Ben afgelopen weekend verhuisd naar een nieuw appartement, op loopafstand van Jiangsu Road station. Wat dus nog steeds dicht bij Zhongshan Park is. Qua uitgaan ben ik de afgelopen zes weken naar Muse, Babyface, Zapatas, Mural, G-Plus, Windows en Barbarossa geweest. Met name Babyface is favoriet, in combinatie met de open bar in Mural op vrijdag . Nog op het lijstje staan M2, Richie's, M1NT, Sin, Vue Bar, Bar Rouge, en ongetwijfeld nog een aantal waar ik nog niet van op de hoogte ben.quote:Op donderdag 29 oktober 2009 07:31 schreef MassApeal het volgende:
Mooi dat het iedereen bevalt! Waar bevinden jullie je altijd in Shanghai naast het werk? Just in case woont bij Zhongshan park toch?
Hebben jullie overigens nog vaste plekken om uit te gaan? Moet zeggen dat ik zoveel mogelijk verschillende tenten probeer te bezoeken hiero. Echter is the spot bijv de vaste kroeg vanuit het werk, zit sky zo goed als om de hoek etc.
Wat dichterbij het centrum ook, dat is wel handig lijkt me!quote:Op donderdag 29 oktober 2009 08:30 schreef just.in.case het volgende:
[..]
Ben afgelopen weekend verhuisd naar een nieuw appartement, op loopafstand van Jiangsu Road station. Wat dus nog steeds dicht bij Zhongshan Park is. Qua uitgaan ben ik de afgelopen zes weken naar Muse, Babyface, Zapatas, Mural, G-Plus, Windows en Barbarossa geweest. Met name Babyface is favoriet, in combinatie met de open bar in Mural op vrijdag . Nog op het lijstje staan M2, Richie's, M1NT, Sin, Vue Bar, Bar Rouge, en ongetwijfeld nog een aantal waar ik nog niet van op de hoogte ben.
Was vandaag even op en neer naar een klant in Nantong, maar daar was het niet veel beter. Matig.quote:
Het begint in Shanghai nu ook wel echt fris te worden. Afgelopen weekend al handschoentjes aangeschaft, en ben van plan komend weekend een jas op maat te laten maken. Iemand ervaring met de Shi Liu Pu fabric market? Was daar eveneens afgelopen weekend, op aanraden van locals, en het lijkt inderdaad paradijs op aarde. Drie overhemden besteld, eens kijken of dat goed bevalt.quote:Op zondag 15 november 2009 08:25 schreef SuperHarregarre het volgende:
Ben beter in lezen en schrijven dan spreken maar goed...zit hier nu net een maand. Wel gelijk lekker dik pak sneeuw hier in Shijiazhuang. Begint nu weer wat te smelten, en er is de afgelopen tijd niks bijgekomen. Was wel verbaasd (en opgelucht) dat Flickr wel gewoon werkt hier.
Shi Liu Pu fabric market?? Ben ik niet bekend mee. Waar zit dat ergens? Is dat soms die onder het science and technology museum?quote:Op dinsdag 17 november 2009 14:37 schreef just.in.case het volgende:
[..]
Het begint in Shanghai nu ook wel echt fris te worden. Afgelopen weekend al handschoentjes aangeschaft, en ben van plan komend weekend een jas op maat te laten maken. Iemand ervaring met de Shi Liu Pu fabric market? Was daar eveneens afgelopen weekend, op aanraden van locals, en het lijkt inderdaad paradijs op aarde. Drie overhemden besteld, eens kijken of dat goed bevalt.
Nah, dit is één van de minder bekende fabric markets. 168 Dongmen Lu, niet ver van de Bund en het oude gedeelte van Shanghai. Sowieso zul je binnen een markt nog de juiste shop moeten vinden. Veel shops delen een aantal tailors, dus dan is het lastig oordelen over de kwaliteit. Echter, de zaak waar ik mijn shirts besteld heeft z'n eigen tailor. Hij liet ook visitekaartjes zien van o.a. Zweedse en Italiaanse diplomaten, wel mooi. Als het goed bevalt laat ik inderdaad ook één of twee pakken maken. Heb nu een RTW van SuitSupply, dus daar is allicht verbetering mogelijk.quote:Op dinsdag 17 november 2009 15:54 schreef MassApeal het volgende:
[..]
Shi Liu Pu fabric market?? Ben ik niet bekend mee. Waar zit dat ergens? Is dat soms die onder het science and technology museum?
Verder heb ik gemengde ervaringen met de fabric markets hier. De overhemden zijn vaak prima en niet duur. De pakken, het pak wat ik zelf op had laten meten was wat minder vond ik.
Verder hebben er mensen pakken op laten meten die prima zijn voor de prijs, met hier en daar een jasje wat iets te strak zat.
Voor de prijs kun je niet klagen, maar verwacht geen top kwaliteit.
Daar ben ik niet bekend mee inderdaad, kende alleen lujiabang en science and technology. Heb overigens laatst nog 5 overhemden laten maken op science and technology. Prima overhemden voor 8 euro per stuk.quote:Op dinsdag 17 november 2009 16:34 schreef just.in.case het volgende:
[..]
Nah, dit is één van de minder bekende fabric markets. 168 Dongmen Lu, niet ver van de Bund en het oude gedeelte van Shanghai. Sowieso zul je binnen een markt nog de juiste shop moeten vinden. Veel shops delen een aantal tailors, dus dan is het lastig oordelen over de kwaliteit. Echter, de zaak waar ik mijn shirts besteld heeft z'n eigen tailor. Hij liet ook visitekaartjes zien van o.a. Zweedse en Italiaanse diplomaten, wel mooi. Als het goed bevalt laat ik inderdaad ook één of twee pakken maken. Heb nu een RTW van SuitSupply, dus daar is allicht verbetering mogelijk.
Overigens, waarom je laat je je visum niet gewoon in Shanghai verlengen? Hong Kong is niet onaardig, maar ook niet bepaald gratis. Als je nog mooi wilt stappen kan ik Club Azure in Lan Kwai Fong aanraden, zeker op vrijdagavond is dat gegarandeerd feest.Oh, en het Wang Fat hostel is erg goedkoop, en in ieder geval schoon. Moet lukken voor ongeveer 120 HKD per nacht en heel centraal gelegen (Causeway Bay).
Toevallig heb ik afgelopen week geholpen met het boeken van een vlucht voor een vriendin, aangezien ze begin januari voor 3 weken naar China komt. Dat was vanaf Dussëldorf met een overstap 's nachts in Dubai, dus niet heel relaxt, maar kostte slechts 400,- euro.quote:Op zondag 6 december 2009 14:32 schreef Twinky het volgende:
hoe zijn jullie eigenlijk van nederland naar china gevlogen? en hoeveel kostte dat? ik ben aan het kijken voor komende zomer, maar hoe goedkoper hoe beter, maakt niet uit hoe crappy het is of dat je drie keer moet overstappen
Bij Aeroflot zit wel een addertje onder het gras, omdat je een tussenstop in Moskou maakt. Het vliegtuig dat vervolgens vanuit Moskou vertrekt hoeft niet te voldoen aan de Europese luchtvaartnormen. Met name wat betreft veiligheidseisen kan dit nadelig uitpakken. Anderzijds hoor je ook weer niet dagelijks dat er Russische vliegtuigen neerstorten, dus misschien valt het ook wel mee.quote:Op zondag 6 december 2009 16:39 schreef Twinky het volgende:
ja wat ik zag bij aeroflot was ruim 600 zonder taxes...
De stewardessen zijn gewoon een stuk leuker met Cathay (of andere Aziatische maatschappijen)quote:Op maandag 7 december 2009 03:45 schreef Rbhp het volgende:
Ik vlieg nooit met KLM, altijd met Cathay via Hong Kong. En anders Emirates Airlines via Dubai maar dan kom ik in Duitsland aan en dat is niet handig voor mij. Betaal rond de 700 euro voor een retourtje prive. Zakelijk vliegen is helaas met KLM, wel business, maar toch heb ik het niet zo op KLM.
Neliswie? Wat een hondenweer vandaag trouwens..quote:
Van China weet ik het niet, maar voor Oekraïners en Moldaviërs bijvoorbeeld kost het 200 euro voor de Schengen visum plus iets van 10.000 euro smeergeld. Jawel, smeergeld bij Nederlandse ambtenaren die werken in Kiev.quote:Op woensdag 24 maart 2010 03:10 schreef static het volgende:
Vraagje, een Chinese collega beweerde gisteren dat als ze een werkvisum voor bijvoorbeeld Duitsland willen hebben dat 20.000 euro kost (!) ?!?
Wel, om te beginnen komt ¤200 helaas niet meer overeen met RMB 2000. Op het moment zelfs slechts 1850,-. Gemiddeld over heel China genomen kan die 2000 RMB per maand wel kloppen, maar voor Shanghai ligt het zeker hoger. Daarnaast zul je echt op een houtje moeten bijten als je dat wilt halen. Vanaf 5k RMB kun je in Shanghai redelijk relaxt leven. Het is lastig te vergelijken met Nederland, omdat sommige dingen veel duurder zijn, zoals stappen, maar andere zaken zijn weer veel goedkoper. Uit eten, taxi etc is spotgoedkoop bijvoorbeeld.quote:Op donderdag 1 april 2010 21:23 schreef Mekkalomp het volgende:
Ik heb een vraagje is ¤200 genoeg om een maand door te komen in China in steden als shanghai en hangzhou? Ik heb begrepen dat 2000yuan een gemiddelde maandloon is in China dus tja vandaar mijn vraag
Echter heb ik begrepen dat je in steden als shanghai, beijing en hangzhou op een gemiddelde uitgave van ¤1000 moet verwachten als je naar Nederlandse maatstaven wil leven. Klopt dit?
Bovenstaande baseer ik op normale huurwoningen.
Die 5K is dan inclusief huur? Mijn huur was namelijk 2250 RMB. Met 2750 over in de portemonee kan 't welleens krap bij kas worden naar mijn idee....quote:Op vrijdag 2 april 2010 05:45 schreef just.in.case het volgende:
[..]
Wel, om te beginnen komt ¤200 helaas niet meer overeen met RMB 2000. Op het moment zelfs slechts 1850,-. Gemiddeld over heel China genomen kan die 2000 RMB per maand wel kloppen, maar voor Shanghai ligt het zeker hoger. Daarnaast zul je echt op een houtje moeten bijten als je dat wilt halen. Vanaf 5k RMB kun je in Shanghai redelijk relaxt leven. Het is lastig te vergelijken met Nederland, omdat sommige dingen veel duurder zijn, zoals stappen, maar andere zaken zijn weer veel goedkoper. Uit eten, taxi etc is spotgoedkoop bijvoorbeeld.
Mwa, dat blijft heel lastig vergelijken. Sommige zaken zul je met een salaris van 2k in Nederland niet kunnen veroorloven, terwijl je dat met 5k RMB in Shanghai wel zal kunnen. En vice versa. Westerse merkproducten zijn in China vaak zelfs duurder dan in Europa, dus dan kun je lang sparen voor je iPhone in China. Anderzijds, de luxe van het nemen van een taxi is in Nederland vrij ongebruikelijk. Maar goed, in China is een taxi dan ook weer geen Mercedes, etc Het blijft appels met peren vergelijken.quote:Op zondag 4 april 2010 15:18 schreef Mekkalomp het volgende:
5k RMB is vergelijkbaar met 2k euro in Nederland?
Geen idee op wie je doelt, maar ik geef zeker geen Engelse les. Daarnaast denk ik dat Nederlanders prima Engels kunnen geven in China, mits ze beschikken over de juiste kwalificaties. Genoeg Chinese docenten Engels die zelfs slechts gebrekkig Engels spreken, dus ik mis je punt even.quote:Op maandag 5 april 2010 12:22 schreef Schenkstroop het volgende:
Een hollandse geeft "engels" aan chinese kinderen Ja dolle pret![]()
Ik heb er ook Engels aan Chinese studenten gegeven, ging prima.quote:Op maandag 5 april 2010 12:22 schreef Schenkstroop het volgende:
Een hollandse geeft "engels" aan chinese kinderen Ja dolle pret![]()
quote:Op maandag 5 april 2010 19:29 schreef Rbhp het volgende:
Nu is het wat 1 op 9?
In SH kan je volgens mij wel 10k krijgen als Engels docent. In kleinere steden zit je rond de 8k. Ik snap best dat mensen als tussendoor Engels gaan doceren, maar das op lange termijn toch niet te doen?
Dat is zeker waar. Die 5k was meer gebaseerd op een short term stay. Zo heb ik gewoon nog mijn zorgverzekering in Nederland lopen, en een aantal andere verzekeringen. Als je echt gaat emigreren dan heb je natuurlijk meer kosten, en wil je wellicht ook wat sparen. Dan lijkt me 10k zelfs nog vrij weinig.quote:Op maandag 5 april 2010 19:10 schreef Rbhp het volgende:
5k RMB is echt geen 2k Euro, bij lange na niet. Voor Shanghai heb je minimaal 10k per maand nodig om normaal te leven, verzekerd te zijn en 1x per jaar terug te kunnen naar Nederland of ergens anders in de regio vakantie te kunnen vieren. Shanghai is een dure stad en als buitenlander zijnde ga je niet elke dag in een lokaal restaurantje voor 10 RMB eten, dat hou je niet vol. Mijn verzekering alleen al kost me 2k RMB per maand.
Als je native speaker bent, kwalificaties als docent op zak hebt en alles netjes wilt regelen kun je wel 10k vangen inderdaad. Maar dat is dus lang niet voor iedereen weggelegd.quote:Op maandag 5 april 2010 19:29 schreef Rbhp het volgende:
Nu is het wat 1 op 9?
In SH kan je volgens mij wel 10k krijgen als Engels docent. In kleinere steden zit je rond de 8k. Ik snap best dat mensen als tussendoor Engels gaan doceren, maar das op lange termijn toch niet te doen?
Zit in de arbeidsbemiddeling, meer dan 5 jaar hier.quote:Op maandag 5 april 2010 19:36 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Hoezo niet? Te laag loon? Ik zou niet voor het geld naar China gaan in ieder geval.
Wat voor werk doe jij daar eigenlijk als ik vragen mag?
Ik heb er in 2005 stage gelopen als Engels docent via de lerarenopleiding in Nederland. Toen werd mij wel positie aangeboden voor na mijn studie, maar ik was pas een eerstejaars.quote:Op dinsdag 6 april 2010 04:40 schreef just.in.case het volgende:
[..]
Als je native speaker bent, kwalificaties als docent op zak hebt en alles netjes wilt regelen kun je wel 10k vangen inderdaad. Maar dat is dus lang niet voor iedereen weggelegd.
Kun je geen zomer baantje voor me bemiddelen ?quote:Op dinsdag 6 april 2010 19:38 schreef Rbhp het volgende:
[..]
Zit in de arbeidsbemiddeling, meer dan 5 jaar hier.
Als je weet van wat voor vaag water gemaakt schijnt te worden, klaag je daar niet meer over.quote:Op zaterdag 10 april 2010 21:44 schreef 171 het volgende:
En ze verkopen geen Tsingtao meer bij de Appie
Ik heb er maanden van geleefd toen ik in Qingdao woonde, ik heb weerstand opgebouwdquote:Op zondag 11 april 2010 01:04 schreef Bora-Bora het volgende:
[..]
Als je weet van wat voor vaag water gemaakt schijnt te worden, klaag je daar niet meer over.
OJa, dat scheelt natuurlijk!quote:Op zondag 11 april 2010 01:08 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Ik heb er maanden van geleefd toen ik in Qingdao woonde, ik heb weerstand opgebouwd
Het lijkt me sterk dat ze daadwerkelijk Chinezen in dienst hebben die Nederlands kunnen lezen, maar anderzijds heb ik mij al vaak genoeg verbaasd hier. Blogs van journalisten zijn sowieso wel makkelijke targets natuurlijk. Waar zit jij eigenlijk ergens in China?quote:Op woensdag 14 april 2010 06:35 schreef SuperHarregarre het volgende:
Hier kan ik inmiddels weer op GS. Geen idee waardoor ik er vanochtend niet op kon komen. Vraag me af of de internetpolitie daadwerkelijk mensen met talenknobbels in dienst heeft die zoeken naar 'foute' websites die niet Engels zijn of dat ze op steekwoorden (in meerdere talen) filteren.
Shijiazhuang in Hebei.quote:Op woensdag 14 april 2010 07:09 schreef just.in.case het volgende:
[..]
Het lijkt me sterk dat ze daadwerkelijk Chinezen in dienst hebben die Nederlands kunnen lezen, maar anderzijds heb ik mij al vaak genoeg verbaasd hier. Blogs van journalisten zijn sowieso wel makkelijke targets natuurlijk. Waar zit jij eigenlijk ergens in China?
Moest het even opzoeken, maar het blijkt gewoon de hoofdstad van Hebei te zijn. Niet zo klein ook. Word je er niet gek van om overal aangestaard te worden? In Shanghai valt het wel mee, maar daar buiten is het overal feest. In Guangzhou zijn ze bijvoorbeeld nóg kleiner, en dus steeds: waah, zenme gao! Nu helpt het ook wel als 1,97 meter bent, maar toch.quote:Op woensdag 14 april 2010 11:12 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Shijiazhuang in Hebei.
Denk dat het best kan zijn dat het op trefwoorden gaat. Google weigert af en toe ook wel eens en dan moet ik meestal een minuut of twee wachten en dan kan ik weer op google komen. Best vreemd.
Een werkgever kan toch je visum 'sponsoren' neem ik aan? Lijkt me sowieso dat je eerst moet soliciteren bij een bedrijf daar, en als die je graag willen hebben zullen ze je helpen bij het verkrijgen van een visa. Zo gaat dat in de meeste landen.quote:Op zondag 18 april 2010 01:07 schreef MassApeal het volgende:
In China?? Volgens mij zit je dan met name met een visum probleem?? Als ik me niet vergis zijn er redelijke strenge eisen voor een werk visum, zoals bijv. meerdere jaren werkervaring, minimum leeftijd etc....
Please correct me if I'm wrong!
True, maar MassAppeal doelt op de voorwaarden voor het verkrijgen van een Z-(werk)visum. Om voor een z-visum in aanmerking te komen moet je afgestudeerd zijn en minimaal 2 jaar werkervaring hebben. Het zou weleens kunnen dat MBO daarbij niet voldoende is. Maar goed, het blijft China, dus er is altijd wel een manier te vinden.quote:Op zondag 18 april 2010 08:47 schreef 9x19 het volgende:
[..]
Een werkgever kan toch je visum 'sponsoren' neem ik aan? Lijkt me sowieso dat je eerst moet soliciteren bij een bedrijf daar, en als die je graag willen hebben zullen ze je helpen bij het verkrijgen van een visa. Zo gaat dat in de meeste landen.
Klopt het dat je minimaal bachelor niveau moet hebben in China om aan de bak te komen? Ik hoor regelmatig verhalen dat de afgestudeerde chinezen aan de uni onder hun niveau moeten werken.quote:Op maandag 19 april 2010 03:42 schreef just.in.case het volgende:
[..]
True, maar MassAppeal doelt op de voorwaarden voor het verkrijgen van een Z-(werk)visum. Om voor een z-visum in aanmerking te komen moet je afgestudeerd zijn en minimaal 2 jaar werkervaring hebben. Het zou weleens kunnen dat MBO daarbij niet voldoende is. Maar goed, het blijft China, dus er is altijd wel een manier te vinden.
Hoe het exact zit met de vraag naar deze functies zou ik niet weten, maar het gunstigste is natuurlijk om via een Westers bedrijf op een functie in China te solliciteren. Verder kan de taal ook weleens een probleem zijn, maar dat hangt ook weer sterk van je werkzaamheden af.
Minimaal een bacheror meen ik mij ook te herinneren inderdaad. Het punt is dat elk jaar honderdduizenden Chinezen afstuderen die geen baan op niveau kunnen vinden. Of dat aan de studenten of aan de werkgevers ligt is punt van discussie. Anderzijds heb je als buitenlander wel een hele andere positie natuurlijk, maar dat betekent wel dat je ook de juiste papieren nodig hebt.quote:Op maandag 19 april 2010 19:28 schreef Mekkalomp het volgende:
[..]
Klopt het dat je minimaal bachelor niveau moet hebben in China om aan de bak te komen? Ik hoor regelmatig verhalen dat de afgestudeerde chinezen aan de uni onder hun niveau moeten werken.
哇!这么高!Heb ik hier niet zo heel veel last van. Ben slechts 1.87 dus op zich valt het ook wel mee met het lengte-verschil. Ik bedoel, ik ben vaak wel de langste maar het is niet zo dat er een kop verschil tussen zit. Bovendien heb je hier ook best lange Chinezen in het noorden. Op de school waar ik lesgeef loopt er ook een rond die tegen de 2 meter aanzit. (Niet zo verrassend dat ik hem vooral op het basketbalveld aantref.) Ik hoor natuurlijk wel vrij vaak 老外 of 外国人 maar daar ben ik wel wat aan gewend. Het staren ervaar ik alleen als vervelend als ik ergens iets aan het eten ben. In Nederland vond ik het al niet prettig om al te openbaar te gaan eten, maar hier heb je dus ook vaak mensen die dan staren terwijl je eet. Ben daar inmiddels ook aan gewend dus ik eet waar ik zin in heb, zelfs als ze blijven staren.quote:Op donderdag 15 april 2010 04:23 schreef just.in.case het volgende:
[..]
Moest het even opzoeken, maar het blijkt gewoon de hoofdstad van Hebei te zijn. Niet zo klein ook. Word je er niet gek van om overal aangestaard te worden? In Shanghai valt het wel mee, maar daar buiten is het overal feest. In Guangzhou zijn ze bijvoorbeeld nóg kleiner, en dus steeds: waah, zenme gao! Nu helpt het ook wel als 1,97 meter bent, maar toch.
Bachelor is meestal minimum inderdaad. Dit kan natuurlijk minder zijn in bepaalde gevallen en bepaalde gebieden maar als je langs de oostkust wil werken, kun je niet zonder. (Behoudens uitzonderlijke kwaliteiten danwel ervaring.) Op je 22e heb je geen van beiden dus dan lijken mij kwalificaties het belangrijkste. Qua overvloed van studenten, het is de vraag hoe die studenten afstuderen. Hoe goed zijn ze daadwerkelijk of is het gewoon veredelde MBO/HBO. Ik geef les op niet zo'n bekende school en het is ook geen universiteit maar meer een HBO. Ik schat hun niveau niet hoger in dan Havo/VWO hier. Mentaliteit is ook compleet anders dan op de Erasmus Universiteit. Ik weet dus niet of het wel eerlijk is om te zeggen dat ze geen baan op niveau kunnen vinden. Aan de andere kant is het sowieso ingewikkeld om een baan te vinden en is het veel makkelijker om gewoon familie in te schakelen voor werk (als Chinees zijnde).quote:Op dinsdag 20 april 2010 03:13 schreef just.in.case het volgende:
[..]
Minimaal een bacheror meen ik mij ook te herinneren inderdaad. Het punt is dat elk jaar honderdduizenden Chinezen afstuderen die geen baan op niveau kunnen vinden. Of dat aan de studenten of aan de werkgevers ligt is punt van discussie. Anderzijds heb je als buitenlander wel een hele andere positie natuurlijk, maar dat betekent wel dat je ook de juiste papieren nodig hebt.
Moet je er lang blijven dan? Ik ben zelf nog nooit in shenzhen geweest, maar mijn collega vind het er ook verschrikkelijk.quote:Op zaterdag 24 april 2010 16:47 schreef static het volgende:
Moet binnenkort naar Shenzhen, helemaal geen zin in.
Het heeft wel de toekomst denk ik, en het is dus geen slecht idee om de taal en cultuur te leren kennen.quote:Op zaterdag 24 april 2010 16:04 schreef FP128 het volgende:
Als ik alle reacties kort kan samenvatten dan lijkt het alsof China
nog steeds een "lland of opportunities" is?
Komt me bekend voor. Ik ben zelf ook 1.95 en niet de ieligste, dus kreeg veel bekijks, zeker in kleinere dorpen en voorsteden. Chinese studenten van me vertaalden dan wat mensen riepen en zeiden, best leuk en ik vond het verder niet vervelend. In de 5 maanden dat ik er zat ben ik op een veerboot één Chinees tegen gekomen die langer was dan ik, had hem bijna overboord geduwdquote:Op vrijdag 23 april 2010 14:36 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
哇!这么高!Heb ik hier niet zo heel veel last van. Ben slechts 1.87 dus op zich valt het ook wel mee met het lengte-verschil. Ik bedoel, ik ben vaak wel de langste maar het is niet zo dat er een kop verschil tussen zit. Bovendien heb je hier ook best lange Chinezen in het noorden. Op de school waar ik lesgeef loopt er ook een rond die tegen de 2 meter aanzit. (Niet zo verrassend dat ik hem vooral op het basketbalveld aantref.) Ik hoor natuurlijk wel vrij vaak 老外 of 外国人 maar daar ben ik wel wat aan gewend. Het staren ervaar ik alleen als vervelend als ik ergens iets aan het eten ben. In Nederland vond ik het al niet prettig om al te openbaar te gaan eten, maar hier heb je dus ook vaak mensen die dan staren terwijl je eet. Ben daar inmiddels ook aan gewend dus ik eet waar ik zin in heb, zelfs als ze blijven staren.Betrap me er zelf ook op dat ik een beetje staar als ik andere buitenlanders zie. Af en toe iets van "hey, nog iemand", haha. Best vreemd. Zo fietste er een week geleden een blonde schone langs een oversteekplaats, stond ik met drie Chinezen te staren...
![]()
![]()
![]()
Overigens is het nog wel wat erger als je zwart bent. Ik voetbal hier in een team met wat andere buitenlanders, waaronder een aantal uit Kameroen en die krijgen dus in plaats van 老外 gewoon 黑人 (neger) naar hun hoofd geslingerd. Ook hebben sommige Chinezen zoveel lef dat ze het kroeshaar gewoon aanraken en verbaasd zijn over hoe dat voelt.![]()
Ik vraag me trouwens af hoeveel mensen zich voornemen om niet van die straatstalletjes te kopen en dit uiteindelijk wel doen. Kreeg dat maar wat vaak te horen voordat ik naar China ging maar eenmaal aangekomen is het onvermijdelijk om toch iets te kopen. Gewoon teveel lekkere dingen en je ruikt het meestal al als je de straat inloopt.
Ik gaf les op een niet al te bekende 'vocational and technical college', inderdaad meer MBO/HBO dan universiteit. die studenten spraken al redelijk engels. Velen wilden nog doorstuderen, vooral omdat ze aangeven dat het moeilijk was een goede baan te krijgen. Ik ben ook wel eens in de geboortedorpjes van een paar studenten geweest, en dat was toch wel even schrikken. Een kraan voor een heel huishouden die niet de hele dag werkt, gierput als toilet in de achtertuin, met meerdere op een kamer. En dat was niet uitzonderlijk, de meeste studenten hadden een dergelijke achtergrond en wilden dus ook het liefst een goede baan in de stad.quote:[..]
Bachelor is meestal minimum inderdaad. Dit kan natuurlijk minder zijn in bepaalde gevallen en bepaalde gebieden maar als je langs de oostkust wil werken, kun je niet zonder. (Behoudens uitzonderlijke kwaliteiten danwel ervaring.) Op je 22e heb je geen van beiden dus dan lijken mij kwalificaties het belangrijkste. Qua overvloed van studenten, het is de vraag hoe die studenten afstuderen. Hoe goed zijn ze daadwerkelijk of is het gewoon veredelde MBO/HBO. Ik geef les op niet zo'n bekende school en het is ook geen universiteit maar meer een HBO. Ik schat hun niveau niet hoger in dan Havo/VWO hier. Mentaliteit is ook compleet anders dan op de Erasmus Universiteit. Ik weet dus niet of het wel eerlijk is om te zeggen dat ze geen baan op niveau kunnen vinden. Aan de andere kant is het sowieso ingewikkeld om een baan te vinden en is het veel makkelijker om gewoon familie in te schakelen voor werk (als Chinees zijnde).
Tijdens een van mijn lessen ook even gekeken waar iedereen wilde werken na het afstuderen en waar je in Nederland toch vooral ziet dat men in de grote steden wil werken, vond ik het redelijk frappant (maar wel begrijpelijk) dat mijn studenten/leerlingen vooral terug naar hun geboortestad willen. De meesten willen zelfs niet eens in Shijiazhuang blijven. (En dat terwijl er hier enorme bouwprojecten zijn. Er zijn hier echt meer dan 50 enorme hoogbouwcomplexen in aanbouw en de bouw gaat echt razendsnel. Mogelijkheden te over lijkt me...Ik vind het zelfs jammer dat ik komend jaar weer terugga voor mijn master. De nieuwbouw gaat zo snel dat ik het jammer vind om te missen. Paar maanden geleden was het gebied naast mijn flat nog een bouwput, nu staan er zes torens van minstens 25 verdiepingen. Het is geen Hong Kong, maar toch.) Slechts een leerling wilde naar Beijing, kun je nagaan.
Ja, maar dat is altijd zo. Neger/nigger was oorspronkelijk ook niet beledigend. Kan je vertellen dat er in China heel wat meer wordt neergekeken op zwarten dan op blanken.quote:Op zaterdag 24 april 2010 16:35 schreef Chule het volgende:
黑人 is letterlijk vertaald weliswaar zwart mens en in Nederland een denigrerende benaming, maar zo wordt het niet bedoeld.
Heb zelf overigens vorig jaar 10 maanden in Beijing gewoond voor studie en stage.
Hoef je mij niet te vertellen. Ben zelf van Chinese komaf.quote:Op maandag 26 april 2010 08:36 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Ja, maar dat is altijd zo. Neger/nigger was oorspronkelijk ook niet beledigend. Kan je vertellen dat er in China heel wat meer wordt neergekeken op zwarten dan op blanken.
Is mijn punt ook niet per se. Het gaat er meer om dat de nadruk erg ligt op het niet-Chinees zijn. Zwarten zijn 'zwartmens' en blanken zijn 'laowai'. Ondanks dat de termen op zich geen discriminerende bedoeling hebben, is het wel een vervelend verschijnsel. Ligt natuurlijk aan de weinige buitenlanders die er zijn maar toch. Ik vind het af en toe wel een vervelende bijklank hebben, meteen een scheiding tussen alles wat Chinees is en wat niet.quote:Op maandag 26 april 2010 12:03 schreef Chule het volgende:
[..]
Hoef je mij niet te vertellen. Ben zelf van Chinese komaf.
Mijn punt is dat er in China geen andere gebruikelijke benaming is voor een 'getint of donker persoon' en dat het dus niet per se als beledigend wordt gebruikt.
Torrents kunnen wel maar je bent afhankelijk van seeders natuurlijk, dus dat gaat lastig als je veel met Europese seeders zit. Als je een beetje Chinees kunt is er wel een hoop te vinden op andere manieren. Films kun je gewoon met PPsteam kijken, kwaliteit is te vergelijken met een 700mb avi-tje. Op de HD-channels van PPstream is de kwaliteit gewoon bijzonder goed, maar is het aanbod wel kleiner natuurlijk.quote:Op maandag 5 juli 2010 20:22 schreef Willl het volgende:
Ik ga in september voor 9 maanden naar Shanghai, maar hoe zit het nu daar met de censuur, weet iemand dat? Kan ik gewoon YouTuben en Googlen (ik heb Gmail), en torrents zullen al wel helemaal niet kunnen zeker?
Zoals met alle grote steden, loop een willekeurige sport's bar/irish pub binnen en er staat deze voetbalwedstrijden op. Misschien kan je kijken bij de Nederlandse Vereniging (als die er is in Shanghai) of de Ambassade? Let wel op dat je om half 3 's nachts voor de buis moet zitten, maar je moet het er maar voor over hebbenquote:Op woensdag 7 juli 2010 14:01 schreef Perquisite het volgende:
Ik vertrek vanavond naar China!
Erg veel zin in natuurlijk en ik zal zondag waarschijnlijk in Shanghai zijn. Ik vraag me alleen af of het mogelijk is in Shanghai de WK finale te kijken?
Groetjes!
Alle films en games kun je daar ook (illegaal) in bijna elk winkelcentrum kopen. Ik kwam zelfs DVD's van Nederlandse films tegen.quote:Op maandag 5 juli 2010 20:22 schreef Willl het volgende:
Ik ga in september voor 9 maanden naar Shanghai, maar hoe zit het nu daar met de censuur, weet iemand dat? Kan ik gewoon YouTuben en Googlen (ik heb Gmail), en torrents zullen al wel helemaal niet kunnen zeker?
Deels was ik aan het reizen, maar ik heb gewoon alles aangehouden. Uitschrijven bij de gemeente heeft nogal wat consequenties, dus als je voor minder dan een jaar weg gaat zou ik dat niet aanraden. Het is wel een manier om aan een Nederlandse zorgverzekering te ontkomen, maar ook dat zou ik goed overwegen.quote:Op maandag 12 juli 2010 13:16 schreef Azijnproever het volgende:
Trouwens, Just.in.case, hoe heb jij dat aangepakt met gemeente-inschrijving, zorgverzekering enzovoorts? Ik las bijboorbeeld ergens dat je je moet uitschrijven als je meer dan 8 maanden in het buitenland gaat werken.
Onzin, honderdduizenden Chinezen maken er zelf ook gebruik van. De overheid weet ook wel dat ze slimme internetgebruikers niet kunnen stoppen. Bovendien gaan deze mensen ook naar het buitenland, waar ze toch al op elke site kunnen kijken. Het gaat de overheid meer om het "gepeupel" dat te onervaren/dom is met internet, en dat bij ontdekking van bepaalde dingen voor problemen zou kunnen zorgen. Vandaar dat ze ook meteen de boel op zwart pleurden in Xinjiang voor een half jaar toen er rellen waren.quote:Op dinsdag 13 juli 2010 22:21 schreef Willl het volgende:
Lijkt me een goed teken dan, dat je dus in ieder geval een leuke tijd hebt gehad!Voor mij duurt het nog meer dan 2 maanden, heb er wel veel zin in maar ben wel zenuwachtig..
Trouwens, die VPN-verbinding lijkt me niet al te legaal, maar is er dus ook echt kans dat je daarop gepakt wordt? Het lijkt me niet zo plezierig om daar ergens op gepakt te worden namelijk, volgens mij regelen ze daar dingen wel wat anders dan hier in Nederland.
Ben je er na je stage gebleven of niet?quote:Op zaterdag 24 april 2010 17:59 schreef 9x19 het volgende:
[knip]
Je moet natuurlijk wel de voordelen en nadelen van het wonen en werken in een land als China tegen elkaar afwegen, maar dat is voor iedereen persoonlijk. Gelukkig heb ikzelf de kans gehad om wat jaren geleden er een paar maanden stage te lopen, dat helpt je wel een beeld te vormen.
Skydur stopt met de gratis service in septemberquote:Op dinsdag 6 juli 2010 06:16 schreef SuperHarregarre het volgende:
[knip]
Je opties:
skydur --> gratis programma waarmee je op FB kan, niet op andere sites though
VPN --> moet je voor betalen maar je kunt op elke site waar je ook in NL op kunt
[knip]
No problemo hier met een F-visum en ken er genoeg die op een F-visum zijn binnengekomenquote:Op zondag 11 juli 2010 11:14 schreef just.in.case het volgende:
Na ruim 10 maanden China vlieg ik morgen vanuit Hong Kong terug naar Nederland. Voor iedereen die naar Shanghai vertrekt: zorg dat je op een Z-visum werkt, en geen business visum. Vanwege de Expo is men actief op zoek naar mensen die op een F-visum werken en dat kan problematisch zijn. Ken helaas genoeg voorbeelden van mensen die daarom vroegtijdig China verlaten hebben.
Dat was mijn oude account. Ik moest ook mijn studie afmaken maar had net als jij ook meteen een aanbod gekregen voor wanneer ik klaar zou zijn.quote:Op dinsdag 20 juli 2010 04:10 schreef icanhascheezburger het volgende:
[..]
Ben je er na je stage gebleven of niet?
Ik loop momenteel ook stage in Shanghai en ken al aardig wat van China, maar ze hebben me dus ook gevraagd of ik terug wou komen, ze zouden me zo aannemen nadat ik mijn opleiding heb afgerond. Moet er maar eens goed over nadenken denk ik
(ben nog maar 23 jaar als ik klaar ben met de opleiding).
Ik zit in de IT, dus is opzich wel genoeg in te doen en het bedrijf waar ik nu stage loop blijft ook alleen maar groeien. En inderdaad stage is ook heel anders als gewoon werk, ik ken hier nu ook aardig wat andere stagelopers en dan kan je in het weekend altijd nog wat met een aantal/allen gaan doen (feestjequote:Op dinsdag 20 juli 2010 11:50 schreef Azijnproever het volgende:
[..]
Dat was mijn oude account. Ik moest ook mijn studie afmaken maar had net als jij ook meteen een aanbod gekregen voor wanneer ik klaar zou zijn.
Ik twijfel in ieder geval nog steeds om allerlei redenen, maar het blijft me bezig houden.
Ik weet niet wat je vakgebied is, maar voor mensen die Engels willen geven in China heb ik een ontzettend goede site en bijbehorend blog gevonden trouwens, echt een aanrader:
http://middlekingdomlife.com/guide/
http://middlekingdomlife.com/blog
Door alle informatie daar heb ik ook ingezien dat mijn ervaring tijdens de stage geen garantie is dat het de volgende keer weer zo geweldig zal zijn. Daarbij is het grotendeels ook een feest der herkenning.
Het staat vast dat je naar China gaat maar je hebt je niet in het land verdiept?quote:Op woensdag 18 augustus 2010 15:31 schreef Xtreem het volgende:
Vanaf eind september woon & werk ik 5 maanden in Beijing![]()
Iemand tips in welke wijk ik moet wonen? Of andere tips?
Nee.quote:Op woensdag 18 augustus 2010 18:20 schreef Jirdo het volgende:
[..]
Het staat vast dat je naar China gaat maar je hebt je niet in het land verdiept?
Uiteraard, maar ik ben benieuwd naar jullie ervaringen in Beijing, zeker als het gaat om welke wijk ik zou moeten gaan wonen.....quote:Op vrijdag 20 augustus 2010 04:50 schreef SuperHarregarre het volgende:
We kunnen google hier wel quoten maar volgens mij is er qua Beijing wel veel te vinden.
Thanx voor de tipquote:Op zaterdag 21 augustus 2010 13:37 schreef just.in.case het volgende:
Als ik jou was zou ik gewoon ergens in de buurt van kantoor gaan wonen. In het algemeen geldt in China: hoe meer downtown, des te beter. Volgens mij zijn er in het centrum niet echt hele slechte buurten. Sowieso kun je het allemaal toch pas regelen als je daar bent, dus dan merk je dat ook snel genoeg. In Shanghai zou ik het je exact kunnen vertellen, maar in Beijing ben ik niet zo goed bekend. Succes!
San Li Tun kun je in ieder geval goed stappen, das ook belangrijk.quote:Op zondag 22 augustus 2010 00:52 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Thanx voor de tip![]()
Inmiddels heb ik wat ingelezen, en mensen gesproken die er geweest zijn/gewoond hebben; Sanlitun wordt aangeraden, en dan dicht bij de metro (die rechtstreeks naar kantoor rijdt)
Nu eerst maar bezig met m'n visum!
Sanlitun is wel echt een toeristendistrict, ja. Misschien is Guomao ook wel wat, het businessdistrict van Beijing. Ik heb zelf ook in het Chaoyang-district gewoond, maar dan meer in het zuid-oosten. Iets rustiger en de appartementen liggen qua huurprijs een stuk lager. Had ook een uitstekende bereikbaarheid met metro's, ik woonde tussen haltes van twee verschillende lijnen in, erg relaxt.quote:Op zondag 22 augustus 2010 00:52 schreef Xtreem het volgende:
[..]
Thanx voor de tip![]()
Inmiddels heb ik wat ingelezen, en mensen gesproken die er geweest zijn/gewoond hebben; Sanlitun wordt aangeraden, en dan dicht bij de metro (die rechtstreeks naar kantoor rijdt)
Nu eerst maar bezig met m'n visum!
Soho en Babyface zitten toch in Shanghaiquote:Op woensdag 8 september 2010 14:30 schreef just.in.case het volgende:
Ben een paar keer in Guangzhou geweest, zowel voor zaken als tussenstop tijdens het reizen, maar het is niet mijn favoriete stad. Het is inderdaad smerig. Niet alleen vanwege de vervuilende fabrieken in de omgeving, maar ook vanwege de bouwlust. Het is sowieso een minder ontwikkelde stad dan Beijing en Shanghai, al wordt er wel hard aan de weg getimmerd. Verder heeft Guangdong, en met name Guangzhou, de naam onveilig te zijn. Chinezen van buiten Guangdong hebben meestal geen goed woord voor deze provincie over. Nu is dat natuurlijk relatief, maar de sfeer is inderdaad minder plezierig. Als je er niet goed bekend bent wordt het ook afgeraden 's avonds alleen op pad te gaan, alhoewel ik dat wel gedaan heb.
Het is verder ook gewoon geen mooie stad, op een paar kleine 'hoogtepunten' na. Het enige echt positieve is wat mij betreft het eten: dat is echt geweldig.Je kunt er ook wel mooi stappen, in o.a. SoHo en Babyface. Alhoewel dat ook de enige keer was dat ik uit het niets een duw kreeg, en dat in een jaar tijd stappen in China, dus wel weer typisch. Als je de keuze hebt tussen Shanghai en Guangzhou zou ik zeker voor Shanghai gaan, anders kan Guangzhou ook wel een mooie ervaring zijn natuurlijk. Succes!
SoHo zit door heel China. Ben in Dalian ook naar SoHo geweest. Babyface zit alleen in Guangzhou, Shenzhen en Shanghai, al heet het daar sinds de re-opening Rich Baby. Babyface was wel één van mijn favorieten, samen met Luxe en G-Plus (beide in Xintiandi). Verder heb je nog Richy's by het Fuxing Park, maar daar ben ik niet heel enthousiast over. M2 ben ik alleen op de oude locatie in Plaza 66 geweest, dat was wel aardig. Muse slechts één keer geweest, zijn nog twee locaties overigens. M1NT ben ik alleen in Hong Kong geweest, maar volgens mij vergelijkbaar met Shanghai, ook met shark aquarium enzo. Bar Rouge is wel een klassieker, de rest ben ik niet geweest. Wel kan ik Mural nog aanraden. Elke vrijdag open bar voor 100 RMB, en vaak live-muziek, Westers publiek. Daarnaast heb je nog wat underground clubs, zoals The Shelter and L0g0, maar dat is niet mijn stijl.quote:Op woensdag 8 september 2010 15:04 schreef icanhascheezburger het volgende:
[..]
Soho en Babyface zitten toch in Shanghai![]()
En voor het stappen in Shangai zit je zeker wel goed![]()
![]()
• M1nt!
• Muse/ M2
• Sin (helaas gesloten)
• Bar 88
• Bar Rouge
• Lounge 18
• MT
• etc...
tip: op www.smartshanghai.com staat heel veel over wat er in shanghai te doen is.
quote:Heb ook een week in Baoding gezeten en ik vond het daar tig keer gezelliger dan Beijing. De trein naar Beijing pakken is voldoende om de weekenden daar door te brengen. Heb al wat vrienden in Baoding zitten dus ik hoop dat ik in Baoding word geplaatst.Op zondag 24 oktober 2010 11:54 schreef SuperHarregarre het volgende:
Baoding is wel heel iets anders dan Beijing.Ook leuk hoor, een kleine stad, daar niet van. En het zit ook nog dicht genoeg bij Beijing om er in het weekend langs te gaan.
quote:Vind ik ook hoor. In de grote steden is het wat minder "knus" en authentiek om 't zo maar te zeggen. Net zoals je hier in Nederland liever niet in een grote stad woont maar wel dichtbij genoeg om er naartoe te kunnen voor de uitgaansgelegenheden. Wel de lusten, niet de lasten van de grote stad, zeg maar.Op zondag 24 oktober 2010 12:07 schreef o.us het volgende:
[..]
Heb ook een week in Baoding gezeten en ik vond het daar tig keer gezelliger dan Beijing. De trein naar Beijing pakken is voldoende om de weekenden daar door te brengen. Heb al wat vrienden in Baoding zitten dus ik hoop dat ik in Baoding word geplaatst.
quote:Mijn zwager heeft in Baoding gewoond en daar heb ik dus tijdens een kerstvakantie 3 weken gezeten om kerst en oud en nieuw met hem te vieren.Op zondag 24 oktober 2010 12:48 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Vind ik ook hoor. In de grote steden is het wat minder "knus" en authentiek om 't zo maar te zeggen. Net zoals je hier in Nederland liever niet in een grote stad woont maar wel dichtbij genoeg om er naartoe te kunnen voor de uitgaansgelegenheden. Wel de lusten, niet de lasten van de grote stad, zeg maar.Zou zelf ook liever teruggaan naar Shijiazhuang maar aan de andere kant is Beijing ook niet echt een straf.
![]()
Waar heb je 't langst gezeten in China tot nu toe?
quote:Studeer je in Leiden of niet? Vraag me wel af hoeveel multinationals er in Baoding zitten.Op zondag 24 oktober 2010 12:57 schreef o.us het volgende:
[..]
Mijn zwager heeft in Baoding gewoond en daar heb ik dus tijdens een kerstvakantie 3 weken gezeten om kerst en oud en nieuw met hem te vieren.. Heb het daar ontzettend naar mijn zin gehad in Baoding. Daarna nog een weekje in Beijing en Hongkong gezeten uit mezelf met een paar maten en verleden weken een week in Baoding gezeten (toevallig) en een paar dagen in Beijing voor school. ( Ik studeer Mandarijn en het Chinese cultuur op school). Baoding heeft tot nu toe het meeste indruk gemaakt en ik ben daar zeker bekend dus ik hoop dat ik daar stage kan gaan lopen. En dat gaat een stage van een half jaar worden dus ik wil me wel goed voorbereiden wat betreft visa's en dergelijke.
Dankje,quote:Op woensdag 3 november 2010 17:59 schreef just.in.case het volgende:
Kijk eens op SmartShanghai voor housing. Nu weet ik niet wat je budget is maar voor 2 - 3k moet je wel een aardig shared-appartment kunnen vinden downtown. Mijn voorkeur zou uitgaan naar Jing'An, XuJiaHui of Changning area. French concession is nog mooier natuurlijk, maar loopt al gauw in de papieren. Pudong ben ik geen groot fan van, maar als het kantoor daar staat is het al gauw verleidelijk natuurlijk. Overigens, als je locals kent kun je ook gewoon bij een makelaartje binnen lopen en wat appartementen bekijken, al moet je vaak wel voor minimaal een half jaar tekenen. Succes!
Stage lopen is in de ogen van de Chinese autoriteiten gewoon werken, dus daar heb je een Z-visum voor nodig. Waarschijnlijk heb je vorige keer een X-visum (voor studie) gehad, maar officieel is dat niet correct. Het bemachtigen van een Z-visum is echter helaas niet zo eenvoudig, zeker niet voor kortere tijd.quote:Op woensdag 15 december 2010 22:39 schreef icanhascheezburger het volgende:
hoi hoi,
Heb mijn vraag ook al in TRV gegooid maar aangzien hier ook kenners zitten hier ook maar even vragen![]()
Na afgelopen jaar een stage te hebben gelopen in Shanghai ga ik volgend jaar weer een stage lopen in Shanghai en heb er veel zin in.
Nu heb ik afgelopen jaar een 6 maanden visum gehad voor china, wat zonder al te veel problemen redelijk makkelijk te krijgen is. Nu heb ik vandaag contact gehad met het bedrijf in Shanghai en werd me medegedeeld dat het nu lastiger is om voor een tweede keer een 'stage visum' aan te vragen. Iemand die hier meer ervaring voor heeft of een idee voor een ander visum??
thanks..
Ja. Ik studeer International Business en Marketing in Rotterdam.. Ik mag bij de management van de Sillicon Valley hotel stage lopenquote:Op donderdag 16 december 2010 18:52 schreef SuperHarregarre het volgende:
[..]
Stage, toch? Wat studeer je ook weer?
Klinkt leuk.quote:Op donderdag 16 december 2010 19:18 schreef o.us het volgende:
[..]
Ja. Ik studeer International Business en Marketing in Rotterdam.. Ik mag bij de management van de Sillicon Valley hotel stage lopen.
Help? Komen de hunnen eraan?quote:Op maandag 20 december 2010 13:12 schreef Killditzie het volgende:
Verblijft er momenteel nog een Fokker in China(in de buurt van de Chinese Muur)? I need your help
Lokale krant? Lokale krant daar of lokale krant in Nederland?quote:Op dinsdag 21 december 2010 13:20 schreef Killditzie het volgende:
Haha nee, ik doe mee aan een challenge waarbij ik een foto nodig heb van de chinese muur + lokale krant + mijn netwerknaam. Daarmee kan ik 50 iPhones winnen en de mensen die mij allemaal helpen krijgen er ook een.
Dusssss, iemand vlakbij de Chinese Muur?
quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:20 schreef Killditzie het volgende:
Lokale krant op die locatie.
En veel mensen zien het zo, maar dat is de bedoeling: je netwerk bewegende krijgen om die foto voor je te scoren. Nou heb ik toevallig net niemand in China zitten, dus probeer ik het hier![]()
En zoals beloofd, iedereen die helpt krijgt een iPhone
Zeg hoor eens. Je krijgt 50 Iphones à ¤600 per stuk. Dat is ¤3000. Als je voor mij een retourtje China boekt, à ¤1000 euro, maak ik voor jou een foto met lokale krant bij de Chinese muur. Hoef ik verder ook geen iPhone. Heb jij ¤2000 winst en zit ik lekker een weekje of twee weekjes in Beijing.quote:Op dinsdag 21 december 2010 18:20 schreef Killditzie het volgende:
Lokale krant op die locatie.
En veel mensen zien het zo, maar dat is de bedoeling: je netwerk bewegende krijgen om die foto voor je te scoren. Nou heb ik toevallig net niemand in China zitten, dus probeer ik het hier![]()
En zoals beloofd, iedereen die helpt krijgt een iPhone
KPN Netwerk Challenge. Trekt sowieso paupers aan.quote:Op dinsdag 21 december 2010 19:08 schreef o.us het volgende:
[..]
! Rot eens een end op met je spam. En ga werken voor jouw telefoon, pauper.
Hey dat heeft mijn broertje ook gestudeerd. Welke talen specialiseer je in?quote:Op donderdag 16 december 2010 19:18 schreef o.us het volgende:
[..]
Ja. Ik studeer International Business en Marketing in Rotterdam.. Ik mag bij de management van de Sillicon Valley hotel stage lopen.
Ik ben echt geen pauper hoor, vind dit gewoon leuk om te doen (:quote:Op dinsdag 21 december 2010 19:08 schreef o.us het volgende:
[..]
! Rot eens een end op met je spam. En ga werken voor jouw telefoon, pauper.
Je hebt een waarschuwing, gehad, stop er nou maar mee. Hier op het forum dus.quote:Op woensdag 22 december 2010 10:35 schreef Killditzie het volgende:
[..]
Ik ben echt geen pauper hoor, vind dit gewoon leuk om te doen (:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |