abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_74175918
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 07:31 schreef MassApeal het volgende:
Mooi dat het iedereen bevalt! Waar bevinden jullie je altijd in Shanghai naast het werk? Just in case woont bij Zhongshan park toch?

Hebben jullie overigens nog vaste plekken om uit te gaan? Moet zeggen dat ik zoveel mogelijk verschillende tenten probeer te bezoeken hiero. Echter is the spot bijv de vaste kroeg vanuit het werk, zit sky zo goed als om de hoek etc.
Ben afgelopen weekend verhuisd naar een nieuw appartement, op loopafstand van Jiangsu Road station. Wat dus nog steeds dicht bij Zhongshan Park is. Qua uitgaan ben ik de afgelopen zes weken naar Muse, Babyface, Zapatas, Mural, G-Plus, Windows en Barbarossa geweest. Met name Babyface is favoriet, in combinatie met de open bar in Mural op vrijdag . Nog op het lijstje staan M2, Richie's, M1NT, Sin, Vue Bar, Bar Rouge, en ongetwijfeld nog een aantal waar ik nog niet van op de hoogte ben.
When you came pulling in here, did you notice a sign out in front of my house that said Dead Nigger Storage?
pi_74212263
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 08:30 schreef just.in.case het volgende:

[..]

Ben afgelopen weekend verhuisd naar een nieuw appartement, op loopafstand van Jiangsu Road station. Wat dus nog steeds dicht bij Zhongshan Park is. Qua uitgaan ben ik de afgelopen zes weken naar Muse, Babyface, Zapatas, Mural, G-Plus, Windows en Barbarossa geweest. Met name Babyface is favoriet, in combinatie met de open bar in Mural op vrijdag . Nog op het lijstje staan M2, Richie's, M1NT, Sin, Vue Bar, Bar Rouge, en ongetwijfeld nog een aantal waar ik nog niet van op de hoogte ben.
Wat dichterbij het centrum ook, dat is wel handig lijkt me!

Ben overigens afgelopen woensdag nog naar m1nt geweest met hed kandi, maar het was er zo goed als leeg.... het was dan wel doordeweeks natuurlijk. Verder een erg mooie tent, maar het is kijken en bekeken worden, geef mij maar gewoon een gezellige feesttent!

Vanavond opent er een nieuwe tent geloof ik, MT-3 Coach op hengshan lu bij Gao'an Lu, daar ga ik eens een kijkje nemen, verder morgen naar Mao voor halloween. Beiden nog niet gezien... open bar ook overigens, doet het altijd goed!
Moet alleen nog een halloween kostuum vinden!

Heb verder ook begrepen dat Shanghai een grote schoonmaak gaat houden van de stad ivm de World Expo.... nachtelijke kapperszaken gaan massaal gesloten worden, Tongren Lu gaan ze sluiten (ook ivm Shangri-la hotel wat ertegenover gebouwd word) etc.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 04:44:21 #153
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_74212618
Vanavond, laatste avond bij de Blue Frog op Tongren Rd! Die straat gaat dicht, alhoewel er zowieso geen ruk aan was daar, nep aftreksel van de legendarische straat MaoMing Rd, oh dat was pas gezellig.

Wel beter dan die afsjor tenten worden gesloten, vind ze maar smerig. Misschien meer verkrachtingen nu in Sh?
No bad soldiers under a good leader
pi_74212680
Ja wij gaan er vanuit het werk even een drankje doen! Ons kantoor is dan ook om de hoek op yan'an zhong lu. Zijn er nog meer gegadigden om een biertje te happen bij de bluefrog vanavond? 20rmb + free snacks voor de hollanders onder ons .

Vind het aan de andere kant ook wel jammer dat de straat weg gaat, vond het eigenlijk wel humoristisch om te zien hehe.
Hoe zat het met maoming lu, waren dat ook van die verkapte hoerententen ofzo??
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 06:03:02 #155
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_74212693
Nee, Maoming Lu was een straat vol met clubs zoals Babyface, en natuurlijk heb je van die hoeren die mannen willen oppikken, maar het ging vooral om het feesten, niet de prostitutie.

Heb je laatst de Shanghai Daily nog gelezen met die Filipijnse travestieten? Die 'werkten' in de Manhattan.
pi_74212806
Vanwaar is die straat opgedoekt dan?

Dat artikel van die travestieten?? Kan me in ieder geval geen artikel uit de Shanghai daily herinneren, maar ben welleens in manhatten geweest, die tent gaat echt nergens over....
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 10:56:23 #157
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_74216708
Check de krant van vorige week woensdag of donderdag.
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 13:27:44 #158
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_74221918
Kunnen de China gangers hier trouwens een aardig woordje mandarijns/wu/kantonees praten? En hoe zit het met lezen en schrijven?

Vandaag teruggekomen uit Kunming...wat doet dat grauw aan na het modernere Ningbo.
Anway groetjes vanuit het rustige en kleine buurland Laos!
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
pi_74408774
Ik spreek nog steeds geen chinees, kan net zeggen of het eten lekker was etc.

Een nieuw probleem, ik heb momenteel een studentenvisum van 6 maanden single entry en ik zat er aan te denken om in december naar HK te gaan, iemand een idee hoe ik dit het beste kan doen? Is het overal in China mogelijk je visum te verlengen of zou ik de gok moeten wagen en in HK een nieuw visum aanvragen voor de maand erna? Ik zuo eventueel zelfs een vakantie visum kunnen aanvragen voor deze periode misschien. Ikwil namelijk nadat ik in HK ben geweest nog ongeveer 30 dagen in china blijven.

[ Bericht 7% gewijzigd door caffeinjunk op 05-11-2009 03:47:20 ]
Once I had a little game, I think you know the game I mean, I mean the game called go insane!
-je webicon was 3,8Mb, max. 100Kb toegestaan, niet terugplaatsen!-
  donderdag 5 november 2009 @ 03:54:39 #160
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_74408805
Ik spreek goed Kantonees en Chinees.

Caffeinejunkie, als je aan het eind van je visumperiode naar HK gaat en deze dan verlengt in HK voor 15-30 dagen dan is dit ok. Dan moet je hem wel verlengen in een toeristenvisum, van X naar L dus. Een verlenging daarna is meestal heel erg moeilijk. Als je overigens je visa snel nodig hebt, dan moet je de spoed service aanvragen.
pi_74562308
Ik hoorde dat er ook een sinterklaasoptocht gaat komen in Shanghai voor de nederlandse gemeenschap, ben benieuwd haha.

Het is overigens wel klote weer momenteel in Shanghai en gister leek het helemaal een tropische storm....
  dinsdag 10 november 2009 @ 03:17:57 #162
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_74562315
Droevig weer vandaag, niet leuk.
pi_74565420
quote:
Op dinsdag 10 november 2009 03:17 schreef Rbhp het volgende:
Droevig weer vandaag, niet leuk.
Was vandaag even op en neer naar een klant in Nantong, maar daar was het niet veel beter. Matig.

Iemand al eens naar Holland Village geweest trouwens? Ben op zich wel benieuwd.
When you came pulling in here, did you notice a sign out in front of my house that said Dead Nigger Storage?
pi_74566283
Ben er zelf niet geweest. Mijn huisgenoot echt wel samen met zijn neef die hier op bezoek was.

Het is een eind reizen en niet superindrukwekkend, maar als je de tijd hebt wel grappig om te zien. Dat was zijn indruk in ieder geval. Het zijn veel dezelfde rijtjeshuizen zoals je die thuis ook hebt. Misschien dat ik er nog een keer heen ga tijdens mijn vakantieperiode, maar ook daarvan schat ik de kans klein in.
  woensdag 11 november 2009 @ 01:55:57 #165
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_74593421
Nah, geen zak aan daar.
pi_74713182
Ben beter in lezen en schrijven dan spreken maar goed...zit hier nu net een maand. Wel gelijk lekker dik pak sneeuw hier in Shijiazhuang. Begint nu weer wat te smelten, en er is de afgelopen tijd niks bijgekomen. Was wel verbaasd (en opgelucht) dat Flickr wel gewoon werkt hier.
Baat 't niet, schaadt 't niet. Dus slikken, kreng.
pi_74782069
quote:
Op zondag 15 november 2009 08:25 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ben beter in lezen en schrijven dan spreken maar goed...zit hier nu net een maand. Wel gelijk lekker dik pak sneeuw hier in Shijiazhuang. Begint nu weer wat te smelten, en er is de afgelopen tijd niks bijgekomen. Was wel verbaasd (en opgelucht) dat Flickr wel gewoon werkt hier.
Het begint in Shanghai nu ook wel echt fris te worden. Afgelopen weekend al handschoentjes aangeschaft, en ben van plan komend weekend een jas op maat te laten maken. Iemand ervaring met de Shi Liu Pu fabric market? Was daar eveneens afgelopen weekend, op aanraden van locals, en het lijkt inderdaad paradijs op aarde. Drie overhemden besteld, eens kijken of dat goed bevalt.
pi_74784452
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 14:37 schreef just.in.case het volgende:

[..]

Het begint in Shanghai nu ook wel echt fris te worden. Afgelopen weekend al handschoentjes aangeschaft, en ben van plan komend weekend een jas op maat te laten maken. Iemand ervaring met de Shi Liu Pu fabric market? Was daar eveneens afgelopen weekend, op aanraden van locals, en het lijkt inderdaad paradijs op aarde. Drie overhemden besteld, eens kijken of dat goed bevalt.
Shi Liu Pu fabric market?? Ben ik niet bekend mee. Waar zit dat ergens? Is dat soms die onder het science and technology museum?
Verder heb ik gemengde ervaringen met de fabric markets hier. De overhemden zijn vaak prima en niet duur. De pakken, het pak wat ik zelf op had laten meten was wat minder vond ik.
Verder hebben er mensen pakken op laten meten die prima zijn voor de prijs, met hier en daar een jasje wat iets te strak zat.

Voor de prijs kun je niet klagen, maar verwacht geen top kwaliteit.
pi_74785696
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 15:54 schreef MassApeal het volgende:

[..]

Shi Liu Pu fabric market?? Ben ik niet bekend mee. Waar zit dat ergens? Is dat soms die onder het science and technology museum?
Verder heb ik gemengde ervaringen met de fabric markets hier. De overhemden zijn vaak prima en niet duur. De pakken, het pak wat ik zelf op had laten meten was wat minder vond ik.
Verder hebben er mensen pakken op laten meten die prima zijn voor de prijs, met hier en daar een jasje wat iets te strak zat.

Voor de prijs kun je niet klagen, maar verwacht geen top kwaliteit.
Nah, dit is één van de minder bekende fabric markets. 168 Dongmen Lu, niet ver van de Bund en het oude gedeelte van Shanghai. Sowieso zul je binnen een markt nog de juiste shop moeten vinden. Veel shops delen een aantal tailors, dus dan is het lastig oordelen over de kwaliteit. Echter, de zaak waar ik mijn shirts besteld heeft z'n eigen tailor. Hij liet ook visitekaartjes zien van o.a. Zweedse en Italiaanse diplomaten, wel mooi. Als het goed bevalt laat ik inderdaad ook één of twee pakken maken. Heb nu een RTW van SuitSupply, dus daar is allicht verbetering mogelijk.

Overigens, waarom je laat je je visum niet gewoon in Shanghai verlengen? Hong Kong is niet onaardig, maar ook niet bepaald gratis. Als je nog mooi wilt stappen kan ik Club Azure in Lan Kwai Fong aanraden, zeker op vrijdagavond is dat gegarandeerd feest. Oh, en het Wang Fat hostel is erg goedkoop, en in ieder geval schoon. Moet lukken voor ongeveer 120 HKD per nacht en heel centraal gelegen (Causeway Bay).
pi_74787405
quote:
Op dinsdag 17 november 2009 16:34 schreef just.in.case het volgende:

[..]

Nah, dit is één van de minder bekende fabric markets. 168 Dongmen Lu, niet ver van de Bund en het oude gedeelte van Shanghai. Sowieso zul je binnen een markt nog de juiste shop moeten vinden. Veel shops delen een aantal tailors, dus dan is het lastig oordelen over de kwaliteit. Echter, de zaak waar ik mijn shirts besteld heeft z'n eigen tailor. Hij liet ook visitekaartjes zien van o.a. Zweedse en Italiaanse diplomaten, wel mooi. Als het goed bevalt laat ik inderdaad ook één of twee pakken maken. Heb nu een RTW van SuitSupply, dus daar is allicht verbetering mogelijk.

Overigens, waarom je laat je je visum niet gewoon in Shanghai verlengen? Hong Kong is niet onaardig, maar ook niet bepaald gratis. Als je nog mooi wilt stappen kan ik Club Azure in Lan Kwai Fong aanraden, zeker op vrijdagavond is dat gegarandeerd feest. Oh, en het Wang Fat hostel is erg goedkoop, en in ieder geval schoon. Moet lukken voor ongeveer 120 HKD per nacht en heel centraal gelegen (Causeway Bay).
Daar ben ik niet bekend mee inderdaad, kende alleen lujiabang en science and technology. Heb overigens laatst nog 5 overhemden laten maken op science and technology. Prima overhemden voor 8 euro per stuk.

En heb mn visum al 2x laten verlengen in Shanghai, dus daar komt nu een einde aan......en dan is Hong Kong een relatief goedkope oplossing. Ik zal dat hostel eens bekijken, verder is het ticket naar shenzhen al geboekt.
  woensdag 18 november 2009 @ 03:33:55 #171
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_74804714
8 Euro een shirt, dan kun je ook niet veel verwachten in principe qua stof kwaliteit.
pi_74930519
Gisteren drie shirts opgehaald en die zitten als gegoten. Die van mij waren RMB 100,- per stuk, dus hoe duurzaam ze zijn zal nog moeten blijken, maar het lijkt mij vooralsnog good value for money. Meteen ook even een mooie jas aan laten meten, die ik volgend weekend op kan halen. Ideaal.
pi_74930829
Je moet inderdaad niet al te hoge verwachtingen stellen, maar voor de prijs is het zeker goed genoeg!
Wat voor jasje heb je overigens aan laten meten just.in.case??

Verder heb ik gister trouwens nog zwarte piet gespeeld Was een evenement voor de nederlandse vereninging bij het Sea palace in Pudong. Was wel erg vroeg opstaan, maar heb het zeker naar m'n zin gehad. Wel raar om zo sinterklaas te vieren en al helemaal in Shanghai....
pi_74957098
Nah, het is niet echt een jasje, eerder een coat. Zoiets als onderstaande foto. Uiteraard geheel op maat (wel handig met 1,97m), van binnen mooi afgewerkt met rood-fluwelen stof zoals je ook in een pak vaak ziet. Bovendien lekker warm, want dat ontbreekt aan m'n huidige jas. Voor RMB 600,- dus lijkt me wel schappelijk.

Persoonlijk blijf ik eigenlijk verre van andere Nederlanders, afgezien van dit forum dan. Eigenlijk alle mensen waar ik hier mee om ga zijn van Chinese komaf. Al zit ik hier wel via een studentenorganisatie, dus het is heel eenvoudig om andere interns (foreigners) te ontmoeten. Elke week zijn er wel etentjes, netwerkbijeenkomsten, trips naar andere steden, of gewoon houseparty's en stapavonden. Heel relaxt.
  zondag 6 december 2009 @ 14:32:45 #175
92409 Twinky
Little star.
pi_75337203
hoe zijn jullie eigenlijk van nederland naar china gevlogen? en hoeveel kostte dat? ik ben aan het kijken voor komende zomer, maar hoe goedkoper hoe beter, maakt niet uit hoe crappy het is of dat je drie keer moet overstappen
pi_75339069
quote:
Op zondag 6 december 2009 14:32 schreef Twinky het volgende:
hoe zijn jullie eigenlijk van nederland naar china gevlogen? en hoeveel kostte dat? ik ben aan het kijken voor komende zomer, maar hoe goedkoper hoe beter, maakt niet uit hoe crappy het is of dat je drie keer moet overstappen
Toevallig heb ik afgelopen week geholpen met het boeken van een vlucht voor een vriendin, aangezien ze begin januari voor 3 weken naar China komt. Dat was vanaf Dussëldorf met een overstap 's nachts in Dubai, dus niet heel relaxt, maar kostte slechts 400,- euro.

Nu is januari wel zo'n beetje het absolute laagseizoen. Voor de zomer zou ik op minimaal 500 euro rekenen. Bekende maatschappijen met goedkope vluchten zijn AeroFlot, Air China, FinnAir, maar af en toe ook gewoon British Airways of KLM. Tegen die tijd gewoon veel data proberen, en dan kom je vast wel iets moois tegen. Momondo.com is wel een aanrader. Deze zoekt in allerlei vergelijkingssites zoekt, dus ideaal.
  zondag 6 december 2009 @ 16:39:48 #177
92409 Twinky
Little star.
pi_75340477
ja wat ik zag bij aeroflot was ruim 600 zonder taxes...
  zondag 6 december 2009 @ 16:44:03 #178
92409 Twinky
Little star.
pi_75340604
Eigenlijk zoek ik een website waar ik in kan vullen van ergens in juli heen, ergens in augustus terug, vertrekken ergens in west-europa en aankomen ergens in china en dan de goedkoopste!
pi_75358905
quote:
Op zondag 6 december 2009 16:39 schreef Twinky het volgende:
ja wat ik zag bij aeroflot was ruim 600 zonder taxes...
Bij Aeroflot zit wel een addertje onder het gras, omdat je een tussenstop in Moskou maakt. Het vliegtuig dat vervolgens vanuit Moskou vertrekt hoeft niet te voldoen aan de Europese luchtvaartnormen. Met name wat betreft veiligheidseisen kan dit nadelig uitpakken. Anderzijds hoor je ook weer niet dagelijks dat er Russische vliegtuigen neerstorten, dus misschien valt het ook wel mee.

Overigens geen idee wanneer je wilt vertrekken, maar als dat ergens in de zomer is ben je nog veel te vroeg met boeken. Maatschappijen hebben nu nog niet echt concurrerende prijzen voor die periode. Om een voorbeeld te geven: ik ben eind augustus met British Airways naar Hong Kong gevlogen, met een terugvlucht ergens halverwege juli 2010. Dat ticket heb ik exact een maand vantevoren geboekt en kostte alles inclusief 530,- euro.
  maandag 7 december 2009 @ 03:45:21 #180
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_75359465
Ik vlieg nooit met KLM, altijd met Cathay via Hong Kong. En anders Emirates Airlines via Dubai maar dan kom ik in Duitsland aan en dat is niet handig voor mij. Betaal rond de 700 euro voor een retourtje prive. Zakelijk vliegen is helaas met KLM, wel business, maar toch heb ik het niet zo op KLM.
  maandag 7 december 2009 @ 06:17:33 #181
21350 breaky
Harder praten a.u.b
pi_75359700
quote:
Op maandag 7 december 2009 03:45 schreef Rbhp het volgende:
Ik vlieg nooit met KLM, altijd met Cathay via Hong Kong. En anders Emirates Airlines via Dubai maar dan kom ik in Duitsland aan en dat is niet handig voor mij. Betaal rond de 700 euro voor een retourtje prive. Zakelijk vliegen is helaas met KLM, wel business, maar toch heb ik het niet zo op KLM.
De stewardessen zijn gewoon een stuk leuker met Cathay (of andere Aziatische maatschappijen)
Modus Vivendi!
Beetje aan het werk @ Lao P.D.R.
Soda water en Earl Grey :-)
pi_76002115
Iemand enig idee waar je moet zijn voor vuurwerk volgende week? Heb een feestje in Pudong met Oud & Nieuw, maar vraag me af of Puxi niet beter is..
pi_76209667
Weet iemand toevallig hoe makkelijk het is om een Chinees visum in HongKong te krijgen? Ik heb nu een half jarig F-Visa (stage) en ik was van plan om binnenkort een week macau en hk te bezoeken maar ik moet erna wel weer terug china in kunnen, aangezien ik als ik terug kom nog maar 8 dagen blijf (eerst 2 dagen Kanton en dan 6 Xiamen vanwaar ik 6dagen later vertrek) heb ik hopelijk genoeg aan een toeristenvisum. Op internet lees ik allemaal tegenstrijdige reacties of het nu wel of niet mogelijk is om te doen omdat het moeilijker zou zijn geworden sinds de olympische spelen.

Heb ik hier nog extra formulieren bij nodig oid? Want bij mijn eerste F-visa moest ik allemaal officiele documenten meesturen en als ik het goed begrijp hoeft dit bij een toeristenvisum niet?
Once I had a little game, I think you know the game I mean, I mean the game called go insane!
-je webicon was 3,8Mb, max. 100Kb toegestaan, niet terugplaatsen!-
pi_79510834
Schoppetje voor nelisb.
 FR
pi_79517510
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 22:11 schreef Bora-Bora het volgende:
Schoppetje voor nelisb.
Neliswie? Wat een hondenweer vandaag trouwens..
  woensdag 24 maart 2010 @ 03:10:40 #186
15080 static
03.09.2006 - 11:35
pi_79517683
Vraagje, een Chinese collega beweerde gisteren dat als ze een werkvisum voor bijvoorbeeld Duitsland willen hebben dat 20.000 euro kost (!) ?!?
Yvonne riep ergens: [b]Static is gewoon Static, je leeft met hem of niet.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  zondag 28 maart 2010 @ 09:52:49 #187
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_79663485
Wat is je vraag?
  zondag 28 maart 2010 @ 20:31:59 #188
223512 HugoChavez
Amor vincit Omnia
pi_79681153
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 03:10 schreef static het volgende:
Vraagje, een Chinese collega beweerde gisteren dat als ze een werkvisum voor bijvoorbeeld Duitsland willen hebben dat 20.000 euro kost (!) ?!?
Van China weet ik het niet, maar voor Oekraïners en Moldaviërs bijvoorbeeld kost het 200 euro voor de Schengen visum plus iets van 10.000 euro smeergeld. Jawel, smeergeld bij Nederlandse ambtenaren die werken in Kiev.
En anders is het gewoon 'njet'.

Wil je rijk worden? Wordt ambtenaar op een Nederlandse ambassade. Nederlanders integreren iets té goed in de Oekraïense samenleving. Je hoeft niet alle gebruiken over te nemen.
"Wie kinderen heeft, is bezorgd om zijn kinderen. Wie runderen heeft, is bezorgd om zijn runderen.
Wie niets heeft, kent geen zorgen.", Bhoedda
"Voorwaar, de vermindering wordt vaak tot aanwinst,
de vermeerdering vaak tot verlies.", Lao Tzu
pi_79846684
Ik heb een vraagje is ¤200 genoeg om een maand door te komen in China in steden als shanghai en hangzhou? Ik heb begrepen dat 2000yuan een gemiddelde maandloon is in China dus tja vandaar mijn vraag
Echter heb ik begrepen dat je in steden als shanghai, beijing en hangzhou op een gemiddelde uitgave van ¤1000 moet verwachten als je naar Nederlandse maatstaven wil leven. Klopt dit?

Bovenstaande baseer ik op normale huurwoningen.
pi_79858247
quote:
Op donderdag 1 april 2010 21:23 schreef Mekkalomp het volgende:
Ik heb een vraagje is ¤200 genoeg om een maand door te komen in China in steden als shanghai en hangzhou? Ik heb begrepen dat 2000yuan een gemiddelde maandloon is in China dus tja vandaar mijn vraag
Echter heb ik begrepen dat je in steden als shanghai, beijing en hangzhou op een gemiddelde uitgave van ¤1000 moet verwachten als je naar Nederlandse maatstaven wil leven. Klopt dit?

Bovenstaande baseer ik op normale huurwoningen.
Wel, om te beginnen komt ¤200 helaas niet meer overeen met RMB 2000. Op het moment zelfs slechts 1850,-. Gemiddeld over heel China genomen kan die 2000 RMB per maand wel kloppen, maar voor Shanghai ligt het zeker hoger. Daarnaast zul je echt op een houtje moeten bijten als je dat wilt halen. Vanaf 5k RMB kun je in Shanghai redelijk relaxt leven. Het is lastig te vergelijken met Nederland, omdat sommige dingen veel duurder zijn, zoals stappen, maar andere zaken zijn weer veel goedkoper. Uit eten, taxi etc is spotgoedkoop bijvoorbeeld.

Echter, als je heel Westers wilt blijven qua eten en producte, etc dan wordt het wel prijzig. 1000 euro per maand lijkt me wel weer wat overdreven, maar goed. Ook in Nederland zijn er grote verschillen tussen de Randstad en Noord-Oost Groningen, om maar iets te noemen, dus het is net wat je gewend bent. Wat zijn de plannen?
pi_79872866
Dank je voor je reactie. Op dit moment heb ik geen plannen, puur uit nieuwsgierigheid stelde ik mijn vraag.
pi_79928473
quote:
Op vrijdag 2 april 2010 05:45 schreef just.in.case het volgende:

[..]

Wel, om te beginnen komt ¤200 helaas niet meer overeen met RMB 2000. Op het moment zelfs slechts 1850,-. Gemiddeld over heel China genomen kan die 2000 RMB per maand wel kloppen, maar voor Shanghai ligt het zeker hoger. Daarnaast zul je echt op een houtje moeten bijten als je dat wilt halen. Vanaf 5k RMB kun je in Shanghai redelijk relaxt leven. Het is lastig te vergelijken met Nederland, omdat sommige dingen veel duurder zijn, zoals stappen, maar andere zaken zijn weer veel goedkoper. Uit eten, taxi etc is spotgoedkoop bijvoorbeeld.
Die 5K is dan inclusief huur? Mijn huur was namelijk 2250 RMB. Met 2750 over in de portemonee kan 't welleens krap bij kas worden naar mijn idee....
Stappen kan trouwens ook welleens goedkoop zijn in bijv. Soho of Sky.... I know, niet de vetste tenten, maar 60-100 RMB Openbar is natuurlijk niet duur

Hoe lang zit je ondertussen in Shanghai nu??
pi_79930056
Of 5k haalbaar is hangt inderdaad met name van je huur af. Op het moment betaal ik 3k per maand, omdat mijn huisgenoot vertrokken is, maar voorheen was dat RMB 1700. Of je van de overige 3300 goed kunt leven hangt natuurlijk sterk van je leefstijl af, maar het is in veel opzichter rianter dan dat ik voorheen als student gewend was. Al blijft het lastig vergelijken natuurlijk.

Op het moment ben ik overigens twee weken even niet in Shanghai, maar voor zaken in Guangzhou en Hong Kong. Halverwege maart was ik nog vijf dagen in Dalian, in het Hoge Noorden, dus ik mag niet klagen. Toevallig gisteren nog wezen stappen in Guangzhou, eveneens naar SoHo en Babyface. Wellicht vanavond weer. Begrijp dat jij inmiddels weer in Nederland zit? Ik werk sowieso nog t/m eind mei, en heb daarna nog 7 weken om wat rond te reizen. Uiteindelijk ben ik dan bijna 11 maanden weg geweest.
pi_79934337
5k RMB is vergelijkbaar met 2k euro in Nederland?
pi_79962374
quote:
Op zondag 4 april 2010 15:18 schreef Mekkalomp het volgende:
5k RMB is vergelijkbaar met 2k euro in Nederland?
Mwa, dat blijft heel lastig vergelijken. Sommige zaken zul je met een salaris van 2k in Nederland niet kunnen veroorloven, terwijl je dat met 5k RMB in Shanghai wel zal kunnen. En vice versa. Westerse merkproducten zijn in China vaak zelfs duurder dan in Europa, dus dan kun je lang sparen voor je iPhone in China. Anderzijds, de luxe van het nemen van een taxi is in Nederland vrij ongebruikelijk. Maar goed, in China is een taxi dan ook weer geen Mercedes, etc Het blijft appels met peren vergelijken.
  maandag 5 april 2010 @ 12:22:19 #196
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_79963062
Een hollandse geeft "engels" aan chinese kinderen Ja dolle pret
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_79967711
quote:
Op maandag 5 april 2010 12:22 schreef Schenkstroop het volgende:
Geen idee op wie je doelt, maar ik geef zeker geen Engelse les. Daarnaast denk ik dat Nederlanders prima Engels kunnen geven in China, mits ze beschikken over de juiste kwalificaties. Genoeg Chinese docenten Engels die zelfs slechts gebrekkig Engels spreken, dus ik mis je punt even.

[ Bericht 16% gewijzigd door just.in.case op 05-04-2010 15:03:26 ]
pi_79967780
quote:
Op maandag 5 april 2010 12:22 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik heb er ook Engels aan Chinese studenten gegeven, ging prima.
  maandag 5 april 2010 @ 19:10:13 #199
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_79975683
5k RMB is echt geen 2k Euro, bij lange na niet. Voor Shanghai heb je minimaal 10k per maand nodig om normaal te leven, verzekerd te zijn en 1x per jaar terug te kunnen naar Nederland of ergens anders in de regio vakantie te kunnen vieren. Shanghai is een dure stad en als buitenlander zijnde ga je niet elke dag in een lokaal restaurantje voor 10 RMB eten, dat hou je niet vol. Mijn verzekering alleen al kost me 2k RMB per maand.
pi_79975886
In mijn tijd was 10 RMB ongeveer 1 euro. Kun je trouwens 10k verdienen als taaldocent (met een MA) in Shanghai?

Alhoewel ik, als ik besluit weer naar China te gaan, ook best in een kleinere stad tevreden zou zijn.
  maandag 5 april 2010 @ 19:29:56 #201
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_79976396
Nu is het wat 1 op 9?

In SH kan je volgens mij wel 10k krijgen als Engels docent. In kleinere steden zit je rond de 8k. Ik snap best dat mensen als tussendoor Engels gaan doceren, maar das op lange termijn toch niet te doen?
pi_79976611
quote:
Op maandag 5 april 2010 19:29 schreef Rbhp het volgende:
Nu is het wat 1 op 9?

In SH kan je volgens mij wel 10k krijgen als Engels docent. In kleinere steden zit je rond de 8k. Ik snap best dat mensen als tussendoor Engels gaan doceren, maar das op lange termijn toch niet te doen?

Hoezo niet? Te laag loon? Ik zou niet voor het geld naar China gaan in ieder geval.

Wat voor werk doe jij daar eigenlijk als ik vragen mag?
pi_79992752
quote:
Op maandag 5 april 2010 19:10 schreef Rbhp het volgende:
5k RMB is echt geen 2k Euro, bij lange na niet. Voor Shanghai heb je minimaal 10k per maand nodig om normaal te leven, verzekerd te zijn en 1x per jaar terug te kunnen naar Nederland of ergens anders in de regio vakantie te kunnen vieren. Shanghai is een dure stad en als buitenlander zijnde ga je niet elke dag in een lokaal restaurantje voor 10 RMB eten, dat hou je niet vol. Mijn verzekering alleen al kost me 2k RMB per maand.
Dat is zeker waar. Die 5k was meer gebaseerd op een short term stay. Zo heb ik gewoon nog mijn zorgverzekering in Nederland lopen, en een aantal andere verzekeringen. Als je echt gaat emigreren dan heb je natuurlijk meer kosten, en wil je wellicht ook wat sparen. Dan lijkt me 10k zelfs nog vrij weinig.
pi_79992758
quote:
Op maandag 5 april 2010 19:29 schreef Rbhp het volgende:
Nu is het wat 1 op 9?

Als je native speaker bent, kwalificaties als docent op zak hebt en alles netjes wilt regelen kun je wel 10k vangen inderdaad. Maar dat is dus lang niet voor iedereen weggelegd.
  dinsdag 6 april 2010 @ 19:38:52 #205
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_80015886
quote:
Op maandag 5 april 2010 19:36 schreef 9x19 het volgende:

[..]

Hoezo niet? Te laag loon? Ik zou niet voor het geld naar China gaan in ieder geval.

Wat voor werk doe jij daar eigenlijk als ik vragen mag?
Zit in de arbeidsbemiddeling, meer dan 5 jaar hier.
pi_80023950
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 04:40 schreef just.in.case het volgende:

[..]

Als je native speaker bent, kwalificaties als docent op zak hebt en alles netjes wilt regelen kun je wel 10k vangen inderdaad. Maar dat is dus lang niet voor iedereen weggelegd.
Ik heb er in 2005 stage gelopen als Engels docent via de lerarenopleiding in Nederland. Toen werd mij wel positie aangeboden voor na mijn studie, maar ik was pas een eerstejaars.

Na mijn P ben ik Engels gaan studeren aan de universiteit en heb eigenlijk altijd de gedachte mee gedragen om nog eens terug te keren, al is het maar voor een jaar of twee. Nu ik aan het afstuderen ben, begint het steeds meer te knagen.

Ik neem aan dat ik met mijn achtergrond vrij gemakkelijk werk zal vinden, maar misschien hebben jullie daar een betere kijk op. Ik hoef ook niet per se naar een grote stad en ik zoals ik zei ga ik er niet heen om rijk te worden. Het lijkt me gewoon weer een leuk avontuur.
pi_80118888
quote:
Op dinsdag 6 april 2010 19:38 schreef Rbhp het volgende:

[..]

Zit in de arbeidsbemiddeling, meer dan 5 jaar hier.
Kun je geen zomer baantje voor me bemiddelen ?

Maar alle gekheid op een stokje! Ik had zelf ook maar ongeveer 6k RMB te besteden in Shanghai, maar dit was dan inderdaad voor een tijdelijk verblijf van 5 maanden....de enige vaste lasten die je dan krijgt daar zijn de huur en G.W.L/internet. Ging zelf wel meestal lokaal eten voor rond de 25 RMB.

Ben overigens inderdaad weer terug in Nederland just.in.case, alweer 2,5 maanden ondertussen. Vond het erg wennen in de eerste paar weken...met name dat het erg rustig is hier in Breda.

Ondertussen maar eens plannen waar we volgend jaar heen gaan
pi_80170806
En ze verkopen geen Tsingtao meer bij de Appie
pi_80176243
quote:
Op zaterdag 10 april 2010 21:44 schreef 171 het volgende:
En ze verkopen geen Tsingtao meer bij de Appie
Als je weet van wat voor vaag water gemaakt schijnt te worden, klaag je daar niet meer over.
 FR
pi_80176335
quote:
Op zondag 11 april 2010 01:04 schreef Bora-Bora het volgende:

[..]

Als je weet van wat voor vaag water gemaakt schijnt te worden, klaag je daar niet meer over.
Ik heb er maanden van geleefd toen ik in Qingdao woonde, ik heb weerstand opgebouwd
pi_80176513
quote:
Op zondag 11 april 2010 01:08 schreef 9x19 het volgende:

[..]

Ik heb er maanden van geleefd toen ik in Qingdao woonde, ik heb weerstand opgebouwd
OJa, dat scheelt natuurlijk!
 FR
pi_80292087
Kan hier opeens niet meer op Geenstijl en spitsnieuws komen. Anderen hier ook last van? Kan me eigenlijk niet voorstellen dat China een Nederlandse site blokkeert maar toch...

Verder, wat betreft mensen die hier Engels willen doceren. In principe is dat geen probleem, zelfs als je eigenlijk geen docent bent. Ben hier nu voor een jaartje tussen mijn bachelor en master Internationale Economie en ben uiteraard geen native speaker maar kon vrij snel aan de slag. (Had wel via-via paar contacten maar denk dat het ook wel moet lukken als je gewoon op de ESL-teacher boards kijkt. Overigens moet je dan wel beducht zijn op bepaalde recruiters. Die schijnen je een poot uit te willen draaien....)

Verder moet je wel in het bezit zijn van minstens een bachelor-diploma. Toen ik hierheen kwam moest de uitreiking op de Erasmus nog plaatsvinden, dus heb ik een soort 'bewijs' aangevraagd bij de administratie van de EUR. Toen ik hier eenmaal was, heb ik mijn vader de scan van mijn diploma laten sturen waarna zij verder konden met het in orde maken van de Z-visa. (Gekomen op F-visa, in HK omgezet naar Z-visa.)
pi_80292123
Geen problemen hier met GeenStijl en Spitsnieuw, al worden er weleens Nederlandse site geblokkeerd. In 2008 is Hyves een tijd uit de lucht geweest, en een blog van het FD over Shanghai is al tijden geblokkeerd.
pi_80292404
Hier kan ik inmiddels weer op GS. Geen idee waardoor ik er vanochtend niet op kon komen. Vraag me af of de internetpolitie daadwerkelijk mensen met talenknobbels in dienst heeft die zoeken naar 'foute' websites die niet Engels zijn of dat ze op steekwoorden (in meerdere talen) filteren.
pi_80292505
quote:
Op woensdag 14 april 2010 06:35 schreef SuperHarregarre het volgende:
Hier kan ik inmiddels weer op GS. Geen idee waardoor ik er vanochtend niet op kon komen. Vraag me af of de internetpolitie daadwerkelijk mensen met talenknobbels in dienst heeft die zoeken naar 'foute' websites die niet Engels zijn of dat ze op steekwoorden (in meerdere talen) filteren.
Het lijkt me sterk dat ze daadwerkelijk Chinezen in dienst hebben die Nederlands kunnen lezen, maar anderzijds heb ik mij al vaak genoeg verbaasd hier. Blogs van journalisten zijn sowieso wel makkelijke targets natuurlijk. Waar zit jij eigenlijk ergens in China?
pi_80295355
Af en toe waren voor mij bepaalde topics op fok ook afgeschermd bijvoorbeeld, volgens mij gaat een groot deel automatisch op bepaalde trefwoorden.
pi_80297321
quote:
Op woensdag 14 april 2010 07:09 schreef just.in.case het volgende:

[..]

Het lijkt me sterk dat ze daadwerkelijk Chinezen in dienst hebben die Nederlands kunnen lezen, maar anderzijds heb ik mij al vaak genoeg verbaasd hier. Blogs van journalisten zijn sowieso wel makkelijke targets natuurlijk. Waar zit jij eigenlijk ergens in China?
Shijiazhuang in Hebei.

Denk dat het best kan zijn dat het op trefwoorden gaat. Google weigert af en toe ook wel eens en dan moet ik meestal een minuut of twee wachten en dan kan ik weer op google komen. Best vreemd.
pi_80331238
quote:
Op woensdag 14 april 2010 11:12 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Shijiazhuang in Hebei.

Denk dat het best kan zijn dat het op trefwoorden gaat. Google weigert af en toe ook wel eens en dan moet ik meestal een minuut of twee wachten en dan kan ik weer op google komen. Best vreemd.
Moest het even opzoeken, maar het blijkt gewoon de hoofdstad van Hebei te zijn. Niet zo klein ook. Word je er niet gek van om overal aangestaard te worden? In Shanghai valt het wel mee, maar daar buiten is het overal feest. In Guangzhou zijn ze bijvoorbeeld nóg kleiner, en dus steeds: waah, zenme gao! Nu helpt het ook wel als 1,97 meter bent, maar toch.
pi_80430050
Goedeavond,

Ik ben eigenlijk zeer benieuwd of men hier weet of er kansen liggen in de scheepvaartswereld voor mij als 22 jarige, eind van de zomer heb ik 2 mbo diploma's waarvan 1 gericht op logistiek(scheepvaart) en 1 ondernemer groothandel. Loop nu stage bij Cargill in Amsterdam en het bevalt me erg. Functies waar ik naar op zoek ben is planning of cargadoor/ scheepsagent.

Alvast bedankt voor de reacties
Zoekende
pi_80435601
In China?? Volgens mij zit je dan met name met een visum probleem?? Als ik me niet vergis zijn er redelijke strenge eisen voor een werk visum, zoals bijv. meerdere jaren werkervaring, minimum leeftijd etc....
Please correct me if I'm wrong!
pi_80437644
quote:
Op zondag 18 april 2010 01:07 schreef MassApeal het volgende:
In China?? Volgens mij zit je dan met name met een visum probleem?? Als ik me niet vergis zijn er redelijke strenge eisen voor een werk visum, zoals bijv. meerdere jaren werkervaring, minimum leeftijd etc....
Please correct me if I'm wrong!
Een werkgever kan toch je visum 'sponsoren' neem ik aan? Lijkt me sowieso dat je eerst moet soliciteren bij een bedrijf daar, en als die je graag willen hebben zullen ze je helpen bij het verkrijgen van een visa. Zo gaat dat in de meeste landen.

[ Bericht 14% gewijzigd door 9x19 op 18-04-2010 08:57:51 ]
pi_80469321
quote:
Op zondag 18 april 2010 08:47 schreef 9x19 het volgende:

[..]

Een werkgever kan toch je visum 'sponsoren' neem ik aan? Lijkt me sowieso dat je eerst moet soliciteren bij een bedrijf daar, en als die je graag willen hebben zullen ze je helpen bij het verkrijgen van een visa. Zo gaat dat in de meeste landen.
True, maar MassAppeal doelt op de voorwaarden voor het verkrijgen van een Z-(werk)visum. Om voor een z-visum in aanmerking te komen moet je afgestudeerd zijn en minimaal 2 jaar werkervaring hebben. Het zou weleens kunnen dat MBO daarbij niet voldoende is. Maar goed, het blijft China, dus er is altijd wel een manier te vinden.

Hoe het exact zit met de vraag naar deze functies zou ik niet weten, maar het gunstigste is natuurlijk om via een Westers bedrijf op een functie in China te solliciteren. Verder kan de taal ook weleens een probleem zijn, maar dat hangt ook weer sterk van je werkzaamheden af.
pi_80492604
quote:
Op maandag 19 april 2010 03:42 schreef just.in.case het volgende:

[..]

True, maar MassAppeal doelt op de voorwaarden voor het verkrijgen van een Z-(werk)visum. Om voor een z-visum in aanmerking te komen moet je afgestudeerd zijn en minimaal 2 jaar werkervaring hebben. Het zou weleens kunnen dat MBO daarbij niet voldoende is. Maar goed, het blijft China, dus er is altijd wel een manier te vinden.

Hoe het exact zit met de vraag naar deze functies zou ik niet weten, maar het gunstigste is natuurlijk om via een Westers bedrijf op een functie in China te solliciteren. Verder kan de taal ook weleens een probleem zijn, maar dat hangt ook weer sterk van je werkzaamheden af.
Klopt het dat je minimaal bachelor niveau moet hebben in China om aan de bak te komen? Ik hoor regelmatig verhalen dat de afgestudeerde chinezen aan de uni onder hun niveau moeten werken.
pi_80507733
quote:
Op maandag 19 april 2010 19:28 schreef Mekkalomp het volgende:

[..]

Klopt het dat je minimaal bachelor niveau moet hebben in China om aan de bak te komen? Ik hoor regelmatig verhalen dat de afgestudeerde chinezen aan de uni onder hun niveau moeten werken.
Minimaal een bacheror meen ik mij ook te herinneren inderdaad. Het punt is dat elk jaar honderdduizenden Chinezen afstuderen die geen baan op niveau kunnen vinden. Of dat aan de studenten of aan de werkgevers ligt is punt van discussie. Anderzijds heb je als buitenlander wel een hele andere positie natuurlijk, maar dat betekent wel dat je ook de juiste papieren nodig hebt.
pi_80634121
quote:
Op donderdag 15 april 2010 04:23 schreef just.in.case het volgende:

[..]

Moest het even opzoeken, maar het blijkt gewoon de hoofdstad van Hebei te zijn. Niet zo klein ook. Word je er niet gek van om overal aangestaard te worden? In Shanghai valt het wel mee, maar daar buiten is het overal feest. In Guangzhou zijn ze bijvoorbeeld nóg kleiner, en dus steeds: waah, zenme gao! Nu helpt het ook wel als 1,97 meter bent, maar toch.
哇!这么高!Heb ik hier niet zo heel veel last van. Ben slechts 1.87 dus op zich valt het ook wel mee met het lengte-verschil. Ik bedoel, ik ben vaak wel de langste maar het is niet zo dat er een kop verschil tussen zit. Bovendien heb je hier ook best lange Chinezen in het noorden. Op de school waar ik lesgeef loopt er ook een rond die tegen de 2 meter aanzit. (Niet zo verrassend dat ik hem vooral op het basketbalveld aantref.) Ik hoor natuurlijk wel vrij vaak 老外 of 外国人 maar daar ben ik wel wat aan gewend. Het staren ervaar ik alleen als vervelend als ik ergens iets aan het eten ben. In Nederland vond ik het al niet prettig om al te openbaar te gaan eten, maar hier heb je dus ook vaak mensen die dan staren terwijl je eet. Ben daar inmiddels ook aan gewend dus ik eet waar ik zin in heb, zelfs als ze blijven staren. Betrap me er zelf ook op dat ik een beetje staar als ik andere buitenlanders zie. Af en toe iets van "hey, nog iemand", haha. Best vreemd. Zo fietste er een week geleden een blonde schone langs een oversteekplaats, stond ik met drie Chinezen te staren...

Overigens is het nog wel wat erger als je zwart bent. Ik voetbal hier in een team met wat andere buitenlanders, waaronder een aantal uit Kameroen en die krijgen dus in plaats van 老外 gewoon 黑人 (neger) naar hun hoofd geslingerd. Ook hebben sommige Chinezen zoveel lef dat ze het kroeshaar gewoon aanraken en verbaasd zijn over hoe dat voelt.

Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen zich voornemen om niet van die straatstalletjes te kopen en dit uiteindelijk wel doen. Kreeg dat maar wat vaak te horen voordat ik naar China ging maar eenmaal aangekomen is het onvermijdelijk om toch iets te kopen. Gewoon teveel lekkere dingen en je ruikt het meestal al als je de straat inloopt.
quote:
Op dinsdag 20 april 2010 03:13 schreef just.in.case het volgende:

[..]

Minimaal een bacheror meen ik mij ook te herinneren inderdaad. Het punt is dat elk jaar honderdduizenden Chinezen afstuderen die geen baan op niveau kunnen vinden. Of dat aan de studenten of aan de werkgevers ligt is punt van discussie. Anderzijds heb je als buitenlander wel een hele andere positie natuurlijk, maar dat betekent wel dat je ook de juiste papieren nodig hebt.
Bachelor is meestal minimum inderdaad. Dit kan natuurlijk minder zijn in bepaalde gevallen en bepaalde gebieden maar als je langs de oostkust wil werken, kun je niet zonder. (Behoudens uitzonderlijke kwaliteiten danwel ervaring.) Op je 22e heb je geen van beiden dus dan lijken mij kwalificaties het belangrijkste. Qua overvloed van studenten, het is de vraag hoe die studenten afstuderen. Hoe goed zijn ze daadwerkelijk of is het gewoon veredelde MBO/HBO. Ik geef les op niet zo'n bekende school en het is ook geen universiteit maar meer een HBO. Ik schat hun niveau niet hoger in dan Havo/VWO hier. Mentaliteit is ook compleet anders dan op de Erasmus Universiteit. Ik weet dus niet of het wel eerlijk is om te zeggen dat ze geen baan op niveau kunnen vinden. Aan de andere kant is het sowieso ingewikkeld om een baan te vinden en is het veel makkelijker om gewoon familie in te schakelen voor werk (als Chinees zijnde).

Tijdens een van mijn lessen ook even gekeken waar iedereen wilde werken na het afstuderen en waar je in Nederland toch vooral ziet dat men in de grote steden wil werken, vond ik het redelijk frappant (maar wel begrijpelijk) dat mijn studenten/leerlingen vooral terug naar hun geboortestad willen. De meesten willen zelfs niet eens in Shijiazhuang blijven. (En dat terwijl er hier enorme bouwprojecten zijn. Er zijn hier echt meer dan 50 enorme hoogbouwcomplexen in aanbouw en de bouw gaat echt razendsnel. Mogelijkheden te over lijkt me...Ik vind het zelfs jammer dat ik komend jaar weer terugga voor mijn master. De nieuwbouw gaat zo snel dat ik het jammer vind om te missen. Paar maanden geleden was het gebied naast mijn flat nog een bouwput, nu staan er zes torens van minstens 25 verdiepingen. Het is geen Hong Kong, maar toch.) Slechts een leerling wilde naar Beijing, kun je nagaan.
pi_80669213
Als ik alle reacties kort kan samenvatten dan lijkt het alsof China
nog steeds een "lland of opportunities" is?
75 topics = FIN
pi_80669763
黑人 is letterlijk vertaald weliswaar zwart mens en in Nederland een denigrerende benaming, maar zo wordt het niet bedoeld.

Heb zelf overigens vorig jaar 10 maanden in Beijing gewoond voor studie en stage.
  zaterdag 24 april 2010 @ 16:47:53 #228
15080 static
pi_80670005
Moet binnenkort naar Shenzhen, helemaal geen zin in.
Geen verborgen agenda's, trouw, grote muil, lief hartje, bang voor bloed, scheld FA's graag uit voor lul.[/b]
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 24 april 2010 @ 16:58:26 #229
1972 Swetsenegger
Egocentrische Narcist
pi_80670259
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 16:47 schreef static het volgende:
Moet binnenkort naar Shenzhen, helemaal geen zin in.
Moet je er lang blijven dan? Ik ben zelf nog nooit in shenzhen geweest, maar mijn collega vind het er ook verschrikkelijk.
  zaterdag 24 april 2010 @ 17:12:18 #230
15080 static
pi_80670620
Het hoofdkantoor staat in Shenzhen, ben er al ettelijke malen geweest maar dat waren dagtripjes of enkele dagen voor meetings e.d.

Hoewel het niet helemaal eerlijk is om over Shenzhen te oordelen want echt veel behalve het HQ en wat hotels heb ik er niet van gezien (behalve een Duits bierfeest. Ja, dat lees je goed. ).

Waarom vond jouw collega het verschrikkelijk?
pi_80671946
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 16:04 schreef FP128 het volgende:
Als ik alle reacties kort kan samenvatten dan lijkt het alsof China
nog steeds een "lland of opportunities" is?
Het heeft wel de toekomst denk ik, en het is dus geen slecht idee om de taal en cultuur te leren kennen.

Ik zou het nou niet meteen bestempelen als land van onbegrensde mogelijkheden, maar ik denk dat je daar als hoog-opgeleide Westerling op veel plaatsen prima aan de bak kunt. En met een paar jaar China-ervaring op zak denk ik dat je voor veel Nederlandse werkgevers best aantrekkelijk kunt zijn. Of nog beter; je kunt met die ervaring zelf internationaal gaan ondernemen.

Je moet natuurlijk wel de voordelen en nadelen van het wonen en werken in een land als China tegen elkaar afwegen, maar dat is voor iedereen persoonlijk. Gelukkig heb ikzelf de kans gehad om wat jaren geleden er een paar maanden stage te lopen, dat helpt je wel een beeld te vormen.
pi_80672210
quote:
Op vrijdag 23 april 2010 14:36 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

哇!这么高!Heb ik hier niet zo heel veel last van. Ben slechts 1.87 dus op zich valt het ook wel mee met het lengte-verschil. Ik bedoel, ik ben vaak wel de langste maar het is niet zo dat er een kop verschil tussen zit. Bovendien heb je hier ook best lange Chinezen in het noorden. Op de school waar ik lesgeef loopt er ook een rond die tegen de 2 meter aanzit. (Niet zo verrassend dat ik hem vooral op het basketbalveld aantref.) Ik hoor natuurlijk wel vrij vaak 老外 of 外国人 maar daar ben ik wel wat aan gewend. Het staren ervaar ik alleen als vervelend als ik ergens iets aan het eten ben. In Nederland vond ik het al niet prettig om al te openbaar te gaan eten, maar hier heb je dus ook vaak mensen die dan staren terwijl je eet. Ben daar inmiddels ook aan gewend dus ik eet waar ik zin in heb, zelfs als ze blijven staren. Betrap me er zelf ook op dat ik een beetje staar als ik andere buitenlanders zie. Af en toe iets van "hey, nog iemand", haha. Best vreemd. Zo fietste er een week geleden een blonde schone langs een oversteekplaats, stond ik met drie Chinezen te staren...

Overigens is het nog wel wat erger als je zwart bent. Ik voetbal hier in een team met wat andere buitenlanders, waaronder een aantal uit Kameroen en die krijgen dus in plaats van 老外 gewoon 黑人 (neger) naar hun hoofd geslingerd. Ook hebben sommige Chinezen zoveel lef dat ze het kroeshaar gewoon aanraken en verbaasd zijn over hoe dat voelt.

Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen zich voornemen om niet van die straatstalletjes te kopen en dit uiteindelijk wel doen. Kreeg dat maar wat vaak te horen voordat ik naar China ging maar eenmaal aangekomen is het onvermijdelijk om toch iets te kopen. Gewoon teveel lekkere dingen en je ruikt het meestal al als je de straat inloopt.
Komt me bekend voor. Ik ben zelf ook 1.95 en niet de ieligste, dus kreeg veel bekijks, zeker in kleinere dorpen en voorsteden. Chinese studenten van me vertaalden dan wat mensen riepen en zeiden, best leuk en ik vond het verder niet vervelend. In de 5 maanden dat ik er zat ben ik op een veerboot één Chinees tegen gekomen die langer was dan ik, had hem bijna overboord geduwd

Eten uit stalletjes heb ik toch nooit aangedurfd, het rook trouwens ook lang niet altijd lekker. Verder wel erg genoten van het eten, meestal althans.
quote:
[..]

Bachelor is meestal minimum inderdaad. Dit kan natuurlijk minder zijn in bepaalde gevallen en bepaalde gebieden maar als je langs de oostkust wil werken, kun je niet zonder. (Behoudens uitzonderlijke kwaliteiten danwel ervaring.) Op je 22e heb je geen van beiden dus dan lijken mij kwalificaties het belangrijkste. Qua overvloed van studenten, het is de vraag hoe die studenten afstuderen. Hoe goed zijn ze daadwerkelijk of is het gewoon veredelde MBO/HBO. Ik geef les op niet zo'n bekende school en het is ook geen universiteit maar meer een HBO. Ik schat hun niveau niet hoger in dan Havo/VWO hier. Mentaliteit is ook compleet anders dan op de Erasmus Universiteit. Ik weet dus niet of het wel eerlijk is om te zeggen dat ze geen baan op niveau kunnen vinden. Aan de andere kant is het sowieso ingewikkeld om een baan te vinden en is het veel makkelijker om gewoon familie in te schakelen voor werk (als Chinees zijnde).

Tijdens een van mijn lessen ook even gekeken waar iedereen wilde werken na het afstuderen en waar je in Nederland toch vooral ziet dat men in de grote steden wil werken, vond ik het redelijk frappant (maar wel begrijpelijk) dat mijn studenten/leerlingen vooral terug naar hun geboortestad willen. De meesten willen zelfs niet eens in Shijiazhuang blijven. (En dat terwijl er hier enorme bouwprojecten zijn. Er zijn hier echt meer dan 50 enorme hoogbouwcomplexen in aanbouw en de bouw gaat echt razendsnel. Mogelijkheden te over lijkt me...Ik vind het zelfs jammer dat ik komend jaar weer terugga voor mijn master. De nieuwbouw gaat zo snel dat ik het jammer vind om te missen. Paar maanden geleden was het gebied naast mijn flat nog een bouwput, nu staan er zes torens van minstens 25 verdiepingen. Het is geen Hong Kong, maar toch.) Slechts een leerling wilde naar Beijing, kun je nagaan.
Ik gaf les op een niet al te bekende 'vocational and technical college', inderdaad meer MBO/HBO dan universiteit. die studenten spraken al redelijk engels. Velen wilden nog doorstuderen, vooral omdat ze aangeven dat het moeilijk was een goede baan te krijgen. Ik ben ook wel eens in de geboortedorpjes van een paar studenten geweest, en dat was toch wel even schrikken. Een kraan voor een heel huishouden die niet de hele dag werkt, gierput als toilet in de achtertuin, met meerdere op een kamer. En dat was niet uitzonderlijk, de meeste studenten hadden een dergelijke achtergrond en wilden dus ook het liefst een goede baan in de stad.
pi_80718190
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 16:35 schreef Chule het volgende:
黑人 is letterlijk vertaald weliswaar zwart mens en in Nederland een denigrerende benaming, maar zo wordt het niet bedoeld.

Heb zelf overigens vorig jaar 10 maanden in Beijing gewoond voor studie en stage.
Ja, maar dat is altijd zo. Neger/nigger was oorspronkelijk ook niet beledigend. Kan je vertellen dat er in China heel wat meer wordt neergekeken op zwarten dan op blanken.
pi_80723193
quote:
Op maandag 26 april 2010 08:36 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Ja, maar dat is altijd zo. Neger/nigger was oorspronkelijk ook niet beledigend. Kan je vertellen dat er in China heel wat meer wordt neergekeken op zwarten dan op blanken.
Hoef je mij niet te vertellen. Ben zelf van Chinese komaf.

Mijn punt is dat er in China geen andere gebruikelijke benaming is voor een 'getint of donker persoon' en dat het dus niet per se als beledigend wordt gebruikt.
pi_80733192
quote:
Op maandag 26 april 2010 12:03 schreef Chule het volgende:

[..]

Hoef je mij niet te vertellen. Ben zelf van Chinese komaf.

Mijn punt is dat er in China geen andere gebruikelijke benaming is voor een 'getint of donker persoon' en dat het dus niet per se als beledigend wordt gebruikt.
Is mijn punt ook niet per se. Het gaat er meer om dat de nadruk erg ligt op het niet-Chinees zijn. Zwarten zijn 'zwartmens' en blanken zijn 'laowai'. Ondanks dat de termen op zich geen discriminerende bedoeling hebben, is het wel een vervelend verschijnsel. Ligt natuurlijk aan de weinige buitenlanders die er zijn maar toch. Ik vind het af en toe wel een vervelende bijklank hebben, meteen een scheiding tussen alles wat Chinees is en wat niet.

Mijn eerste gedachte als ik een neger zie lopen is niet "neger" en bij een Aziaat denk ik ook niet gelijk "spleetoog" (al is dat niet echt een 100% eerlijke vergelijking van het woord laowai maar toch). Ligt natuurlijk aan de exposure met andere culturen die je hier in Nederland hebt, waardoor buitenlanders niet zo opmerkelijk zijn. Dus ook al is het niet negatief bedoeld, kan het nog wel vervelend zijn af en toe. Maar dan niet het woord op zich maar het gevoel meteen overal buiten geplaatst te worden.
pi_83695432
Ik ga in september voor 9 maanden naar Shanghai, maar hoe zit het nu daar met de censuur, weet iemand dat? Kan ik gewoon YouTuben en Googlen (ik heb Gmail), en torrents zullen al wel helemaal niet kunnen zeker?
  dinsdag 6 juli 2010 @ 06:16:39 #237
64521 SuperHarregarre
Semipositief.
pi_83709476
quote:
Op maandag 5 juli 2010 20:22 schreef Willl het volgende:
Ik ga in september voor 9 maanden naar Shanghai, maar hoe zit het nu daar met de censuur, weet iemand dat? Kan ik gewoon YouTuben en Googlen (ik heb Gmail), en torrents zullen al wel helemaal niet kunnen zeker?
Torrents kunnen wel maar je bent afhankelijk van seeders natuurlijk, dus dat gaat lastig als je veel met Europese seeders zit. Als je een beetje Chinees kunt is er wel een hoop te vinden op andere manieren. Films kun je gewoon met PPsteam kijken, kwaliteit is te vergelijken met een 700mb avi-tje. Op de HD-channels van PPstream is de kwaliteit gewoon bijzonder goed, maar is het aanbod wel kleiner natuurlijk.

Voor games is het wat lastiger, al kom je met het typen van de naam en 下载 al een heel eind. Hangt wel af van de populariteit van het spel hier. Wilde een voetbalspel spelen hier maar PES 4 is het meest blijven hangen omdat het werkt met QQ games. Op dezelfde manier heb je hier nog aardig wat Red Alert spelers in China. Allemaal omdat het wordt ondersteund door QQ.

Gmail is gewoon bereikbaar tot nu toe, al lijkt Google wel z'n licentie kwijt te gaan raken in China. Weet niet of dat gevolgen heeft voor alle google sites of alleen de zoekmachine.

Youtube kan ik kort over zijn, dat is gewoon geblokkeerd. Facebook idem dito.

Je opties:
skydur --> gratis programma waarmee je op FB kan, niet op andere sites though
VPN --> moet je voor betalen maar je kunt op elke site waar je ook in NL op kunt

Moet zeggen dat ik youtube niet heb gemist in China. Je hebt hier de tegenhangers youku en tudou (opgericht door Nederlander) die ook veel content aanbieden. Vaak ook complete series en films.

Voor Facebook heb je het alternatief genaamd 人人 maar aangezien je bij een social networking site afhankelijk bent van de mensen die het alternatief kennen, is dat niet echt een optie voor je contacten buiten China.

Op zich ben je dus met skydur al wel klaar, als je niet echt veel om youtube geeft. Voor grappige filmpjes check ik toch wel geenstijl/dumpert dus dat maakt op zich ook niets uit.

Ben je trouwens student? Mocht je student zijn, dan heeft de universiteit vaak een VPN-verbindingsmogelijkheid voor studenten die je mooi kunt "misbruiken". Kun je gratis en voor niks gewoon overal surfen en universiteiten beschikken doorgaans over puike verbindingen dus het gaat ook best snel.

Hoop dat het wat helpt. Veel plezier in Shanghai!
pi_83736040
Oké, bedankt voor al je informatie, erg nuttig! Facebook gebruik ik opzich wel veel dus ik zal dat programmaatje wel downloaden, en torrents vroeg ik vooral om enkele TV-series bij te houden Niet om te gamen dus, dat scheelt. Ik ga wel Mandarijn-Chinees leren dus als het goed is moet ik wel wat Chinees kunnen en dus hopelijk mezelf wel kunnen redden.
En nee, ben net geslaagd voor m'n gymnasium en wilde een tussenjaartje dus ben niet echt student, ga naar een EF school om daar Chinees te leren. Misschien hebben zij wel zo'n VPN-verbinding, en anders probeer ik daar nog wel aan te komen. Is dat VPN duur dan? Het klinkt namelijk wel goed, als ik dan op al mijn normale sites kan en het niet al te prijzig is zal ik dat wel eens overwegen..

Nogmaals héél erg bedankt voor alle informatie, ik waardeer het zeer!
pi_83756895
VPN-verbinding bestaat eigenlijk uit het verbinden naar een buitenlandse server die niet geblokkeerd is in China. Je krijgt dus eigenlijk via een omweg toegang tot internet. De Chinezen "zien" alleen dat je verbonden bent met Nederland maar op hetzelfde moment kun je gewoon surfen. Op zich kun je dus zonder problemen op elke site komen. (Mocht je een Amerikaanse VPN nemen, dan kun je zelfs dingen bekijken die afgeschermd zijn voor niet-Amerikanen, zoals op ABC en dergelijke. Hetzelfde geldt voor de NOS WK-streams als je een Nederlandse VPN-verbinding hebt.)

Het is denk ik wel aan te raden om vooraf te kijken welke VPN-service je wil en of het goed werkt. Beetje googlen en reviews lezen. Op zich zou je voor een paar euro per maand klaar moeten zijn. Maar goed, dat hangt ook weer van de gewenste verbinding af. Als je het snelste wil, dan kan het natuurlijk duurder zijn. Ik kan je helaas niet helpen met een keuze, aangezien ik gewoon m'n Erasmus-VPN gebruik.

En wat bedoel je met EF? Is het Education First of English First? Ga je alleen Chinees leren of ook nog Engels doceren?

Als je nog vragen hebt, vraag ze gerust.
pi_83763496
Ik vertrek vanavond naar China!
Erg veel zin in natuurlijk en ik zal zondag waarschijnlijk in Shanghai zijn. Ik vraag me alleen af of het mogelijk is in Shanghai de WK finale te kijken?

Groetjes!
pi_83788000
quote:
Op woensdag 7 juli 2010 14:01 schreef Perquisite het volgende:
Ik vertrek vanavond naar China!
Erg veel zin in natuurlijk en ik zal zondag waarschijnlijk in Shanghai zijn. Ik vraag me alleen af of het mogelijk is in Shanghai de WK finale te kijken?

Groetjes!
Zoals met alle grote steden, loop een willekeurige sport's bar/irish pub binnen en er staat deze voetbalwedstrijden op. Misschien kan je kijken bij de Nederlandse Vereniging (als die er is in Shanghai) of de Ambassade? Let wel op dat je om half 3 's nachts voor de buis moet zitten, maar je moet het er maar voor over hebben
pi_83909553
Na ruim 10 maanden China vlieg ik morgen vanuit Hong Kong terug naar Nederland. Voor iedereen die naar Shanghai vertrekt: zorg dat je op een Z-visum werkt, en geen business visum. Vanwege de Expo is men actief op zoek naar mensen die op een F-visum werken en dat kan problematisch zijn. Ken helaas genoeg voorbeelden van mensen die daarom vroegtijdig China verlaten hebben.
pi_83950922
Welkom terug!

Als ik weer ga lesgeven ga ik sowieso op een Z-visum. De vorige keer zat ik op een F visum maar dat was onbetaalde stage en nu wil ik zeker een jaar aan de slag als 'foreign expert'.

Ik heb in ieder geval de laatste weken goed rondgekeken, en er is nog steeds werk genoeg voor Engels docenten met minimaal een BA.

Heb er echt zin in, maar het duurt nog wel minimaal een half jaar helaas.
pi_83950998
quote:
Op maandag 5 juli 2010 20:22 schreef Willl het volgende:
Alle films en games kun je daar ook (illegaal) in bijna elk winkelcentrum kopen. Ik kwam zelfs DVD's van Nederlandse films tegen.
pi_83953645
Trouwens, Just.in.case, hoe heb jij dat aangepakt met gemeente-inschrijving, zorgverzekering enzovoorts? Ik las bijboorbeeld ergens dat je je moet uitschrijven als je meer dan 8 maanden in het buitenland gaat werken.
pi_83962512
quote:
Op maandag 12 juli 2010 13:16 schreef Azijnproever het volgende:
Trouwens, Just.in.case, hoe heb jij dat aangepakt met gemeente-inschrijving, zorgverzekering enzovoorts? Ik las bijboorbeeld ergens dat je je moet uitschrijven als je meer dan 8 maanden in het buitenland gaat werken.
Deels was ik aan het reizen, maar ik heb gewoon alles aangehouden. Uitschrijven bij de gemeente heeft nogal wat consequenties, dus als je voor minder dan een jaar weg gaat zou ik dat niet aanraden. Het is wel een manier om aan een Nederlandse zorgverzekering te ontkomen, maar ook dat zou ik goed overwegen.
pi_84010288
Binnen een week weer naar Nederland. Ga het echt missen. Hopelijk na m'n master weer voor een jaar of langer terug.
pi_84020970
Lijkt me een goed teken dan, dat je dus in ieder geval een leuke tijd hebt gehad! Voor mij duurt het nog meer dan 2 maanden, heb er wel veel zin in maar ben wel zenuwachtig..

Trouwens, die VPN-verbinding lijkt me niet al te legaal, maar is er dus ook echt kans dat je daarop gepakt wordt? Het lijkt me niet zo plezierig om daar ergens op gepakt te worden namelijk , volgens mij regelen ze daar dingen wel wat anders dan hier in Nederland.
pi_84030609
quote:
Op dinsdag 13 juli 2010 22:21 schreef Willl het volgende:
Lijkt me een goed teken dan, dat je dus in ieder geval een leuke tijd hebt gehad! Voor mij duurt het nog meer dan 2 maanden, heb er wel veel zin in maar ben wel zenuwachtig..

Trouwens, die VPN-verbinding lijkt me niet al te legaal, maar is er dus ook echt kans dat je daarop gepakt wordt? Het lijkt me niet zo plezierig om daar ergens op gepakt te worden namelijk , volgens mij regelen ze daar dingen wel wat anders dan hier in Nederland.
Onzin, honderdduizenden Chinezen maken er zelf ook gebruik van. De overheid weet ook wel dat ze slimme internetgebruikers niet kunnen stoppen. Bovendien gaan deze mensen ook naar het buitenland, waar ze toch al op elke site kunnen kijken. Het gaat de overheid meer om het "gepeupel" dat te onervaren/dom is met internet, en dat bij ontdekking van bepaalde dingen voor problemen zou kunnen zorgen. Vandaar dat ze ook meteen de boel op zwart pleurden in Xinjiang voor een half jaar toen er rellen waren.

Daarnaast ben je gewoon verbonden naar een VPN-service waarmee je de sites bezoekt. Het is dus niet te zien welke sites je bezoekt. Ook al ga je helemaal los en google je je suf naar Tibet en dergelijke dan nog lijkt het alsof je alleen verbonden bent naar je VPN. Bovendien moet je de censuur van China ook meer zien als censuur voor Chinezen zelf, niet voor buitenlanders. Wij weten toch alles wel, dus ze hebben echt niet de illusie dat ze jouw kennis over 1989 met een filtertje ongedaan kunnen maken.
pi_84261655
quote:
Op zaterdag 24 april 2010 17:59 schreef 9x19 het volgende:

[knip]

Je moet natuurlijk wel de voordelen en nadelen van het wonen en werken in een land als China tegen elkaar afwegen, maar dat is voor iedereen persoonlijk. Gelukkig heb ikzelf de kans gehad om wat jaren geleden er een paar maanden stage te lopen, dat helpt je wel een beeld te vormen.
Ben je er na je stage gebleven of niet?
Ik loop momenteel ook stage in Shanghai en ken al aardig wat van China, maar ze hebben me dus ook gevraagd of ik terug wou komen, ze zouden me zo aannemen nadat ik mijn opleiding heb afgerond . Moet er maar eens goed over nadenken denk ik (ben nog maar 23 jaar als ik klaar ben met de opleiding).
quote:
Op dinsdag 6 juli 2010 06:16 schreef SuperHarregarre het volgende:

[knip]

Je opties:
skydur --> gratis programma waarmee je op FB kan, niet op andere sites though
VPN --> moet je voor betalen maar je kunt op elke site waar je ook in NL op kunt

[knip]
Skydur stopt met de gratis service in september .
quote:
Op zondag 11 juli 2010 11:14 schreef just.in.case het volgende:
Na ruim 10 maanden China vlieg ik morgen vanuit Hong Kong terug naar Nederland. Voor iedereen die naar Shanghai vertrekt: zorg dat je op een Z-visum werkt, en geen business visum. Vanwege de Expo is men actief op zoek naar mensen die op een F-visum werken en dat kan problematisch zijn. Ken helaas genoeg voorbeelden van mensen die daarom vroegtijdig China verlaten hebben.
No problemo hier met een F-visum en ken er genoeg die op een F-visum zijn binnengekomen .
pi_84267548
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 04:10 schreef icanhascheezburger het volgende:

[..]

Ben je er na je stage gebleven of niet?
Ik loop momenteel ook stage in Shanghai en ken al aardig wat van China, maar ze hebben me dus ook gevraagd of ik terug wou komen, ze zouden me zo aannemen nadat ik mijn opleiding heb afgerond . Moet er maar eens goed over nadenken denk ik (ben nog maar 23 jaar als ik klaar ben met de opleiding).
Dat was mijn oude account. Ik moest ook mijn studie afmaken maar had net als jij ook meteen een aanbod gekregen voor wanneer ik klaar zou zijn.

Ik twijfel in ieder geval nog steeds om allerlei redenen, maar het blijft me bezig houden.

Ik weet niet wat je vakgebied is, maar voor mensen die Engels willen geven in China heb ik een ontzettend goede site en bijbehorend blog gevonden trouwens, echt een aanrader:

http://middlekingdomlife.com/guide/
http://middlekingdomlife.com/blog

Door alle informatie daar heb ik ook ingezien dat mijn ervaring tijdens de stage geen garantie is dat het de volgende keer weer zo geweldig zal zijn. Daarbij is het grotendeels ook een feest der herkenning.
pi_84269264
quote:
Op dinsdag 20 juli 2010 11:50 schreef Azijnproever het volgende:

[..]

Dat was mijn oude account. Ik moest ook mijn studie afmaken maar had net als jij ook meteen een aanbod gekregen voor wanneer ik klaar zou zijn.

Ik twijfel in ieder geval nog steeds om allerlei redenen, maar het blijft me bezig houden.

Ik weet niet wat je vakgebied is, maar voor mensen die Engels willen geven in China heb ik een ontzettend goede site en bijbehorend blog gevonden trouwens, echt een aanrader:

http://middlekingdomlife.com/guide/
http://middlekingdomlife.com/blog

Door alle informatie daar heb ik ook ingezien dat mijn ervaring tijdens de stage geen garantie is dat het de volgende keer weer zo geweldig zal zijn. Daarbij is het grotendeels ook een feest der herkenning.
Ik zit in de IT, dus is opzich wel genoeg in te doen en het bedrijf waar ik nu stage loop blijft ook alleen maar groeien. En inderdaad stage is ook heel anders als gewoon werk, ik ken hier nu ook aardig wat andere stagelopers en dan kan je in het weekend altijd nog wat met een aantal/allen gaan doen (feestje ).

[ Bericht 12% gewijzigd door icanhascheezburger op 20-07-2010 12:34:16 ]
pi_84379035
Ben weer terug in NL. Jammer...
pi_84835984
In Beijing met jet lag. Maar ff Ramses Shaffy opgezet.
  woensdag 18 augustus 2010 @ 15:31:03 #255
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_85438457
Vanaf eind september woon & werk ik 5 maanden in Beijing *O* *O*

Iemand tips in welke wijk ik moet wonen? Of andere tips?
The secret to happiness is freedom...
And the secret to freedom is courage.
Thucydides
pi_85444947
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 15:31 schreef Xtreem het volgende:
Vanaf eind september woon & werk ik 5 maanden in Beijing *O* *O*

Iemand tips in welke wijk ik moet wonen? Of andere tips?
Het staat vast dat je naar China gaat maar je hebt je niet in het land verdiept?
  woensdag 18 augustus 2010 @ 19:15:30 #257
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_85446551
quote:
Op woensdag 18 augustus 2010 18:20 schreef Jirdo het volgende:

[..]

Het staat vast dat je naar China gaat maar je hebt je niet in het land verdiept?
Nee. :+

Ik kon kiezen: 5 maand Beijing of niet naar het buitenland gaan..... En aangezien ik wel een tijdje in Vietnam gewoond heb (4 mnd) en het allemaal zeer korte termijn geregeld moest worden: Nee, ik heb me nog niet in Beijing verdiept.....
Thucydides
pi_85500853
We kunnen google hier wel quoten maar volgens mij is er qua Beijing wel veel te vinden. ;)
  vrijdag 20 augustus 2010 @ 08:18:28 #259
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_85501540
quote:
Op vrijdag 20 augustus 2010 04:50 schreef SuperHarregarre het volgende:
We kunnen google hier wel quoten maar volgens mij is er qua Beijing wel veel te vinden. ;)
Uiteraard, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen in Beijing, zeker als het gaat om welke wijk ik zou moeten gaan wonen.....
Thucydides
pi_85541705
Als ik jou was zou ik gewoon ergens in de buurt van kantoor gaan wonen. In het algemeen geldt in China: hoe meer downtown, des te beter. Volgens mij zijn er in het centrum niet echt hele slechte buurten. Sowieso kun je het allemaal toch pas regelen als je daar bent, dus dan merk je dat ook snel genoeg. In Shanghai zou ik het je exact kunnen vertellen, maar in Beijing ben ik niet zo goed bekend. Succes!
  zondag 22 augustus 2010 @ 00:52:14 #261
48840 Xtreem
Minimalist in training
pi_85559642
quote:
Op zaterdag 21 augustus 2010 13:37 schreef just.in.case het volgende:
Als ik jou was zou ik gewoon ergens in de buurt van kantoor gaan wonen. In het algemeen geldt in China: hoe meer downtown, des te beter. Volgens mij zijn er in het centrum niet echt hele slechte buurten. Sowieso kun je het allemaal toch pas regelen als je daar bent, dus dan merk je dat ook snel genoeg. In Shanghai zou ik het je exact kunnen vertellen, maar in Beijing ben ik niet zo goed bekend. Succes!
Thanx voor de tip :)
Inmiddels heb ik wat ingelezen, en mensen gesproken die er geweest zijn/gewoond hebben; Sanlitun wordt aangeraden, en dan dicht bij de metro (die rechtstreeks naar kantoor rijdt) :)

Nu eerst maar bezig met m'n visum!
Thucydides
pi_85567994
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 00:52 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Inmiddels heb ik wat ingelezen, en mensen gesproken die er geweest zijn/gewoond hebben; Sanlitun wordt aangeraden, en dan dicht bij de metro (die rechtstreeks naar kantoor rijdt) :)

San Li Tun kun je in ieder geval goed stappen, das ook belangrijk. :Y) Als het even kan zou ik een Z-visum regelen, al zal dat niet eenvoudig zijn. Zakenvisum (F) kan eventueel ook, al mag het officieel waarschijnlijk niet. Een toeristenvisum (L) zou ik sterk afraden. Sowieso kun je je zeker in Beijing het beste aan alle regeltjes omtrent visa houden.
pi_85572881
quote:
Op zondag 22 augustus 2010 00:52 schreef Xtreem het volgende:

[..]

Sanlitun is wel echt een toeristendistrict, ja. Misschien is Guomao ook wel wat, het businessdistrict van Beijing. Ik heb zelf ook in het Chaoyang-district gewoond, maar dan meer in het zuid-oosten. Iets rustiger en de appartementen liggen qua huurprijs een stuk lager. Had ook een uitstekende bereikbaarheid met metro's, ik woonde tussen haltes van twee verschillende lijnen in, erg relaxt.

Fengtai-district (zuid-west) raad ik overigens af. Dat is niet eens bereikbaar met de metro.
pi_86187597
Zijn er hier mensen die ervaring hebben met Guangzhou?
Heb vorig jaar een 5 maanden inTaipei gestudeerd en wil in het voorjaar 5 maanden stage doen in Shanghai of Taipei.
Kan nu mogelijk een stage doen in Guangzhou, maar ken de stad helemaal niet. lees alleen dat ze veel bouwen voor de Asian games en dat er veel smog is.
wie kan mij wat vertellen over zijn ervaringen daar
pi_86188502
Schijnt wel een van de meest vervuilde steden te zijn inderdaad. (Als je die "steden" dichtbij kolenmijnen/fabrieken niet meerekent. :P Daar kom je in als blanke en ga je weg als neger. :P ) Verder weet ik er ook niet zoveel van, misschien iemand anders hier.
pi_86204153
Ben een paar keer in Guangzhou geweest, zowel voor zaken als tussenstop tijdens het reizen, maar het is niet mijn favoriete stad. Het is inderdaad smerig. Niet alleen vanwege de vervuilende fabrieken in de omgeving, maar ook vanwege de bouwlust. Het is sowieso een minder ontwikkelde stad dan Beijing en Shanghai, al wordt er wel hard aan de weg getimmerd. Verder heeft Guangdong, en met name Guangzhou, de naam onveilig te zijn. Chinezen van buiten Guangdong hebben meestal geen goed woord voor deze provincie over. Nu is dat natuurlijk relatief, maar de sfeer is inderdaad minder plezierig. Als je er niet goed bekend bent wordt het ook afgeraden 's avonds alleen op pad te gaan, alhoewel ik dat wel gedaan heb.

Het is verder ook gewoon geen mooie stad, op een paar kleine 'hoogtepunten' na. Het enige echt positieve is wat mij betreft het eten: dat is echt geweldig. :Y) Je kunt er ook wel mooi stappen, in o.a. SoHo en Babyface. Alhoewel dat ook de enige keer was dat ik uit het niets een duw kreeg, en dat in een jaar tijd stappen in China, dus wel weer typisch. Als je de keuze hebt tussen Shanghai en Guangzhou zou ik zeker voor Shanghai gaan, anders kan Guangzhou ook wel een mooie ervaring zijn natuurlijk. Succes!

[ Bericht 4% gewijzigd door just.in.case op 08-09-2010 14:37:17 ]
pi_86205362
quote:
Op woensdag 8 september 2010 14:30 schreef just.in.case het volgende:
Ben een paar keer in Guangzhou geweest, zowel voor zaken als tussenstop tijdens het reizen, maar het is niet mijn favoriete stad. Het is inderdaad smerig. Niet alleen vanwege de vervuilende fabrieken in de omgeving, maar ook vanwege de bouwlust. Het is sowieso een minder ontwikkelde stad dan Beijing en Shanghai, al wordt er wel hard aan de weg getimmerd. Verder heeft Guangdong, en met name Guangzhou, de naam onveilig te zijn. Chinezen van buiten Guangdong hebben meestal geen goed woord voor deze provincie over. Nu is dat natuurlijk relatief, maar de sfeer is inderdaad minder plezierig. Als je er niet goed bekend bent wordt het ook afgeraden 's avonds alleen op pad te gaan, alhoewel ik dat wel gedaan heb.

Het is verder ook gewoon geen mooie stad, op een paar kleine 'hoogtepunten' na. Het enige echt positieve is wat mij betreft het eten: dat is echt geweldig. :Y) Je kunt er ook wel mooi stappen, in o.a. SoHo en Babyface. Alhoewel dat ook de enige keer was dat ik uit het niets een duw kreeg, en dat in een jaar tijd stappen in China, dus wel weer typisch. Als je de keuze hebt tussen Shanghai en Guangzhou zou ik zeker voor Shanghai gaan, anders kan Guangzhou ook wel een mooie ervaring zijn natuurlijk. Succes!
Soho en Babyface zitten toch in Shanghai :?

En voor het stappen in Shangai zit je zeker wel goed ^O^ :P
• M1nt!
• Muse/ M2
• Sin (helaas gesloten)
• Bar 88
• Bar Rouge
• Lounge 18
• MT
• etc...

tip: op www.smartshanghai.com staat heel veel over wat er in shanghai te doen is.
pi_86207605
quote:
Op woensdag 8 september 2010 15:04 schreef icanhascheezburger het volgende:

[..]

Soho en Babyface zitten toch in Shanghai :?

En voor het stappen in Shangai zit je zeker wel goed ^O^ :P
• M1nt!
• Muse/ M2
• Sin (helaas gesloten)
• Bar 88
• Bar Rouge
• Lounge 18
• MT
• etc...

tip: op www.smartshanghai.com staat heel veel over wat er in shanghai te doen is.
SoHo zit door heel China. Ben in Dalian ook naar SoHo geweest. Babyface zit alleen in Guangzhou, Shenzhen en Shanghai, al heet het daar sinds de re-opening Rich Baby. Babyface was wel één van mijn favorieten, samen met Luxe en G-Plus (beide in Xintiandi). Verder heb je nog Richy's by het Fuxing Park, maar daar ben ik niet heel enthousiast over. M2 ben ik alleen op de oude locatie in Plaza 66 geweest, dat was wel aardig. Muse slechts één keer geweest, zijn nog twee locaties overigens. M1NT ben ik alleen in Hong Kong geweest, maar volgens mij vergelijkbaar met Shanghai, ook met shark aquarium enzo. Bar Rouge is wel een klassieker, de rest ben ik niet geweest. Wel kan ik Mural nog aanraden. Elke vrijdag open bar voor 100 RMB, en vaak live-muziek, Westers publiek. Daarnaast heb je nog wat underground clubs, zoals The Shelter and L0g0, maar dat is niet mijn stijl.

Vroeger had je nog BonBon, dat was echt een bizarre tent. Altijd open bar voor weinig, dus als je aankwam om 10 uur 's avonds lagen de Shanghai Princesses al stomdronken languit op straat voor de ingang. Wel altijd fights, waarbij het barpersoneel vrolijk mee doet. Daarnaast had je Attica, dat was echt een mooie expatclub. Aan de Bund, met een supermooi dakterras en pool. Schitterend uitzicht, gave dj's. Check de foto's van de poolparty's maar op SmartShanghai. Echt een hele mooie tent, maar helaas al lange tijd gesloten. Stappen in Hong Kong kan ik ook aanraden trouwens, al is dat weer een verhaal apart. :s)
  zondag 24 oktober 2010 @ 09:40:32 #269
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_87888290
Hai, ik ga waarschijnlijk stagelopen in Beijing of Baoding. Ben er net geweest voor mijn studie en het land bevalt mij uitstekend. Wil er het liefst zsm terug heen :').

[ Bericht 33% gewijzigd door o.us op 24-10-2010 09:44:19 ]
Feyenoord Rotterdam
pi_87890756
Baoding is wel heel iets anders dan Beijing. :D Ook leuk hoor, een kleine stad, daar niet van. En het zit ook nog dicht genoeg bij Beijing om er in het weekend langs te gaan.
  zondag 24 oktober 2010 @ 12:07:56 #271
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_87891104
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 11:54 schreef SuperHarregarre het volgende:
Baoding is wel heel iets anders dan Beijing. :D Ook leuk hoor, een kleine stad, daar niet van. En het zit ook nog dicht genoeg bij Beijing om er in het weekend langs te gaan.
Heb ook een week in Baoding gezeten en ik vond het daar tig keer gezelliger dan Beijing. De trein naar Beijing pakken is voldoende om de weekenden daar door te brengen. Heb al wat vrienden in Baoding zitten dus ik hoop dat ik in Baoding word geplaatst.
Feyenoord Rotterdam
pi_87892337
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 12:07 schreef o.us het volgende:

[..]

Heb ook een week in Baoding gezeten en ik vond het daar tig keer gezelliger dan Beijing. De trein naar Beijing pakken is voldoende om de weekenden daar door te brengen. Heb al wat vrienden in Baoding zitten dus ik hoop dat ik in Baoding word geplaatst.
Vind ik ook hoor. In de grote steden is het wat minder "knus" en authentiek om 't zo maar te zeggen. Net zoals je hier in Nederland liever niet in een grote stad woont maar wel dichtbij genoeg om er naartoe te kunnen voor de uitgaansgelegenheden. Wel de lusten, niet de lasten van de grote stad, zeg maar. :P Zou zelf ook liever teruggaan naar Shijiazhuang maar aan de andere kant is Beijing ook niet echt een straf. :P

Waar heb je 't langst gezeten in China tot nu toe?
  zondag 24 oktober 2010 @ 12:57:21 #273
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_87892636
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 12:48 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Vind ik ook hoor. In de grote steden is het wat minder "knus" en authentiek om 't zo maar te zeggen. Net zoals je hier in Nederland liever niet in een grote stad woont maar wel dichtbij genoeg om er naartoe te kunnen voor de uitgaansgelegenheden. Wel de lusten, niet de lasten van de grote stad, zeg maar. :P Zou zelf ook liever teruggaan naar Shijiazhuang maar aan de andere kant is Beijing ook niet echt een straf. :P

Waar heb je 't langst gezeten in China tot nu toe?
Mijn zwager heeft in Baoding gewoond en daar heb ik dus tijdens een kerstvakantie 3 weken gezeten om kerst en oud en nieuw met hem te vieren. :). Heb het daar ontzettend naar mijn zin gehad in Baoding. Daarna nog een weekje in Beijing en Hongkong gezeten uit mezelf met een paar maten en verleden weken een week in Baoding gezeten (toevallig) en een paar dagen in Beijing voor school. ( Ik studeer Mandarijn en het Chinese cultuur op school). Baoding heeft tot nu toe het meeste indruk gemaakt en ik ben daar zeker bekend dus ik hoop dat ik daar stage kan gaan lopen. En dat gaat een stage van een half jaar worden dus ik wil me wel goed voorbereiden wat betreft visa's en dergelijke.

[ Bericht 1% gewijzigd door o.us op 24-10-2010 12:59:00 ]
Feyenoord Rotterdam
pi_87897998
quote:
Op zondag 24 oktober 2010 12:57 schreef o.us het volgende:

[..]

Mijn zwager heeft in Baoding gewoond en daar heb ik dus tijdens een kerstvakantie 3 weken gezeten om kerst en oud en nieuw met hem te vieren. :). Heb het daar ontzettend naar mijn zin gehad in Baoding. Daarna nog een weekje in Beijing en Hongkong gezeten uit mezelf met een paar maten en verleden weken een week in Baoding gezeten (toevallig) en een paar dagen in Beijing voor school. ( Ik studeer Mandarijn en het Chinese cultuur op school). Baoding heeft tot nu toe het meeste indruk gemaakt en ik ben daar zeker bekend dus ik hoop dat ik daar stage kan gaan lopen. En dat gaat een stage van een half jaar worden dus ik wil me wel goed voorbereiden wat betreft visa's en dergelijke.
Studeer je in Leiden of niet? Vraag me wel af hoeveel multinationals er in Baoding zitten. :P Of bij export/import bedrijf ofzo? Visadingen moeten door 't bedrijf geregeld worden, aangezien je een invitation letter nodig hebt.
pi_88278057
Hoi allemaal,

Vanaf volgend jaar weer voor minstens 5-6 :) maand naar China/Shanghai met nog mogelijkheid om te verlengen met minstens zelfde periode :s) .

Nu heb ik dan wel een appartement nodig in Shanghai, ik dacht dat ik een keer een website zag met appartmenten die je kan huren, weet iemand welke site dit is ben het namelijk kwijt. Heb trouwens ook goede kennissen daar zitten die voor me kijken maar als ik vanaf hier ook wat kan bekijken zal wel mooi zijn.

thx
pi_88294747
Kijk eens op SmartShanghai voor housing. Nu weet ik niet wat je budget is maar voor 2 - 3k moet je wel een aardig shared-appartment kunnen vinden downtown. Mijn voorkeur zou uitgaan naar Jing'An, XuJiaHui of Changning area. French concession is nog mooier natuurlijk, maar loopt al gauw in de papieren. Pudong ben ik geen groot fan van, maar als het kantoor daar staat is het al gauw verleidelijk natuurlijk. Overigens, als je locals kent kun je ook gewoon bij een makelaartje binnen lopen en wat appartementen bekijken, al moet je vaak wel voor minimaal een half jaar tekenen. Succes!
pi_88297218
quote:
7s.gif Op woensdag 3 november 2010 17:59 schreef just.in.case het volgende:
Kijk eens op SmartShanghai voor housing. Nu weet ik niet wat je budget is maar voor 2 - 3k moet je wel een aardig shared-appartment kunnen vinden downtown. Mijn voorkeur zou uitgaan naar Jing'An, XuJiaHui of Changning area. French concession is nog mooier natuurlijk, maar loopt al gauw in de papieren. Pudong ben ik geen groot fan van, maar als het kantoor daar staat is het al gauw verleidelijk natuurlijk. Overigens, als je locals kent kun je ook gewoon bij een makelaartje binnen lopen en wat appartementen bekijken, al moet je vaak wel voor minimaal een half jaar tekenen. Succes!
Dankje,
Kende smartshanghai al wel alleen nooit bij nagedacht dat er ook appartementen/huizen op staan. Heb volgens mij ook wel eens andere sites gezien.

Heb afgelopen jaar voor een half jaar in XuHui gewoond en was op zich wel een goede wijk. Is alleen dat het kantoor misschien naar het noorden van shanghai gaat verhuizen en dan wil ik graag niet in het zuiden van shanghai wonen :P

Maar ken dus ook wel wat locals, zal ze wel op pad sturen ~O>
  woensdag 15 december 2010 @ 10:31:49 #278
15080 static
pi_89949653
Wat is zo ongeveer de loonbelasting in Shenzhen? Zit een beetje te twijfelen of ik op een aanbod moet ingaan. Een simpele formule graag. :P
pi_89950110
  woensdag 15 december 2010 @ 10:57:15 #280
15080 static
pi_89950380
Jawel, precies degene die ik ook te pakken had. :)

Maar het kan nooit kwaad om alternatieven te zoeken.
pi_89980683
hoi hoi,

Heb mijn vraag ook al in TRV gegooid maar aangzien hier ook kenners zitten hier ook maar even vragen :P

Na afgelopen jaar een stage te hebben gelopen in Shanghai ga ik volgend jaar weer een stage lopen in Shanghai en heb er veel zin in :) .

Nu heb ik afgelopen jaar een 6 maanden visum gehad voor china, wat zonder al te veel problemen redelijk makkelijk te krijgen is. Nu heb ik vandaag contact gehad met het bedrijf in Shanghai en werd me medegedeeld dat het nu lastiger is om voor een tweede keer een 'stage visum' aan te vragen. Iemand die hier meer ervaring voor heeft of een idee voor een ander visum??

thanks..
pi_90009321
quote:
1s.gif Op woensdag 15 december 2010 22:39 schreef icanhascheezburger het volgende:
hoi hoi,

Heb mijn vraag ook al in TRV gegooid maar aangzien hier ook kenners zitten hier ook maar even vragen :P

Na afgelopen jaar een stage te hebben gelopen in Shanghai ga ik volgend jaar weer een stage lopen in Shanghai en heb er veel zin in :) .

Nu heb ik afgelopen jaar een 6 maanden visum gehad voor china, wat zonder al te veel problemen redelijk makkelijk te krijgen is. Nu heb ik vandaag contact gehad met het bedrijf in Shanghai en werd me medegedeeld dat het nu lastiger is om voor een tweede keer een 'stage visum' aan te vragen. Iemand die hier meer ervaring voor heeft of een idee voor een ander visum??

thanks..
Stage lopen is in de ogen van de Chinese autoriteiten gewoon werken, dus daar heb je een Z-visum voor nodig. Waarschijnlijk heb je vorige keer een X-visum (voor studie) gehad, maar officieel is dat niet correct. Het bemachtigen van een Z-visum is echter helaas niet zo eenvoudig, zeker niet voor kortere tijd.
pi_90009355
Yes, ik ga naar Baoding *O*!
Feyenoord Rotterdam
pi_90010351
quote:
14s.gif Op donderdag 16 december 2010 18:24 schreef o.us het volgende:
Yes, ik ga naar Baoding *O*!
Stage, toch? Wat studeer je ook weer?
pi_90011465
quote:
1s.gif Op donderdag 16 december 2010 18:52 schreef SuperHarregarre het volgende:

[..]

Stage, toch? Wat studeer je ook weer?
Ja. Ik studeer International Business en Marketing in Rotterdam.. Ik mag bij de management van de Sillicon Valley hotel stage lopen ;).
Feyenoord Rotterdam
pi_90013690
quote:
14s.gif Op donderdag 16 december 2010 19:18 schreef o.us het volgende:

[..]

Ja. Ik studeer International Business en Marketing in Rotterdam.. Ik mag bij de management van de Sillicon Valley hotel stage lopen ;).
Klinkt leuk. ^O^
  maandag 20 december 2010 @ 13:12:01 #287
318437 Killditzie
Battered Rose
pi_90172456
Verblijft er momenteel nog een Fokker in China(in de buurt van de Chinese Muur)? I need your help ^O^
pi_90197575
quote:
1s.gif Op maandag 20 december 2010 13:12 schreef Killditzie het volgende:
Verblijft er momenteel nog een Fokker in China(in de buurt van de Chinese Muur)? I need your help ^O^
Help? Komen de hunnen eraan?
  dinsdag 21 december 2010 @ 13:20:29 #289
318437 Killditzie
Battered Rose
pi_90230259
Haha nee, ik doe mee aan een challenge waarbij ik een foto nodig heb van de chinese muur + lokale krant + mijn netwerknaam. Daarmee kan ik 50 iPhones winnen en de mensen die mij allemaal helpen krijgen er ook een.

Dusssss, iemand vlakbij de Chinese Muur?
pi_90230362
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 13:20 schreef Killditzie het volgende:
Haha nee, ik doe mee aan een challenge waarbij ik een foto nodig heb van de chinese muur + lokale krant + mijn netwerknaam. Daarmee kan ik 50 iPhones winnen en de mensen die mij allemaal helpen krijgen er ook een.

Dusssss, iemand vlakbij de Chinese Muur?
Lokale krant? Lokale krant daar of lokale krant in Nederland?

Maar bedoel je nou eigenlijk te zeggen dat iemand anders 50 iphones voor jou gaat winnen?
  dinsdag 21 december 2010 @ 18:20:18 #291
318437 Killditzie
Battered Rose
pi_90245259
Lokale krant op die locatie.

En veel mensen zien het zo, maar dat is de bedoeling: je netwerk bewegende krijgen om die foto voor je te scoren. Nou heb ik toevallig net niemand in China zitten, dus probeer ik het hier :)

En zoals beloofd, iedereen die helpt krijgt een iPhone ^O^
  dinsdag 21 december 2010 @ 19:08:58 #292
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_90247390
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 18:20 schreef Killditzie het volgende:

En veel mensen zien het zo, maar dat is de bedoeling: je netwerk bewegende krijgen om die foto voor je te scoren. Nou heb ik toevallig net niemand in China zitten, dus probeer ik het hier :)

:')! Rot eens een end op met je spam. En ga werken voor jouw telefoon, pauper.
Feyenoord Rotterdam
pi_90263710
quote:
1s.gif Op dinsdag 21 december 2010 18:20 schreef Killditzie het volgende:

Zeg hoor eens. Je krijgt 50 Iphones à ¤600 per stuk. Dat is ¤3000. Als je voor mij een retourtje China boekt, à ¤1000 euro, maak ik voor jou een foto met lokale krant bij de Chinese muur. Hoef ik verder ook geen iPhone. Heb jij ¤2000 winst en zit ik lekker een weekje of twee weekjes in Beijing. ^O^

Deal? :7
pi_90263910
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 december 2010 19:08 schreef o.us het volgende:

[..]

KPN Netwerk Challenge. Trekt sowieso paupers aan. :P
  woensdag 22 december 2010 @ 00:30:50 #295
238694 Rbhp
sakwadicock
pi_90267054
iPhones kosten 30 euro hier.
  woensdag 22 december 2010 @ 01:55:49 #296
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_90270755
quote:
14s.gif Op donderdag 16 december 2010 19:18 schreef o.us het volgende:

[..]

Hey dat heeft mijn broertje ook gestudeerd. Welke talen specialiseer je in?

Jij wordt heel rijk door te golfen met witteboord criminelen :(
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_90273376
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 00:30 schreef Rbhp het volgende:
iPhoneys kosten 30 euro hier.
pi_90278582
quote:
15s.gif Op dinsdag 21 december 2010 19:08 schreef o.us het volgende:

[..]

Ik ben echt geen pauper hoor, vind dit gewoon leuk om te doen (:
  woensdag 22 december 2010 @ 10:50:45 #299
15080 static
pi_90279073
quote:
1s.gif Op woensdag 22 december 2010 10:35 schreef Killditzie het volgende:

[..]

Ik ben echt geen pauper hoor, vind dit gewoon leuk om te doen (:
Je hebt een waarschuwing, gehad, stop er nou maar mee. Hier op het forum dus. :P
pi_90357199
Nou sorry, maar dat kwam niet door als waarschuwing. Bovendien ben ik geen spammer, want ik post heul niet alleen hier in dit topic, dus die waarschuwing is niet eens op zijn plaats.

Beetje jammer dat je op dit forum blijkbaar niet terecht kunt voor hulp. Maar goed ik blijf hier nu wel weg hoor, dááág!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')