abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  donderdag 18 juni 2009 @ 10:07:34 #1
259886 pessie
There's a new chef in tow
pi_70122340
Vorige topic: Borstvoeding deel 53

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic

[ Bericht 1% gewijzigd door BE op 18-06-2009 10:25:01 ]
  donderdag 18 juni 2009 @ 10:08:30 #2
259886 pessie
pi_70122366
Hallo!
Ik ben behoorlijk nieuw binnen FOK! Maar heb toch al een vraag binnen dit topic. Ik heb een vriendin met een dochter van 10 maanden. Ze is 6 weken zwanger maar is nog niet klaar met borstvoeding geven aan haar dochter. Ik heb toen gezegd, als leek, dat ik dacht dat het beter was te stoppen, zodat ze haar energie kan gebruiken voor haar nieuwe kindje. Hoe zit dit eigenlijk? Als ze wel door zou gaan, is dit dan slecht voor baby 1, baby 2 of voor de moeder? Of maakt het allemaal niets uit?
Zijn er anderen die hier ervaring mee hebben?
Ik zou het erg fijn vinden hier reacties op te krijgen!
pi_70122393
TVP

En ik weet het niet zo goed, heb geen ervaring met tandemvoeden en ken ook niemand die het doet, maar volgens mij zijn hier op fok wel ervaringsdeskundigen? Weet het ook niet zeker eigenlijk.
pi_70122443
ze kan het proberen, het is zeker niet schadelijk voor moeder en kind.
Er is alleen de kans dat vanwege de hormonen de melk terug gaat lopen, maar dat merkt ze dan snel genoeg.
pi_70122751
Dat kan zeker geen kwaad, ze kan gewoon door gaan op de manier die voor haar het prettigst is. Soms loopt de melk terug, soms niet. Soms is dat reden voor de moeder om het voeden af te bouwen of reden voor het kind om het niet meer te willen.
Maar het hoeft niet, heel veel moeders voeden gewoon door en hebben daarna twee kinderen aan de borst.
  donderdag 18 juni 2009 @ 10:50:43 #6
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_70123452
Ik kijk juist uit naar het tandemvoeden. Twee kindjes aan de borst, lijkt me heel bijzonder...
Ik hoop dat het ooit lukt.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_70125280
Wat al gezegd werd... het is een fabeltje dat het niet goed zou zijn voor één van beide kindjes als de borstvoeding wordt doorgezet tijdens de zwangerschap.
En het kost ook niet meer energie dan gewoon voeden zonder zwanger zijn. De vermoeidheid komt door het zwanger zijn en niet door de borstvoeding die wordt doorgezet. Zowat elke zwangere is doodop in die eerste maanden.

Toen ik zwanger werd van mijn tweede, was mijn eerste kindje 11 maanden en nog aan de borst. Ik had heel snel een dip in de productie, en met 14 maanden ongeveer was de borstvoeding hier volledig gedaan.

Maar ik ken vrouwen (ook hier in het topic) die wel doorgevoed hebben, bvb Jelief.
(Owlet ook?)
pi_70125589
Nee, ik niet.
pi_70126276
BassMiss ook toch?

Hier loopt de bv vanaf het begin op rolletjes. En ik vind het eigenlijk steeds leuker worden. Als L. honger heeft dan spert hij z'n kleine mondje zo wijd mogelijk open, net een vogeltje, en dan valt hij echt aan. Soms mist hij daarbij de tepel wel in z'n enthousiasme en ligt hij op een stuk huid te zuigen
pi_70126475
Als ze de huid te pakken hebben AU!

Ik ken wel een aantal tandemvoedende mama's en daar gaat het perfect.
Zelf verder geen ervaring met tandemvoeden dus daar kan ik niet bij helpen.
Maar ik had het ook zeker gedaan als het aan de orde was geweest.
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:16:48 #11
259886 pessie
pi_70126504
Bedankt! hier heeft ze denk ik wel wat aan, en ikzelf vind het ook handig te weten.
pi_70126600
Zuigzoenen Op je borst Of op je arm als ze die te pakken krijgen
  donderdag 18 juni 2009 @ 12:30:36 #13
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_70127009
Ik heb doorgevoed totdat ik ongeveer 2,5 maand zwanger was. Devin dronk steeds minder graag en vaak, trok af en toe ook een vies smoeltje. Ik denk dus echt dat de smaak van de melk veranderd was waardoor hij sneller de interesse verloor. Nou speelt wel mee dat ik vrijwel niks kon binnenhouden en zelfs uitgedroogd ben opgenomen geweest, denk dat zoiets best wel invloed gehad heeft op de melk(productie en smaak).

Jore, een echt succesverhaal dus!
.... met gevoel voor drama....
  donderdag 18 juni 2009 @ 20:32:43 #14
108648 cattie
lieve moeder
pi_70144514
quote:
Op donderdag 18 juni 2009 12:19 schreef freecell het volgende:
Zuigzoenen Op je borst Of op je arm als ze die te pakken krijgen
Dat kreeg Ive wel eens voor elkaar..

Fijn dat het zo goed gaat Jore. Hier gaat het ook uitstekend. Nog 2,5 week en dan voed ik alweer een half jaar! Alleen Fee heeft sinds een paar dagen groene poep. Ik weet alleen iets over voormelk en achtermelk, maar kan niet vinden of het schadelijk is. Ze lijkt ook buikpijn te hebben, of in ieder geval wat krampjes en veel scheetjes.
pi_70145305
het kan ook dat ze reageert op iets wat jij gegeten hebt of dat ze "gewoon" een buikgriepje heeft. Hopelijk is het iets eenmaligs
  donderdag 18 juni 2009 @ 21:17:12 #16
108648 cattie
lieve moeder
pi_70145979
Ik wacht wel ff af. Ze kan ook nog heerlijk lachen en spelen, dus ernstig is het zeker niet.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 21:47:55 #17
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_70180469
oeke, hoe gaat het nu?
I am unconditionally and irrevocably in love with him.
I'm 97% sure you don't like me, I'm 100% sure I don't care.
pi_70180621
Bijna een jaar borstvoeding
Binnenkort een keer naar een informatiebijeenkomst van de VBN en dan gaat mijn aanmelding ook de deur uit (bijeenkomst is verplicht). 1e scholingsdag is dan in oktober...leuk leuk leuk!
pi_70180666
Leuk dat je cp gaat worden mrien! En gefeliciteerd met je bijna-jaar
  vrijdag 19 juni 2009 @ 21:54:53 #20
125853 Ticootje
<3 6970 <3
pi_70180699
leuk mrien, tot in oktober dan. Gezellig!
pi_70181289
Wat leuk Mrien!
pi_70183963
Wat goed Mrien!
enne wat is cb?
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 21:47 schreef Ticootje het volgende:
oeke, hoe gaat het nu?
Lief dat je het vraagt.
Gisteren was heel heftig. Ik voelde geen toeschietreflex meer en ook bij het kolven kreeg ik er nog maar 40-50 cc uit ipv 100cc.
Toen kreeg ik ook nog woorden met en stond ik huilend met Kobus in mijn armen een flesje kunstvoeding te maken. Die tranen die op zjn hoofdje vielen

Poeh wat rot was dat. gelukkig hebben we het snel weer bijgelegd en zijn we vandaag weer naar de lactatiekundige geweest.
Ik heb voor maandag een afspraak en ze gaf me advies over kolven en een ander flesje. Dat eerste flesje, de breastflow oid was toch te zwaar voor hem, voeden duurde te lang en hij kreeg niet genoeg binnen.
Nu hebben we avent. Het drinken gaat een stuk sneller en hij is een stuk tevredener.
hij laat net zijn eerste harde boer!

En ik probeer een regeldag na te doen, met kolven.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_70187951
cp is contactpersoon van de vbn.

Wat een rotstart heb jij! Ik heb er echt respect voor dat je doorzet. Regeldag kolven, lijkt mij heel zwaar.
pi_70188001
Oeke, ik vind je echt heel stoer! Heb jij dat nu ook, dat ondanks héél ingewikkeld allemaal, stoppen niet echt als een optie voelt?

Maar echt, super! dat je doorgaat met proberen
pi_70188059
Nee,stoppen is ind geen optie,maar het komt wel dichterbij helaas. Vanochtend ging het kolven alweer een stuk beter nadat ik vannacht best vaak even had gekolfd. Het is niet mijn grootse hobby, maar nu doe ik een kant tegelijk en heb ik een hand vrij. Dat scheelt enorm!
Verder wacht ik maandag af. Maar ik vertrouw gewoon op mezelf en Kobus.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')