abonnement Unibet Coolblue
  vrijdag 19 juni 2009 @ 12:40:48 #1
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_70162735


Aangezien er vaker losse topics langskomen, leek het ons handig een centraal Excel topic te maken waar men hun vragen / antwoorden kwijt kan.

Dus heb je vragen, kom je ergens niet uit, hoe maak ik nu precies die macro?

Stel dan hier je vraag!!!

Tip 1: De help functie van excel of visual basic voor excel kan je echt een eind op weg helpen ! (F1)
Tip 2: Als je een vraag stelt, zet er dan bij welke versie je hebt en op welke taal hij ingesteld staat!
Tip 3: Zet macrocode even tussen [ code ] tags
Tip 4: Zelf de formules in verschillende talen vertalen:
http://dolf.trieschnigg.nl/excel/excel.html
http://branders.name/files/Excel-Function-Reference.pdf

Voorgaande deeltjes met veel informatie:

[Excel] Het grote Excel vragen topic
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #2
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #3
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #4
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #5
[Excel] Het grote Excel-vragentopic #6
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #7
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #8
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #9
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #10
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #11
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #12
[EXCEL] Het grote Excel vragen topic, #13

Nieuw topic? Haal de OP bij de wiki

[ Bericht 4% gewijzigd door Joooo-pi op 19-06-2009 12:54:31 ]
heitieh
  vrijdag 19 juni 2009 @ 12:49:11 #2
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_70163003
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 12:38 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Zeker, maar houd je dan kolom en rij flexibel?
Ja, want je kan A1 en A2 wijzigen, anders moet je de formule steeds aanpassen..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 19 juni 2009 @ 12:56:04 #3
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_70163226
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 12:49 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ja, want je kan A1 en A2 wijzigen, anders moet je de formule steeds aanpassen..
Ik bedoel eigenlijk zo:

=INDIRECT(ADRES(A1;A2))

waarbij je in A1 je rij zet en in A2 je kolom. Dan blijft deze cel altijd gelijk en kun je via die andere cellen met een berekening ofzo de rij en de kolom bepalen.

edit: ik zie dat je een eerdere post nog hebt ge-edit en deze formule ook al had.
heitieh
  vrijdag 19 juni 2009 @ 13:22:06 #4
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_70164091
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 12:56 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ik bedoel eigenlijk zo:

=INDIRECT(ADRES(A1;A2))

waarbij je in A1 je rij zet en in A2 je kolom. Dan blijft deze cel altijd gelijk en kun je via die andere cellen met een berekening ofzo de rij en de kolom bepalen.

edit: ik zie dat je een eerdere post nog hebt ge-edit en deze formule ook al had.
Ik heb niks ge-edit!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  vrijdag 19 juni 2009 @ 15:03:04 #5
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_70167698
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 13:22 schreef qu63 het volgende:

[..]

Ik heb niks ge-edit!
Dan had ik er de eerste keer overheen gelezen

Maar wij zijn leuk aan het babbelen, maar we hebben nog geen reactie van de vragensteller!!
heitieh
pi_70170696
Tvp.
pi_70187667
Ik dank je hartelijk DaFan voor de geboden hulp! Ik zat zelf al in diezelfde richting te zoeken, maar kreeg niet het juiste gemiddelde eruit. Nu wel! Bedankt!
pi_70190005
Wie heeft er voor mij een tuturial om een leuke en effectieve zoekfuntie in te bouwen in excel? Liefst een zoekfunctie waar je kan zoeken op bepaalde letters, en datie dan in een lijst gaat zoeken...

Ben benieuwd!
  zaterdag 20 juni 2009 @ 13:39:51 #9
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_70193362
Tvp
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_70200208
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:12 schreef Summerscreen het volgende:
Wie heeft er voor mij een tuturial om een leuke en effectieve zoekfuntie in te bouwen in excel? Liefst een zoekfunctie waar je kan zoeken op bepaalde letters, en datie dan in een lijst gaat zoeken...

Ben benieuwd!
Wat is dit nou voor onbegrijpelijke vraag?
Hoe wil je zoeken, wat zijn de voorwaarden waarop iets gevonden moet worden, wat moet de output zijn?

Beetje meer duidelijkheid dus
pi_70218808
Het gaat om een lijst met kolommen. Daarbinnen moet gezocht worden.
Vandaar dat ik zoek naar een effectief en leuke zoekfunctie die ik kan implementeren en die zoekt op een woord/naam in één of meerdere van die kolommen.
pi_70223274
Zit nou nog in de trein dus kan niks doen, maar je zoekt...vindt. En dan? Wil je de waarde ernaast, of de plaats weten waar de gezochte waarde staat? Ik/wij willen wel graag weten wat de gewenste uitkomst is
  zondag 21 juni 2009 @ 18:02:54 #13
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_70227040
CTRL - F
heitieh
pi_70227243
quote:
Op zondag 21 juni 2009 18:02 schreef Joooo-pi het volgende:
CTRL - F
  maandag 22 juni 2009 @ 22:23:35 #15
258305 Tyrun
Zie sig!
pi_70271718
-edit-

[ Bericht 98% gewijzigd door Tyrun op 24-06-2009 07:40:43 ]
Check it out!
pi_70312212
Ik heb nog eens zitten prutsen maar het is niet geholpen.Voor de verwerking van mijn afstudeerresultaten wil ik ook graag een zoekformulier gebruiken in excel, en zag daarbij (voor mij bijna perfect) een op internet. Deze wil ik alleen wel wat aanpassen naar mijn eigen 'maatstaven'. Wie zou me hierbij kunnen helpen?

Het is Hier te downloaden:

http://www.worksheet.nl/-(...)oeken2_cd-collectie/

Ik heb nu al een uurtje zitten pielen, maar mijn vragen blijven::

- Hoe kan je zoeken op álle 3 de werbladen (dus alle 'genres'), nu moet je er persé één selecteren?
- Hoe kan je in dit zoekvoorbeeld de naam van de 'genre' wijzigen? (zoals klassiek, pop, jazz)
- Hoe kan ik een nieuwe 'categorie' (zoals vak, nummer etc.) toevoegen?

Ik gebruik Excel 2003. Thx!
Check it out!
pi_70313091
Ik vind het altijd lastig om iemand andrs zn werk uit te pluizen en te bekijken. Maar wat ik nu snel in een paar minuten heb gezien:

- Kan niet met een matrixformule (moet dus macro worden) (volgens mij)
- W4:W6 aanpassen krijg je de dropdown anders
- W4:W6 uitbreiden, daarna via Invoegen -> Naam de naam 'genre' aanpassen.
pi_70313097
Ik denk trouwens dat dit beter werkt in Access.
pi_70339515
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 08:52 schreef DaFan het volgende:
Ik vind het altijd lastig om iemand andrs zn werk uit te pluizen en te bekijken. Maar wat ik nu snel in een paar minuten heb gezien:

- Kan niet met een matrixformule (moet dus macro worden) (volgens mij)
- W4:W6 aanpassen krijg je de dropdown anders
- W4:W6 uitbreiden, daarna via Invoegen -> Naam de naam 'genre' aanpassen.
Hmm, en als je dat bestand: http://www.worksheet.nl/-(...)oeken2_cd-collectie/ een download en klikt op Ctrl-G. Dan krijg je een lijstje zoals hieronder:





Hoe kan je die 'verwijzingen' veranderen? (jazza/jazzb etc.)? Iemand die me daarmee kan helpen?

ps, DaFan: Deze kan ik niet vinden:

- W4:W6 uitbreiden, daarna via Invoegen -> Naam de naam 'genre' aanpassen. (waar staat 'Naam'?)
Check it out!
pi_70339794
Hoe moeilijk is het om een excel bestand online te publishen zodat die ook gebruikt kan worden?

kan nergens iets vinden als ; export to html ) (Office 2007)
pi_70341309
Tyrun welke versie heb je?
pi_70341496
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 22:27 schreef DaFan het volgende:
Tyrun welke versie heb je?
Hier thuis 2007, maar bij mijn ouders 2003! (daar kom ik ook regelmatig)
Check it out!
pi_70341863
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 21:52 schreef raaavi het volgende:
Hoe moeilijk is het om een excel bestand online te publishen zodat die ook gebruikt kan worden?

kan nergens iets vinden als ; export to html ) (Office 2007)
Nadere toelichting:

Ik wil dus een website openen en dan in die website een excel document zien.
en ook kunnen gebruiken, dus voorgeprogameerde strings etc.

een simpele calculator.

maar tot nu toe krijg ik geen invoer velden etc.
pi_70341871
Bij je ouders is het wel Invoegen -> Naam
Bij 2007 staat het onder het tabblad Formulas -> Name manager

(Ik heb 2002 NL op werk, 2007 UK thuis)
pi_70342974
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 22:40 schreef DaFan het volgende:
Bij je ouders is het wel Invoegen -> Naam
Bij 2007 staat het onder het tabblad Formulas -> Name manager

(Ik heb 2002 NL op werk, 2007 UK thuis)
Maar hoe kan ik dan een nieuwe 'genre' toevoegen? Als ik die tabel W4:W6 uitbereidt: ik kopieër een regel en bepaal de namen, staat die nog niet in de dropdown box?
Check it out!
pi_70343204
Dan moet je niet de alleen de naam toevoegen, maar ook via Data -> Validation -> List een extra lijst toevoegen he..
pi_70344293
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 23:17 schreef DaFan het volgende:
Dan moet je niet de alleen de naam toevoegen, maar ook via Data -> Validation -> List een extra lijst toevoegen he..
Thx voor je hulp, heeft me al wat geholpen!

Moet er verder misschien nog wat ingesteld worden? Ik krijg bij de tweede dropdownbox ('zoeken op ... ') dan een melding: #VERW!

Nog een paar andere vragen:

- Ik zou graag als ik dit Excelbestand opstart, een lege 'dropdown' box hebben. Nu staat er al gelijk een 'genre' Pop/klassiek en titel genoemd. Kan dat ook, een 'lege' dropdownbox? Netzoals dat pijltje. Nu zie je pas een 'selectie pijktje' als je erop klikt. Kan dat ook al standaard?

- Is het mogelijk om een hyperlink toe te voegen, die ook weergegeven wordt bij de zoekresultaten? Een hyperlink toevoegen kan ik, dat lukt, maar die wordt niet weergegeven in de resultaten. Is er een manier om dat wél te doen? Ik wil bij een aantal zoekresultaten wat webpagina's koppelen die dan geopend worden met een simpele klik!

[ Bericht 17% gewijzigd door Tyrun op 25-06-2009 00:13:55 ]
Check it out!
  donderdag 25 juni 2009 @ 00:10:46 #28
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_70344959
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 22:40 schreef raaavi het volgende:

[..]

Nadere toelichting:

Ik wil dus een website openen en dan in die website een excel document zien.
en ook kunnen gebruiken, dus voorgeprogameerde strings etc.

een simpele calculator.

maar tot nu toe krijg ik geen invoer velden etc.
Dat kan wel, maar werkt alleen in IE en als Office/Excel ook op de pc van de gebruiker van de site geïnstalleerd is..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_70347970
quote:
Op woensdag 24 juni 2009 23:49 schreef Tyrun het volgende:

[..]

Thx voor je hulp, heeft me al wat geholpen!

Moet er verder misschien nog wat ingesteld worden? Ik krijg bij de tweede dropdownbox ('zoeken op ... ') dan een melding: #VERW!

Nog een paar andere vragen:

- Ik zou graag als ik dit Excelbestand opstart, een lege 'dropdown' box hebben. Nu staat er al gelijk een 'genre' Pop/klassiek en titel genoemd. Kan dat ook, een 'lege' dropdownbox? Netzoals dat pijltje. Nu zie je pas een 'selectie pijktje' als je erop klikt. Kan dat ook al standaard?

- Is het mogelijk om een hyperlink toe te voegen, die ook weergegeven wordt bij de zoekresultaten? Een hyperlink toevoegen kan ik, dat lukt, maar die wordt niet weergegeven in de resultaten. Is er een manier om dat wél te doen? Ik wil bij een aantal zoekresultaten wat webpagina's koppelen die dan geopend worden met een simpele klik!
Sorry maar ik snap er weinig van, (niet persoonlijk) maar het is een beetje lastig werken met iemand die eigenlijk niks van deze functies begrijpt om het dan uit te leggen

- Ja kan wel, dan selecteer je een lege lijst, geeft die een naam en stopt die in Data - Validation - List. Je kan wel een dropdown krijgen met het pijltje er al bij maar dan moet je gaan werken met VBA en programmeren.

- Ik zou gewoon hyperlinks maken naast de resultaten en dan met een VERT.ZOEKEN deze weergeven.

Ik ben vanaf vanavond weg voor 2.5 week dus allen veel succes hier en tot dan
pi_70348038
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 08:00 schreef DaFan het volgende:

[..]

Sorry maar ik snap er weinig van, (niet persoonlijk) maar het is een beetje lastig werken met iemand die eigenlijk niks van deze functies begrijpt om het dan uit te leggen

- Ja kan wel, dan selecteer je een lege lijst, geeft die een naam en stopt die in Data - Validation - List. Je kan wel een dropdown krijgen met het pijltje er al bij maar dan moet je gaan werken met VBA en programmeren.

- Ik zou gewoon hyperlinks maken naast de resultaten en dan met een VERT.ZOEKEN deze weergeven.

Ik ben vanaf vanavond weg voor 2.5 week dus allen veel succes hier en tot dan
- Is er een site die ondersteuning bied met VBA en programmeren? Misschien als opzetje voor mij. Zou wel wat verschillende drop-down boxjes willen zien.....

- Die hyperlinks, hoe bedoel je dat? Wat ik graag zou willen is dat ik in de database, bijv. in werkblad pop, een hyperlink aan een bepaald vak (bijv. aan een song) kan koppelen. Dat is niet moeilijk -> rechtermuisknop -> hyperlink. MAAR....die hyperlink wordt dan niet weergegeven in het schermpje van de zoekresultaten. Heb jij een manier/voorbeeld hoe dat wel kan? Dat die hyperlink ook 'mee' gaat en wordt weergegeven?

- Ander punt: .... het is misschien niet mogelijk om te zoeken in 3 werkbladen, maar misschien is het wel mogelijk om 1 werkblad te maken waar de invoer van alle 3 de werkbladen in wordt weergegeven en dat dáár op gezocht wordt?

Ik ben benieuwd! (Als je zelf iets aanpast mag je het wat mij betreft ook online zetten hoor , kan ik er vanavond weer mee aan de slag en misschien op het laatste moment nog een vraag stellen )!

Ik ga vanavond nog even klungelen om een nieuwe 'genre' (categorie) toe te voegen. Dat lukt me niet helemaal, maar ga ik vanavond weer proberen
Check it out!
pi_70348148
- Mja gebruik Google eens. Zat informatie

- Je kent VERT.ZOEKEN? Als je een tabel hebt met 1, 2, 3 en A, B, C ernaast, kan je bv op een ander werkblad zoeken op 1, 2, 3 maar dan resp A, B of C weergeven. Zo kan je dus op de song zoeken maar de hyperlink weergeven

- Ja dat zou automatisch moeten gaan, volgens mij past de zoektabel zich aan aan de hoeveelheid namen/songs die erin staan.

Ik zit gewoon op werk dus geen tijd om een werkblad te bouwen en online te zetten, sorry.
  donderdag 25 juni 2009 @ 09:48:38 #32
134944 Hi_flyer
Van alles te melden
pi_70349811
Weet iemand hoe ik hier van af kom? Zelf krijg ik deze melding niet, maar mijn collega's allemaal wel. Bij tools>reference moeten ze dan een missende reference afvinken. Kan dit niet op een andere manier?


pi_70350125
Even opnieuw installeren lijkt mij?
pi_70366992
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 08:21 schreef DaFan het volgende:
- Je kent VERT.ZOEKEN? Als je een tabel hebt met 1, 2, 3 en A, B, C ernaast, kan je bv op een ander werkblad zoeken op 1, 2, 3 maar dan resp A, B of C weergeven. Zo kan je dus op de song zoeken maar de hyperlink weergeven
Hoe bedoel je dat? Ik ken vert.zoeken maar heel eenvoudig. Hoe zal dat werken in die download? (muziek zoeken). Hyperlink wordt niet weergegeven in de resultaten namelijk....
Check it out!
pi_70372616
Het gaat om het verticaal zoeken met het resultaat van je eerdere zoeken...
  vrijdag 26 juni 2009 @ 00:22:50 #36
258305 Tyrun
Zie sig!
pi_70379658
quote:
Op donderdag 25 juni 2009 21:34 schreef DaFan het volgende:
Het gaat om het verticaal zoeken met het resultaat van je eerdere zoeken...
Maar hoe kan je dat instellen dat de hyperlink ook wordt weergegeven bij de zoekresultaten in deze Excelsheet. Wat moet er dan aangepast worden aan de formule:

http://www.worksheet.nl/-(...)oeken2_cd-collectie/
Check it out!
pi_70388475
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 00:22 schreef Tyrun het volgende:

[..]

Maar hoe kan je dat instellen dat de hyperlink ook wordt weergegeven bij de zoekresultaten in deze Excelsheet. Wat moet er dan aangepast worden aan de formule:

http://www.worksheet.nl/-(...)oeken2_cd-collectie/

Met Vert.zoeken kies je als eerste wat je wilt zoeken, dan selecteer je je tabel met gegevens(of een gedeelte daarvan) en dan geef je aan in welke kolom je hyperlinken staan.
Let wel op dat Vert.Zoeken alleen werkt als de kolom met hyperlinken rechts staat van de kolom waar je je zoekfunctie op baseert.
Als je nu eens een kleine voorbeeldje plaatst, kijk ik of ik wat voor je kan betekenen!
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!
pi_70389867
Ik heb in een tabel als eerste de naam, daarna de kwartalen en daarna de prijzen. Nu koopt niet elke klant elk kwartaal iets dus het kan zijn dat een klant 4x voorkomt in de lijst maar ook 2 keer. Nu heb ik de Som functie opgelost met {=ALS(A2=A1;"";SOM(ALS($A$1:$A$20=A2;$B$1:$B$20)))} Maar nu krijg ik dus lege regels tussen de som functie's. Weet iemand iets zodat deze witte regels verdwijnen en dat alles netjes opschuift?
Uiteindelijk wil ik dus een rij van groot naar klein van de Som functie.

AA 30 60
AA 30
BB 20 130
BB 50
BB 60
CC 70 70
DD 80 127
DD 25
DD 10
DD 12
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!
  vrijdag 26 juni 2009 @ 19:39:10 #39
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_70405477
Tsja ik weet niet of ik nu een bug of een feature heb, maar het volgende is aan de hand:
Mijn Excel versie is 2007 engelstalig.

Als ik iets invoer in excel 2007 (op een laptop die het vanmiddag met dezelfde excel verder prima deed) deelt excel de ingevulde waarde door 100 en laat dat staan.

100 wordt dus 1
1 wordt 0,01
10000 wordt 100

bij andere getallen net zo.

Opnieuw starten van excel en zelfs de hele computer helpt niet. Een nieuwe sheet maken helpt niet...en google helpt me ook al niet

Wat de fuck is er aan de hand en hoe kom ik eraf?
pi_70405855
Wat staat er als je op de rechtermuisknop klikt en daarna 'celeigenschappen' doet bij het eerste tabblad (getal) geselecteerd?
  vrijdag 26 juni 2009 @ 20:01:26 #41
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_70406043
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 19:53 schreef geelkuikentje het volgende:
Wat staat er als je op de rechtermuisknop klikt en daarna 'celeigenschappen' doet bij het eerste tabblad (getal) geselecteerd?
Standaard.

Als ik =100 in geef ipv 100 dan gaat het trouwens wel goed. =100 blijft dan gewoon staan in de formule en 100 is wat je ziet in de cel.

De cel instellen als "getal" (voor invoer) helpt trouwens ook niet.

[ Bericht 8% gewijzigd door TR08 op 26-06-2009 20:08:26 ]
pi_70406198
Hallo,
Ik heb een vraagje ik heb een verkooplijst gemaakt met allemaal pull-down menutjes maar in die menutjes zou ik een cijfer willen ingegeven zodat excel zelf het goede naamtje kan vinden weet iemand wat ik hier aan kan doen. Ik hoop dat iemand me kan helpen met deze vraag!
ik werk met excel 2007 NL. Alvast bedankt.
pi_70543588
quote:
Op vrijdag 26 juni 2009 20:07 schreef cindyenniek het volgende:
Hallo,
Ik heb een vraagje ik heb een verkooplijst gemaakt met allemaal pull-down menutjes maar in die menutjes zou ik een cijfer willen ingegeven zodat excel zelf het goede naamtje kan vinden weet iemand wat ik hier aan kan doen. Ik hoop dat iemand me kan helpen met deze vraag!
ik werk met excel 2007 NL. Alvast bedankt.
Ik heb je een bericht gestuurd.
In het verleden behaalde resultaten bieden geen garantie voor de toekomst!
pi_70645340
Ik heb een Excel sheet waarin meetgegevens zijn te vinden van >2300 dagen. Elke dag wordt een x aantal variabelen bepaald.
Nu wil ik deze variabelen invoeren in bepaalde cellen in een sheet (met daarin een model), de uitkomst bepalen en deze uitkomst ergens opslaan. Vervolgens wil ik een optimalisatie uit laten voeren (door de ingebouwde Oplosser), en de uitkomst die hieruit komt ook opslaan.
Als laatst wil ik de 2 uitkomsten met elkaar vergelijken. (Daar kom ik wel uit.)
Hoe kan ik deze meetgegevens per dag invoeren in de sheet, de uitkomst bepalen en opslaan, en vervolgens de oplosser gebruiken, de uitkomst bepalen en deze ook opslaan. Vervolgens de volgende dag invoeren en daar hetzelde mee doen. Dat 2300x lang.
Hoe kan dit snel en automatisch?
  maandag 6 juli 2009 @ 09:22:07 #45
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_70690701
Iemand hier enig idee hoe je in Excel uit een kolom de meest voorkomende tekst haalt?
Als je bijv in de kolom A:
Pietje
Jantje
Keesje
Pietje
Pietje
Jantje

Hebt, wil ik eigenlijk de modus bepalen (met in dit geval de gewenste output "Pietje").
Maar in excel worden tekstuele waardes genegeerd met Modus.

Ik werk in een NL versie van Excel 2003 en heb wel iets van een formule met index erin, maar die klopt niet.
=INDEX(A:A;1;MAX(ALS(AANTAL.ALS(A:A;A:A)=MAX(AANTAL.ALS(A:A;A:A));KOLOM(A:A);-1)))
Al moet ik toegeven dat ik zelf in deze formule aan het rommelen ben om te kijken wat ie precies doet .

Kunnen jullie me helpen?
pi_70793541
Is het mogelijk om in Excel bij een grafiek het label van de reeks toe te voegen aan de grafiek, met een pijltje naar de grafiek toe.

Ik vind wel overal de optie om datalabels toe te voegen, waarmee je bij elk datapunt een label krijgt. Maar ik wil voor de hele reeks één label hebben met de reeks-naam. Kan dat?
pi_70802863
quote:
Op woensdag 8 juli 2009 21:31 schreef HuHu het volgende:
Is het mogelijk om in Excel bij een grafiek het label van de reeks toe te voegen aan de grafiek, met een pijltje naar de grafiek toe.

Ik vind wel overal de optie om datalabels toe te voegen, waarmee je bij elk datapunt een label krijgt. Maar ik wil voor de hele reeks één label hebben met de reeks-naam. Kan dat?
Dan moet je die zelf als tekstevenster toevoegen. Heb je aan een legenda niet genoeg dan?
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_70802916
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 08:31 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dan moet je die zelf als tekstevenster toevoegen. Heb je aan een legenda niet genoeg dan?
Er zijn meerdere lijnen (16) die door de grafiek lopen. Die zijn onderverdeelt in 3 groepen, waarbij ik de groep aangeef met de lijnkleur. De legenda is dan niet meer echt toereikend, aangezien er veel lijnen zijn die dezelfde kleur hebben. Alleen het icoontje op de datapunten is dan nog onderschijdend. Ik dacht: als ik één label per lijn kan toevoegen, dan is het wellicht eenvoudiger om te zien welke lijn bij welke reeks hoort.

Ik ga wel even wat prutsen met losse tekstvensters of iets denk ik.
pi_70811508
Waarschijnlijk nogal een basicvraag, maar ik werk niet zo supervaak met Excel:

Ik heb een blad met kolom A t/m O. Pagina-instelling staat op liggend, lettertype is niet te groot, maar bij uitprinten komen kolom L t/m O toch op de tweede pagina terecht.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat kolom A en B bij het uitprinten ook weer op pagina 2 uitgeprint worden?
Dus op pagina 1 wil ik kolom A t/m K uitgeprint hebben.
Op pagina 2 wil ik kolom A, B en L t/m O uitgeprint hebben.

Ik neem tenminste aan dat hier wel een instelling voor is. Ik kan natuurlijk ook gewoon kolom A en B kopiëren en plakken tussen kolom K en L, maar ik neem aan dat Excel hier een mooiere oplossing voor heeft.
  donderdag 9 juli 2009 @ 14:07:22 #50
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_70812280
Bij afdrukvoorbeeld, paginainstelling en dan bij schaal "Aanpassen aan 1 bij 1 pagina"
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_70812740
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:07 schreef sanger het volgende:
Bij afdrukvoorbeeld, paginainstelling en dan bij schaal "Aanpassen aan 1 bij 1 pagina"
Eh, dat is niet mijn vraag toch? Als ik dat doe wordt het volgens mij allemaal piepklein, het moet nog wel te lezen blijven. Dus ik vind printen over twee pagina's niet erg, zolang kolom A en B er maar weer bij afgedrukt worden.
  donderdag 9 juli 2009 @ 14:22:20 #52
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_70812880
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:18 schreef _Floddertje_ het volgende:

[..]

Eh, dat is niet mijn vraag toch? Als ik dat doe wordt het volgens mij allemaal piepklein, het moet nog wel te lezen blijven. Dus ik vind printen over twee pagina's niet erg, zolang kolom A en B er maar weer bij afgedrukt worden.
Je had het alleen over twee ontbrekende kolommen

Je kunt ook kiezen voor 1 bij 10 pagina's bijvoorbeeld. Dan wordt in de breedte alles op maat gemaakt, en in de lengte origineel gelaten. Of wordt het dan ook te klein?

Als je bepaalde kolommen of rijen op iedere pagina wilt:

Afdrukvoorbeeld --> pagina instelling --> tabblad "Blad" en dan bij "titels afdrukken" kiezen welke rij of kolom
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_70813057
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 13:45 schreef _Floddertje_ het volgende:
Waarschijnlijk nogal een basicvraag, maar ik werk niet zo supervaak met Excel:

Ik heb een blad met kolom A t/m O. Pagina-instelling staat op liggend, lettertype is niet te groot, maar bij uitprinten komen kolom L t/m O toch op de tweede pagina terecht.

Hoe kan ik ervoor zorgen dat kolom A en B bij het uitprinten ook weer op pagina 2 uitgeprint worden?
Dus op pagina 1 wil ik kolom A t/m K uitgeprint hebben.
Op pagina 2 wil ik kolom A, B en L t/m O uitgeprint hebben.

Ik neem tenminste aan dat hier wel een instelling voor is. Ik kan natuurlijk ook gewoon kolom A en B kopiëren en plakken tussen kolom K en L, maar ik neem aan dat Excel hier een mooiere oplossing voor heeft.
Data selecteren, vervolgens print preview van selection en dan kun je bij page setup in het tabje "sheet" aangeven welke kolommen hij op elke pagina moet printen

zucht, spuit elf
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 9 juli 2009 @ 14:38:08 #54
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_70813461
Helleu

Ik heb een werkblad (duh)
In cellen L1, M1 heb ik als celinhoud een url, niet als hyperlink, gewoon als tekst
in cel A1 wil ik een letter invullen, L of M, waarbij L een hyperlink wordt naar de URL in L2 en M dan logischerwijs een hyperlink naar de URL in M1.

Of in ieder geval wil ik, als ik in A1 een L invul, dat hij een hyperlink wordt naar [betreffende link] en M een andere link (en n, o, p, q etc maar als ik het voor 2 weet weet ik het ook voor 4).

Hoe doe ik dit?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_70813489
Het is gelukt! Sanger en Deetch: muchas gracias!
  donderdag 9 juli 2009 @ 14:44:19 #56
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_70813670
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:38 schreef Dagonet het volgende:
Helleu

Ik heb een werkblad (duh)
In cellen L1, M1 heb ik als celinhoud een url, niet als hyperlink, gewoon als tekst
in cel A1 wil ik een letter invullen, L of M, waarbij L een hyperlink wordt naar de URL in L2 en M dan logischerwijs een hyperlink naar de URL in M1.

Of in ieder geval wil ik, als ik in A1 een L invul, dat hij een hyperlink wordt naar [betreffende link] en M een andere link (en n, o, p, q etc maar als ik het voor 2 weet weet ik het ook voor 4).

Hoe doe ik dit?
Als je wil dat bij het invullen van een L in A1, A1 een link wordt zul je het met macro's moeten doen denk ik.
Als je nog een rij er tussen kunt proppen kan je dit doen:
A1 = L of M, zelf in te vullen
B1 = =Als(A1="L"; HYPERLINK(L1);Als(A1="M"; HYPERLINK(M1);""))
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 9 juli 2009 @ 14:48:47 #57
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_70813850
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:38 schreef _Floddertje_ het volgende:
Het is gelukt! Sanger en Deetch: muchas gracias!
Graag gedaan
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  donderdag 9 juli 2009 @ 14:52:52 #58
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_70813994
Een rij ertussen is geen probleem, thanks
Kan ik dan ook nog zorgen dat B1 niet de url toont maar een woord, bijv link?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
  donderdag 9 juli 2009 @ 14:57:45 #59
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_70814196
quote:
Op donderdag 9 juli 2009 14:52 schreef Dagonet het volgende:
Een rij ertussen is geen probleem, thanks
Kan ik dan ook nog zorgen dat B1 niet de url toont maar een woord, bijv link?
de functie hyperlink() kan ook een makkelijke naam weergeven, dan wordt het hyperlijk(URL;MAKKELIJKE_NAAM)
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 9 juli 2009 @ 15:11:31 #60
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_70814687
That's it! Thanks!
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_70987142
quote:
Op zaterdag 4 juli 2009 17:13 schreef its_me_ het volgende:
Ik heb een Excel sheet waarin meetgegevens zijn te vinden van >2300 dagen. Elke dag wordt een x aantal variabelen bepaald.
Nu wil ik deze variabelen invoeren in bepaalde cellen in een sheet (met daarin een model), de uitkomst bepalen en deze uitkomst ergens opslaan. Vervolgens wil ik een optimalisatie uit laten voeren (door de ingebouwde Oplosser), en de uitkomst die hieruit komt ook opslaan.
Als laatst wil ik de 2 uitkomsten met elkaar vergelijken. (Daar kom ik wel uit.)
Hoe kan ik deze meetgegevens per dag invoeren in de sheet, de uitkomst bepalen en opslaan, en vervolgens de oplosser gebruiken, de uitkomst bepalen en deze ook opslaan. Vervolgens de volgende dag invoeren en daar hetzelde mee doen. Dat 2300x lang.
Hoe kan dit snel en automatisch?
kick!

Zijn er nog onduidelijkheden wat betreft mijn vraag?
  woensdag 15 juli 2009 @ 12:56:41 #62
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_70997714
quote:
Op woensdag 15 juli 2009 00:15 schreef its_me_ het volgende:

[..]

kick!

Zijn er nog onduidelijkheden wat betreft mijn vraag?
Is het een idee om op blad 1 een "invoerrij" te maken met daaronder een knop. Op blad 2 staat je data met de recentste bovenaan.

Vervolgens doe je één keer gestructureerd precies wat je wil,
- kopieer de rij op blad 1
- bovenaan blad 2 rij invoegen
- formule doortrekken
- oplosser uitvoeren
...
...
- blad 1 leegmaken

Die acties moet je dan "opnemen" in een macro.

Vervolgens zet je de macro achter de knop op blad 1.

Dan zou je volgens mij de gegevens op blad 1 neer kunnen zetten en vervolgens met een druk op de knop heb je al je acties geautomatiseerd.
heitieh
pi_71288888
Hoe krijg ik ook verticale lijnen in een grafiek in de excel 2000 versie NL.
pi_71289848
rechtsklikken op de onderste grafiek-as, dan by format axis kiezen voor major gridlines. IN NL weet ik niet hoe het heet.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_71291098
Er wordt verdomde weinig gewerkt in de zomerperiode lijkt het wel, weinig vragen zeg
pi_71293363
quote:
Op vrijdag 24 juli 2009 16:51 schreef DaFan het volgende:
Er wordt verdomde weinig gewerkt in de zomerperiode lijkt het wel, weinig vragen zeg
ik dacht vandaag precies hetzelfde. Tis in ieder geval eerst weekend. Komende week zullen de voetbalpoule vragen wel weer binnnekomen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_71370655
Hallo,

Wanneer ik dmv een macro, een bereik wil vermenigvuldigen met een factor, welke code is dan het meest efficient?

Het bereik waar het om gaat heet "lowerlevel". Dit werkt trouwens niet:
Range("lowerlevel").Value = Range("lowerlevel").Value * 10

En dit dan weer wel:
Range("A1").Value = Range("A1").Value * 10

Alvast bedankt.

Groet,

Hendrik

[ Bericht 0% gewijzigd door hendrik2009 op 27-07-2009 17:41:54 ]
pi_71371214
Dim i As Range


For Each i In Range("lowerlevel")
i = i * 10
Next i
  maandag 27 juli 2009 @ 18:47:11 #69
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_71372527
quote:
Op maandag 27 juli 2009 17:52 schreef DaFan het volgende:
Dim i As Range


For Each i In Range("lowerlevel")
i = i * 10
Next i
i.value?
1
2
3
4
5
6
Dim i As Range


For Each i In Range("lowerlevel")
    i.value = i.value * 10
Next i


Of maakt het niks uit...
heitieh
pi_71372570
Nee werkt gewoon, heb getest.
pi_71373227
Thanks!
In het begin van de macro zit al een loop, waarin i = 1.
Dus nu krijg ik de melding "dubbele declaratie".
Is hier een oplossing voor?
pi_71373988

Verander i in een woord/letter die je helemaal zelf mag verzinnen. i is een variabele hier, en je mag natuurlijk niet 2 variabelen hebben met dezelfde naam.

Zet Dim i as Range trouwens helemaal bovenaan, dat maakt je code een stuk leesbaarder.
pi_71375177
Ok. Ja, ik weet weinig van VBA.
Ik dacht dat i altijd voor een regel staat en c voor kolom.
Hoe weet excel nu of het bij "Each i" om een regel of een kolom gaat?
pi_71375276
Weet ie niet.

Dim i as Range geeft aan dat het om een cel gaat. En je hebt een bepaalde (grote) range, met allerlei cellen. Hij gaat daar gewoon door allemaal heen. Je kan 'lowerlevel' zo groot maken als je wil, A1:ZZ10000 als je wil.
pi_71377317
ok, i is dus gewoon een individuele cel.

ik dacht trouwens dat dit ook in 1 regel kon:

blad3.Select
Range("A6").Select

Dit heb ik al geprobeerd:
Blad3.Range("A6").Select

Als ik al op blad3 zit, werkt het wel, anders krijg ik fout 1004.
pi_71377454
Nee i is geen individuele cel. Ik had de variabele net zogoed 'DeMoederVanHendrik2009' kunnen noemen. Het gaat om het deel "As Range".
Zelf gebruik ik trouwens liever 'c' als ik zo'n constructie gebruik (vanwege c van cel, dus makkelijker voor mezelf).

Sheets("Blad3").Range("A6").Select werkt wel.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 15:40:51 #77
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_71398367
[Excel 2007; Engels]

Ik moet voor m'n werk een bestand opleveren aan een externe partij met onze personeelsnummers. Zover niets aan de hand. Wij gebruiken echter 5 of 6 cijfers per personeelsnummer.
De externe partij wil dat het bestand wordt ingelezen met 8 cijfers, en wij dienen er dus 2 of 3 nullen voor te plakken.

Hoe ga ik van

155088
230174
9001125

naar

000155088
000230174
009001125

???

Dank!
pi_71399047
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 15:40 schreef Stpan het volgende:
[Excel 2007; Engels]

Ik moet voor m'n werk een bestand opleveren aan een externe partij met onze personeelsnummers. Zover niets aan de hand. Wij gebruiken echter 5 of 6 cijfers per personeelsnummer.
De externe partij wil dat het bestand wordt ingelezen met 8 cijfers, en wij dienen er dus 2 of 3 nullen voor te plakken.

Hoe ga ik van

155088
230174
9001125

naar

000155088
000230174
009001125

???

Dank!
Ten eerste lees ik daar zes of zeven cijfers die naar 9 geconverteerd moeten worden maar dat geeft niet.
Achter de kolom met personeelsnummers zet je de formule:
1=IF(LEN(A1)=6,"000"&A1,IF(LEN(A1)=7,"00"&A1,"Personeelsnummer bestaat niet uit 6 of 7 cijfers"))

Vervolgens kopieer je de kolom en die plak je als waarden en klaar is keesStpan.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_71399178
Of je maakt de celeigenschap van Getal naar Speciaal en gebruikt:
000#####
(3 nullen, 5 hekjes)

Das voor 8 cijfers totaal, niet 9 zoals je zelf aangeeft. Anders moet je er een hekje of een nul bijplakken.
  dinsdag 28 juli 2009 @ 16:21:22 #80
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_71399747
Thanks, het is inderdaad 9 tekens

Ik ga beide methoden testen. Enorm bedankt.

(eindejaarsbeoordeling +1)
  dinsdag 28 juli 2009 @ 17:02:54 #81
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_71401128
[Excel 2007, Engels]

Ok, ik ga even voortborduren op de vorige vraag.

1. Kun je instellen dat er een maximaal aantal karakters in een cell komt te staan? Bijv. column A max 1, colum B max 9, column C max 1 (een spatie), column D max 20, Column E weer een spatie Column F max 20

2. Ik moet een Excel bestand opleveren in een txt bestand, in ANSI format.
Iemand enig idee hoe ik dat kan doen?

Vraag 1 & 2 hebben dan als het goed is dat het eindresultaat lijkt op:
1
2
3
4
5
D000012345 De Groot      Afdeling X
E000123456 Pietersen     Afdeling Y
F001234567 De Vries      Afdeling X
G012345678 Jansen        Afdeling Y
H123456789 Overgaag      Afdeling Z


En dan zouden de afdelingen allemaal op positie 32 moeten beginnen. Is m'n uitleg een beetje duidelijk?

Edit, er bestaan conversie programma's naar ANSI. Maar ik (n00b) snap dan niet hoe ik de fixed length per cell kan invoeren.

[ Bericht 4% gewijzigd door Stpan op 28-07-2009 17:17:56 ]
  dinsdag 28 juli 2009 @ 17:16:44 #82
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_71401520
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 17:02 schreef Stpan het volgende:
[Excel 2007, Engels]

Ok, ik ga even voortborduren op de vorige vraag.

1. Kun je instellen dat er een maximaal aantal karakters in een cell komt te staan? Bijv. column A max 1, colum B max 9, column C max 1 (een spatie), column D max 20, Column E weer een spatie Column F max 20

2. Ik moet een Excel bestand opleveren in een txt bestand, in ANSI format.
Iemand enig idee hoe ik dat kan doen?

Vraag 1 & 2 hebben dan als het goed is dat het eindresultaat lijkt op:
[ code verwijderd ]

En dan zouden de afdelingen allemaal op positie 32 moeten beginnen. Is m'n uitleg een beetje duidelijk?
Opslaan als --> selecteer txt- bestand
heitieh
  dinsdag 28 juli 2009 @ 17:26:53 #83
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_71401822
Joooo-pi, thanks, maar die heeft dan tabs tussen de verschillende columns, terwijl het spatie, spatie, spatie en dan de nieuwe waarde moet worden.
pi_71403377
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 17:26 schreef Stpan het volgende:
Joooo-pi, thanks, maar die heeft dan tabs tussen de verschillende columns, terwijl het spatie, spatie, spatie en dan de nieuwe waarde moet worden.
tja dan zul je in het tekstbestand alle tabs moeten vervangen door drie spaties met de zoeken/vervangen functie.

Of je slaat hem eerst op als .csv bestand. Dan heb je ipv spaties komma's. Zorg er dan wel eerst voor dat je voor je decimaal punten hebt en geen duizental komma's gebruikt. Hierna kun je van je .csv bestand de komma's verangen door drie spaties in een teksteditor waarna je hem als .txt opslaat.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_71404279
1. Data -> Validation -> Text length.
  woensdag 29 juli 2009 @ 10:10:13 #86
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_71420033
@DaFan, maar dat heeft alleen invloed op input, niet op het exporteren neem ik aan?
quote:
Op dinsdag 28 juli 2009 18:31 schreef Deetch het volgende:

[..]

tja dan zul je in het tekstbestand alle tabs moeten vervangen door drie spaties met de zoeken/vervangen functie.

Of je slaat hem eerst op als .csv bestand. Dan heb je ipv spaties komma's. Zorg er dan wel eerst voor dat je voor je decimaal punten hebt en geen duizental komma's gebruikt. Hierna kun je van je .csv bestand de komma's verangen door drie spaties in een teksteditor waarna je hem als .txt opslaat.
Het punt is dat per regel en per veld het aantal spaties dat nodig is tot de volgende waarde in het txt bestand verschilt.

Zie in mijn voorbeeld, na bijv. De Vries moeten minder spaties komen te staan dan na Jansen om Afdeling op dezelfde positie te laten beginnen.

Export met 'formatted text (space delimited)' komt in de buurt, maar dan merk ik dat sommige cellen worden afgekapt als het ware. Dat er bijv. staat De Vrie Afdeling Y. Is er een manier op de lengte van de export in de space delimited per cell aan te geven?
  woensdag 29 juli 2009 @ 10:57:40 #87
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_71421401
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:10 schreef Stpan het volgende:
@DaFan, maar dat heeft alleen invloed op input, niet op het exporteren neem ik aan?
[..]

Het punt is dat per regel en per veld het aantal spaties dat nodig is tot de volgende waarde in het txt bestand verschilt.

Zie in mijn voorbeeld, na bijv. De Vries moeten minder spaties komen te staan dan na Jansen om Afdeling op dezelfde positie te laten beginnen.

Export met 'formatted text (space delimited)' komt in de buurt, maar dan merk ik dat sommige cellen worden afgekapt als het ware. Dat er bijv. staat De Vrie Afdeling Y. Is er een manier op de lengte van de export in de space delimited per cell aan te geven?
Heb je opslaan als --> .PRN geprobeerd? Ziet er bij mij goed uit!
heitieh
pi_71421532
Stpan, ja alleen invoeren. Als je het bij exporteren wil checken moet je dat met een macro doen.

(Bijvoorbeeld highlighten van 'foute' cellen)
  woensdag 29 juli 2009 @ 13:48:52 #89
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_71426797
quote:
Op woensdag 29 juli 2009 10:57 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Heb je opslaan als --> .PRN geprobeerd? Ziet er bij mij goed uit!
Dat is ook de richting die ik aan het op werken ben. Maar ik krijg dan de volgende situatie:

1
2
3
4
5
D000012345 De GroAfdeling X
E000123456 PieterAfdeling Y
F001234567 De VriAfdeling X
G012345678 JansenAfdeling Y
H123456789 OvergaAfdeling Z


De celbreedte lijkt 'willekeurig' te worden geexporteerd, en sommige cellen worden afgekapt. Ik weet in ieder geval niet hoe ik de 'breedte van de cel' in de export kan aangeven. Het is wel het formaat wat ik wil, dus we zijn er echt biijjjnnaaaa.

Ik denk dat ik een mooie macro moet verzinnen die de cellen gaat uitlijnen. Bijv. indien C2 = 5 karakters, dan 30x spatie, indien 4 karakters 31x etc. etc. zodat de volgende 'cell' op positie nummer 36 kan beginnen.

Ben ik nog te volgen? Dank voor het meedenken trouwens, mijn eindejaarsbeoordeling gaat punten omhoog schieten hierdoor
pi_71429576
Een .PRN file is iets wat gegenereerd wordt door je printer driver, dus ik vermoed dat deze niet 'op te maken' valt. Maar ik ken het format niet.
pi_71431216
Ik weet niet of jullie mij hier kunnen helpen maar ik probeer het toch maar....
[Excell 2007, NL]

Ik maak mijn website in Flash (8).
De website is van ons voetbalteam en ik wil elke week de stand updaten...
nou kan dat handmatig in Flash, zoals ik het nu heb op http://www.acvzeven.nl(maak een tabel door lijntje te trekken en zet je txt waar je wilt)
maar aangezien het in Excell een stuk makkelijk zou gaan vroeg ik mij af om op de een of andere manier het excell bestandje in Flash te openen....
pi_71431714
Wanneer ik een grafiek als pdf wil opslaan neemt hij niet alles mee. Terwijl hij wel opslaat als maar 1 pagina. In excel staat mijn pagina wel goed ingesteld dat de grafiek op 1 a4tje staat. Hoe kan ik dit verhelpen?
  donderdag 30 juli 2009 @ 09:43:40 #93
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_71450604
Terug op mijn issue. Een PRN file komt slechts tot 240 karakters, vandaar dat hij wat cellen afkapte.

Dan is wat ik nodig heb een macro waarin de cell wordt aangevuld met spaties. Wat ik dan nodig heb is dat bijv column C een maximale lengte van 35 karakters heeft, en indien er 20 worden gebruikt er 15 spaties komen.

Een beetje zoals met het uitvullen van de nullen zoals deetch dat voor me heeft gedaan. Maar als ik straks met waardes van 35 werk, is er dan een korte manier behalve dan:

1=IF(LEN(C1)=0,A1&"              (35 spaties)          ",IF(LEN(A1)=1,A&1"        (34 spaties)                " etc. etc. etc.


Thanks voor al jullie suggesties!
pi_71450729
Daarvoor gebruik je de functie =REPT(" ",35-LEN(A1))&A1

Op die manier krijg je 35 - "de lengte van je personeelsnummer" spaties gevolgd door het personeelsnummer

de functie REPT kende ik ook nog niet, zo leren we er allemaal wat van
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  donderdag 30 juli 2009 @ 15:44:51 #95
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_71461096
Gij zijt een ware held!
pi_71461321
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 15:44 schreef Stpan het volgende:
Gij zijt een ware held!
eeej, jeweettog
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_71471418
liefe mensen ik weet het ff niet meer mijn common sense is ook ff de deur uit maar dit lukt me even niet wie weet hoe??

ik wil graag minuten optellen dus

01:00
02:00

en dan de uitkomst van die 2. 3 minuten totaal dus

de seconden staan ingevuld in het veld maar zijn alleen al 00
I found the love but it didn't last
Wonderful Days belong to the past
I don't know where I stand, what I'm to do
tried to forget and i'll find someone new
  donderdag 30 juli 2009 @ 22:02:11 #98
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_71472645
quote:
Op donderdag 30 juli 2009 21:24 schreef Remon het volgende:
liefe mensen ik weet het ff niet meer mijn common sense is ook ff de deur uit maar dit lukt me even niet wie weet hoe??

ik wil graag minuten optellen dus

01:00
02:00

en dan de uitkomst van die 2. 3 minuten totaal dus

de seconden staan ingevuld in het veld maar zijn alleen al 00
iets met:
=som(eerstecel : laatstecel)

of moet je specifiek meer weten over de tijden. Kijk (rechterknop op cel) bij celeigenschappen, getal. Selecteer "aangepast" en zet daar bijvoorbeeld neer uu:mm:ss voor uren : minuten : seconden.
heitieh
  zondag 2 augustus 2009 @ 21:56:56 #99
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_71549619
Verdomme! Need help!
Ik wil een aantal waarden (in dit geval een stand van mijn poultje) mailen met hotmail of Gmail.
Het gaat om een rijtje als dit:
1. Sjaak 10
2. Henk 12
3. Harry 14

Als ik dit copy-paste vanuit Excel naar Hotmail of Gmail staat het daar nog netjes onder elkaar. De ontvanger krijgt echter dit:

1.Sjaak 10 2. Henk 12 3. Harry 14

Iemand tips?
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_71558440
selectie kopieren, plakken in paint, opslaan als GIF en dan versturen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_71559786

En als je nou eerst knipt/plakt in Kladblok en dan over naar je mail.
  maandag 3 augustus 2009 @ 11:46:07 #102
135789 Damzkieee
Ontzettende natnek
pi_71559971
Kheb het anders gedaan
Collega gaf me de tip het hele excelblad als webpage op te slaan en deze als bijlage toe te voegen
Thanks
The Killers Heracles Almelo Real Madrid
29.10 Novastar HMH
pi_71587544
Hallo mensen,

Ik ben op mijn werk een declaratieformulier aan het maken en loop nu ergens tegen aan waar ik niet uit kom:

Op werkblad 1 heb ik via valideren een lijst gemaakt (afkomstig uit werkblad 2). Je kunt je eigen naam dus kiezen uit de lijst (zie hieronder).



Maar nu wil ik graag dat als ik mijn naam uit de lijst kies, dat Excel in de roze cel I4 het bedrag dat in de lijst naast mijn naam staat kopieert. (zie hieronder)



Dus kies ik de naam Eline, dan wordt cel I4 ¤7,75 kies ik Frank, dan wordt cel I4 ¤10,00 etc.

Iemand een idee?
pi_71587785
lees de help van de funtie vert.zoeken even door dan kom je er wel uit.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_71588041
Dank, ik ga het even proberen......
pi_71588319
Super! Het is gelukt.
Leuke formule by the way....

Tnx!
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 11:32:18 #107
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_71588649
vert.zoeken (aka VLOOKUP) heeft mij inmiddels 337 jaar aan werkuren bespaard. Eigenlijk zou er een vlookup fanpage moeten komen!
pi_71595907
SUMPRODUCT is nog veel heter
pi_71598568
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 11:32 schreef Stpan het volgende:
vert.zoeken (aka VLOOKUP) heeft mij inmiddels 337 jaar aan werkuren bespaard. Eigenlijk zou er een vlookup fanpage moeten komen!
vlookup ftw
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 17:51:56 #110
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_71599791
ALS/IF rocks!

Maar alleen omdat je op een hele omslachtige manier alle functies er mee uit kan voeren
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 5 augustus 2009 @ 15:46:34 #111
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_71625368
da's het eerste wat we hier leren aan nieuwe collega's, vlookup, als ze dat kennen, kunnen ze bijna alles.
pi_71642547
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 08:16 schreef Beregd het volgende:

[..]

neen, als je van 1 naar 6 gaat heb je 500% meer.
van 0 naar 5 heb je een stijging die niet met getallen aan te duiden is, maar die nadert naar +oneindig, wiskunding gezien dan.

Als jij wilt dat dat 500% wordt, dan kun je zelf wel de formulme op jouw maat aanpassen vermoed ik?
Beregd,

ik heb geen idee hoe dit moet......
  donderdag 6 augustus 2009 @ 08:34:27 #113
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_71642559
als('2009'!F4=0;als('2010'!F4=0;0;'2010'!F4);'2010'!F4/'2009'!F4-1)
  donderdag 6 augustus 2009 @ 08:35:53 #114
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_71642582
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 07:45 schreef DGL het volgende:

[..]

Daar staat dan 0
Dus jij deelt 0 door de waarde van F4!2010 en vraagt je dan af waarom de uitkomst 0 is? Ga eens terug naar de basisschool ofzo
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
  donderdag 6 augustus 2009 @ 08:41:52 #115
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_71642649
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 08:35 schreef Bart het volgende:

[..]

Dus jij deelt 0 door de waarde van F4!2010 en vraagt je dan af waarom de uitkomst 0 is? Ga eens terug naar de basisschool ofzo
nee, tis omgekeerd, hij deelt een waarde in 2010!f4 door 0, wat dus niet kan, maar hij wil wel iets
pi_71642706
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 08:34 schreef Beregd het volgende:
als('2009'!F4=0;als('2010'!F4=0;0;'2010'!F4);'2010'!F4/'2009'!F4-1)
Helemaal super!!! Bedankt
  donderdag 6 augustus 2009 @ 08:46:34 #117
65252 Bart
Slecht voor de gezondheid
pi_71642710
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 08:41 schreef Beregd het volgende:

[..]

nee, tis omgekeerd, hij deelt een waarde in 2010!f4 door 0, wat dus niet kan, maar hij wil wel iets
Ah, hij deelt door 0, tja, dat kan dan ook niet nee
I have the cape. I make the fucking Whoosh noise.
Op donderdag 12 juli 2012 19:56 schreef Lithia het volgende:
Ik durf hier niets over te zeggen. Bart is koning hier.
pi_71755115

Zie afbeelding, ik kom er niet uit. Ik ben aan het overwegen om diegene die dit idiote systeem heeft bedacht een tik te gaan geven.

Edit: zo, nu lukt de image wel.

[ Bericht 10% gewijzigd door Jefkie op 10-08-2009 11:37:09 ]
  maandag 10 augustus 2009 @ 11:46:37 #119
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_71755765
=ALS(C2-C3=<0;3*C2;(3*C2)+2*(C2-C3))
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_71755894
Bedankt!
  maandag 10 augustus 2009 @ 11:57:23 #121
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_71756068
of 3*c2+max(c2-c3;0)
  maandag 10 augustus 2009 @ 12:08:18 #122
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_71756387
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 11:57 schreef Beregd het volgende:
of 3*c2+max(c2-c3;0)
dan zou het 2*max(c2-c3;0) moeten zijn..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  maandag 10 augustus 2009 @ 12:13:53 #123
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_71756530
juist
pi_71814324
Hi, weet niet of dit de juiste plaats is, maar het volgende: op mijn nieuwe laptop staat Vista + Office 2007 (ja, legaal aangeschaft). Het grootste nadeel van Office 2007 zijn de ribbon menu's die werkelijk gruwelijk zijn. Net als de meeste menu-technieken zijn ze perfect voor mensen die de menu opties altijd moeten zoeken. Bijvoorbeeld menu opties die verdwijnen als je ze niet vaak gebruikt. Als je de menu's niet kent is dit heel fijn, want dan hoef je minder te zoeken. Als je echter de opties uit je hoofd kent en blind klikt is dit een crime.

Dus waar loop ik nu tegenaan: ik ken veel opties van Excel 2003 uit mijn hoofd. Zowel de menustructuur als de toetscombinaties. En nee, ik heb geen zin om dat allemaal te veranderen, op 2 andere pc's werk ik immers gewoon nog met 2003 (waar niks mis mee was). Noem me autistisch als je daar blij van wordt.
Nu zit er wel een compatibiliteitsdingetje in Excel 2007 waarmee 2003 toetscombinaties zouden moeten werken, maar dat werkt ook niet (Alt+W --> S --> W bijvoorbeeld).

De vraag: hoe krijg ik weer gewoon normale menu's terug? En waarbij mijn 2003 toetscombinaties het ook allemaal doen? Ik zie wel tooltjes te koop aangeboden maar daar word ik ook niet happy van...
Wie heeft het beste idee?
Da gao nie nou!
  woensdag 12 augustus 2009 @ 12:26:23 #125
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_71815247
De toetsencombinaties werken nog gewoon (Alt+i -> s voor invoegen van symbolen bijvoorbeeld) hoor

Menu krijg je (voor zover ik weet) niet terug via instellingen, maar misschien wel met een tooltje..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_71815927
er schijnen wel tooltjes te zijnom de menustructuur aan te passen maar ten eerste zijn deze niet van microsoft en worden ze dus ook niet ondersteund en ten tweede zal je gaandeweg toc h over moeten naar office 2007 dus waarom zou je er niet alvast aan wennen.
Ik was zel ook skeptisch toen we op het werk overgingen op offic e 2007 maar ben na een maandje inmiddels redelijk goed gewend. heel af en toe kan ik een mogelijkheid niet vinden maar gelukkig zijn er genoeg fora waar je je antwoord kan vinden.
Excel 2007 is wel krachtiger en flexibeler dan 2003 dus er zijn ook voordelen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  woensdag 12 augustus 2009 @ 13:21:42 #127
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_71816997
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 12:47 schreef Deetch het volgende:
er schijnen wel tooltjes te zijnom de menustructuur aan te passen maar ten eerste zijn deze niet van microsoft en worden ze dus ook niet ondersteund en ten tweede zal je gaandeweg toc h over moeten naar office 2007 dus waarom zou je er niet alvast aan wennen.
Ik was zel ook skeptisch toen we op het werk overgingen op offic e 2007 maar ben na een maandje inmiddels redelijk goed gewend. heel af en toe kan ik een mogelijkheid niet vinden maar gelukkig zijn er genoeg fora waar je je antwoord kan vinden.
Excel 2007 is wel krachtiger en flexibeler dan 2003 dus er zijn ook voordelen.
Is het ook echt sneller, zoals ze beloofd hebben?
pi_71820997
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 13:21 schreef Beregd het volgende:

[..]

Is het ook echt sneller, zoals ze beloofd hebben?
ik heb het nog niet gemerkt, had je dat werkelijk verwacht?

Zeker met de grafieken is het langzamer geworden. Als je nu je knop boven een veranderde layout houdt laat excel direct in je echte grafiek zien hoe je grafiek er uit komt te zien. Bij grote datasets kost dat wel wat tijd ja.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_71821025
oh ja en een x-y plot met op de x-as de datum kan niet meer. Deze optie is verhuisd naar de lijngrafiek. Gelukkig is het probleem met ongelijke afstand tussen data wel opgelost.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_71827136
Ik heb een vraag:
Vandaag heb ik een Excel-zoek database gedownload, die ik wat wil aanpassen. Zelf al 1,5 lopen klungelen, maar kom er niet uit. Wie zou mij kunnen helpen? Handigst is even via de mail of MSN, dan kan ik wat toelichten/sturen!

Ben benieuwd (en dankbaar als iemand me zou willen helpen)
pi_71833918
Ik heb de volgende vraag:



Ik wil dus zoiets maken. Dat je de kopjes kan "vastzetten" als je naar beneden scrolt. De kopjes "Rm", "m_t", "Low1" enz. blijven dus gewoon in beeld staan als je de data (gekleurde gedeelte) naar beneden scrolt.

Ik heb het excel bestandje geupload voor de mensen die niet snappen wat ik bedoel

http://www.speedyshare.com/858619969.html
pi_71834134
Selecteer rij 10, ga naar Vensters -> Rij vastzetten
Of iets van View -> Freeze panes.
pi_71834376
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 22:50 schreef DaFan het volgende:
Selecteer rij 10, ga naar Vensters -> Rij vastzetten
Of iets van View -> Freeze panes.
Wtf. is het zo makkelijk

Thnx
pi_71834686
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 22:57 schreef AJ187 het volgende:

[..]

Wtf. is het zo makkelijk

Thnx

Kan ook met kolommen.
pi_71834835
quote:
Op woensdag 12 augustus 2009 19:31 schreef Summerscreen het volgende:
Ik heb een vraag:
Vandaag heb ik een Excel-zoek database gedownload, die ik wat wil aanpassen. Zelf al 1,5 lopen klungelen, maar kom er niet uit. Wie zou mij kunnen helpen? Handigst is even via de mail of MSN, dan kan ik wat toelichten/sturen!

Ben benieuwd (en dankbaar als iemand me zou willen helpen)
Geef in ieder geval even een beschrijving van je probleem, evt. met plaatjes. Zo weten we of we je kunnen helpen of niet.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_71889523
Ik heb een vraagje want ik zie de oplossing zo even niet..

Als ik de naam in kolom A verander van Jan naar Monique, dan wil ik graag dat hun totalen ook meeveranderen. Met iets als autosom lukt dat volgens mij niet (en daar houdt mijn kennis zo'n beeje op, haha)
Bovendien worden de kolommen A en B continu uitgebreid, waarbij het de bedoeling is dat de aantallen per persoon een beetje in balans blijven, dus je wilt dan wat kunnen schuiven met de aantallen per persoon.

Weet iemand de oplossing? Heb zitten worstelen met als-dan toestanden maar kom er niet goed uit... thanx!

Draai het om.
  zondag 16 augustus 2009 @ 09:25:53 #137
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_71914697
Met de functie VLOOKUP kun je in een bronbereik de waarde voor kolom B behorende bij kolom A zoeken.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_71916248
Hm ja dat begin ik een beetje door te krijgen, maar dan moet er ook nog een totalisering in. Het lukt me niet helemaal. Heb je een voorbeeld in dit geval ogv mijn plaatje ?
Draai het om.
  zondag 16 augustus 2009 @ 11:35:41 #139
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_71916405
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 11:27 schreef Gizlijntje het volgende:
Hm ja dat begin ik een beetje door te krijgen, maar dan moet er ook nog een totalisering in. Het lukt me niet helemaal. Heb je een voorbeeld in dit geval ogv mijn plaatje ?
Waar wil je de totalisering hebben in jouw voorbeeld?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_71924359
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 11:35 schreef sanger het volgende:

[..]

Waar wil je de totalisering hebben in jouw voorbeeld?
In kolom E. Kolommen A en B worden continu uitgebreid, dus:
Jan 12
Pieter 5
Jan4
Pieter 7
Jan 5
Pieter 0

En dat telt continu door. De totalen in kolom E moeten dan ook op blijven tellen. Het is een soort van werkverdeling zeg maar.
Draai het om.
  zondag 16 augustus 2009 @ 16:01:00 #141
80690 hooibaal
Be prepared.
pi_71924765
Er is ook een voorwaardelijke som-functie.

In het Nederlands is dat =SOM.ALS, in het engels zal het dan wel =SUMIF zijn.

In cel E3 zou dan het volgende moeten staan: =SOM.ALS(A:A;D3;B:B)

Dan kun je de lijst ongelimiteerd uitbreiden. Succes!
Brutalen hebben de halve wereld; doe mij die andere helft dan maar
pi_71948538
Ik heb een rijtje getallen in een kolom. Daar achter wil ik een '%' zetten door middel van een macro. Nou lukt me dat voor 1 cel maar ik wil het voor alle cellen in een selectie doen. Ik weet weinig van VBA, hoe schrijf ik een werkende macro? Dank.
Aldus.
pi_71948764
Als je range A1:A10 is
1
2
3
4
5
Dim i as Range

For each i in Range("A1:A10")
   i.Value = i.Value & "%"
Next i
pi_71948830
quote:
Op zondag 16 augustus 2009 16:01 schreef hooibaal het volgende:
Er is ook een voorwaardelijke som-functie.

In het Nederlands is dat =SOM.ALS, in het engels zal het dan wel =SUMIF zijn.

In cel E3 zou dan het volgende moeten staan: =SOM.ALS(A:A;D3;B:B)

Dan kun je de lijst ongelimiteerd uitbreiden. Succes!
Of

=SOMPRODUCT((A1:A1000=D3)*(B1:B1000))

Als je 2007 gebruikt kan je ook A:A en B:B gebruiken (kan niet in eerdere versies bij SOMPRODUCT, wel bij SOM.ALS)
pi_71949141
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 13:46 schreef DaFan het volgende:
Als je range A1:A10 is
[ code verwijderd ]
Dank. En als ik die range variabel wil hebben?
Aldus.
pi_71950760
quote:
Op maandag 17 augustus 2009 13:58 schreef Z het volgende:

[..]

Dank. En als ik die range variabel wil hebben?
Dan geef je je range een naam

1VariabeleRange = Range("A1:A10")


Of bv je wil van A1 tot Ax, waar x is gelijk aan de uitkomst van een formule (ofzo).

1
2
UitkomstVanFormule = 2+2
VariabeleRange = Range("A1:A" & UitkomstVanFormule)
pi_71972733
Het heb het uiteindelijk zo gedaan:
1
2
3
4
5
6
Sub percent()
    For Each cell In Selection.Cells
        cell.Select
        ActiveCell.Formula = ActiveCell.Formula & "%"
    Next
End Sub


Na wat spiekwerk en hulp.
Aldus.
pi_71973022
Waarom moet er een % achter de formule Het zijn toch gewoon waardes.

1
2
3
4
5
Sub percent()
    For Each cell In Selection.Cells
        cell.Value = cell.Value & "%"
    Next
End Sub


'cell' gebruiken is natuurlijk netter dan 'i', goed werk
pi_71973355
Omdat ik die '%' wil toevoegen aan mijn getallen.

Ik heb een kolom in Excel bijv.:
1
2
3
4
5

En daar wil ik het volgende van maken:
1%
2%
3%
4%
5%

Vandaar.
Aldus.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 10:31:15 #150
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_71973694
Alle columns delen door 100, en dan de cell format veranderen naar %.
  dinsdag 18 augustus 2009 @ 12:27:39 #151
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_71976518
quote:
Op dinsdag 18 augustus 2009 10:31 schreef Stpan het volgende:
Alle columns delen door 100, en dan de cell format veranderen naar %.
heitieh
pi_71977013
Aldus.
pi_71980616
Oh je wou er nog mee rekenen
Ik dacht dat een string ook prima was

Sorry
pi_72012771
Hello, Ik wil in een protected worksheet kunnen outlinen (dus op zo'n + of - kunnen drukken in de row/column). Dit werkt namelijk niet zonder codes. Helaas ben ik een totale beginner mbt VBA en wil de sheet toch deze week af hebben!

Na wat googlen kom ik op deze code: (mn sheet heet project overview)
1
2
3
4
5
6
7
Private Sub Workbook_Open()
With Worksheets("Project Overview")
.EnableOutlining = True
.Protect Password:="password", _
Contents:=True, UserInterfaceOnly:=True
End With
End Sub


Die ik dan in VBA bij "Thisworkbook" plak, waarna ik op save klik.. helaas gebeurd er niks en de collegas hier hebben allemaal nog nooit van VBA gehoord :(

Heb btw Excel 2003 SP3 in het engels :)
Thanks alvast!
pi_72013468
Probeer die code eens onder je sheet te hangen en dan de regel private Sub Workbook_open te vervangen door Private Sub Worksheet_Activate()
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_72013855
Thanks! maar het werkt ook niet.. Ik heb het geplakt in 'Thisworkbook' en op mn sheet geklikt in VBA --> Insert Module. (waar de module dan bij een nieuw tabel "modules" komt te staan). De code moet wel kloppen lijkt mij (waren mensen bij wie het goed ging) volgens mij zet ik het gewoon verkeerd in de macro/vba..
pi_72018117
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 16:47 schreef superheist het volgende:
Thanks! maar het werkt ook niet.. Ik heb het geplakt in 'Thisworkbook' en op mn sheet geklikt in VBA --> Insert Module. (waar de module dan bij een nieuw tabel "modules" komt te staan). De code moet wel kloppen lijkt mij (waren mensen bij wie het goed ging) volgens mij zet ik het gewoon verkeerd in de macro/vba..
En de naam van je worksheet klopt wel?
pi_72027305
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 19:33 schreef hendrik2009 het volgende:

[..]

En de naam van je worksheet klopt wel?
ja die heet dus "Project Overview"
pi_72031878
With Worksheets("Project Overview")
.Unprotect Password:="password"

etc
  donderdag 20 augustus 2009 @ 09:47:57 #160
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_72031931
[Excel 2007, Engels]

Hallo, ik wil graag het volgende doen.
1
2
3
4
5
6
Afdeling       Land          Aandachtsgebied 1     Aandachtsgebied  2   Aandachtsgebied  3
A              Nederland      Opleiding              Budget              Communicatie
B              Belgie         Budget                Logistiek             Verloop
C              Nederland      Communicatie          Opleiding             Budget
D              Duitsland      Opleiding              Budget               Recruitment
E              Belgie         Communicate           Opleiding             Recruitment


En dan wil ik graag per land (moet dat denk ik gewoon filteren en opnieuw een chart maken) een pie chart waarin over de 3 aandachtsgebieden alle onderwerpen als percentage worden weergegeven.
Dus alle keren 'budget' over alle drie de aandachtsgebieden (in mijn werkelijke sheet zelfs 8) wil ik bij elkaar optellen en als % van het totaal weergeven.

De vorige keer heb ik alle aandachtsgebieden onder elkaar geplakt en daar 1 pie chart van gemaakt, maar dat is gewoon veel te veel werk. Iemand tips?
pi_72045836
Het is veel te warm om te excellen, ik ga naar huis.

nog 200 posts te gaan
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_72219068

Ik krijg mijn formules in de C-kolom maar niet goed.

De bedoeling van C1.
* Maximale hoeveelheid die ingekocht kunnen worden.
* Ofwel gelimiteerd doordat de opslagruimte (B7) op is.
* Ofwel gelimiteerd doordat het geld (AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(B6/D1)) op is.

Ik weet alleen niet hoe ik dat in één formule kan krijgen, ik zit op het moment hiermee.
=ALS(AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(B6/D1)>=B7;B7;AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(B6/D1))

Gevolg: Als B7>C1 wordt er een overschot ingekocht.

Oplossing: Geen flauw idee, help.

PS. Voor zij die zich zorgen maken over het bedrag, deze formules rekenen in tiende centen.
pi_72221352
Vraagje...

Houd er hier iemand zijn werktijden bij m.b.v. Excel? Zo ja kan hij/zij zijn bestand online zetten.

Zo nee dan heb ik de volgende vraag.

Ik wil graag me overuren berekenen in excel. Hoe doe ik dat?
Ik heb zeg maar de som van alle uren die ik heb gewerkt staan in cel b1. Dit is een tijd dus bijvoorbeeld "1 dag en 10:29 uren"
Nu moet ik 7 en een half uur werken per dag.

Dus dacht ik gewoon

1=(B1-(aantalDagenGewerkt*7:30))+overurenVorigeMaand


Maar dat werkt dus niet :P hoe doe ik dit?
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 08:47:55 #164
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_72221460
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 08:36 schreef ReWout het volgende:
Vraagje...

Houd er hier iemand zijn werktijden bij m.b.v. Excel? Zo ja kan hij/zij zijn bestand online zetten.

Zo nee dan heb ik de volgende vraag.

Ik wil graag me overuren berekenen in excel. Hoe doe ik dat?
Ik heb zeg maar de som van alle uren die ik heb gewerkt staan in cel b1. Dit is een tijd dus bijvoorbeeld "1 dag en 10:29 uren"
Nu moet ik 7 en een half uur werken per dag.

Dus dacht ik gewoon
[ code verwijderd ]

Maar dat werkt dus niet hoe doe ik dit?
Ik heb voor onze administratie een heel werkblad opgezet voor het bijhouden van tijden, overwerk, toeslagen e.d. Dus misschien kan ik je helpen.

Waar wil je de code die jij noemt neerzetten. In een macro? Dan werkt B3 niet, maar gebruik dan Range("B3").value.

Wil je het in een cel gebruiken, dan weet ik niet waar je je variabelen "AantalDagenGewerkt" enzo weghaald.

Edit: 7:30 in een formule gaat ook niet werken. 7.5/24 = 0.3125 dus die waarde moet je gebruiken, volgens mij.
heitieh
pi_72221631
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 08:47 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ik heb voor onze administratie een heel werkblad opgezet voor het bijhouden van tijden, overwerk, toeslagen e.d. Dus misschien kan ik je helpen.
Als het kan graag zal ik je een pm sturen?
quote:
Waar wil je de code die jij noemt neerzetten. In een macro? Dan werkt B3 niet, maar gebruik dan Range("B3").value.

Wil je het in een cel gebruiken, dan weet ik niet waar je je variabelen "AantalDagenGewerkt" enzo weghaald.

Edit: 7:30 in een formule gaat ook niet werken. 7.5/24 = 0.3125 dus die waarde moet je gebruiken, volgens mij.
Met de variabelen aantalDagenGewerkt en de andere doelde ik gewoon op informatie van een cel Maar ik moet dus gaan werken met tijden als 7,5 als 7:30, 13:35 als 13:5833~ etc...
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 09:37:20 #166
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_72222218
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 09:00 schreef ReWout het volgende:

[..]

Als het kan graag zal ik je een pm sturen?
[..]

Met de variabelen aantalDagenGewerkt en de andere doelde ik gewoon op informatie van een cel Maar ik moet dus gaan werken met tijden als 7,5 als 7:30, 13:35 als 13:5833~ etc...
Nee, de tijden worden volgens mij als in een cel opgeslagen als 24ste deel. 0.5 betekent dan dus 12:00.

Stuur maar PM.
heitieh
pi_72222293
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 09:37 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Nee, de tijden worden volgens mij als in een cel opgeslagen als 24ste deel. 0.5 betekent dan dus 12:00.

Stuur maar PM.
Ah oke ik dacht zelf juist als uur en dan de 60 minuten als komma getal.
PM gestuurd trouwens
pi_72223890
Ondertussen heb ik het al :P

1WERT(F39)-WERT(TEXT("07:30";"hh:mm"))*5


Doet de truuk F39 moet wel op de formatering "[h]:mm" staan.
pi_72224615
quote:
Op vrijdag 28 augustus 2009 00:32 schreef Jefkie het volgende:
[ afbeelding ]
Ik krijg mijn formules in de C-kolom maar niet goed.

De bedoeling van C1.
* Maximale hoeveelheid die ingekocht kunnen worden.
* Ofwel gelimiteerd doordat de opslagruimte (B7) op is.
* Ofwel gelimiteerd doordat het geld (AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(B6/D1)) op is.

Ik weet alleen niet hoe ik dat in één formule kan krijgen, ik zit op het moment hiermee.
=ALS(AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(B6/D1)>=B7;B7;AFRONDEN.NAAR.BENEDEN(B6/D1))

Gevolg: Als B7>C1 wordt er een overschot ingekocht.

Oplossing: Geen flauw idee, help.

PS. Voor zij die zich zorgen maken over het bedrag, deze formules rekenen in tiende centen.
Bij mij werkt
=ALS(AFRONDEN.NAAR.BENEDEN($B$6/D1;0)>$B$7;$B$7;AFRONDEN.NAAR.BENEDEN($B$6/D1;0))

prima (krijg er 1000 uit in C1, C2, C3). Dat klopt toch?
pi_72252141
Hallo beste mensen,

ik heb een vraagje..
Ik werk met facturen in Excel.
Met een VBscriptje heb ik het nu zo voor elkaar dat telkens mijn factuurnummer met 1 nummer wordt verhoogd tijdens het openen van het bestand.

Echter zijn de artikelen + prijzen dan nog gevuld, omdat dat opgeslagen wordt.
Is er een manier waardoor de velgen 'leeg' (lees; zonder artikelen + prijzen) zijn op het moment dat ik het excelbestand open. Daarbij moet natuurlijk het factuurnummer wel telkens opgehoogd worden.

Bedankt alvast voor het lezen (en hopelijk antwoorden)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 10:33:56 #171
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_72252842
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 09:30 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
Hallo beste mensen,

ik heb een vraagje..
Ik werk met facturen in Excel.
Met een VBscriptje heb ik het nu zo voor elkaar dat telkens mijn factuurnummer met 1 nummer wordt verhoogd tijdens het openen van het bestand.

Echter zijn de artikelen + prijzen dan nog gevuld, omdat dat opgeslagen wordt.
Is er een manier waardoor de velgen 'leeg' (lees; zonder artikelen + prijzen) zijn op het moment dat ik het excelbestand open. Daarbij moet natuurlijk het factuurnummer wel telkens opgehoogd worden.

Bedankt alvast voor het lezen (en hopelijk antwoorden)
ff uit mijn hoofd hoor,

volgens mij kun je dit het beste doen:
Range("A1:B6").value=""

om A1 t/m B6 te legen.

Maar als je tijdens het openen de data weghaalt, hoe kun je dan later dat bestand terug halen?
heitieh
pi_72254933
De data mag uit het bestand. Alle facturen worden in tweevoud geprint en hier in mappen gedaan.
Digitaal wordt daar niets van bewaard.

Ik neem aan dat je dit ook in een VBScript zet, net zoals die factuurnummers dan? (Die hebk via internet zo gevonden namelijk)
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 15:45:05 #173
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_72259220
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 12:24 schreef PerryVogelbekdier het volgende:
De data mag uit het bestand. Alle facturen worden in tweevoud geprint en hier in mappen gedaan.
Digitaal wordt daar niets van bewaard.

Ik neem aan dat je dit ook in een VBScript zet, net zoals die factuurnummers dan? (Die hebk via internet zo gevonden namelijk)
Ja, die regel past direct nadat het nummer is opgehoogd, neem ik aan.
heitieh
pi_72266879
quote:
Op zaterdag 29 augustus 2009 15:45 schreef Joooo-pi het volgende:

[..]

Ja, die regel past direct nadat het nummer is opgehoogd, neem ik aan.
Ja dat klopt
Thanks voor het antwoord!
Prrrrttt
Op dinsdag 12 oktober 2010 19:11 schreef 4EverBlackEyed het volgende:Perry is de oppercavia :')
  donderdag 3 september 2009 @ 23:04:18 #175
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_72417423
Aah jullie bestaan nog
ik zie dat het niet duidelijk wordt weergegeven, maar per datum/dag is dus gegevens, maar ook niet altijd, soms de waarde nul, maar dan staat er niks in de cel ingevuld.

Vraa gje
Ik heb een grote lijst met gegevens. Ziet er ong zo uit
15-May 16-May 17-May 20-May 05-Jun 07-Jun 08-Jun
onderwerp a 15 30 10 60 20 30 50
onderwerp b 20 40 2 50 10 20 20
etc
etc

Nu zou ik graag de totalen van een maand willen per onderwerp.
Maar het aantal dagen in de maand is verschillend, niet elke dag in de maand komt voor in de lijst. Dus de ene maand kan uit 20 dagen bestaan en de andere maar uit 10. Hoe kan ik hier een macro achtergooien?
Excel 2003 engels
  vrijdag 4 september 2009 @ 08:20:04 #176
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_72423521
met sumif kun je ook al heel wat

bv, een extra rij B toevoegen met de maanden (B2=month(A2), ...)
en dan het totaal voor mei voor onderwerp x wordt dan sumif(A2:HZ2;5;A20:HZ20) als onderwerp x op rij 20 zou staan

zo zou ik het doen altans, maar er zijn wsch nog tig mogelijkheden
pi_72424053
Als je het ff tussen code tags gooit kom je al een heel eind. Zal zo op werk even kijken, denk dat mn vriend SUMPRODUCCT hier wel raad mee weeet :p
pi_72428098
Hieronder screenshot van mijn uitwerking:


Formule in B9 is:
=SOMPRODUCT((MAAND($B$1:$H$1)=B$8)*($A$2:$A$3=$A9)*($B$2:$H$3))
=SUMPRODUCT((MONTH($B$1:$H$1)=B$8)*($A$2:$A$3=$A9)*($B$2:$H$3))

Doorgetrokken naar rechts en beneden.
Maandweergave is beetje krom, misschien kan je daar zelf wat aan doen.
pi_72428200
die somproduct functie wordt ook elke keer geiler als ik zie hoe die werkt.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  vrijdag 4 september 2009 @ 13:03:50 #180
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_72429778
Hey tnx.. kende die functie nog niet.
  vrijdag 4 september 2009 @ 13:46:16 #181
267443 Cue_
Cuecumbergirl
pi_72430992
Nog een laatste vraag weer. Wat was ook alweer de code om de werkzaamheden die de macro doet niet zichtbaar te maken voor de gebruiker.
Ik weet dat je daarvoor iets in het begin van de code en als afsluiter moet zetten, maar weet niet meer wat
pi_72431183
Ik heb ook een vraag. Denk dat die vrij makkelijk is. Hoe krijg ik het zo dat ik alleen de kolommen A t/m K en de rijen 1 t/m 33 zichtbaar krijg. En de rest dus gewoon grijs is. Dat ik daar niet de witte cellen zie.
pi_72432040
Stansfield:
Kolom L t/m IV selecteren en dan via rechtermuisknop Verbergen.
Idem voor rij 34 tm 65536 (hoop niet dat je 2007 hebt).

Rij 34 selecteren, dan Ctrl-Shift-Pijltje naar beneden. Dan heb je alle rijen onder 33.
Kan ook voor kolommen natuurlijk

Cue_: Application.ScreenUpdating = False
pi_72467474
In kolom A heb ik hoeveelheden staan en in kolom B prijzen.

Kolom C = A*B. C2 moet gelijk zijn aan C1 (deze waarde staat vast).
Omdat deze gegevens nogal wat cijfers achter de komma hebben, ontstaan er afrondingsverschillen, waardoor C2 niet gelijk is aan C1. Om deze verschillen weg te werken heb ik onderstaande macro gemaakt.

Wanneer er een afrondingsverschil is, wordt gecheckt of dit negatieve afronding of positieve afronding is. Wanneer de waarde van C2 hoger is dan die van C1, worden getallen waarvan het derde cijfer achter de komma een 1,2,3 of 4 is afgerond, zodat bijvoorbeeld 0,994 daardoor 0,99 wordt. Omdat dit voor iedere cel wordt gecheckt, loopt het afrondingsverschil er van zelf uit.

Aangezien ik weinig ervaring met VBA heb, vroeg ik mij af of deze macro wel efficient werkt, of dat het nog veel handiger kan.
Dit is de gebruikte code:

quote:
Sub smartrounding()

Range("C5").Select
Do Until ActiveCell.Value = ""
If Range("C2") <> Range("C1") Then
If Range("C2") > Range("C1") Then
If Round(ActiveCell.Value, 3) - Round(ActiveCell.Value, 2) > 0 Then
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=ROUND(RC[-2]*RC[-1],2)"
ActiveCell.Offset(1, 0).Select
Else
ActiveCell.Offset(1, 0).Select
End If
Else
If Round(ActiveCell.Value, 3) - Round(ActiveCell.Value, 2) < 0 Then
ActiveCell.FormulaR1C1 = "=ROUND(RC[-2]*RC[-1],2)"
ActiveCell.Offset(1, 0).Select
Else
ActiveCell.Offset(1, 0).Select
End If
End If
Else
GoTo Norounding
End If
Loop

Norounding:
End Sub
Ik hoop dat het te begijpen is.
Alvast bedankt voor eventuele verbeterpunten.

Groet,

Hendrik

[ Bericht 0% gewijzigd door hendrik2009 op 05-09-2009 21:51:32 ]
pi_72518606
Excel 2007 NL
Ik ben bezig met een excel bestand met belastingen in het buitenland, het heeft te maken met lonen. Wanneer je een brutoloon invoert, toont hij uiteindelijk het nettoloon dat je overhoudt. Er zijn dermate veel complexe berekeningen (schijven en talloze andere voorwaarden, 130+), dat er niet terug te rekenen valt. Wat ik graag zou willen is het volgende:

Stel ik wil een werknemer een bepaald nettoloon aanbieden...wat voor een brutoloon past hier bij? Ik kan dus de hele tijd een getal invullen bij brutoloon en kijken of het in de buurt komt van het nettoloon dat ik wil hebben. Mijn vraag is of er een functie is waar excel zelf een x aantal getallen probeert op de plek van het brutoloon (die vervolgens door een partij berekeningen wordt gehaald), en zo dicht mogelijk het nettoloon benadert die ik wil hebben.

Ik denk dat de kern ligt in de vraag: kan ik een reeks getallen in tabblad B uitproberen in 1 cel op tabblad A (die vervolgens een lange reeks berekeningen doorgaat) en daarvan de uitkomsten in Tabblad B tonen en vergelijken met een getal en daarvan degene zoeken die het doelgetal het dichtst benadert, ik hoop dat het duidelijk is.

gr Tom

[ Bericht 7% gewijzigd door Tomboo op 07-09-2009 15:02:57 ]
pi_72523665
Tomboo: oplosser...?
Zit ingebouwd
pi_72525933
quote:
Op maandag 7 september 2009 17:26 schreef DaFan het volgende:
Tomboo: oplosser...?
Zit ingebouwd
Oplosser heb je alleen beschikbaar als je de analysis toolpack als add-in hebt geinstalleerd. Misschien kan het ook wel al met goalseek.

Echter als de berekening via een macro gaat werkt de oplosser/goalseek niet.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_72528866
quote:
Op maandag 7 september 2009 18:34 schreef Deetch het volgende:

[..]

Oplosser heb je alleen beschikbaar als je de analysis toolpack als add-in hebt geinstalleerd. Misschien kan het ook wel al met goalseek.

Echter als de berekening via een macro gaat werkt de oplosser/goalseek niet.
Alvast bedankt voor de snelle reactie..maar helaas, hij pakt geen van beiden, bij goalseek maakt hij er het getal van dat je invoert, bij oplosser maakt hij er een getal van in de miljoenen. Is er niet iets dat ik in tabblad 2, 100 getallen kan neerzetten, hij ze om de beurt invoert in tabblad 1 in een cel en deze vervolgens in tabblad 2 weer neerzet naast de testgetallen?

EDIT:
Correctie, doelzoeker werkt wel degelijk. Ik moet er echter wel de hele tijd voor op de functie klikken, is doelzoeker ook als regel in te voeren in een cel? Zodat ik enkel een cel hoef te veranderen als “op waarde” uit de doelzoeken functie? Zodat doelzoeker een soort alsfunctie wordt. Zo nee (of ja , is er een manier voor bovenstaande vraag met de 100 mogelijkheden? Alvast weer bedankt!

[ Bericht 9% gewijzigd door Tomboo op 07-09-2009 20:39:16 ]
pi_72542341
Hendrik ik ben hiertoe gekomen:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
Range("C5").Select
Do Until ActiveCell.Value = ""
    If Range("C2") <= Range("C1") Then Exit Sub
    
    If Range("C2") > Range("C1") Then
        If Round(ActiveCell.Value, 3) - Round(ActiveCell.Value, 2) <> 0 Then
            ActiveCell.FormulaR1C1 = "=ROUND(RC[-2]*RC[-1],2)"
        End If
    End If
    ActiveCell.Offset(1, 0).Select
Loop

Veel overbodige Else, veel overbodige Ifs. De laatste twee zeggen uiteindelijk precies hetzelfde, of het nu groter of kleiner is dan 0. Dan kan je beter gebruiken NIET GELIJK AAN nul, en dan je formule.
pi_72542397
Tomboo:
Neem een macro op van je Doelzoeker en plak deze tussen de volgende macro:
1
2
3
4
5
6
7
Application.EnableEvents = False

If Not Intersect(Target, Range("A1")) Is Nothing Then
 '[JOUW CODE HIER]
End If

Application.EnableEvents = True

Deze code runt telkens als A1 veranderd wordt, dus kan je gebruiken om Doelzoeker te 'triggeren' als je een waarde verandert.

[ Bericht 1% gewijzigd door DaFan op 08-09-2009 14:44:01 ]
pi_72549315
Ik heb nog nooit iets met macro's gedaan of die bewerkt, maar dat kan nooit moeilijk zijn. Ik ga zometeen een poging wagen. Ik zie nu al wel een "probleem". Ik wil steeds een ander getal kunnen benaderen met doelzoeker door een cel te veranderen, is dat hierdoor mogelijk? Of gebruikt hij A1 als te benaderen getal?
pi_72550902
Dan kan je Range("A2") aanpassen naar Range("A2;D5;F7") aanpassen bv als je A2, D5 of F7 wilt kunnen aanpassen.

Heb nog 1 regel aangepast trouwens, je wil niet dat A1 telkens 1 wordt
pi_72551467
ik heb 2 vragen

ik zit nu met een excell sheet die in een programma moet ingevoerd worden alleen nu wil ik een unieke rij hebben die zichzelf optelt als ik bvb
a1 en dan enter druk dat er 1 komt te staan
of dat ik een formule naar beneden kopieer die dit resultaat bereikt.

kan ik ook standaardwaardes maken in een document? dat als ik een nieuwe regel aanmaak dat hij automatisch al waardes bevat?.
Redacted
pi_72581645
DaFan, ik heb je een prive bericht gestuurd, het lukt nog niet helemaal
pi_72582156
Om een beetje overzicht te houden in schema's kleur ik altijd de rijen om en om grijs/lichtgrijs. Daar ik normaal altijd met kleine schema's werk is dat gewoon handmatig te doen, maar nu heb ik een lijst met 150 rijen, dus dat is niet zo snel gepiept. Is het mogelijk om dit ope en manier automatisch te doen, of dat je automatisch de even (of oneven) cellen selecteerd zodat je ze zelf kan opvullen?

Bvd.
  woensdag 9 september 2009 @ 14:48:10 #196
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72582742
Doe eers ttwee rijen. Die selecteer je en vervolgens selecteer je alle rijen waarin je dit wilt herhalen. Daarna Ctrl+V.

Als het goed is kopieert ie de opmaak nu.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_72582861
quote:
Op woensdag 9 september 2009 14:48 schreef sanger het volgende:
Doe eers ttwee rijen. Die selecteer je en vervolgens selecteer je alle rijen waarin je dit wilt herhalen. Daarna Ctrl+V.

Als het goed is kopieert ie de opmaak nu.
Oja tuurlijk. Thx man!

Overigens niet CTRL+V, maar Paste Special. Stonden namelijk al waarden in.

Thx

edit: of die kwast natuurlijk. En het is nog niet eens laat

[ Bericht 11% gewijzigd door EddyAlbena op 09-09-2009 15:07:35 ]
pi_72583026
Hier een macro:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Sub RijenKleuren()

For i = 1 To 150
    If i Mod 2 = 0 Then
        Rowsi.Interior.ColorIndex = 6
    End If
Next i

End Sub

Waarbij 150 het aantal rijen is, en 6 de kleur.
  woensdag 9 september 2009 @ 15:12:24 #199
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72583563
quote:
Op woensdag 9 september 2009 14:51 schreef EddyAlbena het volgende:

[..]

Oja tuurlijk. Thx man!

Overigens niet CTRL+V, maar Paste Special. Stonden namelijk al waarden in.

Thx

edit: of die kwast natuurlijk. En het is nog niet eens laat
Dat wist ik niet
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_72583646
quote:
Op woensdag 9 september 2009 14:55 schreef DaFan het volgende:
Hier een macro:
[ code verwijderd ]

Waarbij 150 het aantal rijen is, en 6 de kleur.
Ejo, bedankt man

En hoe maak ik de actie van de Macro weer ongedaan? Had alles al goed gekleurd, maar wilde die macro toch checken maar nu is alles geel en kan ik niks terugzetten
pi_72605998
hallo ik ben nog een beetje een nieuweling in excel .

Ik stuit op het volgende probleem.
In kolom 1 heb ik een aantal producten.
in kolom 2 heb ik het bijbehorende besparing op dat product.

nou wil ik van het product met de maximale besparing de productnaam in bijvoorbeeld d4 hebben
hoe krijg ik dit voor elkaar.

met max krijg ik gewoon het getal van de besparing.
met verschuiving kan ik wel 1 kolom naar links kijken maar ik kan de formules niet combineren,
want ik dacht aan: =verschuiving(max(b1;b10);0;-1)

dus een verschuiving naar 1 vakje naar links, met asl verwijzingsvakje het maximum van kolom 2

maar dit werkt niet
gurdi
pi_72609124
quote:
Op woensdag 9 september 2009 15:15 schreef EddyAlbena het volgende:

[..]

Ejo, bedankt man

En hoe maak ik de actie van de Macro weer ongedaan? Had alles al goed gekleurd, maar wilde die macro toch checken maar nu is alles geel en kan ik niks terugzetten
Je kan een macro niet terugdraaien.
Alles selecteren en weer geen opvulling geven
pi_72609278
quote:
Op donderdag 10 september 2009 08:51 schreef gurdi het volgende:
hallo ik ben nog een beetje een nieuweling in excel .

Ik stuit op het volgende probleem.
In kolom 1 heb ik een aantal producten.
in kolom 2 heb ik het bijbehorende besparing op dat product.

nou wil ik van het product met de maximale besparing de productnaam in bijvoorbeeld d4 hebben
hoe krijg ik dit voor elkaar.

met max krijg ik gewoon het getal van de besparing.
met verschuiving kan ik wel 1 kolom naar links kijken maar ik kan de formules niet combineren,
want ik dacht aan: =verschuiving(max(b1;b10);0;-1)

dus een verschuiving naar 1 vakje naar links, met asl verwijzingsvakje het maximum van kolom 2

maar dit werkt niet
A1:A3 bevatten je producten
B1:B3 bevatten je besparingen

=INDEX(A1:A3;VERGELIJKEN(MAX(B1:B3);B1:B3;0))
pi_72623362
quote:
Op dinsdag 8 september 2009 08:10 schreef DaFan het volgende:
Hendrik ik ben hiertoe gekomen:
[ code verwijderd ]

Veel overbodige Else, veel overbodige Ifs. De laatste twee zeggen uiteindelijk precies hetzelfde, of het nu groter of kleiner is dan 0. Dan kan je beter gebruiken NIET GELIJK AAN nul, en dan je formule.
Thanks voor de moeite!
Ik heb er nog eens naar gekeken, maar er is sowieso meer nodig, dan wat jij aan code hebt.

Mijn code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
    Range("C5").Select
    Do Until ActiveCell.Value = ""
        If Range("C2") <> Range("C1") Then
            If Range("C2") > Range("C1") Then
                If ActiveCell.Value - Round(ActiveCell.Value, 2) > 0 Then
                    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=ROUND(RC[-2]*RC[-1],2)"
                    ActiveCell.Offset(1, 0).Select
                Else
                    ActiveCell.Offset(1, 0).Select
                End If
            Else
                If ActiveCell.Value - Round(ActiveCell.Value, 2) < 0 Then
                    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=ROUND(RC[-2]*RC[-1],2)"
                    ActiveCell.Offset(1, 0).Select
                Else
                    ActiveCell.Offset(1, 0).Select
                End If
            End If
        Else
            GoTo done
        End If
    Loop


Jouw code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Range("C5").Select
Do Until ActiveCell.Value = ""
    If Range("C2") <= Range("C1") Then Exit Sub
    If Range("C2") > Range("C1") Then
        If ActiveCell.Value - Round(ActiveCell.Value, 2) <> 0 Then
            ActiveCell.FormulaR1C1 = "=ROUND(RC[-2]*RC[-1],2)"
        End If
    End If
    ActiveCell.Offset(1, 0).Select
Loop

Er moet namelijk wel worden gekeken wat voor afrondingsverschil je hebt:
- Moet er naar beneden gerond worden, dan moeten getallen als 0,991;0,992;0,993 en 0,994 worden afgerond op twee, zodat ze 0,99 zullen worden.
- Moet er naar boven worden afgerond, dan moeten getallen als 0,995;0,996;0,997;0,998 en 0,999 worden afgerond op twee, zodat ze 1,00 zullen worden.

In jouw code wordt, als er afronding naar boven is vereist, ge-exit.
Als ik m zo efficient mogelijk werkend heb, zowel voor afrondingen naar beneden als naar boven, laat ik het weten.

Groet,

Hendrik

[ Bericht 81% gewijzigd door hendrik2009 op 10-09-2009 21:03:16 ]
pi_72634267


[ Bericht 51% gewijzigd door DaFan op 11-09-2009 08:39:28 ]
pi_72634292
What the fuck is mn hele post weg.
pi_72635491
Volgens mij was ie zo:

De volgende delen zijn overbodig, want:
1
2
3
4
5
If Range("C2") <> Range("C1") Then
   ...
Else
   GoTo done
End If


Als je hem op gelijk stelt en dan Exit, is hetzelfde. Scheelt 3 regels.
Dus:
1If Range("C2") = Range("C1") Then Exit Sub


Dit deel:

1
2
3
4
   ActiveCell.Offset(1, 0).Select
Else
   ActiveCell.Offset(1, 0).Select
End If

Als je uiteindelijk Activelcell.Offset(1, 0).Select wil selecteren, kan je dat ook aan het einde van je Loop doen, dat scheelt al 8 regels.

Dit deel:
1
2
If ActiveCell.Value - Round(ActiveCell.Value, 2) > 0 Then
   ActiveCell.FormulaR1C1 = "=ROUND(RC[-2]*RC[-1],2)"

en
1
2
If ActiveCell.Value - Round(ActiveCell.Value, 2) < 0 Then
   ActiveCell.FormulaR1C1 = "=ROUND(RC[-2]*RC[-1],2)"

Is hetzelfde. Ze kunnen niet gelijk zijn, want dat hebben we al eerder afgevangen, daarnaast maakt het (volgens mij) ook niet uit óf ze gelijk zijn. De formule is altijd gelijk dus kan worden vervangen door:
1   ActiveCell.FormulaR1C1 = "=ROUND(RC[-2]*RC[-1],2)"


Dan hou ik over:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
Range("C5").Select
    Do Until ActiveCell.Value = ""
        If Range("C2") = Range("C1") Then Exit Sub

            If Range("C2") > Range("C1") Then
                    ActiveCell.FormulaR1C1 = "=ROUND(RC[-2]*RC[-1],2)"
            End If

      ActiveCell.Offset(1, 0).Select
   Loop

Graag even testen, want het is tenslotte jouw sheet en ik kan niet testen of het 100% werkt
pi_72637405
quote:
Op donderdag 10 september 2009 11:29 schreef DaFan het volgende:

[..]

A1:A3 bevatten je producten
B1:B3 bevatten je besparingen

=INDEX(A1:A3;VERGELIJKEN(MAX(B1:B3);B1:B3;0))
hee bedankt man, het werkt.

Ik heb gelijk een neiuwe vraag. heb al wel wat over gelezen maar dat werkt niet.

ik heb nu het product die het meest bespaard.
nu wil ik in 1 cel hebben: "besparing t.o.v. oude installatie met [Product in A2]

dus ik wil tekst voor een waarde hebben.
Of moet ik persé de tekst in bijvoorbeeld A8 zetten en dan in B8 "=A2" zetten?

[ Bericht 40% gewijzigd door gurdi op 11-09-2009 11:05:51 ]
gurdi
pi_72639327
="Besparing tov oude installatie met " & INDEX(A1:A3;VERGELIJKEN(MAX(B1:B3);B1:B3;0))

Probleem met zulke combinaties van strings en berekeningen, is dat je niet meer kan rekenen met de uitkomst van je berekening (het is immers een string). Denk daar dus aan
  vrijdag 11 september 2009 @ 13:19:21 #210
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_72640945
In het kader van de eenvoudige vragen dan maar

Hoe stel ik de pagina zo in dat ik alléén de kolommen A t/m H heb en daarna gewoon helemaal niets meer? (grijs vlak waar dus geen cellen of kolommen zitten)
Ik ben aan het werken in zo'n blad, maar ik wil zelf weten hoe je dat doet en in het blad waar ik aan het werken ben zie ik geen bepaalde instelling of specifieke opmaak ontdekken.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_72641070
Vorige pagina ook al uitgelegd
Kolom I t/m IV selecteren, rechtermuisknop, verbergen.
  vrijdag 11 september 2009 @ 13:39:11 #212
1592 Puckzzz
Bitch please!
pi_72641487
ik ga toch niet al die pagina's doorspitten om te kijken of het al eens gevraagd is? Ik wordt verondersteld te werken.

Maar erg bedankt! ik wist dat het iets simpels moest zijn.
Hey! Het is OK om alleen je eerste twee teennagels te lakken als je van plan bent peeptoes te gaan dragen!
pi_72642843
Geeft niet hoor, goed voor mn postcount
pi_72647270
quote:
Op vrijdag 11 september 2009 12:16 schreef DaFan het volgende:
="Besparing tov oude installatie met " & INDEX(A1:A3;VERGELIJKEN(MAX(B1:B3);B1:B3;0))

Probleem met zulke combinaties van strings en berekeningen, is dat je niet meer kan rekenen met de uitkomst van je berekening (het is immers een string). Denk daar dus aan
en alweer bedankt.

helemaal goed dat je wel het hele verhaal leeest en dus weer die vergelijking erin zet:D

maar dat was in dit geval niet nodig dus gewoon :
="Besparing tov oude installatie met " & a8

maargoed het werkt wel, jammer dat je als je text in een cel hebt staan het antwoord niet meer in een breuk kan definïeren.

thanx man
gurdi
pi_72667559
Wat je dan wel weer kan doen, maar das smerig omslachtig natuurlijk, is het zinsdeel "met " (let op de spatie) gaat zoeken in de string, (dan weet je de positie waar je uitkomst begint). Die kan je dan weer strippen van de string en een waarde van maken
pi_72759373
Ik heb een 2 nieuwe vragen

in kolom H staan veel wardes, zowel positief als negatief.

eerste vraag. ik wil ene getal het dichtste bij 0 hebben. een minimum geeft het laagste negatieve getal weer.
is er een functie om het dichtst bij 0 te komen,
of een manier om alle negatieve getallen positief te maken en dan een minimum te doen.
- ik dacht zelf twee manieren met cel eigenschappen veranderen maar dan word er gewoon met negatief doorgerekend en komt er niet het goede antwoord uit bij minimum.
- de functie =ALS(h8<0;"";h8*-1,h8), nadeel je krijgt er een hele rij langs. geen onderscheiding wat nou negatief was en wat niet.

tweede vraag. Ik wil dat de functie begint bij h8 en eindigt bij oneindig (dus waar het laatste getal staat)
hoe vul ik dit in?
over de hele kolom =min(H;H) dus ik dacht =min(h8;h) maar dat werkt niet..

wie kan deze vragen beantwoorden.
gurdi
  dinsdag 15 september 2009 @ 10:50:14 #217
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_72759654
quote:
Op dinsdag 15 september 2009 10:40 schreef gurdi het volgende:
Ik heb een 2 nieuwe vragen

in kolom H staan veel wardes, zowel positief als negatief.

eerste vraag. ik wil ene getal het dichtste bij 0 hebben. een minimum geeft het laagste negatieve getal weer.
is er een functie om het dichtst bij 0 te komen,
of een manier om alle negatieve getallen positief te maken en dan een minimum te doen.
abs()
maar dan heb je idd een extra kolom
quote:
- ik dacht zelf twee manieren met cel eigenschappen veranderen maar dan word er gewoon met negatief doorgerekend en komt er niet het goede antwoord uit bij minimum.
- de functie =ALS(h8<0;"";h8*-1,h8), nadeel je krijgt er een hele rij langs. geen onderscheiding wat nou negatief was en wat niet.

tweede vraag. Ik wil dat de functie begint bij h8 en eindigt bij oneindig (dus waar het laatste getal staat)
hoe vul ik dit in?
over de hele kolom =min(H;H) dus ik dacht =min(h8;h) maar dat werkt niet..

wie kan deze vragen beantwoorden.
een worksheet is gelukkig niet oneindig, neem dus gewoon
min(h8:h65536)
pi_72761248
Als je in A1 tot A3 de waardes hebt {-1, 2, -3), in B1 de 0, dan geeft deze formule in C1 het minimale verschil met 0 (resultaat is 1)
=MIN(ABS(A1:A3-$B$1))
Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter

Het is er lastig en onoverzichtelijk om de laatste cel te vinden om in een formule te gebruiken. Ik raad je dan ook niet aan om dit te doen (het levert ook problemen op als je dubbele getallen hebt in je bereik).

Maar de volgende formule geeft $A$3 als resultaat als A3 de laatst gevulde cel is vanaf A1:
=ADRES(VERGELIJKEN(ZOEKEN(99999999999;A1:A3);A1:A3;0);1)
pi_72798740
Ik heb een vraag over afronden. Ik wil graag bedragen afronden op hondertallen. Dus 125.840 moet worden 125.800. Nu is dit natuurlijk wel mogelijk met de formulie =AFRONDEN(125.840);-2)

Maar ik wil eigenlijk dan een heleboel verschillende bedragen tegelijk kopieeren in die cellen. Dat werkt dus niet als ik overal die formule voor moet gaan zetten. Weet iemand hoe je dat nog op een andere manier voor elkaar krijgt. Iets met celeigenschappen ofzo.

Ik gebruik trouwens de excel 2007 NL versie.
pi_72798745
Ik wil vanaf een commando-regel een csv-bestand (variabel) openen, en daar een vaste lay-out op toepassen, die ik dus in een ander bestand wil opslaan. Ik wil geen macro's gebruiken, omdat ik beveiligingswaarschuwingen wil voorkomen.

Iemand ideeen?
  donderdag 17 september 2009 @ 16:33:46 #221
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_72843677
Leuke vraag:

Ik wil bij een bepaalde datum 12,5 jaar optellen, ivm berekenen van een jubileumdatum.

Dus datum in dienst 01-11-1998, jubileumdatum: 01-05-2011.

Iemand?
heitieh
  donderdag 17 september 2009 @ 16:35:37 #222
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_72843735
=date(year(a1)+12;month(a1)+6;day(a1))
pi_72844467
quote:
Op woensdag 16 september 2009 12:28 schreef Stansfield het volgende:
Ik heb een vraag over afronden. Ik wil graag bedragen afronden op hondertallen. Dus 125.840 moet worden 125.800. Nu is dit natuurlijk wel mogelijk met de formulie =AFRONDEN(125.840);-2)

Maar ik wil eigenlijk dan een heleboel verschillende bedragen tegelijk kopieeren in die cellen. Dat werkt dus niet als ik overal die formule voor moet gaan zetten. Weet iemand hoe je dat nog op een andere manier voor elkaar krijgt. Iets met celeigenschappen ofzo.

Ik gebruik trouwens de excel 2007 NL versie.
Je ontkomt er echt niet aan om een extra kolom te gebruiken ;(

Kan ook met een Macro:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Sub Afronden()

Dim c As Range

For Each c In Selection
    c.Value = Round(c.Value / 100, 0) * 100
Next

End Sub

Selecteer alles wat je wil afronden en voer deze uit :)
pi_72864420
nog 101 posts
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_72868450
Ik heb ook nog een vraagje over Excel.

Ik heb een werkblad met bedragen die via een verwijzing uit een ander tabblad komen. Deze bedragen moeten echter 'vaste' bedragen worden. Het makkelijkst is om alle bedragen over te typen zodat de verwijzing verdwijnt. Alleen gaat het om enkele 1000-en getallen dus dat is te veel van het goede, kan dit ook anders?

Alvast bedankt voor de reactie, ik hoop dat mijn verhaal duidelijk genoeg is.
Single ply roofing, pay less, worthless.
  vrijdag 18 september 2009 @ 11:51:55 #226
231576 -Techno-
De kracht van herhaling
pi_72870339
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 10:44 schreef RoofingBurner het volgende:
Ik heb ook nog een vraagje over Excel.

Ik heb een werkblad met bedragen die via een verwijzing uit een ander tabblad komen. Deze bedragen moeten echter 'vaste' bedragen worden. Het makkelijkst is om alle bedragen over te typen zodat de verwijzing verdwijnt. Alleen gaat het om enkele 1000-en getallen dus dat is te veel van het goede, kan dit ook anders?

Alvast bedankt voor de reactie, ik hoop dat mijn verhaal duidelijk genoeg is.
Kopiëren en dan paste-special values.
We stoppen niet met spelen omdat we oud worden.... We worden oud omdat we stoppen met spelen.
pi_72871001
quote:
Op vrijdag 18 september 2009 11:51 schreef -Techno- het volgende:

[..]

Kopiëren en dan paste-special values.
bedankt, dat is het inderdaad
Single ply roofing, pay less, worthless.
  vrijdag 18 september 2009 @ 14:31:48 #228
158136 Joooo-pi
Do you want a balloon...
pi_72875002
quote:
Op donderdag 17 september 2009 16:35 schreef Beregd het volgende:
=date(year(a1)+12;month(a1)+6;day(a1))
Works like a charm, bedankt.

Heb de laatste tijd druk op mijn werk, dus geen tijd om er mee om te prutsen.
heitieh
  maandag 21 september 2009 @ 09:38:49 #229
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72958834
Ik kom even niet meer er uit

Hoe laat ik de uitkomst van een bepaalde formule altijd naar boven afronden?

De standaard afronding (8,06779799 wordt ¤ 8,07) werkt. Ik wil echter alles afronden naar boven op hele centen (dus ook 8,72297297297 naar ¤ 8,73).
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 21 september 2009 @ 09:42:13 #230
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_72958877
=ceiling(a1;1)

edit:
nog eens edit: met 100sten werkt =ceiling(a1;0,01) ook
  maandag 21 september 2009 @ 09:56:12 #231
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72959133


De formule is L3*B38 en staat in cel J3. De uitkomst ¤ 5,85075. Dat moet dus ¤ 5,86 worden.

Als ik =ceiling(j3;1)L3*b38 doe krijg ik een foutmelding.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 21 september 2009 @ 10:00:15 #232
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_72959229
=ceiling(L3*B38;0,01) dan?
je hebt toch de engelse versie?
  maandag 21 september 2009 @ 10:03:18 #233
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72959304
quote:
Op maandag 21 september 2009 10:00 schreef Beregd het volgende:
=ceiling(L3*B38;0,01) dan?
je hebt toch de engelse versie?
Ah, nee ik heb de nederlandse versie had ik er wel even bij mogen zeggen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 21 september 2009 @ 10:04:26 #234
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_72959332
vervang dan ceiling door AFRONDEN.BOVEN
  maandag 21 september 2009 @ 10:21:17 #235
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_72959689
Heb ik inmiddels ook gedaan Dank je!
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  maandag 21 september 2009 @ 11:26:11 #236
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_72961566
Excel 2007, Engels

Ik wil graag m'n conditional formatting op een andere column toepassen dan de waardes. Wat ik nu heb is:

Piet 3
Gijs 0
Tine 2
Bert 1

Eitje met conditional formatting (rule alles boven aan gemiddelde een strikethrough geven)

En ik wil juist dat dit wordt

Piet 3
Gijs 0
Tine 2
Bert 1

Eventueel naam en aantal beiden strikethrough ook prima. Ik kon via de uitgebreide helpfunctie van Microsoft geen antwoord vinden. Is het uberhaupt mogelijk?

[ Bericht 1% gewijzigd door Stpan op 21-09-2009 11:52:58 ]
pi_72962154
Je moet dan een formule gebruiken in de cel waar Piet staat. Conditionnal formatting op cel A1, met als formule =A2<>0

Deze streept dan de tekst in A1 door als A2 niet gelijk is aan 0.
  maandag 21 september 2009 @ 11:52:14 #238
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_72962361
Maar die strikethrough vindt juist plaats indien de waarde boven het gemiddelde is (om vast te stellen wie aan de beurt is om te plee schoon te maken, en wie boven het gemiddelde zit, diens naam wordt doorgestreept om aan te geven: niet jouw beurt)
Even aangepast hierboven.

Die formatting werkt prima voor column B. Maar wil ik graag 1 op 1 doortrekken naar A.
  maandag 21 september 2009 @ 12:00:06 #239
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_72962581
conditional format met formule "format =b1>average($b$1:$b$4)" en dan je format kopieren voor de rest van kolom A
  maandag 21 september 2009 @ 13:21:06 #240
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_72964719
Die laatste formule krijg ik niet aan de praat.... Er verandert niets in de formatting.

Edit: werkt prima mits >(AVERAGE($B$1:$B$4)) die haakjes ook altijd.... Thanks!

[ Bericht 35% gewijzigd door Stpan op 21-09-2009 13:30:22 ]
  maandag 21 september 2009 @ 13:22:27 #241
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_72964754
tja, bij mij werkt het gewoon
pi_72965553
Ik gaf ook maar een voorbeeld aan, beetje zelf nadenken kan geen kwaad he
Mooi dat het werkt!
  maandag 21 september 2009 @ 14:26:58 #243
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_72966763
Als ik zelf had willen nadenken had ik nadenken had ik wel de handleiding gelezen en niet hier om een oplossing gevraagd.
pi_72985014
quote:
Op maandag 21 september 2009 14:26 schreef Stpan het volgende:
Als ik zelf had willen nadenken had ik nadenken had ik wel de handleiding gelezen en niet hier om een oplossing gevraagd.
Sterf
pi_72988114
quote:
Op maandag 21 september 2009 14:26 schreef Stpan het volgende:
Als ik zelf had willen nadenken had ik nadenken had ik wel de handleiding gelezen en niet hier om een oplossing gevraagd.
lol, je naam staat nu op de zwarte lijst
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 22 september 2009 @ 11:53:58 #246
53851 BoNi
Politiek correct en tolerant
pi_72995974
Wie kan mij helpen met het volgende:
Ik heb in Excel 2007 een 'protected worksheet' waarbij ik tijdens het beschermen van de sheet heb aangegeven dat zowel sorteren als het gebruik van Autofilters toegestaan moet zijn voor gebruikers.
Nu werkt de Autofilter wel, maar als ik wil sorteren krijg ik een melding dat ik de beveiliging van de sheet moet verwijderen omdat sommige cellen gelockt zijn.

Hoe kan ik in een beschermde sheet toch sorteren?
"Hier ligt mijn hart, mijn vreugde, mijn verdriet......"
Schitterend!
  dinsdag 22 september 2009 @ 17:09:03 #247
78499 MrDirk
Lekker Doen!
pi_73008686
Wie kan mij helpen met het importeren van gegevens in Excel?

Ik weet dat je gegevens uit een ander excel bestand makkelijk kunt importeren.
Maar wat ik graag zou willen is dat ik kolommen uit het ene bestand kan 'matchen' (koppelen) met de kolommen uit het ander bestand.

Dus dat ik bijvoorbeeld de kolom met de naam 'Adres' wil matchen met die in het andere bestand kolom 'Adres', aangezien de kolommen niet in dezelfde volgorde staan. Na het importeren staat alles dan alles meteen op de goede plaats.

Ik weet dat het kan als je gegevens van excel in access importeert.
"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" (John Lennon)
  dinsdag 22 september 2009 @ 17:20:54 #248
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_73009204
Je wilt dus in Excel bestand A, de gegevens uit bestand B koppelen op basis van een gemeenschappelijke waarde (adres)?

De functie vert.zoeken in het Nederlands.

Zoekwaarde; de kolom waarin je wilt zoeken in bestand A
Tabelmatrix; de tabel waarin je wilt zoeken naar een gemeenschappelijke waarde. Wel de hele tabel selecteren!
Kolomindex_getal; het nummer van de kolom in Excel bestand B die je wilt tonen in Excel bestand A (dus kolom C is 3 als de tabel in kolom A begint)
Benaderen; als het exact moet overeenkomen ONWAAR, moet het bij benadering de best passende zijn dan WAAR
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 23 september 2009 @ 09:41:44 #249
78499 MrDirk
Lekker Doen!
pi_73030203
quote:
Op dinsdag 22 september 2009 17:20 schreef sanger het volgende:
Je wilt dus in Excel bestand A, de gegevens uit bestand B koppelen op basis van een gemeenschappelijke waarde (adres)?

De functie vert.zoeken in het Nederlands.

Zoekwaarde; de kolom waarin je wilt zoeken in bestand A
Tabelmatrix; de tabel waarin je wilt zoeken naar een gemeenschappelijke waarde. Wel de hele tabel selecteren!
Kolomindex_getal; het nummer van de kolom in Excel bestand B die je wilt tonen in Excel bestand A (dus kolom C is 3 als de tabel in kolom A begint)
Benaderen; als het exact moet overeenkomen ONWAAR, moet het bij benadering de best passende zijn dan WAAR
Hej Sanger, bedankt voor je antwoord. Ik heb er even mee gepuzzeld, maar het is denk ik niet wat ik zoek.

Ik heb een bestaand Excel bestand A met daarin kolommen als Naam, Adres, Postcode, Plaats (ook op die volgorder). Dan heb ik Excel bestand B met daarin kolommen als Plaats, Adres, Naam, Postcode, Leeftijd, Geslacht (ook op die volgorde).

Als ik nu de gegevens van Excel bestand B in die van A importeer, komt bijvoorbeeld Plaats (B) onder Naam (B) te staan. Daarom wil ik bij het importeren aangeven dat hij ze moet koppelen aan de juiste kolommen. Dan staat bij het importeren alles netjes waar het hoort.

Weet je ook hoe dat moet?
"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" (John Lennon)
  woensdag 23 september 2009 @ 11:51:37 #250
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_73033851
Hoe importeer je? Gewoon knippen/plakken?
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 23 september 2009 @ 12:32:26 #251
78499 MrDirk
Lekker Doen!
pi_73034939
quote:
Op woensdag 23 september 2009 11:51 schreef sanger het volgende:
Hoe importeer je? Gewoon knippen/plakken?
Gegevens > Externe gegevens ophalen
"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" (John Lennon)
  woensdag 23 september 2009 @ 12:50:03 #252
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_73035278
quote:
Op woensdag 23 september 2009 12:32 schreef MrDirk het volgende:

[..]

Gegevens > Externe gegevens ophalen
Dat doe ik normaliter niet. Ik kopieer/plak gewoon vanuit het bronbestand. Ik kan je daar niet mee helpen, en heb effe geen tijd om te kijken voor je.
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
  woensdag 23 september 2009 @ 14:47:19 #253
78499 MrDirk
Lekker Doen!
pi_73038412
quote:
Op woensdag 23 september 2009 12:50 schreef sanger het volgende:

[..]

Dat doe ik normaliter niet. Ik kopieer/plak gewoon vanuit het bronbestand. Ik kan je daar niet mee helpen, en heb effe geen tijd om te kijken voor je.
begrijp ik, toch bedankt voor je reactie
"We do not first see, then define, we define first and then see" (Lippmann)
"Life is what happens to you while you're busy making other plans" (John Lennon)
  woensdag 23 september 2009 @ 15:41:17 #254
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_73040047
quote:
Op maandag 21 september 2009 14:26 schreef Stpan het volgende:
Als ik zelf had willen nadenken had ik nadenken had ik wel de handleiding gelezen en niet hier om een oplossing gevraagd.
quote:
Op maandag 21 september 2009 22:38 schreef DaFan het volgende:

[..]

Sterf

Nou nou nou, cynisch grapje moet kunnen toch? Ik leg altijd uit welke infobronnen ik er al op nageslagen heb voordat ik hier kom.
pi_73042161
Ik was ook sarcastisch, er stond " "
  woensdag 23 september 2009 @ 17:02:54 #256
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_73042676
Ik heb weer een vraag (Excel 2007, NL)!

Ik hou mijn tankgeschiedenis voor de auto bij. Dit doe ik op tabblad 1:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
Datum   Begin   Eind   Km's   Liters   ¤   ¤/ℓ   km/ℓ   ℓ/100km   ¤/km   Dagen   Km/dag   Kpk
04-06-09   83205   83357   152   48,07   68,21   1,419   3,16   31,62   0,70   2   76,00   
06-06-09   83357   84300   943   57,80   82,02   1,419   16,31   6,13   0,09   6   157,17   
12-06-09   84300   85230   930   55,98   80,00   1,429   16,61   6,02   0,09   25   37,20   
07-07-09   85230   86148   918   58,72   80,39   1,369   15,63   6,40   0,09   7   131,14   
14-07-09   86148   87148   1000   58,75   83,37   1,419   17,02   5,88   0,08   14   71,43   
28-07-09   87148   88196   1048   58,18   83,72   1,439   18,01   5,55   0,08   21   49,90   
18-08-09   88196   89097   901   55,98   80,00   1,429   16,09   6,21   0,09   16   56,31   
03-09-09   89097   90015   918   58,05   79,47   1,369   15,81   6,32   0,09   19   48,32   


Kpk (kosten per kilometer) is nog leeg, dit komt namelijk uit het 2e tabblad:

1
2
3
4
5
Jaar   Maand   Km's   Liters   ¤   ¤/ℓ   ¤/km   km/ℓ   ℓ/100km   Km/dag   Verzekering   per km   Belasting   per km   Afschrijving   per km   Reparaties   per km   Tot kosten per km
2009   6                                                   0
2009   7                                                   0
2009   8                                                   0
2009   9                                                   0

De opmaak verneukt de layout van de tabel 'een beetje'.. De nullen staan dus in de laatste kolom..


Hier is nog niets ingevuld.. Dit moet dus automatisch gebeuren, behalve de kolommen k (verzekering), m (belasting) en q (reparaties).

Hoe kan ik nou het makkelijkst de km's, liters en ¤'s uit de eerste sheet halen, per maand (dus de maand van kolom A)?

Ik wil eventueel wel de sheet doormailen om het makkelijker te maken..
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 23 september 2009 @ 17:21:55 #257
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_73043183
ik voel een sumproduct aankomen
  woensdag 23 september 2009 @ 17:29:33 #258
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_73043370
in c2:
=SOMPRODUCT((MAAND(sheet1!$a$2:$a$9)=$b2)*(sheet1!d$2:d$9)) en dat doortrekken.
  woensdag 23 september 2009 @ 17:30:20 #259
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_73043389
allemaal geleerd van DaFan
  woensdag 23 september 2009 @ 17:46:11 #260
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_73043805
quote:
Op woensdag 23 september 2009 17:21 schreef Beregd het volgende:
ik voel een sumproduct aankomen
Daar was ik al bang voor
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 23 september 2009 @ 18:35:27 #261
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_73045181
quote:
Op woensdag 23 september 2009 17:29 schreef Beregd het volgende:
in c2:
=SOMPRODUCT((MAAND(sheet1!$a$2:$a$9)=$b2)*(sheet1!d$2:d$9)) en dat doortrekken.
Niet helemaal.. Hij mist nu het jaartal.. In 2010, 2011 en 2012 heb ik in juni, juli, augustus en september al gereden Dat klopt niet

Voor de rest klopt wel
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_73045409


Beregd was er al mee bezig, laat ik m het afmaken ook
  woensdag 23 september 2009 @ 18:46:46 #263
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_73045502
quote:
Op woensdag 23 september 2009 18:43 schreef DaFan het volgende:


Beregd was er al mee bezig, laat ik m het afmaken ook
* qu63 gaat wachten op Beregd

Ik moet me echt eens goed gaan verdiepen in die sumproduct()-shizzle denk ik
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  woensdag 23 september 2009 @ 19:43:38 #264
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_73047517
=SOMPRODUCT((JAAR(sheet1!$a$2:$a$9)=$a2)*(MAAND(sheet1!$a$2:$a$9)=$b2)*(sheet1!d$2:d$9))

wordt het dan
  woensdag 23 september 2009 @ 20:28:53 #265
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_73049103
quote:
Op woensdag 23 september 2009 19:43 schreef Beregd het volgende:
=SOMPRODUCT((JAAR(sheet1!$a$2:$a$9)=$a2)*(MAAND(sheet1!$a$2:$a$9)=$b2)*(sheet1!d$2:d$9))

wordt het dan
Jup!

Het lijkt er op dat het nu allemaal werkt

Thanks!
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_73062952
Goedesmorgens Excelhelden.

Ik heb een excel bestand met 2 tabbladen. Van de 2e sheet heb ik een getal nodig uit bijvoorbeeld I6 die ik ook wil hebben in een cel op sheet 1 maar 1x wil invullen logischerwijs.

Volgens mij is dit redelijk simpel op te lossen. Alleen weet ik niet hoe.

Uw hulp zou zeer welkom zijn.
  donderdag 24 september 2009 @ 10:54:33 #267
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_73063194
quote:
Op donderdag 24 september 2009 10:45 schreef Cracka-ass het volgende:
Goedesmorgens Excelhelden.

Ik heb een excel bestand met 2 tabbladen. Van de 2e sheet heb ik een getal nodig uit bijvoorbeeld I6 die ik ook wil hebben in een cel op sheet 1 maar 1x wil invullen logischerwijs.

Volgens mij is dit redelijk simpel op te lossen. Alleen weet ik niet hoe.

Uw hulp zou zeer welkom zijn.
='naamsheet2'!I6
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
  donderdag 24 september 2009 @ 11:10:50 #268
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_73063628
Of gewoon in een cel staan, = typen en dan met je muis op de andere sheet klikken en het juiste vakje aanklikken. Sheelt wat typewerk.
  donderdag 24 september 2009 @ 11:11:29 #269
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_73063643
quote:
Op donderdag 24 september 2009 11:10 schreef Stpan het volgende:
Of gewoon in een cel staan, = typen en dan met je muis op de andere sheet klikken en het juiste vakje aanklikken. Sheelt wat typewerk.
En minder kans op typfouten
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_73063843
OMG

Duizendmaal dank! (en faal voor mij)
pi_73063982
quote:
Op woensdag 23 september 2009 19:43 schreef Beregd het volgende:
=SOMPRODUCT((JAAR(sheet1!$a$2:$a$9)=$a2)*(MAAND(sheet1!$a$2:$a$9)=$b2)*(sheet1!d$2:d$9))

wordt het dan
pi_73071262
Hi,

Ik probeer in excel een database te maken voor het reward programma van onze klanten mbt het behalen van hun targets.

Bij iedere procent die zij boven hun targets zitten krijgen ze 10 punten. Hoe krijg ik dat in een mooie formule?

Klant 1 102 % 20 punten
Klant 2 101 % 10 punten
Klant 3 101,5 % 10 punten
Klant 4 99 % 0 punten
Klant 5 109 % 90 punten

Dit is dus wat ik uiteindelijk wil. Heb wel dit gevonden maar hoe breid ik dat verder uit?

=IF(AND(A1>101;A1<101,9);10;0)

Help wanted
  donderdag 24 september 2009 @ 15:30:10 #273
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_73071354
quote:
Op donderdag 24 september 2009 15:27 schreef londenmeisje het volgende:
Hi,

Ik probeer in excel een database te maken voor het reward programma van onze klanten mbt het behalen van hun targets.

Bij iedere procent die zij boven hun targets zitten krijgen ze 10 punten. Hoe krijg ik dat in een mooie formule?

Klant 1 102 % 20 punten
Klant 2 101 % 10 punten
Klant 3 101,5 % 10 punten
Klant 4 99 % 0 punten
Klant 5 109 % 90 punten

Dit is dus wat ik uiteindelijk wil. Heb wel dit gevonden maar hoe breid ik dat verder uit?

=IF(AND(A1>101;A1<101,9);10;0)

Help wanted

Dat zou je volgens mij kunnen doen door je IF-functies te nesten.
Kijk anders eens hier: http://spreadsheets.about.com/od/tipsandfaqs/qt/nested_if.htm
Half bezopen is weggegooid geld.
pi_73071415
quote:
Op donderdag 24 september 2009 15:27 schreef londenmeisje het volgende:
Hi,

Ik probeer in excel een database te maken voor het reward programma van onze klanten mbt het behalen van hun targets.

Bij iedere procent die zij boven hun targets zitten krijgen ze 10 punten. Hoe krijg ik dat in een mooie formule?

Klant 1 102 % 20 punten
Klant 2 101 % 10 punten
Klant 3 101,5 % 10 punten
Klant 4 99 % 0 punten
Klant 5 109 % 90 punten

Dit is dus wat ik uiteindelijk wil. Heb wel dit gevonden maar hoe breid ik dat verder uit?

=IF(AND(A1>101;A1<101,9);10;0)

Help wanted
=IF(A1<100,0,(TRUNC(A1-100,0)*10))
Ik zou zeggen zoiets.
Acquisitie n.a.v. deze post wordt niet op prijs gesteld.
Don't you see going to heaven is just in the thought that you might?
As an on-line radio program grows longer, the probability of a German song approaches 1.
pi_73072477
Volgens mij moet er een simpele oplossing voor zijn, maar helaas kom ik er zelf niet uit. Ik gebruik excel 2003 (Engelse versie).
Ik wil een rijtje cellen allemaal verwijzen naar een bepaalde cel, vb (=B1).
Maar het lukt maar niet om het hele rijtje cellen in 1 keer te veranderen. Als ik met de muis de cel naar beneden trek dan wordt alles B1, B2, B3 etc. Met copy en past special lukt het mij ook niet.

Weet iemand misschien hoe ik dit wel kunt doen alles in 1 keer?
Alvast bedankt.
pi_73072602
dollar teken voor het rijnummer en dan doortrekken

=B$1
pi_73073759
Londenmeisje:
=ALS(A1<1;0;(A1-1)*1000)
pi_73074013
quote:
Op donderdag 24 september 2009 16:11 schreef Da.Rock het volgende:
dollar teken voor het rijnummer en dan doortrekken

=B$1
Heel erg bedankt . Het scheelt mij weer enorm veel tijd.
pi_73077127
Hallo Fokkers,

Ik zit hier met een klein dilema.

Ik moet, voor school, een klein excel opdrachtje doen, maar ik zit even vast.

Ik moet nu het programma via een som de BTW (19%) van een bedrag automatisch laten berekenen. Hoe doe ik dat?
Excuse me, but do you suck ballz?
  donderdag 24 september 2009 @ 18:35:03 #280
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_73077298
quote:
Op donderdag 24 september 2009 18:28 schreef RGS18 het volgende:
Hallo Fokkers,

Ik zit hier met een klein dilema.

Ik moet, voor school, een klein excel opdrachtje doen, maar ik zit even vast.

Ik moet nu het programma via een som de BTW (19%) van een bedrag automatisch laten berekenen. Hoe doe ik dat?
A1 bedrag ex btw invullen
B1: =A1*1,19
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_73079300
Hallo beste mensen
(Excel versie 2003, nederlands)
Dit is niet echt een excel vraag maar hoort wel bij excel

Ik ben bezig met een presentatie maar ik kan geen duidelijke uitleg vinden over draaitabellen. Op de site van microsoft staat er een uitleg maar die begrijp ik niet (http://www.microsoft.com/netherlands/artikelen/howto/excel_draaitabel.aspx ). Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om in jip en janneke taal het begrip draaitabellen uit te leggen en /of websites te geven , bedankt
pi_73094297
hallo,

Ik heb een reken blad op blad 2. dan heb ik een subrekenblad op blad 3.
voor sommibge gegevens in blad 2 moet je een sub berekening op blad 3 maken.
dus ik wil een hyperlink, genaamd "subrekening".
die gewoon naar mijn blad3 gaat. om daar het een en ander in te vullen.

Ik had het volgende gedaan maar dat werkt niet:
=HYPERLINK(Blad3!A1;"subrekening")
gurdi
  vrijdag 25 september 2009 @ 11:26:16 #284
53851 BoNi
Politiek correct en tolerant
pi_73095150
Nog een sorteervraagje:
Ik heb een lijstje dat begint met een getal, gevolgd door tekst.
Bijvoorbeeld:
5% - Begin
10% - Iets verder
25% - Op een kwart
50% - Halverwege
75% - Op driekwart
100% - We zijn klaar

Nu wil ik hierop sorteren, alleen als ik dit doe gaat hij automatisch sorteren van A tot Z en komt het lijstje er als volgt uit:
10% - Iets verder
100% - We zijn klaar
25% - Op een kwart
5% - Begin
50% - Halverwege
75% - Op driekwart

De celeigenschappen overzetten naar getal heeft geen invloed.
Hoe zou ik dit kunnen oplossen (ik wil graag deze waarden zo houden en niet bijvoorbeeld 1 - 5% - Begin gebruiken)?
"Hier ligt mijn hart, mijn vreugde, mijn verdriet......"
Schitterend!
pi_73095405
Opsplitsen in meerdere kolommen.
Het blijft een string, en die doet ie alfabetisch.
  vrijdag 25 september 2009 @ 11:38:47 #286
53851 BoNi
Politiek correct en tolerant
pi_73095478
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 11:36 schreef DaFan het volgende:
Opsplitsen in meerdere kolommen.
Het blijft een string, en die doet ie alfabetisch.
Heb nu een macro gemaakt met een custom sort en hier dit lijstje aan toegevoegd, maar dit is inderdaad ook een goede optie. Ik denk nog even na welke het meest praktisch is! Thanks!
"Hier ligt mijn hart, mijn vreugde, mijn verdriet......"
Schitterend!
pi_73095570
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 10:53 schreef gurdi het volgende:
hallo,

Ik heb een reken blad op blad 2. dan heb ik een subrekenblad op blad 3.
voor sommibge gegevens in blad 2 moet je een sub berekening op blad 3 maken.
dus ik wil een hyperlink, genaamd "subrekening".
die gewoon naar mijn blad3 gaat. om daar het een en ander in te vullen.

Ik had het volgende gedaan maar dat werkt niet:
=HYPERLINK(Blad3!A1;"subrekening")
=HYPERLINK("[bestandsnaam.xls]Blad3!A1";"Subrekening")
pi_73099918
quote:
Op donderdag 24 september 2009 16:44 schreef DaFan het volgende:
Londenmeisje:
=ALS(A1<1;0;(A1-1)*1000)
Thanx! Het is me gelukt :-)
  maandag 28 september 2009 @ 11:01:29 #289
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_73174791
quote:
Op donderdag 24 september 2009 19:34 schreef Stephan1237 het volgende:
Hallo beste mensen
(Excel versie 2003, nederlands)
Dit is niet echt een excel vraag maar hoort wel bij excel

Ik ben bezig met een presentatie maar ik kan geen duidelijke uitleg vinden over draaitabellen. Op de site van microsoft staat er een uitleg maar die begrijp ik niet (http://www.microsoft.com/netherlands/artikelen/howto/excel_draaitabel.aspx ). Zou iemand zo vriendelijk willen zijn om in jip en janneke taal het begrip draaitabellen uit te leggen en /of websites te geven , bedankt
Een draaitabel in Jip en Janneke-taal. Ik gebruik een draaitabel vaak om een grafiek te maken van hoeveel mensen (te herkennen aan een personeelsnummer) er in welke fase van hun beoordelingstraject zitten (fase 1, 2, 3, 4).

Het mooie aan een draaitabel is dat je zeer flexibel kunt inrichten wat je wilt weergeven. Je plakt er zo wat rijen of columen tegenaan.

1. je selecteert een hoop rijen en columnen waarin (oa) de personeelsnummers, manager en afdelingen staan en de draaitabel opent in een nieuwe tab
2. je krijgt een kwadrant met daarin rijen, columen, filters en waardes.
3. de waarde is bij mij het totaal van alle personeels nummers (het aantal personeelsnummers, die de waarde van die nummers bij elkaar opgeteld)
4. op de rijen staat afhankelijk van het rapport de business unit, afdeling of de manager
5. op de columnen staat dan de status (fase 1,2,3 of 4)

Het flexibele is nu dat je middels een filter waardes kunt filteren (bijv. een HR manager wil weten wie er nog in fase 1 zitten, filter je de rest eruit).
Een afdelingshoofd wil alleen informatie over zijn afdeling, en dat dan per submanager. (alleen die afdeling in de filter, en als extra rij managers toevoegen)

En zo werkt een draaitabel. Ik heb nooit een goede uitleg kunnen vinden, totdat ik het deed. Good luck!
pi_73175819
Ik ben momenteel een aantal grafieken aan het maken en deze plak ik in word. Alle grafiek zijn hetzelfde, behalve de waarden verschillen, de formules niet. Toch krijg ik de ene grafiek goed in Word geplakt, maar de andere wordt hij het vergroten voor de helft niet zichtbaar. Hoe is dit mogelijk en vooral, hoe kan ik dit voorkomen?
  maandag 28 september 2009 @ 11:52:30 #291
43584 Beregd
absolutely inch perfect
pi_73175909
ik doe altijd plakken speciaal als picture, dan gebeurt er normaal niets wat je zelf niet wil.
pi_73176065
quote:
Op maandag 28 september 2009 11:52 schreef Beregd het volgende:
ik doe altijd plakken speciaal als picture, dan gebeurt er normaal niets wat je zelf niet wil.
Ja dat had ik bij de eerste afbeelding ook, maar bij de tweede en derde wordt de rechterhelft wit. Als ik dan op edit picture klik dan staat hij er wel volledig, maar veranderd de opmaak van de afbeelding (de tekst komt bijvoorbeeld verticaal onder de waardebalken ipv schuin).
pi_73176246
Het irritante is, wanneer ik het uitprint is het wel gewoon goed.
  maandag 28 september 2009 @ 12:06:12 #294
73305 Stpan
Zullen wij laten hoo-ooren...
pi_73176267
Wat meer werk, maar ik maak een screenshot (met SnagIt of control printscreen en dan in Paint selecteren wat ik nodig heb) met de wekelijkse rapportages die ik oplever. Geen gezeur, what you see is what you get....
pi_73176576
quote:
Op maandag 28 september 2009 12:06 schreef Stpan het volgende:
Wat meer werk, maar ik maak een screenshot (met SnagIt of control printscreen en dan in Paint selecteren wat ik nodig heb) met de wekelijkse rapportages die ik oplever. Geen gezeur, what you see is what you get....
Ja heb ik ook aan gedacht en ga ik zo dan ook even proberen. Ik vind het alleen irritant dat de weergave in excel niet heel goed is, maar dat blijkt tijdens het printen dan toch positief te zijn. Ik hoop dan dat de printscreen dit niet overneemt.
Ik ga er even mee sleutelen en dan zie ik vanzelf wel wat het resultaat is. Heb toch zat tijd

edit: waarom komt er dan in Word zo'n balk onder de afbeelding?

[ Bericht 3% gewijzigd door EddyAlbena op 28-09-2009 12:30:34 ]
pi_73179618
Ik heb het al opgelost. Ik had in Word boven de afbeelding telkens een lijstje ingedeeld in kollomen. Deze opmaak werd doorgetrokken naar het veld van de afbeelding waardoor dat deel wegviel
pi_73189366
Heren/dames

Weten jullie of er in plugin is een methode om bijvoorbeeld tekst files met komma delimitation vanuit de explorer in 1 keer goed te openen? Als je deze nu gaat openen met exel dan worden ze gewoon in 1 cel gegooid. Nu moet ik elke keer excel starten en dan file > open de tekst file openen.

Is er een handigheidje?
pi_73189657
quote:
Op maandag 28 september 2009 19:33 schreef Godtje het volgende:
Heren/dames

Weten jullie of er in plugin is een methode om bijvoorbeeld tekst files met komma delimitation vanuit de explorer in 1 keer goed te openen? Als je deze nu gaat openen met exel dan worden ze gewoon in 1 cel gegooid. Nu moet ik elke keer excel starten en dan file > open de tekst file openen.

Is er een handigheidje?
Dat is nog niet handig genoeg?

Optie 1. rename alle files naar .csv (comma separated values), als het goed is worden deze automatisch uitgesplitst

Optie 2:
Start het opnemen van een macro (in je persoonlijke macro bestand), open de file zoals je normaal doet en als de file geopend is stop het opnemen van de macro.
Vervolgens ga je de macro editen en vervang je het deel waar je de file opent door een file open dialoog. http://www.mrexcel.com/archive/VBA/19208.html
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_73192736
quote:
Op maandag 28 september 2009 19:40 schreef Deetch het volgende:

[..]

Dat is nog niet handig genoeg?

Optie 1. rename alle files naar .csv (comma separated values), als het goed is worden deze automatisch uitgesplitst

Optie 2:
Start het opnemen van een macro (in je persoonlijke macro bestand), open de file zoals je normaal doet en als de file geopend is stop het opnemen van de macro.
Vervolgens ga je de macro editen en vervang je het deel waar je de file opent door een file open dialoog. http://www.mrexcel.com/archive/VBA/19208.html
Het is inderdaad niet handig
Als ik een stuk moet scripten en daar komt vanwege logische redenen een txt uit moet ik die zeker gedurende het bouwen en testen misschien zelfs honderden keren per dag openen. Dan is elke muisklik er eentje te veel.
Ik wil dan ook alleen de output zien en doe voor de rest niks met de data. Het is open en gelijk weer close.

Dat laatste ga ik even bekijken of dat wat helpt. tnx.
  maandag 28 september 2009 @ 21:17:13 #300
14320 TR08
Verschijnt direct onder je ...
pi_73193275
Ik heb een sheet gebeund waarin ik mijn T-mobile rekeningen kan plakken om zo snel een declaratie te kunnen maken van mijn zakelijke gesprekken met mijn prive mobiel.

Op het moment staan alle telefoonnummers in een macro gezet maar dit is wat veel typwerk bij het toevoegen van nieuwe nummers. Het kan namelijk voorkomen dat een nummer niet altijd uit tien cijfers bestaat (bijv. buitenlanders, service nrs), het kan zijn dat de laatste vier cijfers door een * vervangen zijn etc.

Wat ik nu wil proberen is het volgende:
-In een werksheet alle nummers zetten (eitje)
-Bij elk nummer de mogelijke alternatieve geadministreerde nummers maken dmv tekstfuncties (dit werkt al)
-Een formule beunen in een cel waarmee ik kijk of een gebeld nummer ergens voorkomt in de array met telefoonnummers. Het enige dat terug hoeft te komen is TRUE of FALSE (of iets gelijkwaardigs), positie van een gevonden nummer in een lijst boeit me niet.

Ik heb nu drie kolommen met telefoonnummers in de sheet staan. Eentje is hand ingeklopt en de andere twee zijn uitgerekend. Samen dus 3 kolommen met telefoonnummers waarin gezocht moet worden.

Voor het probleem zie ik twee oplossingen:
1) Een creatieve formule met standaard excel formules (die heb ik niet kunnen vinden)
2) Zelf een macro beunen waarin alle kolommen afgelopen worden om te kijken of het telefoonnummer misschien daarin staat.

Optie 2 zal me op zich wel kunnen lukken, maar ik doe liever optie 1. Hoe kan ik dat doen? De help van standaard zoekfuncties van excel (2003 US) helpen mij niet verder.
pi_73196176
quote:
Op maandag 28 september 2009 11:01 schreef Stpan het volgende:

[..]

Een draaitabel in Jip en Janneke-taal. Ik gebruik een draaitabel vaak om een grafiek te maken van hoeveel mensen (te herkennen aan een personeelsnummer) er in welke fase van hun beoordelingstraject zitten (fase 1, 2, 3, 4).

Het mooie aan een draaitabel is dat je zeer flexibel kunt inrichten wat je wilt weergeven. Je plakt er zo wat rijen of columen tegenaan.

1. je selecteert een hoop rijen en columnen waarin (oa) de personeelsnummers, manager en afdelingen staan en de draaitabel opent in een nieuwe tab
2. je krijgt een kwadrant met daarin rijen, columen, filters en waardes.
3. de waarde is bij mij het totaal van alle personeels nummers (het aantal personeelsnummers, die de waarde van die nummers bij elkaar opgeteld)
4. op de rijen staat afhankelijk van het rapport de business unit, afdeling of de manager
5. op de columnen staat dan de status (fase 1,2,3 of 4)

Het flexibele is nu dat je middels een filter waardes kunt filteren (bijv. een HR manager wil weten wie er nog in fase 1 zitten, filter je de rest eruit).
Een afdelingshoofd wil alleen informatie over zijn afdeling, en dat dan per submanager. (alleen die afdeling in de filter, en als extra rij managers toevoegen)

En zo werkt een draaitabel. Ik heb nooit een goede uitleg kunnen vinden, totdat ik het deed. Good luck!
Nog bedankt voor de uitleg
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')