abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_67603678
Vorige topic: Borstvoeding deel 52

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic

[ Bericht 0% gewijzigd door RockabeIIa op 13-04-2009 20:03:36 ]
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
pi_67603748
Hoi!
En koot: ik heb daar ooit een docu over gezien, zag er niet heel gezond uit inderdaad
pi_67603820
Dakota weer wat vergeten? (Je sloot net het topic voor m'n neus )

Dakota; hier heeft Amber in het begin geklusterd; daarbij dronk ze erg traag; dus ik was bijna de hele dag bezig met voeden. Dat gaat over
Nu ben ik dus weer bang dat ze te weinig drinkt om m'n productie goed op peil te kunnen houden (Wat dus wel lukt/goed zit, maar toch).

Overigens ben ik zeker wel trots dat ik langer bv kan geven, en me daar ook voor inzet. Het klopt ook bij m'n gevoel (ik hou graag een oogje op de natuur/roots van de mens ondanks dat ik pro-vooruitgang ben; maar sommige dingen vind ik gewoon belangerijk voor onze eigen ontwikkeling; huidcontact bijv). Ik heb gelukkig geen lelijke dingen gehoord van m'n omgeving; maar ben me natuurlijk wel bewust van dat het niet zo heel erg voor de hand liggend is voor iedereen om lang te voeden. Ik wil me bij openbaar voeden ook niet ergens in een hoekje verstoppen alsof ik me moet schamen; het voelt gewoon vreemd nu Amber toch zichtbaar ook een wat grotere meid wordt, maar ik ga gewoon door en even kijken hoe ik hier voor mezelf mee om moet gaan.

Wat betreft rawfeeding en geen inentingen; hele andere discussie; maar ik vind in beiden wel wat zitten;maar bij het volledige plaatje kies ik voor anders. bij rawfeeding vind ik dan dat je ook voor het volledige pakket moet gaan; vlees ook; insecten etc; en dat gebeurd vaak niet. Er zit wat in gezien ik graag naar onze roots kijk; maar ik blijf ook graag met beide benen in de huidige maatschappij staan waarbij ikwel bewust blijf van het een en ander (nadenken over voedsel, wat is goed, wat niet, en ik hou ook van ongezond voedsel ).
"Next was Llewella, whose hair matched her jade-colored eyes. For some reason, I knew she was not like the rest of us."
Amber Mae
  woensdag 1 april 2009 @ 10:44:30 #4
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_67604937
Een heleboel mensen staan er niet bij stil dat die inentingen niet eens verplicht zijn, of dat je ze kunt uitstellen. Stel dat Annicka bijvoorbeeld heel sterk op de prikjes reageert, kun je gewoon zeggen: over een jaar nog een keer, ofzo.
  woensdag 1 april 2009 @ 11:21:28 #5
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_67606013
Mijn man heeft niet alle inentingen gehad vanwege heftige reacties op de pokkenprik (de rest heeft hij wel gehad). Gelukkig hebben mijn kinderen geen heftige reacties op de inentingen.

Ik las laatst in een babyblaadje reclame voor opvolgmelk, waarbij ik weer gesterkt werd in het plan om voorlopig nog niet te stoppen. Er stond iets in over dat de afweer van de kinderen tot 3 jaar nog in ontwikkeling is en dat die melk daar op inspeelde, door er stoffen aan toe te voegen die ook in moedermelk zit. Dus tot 3 jaar voeden is zo gek nog niet . Ik heb zelf geen idee of ik zolang blijf voeden, dat ligt natuurlijk ook aan Marlien.
Mijn moeder maakte laatst wel een opmerking dat ze het toch wel een vreemd gezicht vond, zo'n grote baby aan de borst. Ze relativeerde de opmerking wel: je ziet het zo weinig. Maar Daan vertelde haar dat het helemaal niet raar was (hij ziet het natuurlijk dagelijks) .
Wat ik wel vreemd vond, ik zag een kind van 2 jaar uit een flesje drinken. Ik leer Marlien uit een (tuit)beker te drinken, dus ze drinkt eigenlijk nooit meer uit een fles.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_67645442
Lotte drinkt eigenlijk alleen nog maar goed op de slaapkamer en als het heel rustig is. In het openbaar zou dus niet eens echt meer lukken denk ik. Ik voed dan bijvoorbeeld even in de auto als we ergens zijn, meer voor haar en mijn eigen rust.
  donderdag 2 april 2009 @ 14:55:32 #7
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_67646174
Ik leer Annicka we uit een flesje drinken, gewoon omdat ik dan 's avonds ook nog eens weg kan ofzo. Ik had best veel hobby's namelijk, dus ik wil op zijn minst een of twee hobby's houden... En ik hoop toch ook best lang te voeden, als het niet live gaat, dan maar gekolfde melk.

Hier is Annicka soms ook best afgeleid, maar als ze echt honger heeft dan drinkt ze wel goed.

Ik heb de borstkolf besteld, hopelijk is ie morgen of overmorgen binnen.
pi_67646848
Zowel bewust als onbewust ben ik de laatste tijd weer erg bezig met bv. Ik droom erover en kan er soms zomaar ineens heeeeeel erg naar verlangen. Vooral als ik een vrouw zie voeden in het openbaar, ik zwijmel er dan helemaal bij weg.
2 weken terug voelde mijn borst ineens heel zwaar en gespannen aan, alsof het de hoogste voedtijd was ofzo. Voor de grap ontblootte ik hem en zei tegen Devin "wil je drinken bij mama?" en hij hapte aan
Helaas helemaal verkeerd en de zuigbeweging die hij maakte voelde heel vreemd en echt niet zoals ik me herinnerde van een paar maanden terug. Hij is het helemaal verleerd en terwijl hij het grappig vond en nog een paar keer aanhapte, liepen de tranen me over de wangen. Ach, die hormonen ook

Hierbij nog even een voor alle mama's die voeden, of dat nou makkelijk gaat of niet.
Het is zo speciaal, zo bijzonder... En tegelijk de normaalste zaak van de wereld. Dat "de buitenwereld" die mening niet altijd deelt is helaas niet te veranderen, maar daar moet je je maar niks van aantrekken!
Ik heb Devin zo'n 18 maanden gevoed en ben gestopt omdat ik zwanger raakte en (dus?) niet meer genoeg (lekkere) melk had waardoor hij de interesse verloor. Het grote voordeel dat het opleverde (niet meer wakker worden voor de aangewende nachtvoedingen) vond ik niet opwegen tegen de nadelen van bv-mama af zijn.
Maar ja, over een paar maanden mag ik weer vol aan de bak
.... met gevoel voor drama....
pi_67647292
Welke heb je besteld DolleMina?

Nog even geduld Kersjes!
  donderdag 2 april 2009 @ 15:50:37 #10
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_67647914
Hoe groot is het 'risico' eigenlijk dat je melk niet meer lekker is als je zwanger bent? Of dat de productie terug loopt?

De Ameda lactaline (dubbelzijdig elektrisch), plus een tas plus koelelementen.
  donderdag 2 april 2009 @ 16:18:18 #11
190221 Kersjes
zoet & zuur
pi_67648788
DolleMina, geen idee eigenlijk. Het hoeft ook niet perse te gebeuren volgens mij, bijv. Jelief en Bass-Miss hebben de hele zwangerschap met succes kunnen blijven voeden. Ik merkte het wel heel duidelijk, Devin kreeg er bijna niks meer uit en trok soms vieze smoeltjes tijdens het drinken. Maar ja, ik was zelf ook behoorlijk uitgedroogd en verzwakt door het vele spugen, daar kan het ook door gekomen zijn.

Hoezo eigenlijk, heb je wat te melden ofzo?
.... met gevoel voor drama....
  donderdag 2 april 2009 @ 17:54:59 #12
159416 DolleMina
roept maar wat...
pi_67651746
quote:
Op donderdag 2 april 2009 16:18 schreef Kersjes het volgende:
DolleMina, geen idee eigenlijk. Het hoeft ook niet perse te gebeuren volgens mij, bijv. Jelief en Bass-Miss hebben de hele zwangerschap met succes kunnen blijven voeden. Ik merkte het wel heel duidelijk, Devin kreeg er bijna niks meer uit en trok soms vieze smoeltjes tijdens het drinken. Maar ja, ik was zelf ook behoorlijk uitgedroogd en verzwakt door het vele spugen, daar kan het ook door gekomen zijn.

Hoezo eigenlijk, heb je wat te melden ofzo?
Neuh, helemaal niet. Maar het zou bijvoorbeeld wel een overweging zijn om zeker twee jaar te wachten om voor een tweede te gaan, zodat Annicka in ieder geval twee jaar borstvoeding krijgt.
  vrijdag 3 april 2009 @ 09:49:10 #13
141023 ik80
leer het mij zelf te doen
pi_67667919
Stomme vraag, hoe warm je gekolfde melk op?
(gister 125 cc uit 1 borst gekregen door te kolven! met d ehand in een vrij korte tijd dat bied hoop voor als ik weer aan het werk ga!)
Oh en ben zo blij, ben al bijna 6 weken bv aan het geven en het gaat zo goed! Met Lott waren we al aan het afbouwen.
pi_67668293
Variety is the spice of life
  vrijdag 3 april 2009 @ 10:11:47 #15
141023 ik80
leer het mij zelf te doen
pi_67668487
Oke, ik heb het gevonden, thanks!
pi_67669196
quote:
Op donderdag 2 april 2009 17:54 schreef DolleMina het volgende:

[..]

Neuh, helemaal niet. Maar het zou bijvoorbeeld wel een overweging zijn om zeker twee jaar te wachten om voor een tweede te gaan, zodat Annicka in ieder geval twee jaar borstvoeding krijgt.

Bij mij zou het niet gelukt zijn hoor, Fons bleef wel 'drinken' maar er was geen melk meer. Ik denk dat dat toch een probleem zou zijn moest hij jonger geweest zijn.
En de tweede nacht had Elodie ook echt honger volgens mij. Het moest gewoon weer op gang komen.
Niks vraag en aanbod tijdens de zwangerschap dus, het ging puur hormonaal.

Fons heeft nu zelfs nog liefst een zo leeg mogelijke borst. Dikwijls stopt hij gewoon als het toeschiet.
pi_67669602
Ik merk sinds een paar dagen dat Thomas een voorkeur heeft gekregen voor mn rechterborst. Uit links drinkt hij echt nauwelijks meer, echt alleen maar een paar slokjes .
Mijn borstvoeding gaat zo goed, ik zou het echt heel jammer vinden als hij nu niet meer uit links wil drinken, want dan zal ik (denk ik) moeten gaan bijvoeden. En dat wil ik eigenlijk niet!
pi_67669669
quote:
Op vrijdag 3 april 2009 10:48 schreef Reinhilde het volgende:
Ik merk sinds een paar dagen dat Thomas een voorkeur heeft gekregen voor mn rechterborst. Uit links drinkt hij echt nauwelijks meer, echt alleen maar een paar slokjes .
Mijn borstvoeding gaat zo goed, ik zou het echt heel jammer vinden als hij nu niet meer uit links wil drinken, want dan zal ik (denk ik) moeten gaan bijvoeden. En dat wil ik eigenlijk niet!

Hoeft toch niet, mijn tante had dat ook en die gaf dan gewoon verder met 1 borst.
Ze liep alleen nogal uit evenwicht soms.
pi_67669775
Ok, dat geeft moed!

Ik vind het wel raar, dat hij ineens zo'n voorkeur heeft. Mijn kleine grote jongen. (volgens de wii fit weegt 'ie al 7,3 kilo!)
  vrijdag 3 april 2009 @ 10:57:56 #20
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_67669919
Reinhilde, ik heb 6 maanden bv gegeven met alleen links, dus dat kan prima Je ene borst neemt gewoon dat deel van de productie over
Saartje
pi_67669978
ja, dat is ook zo! Was je toen Saar al aan het bijvoeden, als in, vast voedsel? Of was het al vanaf het begin?
  vrijdag 3 april 2009 @ 11:00:40 #22
153480 Maneki.Neko
sloopkogel©
pi_67670013
Ik was toen net begonnen met bijvoeden, maar dat waren zulke kleine beetjes dat dat weinig uitmaakte. Pas met 8 maanden ging ze wat grotere hoeveelheden eten. Ze kwam wel nog een keer of 8 voor de borst toen.
Saartje
pi_67670081
Bijvoeden zou sowieso niet hoeven hoor! Tweelingmoeders voeden ook, ieder kind één borst
De kans is ook groot dat hij wel weer bij draait. Gewoon aan blijven bieden, misschien een keer van houding veranderen (al de rugbyhouding geprobeerd, misschien wil hij niet op die ene zij liggen), heeft hij oorpijn of oorpijn gehad?
pi_67671562
Owlet, daar zeg je wat! Hij heeft denk ik oorpijn, iig gehad. Ik heb hem heel vaak aan zn rechteroor zien trekken, en nu krabbelt hij daar ook.
Hij heeft trouwens nu net wel weer links gedronken , niet bijster veel maar meer dan een paar slokjes.

Ik blijf het inderdaad gewoon aanbieden, dat is het beste denk ik. Ik voed hem vaak liggend, dat hij naast me ligt. Rugby houding hebben we al een hele tijd niet meer gedaan, ga ik straks weer eens proberen.

Bedankt voor het meedenken!
pi_67680411
Fijn dat het weer iets beter ging met drinken Reinhilde. Lotte heeft het ook een tijdje gehad dat ze een borst niet meer wilde drinken. Zo spontaan als het kwam ging het ook weer over. Er staat me iets bij dat het ook rond dezelfde tijd was dat ze een lichte oorontsteking had, niet lekker was en tandjes kreeg, maar dat weet ik even niet meer zo zeker.

Fijn dat het zo goed gaat ik80!
En 125cc is super!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')