Ja, daar heb je gelijk in. Maar de gevolgen zijn wel dat de kinderen daar harder de dupe van worden dan de ouders.quote:Op woensdag 17 juni 2009 13:09 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
tough luck, op de pof leven en maar vertrouwen op de ontroerend goed zeepbel wordt uiteindelijk gestraft
Boe fucking hoequote:Op woensdag 17 juni 2009 13:11 schreef sanger het volgende:
[..]
Ja, daar heb je gelijk in. Maar de gevolgen zijn wel dat de kinderen daar harder de dupe van worden dan de ouders.
Daarop is volgens mij maar 1 antwoordt mogelijk: het draagkrachtbeginsel waarop de Nederlandse samenleving geschoeid is.quote:Op woensdag 17 juni 2009 13:14 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Boe fucking hoe
Waarom moet ik daar voor betalen? Waarom ben je als je geen risicos neemt, niet in ijslandse banken zit, niet aandelen least en geen schulden maakt de grabbelton voor een staat die stemmen wil kopen van huilies die lopen huilen op TV dat het pyramidefonds er met hun kindergeld vandoor is?
Ik ben faliekant tegen opvoeding vanuit de Staat.quote:Op woensdag 17 juni 2009 12:33 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Het gevaar van een door de staat gefaciliteerde opvoeding is dat kinderen erg op elkaar gaan lijken. Of het nu in het hele land is of slechts in de regio (wanneer de staat enkel losjes op de achtergrond aanwezig is) eenvormigheid bespeurt, het gevaar bestaat. Dat zie je in Scandinavië. Dan zie je dat kinderen in een bepaalde regio erg eenvormig zijn.
Tegelijkertijd zijn de voordelen legio: iedereen krijgt gelijkere kansen, er is minder wangedrag, men leert goed met elkaar om te gaan, men leert sociaal met iedereen te zijn enzovoorts. Het logenstraft een beetje het credo dat 'dubbeltjes geen kwartjes worden'.
Toch, het gevaar op eenvormigheid blijft het enige, maar wel een heel groot, nadeel aan een door de staat of gemeenschapsgestuurde opvoeding.
Ik mis de cijfers voor de kinderopvangtoeslag. Dat kan oplopen tot vele duizenden euro's per jaar.quote:Op woensdag 17 juni 2009 10:58 schreef Klopkoek het volgende:
Ook mooi staatje:
[ afbeelding ]
In theorie kan je dus als pauper veel voordeel opstrijken maar de vraag is of zij al die regelingen kennen.
Goede opmerking! Alleen, wie maken daar gebruik van.... Ik denk vooral de middeninkomsten (dus in dat staatje de tweede en derde groep).quote:Ik mis de cijfers voor de kinderopvangtoeslag. Dat kan oplopen tot vele duizenden euro's per jaar.
Ik denk niet alleen de middeninkomsten. De kinderopvangtoeslag is afhankelijk van het inkomen. Hoe meer inkomen hoe minder toeslag.quote:Op woensdag 17 juni 2009 13:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Goede opmerking! Alleen, wie maken daar gebruik van.... Ik denk vooral de middeninkomsten (dus in dat staatje de tweede en derde groep).
Jouw ouders hebben het ook gewoon gehad.quote:Op woensdag 17 juni 2009 10:57 schreef Boze_Appel het volgende:
Ouders betalen maar lekker zelf voor hun hobby, weg met kinderbijslag.
En? Jouw vader heeft in zijn diensttijd ook een druiper opgelopen, daarom hoef ik hem nog niet..quote:Op woensdag 17 juni 2009 13:54 schreef HarryP het volgende:
[..]
Jouw ouders hebben het ook gewoon gehad.
Hou je rekening met de WW uitkeringen voor de ontslagen ambtenarenquote:Op woensdag 17 juni 2009 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Als de overheid nu eens gewoon ophield met omverdelen (huurtoeslag, kindergeld, kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag, Hypotheek rente aftrek, etc etc) en mensen dat geld in de inkomstenbelating liet houden, de ambtenaren die er mee bezig zijn er uit knikkerde dan bespaar je zoveel dat iedereen gewoon zelf zijn broek op kan houden en iedereen eigen verantwoording heeft.
Nee, als je op de pof leeft, bralt brast en hoereert, en nooit aan morgen denkt, dan moet je gepampert worden.
Dat zijn toch zulke capabele harde werkers? Die hebben zo weer een baan, en anders bijstand zou ik zeggenquote:Op woensdag 17 juni 2009 13:58 schreef sanger het volgende:
[..]
Hou je rekening met de WW uitkeringen voor de ontslagen ambtenaren
Is er ergens een schatting hoeveel ambtenaren we zouden kunnen besparen bij een vereenvoudiging van het loonbegrip? Heb ik nog nergens gezien eigenlijk...quote:Op woensdag 17 juni 2009 14:00 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat zijn toch zulke capabele harde werkers? Die hebben zo weer een baan, en anders bijstand zou ik zeggen
quote:Op woensdag 17 juni 2009 13:56 schreef Pietverdriet het volgende:
Als de overheid nu eens gewoon ophield met omverdelen (huurtoeslag, kindergeld, kinderopvangtoeslag, zorgtoeslag, Hypotheek rente aftrek, etc etc) en mensen dat geld in de inkomstenbelating liet houden, de ambtenaren die er mee bezig zijn er uit knikkerde dan bespaar je zoveel dat iedereen gewoon zelf zijn broek op kan houden en iedereen eigen verantwoording heeft.
Nee, als je op de pof leeft, bralt brast en hoereert, en nooit aan morgen denkt, dan moet je gepampert worden.
Jep, schulden maken en zielug zijn, liefst niet werken.quote:Op woensdag 17 juni 2009 20:07 schreef kawotski het volgende:
Maar 3000 Euro.. goh wat een medelijden heb ik nu toch als net niet modale alleenstaande huurder.. Die 3000 euro komt n.b. uit mijn portemonnee.Sta je dan met je goede gedrag..
Die is er nietquote:Op woensdag 17 juni 2009 20:32 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Welke aanwijzing is er uberhaupt dat het geven van meer geld zou zorgen voor meer nageslacht? Hoe ligt die relatie?
In bijvoorbeeld Duitsland, een nabij land met enigszins vergelijkbare cultuur, betalen ze voor zover ik weet aanzienlijk meer dan hier en hebben ze een aanzienlijk lager geboortecijfer.
Die schatting maak ik wel vaker: tienduizenden zo niet honderdduizenden... Ambtenaren die zichzelf in stand houden met zinloze regeltjes. Standaardbelastingregels, gevolgd door procentjes er bij hier, procentjes er af daar...quote:Op woensdag 17 juni 2009 14:01 schreef sanger het volgende:
[..]
Is er ergens een schatting hoeveel ambtenaren we zouden kunnen besparen bij een vereenvoudiging van het loonbegrip? Heb ik nog nergens gezien eigenlijk...
Heb je de Duitse vrouwen weleens goed bekekenquote:Op woensdag 17 juni 2009 20:32 schreef ExtraWaskracht het volgende:
Welke aanwijzing is er uberhaupt dat het geven van meer geld zou zorgen voor meer nageslacht? Hoe ligt die relatie?
In bijvoorbeeld Duitsland, een nabij land met enigszins vergelijkbare cultuur, betalen ze voor zover ik weet aanzienlijk meer dan hier en hebben ze een aanzienlijk lager geboortecijfer.
Beter verzorgd, beter gekapt en beter gekleed dan Nederlandse vrouwen.quote:Op woensdag 17 juni 2009 21:24 schreef sanger het volgende:
[..]
Heb je de Duitse vrouwen weleens goed bekeken
En je punt is?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 11:36 schreef Tup het volgende:
Daar markadepten en libertariers de mond vol hebben van min of meer Darwinistische principes van overleving en vrijheid, vraag ik me af:
is het niet -gezien het feit dat het menselijke ras de mogelijkheid om te procreeren heeft- het toppunt van vrijheid als je die functie gewoon mag benutten? En is het dan niet -aangezien we het bijvoorbeeld de normaalste zaak van de wereld vinden dat deze vrijheid bijv. door onderwijs gevoed kan worden en dat kost ook geld- logisch dat er een bescheiden bijdrage wordt geleverd aan het in vrijheid kunnen kiezen voor WEL of NIET krijgen van kinderen?
Waarom zou de staat geld weg moeten nemen bij mensen om het vervolgens als sigaar uit eigen doos weer terug te geven aan mensen met kinderen?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 16:43 schreef Marathurill het volgende:
Ik ben het wel mee eens, er moet meer kinder bijslag moeten worden betaald aan de ouders van kinderen , iedereen verdient een kans diegene die het er niet mee eens zijn begrijp ik volkomen niet. Waarom zou de staat niet mogen zorgen voor zijn volk. Dit is dus echt uit de mond gekomen van liberalen. Er werd ook verteld in een van de andere topics dat de bijstand moet verdwijnen daar heb ik helemaal moeite mee om dat te begrijpen
Dit vind ik heel erg verdrietig om te horen, omdat je een deel bent van een commune natuurlijk, het zou toch oneerlijk zijn als jij het goed hebt maar een ander niet. Dat is erg egoïstisch, we zijn toch een staat waarin we moeten delen een wereld gebasseerd op kapitalisme werkt helemaal nietquote:Op vrijdag 19 juni 2009 16:48 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Waarom zou de staat geld weg moeten nemen bij mensen om het vervolgens als sigaar uit eigen doos weer terug te geven aan mensen met kinderen?
Waarom moet ik aan de kinderen van andere mensen meebetalen?
Ik vind nu juist mensen die menen dat anderen aan hun kinderen moeten meebetalen egoistisch.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 17:24 schreef Marathurill het volgende:
[..]
Dit vind ik heel erg verdrietig om te horen, omdat je een deel bent van een commune natuurlijk, het zou toch oneerlijk zijn als jij het goed hebt maar een ander niet. Dat is erg egoïstisch, we zijn toch een staat waarin we moeten delen een wereld gebasseerd op kapitalisme werkt helemaal niet
Sinds wanneer wordt de kinderbijslag gebruikt ter bekostiging van het onderwijs? Volgens mij wordt het onderwijs al bekostigd door de belastingbetaler.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 11:36 schreef Tup het volgende:
Daar markadepten en libertariers de mond vol hebben van min of meer Darwinistische principes van overleving en vrijheid, vraag ik me af:
is het niet -gezien het feit dat het menselijke ras de mogelijkheid om te procreeren heeft- het toppunt van vrijheid als je die functie gewoon mag benutten? En is het dan niet -aangezien we het bijvoorbeeld de normaalste zaak van de wereld vinden dat deze vrijheid bijv. door onderwijs gevoed kan worden en dat kost ook geld- logisch dat er een bescheiden bijdrage wordt geleverd aan het in vrijheid kunnen kiezen voor WEL of NIET krijgen van kinderen?
Egoistisch is willen bepalen wat anderen wel of niet moeten betalen. En waar is de kinderbijslag goed voor? Het is verouderd en kan worden afgeschaft.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 17:24 schreef Marathurill het volgende:
[..]
Dit vind ik heel erg verdrietig om te horen, omdat je een deel bent van een commune natuurlijk, het zou toch oneerlijk zijn als jij het goed hebt maar een ander niet. Dat is erg egoïstisch, we zijn toch een staat waarin we moeten delen een wereld gebasseerd op kapitalisme werkt helemaal niet
Nederland is overbevolkt; van 5 miljoen inwoners naar 17 miljoen in een goeie eeuw. Groeicijfers van Afrika hierzo. En dan wil je de fokpremie verhogen? Bizar.quote:Op woensdag 17 juni 2009 10:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
What the fuck, zo'n laag bedrag! En het dan gek vinden dat mensen amper meer kinderen nemen.
Hup, de kinderbijslag omhoog! Gezinnen dienen fiscaal gepamperd te worden, zij zijn de ruggegraat van ons land.
Schaf je gelijk ook de AOW af, sterven die oudjes ook wat eerder.. Anders wordt het niet te betalen natuurlijk.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 18:59 schreef Napalm het volgende:
[..]
Nederland is overbevolkt; van 5 miljoen inwoners naar 17 miljoen in een goeie eeuw. Groeicijfers van Afrika hierzo. En dan wil je de fokpremie verhogen? Bizar.
Men zou een kinderbelasting moeten invoeren.
Zou zeer goed zijn voor het milieu, maar daar hoor je ze nu nooit over.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 18:59 schreef Napalm het volgende:
Men zou een kinderbelasting moeten invoeren.
quote:Op vrijdag 19 juni 2009 21:21 schreef Klopkoek het volgende:
http://home.medewerker.uv(...)litiekseptember.doc.
Hier een interessant stukje over de onstaansgeschiedenis van kinderbijslag.
Het lijkt typisch in de christelijke politiek te passen: de klassen en standenverhoudingen proberen te bestendigen en tegelijkertijd het nemen van kinderen stimuleren.
1941quote:Op vrijdag 19 juni 2009 21:37 schreef Klopkoek het volgende:
Het is ingevoerd in 1937Trieste pietverdriet
MAArrrrr dat is nok niet allez Djim !quote:Op woensdag 17 juni 2009 10:51 schreef Klopkoek het volgende:
[..] What the fuck, zo'n laag bedrag! En het dan gek vinden dat mensen amper meer kinderen nemen.
Hup, de kinderbijslag omhoog! Gezinnen dienen fiscaal gepamperd te worden, zij zijn de ruggegraat van ons land.
V.d Laan is voor huur naar inkomen, de pvda kamer fractie is tegen. Die hebben nog net genoeg realiteitszin om in te zien dat je dan de laatste mensen zonder uitkering (ergo, arbeiders) uit de achterbuurten wegjaagt. 't slaat natuurlijk ook nergens op dat je voor 2 volstrekt gelijkwaardige woningen verschillende huren gaat rekenen omdat de ene inwoner nou toevallig niet lui is en wel werkt.quote:Op vrijdag 19 juni 2009 21:44 schreef fokthesystem het volgende:
[..]
MAArrrrr dat is nok niet allez Djim !
De pvd 'arbeider' wil dat je z.s.m. huur naar inkomen gaat dokken.
De woning co-ops zijn nog niet rijk genoeg, en wij arbeiders bloeden nog niet genoeg geld...
Dat en ook de KM heffing, ook iets waar de pro-ID en anti privacy pvda geheel voor is en nog voor het reces in wil voeren...
Jij hebt dat boek serieus in de kast staan? Waarom eigenlijk?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 21:41 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
1941
Kinderbijslag is in Nederland een sociale uitkering die wordt toegekend als tegemoetkoming in de onderhoudskosten van een kind. In Nederland werd op 1 januari 1941 een regeling voor loontrekkenden ingevoerd waarbij vanaf het derde kind kinderbijslag werd toegekend. Na de oorlog kwamen ook het eerste en het tweede kind aan bod.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Algemene_Kinderbijslagwet
De wet werd helemaal gebaseerd op de Duitse wetgeving
Lees Nederlands socialezekerheidsrecht in een internationale context Door F J L Pennings maar eens na.
quote:De geschiedenis van de financiële collectieve steun aan gezinnen met kinderen is in drie fasen in te delen. Vanaf het begin van de twintigste eeuw tot 1963 was het een standsgebonden kostwinnersregeling. In 1963 werd het een toelage waarin een algemene solidariteit met gezinnen met kinderen tot uitdrukking kwam. Vanaf 1990 heeft de financiële overheidssteun aan gezinnen meer verschillende gestalten gekregen. In die periode maakt de kinderbijslag deel uit van een reeks van financiële kinderregelingen en daarbinnen is de status ervan minder duidelijk geworden.
Een standsgebonden kostwinnersregeling
Begin de twintigste eeuw was de variatie in de omvang van gezinnen in toenemende mate het resultaat van bewuste geboorteplanning. De samenleving raakte er geleidelijk op ingesteld dat kleinere gezinnen de standaard werden en grote gezinnen de uitzondering. Maar bevolkingsgroepen bleken in verschillende mate en in verschillend tempo gebruik te maken van anticonceptie en daardoor varieerde de omvang van gezinnen per levensbeschouwing en per sociale klasse.4 Bij de onderhandelingen over het kostwinnersloon leverde deze verschillen in gezinsomvang problemen op. Alle politieke stromingen waren het er over eens dat volwassen werknemers recht hadden op een zogenaamd ‘rechtvaardig arbeidsloon’. Dat moest hen in staat stellen om hun gezin in goede en slechte tijden te kunnen onderhouden, ook als het om een groot gezin ging. Dat gezinsloon moest de onafhankelijkheid van gezinnen waarborgen, en moest zo hoog zijn dat vrouwen en kinderen niet hoefden bij te verdienen. Maar bij de onderhandelingen tussen werkgevers en werknemers vormden kleine gezinnen het uitgangspunt (Van Daalen 2002).
Om ook de vaders van grote gezinnen een ‘rechtvaardig arbeidsloon’ te gunnen, werd de kinderbijslag ingevoerd, eerst geleidelijk en op kleine schaal. In collectieve arbeidsovereenkomsten werd vastgelegd dat grote gezinnen iets extra’s kregen per kind: een bepaald bedrag, een stukje land om te bebouwen, een vastgestelde hoeveelheid aardappelen per jaar. De waarde van deze uitkeringen en de aanspraken varieerden sterk. Soms werden toeslagen op de een of andere manier aan het loon van de vader gekoppeld, soms aan het rangnummer van het betreffende kind, soms werden vaste bedragen per kind uitgekeerd. Maar geen van de regelingen beperkte zich tot werknemers die de kindertoeslagen gezien hun armoede het meest nodig hadden. Van hoog tot laag kwamen werknemers in aanmerking voor toeslagen die voor een groot deel een klassenbestendigend karakter hadden. De kinderbijslag was niet bedoeld om iets te doen aan de ‘sociale kwestie’ en maakte geen deel uit van de klassenstrijd. De opzet ervan was het garanderen van de autonomie van het kerngezin en van de keuzevrijheid van de ouders. Ouders moesten zelf kunnen beslissen hoeveel kinderen ze wilden krijgen. Kostwinners moesten door loonafhankelijke toeslagen in staat gesteld worden om hun kinderen overeenkomstig hun stand op te laten groeien.
Zo werd de kinderbijslag ingevoerd als een aanhangsel van het kostwinnersloon, en werden de aanspraken niet met het burgerschap, maar met het werknemerschap van mannelijke kostwinners verbonden. De onderhandelingen over de kinderbijslag waren dan ook een ‘mannenaangelegenheid’. Kinderen werden beschouwd als een financieel risico, dat te vergelijken was met arbeidsrisico’s zoals ziekte of invaliditeit. Kinderbijslagregelingen gingen daardoor qua structuur en financiering sterk lijken op de verzekeringen die werknemers tegen deze risico’s moesten beschermen, zoals de Ziektewet en de Invaliditeitswet. Net als in die wetten beperkte de kring van aanspraakgerechtigden zich tot werknemers in loondienst. Eerdere verdiensten van de vader bepaalden de hoogte van de kindertoeslagen.
De invoering van kindertoeslagen was overigens een omstreden kwestie. In de politieke discussies over de vraag hoe kinderen in grote gezinnen moesten worden onderhouden liepen verschillende kwesties door elkaar heen. De ordening van de arbeidsverhoudingen was in het geding, maar ook de ordening van gezinsverhoudingen en de taakverdeling tussen mannen en vrouwen. De onderhandelingen over het kostwinnersloon gingen over klassenstrijd, maar ook over het ideaal van de vrijgestelde huisvrouw en moeder, of over de wenselijkheid van afgeschermde, intieme gezinsrelaties. Dergelijke idealen vormden de ideologische uitgangspunten in de onderhandelingen. En de regelingen die het resultaat waren van deze onderhandelingen hadden weer verstrekkende gevolgen voor de persoonlijke relaties tussen mannen, vrouwen en kinderen. Deze vermenging van economische en politieke kwesties met intieme aangelegenheden gaven de onderhandelingen en de debatten over de kinderbijslag een specifiek karakter. De scheidslijnen tussen voor- en tegenstanders van de kinderbijslag liepen dwars door de politieke partijen heen.
Wie bijvoorbeeld, zoals de confessionelen, tegen geboorteplanning was, was een voorstander van de invoering van kindertoeslagen op het loon. Maar ook een sociaal-democraat als Van der Goes stond op het standpunt dat kindertoeslagen als een verzekering zouden moeten worden opgevat en niet als een gift die alleen aan de minder gesitueerden zou toekomen. Zijn standpunt verschilde van het gros van de socialistische beweging. Die beschouwde de invoering van de kinderbijslag als een ondermijning van de loonstrijd van de arbeidersklasse en verzette zich er om die reden tegen. De betaling van arbeiders zou niet op hun burgerlijke status en kindertal mogen worden afgestemd. Dat zou tot jaloezie tussen arbeiders kunnen leiden, met het risico dat de solidariteit van de vakbeweging zou worden verzwakt. Ook zouden kindertoeslagen de vaders van grote gezinnen een concurrentienadeel op de arbeidsmarkt bezorgen. De sociaal-democraten hechtten wel aan steun aan grote gezinnen, maar deze moest buiten het loonvraagstuk vallen en moest het karakter krijgen van maatregelen zoals schoolvoeding, schoolkleding of verbetering van de volkshuisvesting.
Feministen keerden zich eveneens tegen een koppeling tussen de burgerlijke status van werknemers en de hoogte van hun loon. Zij waren voor het principe ‘gelijk werk, gelijke betaling’ en ze waren bang dat een gezinsloon in combinatie met kindertoeslagen de persoonlijke verantwoordelijkheid van ouders voor hun kinderen zou aantasten. Als alternatief voor de kinderbijslag bedachten ze het moederloon. Het opvoeden van kinderen zou moeten worden bekeken als een belangrijke vorm van dienstverlening aan de samenleving, als werk dat uiteraard betaald moest worden. Die betaling zou echter niet via de echtgenoot mogen lopen. Moderne vrouwen mochten naar het oordeel van deze feministen noch zichzelf noch hun kinderen door hun echtgenoot laten ‘onderhouden’.
Ook in andere westerse landen zouden hun ideeën radicaal zijn geweest, maar in Nederland waren ze dat in het bijzonder. Nederland kende een scherpe scheiding tussen publiek en privé, tussen overheid en gezinnen, en parallel daaraan tussen een mannen- en een vrouwenwereld. In alle westerse landen bestond het kostwinnersgezin met vrijgestelde moeders als ideaal, maar Nederland slaagde er beter dan elders in om dat ideaal in de praktijk te brengen. Daarvoor zijn verschillende verklaringen gegeven. Zoals een lange huiselijkheidtraditie die teruggaat op de 17e eeuw, en een hoge arbeidsproductiviteit die het ook tijdens de industrialisatie mogelijk maakte dit 17e-eeuwse ideaal te handhaven (Pott-Buter 1993; Plantenga 1993). In ieder geval had deze ontwikkeling tot resultaat dat Nederlandse moeders vrijwel allen buiten de arbeidsmarkt bleven, in percentages die tot de hoogste van Europa behoorden. Ook nu nog zijn die cijfers hoog, zeker wanneer niet wordt uitgegaan van het aantal moeders met een baan, maar wanneer gekeken wordt naar het aantal uren dat ze betaald werk verrichten (Visser 1999).
De eerste fase van de invoering van de kinderbijslag werd afgesloten, toen de kinderbijslag in 1939 op nationaal niveau werd geregeld en in de Wet op de Kinderbijslag een dwingend karakter kreeg. De eerder genoemde principes komen in deze wet weer terug. De regeling was niet bedoeld als een vorm van bevolkingspolitiek, maar moest eraan bijdragen dat gezinnen als autonome eenheden konden fungeren. De toeslagen boden een materiële ondersteuning die ouders de vrijheid gaf om ‘boven-normale’ gezinnen te stichten en die hen in staat moest stellen om ook een grote kinderschare overeenkomstig de eisen van hun eigen milieu te laten opgroeien. Loon en kinderbijslag moesten aan elkaar gerelateerd zijn, zodat grote gezinnen niet achterop raakten wanneer kleine gezinnen per milieu de standaard werden. De Tweede Kamer stemde verdeeld, maar ook de meeste SDAP-ers lieten hun ideologische bezwaren vallen en stelden zich pragmatisch op. De sociaal-democraat Drees was de enige die in de beraadslagingen de belangen van kinderen naar voren bracht. Hij abstraheerde deze van het arbeidsinkomen van de vader en verzette zich ertegen om meer te geven aan ‘hem die toch al meer heeft’. Drees zag de kinderbijslag als middel om ervoor te zorgen dat kinderen niet hoefden te lijden onder de geringe inkomsten van hun vaders.
Solidariteit met gezinnen
In de hervormingen van het sociale zekerheidsstelsel die in de periode van wederopbouw na de Tweede Wereldoorlog plaats vonden vormden andere principes het uitgangspunt. Het ontwerp van de in 1943 in Londen ingestelde Commissie-Van Rhijn stond daarbij model. Dit ontwerp was geïnspireerd door het Britse Beveridge-rapport (1942), dat zich niet langer exclusief oriënteerde op de kring van de arbeidende bevolking. Naast werknemersverzekeringen, kwamen er sociale zekerheidsregelingen waarin geen onderscheid werd gemaakt tussen loonarbeiders, zelfstandigen en mensen die niet in het arbeidsproces zijn opgenomen. Deze volksverzekeringen worden bekostigd uit premies die een bepaald percentage van het inkomen bedragen, terwijl iedereen dezelfde uitkeringshoogte heeft. Voor de kinderbijslag werd een dergelijke nivellerende regeling in 1963 (Algemene Kinderbijslagwet) van kracht. Alle ouders, of ze werkten of niet, of ze getrouwd waren of niet, en ongeacht rang of stand, kregen nu dezelfde bedragen, terwijl wel sprake was van een differentiatie naar kindertal en later naar leeftijd van de kinderen.
In deze nieuwe opzet van de kinderbijslag kwam niet langer het recht van de kostwinner tot uitdrukking, maar solidariteit met ouders van opgroeiende kinderen. En overeenkomstig de tijdgeest beperkte de regeling zich niet tot bepaalde groeperingen, maar gold deze voor de hele bevolking. Eén element in de regeling deed nog steeds denken aan de tijden dat de kinderbijslag verband hield met geboortebeperking: ouders kregen voor ieder volgend kind een hoger bedrag uitgekeerd. Door de introductie van inkomensonafhankelijke toeslagen viel het klassenbestendigende effect echter weg. Het werd niet langer vanzelfsprekend gevonden dat kinderen zich in de sociale klasse van hun ouders voegden. Kinderen uit alle sociale lagen zouden de kans moeten krijgen om hun eigen kwaliteiten optimaal te ontwikkelen. Hun eigen vermogens, zoals die tot uitdrukking kwamen in hun schoolprestaties, zouden hun maatschappelijke positie moeten bepalen. Kinderen hadden recht op gelijke kansen. En zo geredeneerd waren het niet de kinderen uit welgestelde milieus die recht hadden op extra steun, maar eerder de kinderen uit achtergestelde kringen. In deze, inmiddels ingeburgerde, visie was het misplaatst als rijke ouders hogere kinderbijslag ontvingen.
Moet ik behalve meer belasting betalen ook nog verantwoording afleggen over mijn boeken?quote:Op vrijdag 19 juni 2009 21:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Jij hebt dat boek serieus in de kast staan? Waarom eigenlijk?
De wet is uit 1939 en is net als de meeste sociale wetgeving uit die tijd volledig gebaseerd op de duitse wetgeving. (net als de huidige wetgeving in NL trouwens maar al te vaak wordt gebaseerd op de duitse)quote:Ik vergistte me eerlijk gezegd: de Kinderbijslagwet komt uit 1939
Nederland kan geen kinderen meer makenquote:Op woensdag 17 juni 2009 10:51 schreef Klopkoek het volgende:
Hup, de kinderbijslag omhoog! Gezinnen dienen fiscaal gepamperd te worden, zij zijn de ruggegraat van ons land.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |