abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  Moderator vrijdag 19 juni 2009 @ 12:10:18 #201
5428 crew  miss_sly
pi_70161711
Inderdaad, owlet, die zelfstandigheid mbt het eten was erg belangrijk. Ik had er nooit zo over nagedacht, tot de lactatiekundige dat zei, dat borstvoeding een heel zelfstandige manier van eten is, meer dan via de fles. Eten opdringen wil ik sowieso niet, dus ik vond wat ze gisteren vertelde wel erg prettig allemaal.

Ik heb met schaap ook, na veel discussieren, kunnen afspreken dat we het eerste jaar zelf streng de hand houden in wat ze allemaal binnenkrijgt aan voeding, vooral dus ook van anderen. Daarna zullen we dan wat soepeler worden, maar het blijft imo een moeilijk iets, zeker als er andere mensen bij betrokken zijn.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_70161753
er zijn altijd mensen bij betrokken. naar maar waar
als je mazzel hebt wordt senna net als selene: mensen kunnen haar wel een lange vinger geven maar ze moet het toch niet
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 19 juni 2009 @ 12:16:24 #203
147316 crew  DJMO
#trut
pi_70161891
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 08:43 schreef Vicky het volgende:

[..]

niet gezien gister
drogisterijen (DA) heeft ze ook als het goed is
Ik heb er één en ik ben er trots op
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

Terugblik op tachtig kilometer lopen - Westerborkpad
- My 5 minutes of fame - Heldin
DTS - Foto's en verslagen
  Moderator vrijdag 19 juni 2009 @ 12:17:08 #204
5428 crew  miss_sly
pi_70161918
Ik bedoel meer andere mensen als in regelmatige oppas. Als er andere mensen zijn en ik ben erbij, reken maar dat er niets in gaat wat niet op ons lijstje staat
Maar ja, als ik er niet bij ben (oppasoma om de week) dan wordt het lastiger...
pi_70162047
Ik geloof niet dat ik zo streng ga doen hoor. Denk dat ik daar alleen maar irritatie mee opwek bij mijzelf vooral dan.

En wat betreft de manier van voeden borstvoeding, flesvoeding, rapley methode, what ever. Als ze maar eten binnen krijgen denk ik. Wij zeggen gewoon: als het niet gaat zoals het 'moet'...dan moet het maar zoals het gaat. Ik wil dat eten op een relaxte manier gaat, een manier die voor Seb maar ook voor onszelf relaxed is. Je moet jezelf niet teveel druk opleggen ben ik van mening. en zo wil iedereen het beste en kiest iedereen hetgeen wat bij hen en vooral de baby past.
ti amo più di ieri ma meno di domani
pi_70162238
Ik wilde tijdens mijn zwangerschap ook heel streng zijn maar inmiddels ben ik dat bij lange na niet
Nou scheelt het dat ik alleen familieleden heb met in mijn ogen een normale kijk op voeding en een gezond respect voor de wens van de ouders.
Ik hoef dus niet bang te zijn voor vingers slagroom met vier maanden of een boterham met hagelslag met zes maanden.

Maar ik vind het heerlijk om helemaal niet na te denken over wat anderen moeten en mogen. We doen het thuis zoals we het willen en wat op oppasadressen gebeurt laten we los.
Ronja komt steevast met veels te veel suikers en zouten op terug van mijn Oma. Nou voor die paar keer per jaar maakt me dat weinig uit en vind ik het leuk voor haar en mijn Oma dat ze een fijne tijd hebben gehad en dat Ronja dezelfde leuke herinneringen van tot je neus toe vol zitten met zoetigheid krijgt als ik aan mijn oma heb
pi_70163730
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 12:26 schreef owlet het volgende:
Ik wilde tijdens mijn zwangerschap ook heel streng zijn maar inmiddels ben ik dat bij lange na niet
herkenbaar
Maar toen ik naar buiten kwam lopen en een van de oma's Dana die toen 10 maanden was aan een cornetto liet likken schoot ik toch wel even uit mijn slof
t ergste was dat vriendlief en bijstond en er vrolijk foto's van stond te maken
pi_70164086
er zijn grenzen natuurlijk Bla

Manlief zou er hier ook bij staan kijken, die heeft ook geeeen idee trouwens wat normaal is en wat niet wat betreft eten geven. Geeft niets, want hij vraagt het wel aan me.
  Moderator vrijdag 19 juni 2009 @ 13:22:20 #209
5428 crew  miss_sly
pi_70164095
Ik wil niet per se heel streng zijn, integendeel. Alleen de eerste periode wil ik wel dat er geen slechte dingen ingaan, en daarin zal ik wel streng zijn. Slagroom, likken aan een magnum, toetjes met heul veul suiker gaat ze gewoon niet krijgen voor ze minstens 1 jaar is, alleen moet ik dat wel goed in de gaten houden bij de schoonfamilie. Dat weet ik uit ervaring, dus dat ga ik ook doen.
pi_70164142
Zo gaf opa hier Mila met 3 maanden een likje ijs, een klein likje, maar toch. Ik dacht dat ik gek werd, het is verdorie nog een baby!!
  vrijdag 19 juni 2009 @ 13:25:07 #211
80319 seilram
Mijn Sickje!
pi_70164181
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 13:23 schreef Raissa het volgende:
Zo gaf opa hier Mila met 3 maanden een likje ijs, een klein likje, maar toch. Ik dacht dat ik gek werd, het is verdorie nog een baby!!
Dat zou ik ook echt niet kunnen waarderen denk ik... doe es normaal, dat vraag je toch eerst? Ik duw toch ook geen eten bij jou ongevraagd in je mond. (dat zou een beetje mijn reactie zijn denk ik).
Niet mieten! Door gieten!
pi_70164201
tsja. bij mijn schoonfamilie ben ik bang dat het gewoon onbegonnen werk is. die hebben gewoon sch*** aan wat ik (of sangdrax) zegt. echt, ik ben zooooo blij dat selene het allemaal toch niet moet!
pi_70164259
Ik heb pas geleden Seb zijn lipje met een raketje aangeraakt (niet laten likken) vond hij erg grappig dat koude.
pi_70164297
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 13:25 schreef seilram het volgende:

[..]

Dat zou ik ook echt niet kunnen waarderen denk ik... doe es normaal, dat vraag je toch eerst? Ik duw toch ook geen eten bij jou ongevraagd in je mond. (dat zou een beetje mijn reactie zijn denk ik).
Wacht maar tot dat opa in een verzorgingshuis zit
  vrijdag 19 juni 2009 @ 13:33:00 #215
114177 Diaan73
Sinds 31-05-07: Peacewoman!!!
pi_70164457
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 12:21 schreef Estrys het volgende:
Ik geloof niet dat ik zo streng ga doen hoor. Denk dat ik daar alleen maar irritatie mee opwek bij mijzelf vooral dan.

En wat betreft de manier van voeden borstvoeding, flesvoeding, rapley methode, what ever. Als ze maar eten binnen krijgen denk ik. Wij zeggen gewoon: als het niet gaat zoals het 'moet'...dan moet het maar zoals het gaat. Ik wil dat eten op een relaxte manier gaat, een manier die voor Seb maar ook voor onszelf relaxed is. Je moet jezelf niet teveel druk opleggen ben ik van mening. en zo wil iedereen het beste en kiest iedereen hetgeen wat bij hen en vooral de baby past.
Zo denk ik er ook een beetje over hoor en ik heb nooit problemen gehad met Twan. Het is zelfs zo dat hij bijna helemaal niet snoept en dat ik het vaker aanbied dan dat hij het zelf wil. Ik heb altijd het gevoel dat hoe meer je dingen verbiedt, hoe meer dat interessant is voor kinderen om te krijgen... Ik kan me voorstellen dat je kind allergisch is, dat je veel strenger wordt, maar dat is ook logisch. Ik ga er ook van uit dat mn ouders verantwoord omgaan met wat de kinderen krijgen. Gekke dingen zoals ik hier gelezen heb, heb ik nog nooit meegemaakt.

Fruppel, duidelijk....
Make love, not war ☮
pi_70164577
Hier is de familie juist heel voorzichtig, mijn schoonmoeder vraagt denk ik in de toekomst eerst schriftelijk aan of ze Lieuwe iets mag geven . In drievoud. Mijn eigen moeder zou heel misschien nog eens iets kunnen geven wat ik liever niet wil maar niks extreems.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 13:37:37 #217
80319 seilram
Mijn Sickje!
pi_70164616
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 13:28 schreef Estrys het volgende:

[..]

Wacht maar tot dat opa in een verzorgingshuis zit
Hahahaha dan zullen we eens ff ijsjes derin gaan rammen!
  vrijdag 19 juni 2009 @ 13:40:22 #218
80319 seilram
Mijn Sickje!
pi_70164714
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 13:36 schreef Jore het volgende:
Hier is de familie juist heel voorzichtig, mijn schoonmoeder vraagt denk ik in de toekomst eerst schriftelijk aan of ze Lieuwe iets mag geven . In drievoud. Mijn eigen moeder zou heel misschien nog eens iets kunnen geven wat ik liever niet wil maar niks extreems.
Eerlijk gezegd denk ik dat mijn familie en schoonfamilie dat ook gaan zijn. Maar dat komt omdat ze weten hoe ik kan zijn
pi_70164743
Over bijvoeding gesproken: ik hoorde net vanuit de huiskamer "goed zo grote baby, dat is heel lekker hè?"
En toen ik keek kon ik nog net zien hoe Ronja vrolijk Avalon liet meedrinken van har halfvolle melk. Ik denk dat er zeker 50 cc in Avalon verdwenen was voor ik in kon grijpen

nu maar hopen dat ze er niet al te veel last van krijgt, maar dat zal met zeven maanden wel los lopen.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 13:48:27 #220
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_70165029
Hier een kleine Annicka die plotseling op haar buik lag toen ik even niet keek. Het was vast een ongelukje, maar zo krijgt ze het hopelijk wel door hoe het moet. Per ongeluk van buik naar rug heeft ze al een paar keer gedaan.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  vrijdag 19 juni 2009 @ 13:50:04 #221
80319 seilram
Mijn Sickje!
pi_70165105
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 13:41 schreef owlet het volgende:
Over bijvoeding gesproken: ik hoorde net vanuit de huiskamer "goed zo grote baby, dat is heel lekker hè?"
En toen ik keek kon ik nog net zien hoe Ronja vrolijk Avalon liet meedrinken van har halfvolle melk. Ik denk dat er zeker 50 cc in Avalon verdwenen was voor ik in kon grijpen

nu maar hopen dat ze er niet al te veel last van krijgt, maar dat zal met zeven maanden wel los lopen.
lol

Wat goed van Annicka!
pi_70165157
Wat goed van Annicka!
pi_70165191
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 13:37 schreef seilram het volgende:

[..]

Hahahaha dan zullen we eens ff ijsjes derin gaan rammen!
pakken we zijn kunstgebit af en geven we hem een lekker pistoletje of zo
  vrijdag 19 juni 2009 @ 13:52:15 #224
114177 Diaan73
pi_70165194
Die Ronja

wat goed van Annicka!!
Make love, not war ☮
  vrijdag 19 juni 2009 @ 13:53:51 #225
80319 seilram
Mijn Sickje!
pi_70165268
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 13:52 schreef Estrys het volgende:

[..]

pakken we zijn kunstgebit af en geven we hem een lekker pistoletje of zo
Oe, evil. I like it
pi_70165401
Seb heeft trouwens een vast ritme tegenwoordig. Dat het niet ons ritme is dat staat er even los van. Hij slaapt namelijk van half acht tot.... vijf uur en uiterlijk half zes Het voordeel is dat ik me 's ochtends nooit meer hoef te haasten. Het nadeel is dat we pas om acht uur weg hoeven en half zes dan toch wel wat aan de vroege kant is Hij gaat wel weer meteen slapen na half zes, dus dan trek ik hem rond acht uur zijn bed uit voor het KDV.
pi_70165531
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 13:36 schreef Jore het volgende:
mijn schoonmoeder vraagt denk ik in de toekomst eerst schriftelijk aan of ze Lieuwe iets mag geven . In drievoud.
dat is hier dus ook het geval sinds het ijsjes incident
pi_70165592
Mijn schoonmoeder krijgt Seb niet te zien zonder ouderlijk toezicht

En bij mijn moeder ben ik er niet zo bang voor, wij kregen vroeger ook noooit iets lekkers
maaaam, ik heb zin in iets lekkers! Neem dan een appel.
pi_70165666
Ronja
Met 7 maanden lijkt me dat ook geen kwaad meer kunnen inderdaad
  vrijdag 19 juni 2009 @ 14:31:58 #230
12913 GreatWhiteSilence
pi_70166673
Okey, net lag ze weer twee keer op haar buik. Een keer in bed, en een keer onder de jungle gym. Ik kijk nu naar poging nr 4...

Ow, mislukt.

Hier nog een paar weekjes voor we aan de bijvoeding beginnen. Eigenlijk geen idee hoe de opa's en oma's daarmee om zullen gaan.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_70166997
Hier net de eerste woedeaanval bij een 'nee!'
Hij stond ergens bij waar hij niet aan mocht zitten.
*handje uit*
Nee
*handje voorzichtig weer uit*
Nee!
Handje weer uit, naar mij kijken*
Neehee!

*Stampvoet, pruillip, wuuuuh!*
pi_70167093
ghihi de eerste pas freecell
hier hebben we er al een paar achter de rug
Nee valt op zich wel mee, maar ze kan erg goed nogal dramatisch doen als ze dr zin niet krijgt
  vrijdag 19 juni 2009 @ 14:43:10 #233
12913 GreatWhiteSilence
pi_70167096
Ow ja, die krijgen we ook nog. Hopelijk houdt ze het voorlopig nog even bij draaien...
pi_70167176
Ja, als hij zijn zin niet krijgt of als ik hem ergens bij weg pak wel hoor
Maar nu luisterde hij gewoon echt zelf naar mij, maar baalde intussen stevig Leuke combi

Iets van hem afpakken is dik drama
pi_70167195
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 14:43 schreef GreatWhiteSilence het volgende:
Ow ja, die krijgen we ook nog. Hopelijk houdt ze het voorlopig nog even bij draaien...
Draaien is eerst meer dan genoeg
pi_70167244
stiekem vind ik het wal schattig zo'n "woedeaanval"
pi_70167405
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 14:48 schreef Bla_Bla_Bla het volgende:
stiekem vind ik het wal schattig zo'n "woedeaanval"
Jaaaa
Nu nog wel
  vrijdag 19 juni 2009 @ 15:00:37 #238
175104 Fruppel
Okay D Elmo voor jou ;)
pi_70167618
Krijgt Seb dan zijn 1ste voeding meteen om half 6?
Danique word tegenwoordig ook rond die tijd wakker maar ik geef haar fles pas veel later, ze lijkt ook nog geen honger te hebben als ze wakker word, ze is gewoon uitgeslapen en wilt ook echt niet meer slapen!
  vrijdag 19 juni 2009 @ 15:03:50 #239
12913 GreatWhiteSilence
pi_70167725
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 14:46 schreef freecell het volgende:

[..]

Draaien is eerst meer dan genoeg
Vind ik ook!

Het verbaast me dat ze nu van rug naar buik gaat. Van buik naar rug heeft ze al een paar keer per ongeluk gedaan, dus ik had verwacht dat ze dat éérst door zou krijgen...
pi_70168588
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 14:45 schreef freecell het volgende:
Ja, als hij zijn zin niet krijgt of als ik hem ergens bij weg pak wel hoor
Maar nu luisterde hij gewoon echt zelf naar mij, maar baalde intussen stevig Leuke combi

Iets van hem afpakken is dik drama
whehe
de mijne heeft een andere tactiek: die houdt stug vol. hangt elke 2 minuten aan de verwarming. "nee, mag nie!". dan zie je haar denken 'ohja, mag niet', kruipt weg en dan na 1 minuut gewoon weer terug naar de verwarming. en dat dan gerust een uur of wat volhouden. zie het fototopic voor de blik die ik krijg als ik iets afpak
pi_70168999
Dana luisterd soms wel naar nee, maar als ze niet luisterd en blijft ergens aanzitten pak ik dr op en zet dr ergens anders neer. Giftig dan ze dan word en dan komt direct het pruillipje en begint ze heel hard te huilen....som helpt t als je zegt " Zeg stel je eens niet zo aan" maar meestal niet
en dan schud mijn vriend altijd zn hoofd en zegt "daar krijgen we nog wat mee" ghihi
pi_70170238
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 15:00 schreef Fruppel het volgende:
Krijgt Seb dan zijn 1ste voeding meteen om half 6?
Danique word tegenwoordig ook rond die tijd wakker maar ik geef haar fles pas veel later, ze lijkt ook nog geen honger te hebben als ze wakker word, ze is gewoon uitgeslapen en wilt ook echt niet meer slapen!
Ja, hij krijgt dan ook zijn voeding want hij krijst echt de hele buurt bij elkaar echt oorverdovend. Als hij beneden is slaat de babyfoon uit terwijl die boven op de babykamer staat. En hij drinkt in 1 keer de hele fles leeg, alsof ie al dagen niks gehad heeft. En hij krijgt ook nog rijstebloem door de laatste fles. Ik zei laatst al, eigenlijk moeten we nog een uur wachten, daar zijn we het allebei over eens dan, maar in de praktijk komt daar niks van terecht want je kan echt jezelf niet horen denken. En ik overdrijf niet. Het is niet dat hij niet meer moe is want daarna brabbelt hij nog wat maar slaapt hij al vrij snel weer. Dus geven we hem om half zes, leggen hem weer in bed en slapen zelf ook nog twee uurtjes. Het is nu even niet anders.

Overigens was het voordat hij ziek werd (vorige week vrijdag) een uur later hoor. Vorige keer sliep hij door voordat hij ziek werd en daarna konden we er weer twee keer uit 's nachts, dus ik ben hier al heel blij mee.
pi_70170316
Als jullie nog tips hebben trouwens, ik sta er open voor.
pi_70170421
mijn moeder wilde elin een lik slagroom geven met 2 mnd, woest! was ik. als t r was gelukt had ik haar waarschijnlijk alle haren uit haar hoofd getrokken (ik sta sowieso al niet op goede voet met dat mens)

en toen werd ze nog boos ook, acht wat slagroom kan toch geen kwaad. stomme KOE.

Ik heb net Elins toekomst gezien in t winkelcentrum.. een meiske van 17 mnd..haar moeder sprak me aan.. zo van KIJK dat is net ... toen ze zo klein was..meiske had ook een enorme bos met haar en t zelfde koppie
pi_70170526
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 16:25 schreef Kleurdoos het volgende:
mijn moeder wilde elin een lik slagroom geven met 2 mnd, woest! was ik. als t r was gelukt had ik haar waarschijnlijk alle haren uit haar hoofd getrokken (ik sta sowieso al niet op goede voet met dat mens)

en toen werd ze nog boos ook, acht wat slagroom kan toch geen kwaad. stomme KOE.

Ik heb net Elins toekomst gezien in t winkelcentrum.. een meiske van 17 mnd..haar moeder sprak me aan.. zo van KIJK dat is net ... toen ze zo klein was..meiske had ook een enorme bos met haar en t zelfde koppie
aha, dat was miss Zeppelin 2008?
  vrijdag 19 juni 2009 @ 16:29:24 #246
175104 Fruppel
Okay D Elmo voor jou ;)
pi_70170569
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 16:20 schreef Estrys het volgende:

[..]

Ja, hij krijgt dan ook zijn voeding want hij krijst echt de hele buurt bij elkaar echt oorverdovend. Als hij beneden is slaat de babyfoon uit terwijl die boven op de babykamer staat. En hij drinkt in 1 keer de hele fles leeg, alsof ie al dagen niks gehad heeft. En hij krijgt ook nog rijstebloem door de laatste fles. Ik zei laatst al, eigenlijk moeten we nog een uur wachten, daar zijn we het allebei over eens dan, maar in de praktijk komt daar niks van terecht want je kan echt jezelf niet horen denken. En ik overdrijf niet. Het is niet dat hij niet meer moe is want daarna brabbelt hij nog wat maar slaapt hij al vrij snel weer. Dus geven we hem om half zes, leggen hem weer in bed en slapen zelf ook nog twee uurtjes. Het is nu even niet anders.

Overigens was het voordat hij ziek werd (vorige week vrijdag) een uur later hoor. Vorige keer sliep hij door voordat hij ziek werd en daarna konden we er weer twee keer uit 's nachts, dus ik ben hier al heel blij mee.
Jeutje haha hij wilt het dus echt heel graag!
Danique is rond 6en wakker wil de fles echt nog niet helaas want ik denk dat ze daarna best wel weer verder zou pitten maar madam wil spelen en kletsen en ik heb daar niet altijd zin in om die tijd (haar papa slaapt er heerlijk doorheen ).
Laat haar geregeld liggen in bed en dan ligt ze gerust wakker te zijn todat ik haar uit bed vis ergens tussen 7 en half 8.
pi_70170669
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 16:29 schreef Fruppel het volgende:

[..]

Jeutje haha hij wilt het dus echt heel graag!
Danique is rond 6en wakker wil de fles echt nog niet helaas want ik denk dat ze daarna best wel weer verder zou pitten maar madam wil spelen en kletsen en ik heb daar niet altijd zin in om die tijd (haar papa slaapt er heerlijk doorheen ).
Laat haar geregeld liggen in bed en dan ligt ze gerust wakker te zijn todat ik haar uit bed vis ergens tussen 7 en half 8.
Als ik hem niet snel genoeg pak dan draait Seb op zijn buik en gaat als een vis liggen spartelen en proberen te kruipen totdat hij bovenin zijn bed ligt in de meest onmogelijke positie op zijn buik met zijn gezicht in het matras en driftig dat ie dan is
pi_70170762
Elin ook..die kan gillen als je haar niet gelijk aan de tiet hangt
niet huilen maar boos krijsen
pi_70170853
wat seb ook doet idd
ze rolt dan op r buik maar gaat dan liggen happen in t matras met woeste geluiden..of ze rolt naar de zijkant van t ledikant waar ze dan met armen en benen uitsteekt
  vrijdag 19 juni 2009 @ 16:39:32 #250
114177 Diaan73
pi_70170975
Die drift (her)ken ik helemaal niet, Lennon kan weleens krijsen om de fles, maar dat is maar af en toe. Hij is altijd heel geduldig...

Lennon heeft nu wel zn voeten/benen ontdekt... hij ligt vaak op de rug en gaat dan met zn voeten op de vloer/box en zn kont omhoog, zo grappig om te zien.
Make love, not war ☮
pi_70171079
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 16:39 schreef Diaan73 het volgende:
Die drift (her)ken ik helemaal niet, Lennon kan weleens krijsen om de fles, maar dat is maar af en toe. Hij is altijd heel geduldig...

Lennon heeft nu wel zn voeten/benen ontdekt... hij ligt vaak op de rug en gaat dan met zn voeten op de vloer/box en zn kont omhoog, zo grappig om te zien.
Nou heeft Seb het niet van een vreemde dat ongeduldige
Wij zijn familie ongeduld met zijn drieen vrees ik

Ik zal hem eens filmen...
pi_70171336
aangenaam

de driftkoppen
  vrijdag 19 juni 2009 @ 16:49:11 #253
114177 Diaan73
pi_70171387
Ha daar zit het probleem dus Peaceman en ik zijn allebei best heel geduldig al zeg ik het zelf.
Ik heb vroeger toen ik klein was wel driftbuien gehad, net als Twan maar dat niets met geduld te maken.
Make love, not war ☮
pi_70171531
quote:
Op vrijdag 19 juni 2009 16:47 schreef Kleurdoos het volgende:
aangenaam

de driftkoppen
Ik voel een kinderboekenserie opkomen: De avonturen van Driftkopje en Ongeduld
  vrijdag 19 juni 2009 @ 17:01:21 #255
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_70171803
Wat betreft die driftbuien: het wordt erger...hahaha. Ik mag erom lachen, mijn oudste ligt namelijk regelmatig krijsend en stampvoetend op de grond; thuis, op straat of in een winkel. Die houdt ook niet zo van "nee"

Maar even een vraagje voor de jongste: vannacht is ie niet gekomen om zijn fles, dus kom ik nu met een logisch schema uit op 6 flessen. Dan krijgt ie voldoende binnen (gewicht keer 150 ml). Maar ik mag de flessen nog niet boven de 120 opvoeren voordat de wvk is geweest. Zouden jullie een moeilijk schema op gaan zetten zodat ie toch zeven voedingen krijgt of gewoon maar zo laten dat ie er zes binnen heeft? Dan zie ik wel of ie vannacht wel gewoon weer komt, toch?
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.
  vrijdag 19 juni 2009 @ 17:19:33 #256
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_70172288
Ik zou die 6 flessen doen Memmel, als Morris honger krijgt dan komt hij idd wel om een voeding en hij krijgt nu toch hetzelfde qua voeding binnen als met die 7 voedingen???

Maarten is hier ook een heel geduldig ventje, hij ligt nu alweer ruim 3 kwartier te spelen in de box, hij is nu bezig de kip van zijn tractor op de koe (ook uit de tractor) op te slaan...
18-11-2008 Maarten Alexander
pi_70173080
zucht. de mijne hing net aan een stoel. letterlijk dus he. stond ertegenaan en vond het lollig om zich omhoog te trekken....

Memmel, als Morris er tevreden mee is, dan is het toch best?
  vrijdag 19 juni 2009 @ 19:06:46 #258
175104 Fruppel
Okay D Elmo voor jou ;)
pi_70175261
Oei wat een driftkikkertjes, Danique kan wel heel driftig doen maar niet in dr bedje eigenlijk.
Ze draait ook nog niet dus dat scheelt misschien ook nog, ze ligt op dr rug te spelen dan.

Wat leuk dat Lennon zijn voetjes ontdekt heeft!!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 19 juni 2009 @ 19:45:07 #259
147316 crew  DJMO
#trut
pi_70176554
leuk he diaan

memmel, ik zou het gewoon zo laten, als hij honger heeft komt hij vanzelf wel voor een voeding toch? maar als hij met zes voedingen binnenkrijgt wat hij mag hebben, dan zou hij met zeven flessen toch teveel krijgen?? of vergis ik me nou???
"Tussen droom en daad staan wetten in de weg, en praktische bezwaren" "The needs of the many outweigh the needs of the crew"

vrijdag 19 juni 2009 @ 20:08:27 #260
114177 Diaan73
pi_70177354
Memmel, ik zou ook gewoon 6 flessen doen... sterker nog dat heb ik ook met Lennon gedaan. Gewoon kijken hoe hij het doet...

Ja is erg leuk.

Lennon is niet helemaal zichzelf vandaag... net de fles met rijstebloem deels laten staan en huilen... hij ligt nu in bed, maar wil nog niet echt slapen. Peaceman is nu even boven en dat begint hij te lachen....
Make love, not war ☮
pi_70177477
*giechel*

selene was deze week nogal aanhankelijk en ik was wat ziekjes met veel toiletbezoek. dus dat liep hier niet helemaal lekker. ik ben dus ook de hele week in de weer geweest met "dagdag, ik ga even weg en zodadelijk kom ik terug, dagdag!" en dan dagdag zwaaien. dus nu doet selene ook dagdag zwaaien

foei taalgebruik ik weet het maar oea manier gaat het heul vanzelf. en het is ook al volstrekt logisch dat ze dat doet na het een week lang zo'n 300 keer per dag zag
pi_70177528
L. ligt nu wel in bed, maar heeft al wel zijn 2e paracetamol van vandaag binnen. Ongelukkig en koorts. Ik verdenk die stomme boventand die nóg niet door is
pi_70179753
Stomme tand

lekker al die driftkikkertjes hier!

Over vasthouden, ik had er geen moeite mee bij famillie, behalve even bij de vriendin van mijn vader, omdat mijn moeder hem nog niet had vast gehouden en gek genoeg bij mijn moeder, omdat ze net gerookt had en dat vind ik tegenwoordig vies. Kobus rook daarna ook een beetje naar rook.

Maar toen er gister vrienden kwamen van die niet echt van kinderen houden moest ik me echt inhouden om hem niet terug te pakken. En dat belooft wat nu de kaartjes de deur uit zijn...

Trouwens Kobus is een beetje aan het vervellen op zijn handjes en voetjes, is dat normaal?
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_70180008
Dat is normaal Oeke
Je kunt de handjes en voetjes insmeren met een beetje babyolie (na het badje bijvoorbeeld) of wat bodylotion o.i.d.

Sterkte met alle driftkikkertjes, tandjes, beetje zielige kindjes en iedereen die ik vergeet maar gewoon vrolijk is en iedereen die ik ook vergeet
Wij gaan een weekje van de zon genieten en van Lotte's laatste weekje als baby
pi_70180379
veel plezier mrien en lotte

en idd Oeke, da's helemaal normaal. en arme L. *knufs* voor jullie allebei!
  vrijdag 19 juni 2009 @ 21:51:58 #266
12913 GreatWhiteSilence
pi_70180602
Oeke: leg hem gewoon aan de borst.
'Ja sorry, hij heeft volledige toegang tot de borst, dat hoort zo bij borstvoeding... '
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 19 juni 2009 @ 22:08:21 #267
147316 crew  DJMO
#trut
pi_70181124
over het 's avonds naar bed brengen, ik heb vanaf dat jan ongeveer een maand oud was denk ik, een vast ritueel opgebouwd van badje, fles, verhaaltje, liedje, kus geven, muziekmobile aan en weglopen .. hij is daar na 'al die tijd' zó aan gewend, dat hij zonder mopperen gaat slapen, ook al is hij nog behoorlijk wakker. hij gaat gewoon slapen omdat hij weet dat het bedtijd is. ik kan het echt iedereen aanraden

Oeke je kunt ook gewoon zeggen dat je _nu_ liever even niet hebt dat ze hem vastpakken, omdat hij (vul zelf maar in, net gedronken heeft, en je niet wil dat hij misselijk wordt door het opgetild worden ofzo) doe ik nog regelmatig als mensen jan vasthouden. Nee laat maar even spelen, want hij gaat zo slapen/eten of laat maar even rustig liggen, want hij is net wakker / heeft net gegeten. werkt prima

vrijdag 19 juni 2009 @ 22:56:22 #268
12913 GreatWhiteSilence
pi_70182509
Hier hebben we nauwelijks ritueel (schone luier door pa, even aan de borst bij mij als ze wil, daarna maffen) , maar ook geen 'slaapproblemen'. Ze heeft net nog een flinke tijd wakker gelegen, maar geen klacht over haar lippen. Meestal valt ze vrij snel in slaap. Je moet gewoon geluk hebben, denk ik. Al kan ik me voorstellen dat een ritueel helpt bij weer andere kindjes dan Annicka. We lopen wel tot ze slaapt af en toe even heen om ons even te laten zien, zodat ze weet dat we er nog zijn.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 19 juni 2009 @ 23:13:28 #269
147316 crew  DJMO
#trut
pi_70183153
ik was natuurlijk heel anders gewend bij mijn dochter he GWS. Bij haar had het misschien ook heel goed geholpen, maar ik mocht van haar pa nooit langer dan vijf minuten ofzo op haar kamer blijven, dan moest zij al slapen van hem en had hij meer recht op mij dan zij godzijdank is johan zo heel anders, die gaat rustig zelf met jan op bed liggen als het nodig is bij wijze van spreken.

Frontpage Koningin/Leukste user IRL vrijdag 19 juni 2009 @ 23:14:55 #270
147316 crew  DJMO
#trut
pi_70183208
owja Oeke:

zaterdag 20 juni 2009 @ 00:43:26 #271
37367 Memmel
Beppie, gekke meid.
pi_70185950
Oeke, dat vervellen is normaal. Volgens onze kraamzorg was dat een teken dat ie lekker groeit en uit zijn droge velletje knapt!
't is hier zelfs zo erg met vervellen dat Anna, wanneer ik Morris' sokken uitdoe, keihard roept: BAH! mama BAH! oete!

Wat hier goed helpt is Balneum extra vettend in het badwater doen, dat is olie die door het water wordt opgenomen en er niet op blijft drijven. Daarna smeer ik de voetjes en handen in met Bepathem creme. Werkt goed hier.

Wb die voedingen: met 7 voedingen krijgt ie idd iets teveel. Ik mocht tot 7x120 cc ophogen, mocht hij nu een voeding laten vallen zit ik op 6 x 120 en zit hij op wat hij mag hebben (ongeveer).
Cavia's zijn geen varkentjes en ze komen niet uit Guinea. Waarom cavia's dan toch als 'biggetjes' werden betiteld is onzeker maar dit heeft waarschijnlijk te maken met de piepende en knorrende geluiden die ze frequent maken.
pi_70186790
Hoe krijg ik het dag en nacht ritme van Tess een beetje redelijk?overdag slaapt ze best goed maar 's nacht is het waardeloos. Ben nu al ruim 1,5 uur aan het proberen om haar in slaap te krijgen... Zit er aardig doorheen.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 01:38:16 #273
105888 renzell
Ik wil alleen maar zwemmen.
pi_70186931
Och Vicky, lastig he?! Die eerste 3 weken met Juul waren ook zo heftig. Weet je niet mee van met Amber? Of sliep zij meteen goed 's nachts? Hier hielp inbakeren, uiteindelijk. Maar in het begin vooral geduld. Het gaat over, echt!!! Consequent blijven is volgens mij toch het toverwoord; voeden, verschonen, knuffeltje... en terug. Meer kun je niet doen nu. Sterkte!
pi_70187012
Bij Amber hadden we ook slaapellende. Krijg als het goed is morgen een bakerzak, hoop dat dat helpt.
Ben naar de bank gebonjourd door M. om te gaan slapen...
♥ A ♥ & ♥ T ♥
When you were born, you were crying and everyone around you was smiling. Live your life so that when you die, you're smiling and everyone around you is crying.
pi_70187995
Hier was het ook drama tot L bij ons in bed mocht slapen. Bij een eventuele volgende komt er een co-sleeper
Misschien een idee? Of slaapt hij tegen jou aan ook niet?
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 20 juni 2009 @ 07:55:53 #276
147316 crew  DJMO
#trut
pi_70188033
dan zou ik, als hij er niet om vraagt, die zevende voeding lekker weglaten memmel

nog niet wakker freecell tess is een zij hoor heel veel sterkte vicky, ik hoop dat je op de bank nog wat slaap hebt kunnen pakken, en dat het vanaf vandaag beter gaat

pi_70188048
Oja, natuurlijk
Sorry Tess!

Gister aan het eind van de middag vervelend, begin van de avond vervelend, piepend, miepend en zeurend jongetje. Dus ik was blij dat hij er in lag. Vannacht 4 uur, paniek! (normaal noooit 's nachts) TARA er heen, getroost, klaar. 6:15 wakker voor de voeding. Ook drie kwartier eerder dan normaal. Ik al zuchtend en mopperend mijn bed uit, pak hem uit bedje. Plakkerig, warm, rood jongetje...... Temp 38,5 bij wakker worden
Wat schaaOver L gesproken: gister aan het eind van de middag vervelend, begin van de avond vervelend, piepend, miepend en zeurend jongetje. Dus ik was blij dat hij er in lag. Vannacht 4 uur, paniek! (normaal noooit 's nachts) TARA er heen, getroost, klaar. 6:15 wakker voor de voeding. Ook drie kwartier eerder dan normaal. Ik al zuchtend en mopperend mijn bed uit, pak hem uit bedje. Plakkerig, warm, rood jongetje...... Temp 38,5 bij wakker worden
Wat schaam je je dan over alle voorgaande gedachten hè? zo lullig!

Wel een dilemma trouwens, want we zouden uit logeren gaan vandaag. Schoonpa wordt 60 en geeft een barbecue... Hij slaapt daar altijd wél heel goed... Lastig.
Eetlust is trouwens prima ontdek ik net Meneer is wakker en eet al scheldend een broodje.
pi_70188080
Och vicky, wat een moeilijke nachten zo. Wat we hier doen is overdag gewoon gordijnen open,muziek aan en praten op normaal volume, we zijn wel steeds allemaal in dezelfde ruimte en snachts alles donker en stil. Kobus was er snel aamgewend. En als hij niet lekker slaapt legt een van ons hem op de borst.

Freecell, dat klinkt zielig, zo'n warm lijfje door koorts. Wel weer heerlijk scheldend een broodje eten o+
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_70188137
Ligt weer in bed, met paracetamol. Deed niks anders dan huilen.
Straks maar eens kijken hoe hij wakker wordt. Als het zo blijft, gaan we niet.
Waarschijnlijk de boventanden toch... Leea ik overal dat ze geen koorts kunnen krijgen van tanden, alleen verhoging. Ga ik met L. naar de huisarts voor een hele tijd koorts, ondertand 1! Ondertand 2 idem. Ik geloof dat ik maar moet aannemen dat die van mij wél koorts krijgt van zijn tanden.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 08:35:57 #280
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_70188171
Sterkte freecell met Leander en zijn tandjes!

Vicky, hopelijk heb je nog wat kunnen slapen...

Ik moet het echt gaan afkloppen, hoor, maar we hebben heerlijk kunnen uitslapen tot kwart voor 8!

Maarten is ondertussen 7 maanden, dus we mogen hem brood gaan geven, ik zit te denken om het eerst te dopen/soppen in de melk en dan zo geven. Hoe hebben jullie (met de oudere kindjes dus) dat gedaan? Ook zo of gelijk kleine stukjes brood met beleg/boter???
pi_70188258
Wij hebben gewoon een korst in handen gegeven eerst.
  zaterdag 20 juni 2009 @ 09:35:23 #282
15942 Marie79
Trotse mama van...
pi_70188645
Ja, dat doe ik ook (soms), en ook soms een rijstewafeltje, dat eet hij helemaal zelf op! Maar omdat er gezegd wordt dat je echt met brood mag beginnen met 7 maanden... dus een broodkorst is prima... Dan geef ik dat gewoon nu elke dag of een rijstewafeltje om 12 uur.
pi_70188669
Vicky, wij namen Merel de eerste weken lekker bij ons in bed, dan sliep ze wel. Na een paar weken ging ze 's avonds in haar bedje slapen en bleef ze daar ook in de nacht.
Ze is nog zo klein, dat hele slaapritme zit er nog niet zo in als wij dat zouden willen Wat je ook nog kan proberen is haar 's avonds in bad doen. Wij deden Merel (en Sara destijds ook) vlak voor de laatste voeding in bad (tegen 22:45). Ze worden er lekker soezig van en soms gaat slapen dan beter.
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_70188726
We hebben Tess gister om 23.15 in bad gedaan en daarna een fles maar dat had weinig resultaat. Hebben vannacht dus afgwwiseld. M. op de bank en ik met Tess in bed. Uiteindelijk in slaap gevallen met haar naast me. Totaal 6 uur slaap gehad.
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_70188781
Beterschap Leander!

Vicky ik hoop dat je nog een beetje hebt kunnen slapen, dat breekt je echt op he, die gebroken nachten.

Dana heeft aan de onderkant weer een tandje erbij
En ze is vanmorgen van de wheelybug gedonderd Voel ik me even een stomme mama zeg! Heel hard huilen natuurlijk
Maar t was gelukkig zo weer over en nu zit ze lekker een watermeloen te eten
pi_70189032
Vicky, hier was het de eerste weken ook één en al ellende qua slapen. Wat mij hielp was om te bedenken dat Lieuwe nog maar heel piepklein was en echt moest wennen aan het leven buiten de baarmoeder (ik typte baardmoeder ). Dus mijn advies is: niet te consequent zijn (sorry Renzell) maar gewoon zoveel mogelijk bij je nemen, dat slaapritme komt écht vanzelf. Echt, ze is nog maar net op de wereld, verwacht niet teveel van zo'n klein propje mens.
pi_70190056
Vandaag heb je als het goed is de Puck Vicky! Ik hoop dat het jullie net zoveel helpt als het ons geholpen heeft!!
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 20 juni 2009 @ 12:15:47 #288
147316 crew  DJMO
#trut
pi_70191275
Jan mag vanaf zes maanden fijne granen groeiontbijt, nu vraag ik me af, of ik dan moet tellen vanaf de uitgerekende datum, of vanaf zijngeboortedatum. wat zouden jullie doen? hij krijgt al wel sinds een week of anderhalf om de dag een pyamapapje (van nestle of bambix) vind hij heerlijk..

pi_70192262
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 11:14 schreef Raissa het volgende:
Vandaag heb je als het goed is de Puck Vicky! Ik hoop dat het jullie net zoveel helpt als het ons geholpen heeft!!
Hij is binnen
♥ A ♥ & ♥ T ♥
pi_70192312
Ik zou zelf de geboortedatum doen, DJMO. Give or take a week.
Maar waarom maak je je hierbij druk om de precieze week (zo veel verschil zal er niet zitten tussen uitgerekende datum of geboortedatum neem ik aan?) terwijl dat met al het andere eten niet belangrijk is?
En da's dus niet bedoeld om te zieken ofzo, ik vind het gewoon zo'n groot contrast.
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 20 juni 2009 @ 13:51:38 #291
147316 crew  DJMO
#trut
pi_70193618
weet ik zelf ook niet owlet die pyamapapjes en groente/fruit hapjes vanaf zes maanden mocht wel van de cbarts, omdat hij ook al opvolgmelk krijgt zonder problemen, maar met die fijne granen raadde ze aan om toch tot zes maanden te wachten omdat er gluten inzitten...

nou maakt het op zich weinig uit, ik ben nog bezig met een pak rijstebloem dat net open is, dus voor dat op is, ben ik al over die grens heen, maar ik had dan het idee gehad om in de ochtend die fijne granen pap te gaan geven, en 's avonds een papfles met rijstebloem of een pyamapaje zoals hij nu ook gewend is

Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 20 juni 2009 @ 13:52:29 #292
147316 crew  DJMO
#trut
pi_70193640
fijn vicky! ik hoop dat het helpt

Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 20 juni 2009 @ 13:53:40 #293
147316 crew  DJMO
#trut
pi_70193672
oh en die opvolgmelk moest ik dus gaan geven omdat hij zijn gewone melk heel slecht dronk, alleen de papflessen gingen nog goed daarmee. voor je je dat afvraagt

pi_70198545
DJMO, bij Sara gaven we rond 7 maanden 's morgens pap (van bambix) en dan gaven we 's avonds geen pap meer (omdat ze toen overdag al redelijk wat at).

Even een vraagje over Merel. Ze is nu 6 maanden en 10 dagen oud. Ze krijgt nog nr 1 melk. Nu moet ik zo nieuwe bijhalen en vraag ik me af of ik nu nr 2 moet halen of niet. Ze krijgt nog amper bijvoeding (het gaat moeizaam, ze zit nu op 2 babylepels per dag ).
Wat zouden jullie doen?
Quote papa: Sara gaat een paar keer in de week naar het kinderdagverblijf en daar leert ze voor blije peuter...
Sara
Merel
Ukje
pi_70198741
Als ik niet beter zou weten zou ik overstappen, maar dit is in jouw geval wel even wat anders, Fuente.
De samenstelling zal misschien een beetje anders zijn, maar ik heb eigenlijk daar nooit zo over nagedacht.
Is er niet iemand die je kan bellen (misschien HAP of de apotheek? aangezien ze daar ook hypo-voeding verkopen, of klinkt dit misschien een beetje dom?)
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 20 juni 2009 @ 17:27:01 #296
147316 crew  DJMO
#trut
pi_70199204
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 16:57 schreef Fuente het volgende:
DJMO, bij Sara gaven we rond 7 maanden 's morgens pap (van bambix) en dan gaven we 's avonds geen pap meer (omdat ze toen overdag al redelijk wat at).

Even een vraagje over Merel. Ze is nu 6 maanden en 10 dagen oud. Ze krijgt nog nr 1 melk. Nu moet ik zo nieuwe bijhalen en vraag ik me af of ik nu nr 2 moet halen of niet. Ze krijgt nog amper bijvoeding (het gaat moeizaam, ze zit nu op 2 babylepels per dag ).
Wat zouden jullie doen?
jan zit nu op twee papflessen met rijstebloem van 200cc waarvan ik de avondfles dan soms vervang door een pyamapapje, twee flessen melk (1 van 200, die van vier uur verschilt qua inhoud, maar gemiddeld nog zo'n 120 tot 150) een potje groente en een potje fruit. soms tussendoor nog wat diksap, ligt eraan hoe laat wakker wordt smiddags, als hij lang slaapt krijgt hij meteen zijn melk, slaapt hij kort, krijgt hij wat diksap tussendoor.

(en het lijkt veel, maar hij groeit er toch echt niet harder van )

wat mereltjes voeding betreft zou ik inderdaad even bellen met een apotheek, of gewoon nog één pak nr 1 halen, en dan maandag met de huisarts/kinderarts bellen.

pi_70199244
Als je al pyjamapap geeft maakt het geen flikker meer uit om te wachten met de groeipap, want in pyjamapap zitten ook gluten.

goed voor je portemonee trouwens, 2 potjes per dag + pyjamapap
  Frontpage Koningin/Leukste user IRL zaterdag 20 juni 2009 @ 17:35:45 #298
147316 crew  DJMO
#trut
pi_70199417
die pyama pap is zo duur niet 1 euro voor twee pakjes en ach als hij die biscuitsmaak lekker vind? hij krijgt het niet elke dag he

oh en ik schrijf wel potjes, maar ik maak ook regelmatig vers fruit voor hem, of laat hem meeeten (als in zoutloos gekookte aardappels en (speciaal voor hem) zoutloos gekookte groente). soms zijn potjes gewoon makkelijk, zoals gisteren (en vandaag) als ik macaroni met gehakt, champignons etc eet)

pi_70200351
Ik heb nu nog een pak nr 1 gehaald, en dan bel ik maandag het CB wel even voor de zekerheid. Thnx!
Sara
Merel
Ukje
pi_70200464
quote:
Op zaterdag 20 juni 2009 17:35 schreef DJMO het volgende:
en ach als hij die biscuitsmaak lekker vind? hij krijgt het niet elke dag he
het blijven GLUTEN!! voor een kind wat nog geen 6 maanden is...
ik verbaas me zowieso al enorm over wat je JJ al geeft, maar gluten onder de 6 maanden is ook neit voor niets bij wet verboden!!!

flinke kans op darmbeschadigingen en verhoogde kans op coeliakie etc...

maar ja je moet het allemaal zelf weten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')