55 #195
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_70609651
quote:
Op donderdag 2 juli 2009 23:36 schreef sempron2400 het volgende:
Aha, ik ben dus niet de enige die het vandaag druk had... vandaag weer veel onverwachte dingen gebeurd en dan sla ik toch wel een beetje dicht. Teveel prikkels in een keer
De warmte zou ook een rol hebben gespeeld. Denk ik?
Althans ik heb wel last van de wamte. Gisteren was ik erg moe en voelde mijn 's morgens best wel slecht. Gelukkig voelde ik mij 's avonds weer goed. Toch wel raar eigenlijk.
14 SHADES OF GREY
pi_70618602
Ik slaap elke nacht maximaal 6 uur, en daarna werk ik 10 uur in een hete en benauwde kas. En ik kan alleen zondag uitslapen

Gelukkig wordt het de komende dagen wat minder warm.
  vrijdag 3 juli 2009 @ 17:31:28 #197
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_70619136
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 17:14 schreef DeHovenier het volgende:
Ik slaap elke nacht maximaal 6 uur, en daarna werk ik 10 uur in een hete en benauwde kas. En ik kan alleen zondag uitslapen

Ik zou dat nooit volhouden.
14 SHADES OF GREY
pi_70621620
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 13:12 schreef tijnbrein het volgende:

[..]

De warmte zou ook een rol hebben gespeeld. Denk ik?
Althans ik heb wel last van de wamte. Gisteren was ik erg moe en voelde mijn 's morgens best wel slecht. Gelukkig voelde ik mij 's avonds weer goed. Toch wel raar eigenlijk.
Ik houd wel van warmte
Op mijn werk net geen 26 graden, met airco op de zachtste stand (heb een eigen kamer). Mijn nieuwe werk bevalt goed (eerste indruk). Meer verantwoordelijkheid en serieuze collega’s. En ook een stuk rustiger qua prikkels (in de zin van geluiden).

De avond (hardlopen) was echter helemaal anders dan ik verwacht had, werd ook nogal laat maar wel een mooie locatie. Informele contacten is voor mij best wel veel prikkels.
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 17:14 schreef DeHovenier het volgende:

Maximaal 6 uur slapen, dat kan ik echt wel vergeten, helaas. Ik heb meer tijd nodig om de prikkels van de vorige dag te verwerken. Misschien moet ik maar eens een snellere processor plaatsen
  vrijdag 3 juli 2009 @ 19:04:39 #199
177652 tijnbrein
habbekrats
pi_70621727
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 19:00 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Ik houd wel van warmte
Op mijn werk net geen 26 graden, met airco op de zachtste stand (heb een eigen kamer). Mijn nieuwe werk bevalt goed (eerste indruk). Meer verantwoordelijkheid en serieuze collega’s. En ook een stuk rustiger qua prikkels (in de zin van geluiden).

De avond (hardlopen) was echter helemaal anders dan ik verwacht had, werd ook nogal laat maar wel een mooie locatie. Informele contacten is voor mij best wel veel prikkels.
Dat klinkt goed dat je werk zo goed bevalt.
Ik wou dat ik dat had. Het werk dat ik nu doe is opzich wel leuk maar niet wat ik echt wil.
quote:
[..]

Maximaal 6 uur slapen, dat kan ik echt wel vergeten, helaas. Ik heb meer tijd nodig om de prikkels van de vorige dag te verwerken. Misschien moet ik maar eens een snellere processor plaatsen
Goed plan ik wil er ook eentje
14 SHADES OF GREY
pi_70655910
Het topic bloeit een beetje dood vandaag
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')