abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70492482
Nou succes ermee
pi_70492609
Ach ja, het is maar een cijfertje.

Een stempeltje kan veel vervelender zijn. Er lijkt namelijk nogal een tweedeling te zijn: de NT’ers enerzijds en mensen met autisme anderzijds. En nee, dit hoef je echt niet te vertellen aan je collega's. Wat niet weet, wat niet deert en direct zijn is (naar mijn idee) sowieso al zelden verstandig. Dat schijnen ze alleen in ons land te doen.
pi_70492772
Het IQ zegt allemaal niet zo heel veel, zeker als het gaat om succes deze maatschappij. Hoe vaak ik heb gezien hoe de grootste lomperikken carriere maken....
pi_70493176
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:13 schreef purno.de.purno het volgende:
nu het toch over werk gaat,..mag ik vragen wat voor werk jullie doen? en waar loop je eventueel tegen aan bijv? wordt er rekening met je gehouden enzo?

ik werk op dit moment al een jaar of 2 niet, ben afgekeurd en krijg een wajong uitkering.
nu wil ik dus niet voor eeuwig in de wajong zitten en ben hard aan het nadenken wat ik nu eigelijk graag wil. én natuurlijk wat haalbaar is.
de hele dag samenwerken met mensen of een team bijv lukt mij niet. tenminste niet voor een langere tijd.
helemaal zelfstandig werken lukt mij ook niet omdat ik snel afgeleid raak en me dan met dingen ga bezig houden die niets met het werk te maken hebben. ik ga dan teveel in mn eigen wereldje zitten en besef niet dat ik gewoon moet werken.

weet even niet hoe ik het kort moet uitleggen hoe dat zit bij mij. maar ben wel erg benieuwd naar welk werk andere mensen doen en hoe ze het aanpakken.
Maar komt het wel door het autisme, of mis je gewoon discipline? Als het dat laatste is, zou ik zeggen werk aan je discipline en probeer iets voor jezelf te beginnen, of met familie of een vriend ofzo.
pi_70493396
quote:
nu het toch over werk gaat,..mag ik vragen wat voor werk jullie doen? en waar loop je eventueel tegen aan bijv? wordt er rekening met je gehouden enzo?

ik werk op dit moment al een jaar of 2 niet, ben afgekeurd en krijg een wajong uitkering.
nu wil ik dus niet voor eeuwig in de wajong zitten en ben hard aan het nadenken wat ik nu eigelijk graag wil. én natuurlijk wat haalbaar is.
de hele dag samenwerken met mensen of een team bijv lukt mij niet. tenminste niet voor een langere tijd.
helemaal zelfstandig werken lukt mij ook niet omdat ik snel afgeleid raak en me dan met dingen ga bezig houden die niets met het werk te maken hebben. ik ga dan teveel in mn eigen wereldje zitten en besef niet dat ik gewoon moet werken.

weet even niet hoe ik het kort moet uitleggen hoe dat zit bij mij. maar ben wel erg benieuwd naar welk werk andere mensen doen en hoe ze het aanpakken.
Fiepen (preoccuperen) is nooit leuk, een van de mindere kanten van autisme.

Enfin, ik ga zeer binnenkort beginnen als statistisch onderzoeker bij een overheidsorganisatie. Ze houden rekening met mijn beperking autisme (ook begeleiding van een jobcoach) en hebben de functie iets aangepast. Maar ze staan er open voor dat ik mijn communicatieve en sociale vaardigheden ga uitbreiden, omdat ze het idee hebben dat ik op dit gebied kan groeien

Heb je al een reïntegratiebureau op het oog of wil je liever zelfstandig gaan solliciteren? Dat laatste schijnt trouwens voor niet-NT’ers een zeer zware opgave te zijn.
  maandag 29 juni 2009 @ 21:37:06 #131
261028 purno.de.purno
Sapperedosio!
pi_70493483
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:30 schreef RRGJL het volgende:

[..]

Maar komt het wel door het autisme, of mis je gewoon discipline? Als het dat laatste is, zou ik zeggen werk aan je discipline en probeer iets voor jezelf te beginnen, of met familie of een vriend ofzo.
eerlijk gezegd,.. ik weet het niet.
over een paar weken word ik getest. er zit asperger/kernautisme in de familie en ik heb ook bepaalde trekken er van.
ik hoop ergens dat er niks geks uit die test komt.
voor mezelf beginnen? zou niet weten met wat en hoe enz?
  maandag 29 juni 2009 @ 21:42:27 #132
261028 purno.de.purno
Sapperedosio!
pi_70493715
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:35 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Fiepen (preoccuperen) is nooit leuk, een van de mindere kanten van autisme.

Enfin, ik ga zeer binnenkort beginnen als statistisch onderzoeker bij een overheidsorganisatie. Ze houden rekening met mijn beperking autisme (ook begeleiding van een jobcoach) en hebben de functie iets aangepast. Maar ze staan er open voor dat ik mijn communicatieve en sociale vaardigheden ga uitbreiden, omdat ze het idee hebben dat ik op dit gebied kan groeien

Heb je al een reïntegratiebureau op het oog of wil je liever zelfstandig gaan solliciteren? Dat laatste schijnt trouwens voor niet-NT’ers een zeer zware opgave te zijn.

ik heb nog geen oproep gehad van het UWV en ik laat het nog even zo omdat ik ook nog met andere dingen zit.
maar zoals ik al zei,..wil niet voorgoed afgekeurd zijn.
zelfstandig solliciteren heb ik al vaker gedaan maar heb nogal een vaag cv waar mensen niet echt op zitten te wachten.
voor de meest simpele baantjes werd ik toen afgewezen.
uiteindelijk 2 weken bij de mac( ) gewerkt en de 3e week ziekgemeld omdat ik het niet meer kon.

hoe gaat het te werk bij een reinegratiebureau?
pi_70493744
Ik ben geen psychiater, maar er is een reële kans dat het door autisme komt. Ze heeft immers al een Wajong-uitkering. Autisme zit reeds in haar familie. In je eigen wereldje leven heeft met preoccupaties en obsessies te maken. Het zoeken van veiligheid en structuur in een chaotische wereld.
  maandag 29 juni 2009 @ 21:43:09 #134
261028 purno.de.purno
Sapperedosio!
pi_70493745
veel succes trouwens!
  maandag 29 juni 2009 @ 21:47:21 #135
261028 purno.de.purno
Sapperedosio!
pi_70493951
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:43 schreef sempron2400 het volgende:
Ik ben geen psychiater, maar er is een reële kans dat het door autisme komt. Ze heeft immers al een Wajong-uitkering. Autisme zit reeds in haar familie. In je eigen wereldje leven heeft met preoccupaties en obsessies te maken. Het zoeken van veiligheid en structuur in een chaotische wereld.
dat zoek ik idd constant ja.
aan de ene kant kan ik best normaal over komen hoor. gewoon even voor een kort gesprekje 1 op 1 bijv. of een gesprek op afstand(bijv msn )
in een groep ofzo is het heel anders. dan ben ik met heel andere dingen bezig en volg ik het allemaal niet meer zo.
pi_70494033
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:42 schreef purno.de.purno het volgende:

[..]

ik heb nog geen oproep gehad van het UWV en ik laat het nog even zo omdat ik ook nog met andere dingen zit.
maar zoals ik al zei,..wil niet voorgoed afgekeurd zijn.
zelfstandig solliciteren heb ik al vaker gedaan maar heb nogal een vaag cv waar mensen niet echt op zitten te wachten.
voor de meest simpele baantjes werd ik toen afgewezen.
uiteindelijk 2 weken bij de mac( ) gewerkt en de 3e week ziekgemeld omdat ik het niet meer kon.

hoe gaat het te werk bij een reinegratiebureau?
Je moet eerst een vaste contactpersoon hebben, een arbeidsdeskundige hebben. Via het 0900-nummer van UWV kun je niets bereiken en weten ze vaak van wanten. Waarschijnlijk moet je zelf het initiatief nemen tot reïntegratie.

Bij zo’n bureau krijg je eerst een intakegesprek. Daarna volgt een traject van enkele maanden waarbij een begeleider samen met jou gaat kijken waar je interesses en mogelijkheden liggen. Het reïntegratiebureau heeft een netwerk van werkgevers en kan bemiddelen in het zoeken naar passend werk. De begeleider gaat eventueel mee naar het oriënterend gesprek bij de werkgever.

Bij de Mac werken geeft heel veel prikkels (omgang met klanten). En die prikkels zijn aan autisme toe te schrijven.
pi_70494225
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:49 schreef sempron2400 het volgende:

[..]
Bij de Mac werken geeft heel veel prikkels (omgang met klanten). En die prikkels zijn aan autisme toe te schrijven.
Bah nee... ik moet er niet aan denken, om bij de mac te werken. Hoe chaotisch het er daar wel niet aan toe gaat. Ik denk dat ik dat nog geen middagje vol houd
Er gaat niets boven Groningen
  maandag 29 juni 2009 @ 21:59:40 #138
261028 purno.de.purno
Sapperedosio!
pi_70494516
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:49 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Je moet eerst een vaste contactpersoon hebben, een arbeidsdeskundige hebben. Via het 0900-nummer van UWV kun je niets bereiken en weten ze vaak van wanten. Waarschijnlijk moet je zelf het initiatief nemen tot reïntegratie.

Bij zo’n bureau krijg je eerst een intakegesprek. Daarna volgt een traject van enkele maanden waarbij een begeleider samen met jou gaat kijken waar je interesses en mogelijkheden liggen. Het reïntegratiebureau heeft een netwerk van werkgevers en kan bemiddelen in het zoeken naar passend werk. De begeleider gaat eventueel mee naar het oriënterend gesprek bij de werkgever.

thnx voor je uitleg!
moet er dus zelf achter aan begrijp ik? en kan je die tijd je uitkering houden?
en kijken ze serieus naar wat echt kan enzo?

en de mac,..ik moest wel. was ter overbrugging van stufi naar wajong. heb twee kindjes dus er moest geld voor eten zijn. maar na 1 week zag ik ze gewoon al vliegen. kon er niet van slapen van al die indrukken. al die mensen die ik die dag had gezien. het omgaan met de mensen die er werkte. tja gewoon alles.
al moet ik zeggen dat het werk zélf op zich wel ging. vond het leuk om met dat pc systeem om te gaan en de dingen uit mn hoofd te leren ookal was het niet veel.
zet me nu in een mac en ik weet nog hoe het werkt
maar ja,..is ook een errug simpel systeem
pi_70495364
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:59 schreef purno.de.purno het volgende:

[..]

thnx voor je uitleg!
moet er dus zelf achter aan begrijp ik? en kan je die tijd je uitkering houden?
en kijken ze serieus naar wat echt kan enzo?

en de mac,..ik moest wel. was ter overbrugging van stufi naar wajong. heb twee kindjes dus er moest geld voor eten zijn. maar na 1 week zag ik ze gewoon al vliegen. kon er niet van slapen van al die indrukken. al die mensen die ik die dag had gezien. het omgaan met de mensen die er werkte. tja gewoon alles.
al moet ik zeggen dat het werk zélf op zich wel ging. vond het leuk om met dat pc systeem om te gaan en de dingen uit mn hoofd te leren ookal was het niet veel.
zet me nu in een mac en ik weet nog hoe het werkt
maar ja,..is ook een errug simpel systeem
Ja, je kunt in tussentijd de uitkering behouden. Ik heb het idee dat ze je iets gaan onderschatten. Een begeleider die ervaring heeft met autistische mensen, weet ook precies wat er mis kan gaan bij die groep. Eenmaal afgekeurd zijn ze tamelijk voorzichtig is mijn ervaring. Dit is ook om teleurstelling bij de werkzoekende te voorkomen. Wat voor opleiding heb je eigenlijk gedaan?

Mac... pc systeem... heb je nu bij een restaurant gewerkt of bij een computerwinkel? Ik denk dus dat eerste
  maandag 29 juni 2009 @ 22:31:53 #140
261028 purno.de.purno
Sapperedosio!
pi_70495928
de mc donalds

ben van vwo naar havo, naar mavo en uiteindelijk vbo(toendertijd) gegaan.. mn ouders dachten dat ik het meer moest hebben van praktijk enzo. nou ja lang verhaal want ben van mn 16e uit huis.

2 jaar geleden nog een poging gedaan op mbo 4 gezondheidszorg( hbo lukte niet icm de kinderen) en liep ook vast.

ik heb dus helemaal niks afgemaakt wbt opleidingen. werk/stage ervaring heb ik ook niet echt.
heeft nooit langer dan 2 maanden geduurd.
pi_70496685
HBO heb je dan weer een havo-diploma voor nodig (als je boven de 21 bent, kunnen ze een uitzondering maken).

Misschien is het een idee om een thuisstudie te doen (bv. via de LOI of NTI) en in de tussentijd een klein bijbaantje te doen. Ik heb zelf goede ervaringen met postbezorger, kan prima voor enkele uren in de week.
  maandag 29 juni 2009 @ 22:54:48 #142
261028 purno.de.purno
Sapperedosio!
pi_70497003
21+ test heb ik gedaan en kwam hbo uit. maar was niet te combineren.

tja mss stom maar een baantje als post bezorgen lijkt mij best wel wat
lekker organiseren en uitzoeken en dan bezorgen.
  maandag 29 juni 2009 @ 22:55:50 #143
261028 purno.de.purno
Sapperedosio!
pi_70497048
thuis studie heb ik ook over nagedacht trouwens. maar dan nog,..je hebt stages enz.
  maandag 29 juni 2009 @ 23:25:34 #144
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_70498556
quote:

Als anderen het niet weten (wat bij mij zo is), dan kunnen ze ook geen rekening met je houden. Nu heb ik niet (heel) veel problemen, de grootste is eigenlijk discipline: op tijd werken (ook beginnen ), niet laten afleiden, besluiten nemen en niet uitstellen. Met name op tijd werken wreekt zich nogal eens en ik ben dan ook hard daarmee bezig (maar dat ben ik al mijn hele leven )
Ik zit op een kantoorkamer met 3 andere collega's; onze werkzaamheden zijn allemaal grotendeels gelijk maar iedereen heeft zijn eigen portie waar we dan ook volledig mee bezig zijn, voor mij is het eigenlijk wel een ideale situatie: ik kan geconcentreerd bezig zijn met mijn eigen projecten, heb flink wat afleiding wat voorkomt dat ik mijzelf afleid ('ga dromen')
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
  maandag 29 juni 2009 @ 23:28:14 #145
188877 Stupendous76
wenst iedereen veel plezier
pi_70498676
quote:
Op maandag 29 juni 2009 22:31 schreef purno.de.purno het volgende:
de mc donalds

ben van vwo naar havo, naar mavo en uiteindelijk vbo(toendertijd) gegaan.. mn ouders dachten dat ik het meer moest hebben van praktijk enzo. nou ja lang verhaal want ben van mn 16e uit huis.

2 jaar geleden nog een poging gedaan op mbo 4 gezondheidszorg( hbo lukte niet icm de kinderen) en liep ook vast.

ik heb dus helemaal niks afgemaakt wbt opleidingen. werk/stage ervaring heb ik ook niet echt.
&
quote:
Op maandag 29 juni 2009 22:48 schreef sempron2400 het volgende:
HBO heb je dan weer een havo-diploma voor nodig (als je boven de 21 bent, kunnen ze een uitzondering maken).

Misschien is het een idee om een thuisstudie te doen (bv. via de LOI of NTI) en in de tussentijd een klein bijbaantje te doen. Ik heb zelf goede ervaringen met postbezorger, kan prima voor enkele uren in de week.
Ik kan gelukkig wel terugvallen op mijn MBO-opleiding, ondanks dat mijn niveau hoger ligt.
Avondstudie: tja, die discipline hè?
Repent, Pray, Forgive
Overzicht privacy-inperkende maatregelen/wetten/voorstellen
Mensen doen niet dingen omdat ze dat willen, maar omdat het kan.
pi_70498989
quote:
de mc donalds

Hoe herkenbaar
Er gaat niets boven Groningen
pi_70499220
quote:
Op maandag 29 juni 2009 22:54 schreef purno.de.purno het volgende:
21+ test heb ik gedaan en kwam hbo uit. maar was niet te combineren.

tja mss stom maar een baantje als post bezorgen lijkt mij best wel wat
lekker organiseren en uitzoeken en dan bezorgen.
Kan best gaaf zijn
Meest individueel werk, beperkt contact met klanten en omdat je buiten loopt, toch geen eenzaam werk.
Een voordeel is dat je als postbezorger niet te maken hebt met loondispensatie.

Dat is soms (maar niet altijd) wel het geval als je via een reïntegratiebureau werk gaat doen.
pi_70504327
quote:
de mc donalds

Wel grappig, ik ben zo ongeveer begonnen aan de andere kant van jouw traject.
VMBO -> MBO 3 -> MBO 4 -> HBO -> Uni (daar begin ik komend jaar). Ik ben op het VMBO terecht gekomen doordat ik destijds in een depressie zat. Tenminste dat is de link die ik zelf gelegd heb, want het schijnt dat je dan ook lager scoort op tests.

Hoe dan ook, tegen welk probleem loop jij vooral op bij een studie? Het kan natuurlijk ook heel goed zo zijn dat je een studie tegen komt waarin je kunt fiepen zonder dat dat een probleem is he Ik denk zelf eigenlijk niet dat je aandachtproblemen per se hoeven te komen door autisme / asperger. Het kan natuurlijk wel, maar houd andere opties ook open. Wel zo slim.
Ik heb iemand in mijn klas met Asperger. Die kerel functioneert het best van iedereen. Maar oke, hij is dan ook gewoon wel zo ongeveer de slimste van de klas

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 30-06-2009 08:28:22 ]
pi_70507490
quote:
Op maandag 29 juni 2009 21:06 schreef RRGJL het volgende:
Vandaag mijn onderzoek gehad Morgen nog een gesprek. Ben echt benieuwd naar de uitslag, zou wel meer dan een week kunnen duren zeiden ze.

Maak me wel een beetje zorgen om de uitslag van de IQ-test. Klinkt vast raar, maar ik ben bang dat ik onder doe voor mijn eigen verwachtingen Eigenlijk nogal belachelijk dat ik me daar druk om maak maar het is zo definitief.. Ik vroeg degene die de test heeft afgelegd al of ze een idee had hoe ik ongeveer zou scoren, en ze zei dat ik in elk geval wel wat pieken en dalen had maar verder kon ze er niet veel over zeggen.
Had het idee dat de geheugentest wel goed ging. Ook met het omgekeerd opzeggen van rijtjes cijfers. Zijn eigenlijk allemaal gelukt al waren de laatsten wel moeilijk. De rekenvragen gingen wat minder goed Ik had geen papier ofzo, erg vervelend was dat. Die IQ-test (WAIS) werd afgenomen door gewoon direct vragen te stellen ipv. dat ik iets in moest vullen ofzo. Ik moet iets kunnen visualiseren en daarvoor heb ik bij rekenopgaven toch wel papier nodig.

Achja, we zullen het wel zien.
Zomg, wat voor testjes heb je allemaag gehad! Ik ben ook getest maar ik hoefde alleen maar wat vragenlijsten in te vullen en ik heb niks gedaan wat jij wel hebt gedaan
quote:

Op dit moment werk in een tomatenkwekerij als uitvoerend medewerker (tomaten plukken, bladsnijden, trosknippen). Saai werk, en steeds hetzelfde. Toen ik begon met werken daar (eind 2007) vond ik dat niet erg maar nu wel, dus ben ik nu aan het kijken van wat ik nu wil, ergens anders werken of een HBOopleiding doen.
Children of the night. What music they make.
pi_70512846
Hoi mensen,

Ik verdenk mezelf ervan HFA/asperger te hebben... ik heb er al een hoop over gelezen op internet en discussiefora en wil eigenlijk een diagnose laten maken zodat ik eindelijk weet wat er 'mis' met mij is.

Ik vraag me alleen af hoe dat bij jullie in z'n werk is gegaan. Ik denk zelf dat ik eerst een afspraak moet maken met de dokter om daar over te praten en 't balletje te laten rollen, maar misschien zijn er andere wegen? Kan ik beter meteen een WAJONG uitkering aanvragen aangezien er dan ook een medisch onderzoek zal plaatsvinden?

Alvast bedankt iig...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')