Qua energie misschien wel. Op de inzittenden kan het wel eens een ander effect hebben. De auto's hebben namelijk een kreukelzone, de muur niet. De auto's absorberen dus een deel van de energie, de muur niet.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 22:31 schreef fokkefokkema het volgende:
Mijn theorie: een botsing van 2 gelijkwaardige auto's frontaal met 80km/u is hetzelfde als 2 auto's die ieder afzonderlijk met 80km/u frontaal tegen een betonnenblok klappen.
Om die botsing van 2 auto's te vergelijken met een klap van 160km/u lijkt m.i. onzin aangezien de klap en dus de energie ook werkelijk over de 2 auto's wordt verdeeld.
Als de beide auto's van hetzelfde type zijn kun je ervan uitgaan dat het punt waar ze elkaar raken niet meer verschuift naar voren of naar achteren. Het effect is dus hetzelfde als wanneer die auto's een betonnen muur raken.
De hoeveelheid denk ik niet, want je hebt een gelijke hoeveelheid kinetische energie, en na de klap staan beide auto's stil. De energie zal met kreukelzone minder abrupt vrijkomen, en dus minder G-krachten.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 22:34 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Qua energie misschien wel. Op de inzittenden kan het wel eens een ander effect hebben. De auto's hebben namelijk een kreukelzone, de muur niet. De auto's absorberen dus een deel van de energie, de muur niet.
Hm. misschien is er dan toch verschil in de energie die vrijkomt.
De clou zit hem erin dat de 2 auto's of de muur eigelijk helemaal geen snelheidsverschil hebben. Dat is de optische illusie die wij hebben.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 22:31 schreef fokkefokkema het volgende:
Mijn theorie: een botsing van 2 gelijkwaardige auto's frontaal met 80km/u is hetzelfde als 2 auto's die ieder afzonderlijk met 80km/u frontaal tegen een betonnenblok klappen.
Om die botsing van 2 auto's te vergelijken met een klap van 160km/u lijkt m.i. onzin aangezien de klap en dus de energie ook werkelijk over de 2 auto's wordt verdeeld.
Als de beide auto's van hetzelfde type zijn kun je ervan uitgaan dat het punt waar ze elkaar raken niet meer verschuift naar voren of naar achteren. Het effect is dus hetzelfde als wanneer die auto's een betonnen muur raken.
Klinkt als Einstein, in zijn periodes van linkse zelfhaat.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 22:36 schreef Iblis het volgende:
Martin Gardner's list of five common characteristics of pseudo-scientists.
1. The pseudo-scientist considers himself a genius.
2. He regards other researchers as stupid, dishonest or both. By choice or necessity he operates outside the peer review system
3. He believes there is a campaign against his ideas, a campaign compared with the persecution of Galileo or Pasteur.
4. Instead of side-stepping the mainstream, the pseudo-scientist attacks it head-on: The most revered scientist is Einstein, so Einstein is the most likely establishment figure to be attacked.
5. He coins neologisms.
Dat noem je ware vrijheid..quote:Op vrijdag 19 juni 2009 22:42 schreef Montov het volgende:
[..]
Klinkt als Einstein, in zijn periodes van linkse zelfhaat.
Chevere gebruikt geen nieuwe woorden, hij recycled oude (wetenschappelijke) termen en kleurt ze dan in naar eigen inzicht als een 4-jarige ADHD-peuter die constant buiten de lijntjes komt.
Welke professoren waren dat?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 22:22 schreef Market_Garden het volgende:
Hier heb ik laatst nog een lange discussie over gehad. Twee professoren zeiden beide het te weten en hadden een verschillende mening, was mooi
Grappig, ik snap de vraag in OP wel maar jouw uitleg nietquote:Op vrijdag 19 juni 2009 22:56 schreef Haushofer het volgende:
Klassiek wordt de kinetische energie gegeven door Ek = 1/2m*v2. Die v hangt af van je referentiekader, dus Ek ook. Daar is niet echt iets mysterieus aan, volgens mij. Ik snap de vraag in de OP dan ook niet helemaal.
Kun jij me dan uitleggen wat-ie bedoelt metquote:Op vrijdag 19 juni 2009 23:05 schreef fokkefokkema het volgende:
[..]
Grappig, ik snap de vraag in OP wel maar jouw uitleg niet
?quote:Er is gebleken dat de hoeveelheid energie die dan vrijkomt niet verandert, en dat de botsing op de muur niet te vergelijken is met die 160km/u, maar dat deze ook gewoon te vergelijken is met een botsing van 80 km/u.
De hoeveelheid energie die vrijkomt is bij 2 tegengestelde auto's niet vergelijkbaar met 1x de dubbelle snelheid tegen een muur.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 23:11 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Kun jij me dan uitleggen wat-ie bedoelt met
[..]
?
Dat bij een botsing van een auto met 160 km/u op een muur net zoveel energie vrijkomt als bij een botsing tussen 2 auto's die met 80 km/u tegenovergestelde snelheden botsen?
Ik vraag me af wat er aan mijn post niet duidelijk is. In de kinetische energie van een object zit de snelheid van dat object. En die snelheid hangt af van je referentiekader![]()
Waarom niet? Wat bedoel je met "vergelijkbaar"? Kun je es iets nauwkeurig formuleren?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 23:18 schreef chevere het volgende:
[..]
De hoeveelheid energie die vrijkomt is bij 2 tegengestelde auto's niet vergelijkbaar met 1x de dubbelle snelheid tegen een muur.
Misschien lukt het een andere fokker?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 23:23 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Waarom niet? Wat bedoel je met "vergelijkbaar"? Kun je es iets nauwkeurig formuleren?
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 23:23 schreef Haushofer het volgende:
Je stelt dat je geen wiskundige formules nodig hebt. Dan aan jou een vraag. Stel, ik maak de snelheid van de auto die op een muur afrijdt 3 keer zo groot. Hoeveel keer groter wordt de vrijgekomen energie dan, in het ideale geval?
Hoeveelheden reken je uit met formules, en je zegt zelf net dat je die niet nodig hebt.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 23:27 schreef chevere het volgende:
[..]
Misschien lukt het een andere fokker?
2 auto's beide rijden met 80 km/u tegen elkaar aan.... boem!!! knal!!! energie.
1 auto rijdt met 160 km/u tegen muur... boem !!!... knal!!! energie.
Ids er een verschil in de hoeveelheid energie die in beide botsingen vrijkomen? Of blijft deze gelijk?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |