abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70181397
Veel mensen vragen zich wel eens af of er een verschil bestaat tussen een botsing van 2 auto's die met 80 km/u op elkaar botsen ,waarbij er feitelijk 1 botsing van 160 km /u plaatsvindt, en de vergelijking van een botsing op een muur met 160 km/u.

Er is gebleken dat de hoeveelheid energie die dan vrijkomt niet verandert, en dat de botsing op de muur niet te vergelijken is met die 160km/u, maar dat deze ook gewoon te vergelijken is met een botsing van 80 km/u.

Heren wetenschappers. Hoe kan dat als er een snelheidsverschil zou zijn?

Of zijn alle snelheden inderdaad elkaars gelijke?

[ Bericht 1% gewijzigd door chevere op 19-06-2009 22:28:45 ]
pi_70181575
Hier heb ik laatst nog een lange discussie over gehad. Twee professoren zeiden beide het te weten en hadden een verschillende mening, was mooi
De sint verzon op z'n gemak,
dit voor het oude wrak.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 22:22:16 #3
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_70181578
Géén kloon van tvlxd!
pi_70181630
Mooi, dan kunnen we hier ens gaan kijken hoe die 2 meningen elkaar tegenspraken.

Mijn standpunt is dat er geen verschil is. Wie nog meer?
  vrijdag 19 juni 2009 @ 22:29:16 #5
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_70181782
Maareh, waarom nou die muur? De vorm, massa en structuur van een muur is anders dan een auto, waardoor een botsing van 20km/h tegen een muur anders aanvoelt dan een botsing van 20km/h tegeb een stilstaande auto. Het echte vraagstuk gaat over een botsing van 2 auto's die 80km/h gaan in vergelijking met een auto die met 160km tegen een stilstaande auto botst. Die twee situaties zijn wel aan elkaar gelijk qua schade en impact.

EN als je het daarmee eens bent chevere, dan spreek je jezelf behoorlijk tegen van wat je de afgelopen dagen hebt verkondigd, dat begrijp je zelf hopelijk ook. Dat zou wel een vooruitgang betekenen, dat je toegeeft dat twee auto's die 80km/h in tegengestelde richting rijden een snelheidsverschil van 160km/h hebben.

Aan de andere kant kom je toch weer met onzin als "alle snelheden zijn precies gelijk'. 50km/h = 132km/h? Prima als jij dat wil geloven.
Géén kloon van tvlxd!
pi_70181814
Mijn theorie: een botsing van 2 gelijkwaardige auto's frontaal met 80km/u is hetzelfde als 2 auto's die ieder afzonderlijk met 80km/u frontaal tegen een betonnenblok klappen.

Om die botsing van 2 auto's te vergelijken met een klap van 160km/u lijkt m.i. onzin aangezien de klap en dus de energie ook werkelijk over de 2 auto's wordt verdeeld.

Als de beide auto's van hetzelfde type zijn kun je ervan uitgaan dat het punt waar ze elkaar raken niet meer verschuift naar voren of naar achteren. Het effect is dus hetzelfde als wanneer die auto's een betonnen muur raken.
Zolderopruiming veel computerspul nog nieuw in doos
pi_70181915
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 22:31 schreef fokkefokkema het volgende:
Mijn theorie: een botsing van 2 gelijkwaardige auto's frontaal met 80km/u is hetzelfde als 2 auto's die ieder afzonderlijk met 80km/u frontaal tegen een betonnenblok klappen.

Om die botsing van 2 auto's te vergelijken met een klap van 160km/u lijkt m.i. onzin aangezien de klap en dus de energie ook werkelijk over de 2 auto's wordt verdeeld.

Als de beide auto's van hetzelfde type zijn kun je ervan uitgaan dat het punt waar ze elkaar raken niet meer verschuift naar voren of naar achteren. Het effect is dus hetzelfde als wanneer die auto's een betonnen muur raken.
Qua energie misschien wel. Op de inzittenden kan het wel eens een ander effect hebben. De auto's hebben namelijk een kreukelzone, de muur niet. De auto's absorberen dus een deel van de energie, de muur niet.
Hm. misschien is er dan toch verschil in de energie die vrijkomt.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 22:36:25 #8
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70181961
Martin Gardner's list of five common characteristics of pseudo-scientists.

1. The pseudo-scientist considers himself a genius.
2. He regards other researchers as stupid, dishonest or both. By choice or necessity he operates outside the peer review system
3. He believes there is a campaign against his ideas, a campaign compared with the persecution of Galileo or Pasteur.
4. Instead of side-stepping the mainstream, the pseudo-scientist attacks it head-on: The most revered scientist is Einstein, so Einstein is the most likely establishment figure to be attacked.
5. He coins neologisms.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 22:39:04 #9
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_70182022
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 22:34 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Qua energie misschien wel. Op de inzittenden kan het wel eens een ander effect hebben. De auto's hebben namelijk een kreukelzone, de muur niet. De auto's absorberen dus een deel van de energie, de muur niet.
De hoeveelheid denk ik niet, want je hebt een gelijke hoeveelheid kinetische energie, en na de klap staan beide auto's stil. De energie zal met kreukelzone minder abrupt vrijkomen, en dus minder G-krachten.
Géén kloon van tvlxd!
pi_70182095
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 22:31 schreef fokkefokkema het volgende:

De clou zit hem erin dat de 2 auto's of de muur eigelijk helemaal geen snelheidsverschil hebben. Dat is de optische illusie die wij hebben.

Net alsdat de wielen op ieder tijdstip eigenlijk stilstaan op de weg, zo staat de muur ook op het moment van impact stil op de weg.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 22:42:03 #11
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_70182096
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 22:36 schreef Iblis het volgende:
Martin Gardner's list of five common characteristics of pseudo-scientists.

1. The pseudo-scientist considers himself a genius.
2. He regards other researchers as stupid, dishonest or both. By choice or necessity he operates outside the peer review system
3. He believes there is a campaign against his ideas, a campaign compared with the persecution of Galileo or Pasteur.
4. Instead of side-stepping the mainstream, the pseudo-scientist attacks it head-on: The most revered scientist is Einstein, so Einstein is the most likely establishment figure to be attacked.
5. He coins neologisms.
Klinkt als Einstein, in zijn periodes van linkse zelfhaat.
Chevere gebruikt geen nieuwe woorden, hij recycled oude (wetenschappelijke) termen en kleurt ze dan in naar eigen inzicht als een 4-jarige ADHD-peuter die constant buiten de lijntjes komt.

Géén kloon van tvlxd!
  vrijdag 19 juni 2009 @ 22:45:02 #12
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_70182172
Als de muur een grote massa heeft, valt de snelheid van de met 160 km/h rijdende auto terug naar 0 km/h. Als een auto tegen een andere auto aanknalt, neemt van allebei de auto's de snelheid af van 80 km/h naar 0 km/h. Wat zal er meer pijn doen?
pi_70182248
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 22:42 schreef Montov het volgende:

[..]

Klinkt als Einstein, in zijn periodes van linkse zelfhaat.
Chevere gebruikt geen nieuwe woorden, hij recycled oude (wetenschappelijke) termen en kleurt ze dan in naar eigen inzicht als een 4-jarige ADHD-peuter die constant buiten de lijntjes komt.

Dat noem je ware vrijheid..

pi_70182286
staat ook deze maand in de Quest trouwens
pi_70182300
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 22:22 schreef Market_Garden het volgende:
Hier heb ik laatst nog een lange discussie over gehad. Twee professoren zeiden beide het te weten en hadden een verschillende mening, was mooi
Welke professoren waren dat?
  vrijdag 19 juni 2009 @ 22:49:54 #16
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_70182306
Je moet met 160 op een stilstaande auto botsen, of met grofweg 80 op een niet-bewegende muur (neem een berg)...
censuur :O
  vrijdag 19 juni 2009 @ 22:56:28 #17
152894 Ex-Lekkerlander
Nee, ik woon er niet meer
pi_70182511
gaat die auto nou wel of niet dwars door de muur heen met die snelheid?
"In sinopel 3 vogels van goud, geplaatst 2 en 1."
Het is niet alleen maar onzin wat ik verkondig !!!!
pi_70182512
Klassiek wordt de kinetische energie gegeven door Ek = 1/2m*v2. Die v hangt af van je referentiekader, dus Ek ook. Daar is niet echt iets mysterieus aan, volgens mij. Ik snap de vraag in de OP dan ook niet helemaal.
pi_70182831
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 22:56 schreef Haushofer het volgende:
Klassiek wordt de kinetische energie gegeven door Ek = 1/2m*v2. Die v hangt af van je referentiekader, dus Ek ook. Daar is niet echt iets mysterieus aan, volgens mij. Ik snap de vraag in de OP dan ook niet helemaal.
Grappig, ik snap de vraag in OP wel maar jouw uitleg niet
Zolderopruiming veel computerspul nog nieuw in doos
pi_70183094
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 23:05 schreef fokkefokkema het volgende:

[..]

Grappig, ik snap de vraag in OP wel maar jouw uitleg niet
Kun jij me dan uitleggen wat-ie bedoelt met
quote:
Er is gebleken dat de hoeveelheid energie die dan vrijkomt niet verandert, en dat de botsing op de muur niet te vergelijken is met die 160km/u, maar dat deze ook gewoon te vergelijken is met een botsing van 80 km/u.
?

Dat bij een botsing van een auto met 160 km/u op een muur net zoveel energie vrijkomt als bij een botsing tussen 2 auto's die met 80 km/u tegenovergestelde snelheden botsen?

Ik vraag me af wat er aan mijn post niet duidelijk is. In de kinetische energie van een object zit de snelheid van dat object. En die snelheid hangt af van je referentiekader
pi_70183353
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 23:11 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Kun jij me dan uitleggen wat-ie bedoelt met
[..]

?

Dat bij een botsing van een auto met 160 km/u op een muur net zoveel energie vrijkomt als bij een botsing tussen 2 auto's die met 80 km/u tegenovergestelde snelheden botsen?

Ik vraag me af wat er aan mijn post niet duidelijk is. In de kinetische energie van een object zit de snelheid van dat object. En die snelheid hangt af van je referentiekader
De hoeveelheid energie die vrijkomt is bij 2 tegengestelde auto's niet vergelijkbaar met 1x de dubbelle snelheid tegen een muur.

Dus 2 x 80km/u is niet vergelijkbasar met 1 x 160km/u tegrn een muur. Dat probeer ik uit te leggen. Daar heb ik geen wiksundige formules voor nodig.
pi_70183527
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 23:18 schreef chevere het volgende:

[..]

De hoeveelheid energie die vrijkomt is bij 2 tegengestelde auto's niet vergelijkbaar met 1x de dubbelle snelheid tegen een muur.
Waarom niet? Wat bedoel je met "vergelijkbaar"? Kun je es iets nauwkeurig formuleren?

Je stelt dat je geen wiskundige formules nodig hebt. Dan aan jou een vraag. Stel, ik maak de snelheid van de auto die op een muur afrijdt 3 keer zo groot. Hoeveel keer groter wordt de vrijgekomen energie dan, in het ideale geval?
pi_70183653
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 23:23 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Waarom niet? Wat bedoel je met "vergelijkbaar"? Kun je es iets nauwkeurig formuleren?
Misschien lukt het een andere fokker?

2 auto's beide rijden met 80 km/u tegen elkaar aan.... boem!!! knal!!! energie.

1 auto rijdt met 160 km/u tegen muur... boem !!!... knal!!! energie.

Ids er een verschil in de hoeveelheid energie die in beide botsingen vrijkomen? Of blijft deze gelijk?
pi_70183747
Kun je hier antwoord op geven?
quote:
Je stelt dat je geen wiskundige formules nodig hebt. Dan aan jou een vraag. Stel, ik maak de snelheid van de auto die op een muur afrijdt 3 keer zo groot. Hoeveel keer groter wordt de vrijgekomen energie dan, in het ideale geval?
pi_70184002
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 23:27 schreef chevere het volgende:

[..]

Misschien lukt het een andere fokker?

2 auto's beide rijden met 80 km/u tegen elkaar aan.... boem!!! knal!!! energie.

1 auto rijdt met 160 km/u tegen muur... boem !!!... knal!!! energie.

Ids er een verschil in de hoeveelheid energie die in beide botsingen vrijkomen? Of blijft deze gelijk?
Hoeveelheden reken je uit met formules, en je zegt zelf net dat je die niet nodig hebt.

Kennelijk is mijn vraag toch niet zo makkelijk te beantwoorden zonder formules.
pi_70184060
quote:

[..]

1.5
pi_70184248
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 23:39 schreef chevere het volgende:

[..]

1.5
Ok. Dat is je kennelijk geopenbaard of iets dergelijks, want je geeft geen argument. Kun je dit toelichten?

Deze situatie kun je zelf vrij eenvoudig nameten, bijvoorbeeld met een luchtkussenbaan. Daaruit volgt dat jouw antwoord niet goed is. Dus metingen zeggen wat anders dan jij. Doe nog es een gok.
pi_70184481
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 23:45 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok. Dat is je kennelijk geopenbaard of iets dergelijks, want je geeft geen argument. Kun je dit toelichten?

Deze situatie kun je zelf vrij eenvoudig nameten, bijvoorbeeld met een luchtkussenbaan. Daaruit volgt dat jouw antwoord niet goed is. Dus metingen zeggen wat anders dan jij. Doe nog es een gok.

Zowel de muur als het voertuig hebben dezelfde snelheid.

Als het voeruig 3 x zo snel gaat dan is hun onderlinge snelheidsverschil 1.5.

Maar goed, misschien had ik de muur op 1 moetren stellen, dan zou het globaal 2 moeten zijn?
pi_70184593
Probeer hier es antwoord op te geven:

De situatie is als volgt. Ik heb een opstelling met een luchtkussenbaan (zodat we wrijving kunnen verwaarlozen) met een muurtje aan het einde. Op die baan ligt een massa M. Die massa laten we botsen op het muurtje met een bepaalde snelheid v. Daarbij meten we hoeveel energie daarbij vrijkomt. We zitten in het referentiestelsel van de luchtkussenbaan; dus het muurtje staan stil ten opzichte van ons, en we meten dat de massa M met een snelheid v over de baan tegen het muurtje aanbotst.

Stel nu dat ik de snelheid v van de massa 3 keer zo groot maak. Hoeveel keer meer energie komt er bij de botsing vrij? Je hebt nu alle informatie om hier antwoord op te geven.

[ Bericht 12% gewijzigd door Haushofer op 20-06-2009 00:19:42 (ge-edit ipv gequote ) ]
pi_70184741
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 23:55 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik heb geen idee wat je nu zegt.

De situatie is als volgt. Ik heb een opstelling met een luchtkussenbaan (zodat we wrijving kunnen verwaarlozen) met een muurtje aan het einde. Op die baan ligt een massa M. Die massa laten we botsen op het muurtje met een bepaalde snelheid v. Daarbij meten we hoeveel energie daarbij vrijkomt. We zitten in het referentiestelsel van de luchtkussenbaan; dus het muurtje staan stil ten opzichte van ons, en we meten dat de massa M met een snelheid v over de baan tegen het muurtje aanbotst.

Stel nu dat ik de snelheid v van de massa 3 keer zo groot maak. Hoeveel keer meer energie komt er bij de botsing vrij? Je hebt nu alle informatie om hier antwoord op te geven.
Misschien houdt ik geen rekning met een faktor waarbij de impact toeneemt.

We dwalen wel weer eens af.

Is er nu wel of geen verdubbeling van impact als 2 auto's met 80km/u op elkaar botsen? Dat is gewwon een eenvoudige vraag die je met ja of nee kunt beantwoorden zonder enige wiksunde toe te passen.

We spreken niet allemaal exact dezelfde taal als de wetenschap, maar ja of nee begrijpt iedereen denk ik?
pi_70184971
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 00:00 schreef chevere het volgende:

[..]

Misschien houdt ik geen rekning met een faktor waarbij de impact toeneemt.

We dwalen wel weer eens af.
Je bedoelt dat je de vraag niet kunt beantwoorden. Een hele simpele vraag over jouw OP. Probeer nou es antwoord te geven, dit is echt elementaire middelbare school natuurkunde hoor. We dwalen helemaal niet af; dit gaat over jouw OP. Je hebt het over bewegingsenergie, dan lijkt het me vrij belangrijk dat je snapt wat dat inhoudt.

Ik probeer je duidelijk te maken hoe naief het is van je om formules te negeren. Je kunt geen kwantitatieve voorspellingen doen. Je gokt "1,5", maar hebt geen idee waarom. Een wilde gok zonder onderbouwing. Het had net zo goed 2, 4 pi of 80 kunnen zijn.

Ik stel voor dat jij es antwoord probeert te geven op deze simpele vraag voordat we verder gaan. Daarna wil ik jouw vragen wel beantwoorden.
quote:

pi_70185057
Als jij geen ja of nee kan zeggen, dan zal ik het een andere fokker vragren die op mijn niveau kan reageren.

Iemand?
pi_70185147
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 00:10 schreef chevere het volgende:
Als jij geen ja of nee kan zeggen, dan zal ik het een andere fokker vragren die op mijn niveau kan reageren.

Iemand?
quote:

Probeer nou es antwoord te geven Of kunnen we concluderen dat je het antwoord niet weet?
pi_70185262
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 00:10 schreef chevere het volgende:

Iemand?

Aangezien het Haushofer als echte wetenschapper niet lukt om vragen met ja of nee te beantwoorden, maar vooral graag een demonstratie van zijn intelect geeft, doe ik een beroep op een andere fokker die net zo dom als ik is, en ook enkel de begrippen ja en nee begrijpt?
pi_70185401
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 00:16 schreef chevere het volgende:

[..]

Aangezien het Haushofer als echte wetenschapper niet lukt om vragen met ja of nee te beantwoorden, maar vooral graag een demonstratie van zijn intelect geeft, doe ik een beroep op een andere fokker die net zo dom als ik is, en ook enkel de begrippen ja en nee begrijpt?
quote:

[..]

Aangezien het Haushofer als echte wetenschapper nietlukt om vragen met ja of nee te beantwoorden doe ik een beroep op een andere fokker die net zo dom als ik is, en ook enkel de begrippen ja en nee begrijpt?
Ik kan die vraag prima beantwoorden hoor, maar ik word een beetje moe van het feit dat jij nogal es vragen negeert of wegwimpelt die je niet kunt beantwoorden.

We kunnen dus concluderen dat die 1,5 van je een lukrake gok was, en dat je het antwoord niet weet op mijn vraag? Het is echt niet moeilijk hoor
pi_70185492
quote:

[..]

Ok, ik geef antwoord op je vraag, dan verwacht ik ook een antwoord van jou.

1) een auto rijdt met 160 km/u op een stilstaande muur af.
2) twee auto's, A en B, rijden beide met 80 km/u op elkaar in.

De kinetische energie van de auto in (1) is hetzelfde als de kinetische energie die auto B in (2) meet van A en vice versa.

Nou verwacht ik een antwoord van jouw kant Geen geouwehoer, gewoon antwoord geven graag.
pi_70185519
Rude has left the building. Kunnen we morgen weer met een schone lei beginnen. Da's fijn, want dan kan mijn vraag genegeerd worden en kunnen we morgen weer verder met borrelpraten.
pi_70185525
Ik ga ervan uit dat alle autos m wegen

In voorbeeld 1 de kinetiche energie bij botsing 1 is is dus 2*1/2m*v^2
kinetische energie is dus m*80^2

Bij botsing 2 1/2m160^2

Dus 2* zoveel kinetisch energie in de botsing met 2* zo hoge snelheid tegen de muur.
pi_70185623
quote:

[..]

Je bent hier overigens ook weer keihard aan het drogredeneren hé. Alles om maar vragen te ontwijken. En dat moet wetenschapsrevolutionair worden. Wordt nog wat in die volle conferentiezaal, al die vragen van de pers negeren.
pi_70185647
quote:

[..]

de manier waarop je aan je antwoord komt is net zo belangrijk als het antwoord. lukraak getallen roepen kun je een papegaai ook leren, net zoals ja en nee.

energie schaalt kwadratisch met de snelheid, dus als een auto 3 keer zo snel rijdt en vervolgens tegen een muur knalt komt er 9 keer zoveel energie vrij.
pi_70185661
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 00:29 schreef Byte_Me het volgende:

energie schaalt kwadratisch met de snelheid, dus als een auto 3 keer zo snel rijdt en vervolgens tegen een muur knalt komt er 9 keer zoveel energie vrij.
Jammer dat je het antwoord vrij geeft.

Nou ja, kan er weer verder gebaggerd worden in dit topic.
pi_70185696
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 00:30 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Jammer dat je het antwoord vrij geeft.
ach, jij had de formule al neergezet en iedereen die havo/vwo natuurkunde heeft gehad weet het antwoord.

waar haal jij eigenlijk het geduld vandaan om steeds maar weer dingen uit te leggen aan rude?
pi_70185736
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 00:31 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

ach, jij had de formule al neergezet en iedereen die havo/vwo natuurkunde heeft gehad weet het antwoord.
Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat Rude es concreet een antwoord geeft op vragen, en erkent dat-ie met zijn lukrake wilde gokken geen metingen kan verklaren. Daarom had ik graag gezien dat-ie zelf antwoord had gegeven.

Daarbij heeft Rude geen havo/vwo natuurkunde gehad.
pi_70185749
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 00:24 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, ik geef antwoord op je vraag, dan verwacht ik ook een antwoord van jou.

1) een auto rijdt met 160 km/u op een stilstaande muur af.
2) twee auto's, A en B, rijden beide met 80 km/u op elkaar in.

De kinetische energie van de auto in (1) is hetzelfde als de kinetische energie die auto B in (2) meet van A en vice versa.

Nou verwacht ik een antwoord van jouw kant Geen geouwehoer, gewoon antwoord geven graag.

Ik zou het anwoordt op jouw vraag zo 1,2,3 niet weten. Maar daar gaat de kern van de vraag toch helemaal niet om.

Er wordt namelijk ook beweert door andere proffesoren dat de klap op de muur gewoon gelijk zou zijn aan 1 botsing van 80 km/u. Dus..

Als 2 auto's met beide 80 km/u op elkaar botsen is de klap net zo groot alsdat 1 auto met 80 km/u op een stilstaande muur knalt.

Waarom hebben die proffesoren daar een verschil van mening over?
pi_70185774
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 00:32 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Daar gaat het niet om. Het gaat erom dat Rude es concreet een antwoord geeft op vragen, en erkent dat-ie met zijn lukrake wilde gokken geen metingen kan verklaren. Daarom had ik graag gezien dat-ie zelf antwoord had gegeven.
ijdele hoop
quote:
Daarbij heeft Rude geen havo/vwo natuurkunde gehad.
joh!
pi_70185808
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 00:31 schreef Byte_Me het volgende:

waar haal jij eigenlijk het geduld vandaan om steeds maar weer dingen uit te leggen aan rude?
Op dit moment omdat ik nog niet moe genoeg ben om te slapen. Maar ik ben in het algemeen wel een beetje klaar met em, en zijn verhalen hier worden ook steeds onsamenhangender. Ik denk dat hij op dit moment moet kiezen tussen erkennen dat-ie flauwekul heeft lopen spuien de afgelopen jaren, of het beton maar weer es steviger bewapenen en de raaskalfactor maar weer opschroeven. Hij lijkt voor het laatste te kiezen.
pi_70185843
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 00:32 schreef chevere het volgende:

[..]

Ik zou het anwoordt op jouw vraag zo 1,2,3 niet weten. Maar daar gaat de kern van de vraag toch helemaal niet om.
Da's altijd zo bij vragen die jij niet kunt beantwoorden. Dan is het opeens niet meer belangrijk. Je hele topic gaat over bewegingsenergie. Je stelt zelf dat 'professoren je vraag niet kunnen beantwoorden", maar je bent zelf niet in staat om een simpele, elementaire vraag (waarvan het antwoord ik al half gegeven had; je had alleen het kwadraat van 3 hoeven uitrekenen!) over je eigen topic te beantwoorden.

Hoe krom is dat?
quote:
Er wordt namelijk ook beweert door andere proffesoren dat de klap op de muur gewoon gelijk zou zijn aan 1 botsing van 80 km/u. Dus..

Als 2 auto's met beide 80 km/u op elkaar botsen is de klap net zo groot alsdat 1 auto met 80 km/u op een stilstaande muur knalt.

Geef hier dan es bronnen van.
pi_70185854
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 00:32 schreef chevere het volgende:

[..]

de professor die beweert dat een botsing tussen 2 auto's met 80km/u hetzelfde is qua energie als 1 auto met 80km/u tegen een muur vergeet dat het de energie per auto is die gelijk is. 2 auto's dus 2 keer zoveel energie.

de professor die beweert dat 2 auto's van 80 km/u tegen elkaar op hetzelfde neerkomt als 1 auto met 160km/u tegen een muur snapt niet dat kinetische energie kwadratisch schaalt met de snelheid.

hoe dan ook, prutsprofessoren, maar was het niet zo dat iedereen zich professor mag noemen in sommige landen?

disclaimer: ik laat hier ontploffende brandstof e.d. buiten beschouwing

PS. heb je nog een bron? want ik geloof er eerlijk gezegd geen snars van dat professoren met enig benul van mechanica dit beweren.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 00:43:15 #49
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70185944
Ik heb het gevoel dat het probleem dat chevere wil aankaarten is dat kinetische energie afhangt van het referentiestelsel dat je kiest, en dat als je gaat rekenen met verschillende bewegende objecten, dat er rare dingen uit kunnen komen, omdat je stiekem van referentiestelsel wisselt.

We hebben dus kinetische energie, en die formule is Ek = 1/2mv2. Nu nemen we een muur, een auto met een massa van 1 kg en een snelheid van (rekent iets makkelijker) 144km/h, of 40m/s. De auto stormt op een muurtje af, en we interesseren ons voor de kinetische energie van de auto. Nu, we vullen de formule in en we komen uit op 1/2 * 1 * 402 = 800J. Geweldig.

Nu bekijken we twee auto's die elk 20m/s rijden (in tegenovergestelde richting). We berekenen nu de kinetische energie van elk dier auto's, en we doen dat als volgt: 1/2 * 1 * 202 voor auto 1, en 1/2 * 1 * (-20)2 voor auto 2, dat geeft in beide gevallen 200J, dus 400J in totaal.

Hé, dat is gek zegt chevere, de auto die op het muurtje afstormt heeft een kinetische energie van 800J, terwijl de auto's die op elkaar afstormen ‘samen’ maar een energie van 400J hebben. Is de klap (kreukelzones negerende) van die twee auto's op elkaar nu echt 'zachter' dan de klap op het muurtje?

En op zich is dat wel een aardig probleem.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70185962
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 00:38 schreef Byte_Me het volgende:

de professor die beweert dat 2 auto's van 80 km/u tegen elkaar op hetzelfde neerkomt als 1 auto met 160km/u tegen een muur snapt niet dat kinetische energie kwadratisch schaalt met de snelheid.

hoe dan ook, prutsprofessoren, maar was het niet zo dat iedereen zich professor mag noemen in sommige landen?
Herr Professor bedoelt het volgende, denk ik.

Als ik in 1 van die auto's ga zitten, bijvoorbeeld A, en ik rijd op de andere auto B af waarbij onze onderlinge snelheid (80+80) km/u = 160 km/u is, dan is de kinetische energie die ik vanuit A meet van B net zo groot als die iemand zou meten van mij wanneer ik met die auto op die muur zou afrijden met 160 km/u.

Nou kan ik natuurlijk ook nog in een referentiekader zitten waarbij de 2 auto's op mekaar in rijden, en stellen dat de totale kinetische energie 2*1/2*m*v2 is.

Het begrip kinetische energie hangt af van je referentiekader. Een kogel die 1000 m/s ten opzicht van mij heeft een kinetische energie van 1/2*m*10002 Joule. Maar als ik met die kogel meereis heeft die kogel een kinetische energie van 0 Joule.

[ Bericht 8% gewijzigd door Haushofer op 20-06-2009 00:55:55 ]
pi_70185995
hij zegt toch echt "de energie die vrijkomt" dus dan mag ik aannemen dat het om de totale energie gaat. anders had moeten zeggen "de klap voor de inzittende" oid.

misschien had rude het artikel niet helemaal begrepen
  zaterdag 20 juni 2009 @ 00:57:21 #52
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70186229
Nog een mooie: We weten dat de aarde in 24h om haar as draait, dus op de evenaar leg je ruim 1600km/h af, terwijl je bij de pool stilstaat wat dat betreft. Zeg dat iemand zich iets boven de evenaar bevindt, daar waar de aarde met 400m/s draait, en dat iemand anders een stuk verder richting pool staat, waar de aarde maar 100m/s draait.

Elk hebben ze een fiets, en elk gaan ze een stukje fietsen. Ze wegen allebei samen met fiets 100kg. Persoon E, die dichter bij de evenaar zit, heeft dus al een kinetische energie van 1/2 * 100 * 4002 = 8 Megajoule. Persoon P, dichter bij de pool heeft een kinetische energie van 1/2 * 100 * 1002 = 0.5 Megajoule. Nu gaan ze een allebei op een gelijkwaardige asfaltweg fietsen met 10m/s. Persoon E beweegt nu dus met 410 m/s en persoon P met 110m/s. De kinetische energie van Persoon E is nu 8.4 Megajoule, van persoon E is nu 0.6 Megajoule.

Kunnen we op basis hiervan nu concluderen dat persoon E duidelijk een zwaardere inspanning heeft moeten leveren dan persoon P? Zijn kinetische energie is namelijk veel groter geworden: 8.4 - 8 = 0.4 Megajoule, en 0.6 - 0.5 = 0.1 Megajoule. Zou hij echt viermaal zoveel energie verbranden?
pi_70186247
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 00:43 schreef Iblis het volgende:
Ik heb het gevoel dat het probleem dat chevere wil aankaarten is dat kinetische energie afhangt van het referentiestelsel dat je kiest, en dat als je gaat rekenen met verschillende bewegende objecten, dat er rare dingen uit kunnen komen, omdat je stiekem van referentiestelsel wisselt.

We hebben dus kinetische energie, en die formule is Ek = 1/2mv2. Nu nemen we een muur, een auto met een massa van 1 kg en een snelheid van (rekent iets makkelijker) 144km/h, of 40m/s. De auto stormt op een muurtje af, en we interesseren ons voor de kinetische energie van de auto. Nu, we vullen de formule in en we komen uit op 1/2 * 1 * 402 = 800J. Geweldig.

Nu bekijken we twee auto's die elk 20m/s rijden (in tegenovergestelde richting). We berekenen nu de kinetische energie van elk dier auto's, en we doen dat als volgt: 1/2 * 1 * 202 voor auto 1, en 1/2 * 1 * (-20)2 voor auto 2, dat geeft in beide gevallen 200J, dus 400J in totaal.

Hé, dat is gek zegt chevere, de auto die op het muurtje afstormt heeft een kinetische energie van 800J, terwijl de auto's die op elkaar afstormen ‘samen’ maar een energie van 400J hebben. Is de klap (kreukelzones negerende) van die twee auto's op elkaar nu echt 'zachter' dan de klap op het muurtje?

Dat is inderdaasd het probleem wat ik aan de kaart wil stellen.

Of 1 auto nou met 20km/u ( !!!) op een muur rijdt, of 2 auto's rijden met 20km/u frontaal op elkaar, de enrgie die daarbij vrijkomt is hetzelfde.

Of klopt dit nu niet wat ik zeg?
  zaterdag 20 juni 2009 @ 01:00:29 #54
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70186282
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 00:58 schreef chevere het volgende:

Of 1 auto nou met 20km/u ( !!!) op een muur rijdt, of 2 auto's rijden met 20km/u frontaal op elkaar, de enrgie die daarbij vrijkomt is hetzelfde.

Als je het zo formuleert als ik het doe, dan zou je dat kunnen zeggen. Maar de hamvraag is nu, formuleer ik het goed? Ik slaap er een nachtje over!
pi_70186300
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 01:00 schreef Iblis het volgende:

[..]

Als je het zo formuleert als ik het doe, dan zou je dat kunnen zeggen. Maar de hamvraag is nu, formuleer ik het goed? Ik slaap er een nachtje over!
Ik denk van wel..
pi_70186397
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 00:58 schreef chevere het volgende:

[..]

nee, je zou moeten zeggen dat dit geldt voor de inzittende, of voor 1 vd auto's, het geldt namelijk niet voor de totale energie die vrijkomt, die is bij twee auto's verdubbeld.
pi_70186557
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 01:06 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

nee, je zou moeten zeggen dat dit geldt voor de inzittende, of voor 1 vd auto's, het geldt namelijk niet voor de totale energie die vrijkomt, die is bij twee auto's verdubbeld.
Oke, de inzittenden wil ik verwaarlozen..

We nemen 2 bakstenen van 1kg en daar zetten we wieltjes onder.

We laten ze met 20km/u op elkaar botsen. ( beide stenen gaan dus met 20km/u) hoeveel energie komt er dan vrij?

( Wie het weet mag het zeggen, ik vindt het getal niet zo belangrijk. )

Nu laten we 1 baksteen op een vast muurtje botsen met 20km/u,

Komt er dan meer/ minder of dezelfde hoeveelheid energie vrij?

Ik stel dat de hoeveelheid energie gelijk zou moeten zijn.
pi_70186650
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 01:16 schreef chevere het volgende:

[..]

Oke, de inzittenden wil ik verwaarlozen..

We nemen 2 bakstenen van 1kg en daar zetten we wieltjes onder.

We laten ze met 20km/u op elkaar botsen. ( beide stenen gaan dus met 20km/u) hoeveel energie komt er dan vrij?

Nu laten we 1 baksteen op een vast muurtje botsen met 20km/u,

Komt er dan meer/ minder of dezelfde hoeveelheid energie vrij?

bij twee bakstenen, twee keer zoveel energie in totaal, dezelfde hoeveelheid energie per baksteen, vergeleken met die ene baksteen tegen de muur. de muur heeft namelijk geen kinetische energie. het gaat gewoon om de totale hoeveelheid kinetische energie. die wordt omgezet in warmte, geluid, potentiele energie, wie weet wat nog meer.

baksteen A: 1000J (ik noem maar wat) kinetische energie (referentie punt: iemand die bij de muur staat te kijken)
baksteen B: even zwaar en even snel als baksteen A, dus ook 1000J (zelfde referentie punt)

Baksteen A knalt tegen de muur: de 1000J komt vrij in andere vormen van energie, want de kinetische energie vd baksteen gaat naar 0J

Baksteen A knalt tegen baksteen B: er komt 2000J vrij, want beide bakstenen gaan van 1000J naar 0J kinetische energie. 2 * 1000J = 2000J
(er vanuit gaande dat de bakstenen frontaal op elkaar botsen, waardoor er na de botsing geen beweging meer is)

[ Bericht 10% gewijzigd door Byte_Me op 20-06-2009 01:41:35 ]
pi_70186855
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 00:43 schreef Iblis het volgende:

Ok, ik heb het even uitgeschreven;

• Situatie 1) 2 identieke auto's m die head-on met allebei een snelheid v op mekaar botsen; de onderlinge snelheid is dus 2*v
  • Situatie 2) 1 auto m die met een snelheid V=2*v op een stilstaande auto M botst

In situatie 1 is de totale impuls m*v-m*v=0. Na de botsing nemen we aan dat de auto's beide weer stilstaan, en dat de impuls dus weer 0 is. De totale kinetische energie is dus ook 0. De totale bewegingsenergie die geabsorbeerd is, is 2*1/2*m*v2. Voor het gemak kunnen we ook aannemen dat elke auto dezelfde hoeveelheid energie absorbeert, dus 1/2*m*v2.

In situatie 2: de kinetische energie voor de botsing is 1/2*m*V2, en de impuls is m*V. De 2 auto's bewegen na de botsing verder met snelheid w, en de impuls na de botsing is dus (m+M)*w wat gelijk moet zijn aan m*V wegens impulsbehoud. Dus w=V*m/(m+M).

De kinetische energie na de botsing is 1/2*(m+M)*w2 = 1/2*m2*V2/(m+M). Als m=M, dan hebben we volgens mij in feite dezelfde situatie als net als we weer aannemen dat beide auto's evenveel energie absorberen.

Nou willen we die muur bekijken, en volgens mij kun je dan M heel groot kiezen; dat zou betekenen dat de stilstaande auto als "onbeweegbare" muur zou gaan functioneren. Dus we nemen in dat geval in bovenstaande M>>m. De kinetische energie na de botsing wordt dan 1/2*m2*V2/(m+M) --> 1/2*m2*V2/M. Als M dus willekeurig groot wordt, dan wordt de kinetische energie na de botsing steeds kleiner. Dus moet er meer energie geabsorbeerd worden door auto m en auto M. Als die kinetische energie aan het eind 0 is, wat je krijgt in het geval M --> oo, dan wordt alle kinetische energie voor de botsing geabsorbeerd. Dan zou situatie 2 dus "twee keer zo erg zijn" als situatie 1.

Dat was lang geleden voor me Ik vraag me af hoe Rude dit wil verklaren zonder gebruik te maken van p=m*v en E= 1/2*m*v2. Zal er morgen nog even naar kijken, m'n koffie is uitgewerkt nu.
  • pi_70186902
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 01:33 schreef Haushofer het volgende:
    Dat was lang geleden voor me Ik vraag me af hoe Rude dit wil verklaren zonder gebruik te maken van p=m*v en E= 1/2*m*v2.
    koffiedik kijken? wichelroede? pendelen?
    sorry rude, maar je methodes zijn nou eenmaal onorthodox, op zn zachtst gezegd.
    pi_70186934
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 01:16 schreef chevere het volgende:

Je vindt het getal niet zo belangrijk, maar je wilt wel dat getallen aan elkaar gelijk zijn.

Duidelijk.
    pi_70186982
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 01:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Je vindt het getal niet zo belangrijk, maar je wilt wel dat getallen aan elkaar gelijk zijn.

Duidelijk.

Ja, ik heb geen getallen nodig om te kunnen zeggen of iets gelijk of ongelijk is.

In normale taal is "gelijk" een woord wat opzichzelf staat.

Dat wetenschappers het leuk vinden om daar = voor te gebruiken doet niet ter zake. Ik spreek een normale mensen taal, getallen zegggen me heel weinig. Maar goed, dat is niet mijn probleem.
    pi_70186986
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 01:38 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Duidelijk.
    nou ja, groter dan, kleiner dan en gelijk aan kun je wel berekenen zonder getallen. niet zonder formules uiteraard.
    pi_70187005
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 01:42 schreef chevere het volgende:

[..]

Ja, ik heb geen getallen nodig om te kunnen zeggen of iets gelijk of ongelijk is.

Dat wetenschappers het leuk vinden om daar = voor te gebruiken doet niet ter zake. Ik spreek een normale mensen taal, getallen zegggen me heel weinig. Maar goed, dat is niet mijn probleem.
    maar goed, reageer eens op de berekeningen ipv op de semantiek.
    pi_70187049
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 01:42 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

nou ja, groter dan, kleiner dan en gelijk aan kun je wel berekenen zonder getallen. niet zonder formules uiteraard.
    Woorden brengen iets over, getallen zijn daarin waardeloos.
    pi_70187071
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 01:42 schreef chevere het volgende:

[..]

Ok, maar jij geeft dus klaarblijkelijk niks om metingen of experimenten. Of wil jij bij een experiment alleen maar kunnen zeggen "mmm, ik denk dat de energie groter/kleiner/gelijk moet zijn" in plaats van "ik denk dat de energie gelijk moet zijn aan een getal x"?
    pi_70187083
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 01:46 schreef chevere het volgende:

[..]

Natuurlijk niet. Getallen zijn daarin juist heel handig. Woorden geven alleen iets kwalitatiefs. Getallen geven daarbovenop ook nog es iets kwantitatiefs. Meer informatie dus. Dat lijkt me juist waardevol. Of vind jij meer informatie waardeloos?

Bij de kassa vind jij het prima als de kassajuffrouw je vertelt dat het wisselgeld wat je krijgt kleiner is dan het bedrag wat je gaf, in plaats van hoeveel wisselgeld je precies terugkrijgt?
    pi_70187091
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 01:47 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ok, maar jij geeft dus klaarblijkelijk niks om metingen of experimenten. Of wil jij bij een experiment alleen maar kunnen zeggen "mmm, ik denk dat de energie groter/kleiner/gelijk moet zijn" in plaats van "ik denk dat de energie gelijk moet zijn aan een getal x"?
    Je kunt alle wetenschap bewijzen zonder ook maar 1 getal te gebruiken.
    Alles valt of staat met de juiste woorden.
    pi_70187107
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 01:49 schreef chevere het volgende:

[..]

Zonet kon je anders geen antwoord geven op mijn vraag

Daarbij, je zegt dit alleen maar omdat je zo slecht in wiskunde bent.
    pi_70187132
    quote:

[..]

alles wat je op fok probeert over te brengen wordt in de vorm van 1en en 0en over het internet verstuurd, om maar eens een waardevol voorbeeld van getallen te geven. dat jij niets hebt met getallen maakt ze verre van waardeloos.
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 01:49 schreef chevere het volgende:

[..]

bewijs dan eens 1 van je stellingen? of heb je de juiste woorden nog niet gevonden?
    pi_70187140
    Nou, ik ga slapen, heb toch nog wat geleerd vanavond
    pi_70187148
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 01:52 schreef Byte_Me het volgende:

[..]

alles wat je op fok probeert over te brengen wordt in de vorm van 1en en 0en over het internet verstuurd, om maar eens een waardevol voorbeeld van getallen te geven. dat jij niets hebt met getallen maakt ze verre van waardeloos.
    Behalve Rudeonline zijn computer; die werkt alleen maar met woorden.
    pi_70187163
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 01:53 schreef Haushofer het volgende:
    Nou, ik ga slapen, heb toch nog wat geleerd vanavond
    zou je SVP nog een keertje (niet vanavond hoor ) naar dat snelheid vd zwaartekracht topic willen kijken als je tijd hebt? mij ontbreekt de natuurkundige kennis om die berekeningen van flanders, of hoe heette hij ook alweer, te volgen.

trusten
      zaterdag 20 juni 2009 @ 02:51:33 #74
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_70187594
    *Rude Onzin Vind Post*
    Egregious professor of Cruel and Unusual Geography
    Onikaan ni ov dovah
      zaterdag 20 juni 2009 @ 09:28:16 #75
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_70188577
    Uit bovenstaande blijkt maar weer dat als TS zelf het antwoord op zo'n eenvoudige vraag niet kan bedenken, hij de uitleg ervoor ook niet kan begrijpen... M.a.w.: doe geen moeite, of ga eens een paar boeken over klassieke mechanica lezen.
    pi_70188924
    quote:

(Wat was het gezegde ook weer, een plaatje zegt meer dan eh... heel veel woorden)
    Birthdays are good for you: the more you have, the longer you live.
      zaterdag 20 juni 2009 @ 10:17:54 #77
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_70189168

Géén kloon van tvlxd!
    pi_70189204
    Study proved that 76% of all statistics are useless.
      zaterdag 20 juni 2009 @ 10:20:29 #79
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70189205
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 09:58 schreef gnomaat het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

(Wat was het gezegde ook weer, een plaatje zegt meer dan eh... heel veel woorden)
      zaterdag 20 juni 2009 @ 11:06:19 #80
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_70189880
    Only God can make random selections.

Besides, random numbers are too important to be left to chance.
    pi_70189926
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 09:58 schreef gnomaat het volgende:

[..]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

[ afbeelding ]

pi_70189936
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 11:06 schreef RemcoDelft het volgende:
    Besides, random numbers are too important to be left to chance.
    Schitterend
      zaterdag 20 juni 2009 @ 11:16:30 #83
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70190088
    Overigens, voor de goede orde, Haushofer heeft het prima uitgelegd, maar ik denk dat het volgende ook nog wel verhelderend kan werken. Het punt is dat in cheveres hoofd een botsing tussen twee auto's (van gelijke massa) in zekere zin te vergelijken valt met een botsing van een auto op een muurtje (een muurtje met heel veel meer massa). Die vlieger gaat niet op.

Neem een v0 en v1 van resp. 20 en -20, dus twee auto's die op elkaar gaan botsen, en neem de massa voor het gemak van beide auto's als 1. We gaan, voor de volledigheid, van een volledig inelastische botsing uit, zodat beide objecten na botsing met een gelijke snelheid w voortbewegen.

De kinetische energie voor de botsing van het systeem bedraagt 1/2 * 1 * 202 + 1/2 * 1 * (-20)2 = 400.

v0 + v1 = w + w (Wet v. behoud van impuls)
    20 + -20 = 2w (Snelheden voor de botsing zijn 20 en -20)
    0 = 2w, dus w = 0. De snelheid ná de botsing van beide objecten is dus 0.

Dus de kinetische energie is 0, afname: 400.

Neem nu een stilstaande auto, dus niet een muurtje, en een andere auto die daar met 40 op af komt razen, dan krijgen we qua kinetische energie 1/2 * 1 * 402 = 800. Wederom geldt behoudt van impuls, en we gaan ervan uit dat ze met snelheid w samen doorgaan:

v0 + v1 = w + w (Wet v. behoud van impuls)
    40 + 0 = 2w (Snelheden voor de botsing zijn 40 en 0)
    40 = 2w, dus w = 20. De snelheid ná de botsing van beide objecten is dus 20.

Wat is de verandering van kinetische energie nu? De kinetische energie van dit systeem is na botsing: 1/2 * 2 * 202 = 400. Dus van 800 naar 400. Afname: 400.

Precies hetzelfde. Dus het maakt niet uit of je met een 40m/s rijdende auto op een stilstaande botst, of dat je botst met 20m/s op een auto die zelf ook 20m/s rijdt, maar dan jouw kant op.

Dat lijkt me intuïtief. Beschouw nu de situatie waarin je niet op een stilstaande auto klapt, maar op een stilliggend veertje: je merkt er niets van, en dat zal de berekening ook vertellen:

v0 + v1 = w + 0.000001w (Wet v. behoud van impuls)
    40 + 0 = w (Snelheden voor de botsing zijn 40 en 0, de 0.000001 kunnen we verwaarlozen)
    40 = w, dus w = 40. De snelheid ná de botsing van beide objecten is dus 40.

Kinetische energie is (nagenoeg) hetzelfde. Zet er een vrachtauto met aanhanger neer:

v0 + v1 = w + 39w (Wet v. behoud van impuls)
    40 + 0 = 40w (Snelheden voor de botsing zijn 40 en 0)
    40 = 40w, dus w = 1. De snelheid ná de botsing van beide objecten is dus 1.

Zegt je intuïtie dat dit meer pijn gaat doen dan het veertje? Ja. Kijk maar naar de kinetische energie van het geheel: 1/2 * 40 * 1 = 20. Een muurtje, dat inderdaad 'oneindig' massa heeft doet dus nóg meer pijn. De fout is dat chevere, terwijl hij zijn referentiestelsel verandert, ook stiekem het hele probleem fundamenteel verandert door een object met geringe massa door een object met grote massa te wijzigen. Doordat hij zich richt op de snelheidsveranderingen ziet hij dit over het hoofd en beschouwt hij beide als gelijkwaardige problemen.

Dat is niet zo. Het tweede probleem ís anders. De equivalent met een stilstaand object is een auto die op een stilstaande auto klapt, niet eentje die op een stilstaand muurtje klapt.

Bovenstaande maakt overigens ook duidelijk dat de kinetische energie kan veranderen als je je referentiestelsel verandert. Als ik met 20 beweeg, en een auto beweegt met 40 en een andere staat stil, dan lijkt het vanuit mijn gezichtspunt dat er een auto die met 20 beweegt en een auto die met -20 beweegt op elkaar knallen, kinetische energie van het systeem (mezelf buiten beschouwing latend) is 400. Switch ik nu naar een waarnemer die langs de kant van de weg staat, dan neemt die een systeem waar met een kinetische energie van 800.

De afname is echter in beide gevallen 400.

[ Bericht 1% gewijzigd door Iblis op 20-06-2009 11:23:12 ]
    pi_70190123
    On topic dan:
    quote:
    Op vrijdag 19 juni 2009 22:16 schreef chevere het volgende:
    Heren wetenschappers. Hoe kan dat als er een snelheidsverschil zou zijn?
    Wat dacht je van auto muur

Twee auto's met ieder 80km/u op elkaar, of een auto en een stoomwals met ieder 80km/u op elkaar, daar hebben ze hetzelfde snelheidsverschil, denk je dan ook dat er van de auto evenveel overblijft?

Een auto met 160km/u op een andere stilstaande auto (geen muur), of twee auto's met 80km/u op elkaar, DAT is te vergelijken. (En die botsing zal inderdaad 'even erg' zijn)
    quote:
    Of zijn alle snelheden inderdaad elkaars gelijke?
    Nope.

oh, Iblis was me voor :-)
    pi_70190162
    Ik ben wel benieuwd wat Rude van Iblis zijn uitleg vindt En natuurlijk van het feit dat wat daar staat ook precies overeenkomt met wat je meet, zowel kwantitatief als kwalitatief.

Dat zou in elk geval genoeg motivatie moeten zijn om de zaak even goed door te nemen
    pi_70190324
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 11:20 schreef Haushofer het volgende:
    Ik ben wel benieuwd wat Rude van Iblis zijn uitleg vindt En natuurlijk van het feit dat wat daar staat ook precies overeenkomt met wat je meet, zowel kwantitatief als kwalitatief.

Dat zou in elk geval genoeg motivatie moeten zijn om de zaak even goed door te nemen
    Niets dan hulde en lof voor jullie uitleg. Maar ik vrees dat het parels voor de zwijnen is. Want met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voorspel ik dat Rude geen ene kloot van dat verhaal begrijpt, noch daar enige moeite voor zal doen.

Vermoedelijk komt er iets als "ach, jullie met je getalletjes, kijk toch eens verder dan je neus lang is!" (daarbij z'n kop in het zand stekend voor het feit dat jullie verhaal volledig correct voorspelt wat er gebeurt, kwalitatiet en kwantitatief).
      zaterdag 20 juni 2009 @ 11:34:30 #87
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70190450
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 11:28 schreef gnomaat het volgende:
    Niets dan hulde en lof voor jullie uitleg. Maar ik vrees dat het parels voor de zwijnen is. Want met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voorspel ik dat Rude geen ene kloot van dat verhaal begrijpt, noch daar enige moeite voor zal doen.

Vermoedelijk komt er iets als "ach, jullie met je getalletjes, kijk toch eens verder dan je neus lang is!" (daarbij z'n kop in het zand stekend voor het feit dat jullie verhaal volledig correct voorspelt wat er gebeurt, kwalitatiet en kwantitatief).
    Dat klopt, maar het is op zich wel een interessant probleem. Er zijn vast wel meer mensen die erover nadenken, en het feit dat de kinetische energie afhankelijk is van je referentiestelsel is denk ik niet direct zonneklaar voor iedereen. En de manier van formuleren maakt dit een beetje een strikvraag. Het leuke is echter, dat als je het uitwerkt, dat het prima uitkomt met je intuïtie.

En zelfs, al zou je intuïtie, in eerste instantie, denken dat de botsing auto met muur vergelijkbaar is met de botsing van auto en auto, als je het dan uitwerkt, en de vergelijkingen invult, dan zie je dat het feit dat ze ongelijke massa hebben iets is wat je niet uit de vergelijkingen kunt laten. En als je doorhebt waarom, dan valt alles weer samen en dan is het .
    pi_70190486
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 11:20 schreef Haushofer het volgende:

Jullie hebben het fout omdat jullie enkel in getalletjes en grote denken. Julie begrijpen niet wat een oneindigheid is.

Het bewijs dat jul;lie het fout hebben is zeer simpel. Maar zo eenvoudig dat je je waarschijnlijk wel erg dom zou moeten voelen om het te begrijpen.

2 bastenen met beide een bewicht van 1gk op wieltjes rijden 20 km/u in tegengestelde richting, en knallen op elkaar.

Wedden dat de hoeveelheid energie die vrijkomt gelijk is indien je 1steen van1gg met 20km/u op een vastliggende steen van 1kg laat botsen?

Maar ja, vaststaande de muur van 20kg het dezelfde massa als een vatliggende steen van 1kg. Daarom ligt hij dus ook vast. ( er zit een addertje in deze uitleg.. )

GrtZ Chevere..
      zaterdag 20 juni 2009 @ 11:42:01 #89
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_70190585
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 11:36 schreef chevere het volgende:

[..]

Julie begrijpen niet wat een oneindigheid is.
    Discussies met jou zijn oneindig.
    Géén kloon van tvlxd!
      zaterdag 20 juni 2009 @ 11:46:39 #90
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_70190662
    quote:

[..]

Jullie hebben het fout omdat jullie enkel in getalletjes en grote denken.

(...)

2 bastenen met beide een bewicht van 1gk op wieltjes rijden 20 km/u in tegengestelde richting, en knallen op elkaar.

Wedden dat de hoeveelheid energie die vrijkomt gelijk is indien je 1steen van1gg met 20km/u op een vastliggende steen van 1kg laat botsen?

Maar ja, vaststaande de muur van 20kg het dezelfde massa als een vatliggende steen van 1kg. Daarom ligt hij dus ook vast. ( er zit een addertje in deze uitleg.. )
    Je hebt het fout, want je gebruikt getallen.
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_70190733
    quote:
    Jullie hebben het fout omdat jullie enkel in getalletjes en grote denken.
    Helaas, ik heb het zojuist geprobeerd, en wat Haushofer en Iblis hadden uitgerekend klopt exact in de praktijk. Sorry, je hebt het fout!
    quote:
    Julie begrijpen niet wat een oneindigheid is.
    Einstein: "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, although I'm not sure about the former."
    quote:

Da's goed, voor hoeveel? Tienduizend euro?
    quote:
    Met "addertje" bedoel je al die taalfouten van je en een kromme zinsconstructie waardoor de betekenis mij ontgaat?
    pi_70191044
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 11:50 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Helaas, ik heb het zojuist geprobeerd, en wat Haushofer en Iblis hadden uitgerekend klopt exact in de praktijk. Sorry, je hebt het fout!
    [..]

Einstein: "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, although I'm not sure about the former."
    [..]

Da's goed, voor hoeveel? Tienduizend euro?
    [..]

Met "addertje" bedoel je al die taalfouten van je en een kromme zinsconstructie waardoor de betekenis mij ontgaat?

Die staat! 10.000 Euro..

als er meer energie vrijkomt waaneer een baksteen van 1kg met 20km/u op een vast muurtje botst, dan dat 2 bakstenen van beide 1kg met 20km/u ( beide gaan 20km/u) op elkaar botsen.

( in het geval dat ik win, hoef je mij niets te betalen )

an offer you can't refuse
      zaterdag 20 juni 2009 @ 12:09:09 #93
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70191123
    quote:
    Voor de goede orde: Je bedoelt dus met 'vast' een steen die b.v. onderdeel van een muur uitmaakt? En die dus, in tegenstelling van een losliggende steen, redelijkerwijs niet door één persoon door middel van spierkracht n beweging gebracht kan worden?
      zaterdag 20 juni 2009 @ 12:12:26 #94
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70191206
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 12:05 schreef chevere het volgende:

[..]

Die staat! 10.000 Euro..

als er meer energie vrijkomt waaneer een baksteen van 1kg met 20km/u op een vast muurtje botst, dan dat 2 bakstenen van beide 1kg met 20km/u ( beide gaan 20km/u) op elkaar botsen.

an offer you can't refuse
    Ik volg het nog niet helemaal: Wie wint er nu precies als er meer energie vrijkomt?
    pi_70191246
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 12:05 schreef chevere het volgende:
    Nee, je zei:
    quote:
    Wedden dat de hoeveelheid energie die vrijkomt gelijk is indien...
    En ik vermoed dat de hoeveelheid energie die bij de botsing op het muurtje vrijkomt kleiner is (namelijk half zo groot, maar ik zal je niet vermoeien met getallen).
    quote:
    ex falso sequitur quodlibet
    (in het geval dat ik win, stuur ik je mijn rekening nr wel)
    pi_70191289
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 12:09 schreef Iblis het volgende:

[..]

Voor de goede orde: Je bedoelt dus met 'vast' een steen die b.v. onderdeel van een muur uitmaakt? En die dus, in tegenstelling van een losliggende steen, redelijkerwijs niet door één persoon door middel van spierkracht n beweging gebracht kan worden?
    Dat klopt, de vastliggende steen zit muurvast aan de aarde ( hint )

En het gaat niet om een mate van verplaatsing van de steen na de klap, maar puur om de hoevelheid energie die vrijkomt.

In principe kun je deze proef heel eenvoudig meten door simpelweg een weegschaal/drukte meter te gebruiken.

De impact zal een weegschaal doen uitslaan naar een bepaald gewicht, je drukt immers kracht uit op een massa. In beide gevallen zal de weegschaal hetzelfde gewicht/kracht meten.
    pi_70191329
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 12:14 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Nee, je zei:
    [..]

En ik vermoed dat de hoeveelheid energie die bij de botsing op het muurtje vrijkomt kleiner is (namelijk half zo groot, maar ik zal je niet vermoeien met getallen).
    [..]

ex falso sequitur quodlibet
    (in het geval dat ik win, stuur ik je mijn rekening nr wel)
    En als ik gelijk heb, wat staat er voor jou tegenover? ( geld hoef ik niet)
      zaterdag 20 juni 2009 @ 12:18:28 #98
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70191343
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 12:16 schreef chevere het volgende:
    En het gaat niet om een mate van verplaatsing van de steen na de klap, maar puur om de hoevelheid energie die vrijkomt.
    Wat bedoel je met 'vrijkomen' want energie komt nooit vrij, het wordt in andere vormen van energie omgezet. Je bedoelt de afname van kinetische energie, of wat precies?
    quote:
    je drukt immers kracht uit op een massa. In beide gevallen zal de weegschaal hetzelfde gewicht/kracht meten.
    Kracht uitdrukken op een massa is overigens een neologisme. Ik denk dat je uitoefenen bedoelt?
    pi_70191385
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 12:18 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wat bedoel je met 'vrijkomen' want energie komt nooit vrij, het wordt in andere vormen van energie omgezet. Je bedoelt de afname van kinetische energie, of wat precies?
    Gewoon heel eenvoudig de kracht van de impact.

Dat energie zich daarna in andere vormen voortzet kun je buiten beschouwing laten.
    pi_70191674
    Even voor de duidelijkheid, dit is situatie A:

En dit is situatie B:

Mee eens?
      zaterdag 20 juni 2009 @ 12:35:01 #101
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70191693
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 12:20 schreef chevere het volgende:

[..]

Gewoon heel eenvoudig de kracht van de impact.

Dat energie zich daarna in andere vormen voortzet kun je buiten beschouwing laten.
    Kun je dan een duidelijke proefopstelling maken? Dus precies aangeven waar zich de weegschalen/drukmeters bevinden in elk van de proeven? En op welk moment je meet? Want uiteindelijk komt het hele systeem natuurlijk tot rust, maar ik denk dat jij geïnteresseerd bent in ‘het moment van botsing’.
    pi_70191853
    Ik ben te lui om het ff uit te rekenen... ik zou even het boek: Russel C. Hibbeler mechanica voor technici "Dynamica" kopen. die heb ik en daar staan de formules wel in.
    ISBN 978-90-430-1078-8

volgens mij zit het verschil in de kreukelzone.
    bij de 2 auto's heb je een 2keer langere "rem"weg.
    bij die muur maar 1 kreukelzone.
    quote:
    Op vrijdag 19 juni 2009 22:45 schreef Hi_flyer het volgende:
    Als de muur een grote massa heeft, valt de snelheid van de met 160 km/h rijdende auto terug naar 0 km/h. Als een auto tegen een andere auto aanknalt, neemt van allebei de auto's de snelheid af van 80 km/h naar 0 km/h. Wat zal er meer pijn doen?
    whaha, de muur staat stil. Dan doet de massa er niet toe. (je vermenigvuldigd namelijk de massa keer de snelheid, de snelheid van een muur zal altijd nul zijn. Dus de massa doet er niet toe)
    met de muur bedoelen ze gewoon dat die auto van 160 naar 0 gaat met als alleen de kreukelzone als remweg.
    pi_70191939
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 12:42 schreef MartijnIV2008 het volgende:
    whaha, de muur staat stil. Dan doet de massa er niet toe. (je vermenigvuldigd namelijk de massa keer de snelheid, de snelheid van een muur zal altijd nul zijn. Dus de massa doet er niet toe)
    Lees: de muur zit vast aan de aarde, dus de massa van de muur is in dit geval de massa van de hele aarde. In verhouding tot een baksteen van 1kg is dat redeljik oneindig.
      zaterdag 20 juni 2009 @ 12:48:54 #104
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70192011
    quote:
    [b]Op [url=http://forum.fok.nl/topic/1305742
    volgens mij zit het verschil in de kreukelzone.
    bij de 2 auto's heb je een 2keer langere "rem"weg.
    bij die muur maar 1 kreukelzone.
    Kreukelzones negeren we voor het gemak, die hebben in de praktijk natuurlijk ook invloed.
    pi_70192114
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 12:34 schreef gnomaat het volgende:
    Even voor de duidelijkheid, dit is situatie A:

[ afbeelding ]

En dit is situatie B:

[ afbeelding ]

Mee eens?
    Duidelijker kan niet..

Toch vremd dat Iblis zo lang moet nadenken, hij kan 10.000 Euro winnen, en als hij verliest hoeft hij mij niets te betalen..
      zaterdag 20 juni 2009 @ 12:57:52 #106
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70192239
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 12:53 schreef chevere het volgende:
    Duidelijker kan niet..
    Jawel. Want mij is nog steeds niet duidelijk wat je nu precies wilt meten. Ja, ‘de energie die vrijkomt’, maar dat is niet echt een duidelijk criterium.
    pi_70192536
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 12:57 schreef Iblis het volgende:

[..]

Jawel. Want mij is nog steeds niet duidelijk wat je nu precies wilt meten. Ja, ‘de energie die vrijkomt’, maar dat is niet echt een duidelijk criterium.
    Plak een weegschaal verticaal op een van de stenen, slaat hij in beide gevallen net zo ver uit of niet?
    pi_70192940
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 13:07 schreef chevere het volgende:

[..]

Plak een weegschaal verticaal op een van de stenen, slaat hij in beide gevallen net zo ver uit of niet?
    Hmmm. ik heb nog nooit zo lang hoeven wachten om 10.000 Euro weg te geven..
    pi_70193121
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 13:23 schreef chevere het volgende:

[..]

Hmmm. ik heb nog nooit zo lang hoeven wachten om 10.000 Euro weg te geven..
    Randi wacht al een aardig tijdje om 1 miljoen weg te geven.

Het betekent niet dat je opdracht nou zo moeilijk is, het betekent dat mensen niet voor lul willen worden
    gezet omdat jij opeens met allerlei andere regels kan komen.

Dat zou namelijk een precedent scheppen voor je, ook al heb je de regels veranderd.

DAAROM wil men dat het experiment afgebakend wordt in normaal Nederlands (en hopelijk beoordeeld door een onpartijdige jury buiten dit forum welke ook alle voorwaarden gelezen heeft).

p.s. Ik hoop dat de persoon (die sowieso van jou wint, wanneer we het eens zijn over de regels) het geld aan een goed doel geeft.
    All opinions are not equal. Some are a very great deal more robust, sophisticated and well supported in logic and argument than others. [Douglas Adams]
    pi_70193225
    quote:

[..]

Nee.

Om dit te illustreren een ander voorbeeld:
    Jij staat stil en ik gooi een steen met 20 km/u naar je.
    Je loopt met 20 km/u naar me toe en ik gooi diezelfde steen met 20 km/u naar je toe.

In welk geval komt die steen harder aan, denk je?
    pi_70193234
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 13:30 schreef ChungLingSoo het volgende:

[..]

Randi wacht al een aardig tijdje om 1 miljoen weg te geven.

Het betekent niet dat je opdracht nou zo moeilijk is, het betekent dat mensen niet voor lul willen worden
    gezet omdat jij opeens met allerlei andere regels kan komen.

Dat zou namelijk een precedent scheppen voor je, ook al heb je de regels veranderd.

DAAROM wil men dat het experiment afgebakend wordt in normaal Nederlands (en hopelijk beoordeeld door een onpartijdige jury buiten dit forum welke ook alle voorwaarden gelezen heeft).

p.s. Ik hoop dat de persoon (die sowieso van jou wint, wanneer we het eens zijn over de regels) het geld aan een goed doel geeft.
    Als ik ongelijk heb, volgens de regels van de huidige wetenschap, wie kan ik dan voor lul zetten als ik ongelijk heb?
      zaterdag 20 juni 2009 @ 13:36:04 #112
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70193255
    quote:

[..]

Nou, heb je het gedaan? Of moeten wij het doen?
    pi_70193281
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 13:34 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Nee.

Om dit te illustreren een ander voorbeeld:
    Jij staat stil en ik gooi een steen met 20 km/u naar je.
    Je loopt met 20 km/u naar me toe en ik gooi diezelfde steen met 20 km/u naar je toe.

In welk geval komt die steen harder aan, denk je?
    Ow, we gaan de test veranderen zodat je weer een andere uitkomst kunt krijgen?

Er is een verschil tussen een steen die door de lucht vliegt en een massa die stilstaat op aarde. Waarom zoek je een uitweg? Was mijn voorbeeld niet duidelijk genoeg?
    pi_70193352
    Iblis, je kunt 10.000 Euro verdienen, dan mag je daar op zijn minst iets voor doen. En wat ik zei, als je verliest hoef je mij helemaal niets !!!!!!!!!!!!! te betalen of vergoeden of wat dan ook.

Je kunt dus niets verliezen en enkel winnen als je gelijk hebt...
    pi_70193412
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 13:35 schreef chevere het volgende:

[..]

Als ik ongelijk heb, volgens de regels van de huidige wetenschap, wie kan ik dan voor lul zetten als ik ongelijk heb?
    Niet de regels van de wetenschap. De regels waaronder het experiment word uitgevoerd, nitwit.
    All opinions are not equal. Some are a very great deal more robust, sophisticated and well supported in logic and argument than others. [Douglas Adams]
    pi_70193442
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 13:41 schreef ChungLingSoo het volgende:

[..]

Niet de regels van de wetenschap. De regels waaronder het experiment word uitgevoerd, nitwit.
    Wat was daar niet duidelik aan?
      zaterdag 20 juni 2009 @ 13:46:33 #117
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_70193498
    Tsja, chevere accepteert de eerdere berekeningen in dit topic al niet, dus het is erg veel tijdverspilling voor een fictief bedrag.
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_70193526
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 13:37 schreef chevere het volgende:

[..]

Ow, we gaan de test veranderen zodat je weer een andere uitkomst kunt krijgen?

Er is een verschil tussen een steen die door de lucht vliegt en een massa die stilstaat op aarde. Waarom zoek je een uitweg? Was mijn voorbeeld niet duidelijk genoeg?
    Ik geef een ander voorbeeld met een massa die stilstaat (jij versus de muur) en een bewegend object (de vliegende steen en de auto).

Da's een vergelijkbare test met een vergelijkbaar resultaat.
      zaterdag 20 juni 2009 @ 13:47:48 #119
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70193527
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 13:39 schreef chevere het volgende:
    Iblis, je kunt 10.000 Euro verdienen, dan mag je daar op zijn minst iets voor doen. En wat ik zei, als je verliest hoef je mij helemaal niets !!!!!!!!!!!!! te betalen of vergoeden of wat dan ook.

Je kunt dus niets verliezen en enkel winnen als je gelijk hebt...
    Dat is zo, maar ik heb ergens het gevoel dat jij de uitslag toch zult betwisten. En dan niet omdat het je ¤10k kost, maar überhaupt.
    pi_70193547
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 13:46 schreef Montov het volgende:
    Tsja, chevere accepteert de eerdere berekeningen in dit topic al niet, dus het is erg veel tijdverspilling voor een fictief bedrag.

Maaak je geen zorgen, je krijgt het echt op je rekening... Als je denkt dat het teveel voor me is verlagen we het bedrag gewoon naar 100 Euro.. Of gewoon helemaal niets, dan hebben we beide niets te verliezen.
    pi_70193600
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 13:43 schreef chevere het volgende:

[..]

Wat was daar niet duidelik aan?
    Nog steeds veel, er moeten dus afspraken gemaakt over WAT er gemeten wordt.

Dus als partij a zegt: dit streepje gaat voorbij dit lijntje dan win ik en partij b zegt 'Dat gebeurt niet!'

En het streepje gaat voorbij het lijntje dan mag partij b niet opeens zeggen 'maar we bewegen voort in de tijd dus eigenlijk is de meter naar achter bewogen, en rondgedraait en dus staat het lijntje stil tegenover zichzelf en is helemaal niet voorbij het streepje geweest!!!'.

De regels zijn 'streepje voorbij lijntje' geen uitleg.
    pi_70193775
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 13:50 schreef ChungLingSoo het volgende:

[..]

Nog steeds veel, er moeten dus afspraken gemaakt over WAT er gemeten wordt.

Dus als partij a zegt: dit streepje gaat voorbij dit lijntje dan win ik en partij b zegt 'Dat gebeurt niet!'

En het streepje gaat voorbij het lijntje dan mag partij b niet opeens zeggen 'maar we bewegen voort in de tijd dus eigenlijk is de meter naar achter bewogen, en rondgedraait en dus staat het lijntje stil tegenover zichzelf en is helemaal niet voorbij het streepje geweest!!!'.

De regels zijn 'streepje voorbij lijntje' geen uitleg.
    Is het zo moelijk om toe te geven dat ik gelijk heb? Volgens mij was het voorbeeld redelijk duidelijk en had het gewoon een examenvraag kunnen zijn op de MAVO.
      zaterdag 20 juni 2009 @ 14:08:45 #123
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70193988
    Op het hypothetische MAVO-examen zou de vraag zo beantwoord worden.

Iblis:
    Twee stenen, snelheden 20 en -20, massa 1, behoud van impuls. Ek voor de botsing: 2 * 1/2 * 202 = 400. Na botsing geldt vanwege behoud van impuls dat de impuls 0 blijft, dus dat ze beide stilstaan, dus ΔEk = 400, wat eveneens de verrichte arbeid is (en wat je als kracht zou kunnen registreren m.b.v. je weegschaal, immers W = Fd)

Andere situatie, één steen, gaat ook 20, knalt op een vastzittende steen. Ek voor de botsing van het systeem: 1/2 * 202 = 200. Na de botsing: 0. ΔEk = 200. Verrichte arbeid: 200.

Corrector: Heel goed Iblis, maar denk aan je eenheden en significantie. Resultaat: Geslaagd.

Chevere:

Surveillant: Chevere, wil je de zaal verlaten? Je hindert anderen. Resultaat: Gezakt en voor het leven verbitterd over de klassieke mechanica.
    pi_70194080
    Dit is bijna een duidelijk criterium:
    quote:
    Een weegschaal tussen botsende objecten slaat natuurlijk maar heel eventjes uit. Als de weegschaal bij de ene 1/100ste seconde lang 100kg aangeeft, en bij de andere 3/100ste seconde lang 50kg, welke botsing noem jij dan "harder"?
    pi_70194167
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 13:58 schreef chevere het volgende:

[..]

Is het zo moelijk om toe te geven dat ik gelijk heb? Volgens mij was het voorbeeld redelijk duidelijk en had het gewoon een examenvraag kunnen zijn op de MAVO.
    Ik vind het eigenlijk redelijk onbeschoft om eerst te roepen dat mensen geen antwoord op je vraag hebben, en als ze dan met een antwoord komen wat zowel theoretisch klopt als dat er gemeten wordt om dat dan volledig te negeren.

Denk daar maar es over na voordat je weer begint te schreeuwen dat mensen geen moeite willen doen om jouw hersenspinsels te begrijpen.
    pi_70194198
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 14:08 schreef Iblis het volgende:

Iblis:
    Twee stenen, snelheden 20 en -20, massa 1, behoud van impuls. Ek voor de botsing: 2 * 1/2 * 202 = 400. Na botsing geldt vanwege behoud van impuls dat de impuls 0 blijft, dus dat ze beide stilstaan, dus ΔEk = 400, wat eveneens de verrichte arbeid is (en wat je als kracht zou kunnen registreren m.b.v. je weegschaal, immers W = Fd)

Andere situatie, één steen, gaat ook 20, knalt op een vastzittende steen. Ek voor de botsing van het systeem: 1/2 * 202 = 200. Na de botsing: 0. ΔEk = 200. Verrichte arbeid: 200.

Corrector: Heel goed Iblis, maar denk aan je eenheden en significantie. Resultaat: Geslaagd.

Chevere:
    [ afbeelding ]

Surveillant: Chevere, wil je de zaal verlaten? Je hindert anderen. Resultaat: Gezakt en voor het leven verbitterd over de klassieke mechanica.
    Ben je nu niet die steen vergeten waar hij op botst?
    pi_70194300
    Rude, het is toch niet zo gek dat we de regels glashelder gedefinieerd willen hebben? Anders kom je naderhand weer aankakken met een of andere onzinnige redenering waarom verschillende hoeveelheden kracht of energie "in feite allemaal hetzelfde zijn" (zoals je ook met snelheden doet) om zo je verlies te ontkennen.

Of dat het voor het interpreteren van uitslag ineens uitmaakt of de stenen die met 20km/u rollen (op wieltjes) of schuiven, jij kunt het zo gek wel bedenken.

Eerst de regels exact vastleggen. Daarna kunnen we de proef op de som nemen, en stuur ik je mijn rekeningnr.
    pi_70194337
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 14:16 schreef chevere het volgende:
    De muur staat stil. Ik denk dat die tamelijk weinig kinetische energie heeft.
      zaterdag 20 juni 2009 @ 14:21:33 #129
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70194340
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 14:16 schreef chevere het volgende:
    Nee. Die blijft-toch liggen waar-ie ligt? Die lag toch vast? Dus het lijkt mij nogal wiedes dat die steen die ik ertegenaan gooi ervoor blijft liggen. Die steen die dus met 20 ging, komt tot stilstand, tot 0. En die andere steen, die vast lag, ligt nog steeds vast, dat is namelijk de aanname: vast is vast. Die tot stilstand gekomen steen heeft dus geen kinetische energie meer.

Dat lijkt me echt het makkelijkste onderdeel van die hele vraag.

[edit]
    Het lijkt mij niet alleen wiedes, maar waarschijnlijk iedereen in deze topic behalve jou. Zie de post boven deze.
    pi_70194403
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 14:20 schreef gnomaat het volgende:

Eerst de regels exact vastleggen. Daarna kunnen we de proef op de som nemen, en stuur ik je mijn rekeningnr.
    En met droge ogen zal hij niets storten want '1 keer niets is hetzelfde als 1 x 10.000 euro'

Alles is 1.
    pi_70194521
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 14:24 schreef ChungLingSoo het volgende:
    En met droge ogen zal hij niets storten want '1 keer niets is hetzelfde als 1 x 10.000 euro'

Alles is 1.
    Of beweren dat hij de 10.000 euro wel heeft gestort, "maar ja, het geld staat stil in de tijd".
    pi_70194582
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 14:29 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Of beweren dat hij de 10.000 euro wel heeft gestort, "maar ja, het geld staat stil in de tijd".
    Als je eerlijk bent, dan zul je die 10.000 Euro nooit komen opeisen. Je zou jezelf verloochenen.
    pi_70194599
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 14:31 schreef chevere het volgende:

[..]

Als je eerlijk bent, dan zul je die 10.000 Euro nooit komen opeisen. Je zou jezelf verloochenen.
    Ga jij es inhoudelijk in op die post van Iblis (of die van mij). Daar vroeg je toch om?
      zaterdag 20 juni 2009 @ 14:34:08 #134
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70194663
    quote:
    Nogmaals. Ik reken je het voor, ik geef antwoord op je vraag, waar zit de fout? Wat deugt er niet naar jouw mening? Want jij verwacht dat de praktische uitkomst anders is, naar ik aanneem. Waar gaat mijn berekening dan fout? Welke stap is niet overeenkomstig de werkelijkheid?
    pi_70194739
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 14:34 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nogmaals. Ik reken je het voor, ik geef antwoord op je vraag, waar zit de fout? Wat deugt er niet naar jouw mening? Want jij verwacht dat de praktische uitkomst anders is, naar ik aanneem. Waar gaat mijn berekening dan fout? Welke stap is niet overeenkomstig de werkelijkheid?
    De werkleijkheid is dat er geen snelheidsverschil is tussen 1 steen die met 20km/u op een vaste muur botst, of 2 stenen die beide 20km/u gaan, en ook op elkaar botsen.

De mate waarin de energie zich verplaatst is wel anders, omdat een stenen muurtje niet los kan komen van de grond. Maar dat was niet de vraag. Het ging puur om de impact energie. Niet over de vrom waarin de energie zich verplaast.
    pi_70194824
    quote:
    Wees gerust, mijn enige doel in deze situatie is een ernstig misverstand uit de wereld helpen.
      zaterdag 20 juni 2009 @ 14:40:58 #137
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70194834
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 14:37 schreef chevere het volgende:
    De werkleijkheid is dat er geen snelheidsverschil is tussen 1 steen die met 20km/u op een vaste muur botst, of 2 stenen die beide 20km/u gaan, en ook op elkaar botsen.
    Jij denkt dat de werkelijkheid zo is. Ik denk, op basis van een redelijk solide theorie, dat het niet zo is. Als het niet zo is, nogmaals, dan klopt mijn theorie niet, en zit er dus een fout in mijn berekening. Wil je die aanwijzen?
    quote:
    De mate waarin de energie zich verplaatst is wel anders, omdat een stenen muurtje niet los kan komen van de grond. Maar dat was niet de vraag. Het ging puur om de impact energie. Niet over de vrom waarin de energie zich verplaast.
    Definieer: Impactenergie, een rigoureuze definitie ben ik nog niet tegengekomen. Tot die tijd kun je blijven schuiven natuurlijk, maar dan zit je een semantisch spelletje te spelen, en mij leek de afname van kinetische energie wel een heel redelijk criterium. Als je een ander criterium wilt hanteren, ook prima, maar zeg het dan even.
    pi_70194885
    Wat een kuttopic zeg
    pi_70194930
    quote:
    Ja hoor, goed. 10.000 euro zei je he?

Geef nog even antwoord op de vraag over het criterium voor het bepalen van de uitslag:
    quote:
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 14:12 schreef gnomaat het volgende:
    Een weegschaal tussen botsende objecten slaat natuurlijk maar heel eventjes uit. Als de weegschaal bij de ene 1/100ste seconde lang 100kg aangeeft, en bij de andere 3/100ste seconde lang 50kg, welke botsing noem jij dan "harder"?
    (vervang "harder" desgewenst door "meer energie vrijgekomen" of hoe je het ook wilt uitdrukken)
    pi_70195194
    [quote]Een weegschaal tussen botsende objecten slaat natuurlijk maar heel eventjes uit. Als de weegschaal bij de ene 1/100ste seconde lang 100kg aangeeft, en bij de andere 3/100ste seconde lang 50kg, welke botsing noem jij dan "harder"? [quote]

Goed dat je nu begint na te denken over het tijdsbesef.

Maar ik zou dat even willel weglaten. Volgens mij wordt daar zelden rekening mee gehouden. Zeker als het een opgave zou zijn voor VMBO of HAVO.

Ze vragen toch nooit hoe lang een meting duurt. Daar is wiskunde zelden mee bezig.
      zaterdag 20 juni 2009 @ 14:55:57 #141
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_70195247
    quote:

[..]

En de onizn van Rude gaat maar door Wat spreek je jezelf toch weer mooi tegen zeg. Je defineert twee objecten met een onderling snelheidsverschil ongelijk aan nul, maar tegelijk zeg je dat er helemaal geen snelheidsverschil bestaat! Heb je nou echt niet door dat daar wat mis gaat?
    Onikaan ni ov dovah
      zaterdag 20 juni 2009 @ 15:03:06 #142
    157229 Boschkabouter
    Met puntmuts.
    pi_70195440
    quote:
    Op vrijdag 19 juni 2009 22:34 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Bij twee gelijkwaardige auto's heb je 2 kreukelzones, van auto1 en van auto 2.
    Maar het de energie is ook 2 keer zo groot aangezien ze beiden met 80km/h op elkaar afrijden.
    Derhalve denk ik dat 1 muur en 1 kreukelzone bij 80km/h hetzelfde effect geeft als 2 kreukelzones en 160km/h.
    pi_70195444
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 14:54 schreef chevere het volgende:
    Maar ik zou dat even willel weglaten. Volgens mij wordt daar zelden rekening mee gehouden. Zeker als het een opgave zou zijn voor VMBO of HAVO.

Ze vragen toch nooit hoe lang een meting duurt. Daar is wiskunde zelden mee bezig.
    Ik wil gewoon een duidelijk, glashelder criterium waarmee we bepalen of de twee botsingen even hard gaan!

Enkel "welke weegschaal verder uitslaat" lijkt me niet helemaal juist, want een weegschaal 1 sec lang 10kg laten aangeven kost minder energie dan 10 sec lang 9kg, terwijl de eerste uitslag groter is.

Definieer exact hoe we "impact energie" meten zoals jij het noemt, en we hebben een deal.
    pi_70195635
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 12:45 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Lees: de muur zit vast aan de aarde, dus de massa van de muur is in dit geval de massa van de hele aarde. In verhouding tot een baksteen van 1kg is dat redeljik oneindig.
    maar het heeft geen snelheid, en F=m*v
    Dus F=(massa aarde)*0
    F= 0 N
      zaterdag 20 juni 2009 @ 15:14:15 #145
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70195750
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 15:10 schreef MartijnIV2008 het volgende:

[..]

maar het heeft geen snelheid, en F=m*v
    Dus F=(massa aarde)*0
    F= 0 N
    F = mv is onzin.

Newton druk je uit in m*kg*s-2, niet in m*kg*s-1. jij hebt het over impuls, maar dat is Ns.
      zaterdag 20 juni 2009 @ 15:22:34 #146
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70195992
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 14:54 schreef chevere het volgende:
    Goed dat je nu begint na te denken over het tijdsbesef.

Je wauwelt verder, maar onderwijl heb je mijn vraag nog niet beantwoord. Maar daarnaast, even voor de duidelijkheid: Het begrip stoot is juist expliciet gedefinieerd als het product van de kracht en de tijdsduur van een botsing. Het leuke is, het zou nog van pas kunnen komen ook!
    pi_70196311
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 15:22 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je wauwelt verder, maar onderwijl heb je mijn vraag nog niet beantwoord. Maar daarnaast, even voor de duidelijkheid: Het begrip stoot is juist expliciet gedefinieerd als het product van de kracht en de tijdsduur van een botsing. Het leuke is, het zou nog van pas kunnen komen ook!
    Je weet dat ik gelijk heb, daarom moet je nu het begrip tijd introduceren. En dat komt inderdaad van pas..

Welcome to the Matrix.
      zaterdag 20 juni 2009 @ 15:41:41 #148
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70196577
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 15:32 schreef chevere het volgende:

[..]

Je weet dat ik gelijk heb, daarom moet je nu het begrip tijd introduceren. En dat komt inderdaad van pas..

Welcome to the Matrix.
    Nee hoor, ik ben content met de afname van de kinetische energie. Maar als jij de stoot wilt meten, dan mag dat van mij. Het zou van pas kunnen komen. Maar dit gechicaneer ben ik onderhand aardig beu aan het worden. Mensen, onder wie ikzelf, doen hier hun best om met jou mee te denken, en het enige dat jij kunt doen is op gepaste momenten vragen aan jou negeren, om vervolgens op basis van helemaal niets victorie te kraaien.

Ik vind het ontstellend onoprecht. Je doet niet eens de moeite om te begrijpen wat mensen van je vragen. Helaas is dat niet heel erg nieuw, maar andermaal valt het me weer op dat je hoogst lafhartig deelneemt aan de discussie.

Doch, als dat begrip zo van pas komt, kun je het dan zelf even gebruiken in jouw exacte definitie van impactenergie? Mijn definitie is ‘het verlies aan kinetische energie’. En aan de hand daarvan heb je al antwoord. Dat zint je niet, dus de bal ligt bij jou. De bedoeling is nu dat je de bal terugkaatst, en niet snel 200m verderop gaat staan om te roepen 'nee de bal ligt toch dichter bij jou', dat gedrag kennen we onderhand wel.
    pi_70196693
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 15:32 schreef chevere het volgende:

[..]

Welcome to the Matrix.
    En wederom ga je weer nergens op in

Dit is een discussieforum!

Kan je niet gewoon een website beginnen met al je ideeen zodat iedereen die gewoon kan negeren ipv dat je hier zieltjes probeert te winnen ipv discussieren ?
    pi_70196720
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 15:03 schreef gnomaat het volgende:

[..]

Ik wil gewoon een duidelijk, glashelder criterium waarmee we bepalen of de twee botsingen even hard gaan!

Enkel "welke weegschaal verder uitslaat" lijkt me niet helemaal juist, want een weegschaal 1 sec lang 10kg laten aangeven kost minder energie dan 10 sec lang 9kg, terwijl de eerste uitslag groter is.

Definieer exact hoe we "impact energie" meten zoals jij het noemt, en we hebben een deal.
    ik wil niet de hoeveelheid tijd weten dat de weegschall een bepaalde waarde geeft. Ik wil wreten of het maximum wat ze aangeven op 1 enkel moment gelijk is. De duur doet er nu niet toe.
    pi_70197044
    Zelfs als ik 10.000 Euro weg geef lukt het julliie niet om mijn voorbeeld te weerleggen.

1 Miljoen dan? ( ik hoef er nooit iets voor terug, de waarheid is gratis)
    pi_70197269
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 15:56 schreef chevere het volgende:
    Zelfs als ik 10.000 Euro weg geef lukt het julliie niet om mijn voorbeeld te weerleggen.

Lees je wel ??

IEDEREEN wil met je wedden!

We willen nu alleen regels opstellen zodat we kunnen meten wie er wint!
    pi_70197376
    quote:

Het wordt wel een beetje triest zo, vind je niet? Van mijn part gooien ze je topics op slot; dit is werkelijk hopeloos.
      zaterdag 20 juni 2009 @ 16:12:04 #154
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_70197470
    quote:

Anders ga je even ergens anders verder met je trieste gedrag.
    Onikaan ni ov dovah
      zaterdag 20 juni 2009 @ 16:12:54 #155
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70197485
    quote:
    Je voorbeeld is al weerlegd, het is je voorgerekend. Het is dat jij, en daar ben jij een uitzondering in, de klassieke mechanica niet accepteert. En daarom blijf je de bakens verzetten, teneinde ons ervan te kunnen betichten niet aan jouw eisen voldaan te hebben.

Onderwijl blijf je zelf hangen in vaagheden met betrekking tot hetgeen je wilt meten. De weegschaaloplossing kan in de praktijk nog weleens lastig uitpakken, omdat de impact zo kort is. Zeggen 'met een weegschaal' wordt 'm simpelweg niet.
      zaterdag 20 juni 2009 @ 16:16:18 #156
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_70197578
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 14:08 schreef Iblis het volgende:

Iblis:

Ik benoem mij tot onafhankelijke scheidsrechter en verklaar hierbij dat chevere zijn weddenschap verloren heeft.
    Géén kloon van tvlxd!
    pi_70197901
    Crackpot index
    quote:
    10 points for offering prize money to anyone who proves and/or finds any flaws in your theory
    pi_70197991
    Trouwens, een hele tijd geleden meende Rude dat het uit zou maken of je vooruit in een bewegende trein (met constante snelheid) zou lopen (met constante snelheid) of achteruit. Toen heb ik em ook al es gevraagd dit na te meten, maar dat heeft-ie ook verzaakt. Hij is simpelweg niet geinteresseerd in discussie. Hij heeft niks beters met z'n tijd te doen, kennelijk.

En wij ook niet
    pi_70198020
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 16:16 schreef Montov het volgende:

[..]

Ik benoem mij tot onafhankelijke scheidsrechter en verklaar hierbij dat chevere zijn weddenschap verloren heeft.
    Je vergeet die andere steen mee te rekeken die een zelfde kracht overdraat naar de aarde.

Niemand van jullie is onafhankleijk, jullie hangen als Marionetten aan staalkabels aan elkaar.

open your mind, and you will be free..
      zaterdag 20 juni 2009 @ 16:39:04 #160
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70198109
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 16:35 schreef chevere het volgende:
    Je vergeet die andere steen mee te rekeken die een zelfde kracht overdraat naar de aarde.
    Nee, dat wordt niet vergeten, heb ik je al uitgelegd. De steen vangt die klap op, wordt daar misschien zelfs wel een beetje warmer van, maar de kinetische energie is weg. Maar, goed, als je het er niet mee eens ben, reken het dan eens voor hoe het volgens jou wél zit. Wat is je idee? Je maakt een steen vast aan de grond en je duwt ertegenaan en de hele aarde schiet uit z'n baan?

Hop chevere, je hebt nog geen berekening gemaakt, nog geen vraag beantwoord en nog geen fout aangewezen in onze berekeningen.
    pi_70198129
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 16:39 schreef Iblis het volgende:

[..]

Nee, dat wordt niet vergeten, heb ik je al uitgelegd. De steen vangt die klap op, wordt daar misschien zelfs wel een beetje warmer van, maar de kinetische energie is weg. Maar, goed, als je het er niet mee eens ben, reken het dan eens voor hoe het volgens jou wél zit. Wat is je idee? Je maakt een steen vast aan de grond en je duwt ertegenaan en de hele aarde schiet uit z'n baan?

Hop chevere, je hebt nog geen berekening gemaakt, nog geen vraag beantwoord en nog geen fout aangewezen in onze berekeningen.
    Is dat niet wat Einstein oo al eens zei? Waarom ben je dat nu opeens vergeten?
      zaterdag 20 juni 2009 @ 16:43:01 #162
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70198213
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 16:39 schreef chevere het volgende:

[..]

Is dat niet wat Einstein oo al eens zei? Waarom ben je dat nu opeens vergeten?
    Wat zei Einstein ooit al eens? 5 punten trouwens omdat je Einstein noemt. +10 sta je nu.
    pi_70198272
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 16:43 schreef Iblis het volgende:

[..]

Wat zei Einstein ooit al eens? 5 punten trouwens omdat je Einstein noemt. +10 sta je nu.
    Dat als ik mij 5 cm verplaats t.o.v. de aarde, dat de aarde in feite ook 5 cm beweegt t.o.v. mij.
    Daarom is er dus geen snelheidsverschil, dat is zeer relatief. Je zou deze in feite op 0 kunnen zetten.

Want bij de echte snelheidsverschillen ga je tijdsverschillen meten. Maar zo hard springen wij nog niet..
      zaterdag 20 juni 2009 @ 16:46:57 #164
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_70198296
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 16:33 schreef Haushofer het volgende:
    Trouwens, een hele tijd geleden meende Rude dat het uit zou maken of je vooruit in een bewegende trein (met constante snelheid) zou lopen (met constante snelheid) of achteruit. Toen heb ik em ook al es gevraagd dit na te meten, maar dat heeft-ie ook verzaakt. Hij is simpelweg niet geinteresseerd in discussie. Hij heeft niks beters met z'n tijd te doen, kennelijk.

En wij ook niet
    Die was wel legendarisch slecht ja Rude die beweerde dat het duidelijk uit maakt of je nou naar voren of naar achter staat te zeiken in een constant bewegende trein.
    Onikaan ni ov dovah
      zaterdag 20 juni 2009 @ 16:47:40 #165
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_70198307
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 16:43 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik denk wel behoorlijk hoger dan +10. Zie ook de post van Haus.
    Onikaan ni ov dovah
    pi_70198346
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 16:46 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Die was wel legendarisch slecht ja Rude die beweerde dat het duidelijk uit maakt of je nou naar voren of naar achter staat te zeiken in een constant bewegende trein.
    Als je naar achteren loopt te zeiken, dan zeik je richting de verleden tijd. Als je naar voren lopt te zeieken, dan zeik je richting toekomstge tijd.

Je kunt beter naar de achterkant van de trein uit pissen, dan dat je voorop staat. Dan wordt je niet nat..
      zaterdag 20 juni 2009 @ 16:51:14 #167
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70198392
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 16:45 schreef chevere het volgende:
    Dat als ik mij 5 cm verplaats t.o.v. de aarde, dat de aarde in feite ook 5 cm beweegt t.o.v. mij.
    Dan zouden jullie dus of 10 of 0 cm uit elkaar zijn. Dat is niet zo.
    quote:
    Daarom is er dus geen snelheidsverschil, dat is zeer relatief. Je zou deze in feite op 0 kunnen zetten.
    Nog een experiment: jij gaat op een stilstaande trein staan. Nu spring je ervanaf en je kijkt of je op je voeten kunt landen. Nu klim je er weer op, en wacht totdat de trein zo'n 40km/h rijdt. Je spring er weer vanaf. Als je ongenadig hard neerkomt vanwege je voorwaartse snelheids ‘au’ roept, dan verklaar ik dat er wel degelijk een
    verschil in snelheid is, en dat het heel goed meetbaar, ja zelfs aan den lijve te ondervinden is. Gebeurt er niets, dan win jij.

Stel dat jij aan dit experiment mee zou moeten doen. Geen ontkomen aan. Je hebt één keus: Wel een helm of niet. Wat zou je kiezen?
    quote:
    Want bij de echte snelheidsverschillen ga je tijdsverschillen meten. Maar zo hard springen wij nog niet..
    +2 trouwens omdat je beweert dat er geen snelheidsverschil is.
    pi_70198402
    Als je naar links zeikt doe je dat richting de voltooid verleden tijd
    XBL: Koning Stoma
    PSN: Koning_Stoma
      zaterdag 20 juni 2009 @ 16:52:24 #169
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_70198429
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 16:47 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Ik denk wel behoorlijk hoger dan +10. Zie ook de post van Haus.
    Je vergeet de -5 start credit.

Maar hij heeft de jackpot van 50 punten ook al verdiend, imho.
    Géén kloon van tvlxd!
      zaterdag 20 juni 2009 @ 16:52:28 #170
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70198432
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 16:48 schreef chevere het volgende:
    Als je naar achteren loopt te zeiken, dan zeik je richting de verleden tijd. Als je naar voren lopt te zeieken, dan zeik je richting toekomstge tijd.
    Nu we het toch over zeiken hebben, ik wil ook nog even zeiken, namelijk dat er nog een heleboel vragen van ons aan jou open staan. Kun je die eerst even beantwoorden?
    pi_70198616
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 16:51 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dan zouden jullie dus of 10 of 0 cm uit elkaar zijn. Dat is niet zo.
    Als je springt, dan verplaats je je letterlijk 10 cm van de aarde.

Maar als je 10 cm over de weg loop, dan kun je ook zeggen dat de aarde zich 10 cm van jou verplaatst heeft. Er is dan een sneljheidsverschil van 0, en dat kun je heel lang zo volhouden.

Een sprongetje van 10 cm, hou je maar heel even vast. Je neemt onmiddelijk weer de snelheid van de aarde aan.
    quote:
    Nog een experiment: jij gaat op een stilstaande trein staan. Nu spring je ervanaf en je kijkt of je op je voeten kunt landen. Nu klim je er weer op, en wacht totdat de trein zo'n 40km/h rijdt. Je spring er weer vanaf. Als je ongenadig hard neerkomt vanwege je voorwaartse snelheids ‘au’ roept, dan verklaar ik dat er wel degelijk een
    verschil in snelheid is, en dat het heel goed meetbaar, ja zelfs aan den lijve te ondervinden is. Gebeurt er niets, dan win jij.

Stel dat jij aan dit experiment mee zou moeten doen. Geen ontkomen aan. Je hebt één keus: Wel een helm of niet. Wat zou je kiezen?
    Zodra je los komt vasn de grond, dan is er een snelheidsverschil.

Zolang je contact hebt met de grond is er geen snelheidsverschil. Bij dit voorbeeld moet je natuurlijk wel spingen met een paar rolschaatsen, de bewegingsenergie moet ergens mee geabsorbeert worden.

Door die bewegingsenergie over te brengen op rolletjes hef je het verplaatsingsverschil op.
    Je staat dan in feite nog steeds stil op de grond, en daarom val je dan niet om.
    quote:
    +2 trouwens omdat je beweert dat er geen snelheidsverschil is.
    Het gaat gestaag de goede kant op..
      zaterdag 20 juni 2009 @ 17:03:49 #172
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_70198678
    Hmmm De ironie...
    Onikaan ni ov dovah
      zaterdag 20 juni 2009 @ 17:06:37 #173
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70198748
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 17:00 schreef chevere het volgende:
    Zolang je contact hebt met de grond is er geen snelheidsverschil. Bij dit voorbeeld moet je natuurlijk wel spingen met een paar rolschaatsen, de bewegingsenergie moet ergens mee geabsorbeert worden.

Door die bewegingsenergie over te brengen op rolletjes hef je het verplaatsingsverschil op.
    Je staat dan in feite nog steeds stil op de grond, en daarom val je dan niet om.
    Prima, dan doen we het met rolschaatsen. Mag ik het filmen? Dan heb ik via de leukste thuis in ieder geval nog een reële kans op ¤10.000.
    pi_70198788
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 17:06 schreef Iblis het volgende:

[..]

Prima, dan doen we het met rolschaatsen. Mag ik het filmen? Dan heb ik via de leukste thuis in ieder geval nog een reële kans op ¤10.000.
    Ik kan niet zo goed rolschaatsen, maar als je een bal van de trein gooit, waarom begint deze dan te rollen? Doet hij dat om het snelheidsverschil op te heffen, of om dit groter te maken?
      zaterdag 20 juni 2009 @ 17:13:49 #175
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70198896
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 17:08 schreef chevere het volgende:

[..]

Ik kan niet zo goed rolschaatsen, maar als je een bal van de trein gooit, waarom begint deze dan te rollen? Doet hij dat om het snelheidsverschil op te heffen, of om dit groter te maken?
    De weerstand van de grond (en lucht) maakt dat het snelheidsverschil tussen bal en grond opgeheven wordt.
    pi_70198927
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 17:13 schreef Iblis het volgende:

[..]

De weerstand van de grond (en lucht) maakt dat het snelheidsverschil tussen bal en grond opgeheven wordt.
    Dat klopt. Maar in een ideale situatie zou de bal meteen beginnen te rollen om het snelheidsverschil op te heffen.
      zaterdag 20 juni 2009 @ 17:15:22 #177
    42829 Mister1977
    Furred, not shaven
    pi_70198935
    Dit topic is een beetje een verspilling aan schijf- en geheugenruimte.

Chevere's redenering doet me nog het meest denken aan een quote uit Blackadder: "you talk like a plate of beans negotiating their way out of a cow's digestive system."
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 16:45 schreef chevere het volgende:

Verplaatsing en snelheid zijn vectoren.
    "If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
    Klik hier voor uw dagelijkse portie vitaminen.
      zaterdag 20 juni 2009 @ 17:18:55 #178
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70199003
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 17:14 schreef chevere het volgende:
    Dat klopt. Maar in een ideale situatie zou de bal meteen beginnen te rollen om het snelheidsverschil op te heffen.
    Teleologische en natuurbeschrijving was erg hip in het oude Griekenland, maar Newtons mechanica werkt niet zo. In een ideale situatie (geen wrijving/weerstand) zo de bal namelijk gewoon evenwijdig aan de trein blijven doorrollen.
    pi_70199089
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 17:18 schreef Iblis het volgende:

[..]

Teleologische en natuurbeschrijving was erg hip in het oude Griekenland, maar Newtons mechanica werkt niet zo. In een ideale situatie (geen wrijving/weerstand) zo de bal namelijk gewoon evenwijdig aan de trein blijven doorrollen.
    Maar hij root toch om het snelheidsverschil tussen zichzelf en de aarde op te lossen. Er is een verschil tussen verplaatsen en de echte beweging tussen de aarde en de bal.

Dus het bewegings verschil is nul, en daarom rolt hij dus.

[ Bericht 0% gewijzigd door chevere op 20-06-2009 17:32:48 ]
      zaterdag 20 juni 2009 @ 17:24:06 #180
    65394 Montov
    Dogmaticus Irritantus
    pi_70199120
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 17:00 schreef chevere het volgende:

[..]

Zodra je los komt vasn de grond, dan is er een snelheidsverschil.
    Wat voor slijtage is er dan, want dat scheen voor jou van belang te zijn voor beweging en snelheidsverschillen.
    Géén kloon van tvlxd!
      zaterdag 20 juni 2009 @ 17:29:09 #181
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70199241
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 17:22 schreef chevere het volgende:
    De het bewegings verschil is nul, en daarom rolt hij dus.
    Hoe kun je nu in godsnaam zulke patente nonsens typen?
      zaterdag 20 juni 2009 @ 17:51:38 #182
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_70199823
    quote:

[..]

Maar hij root toch om het snelheidsverschil tussen zichzelf en de aarde op te lossen. Er is een verschil tussen verplaatsen en de echte beweging tussen de aarde en de bal.

Onzin
    Onikaan ni ov dovah
    pi_70199849
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 17:51 schreef ATuin-hek het volgende:

[..]

Onzin
    En waarom rolt hij dan, en schuift hij niet over de weg?
      zaterdag 20 juni 2009 @ 17:55:17 #184
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70199897
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 17:52 schreef chevere het volgende:
    En waarom rolt hij dan, en schuift hij niet over de weg?
    Je vraagt waarom een bal rolt en niet schuift?!
    pi_70200078
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 17:55 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je vraagt waarom een bal rolt en niet schuift?!
    Ja... een zeer eevoudige vraag dacht ik eigenlijk?
    pi_70200160
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 18:03 schreef chevere het volgende:

[..]

Waarom zou een bal rollen en niet schuiven, denk je zelf?
      zaterdag 20 juni 2009 @ 18:07:47 #187
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70200195
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 18:03 schreef chevere het volgende:
    Ja, ik ook. Dat is omdat er een beetje wrijving is. Heb je weleens gebowld? Dan zie je dat de bal eerst schuift, en pas later begint te rollen. Ik bedenk me dus eigenlijk dat ik zonet incorrect was toen ik zei:
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 17:18 schreef Iblis het volgende:
    In een ideale situatie (geen wrijving/weerstand) zo de bal namelijk gewoon evenwijdig aan de trein blijven doorrollen.
    Dan zou de bal blijven dus eigenlijk blijven schuiven.
    pi_70200231
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 18:06 schreef Wombcat het volgende:

[..]

Waarom zou een bal rollen en niet schuiven, denk je zelf?
    Iik weet het wel, maar jullie schijnbaar niet.

Dus ik zou zeggen, zoek het uit voor jezelf. Ik heb wel een beetje genoeg energie in jullie gestoken..
      zaterdag 20 juni 2009 @ 18:10:31 #189
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_70200252
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 18:09 schreef chevere het volgende:

[..]

Dus ik zou zeggen, zoek het uit voor jezelf. Ik heb wel een beetje genoeg energie in jullie gestoken..
    Jij energie in ons gestoken?? Donder toch ff een end op met die houding.
    Onikaan ni ov dovah
    pi_70200292
    quote:

[..]

Iblis gaf het antwoord al. Wat is volgens jou het antwoord dan?

En welke energie heb je erin gestoken. Ik zie je alleen maar vragen stellen en als de antwoorden je niet bevallen maak je ontwijkende bewegingen.

[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 20-06-2009 18:12:55 ]
      zaterdag 20 juni 2009 @ 18:13:35 #191
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70200320
    quote:
    Jij hebt welgeteld 0 vragen beantwoord die aan jou gesteld zijn. Nul. Verder gedraag je je aanmatigend en verwaten. En als klap op de vuurpijl ga je ons verwijten maken?!
    pi_70200376
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 18:13 schreef Iblis het volgende:

[..]

Jij hebt welgeteld 0 vragen beantwoord die aan jou gesteld zijn. Nul. Verder gedraag je je aanmatigend en verwaten. En als klap op de vuurpijl ga je ons verwijten maken?!
    En terecht ook denk ik. Je bent zelf tot de conclusie gekomen wat het antwoord moet zijn op die vraag met die 2 stenen van 1kg.

Ik gaf je aan dat je bij je berekening de kinetsiche energie van de aarde vergeten was, en dat je antwoord dus fout was.

En dat durf/wil/kan je niet toegeven?
      zaterdag 20 juni 2009 @ 18:18:25 #193
    42829 Mister1977
    Furred, not shaven
    pi_70200420
    quote:

[..]

Bewegingsverschil is niet 0. Je hebt nu uiteraard twee bewegingen. De beweging van het middelpunt van de bal t.o.v. de aarde en de rotatiebeweging van de bal.
    "If nothing else works, a total pig-headed unwillingness to look facts in the face will see us through" General Melchett
    pi_70200456
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 18:18 schreef Mister1977 het volgende:

[..]

Bewegingsverschil is niet 0. Je hebt nu uiteraard twee bewegingen. De beweging van het middelpunt van de bal t.o.v. de aarde en de rotatiebeweging van de bal.
    Het gaat hier natuurlijk om de oppervlakte snelheid vasn de bal. Die zorgt immers voor de verplaatsing..
      zaterdag 20 juni 2009 @ 18:21:56 #195
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_70200504
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 18:19 schreef chevere het volgende:

[..]

Het gaat hier natuurlijk om de oppervlakte snelheid vasn de bal. Die zorgt immers voor de verplaatsing..
    Onzin
    Onikaan ni ov dovah
      zaterdag 20 juni 2009 @ 18:22:32 #196
    42829 Mister1977
    Furred, not shaven
    pi_70200524
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 18:16 schreef chevere het volgende:

[..]

En terecht ook denk ik. Je bent zelf tot de conclusie gekomen wat het antwoord moet zijn op die vraag met die 2 stenen van 1kg.

Ik gaf je aan dat je bij je berekening de kinetsiche energie van de aarde vergeten was, en dat je antwoord dus fout was.

Je hoeft de kinetische energie van de aarde niet mee te nemen want de snelheid van de aarde is per definitie 0. De aarde/muur was namelijk gedefinieerd als referentiepunt ten opzichte waarvan de rest beweegt.
      zaterdag 20 juni 2009 @ 18:25:27 #197
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_70200583
    quote:
    Waarop ik jou als wedervraag stelde: Jij denkt dus dat het mogelijk is om de aarde uit haar baan te duwen door maar hard genoeg tegen een muur aan te duwen?
      zaterdag 20 juni 2009 @ 18:26:02 #198
    42829 Mister1977
    Furred, not shaven
    pi_70200603
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 18:19 schreef chevere het volgende:

[..]

Nee de verplaatsing van de bal t.o.v. het aardoppervlak kwam doordat de bal een snelheid had t.o.v. het aardoppervlak. In het begin namelijk die van de trein t.o.v. het aardoppervlak.
    pi_70200639
    quote:
    Op zaterdag 20 juni 2009 18:25 schreef Iblis het volgende:

[..]

Waarop ik jou als wedervraag stelde: Jij denkt dus dat het mogelijk is om de aarde uit haar baan te duwen door maar hard genoeg tegen een muur aan te duwen?
    We zullen zien wat er gebeurd als ze CERN aan hebben gezert.. Een onbalansje in een wiel heeft soms vreemde gevolgen.
      zaterdag 20 juni 2009 @ 18:28:59 #200
    47122 ATuin-hek
    theguyver's sidekick!
    pi_70200681
    quote:

[..]

Stierepoep Rude. Nog voor je met een opmerking in die hoek kwam had hij al aangegeven waarom dat niet relevant is. Dat heeft hij daarna nog eens duidelijk toegelicht. Dus nee, dat is niet bepaald terecht te noemen.
    Onikaan ni ov dovah
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')