quote:Op zaterdag 20 juni 2009 00:43 schreef Iblis het volgende:
Ik heb het gevoel dat het probleem dat chevere wil aankaarten is dat kinetische energie afhangt van het referentiestelsel dat je kiest, en dat als je gaat rekenen met verschillende bewegende objecten, dat er rare dingen uit kunnen komen, omdat je stiekem van referentiestelsel wisselt.
We hebben dus kinetische energie, en die formule is Ek = 1/2mv2. Nu nemen we een muur, een auto met een massa van 1 kg en een snelheid van (rekent iets makkelijker) 144km/h, of 40m/s. De auto stormt op een muurtje af, en we interesseren ons voor de kinetische energie van de auto. Nu, we vullen de formule in en we komen uit op 1/2 * 1 * 402 = 800J. Geweldig.
Nu bekijken we twee auto's die elk 20m/s rijden (in tegenovergestelde richting). We berekenen nu de kinetische energie van elk dier auto's, en we doen dat als volgt: 1/2 * 1 * 202 voor auto 1, en 1/2 * 1 * (-20)2 voor auto 2, dat geeft in beide gevallen 200J, dus 400J in totaal.
Hé, dat is gek zegt chevere, de auto die op het muurtje afstormt heeft een kinetische energie van 800J, terwijl de auto's die op elkaar afstormen ‘samen’ maar een energie van 400J hebben. Is de klap (kreukelzones negerende) van die twee auto's op elkaar nu echt 'zachter' dan de klap op het muurtje?
En op zich is dat wel een aardig probleem.
Als je het zo formuleert als ik het doe, dan zou je dat kunnen zeggen. Maar de hamvraag is nu, formuleer ik het goed? Ik slaap er een nachtje over!quote:Op zaterdag 20 juni 2009 00:58 schreef chevere het volgende:
Dat is inderdaasd het probleem wat ik aan de kaart wil stellen.
Of 1 auto nou met 20km/u ( !!!) op een muur rijdt, of 2 auto's rijden met 20km/u frontaal op elkaar, de enrgie die daarbij vrijkomt is hetzelfde.
Of klopt dit nu niet wat ik zeg?
Ik denk van wel..quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:00 schreef Iblis het volgende:
[..]
Als je het zo formuleert als ik het doe, dan zou je dat kunnen zeggen. Maar de hamvraag is nu, formuleer ik het goed? Ik slaap er een nachtje over!
nee, je zou moeten zeggen dat dit geldt voor de inzittende, of voor 1 vd auto's, het geldt namelijk niet voor de totale energie die vrijkomt, die is bij twee auto's verdubbeld.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 00:58 schreef chevere het volgende:
[..]
Dat is inderdaasd het probleem wat ik aan de kaart wil stellen.
Of 1 auto nou met 20km/u ( !!!) op een muur rijdt, of 2 auto's rijden met 20km/u frontaal op elkaar, de enrgie die daarbij vrijkomt is hetzelfde.
Of klopt dit nu niet wat ik zeg?
Oke, de inzittenden wil ik verwaarlozen..quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:06 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
nee, je zou moeten zeggen dat dit geldt voor de inzittende, of voor 1 vd auto's, het geldt namelijk niet voor de totale energie die vrijkomt, die is bij twee auto's verdubbeld.
bij twee bakstenen, twee keer zoveel energie in totaal, dezelfde hoeveelheid energie per baksteen, vergeleken met die ene baksteen tegen de muur. de muur heeft namelijk geen kinetische energie. het gaat gewoon om de totale hoeveelheid kinetische energie. die wordt omgezet in warmte, geluid, potentiele energie, wie weet wat nog meer.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:16 schreef chevere het volgende:
[..]
Oke, de inzittenden wil ik verwaarlozen..
We nemen 2 bakstenen van 1kg en daar zetten we wieltjes onder.
We laten ze met 20km/u op elkaar botsen. ( beide stenen gaan dus met 20km/u) hoeveel energie komt er dan vrij?
( Wie het weet mag het zeggen, ik vindt het getal niet zo belangrijk.)
Nu laten we 1 baksteen op een vast muurtje botsen met 20km/u,
Komt er dan meer/ minder of dezelfde hoeveelheid energie vrij?
Ik stel dat de hoeveelheid energie gelijk zou moeten zijn.
Ok, ik heb het even uitgeschreven;quote:Op zaterdag 20 juni 2009 00:43 schreef Iblis het volgende:
Ik heb het gevoel dat het probleem dat chevere wil aankaarten is dat kinetische energie afhangt van het referentiestelsel dat je kiest, en dat als je gaat rekenen met verschillende bewegende objecten, dat er rare dingen uit kunnen komen, omdat je stiekem van referentiestelsel wisselt.
En op zich is dat wel een aardig probleem.
koffiedik kijken? wichelroede? pendelen?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:33 schreef Haushofer het volgende:
Dat was lang geleden voor meIk vraag me af hoe Rude dit wil verklaren zonder gebruik te maken van p=m*v en E= 1/2*m*v2.
Je vindt het getal niet zo belangrijk, maar je wilt wel dat getallen aan elkaar gelijk zijn.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:16 schreef chevere het volgende:
( Wie het weet mag het zeggen, ik vindt het getal niet zo belangrijk.)
Ik stel dat de hoeveelheid energie gelijk zou moeten zijn.
quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je vindt het getal niet zo belangrijk, maar je wilt wel dat getallen aan elkaar gelijk zijn.
Duidelijk.
nou ja, groter dan, kleiner dan en gelijk aan kun je wel berekenen zonder getallen. niet zonder formules uiteraard.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Je vindt het getal niet zo belangrijk, maar je wilt wel dat getallen aan elkaar gelijk zijn.
Duidelijk.
maar goed, reageer eens op de berekeningen ipv op de semantiek.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:42 schreef chevere het volgende:
[..]
Ja, ik heb geen getallen nodig om te kunnen zeggen of iets gelijk of ongelijk is.
In normale taal is "gelijk" een woord wat opzichzelf staat.
Dat wetenschappers het leuk vinden om daar = voor te gebruiken doet niet ter zake. Ik spreek een normale mensen taal, getallen zegggen me heel weinig. Maar goed, dat is niet mijn probleem.
Woorden brengen iets over, getallen zijn daarin waardeloos.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:42 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
nou ja, groter dan, kleiner dan en gelijk aan kun je wel berekenen zonder getallen. niet zonder formules uiteraard.
Ok, maar jij geeft dus klaarblijkelijk niks om metingen of experimenten. Of wil jij bij een experiment alleen maar kunnen zeggen "mmm, ik denk dat de energie groter/kleiner/gelijk moet zijn" in plaats van "ik denk dat de energie gelijk moet zijn aan een getal x"?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:42 schreef chevere het volgende:
[..]
Ja, ik heb geen getallen nodig om te kunnen zeggen of iets gelijk of ongelijk is.
In normale taal is "gelijk" een woord wat opzichzelf staat.
Dat wetenschappers het leuk vinden om daar = voor te gebruiken doet niet ter zake. Ik spreek een normale mensen taal, getallen zegggen me heel weinig. Maar goed, dat is niet mijn probleem.
Natuurlijk niet. Getallen zijn daarin juist heel handig. Woorden geven alleen iets kwalitatiefs. Getallen geven daarbovenop ook nog es iets kwantitatiefs. Meer informatie dus. Dat lijkt me juist waardevol. Of vind jij meer informatie waardeloos?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:46 schreef chevere het volgende:
[..]
Woorden brengen iets over, getallen zijn daarin waardeloos.
Je kunt alle wetenschap bewijzen zonder ook maar 1 getal te gebruiken.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:47 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok, maar jij geeft dus klaarblijkelijk niks om metingen of experimenten. Of wil jij bij een experiment alleen maar kunnen zeggen "mmm, ik denk dat de energie groter/kleiner/gelijk moet zijn" in plaats van "ik denk dat de energie gelijk moet zijn aan een getal x"?
Zonet kon je anders geen antwoord geven op mijn vraagquote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:49 schreef chevere het volgende:
[..]
Je kunt alle wetenschap bewijzen zonder ook maar 1 getal te gebruiken.
Alles valt of staat met de juiste woorden.
alles wat je op fok probeert over te brengen wordt in de vorm van 1en en 0en over het internet verstuurd, om maar eens een waardevol voorbeeld van getallen te geven. dat jij niets hebt met getallen maakt ze verre van waardeloos.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:46 schreef chevere het volgende:
[..]
bewijs dan eens 1 van je stellingen? of heb je de juiste woorden nog niet gevonden?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:49 schreef chevere het volgende:
[..]
Je kunt alle wetenschap bewijzen zonder ook maar 1 getal te gebruiken.
Alles valt of staat met de juiste woorden.
Behalve Rudeonline zijn computer; die werkt alleen maar met woorden.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:52 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
alles wat je op fok probeert over te brengen wordt in de vorm van 1en en 0en over het internet verstuurd, om maar eens een waardevol voorbeeld van getallen te geven. dat jij niets hebt met getallen maakt ze verre van waardeloos.
zou je SVP nog een keertje (niet vanavond hoorquote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:53 schreef Haushofer het volgende:
Nou, ik ga slapen, heb toch nog wat geleerd vanavond![]()
quote:Op zaterdag 20 juni 2009 01:46 schreef chevere het volgende:
quote:Op zaterdag 20 juni 2009 09:58 schreef gnomaat het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
(Wat was het gezegde ook weer, een plaatje zegt meer dan eh... heel veel woorden)
quote:Op zaterdag 20 juni 2009 09:58 schreef gnomaat het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
(Wat was het gezegde ook weer, een plaatje zegt meer dan eh... heel veel woorden)
Schitterendquote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:06 schreef RemcoDelft het volgende:
Besides, random numbers are too important to be left to chance.
Wat dacht je van autoquote:Op vrijdag 19 juni 2009 22:16 schreef chevere het volgende:
Heren wetenschappers. Hoe kan dat als er een snelheidsverschil zou zijn?
Nope.quote:Of zijn alle snelheden inderdaad elkaars gelijke?
Niets dan hulde en lof voor jullie uitleg. Maar ik vrees dat het parels voor de zwijnen is. Want met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voorspel ik dat Rude geen ene kloot van dat verhaal begrijpt, noch daar enige moeite voor zal doen.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:20 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat Rude van Iblis zijn uitleg vindtEn natuurlijk van het feit dat wat daar staat ook precies overeenkomt met wat je meet, zowel kwantitatief als kwalitatief.
Dat zou in elk geval genoeg motivatie moeten zijn om de zaak even goed door te nemen![]()
Dat klopt, maar het is op zich wel een interessant probleem. Er zijn vast wel meer mensen die erover nadenken, en het feit dat de kinetische energie afhankelijk is van je referentiestelsel is denk ik niet direct zonneklaar voor iedereen. En de manier van formuleren maakt dit een beetje een strikvraag. Het leuke is echter, dat als je het uitwerkt, dat het prima uitkomt met je intuïtie.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:28 schreef gnomaat het volgende:
Niets dan hulde en lof voor jullie uitleg. Maar ik vrees dat het parels voor de zwijnen is. Want met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid voorspel ik dat Rude geen ene kloot van dat verhaal begrijpt, noch daar enige moeite voor zal doen.
Vermoedelijk komt er iets als "ach, jullie met je getalletjes, kijk toch eens verder dan je neus lang is!" (daarbij z'n kop in het zand stekend voor het feit dat jullie verhaal volledig correct voorspelt wat er gebeurt, kwalitatiet en kwantitatief).
Jullie hebben het fout omdat jullie enkel in getalletjes en grote denken. Julie begrijpen niet wat een oneindigheid is.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:20 schreef Haushofer het volgende:
Ik ben wel benieuwd wat Rude van Iblis zijn uitleg vindtEn natuurlijk van het feit dat wat daar staat ook precies overeenkomt met wat je meet, zowel kwantitatief als kwalitatief.
Dat zou in elk geval genoeg motivatie moeten zijn om de zaak even goed door te nemen
Discussies met jou zijn oneindig.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:36 schreef chevere het volgende:
[..]
Julie begrijpen niet wat een oneindigheid is.
Je hebt het fout, want je gebruikt getallen.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:36 schreef chevere het volgende:
[..]
Jullie hebben het fout omdat jullie enkel in getalletjes en grote denken.
(...)
2 bastenen met beide een bewicht van 1gk op wieltjes rijden 20 km/u in tegengestelde richting, en knallen op elkaar.
Wedden dat de hoeveelheid energie die vrijkomt gelijk is indien je 1steen van1gg met 20km/u op een vastliggende steen van 1kg laat botsen?
Maar ja, vaststaande de muur van 20kg het dezelfde massa als een vatliggende steen van 1kg. Daarom ligt hij dus ook vast. ( er zit een addertje in deze uitleg..)
Helaas, ik heb het zojuist geprobeerd, en wat Haushofer en Iblis hadden uitgerekend klopt exact in de praktijk. Sorry, je hebt het fout!quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:36 schreef chevere het volgende:
Jullie hebben het fout omdat jullie enkel in getalletjes en grote denken.
Einstein: "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, although I'm not sure about the former."quote:Julie begrijpen niet wat een oneindigheid is.
Da's goed, voor hoeveel? Tienduizend euro?quote:2 bastenen met beide een bewicht van 1gk op wieltjes rijden 20 km/u in tegengestelde richting, en knallen op elkaar.
Wedden dat de hoeveelheid energie die vrijkomt gelijk is indien je 1steen van1gg met 20km/u op een vastliggende steen van 1kg laat botsen?
Met "addertje" bedoel je al die taalfouten van je en een kromme zinsconstructie waardoor de betekenis mij ontgaat?quote:Maar ja, vaststaande de muur van 20kg het dezelfde massa als een vatliggende steen van 1kg. Daarom ligt hij dus ook vast. ( er zit een addertje in deze uitleg..)
quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:50 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Helaas, ik heb het zojuist geprobeerd, en wat Haushofer en Iblis hadden uitgerekend klopt exact in de praktijk. Sorry, je hebt het fout!
[..]
Einstein: "Only two things are infinite, the universe and human stupidity, although I'm not sure about the former."
[..]
Da's goed, voor hoeveel? Tienduizend euro?
[..]
Met "addertje" bedoel je al die taalfouten van je en een kromme zinsconstructie waardoor de betekenis mij ontgaat?
Voor de goede orde: Je bedoelt dus met 'vast' een steen die b.v. onderdeel van een muur uitmaakt? En die dus, in tegenstelling van een losliggende steen, redelijkerwijs niet door één persoon door middel van spierkracht n beweging gebracht kan worden?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:36 schreef chevere het volgende:
Ik volg het nog niet helemaal: Wie wint er nu precies als er meer energie vrijkomt?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:05 schreef chevere het volgende:
[..]
Die staat! 10.000 Euro..
als er meer energie vrijkomt waaneer een baksteen van 1kg met 20km/u op een vast muurtje botst, dan dat 2 bakstenen van beide 1kg met 20km/u ( beide gaan 20km/u) op elkaar botsen.
( in het geval dat ik win, hoef je mij niets te betalen )
an offer you can't refuse![]()
Nee, je zei:quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:05 schreef chevere het volgende:
als er meer energie vrijkomt waaneer een baksteen van 1kg met 20km/u op een vast muurtje botst, dan dat 2 bakstenen van beide 1kg met 20km/u ( beide gaan 20km/u) op elkaar botsen.
En ik vermoed dat de hoeveelheid energie die bij de botsing op het muurtje vrijkomt kleiner is (namelijk half zo groot, maar ik zal je niet vermoeien met getallen).quote:Op zaterdag 20 juni 2009 11:36 schreef chevere het volgende:
Wedden dat de hoeveelheid energie die vrijkomt gelijk is indien...
ex falso sequitur quodlibetquote:( in het geval dat ik win, hoef je mij niets te betalen )
Dat klopt, de vastliggende steen zit muurvast aan de aarde ( hintquote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:09 schreef Iblis het volgende:
[..]
Voor de goede orde: Je bedoelt dus met 'vast' een steen die b.v. onderdeel van een muur uitmaakt? En die dus, in tegenstelling van een losliggende steen, redelijkerwijs niet door één persoon door middel van spierkracht n beweging gebracht kan worden?
En als ik gelijk heb, wat staat er voor jou tegenover? ( geld hoef ik niet)quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:14 schreef gnomaat het volgende:
[..]
Nee, je zei:
[..]
En ik vermoed dat de hoeveelheid energie die bij de botsing op het muurtje vrijkomt kleiner is (namelijk half zo groot, maar ik zal je niet vermoeien met getallen).
[..]
ex falso sequitur quodlibet
(in het geval dat ik win, stuur ik je mijn rekening nr wel)
Wat bedoel je met 'vrijkomen' want energie komt nooit vrij, het wordt in andere vormen van energie omgezet. Je bedoelt de afname van kinetische energie, of wat precies?quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:16 schreef chevere het volgende:
En het gaat niet om een mate van verplaatsing van de steen na de klap, maar puur om de hoevelheid energie die vrijkomt.
Kracht uitdrukken op een massa is overigens een neologisme. Ik denk dat je uitoefenen bedoelt?quote:je drukt immers kracht uit op een massa. In beide gevallen zal de weegschaal hetzelfde gewicht/kracht meten.
Gewoon heel eenvoudig de kracht van de impact.quote:Op zaterdag 20 juni 2009 12:18 schreef Iblis het volgende:
[..]
Wat bedoel je met 'vrijkomen' want energie komt nooit vrij, het wordt in andere vormen van energie omgezet. Je bedoelt de afname van kinetische energie, of wat precies?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |