Het is van de zotte dat mensen schijnen te denken dat ze er recht op hebben om een woning te kunnen kopen. En het is van de zotte dat mensen die eenmaal een goedkope huurwoning hebben bemachtigd daar voor de rest van hun leven gesubsidieerd kunnen blijven zitten, hoe veel ze ook verdienen.quote:Op zondag 21 juni 2009 12:31 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
Niet dat ik weet, maar mensen 'vast' zetten in een huurwoning door ze het sparen moeilijker te maken omdat ze 'teveel verdienen om goedkoop te huren maar te weinig om te kopen' is gewoon van de zotte....
Waarom is dat van de zottequote:Op zondag 21 juni 2009 12:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Het is van de zotte dat mensen schijnen te denken dat ze er recht op hebben om een woning te kunnen kopen.
Het hele probleem is gewoon dat de politiek het niet voor elkaar krijgt om aan de vraag naar woningen te voldoen. Dat willen ze nu dus handig oplossen door gewoon mensen financieel klem te zetten. Mooie oplossing hoorquote:Op zondag 21 juni 2009 12:36 schreef k_man het volgende:
[..]
Het is van de zotte dat mensen schijnen te denken dat ze er recht op hebben om een woning te kunnen kopen. En het is van de zotte dat mensen die eenmaal een goedkope huurwoning hebben bemachtigd daar voor de rest van hun leven gesubsidieerd kunnen blijven zitten, hoe veel ze ook verdienen.
Het is heel begrijpelijk dat iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, maar niet realistisch.
Nou, recht om een woning te kopen.....het lijkt me dan de enige uitweg. Ik heb kennelijk wel de vrijheid om te kiezen voor klein wonen, maar alleen als het een piepkleine koopwoning betreft. Particulier iets kleins huren is onbetaalbaar, en huur ik via een corporatie, dan ben ik een scheefwoner en hou een woning bezet voor al die mensen met een lager inkomen. Waarvan er 46 voor mij eindigden op de wachtlijst en hun neus ophaalden voor deze woning, omdat ie te klein zou zijn en geen balkon heeft.quote:Op zondag 21 juni 2009 12:36 schreef k_man het volgende:
Het is van de zotte dat mensen schijnen te denken dat ze er recht op hebben om een woning te kunnen kopen. En het is van de zotte dat mensen die eenmaal een goedkope huurwoning hebben bemachtigd daar voor de rest van hun leven gesubsidieerd kunnen blijven zitten, hoe veel ze ook verdienen.
Het is heel begrijpelijk dat iedereen voor een dubbeltje op de eerste rang wil zitten, maar niet realistisch.
De overheid moet niet meer regelen maar de subsidies opheffenquote:Op zondag 21 juni 2009 12:32 schreef k_man het volgende:
[..]
Nee hoor. Dat is maar net hoe je het regelt. Je kunt het bijv. zo doen dat de subsidie met bedrag x afneemt, naarmate je inkomen met bedrag 2x stijgt. Een progressief systeem dus, net zoals ons belastingstelsel.
Plus speculanten verbiedenquote:Op zondag 21 juni 2009 12:46 schreef henkway het volgende:
[..]
De overheid moet niet meer regelen maar de subsidies opheffen
dus HRA weg
WOZ weg
Huurwaarde bijtelling weg
Huursubsidie weg
en de bouw vrijgeven
Maar dat verandert toch niets aan de woningschaarste?quote:Op zondag 21 juni 2009 12:32 schreef k_man het volgende:
[..]
Nee hoor. Dat is maar net hoe je het regelt. Je kunt het bijv. zo doen dat de subsidie met bedrag x afneemt, naarmate je inkomen met bedrag 2x stijgt. Een progressief systeem dus, net zoals ons belastingstelsel.
Ja, iedereen moet een dak boven z'n hoofd hebben. Dat wil echter niet zeggen dat iedereen een eigen koophuis zou moeten hebben.quote:Op zondag 21 juni 2009 12:39 schreef Neemmijnietserieus het volgende:
[..]
Waarom is dat van de zotteHet lijkt mij meer dan normaal dat je in staat moet zijn om je eigen zaken te regelen in een land. Zeker als het over primaire zaken zoals wonen gaat. Als dat niet kan, dan is er iets niet helemaal in orde. Dacht je dat 100 jaar geleden mensen in sociale huurwoningen konden kruipen?
Maar het bezit van de woningen moet asap de overheid, die kan het beter gebruikenquote:Op zondag 21 juni 2009 12:52 schreef k_man het volgende:
[..]
Ja, iedereen moet een dak boven z'n hoofd hebben. Dat wil echter niet zeggen dat iedereen een eigen koophuis zou moeten hebben.
Dacht jij dat iedereen 100 jaar geleden z'n eigen huis had? Dat er toen niet gehuurd werd?
Verder - om er maar even serieus op in te gaan - konden mensen 100 jaar geleden inderdaad in een sociale huurwoning terecht. De Woningwet is van 1901. Het doel van die wet was om een einde te maken aan de beroerde leefomstandigheden van veel gezinnen met een laag inkomen. Om daarvoor zorg te dragen werd het bouwen van goede woning gesubsidieerd. Meer concreet: woningcorporaties kregen geld voor de bouw van Woningwetwoningen. Hoewel er voor 1901 ook al woningbouwverenigingen bestonden, zijn de meesten vlak na 1901 opgericht.
Voor meer info:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Woningwet
http://nl.wikipedia.org/wiki/Woningcorporatie
Dat bedoel ik. Toch zijn er talloze van dergelijke huishoudens die voor ¤ 300 per maand een sociale huurwoning bezet houden.quote:Op zondag 21 juni 2009 12:45 schreef ShadyLane het volgende:
Als je een stel bent met 2x modaal in een sociale huurwoning is het een ander verhaal. Als je dan weinig wilt besteden aan wonen, kun je er zelf voor kiezen iets kleins te kopen. Of zelfs particulier huren is voor hen prima betaalbaar.
Inderdaad,quote:Op zondag 21 juni 2009 12:51 schreef Hukkie het volgende:
[..]
Maar dat verandert toch niets aan de woningschaarste?
Het levert alleen maar meer inkomsten op voor de corporaties. Mensen die meer gaan betalen gaan daardoor echt niet verhuizen denk ik, omdat ze bij een volgende (sociale woning) weer precies hetzelfde gemekker krijgen. En kopen zal vaak ook geen optie zijn.
Alleen is dat niet iets wat je zomaar eventjes doet...quote:Op zondag 21 juni 2009 12:46 schreef henkway het volgende:
[..]
De overheid moet niet meer regelen maar de subsidies opheffen
dus HRA weg
WOZ weg
Huurwaarde bijtelling weg
Huursubsidie weg
En is dit gewoon onmogelijk.quote:en de bouw vrijgeven en bouwgrond ter beschikking stellen zoveel er vraag is
Dat is een verschijnsel van het kromme systeem er zijn ook mensen die voor 150.000 gulden een vrijstaande woning hebben gekochtquote:Op zondag 21 juni 2009 12:55 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Toch zijn er talloze van dergelijke huishoudens die voor ¤ 300 per maand een sociale huurwoning bezet houden.
quote:Op zondag 21 juni 2009 12:55 schreef k_man het volgende:
[..]
Dat bedoel ik. Toch zijn er talloze van dergelijke huishoudens die voor ¤ 300 per maand een sociale huurwoning bezet houden.
Het voorstel uit de OP zou het systeem behoorlijk veranderen...quote:Op zondag 21 juni 2009 12:56 schreef henkway het volgende:
[..]
Dat is een verschijnsel van het kromme systeem er zijn ook mensen die voor 150.000 gulden een vrijstaande woning hebben gekocht
Je moet het systeem veranderen, niet de verschijnselen behandelen
Nee dezelfde inkomens bij elkaar in een zelfde soort wijken en woningen leidt tot gettovormingquote:Op zondag 21 juni 2009 13:01 schreef k_man het volgende:
[..]
Het voorstel uit de OP zou het systeem behoorlijk veranderen...
Dat zal je nu inderdaad niet lukken, maar - zoals ik al eerder zei - mogen de huurprijzen jaarlijks slechts met een bepaald percentage stijgen. Als je 30 jaar geleden, als pas afgestudeerde, een huisje kreeg via de woningbouw en daar altijd bent blijven wonen... Dan is je inkomen sindsdien waarschijnlijk behoorlijk gegroeid, maar je huurbedrag slechts marginaal gestegen.quote:Op zondag 21 juni 2009 13:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:
![]()
![]()
![]()
Waar huur jij in hemelsnaam een huurwoning voor een stelletje voor 300 euro?!?!?![]()
Hier mag je blij zijn als je voor tussen de 250 en 300 euro een een-kamer woning kan huren. Dus geen apparte slaapkamer, keuken, niks.... Ga me niet vertellen dat 2-verdieners daar in willen wonen![]()
![]()
Ik ben er maar even vanuit gegaan dat je een stel zonder kinderen bedoelt, anders zou het helemaal debiel worden
quote:Op zondag 21 juni 2009 12:12 schreef k_man het volgende:
[..]
Corporaties krijgen al een tijd (sinds de zogenaamde 'brutering') geen subsidie meer. Ze moeten hun eigen broek ophouden.
welke subsidiesquote:Op zondag 21 juni 2009 12:16 schreef k_man het volgende:
Het gaat er niet om dat mensen niet goedkoop zouden mogen wonen. Het gaat erom dat mensen met hoge inkomens profiteren van subsidies die voor lage inkomens bedoeld zijn.
Ik weet niet waar "hier" is, maar buiten de Randstad en andere topgebieden huur je een normale eengezinswoning bij een woningbouwstichting toch voor ongeveer zo'n bedrag hoor. INclusief huursubsidie kun je zelfs rond de 200 euro uitkomen. En dan heb je 4 slaapkamers, een aardig tuintje en een schuur.quote:Op zondag 21 juni 2009 13:00 schreef Grrrrrrrr het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
Waar huur jij in hemelsnaam een huurwoning voor een stelletje voor 300 euro?!?!?![]()
Hier mag je blij zijn als je voor tussen de 250 en 300 euro een een-kamer woning kan huren. Dus geen apparte slaapkamer, keuken, niks.... Ga me niet vertellen dat 2-verdieners daar in willen wonen![]()
![]()
Ik ben er maar even vanuit gegaan dat je een stel zonder kinderen bedoelt, anders zou het helemaal debiel worden
Waarom zou het leiden tot dezelfde inkomens bij elkaar in één wijk? Mensen met een hoog inkomen kunnen daar gewoon blijven wonen, ze gaan alleen een marktconforme huur betalen. En een marktconforme huur voor een eenvoudige woning in een achterstandswijk zal nog altijd relatief bescheiden zijn.quote:Op zondag 21 juni 2009 13:03 schreef henkway het volgende:
[..]
Nee dezelfde inkomens bij elkaar in een zelfde soort wijken en woningen leidt tot gettovorming
Het enige resultaat is dat er toch al meer geld naar corporaties gaat dan nu het geval is
gewoon alles vrijlaten, en afschaffen
De corporatie verhuurt de woningen voor een lager dan marktconforme prijs. Het gaat dus niet om subsidies vanuit de overheid, maar om subsidie vanuit de corporatie zelf. Winst die ze elders maken gebruiken ze om de huren voor de lage inkomens te drukken.quote:
Ach, het valt allemaal wel te ontwijken hoor. Over vijf jaar is er een onderzoek waarom zoveel gezonde mensen toch opeens zijn part-time werken en waarom het zwartwerken toeneemt. Ondertussen groeit de armoedeval weer want waarom zou je überhaupt nog moe worden met te gaan werken?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:43 schreef Spooky4u het volgende:
Het duurt niet lang of ze vertellen je nog hoeveel % je van je salaris aan eten uit mag geven.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |