Prijzen als assistent-trainerquote:06 juni 2009
Bobby Haarms is vannacht op 75-jarige leeftijd overleden. De Ajacieden zullen de innemende clubman erg missen. Voorzitter Uri Coronel en algemeen directeur Rik van den Boog, Danny Blind en Frank de Boer reageren.
Voorzitter Uri Coronel, die Bob Haarms de afgelopen twintig jaar vanuit verschillende hoedanigheden intensief heeft meegemaakt, reageert: ,,Bob Haarms was een van de grote Ajax-zonen, een icoon van de club met een onvoorwaardelijke liefde en trouw aan Ajax. Zijn leven stond voor een belangrijk deel in dienst van onze club. Zijn grote populariteit bij alle Ajacieden bewijst dat iedereen dat zo aanvoelde. Ajax zal hem heel erg missen.”
Algemeen directeur Rik van den Boog, die als speler nog heeft getraind onder Bob Haarms, reageert namens de clubleiding van Ajax: ,,Van het bericht dat Bob is overleden, ben ik toch geschrokken, ook al werden we goed op de hoogte gehouden en weten alle mensen binnen de club dat hij al enige tijd met gezondheidsproblemen kampte. Alles wat hij deed, was in het belang van Ajax. Eigenlijk is Bob Haarms Ajax, want er zijn maar weinig mensen die zoveel voor de club hebben betekend als hij.”
Danny Blind kende Bob Haarms ook vele jaren. ,,Bob was een ras-Ajacied", reageert Blind op het overlijden van zijn oud-trainer. ,,Een man met een ongelooflijke staat van dienst. Een man met een een Ajax-hart. Meer Ajax als Bobby was, kan je niet zijn. Wij zullen hem ontzettend missen."
Ook Frank de Boer, momenteel met het Nederlands Elftal in IJsland, herinnert de geestdrift van Haarms. ,,Bob stond garant voor passie en gedrevenheid. Je wist dat je bij hem niet kon verzaken. Eigenlijk wilde je als speler liever niet geblesseerd raken, want je wist dat je dan bij Bob terecht kwam. Bob had Ajax in het bloed. Er telde maar een ding en dat was deze club."
Hij verdient een eigen topic.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 20:04 schreef donroyco het volgende:
AFC Ajax topic #1325: Rust in vrede Bobby Haarms..
Waar is je fatsoenlijke OP dan?quote:
Hij verdient ook een fatsoenlijke OP, voeg wat foto's toe bijv...quote:
Tong, doe eens wat meer moeite voor de OP ipv een copy/paste van teletekst.quote:Op zaterdag 6 juni 2009 20:08 schreef _Mike_ het volgende:
[..]
Hij verdient ook een fatsoenlijke OP, voeg wat foto's toe bijv...
Ik was bezig Sjimzquote:Op zaterdag 6 juni 2009 20:14 schreef sjimz het volgende:
[..]
Tong, doe eens wat meer moeite voor de OP ipv een copy/paste van teletekst.
Maar niemand pakt in de hemel zijn succesen afquote:Op zaterdag 6 juni 2009 20:29 schreef _Mike_ het volgende:
Geweldig persoon, vind het voor hem vooral zo jammer dat hij de laatste jaren zo weinig moois heeft mee gemaakt bij Ajax.
Bobby beul ze daarboven niet teveel af, dag held
[ afbeelding ]
quote:Op zaterdag 6 juni 2009 20:00 schreef Houniet het volgende:
75 JAAR BOBBY HAARMS
Weliswaar uit Maart maar toch bijzonder..
quote:
Heb ik al in het feedback topic gepost, blijkbaar vinden de mods het wel primaquote:Op zondag 7 juni 2009 23:04 schreef onlogisch het volgende:
[..]
Rip aan de nabestaanden.Zoek even uit wat RIP betekent.
Rip Bobby.
Dus dat. Zat echt met tranen in mijn ogen toen ik ook maar het meest simpele filmpje van hem zag bij de NOSquote:Op zondag 7 juni 2009 23:28 schreef rubbereend het volgende:
Hij verdient een standbeeld, een echte clubman! Als er een god bestaat dan laat Bobby hem nu zweten in een hersteltraining
Hij heeft gewoon alles meegemaaktquote:Op zaterdag 6 juni 2009 20:38 schreef Aanvoerder het volgende:
Alles wat er maar te winnen viel in de clubvoetbalwereld, daar was Bobby bij.
Als je de mogelijkheid hebt moet je gaan Golfert.quote:Op maandag 8 juni 2009 00:35 schreef golfer het volgende:
Bobby is in mijn Ajax-tijd die al eerder begon sinds 1967 een soort constante factor geweest. Ik heb heel veel trainers zien komen en gaan, maar Bobby was vrijwel altijd aanwezig.
Ik zit er sterk over te denken om toch even op 13 juni hem een laatste groet te gaan brengen.
quote:Op maandag 8 juni 2009 00:35 schreef golfer het volgende:
Bobby is in mijn Ajax-tijd die al eerder begon sinds 1967 een soort constante factor geweest. Ik heb heel veel trainers zien komen en gaan, maar Bobby was vrijwel altijd aanwezig.
Ik zit er sterk over te denken om toch even op 13 juni hem een laatste groet te gaan brengen.
Doen. Je krijgt alleen maar spijt als je zoiets niet doetquote:Op maandag 8 juni 2009 00:35 schreef golfer het volgende:
quote:Rouwstoet Haarms stopt bij de ArenA
De rouwstoet van de vorige week overleden Bobby Haarms zal zaterdag op weg van Sportpark De Toekomst naar de Oosterbegraafplaats stoppen bij de ArenA en het Ajaxsupportershome.
Ook zal de stoet langs het geboortehuis van Haarms aan de Middenweg rijden. Om 11.00 uur begint er op het jeugdcomplex De Toekomst een afscheidsplechtigheid. Aansluitend is er de gelegenheid om afscheid te nemen. Om 13.30 uur vertrekt de rouwstoet richting de Oosterbegraafplaats. Daar zal het Ajaxclubicoon in besloten kring worden begraven. Ajax roept belangstellenden op gezien de verwachte drukte op tijd aanwezig te zijn.
Nusport.nl, column van Menno Pot.quote:Beste Jurryt,
Een dikke maand geleden, op 10 mei, zag ik op tv de beelden van het afscheid van verzorger, clubicoon, supportersheld en oer-Feyenoorder Gerard Meijer. Ik had met de beste man te doen.
Vijftig jaar trouwe dienst en dan afscheid moeten nemen na een absoluut rampseizoen, dat zojuist in stijl is afgesloten met een 2-3 thuisnederlaag tegen Roda JC, toch niet bepaald één van de hoogvliegers van de voetbaljaargang.
Verdrietig moment
Daar ging Gerard. Het applaus en het gezang klonken oprecht, maar het moet toch een intens verdrietig moment voor hem geweest zijn. Dat is een afscheid sowieso al, maar Meijer moest ook nog eens afscheid nemen van een club waarvoor het er financieel zo mogelijk nog beroerder uitziet dan sportief. Afscheid nemen op het bordes op de Coolsingel, verheven boven een jubelende meute, was Gerard Meijer niet gegeven.
Het was niet Meijers laatste duel. Er moesten nog play-offs gespeeld worden, dus wie weet zat er voor Gerard Meijer alsnóg een mooi afscheid in: Europees voetbal na zo'n seizoen… het zou voor Feyenoord een hoofdprijs zijn geweest. Maar de reprise van Gerard Meijers afscheid, zijn aller-, állerlaatste rondje in De Kuip, vond plaats voor bijna lege tribunes na een 0-4 thuisnederlaag tegen NAC Breda.
Bobby Haarms
Ik moest, als Ajacied, meteen aan het afscheid van Bobby Haarms denken. Het was 7 mei 2000. Ajax - MVV. Het seizoen ervoor was Ajax zesde geworden, nu stonden we vijfde. Trainer Jan Wouters was al ontslagen, interim-trainer Hans Westerhof zat op de bank.
Het seizoen van Ajax' eeuwfeest was een ramp geworden, een nachtmerrie waaraan maar geen einde leek te komen: zes tegengoals in één seizoen van Ruud van Nistelrooij, uit Europa geknikkerd tegen een Spaanse degradatiekandidaat, het grote verjaarsdagsfeest verknald door FC Twente…
In die sfeer moest Bobby Haarms afscheid nemen. Dankzij Cristian Chivu won Ajax met 1-0 van MVV, maar je vóelde Bobby's verdriet, niet eens vanwege dat rotseizoen, maar vooral omdat hij afscheid moest nemen van een club die hij anno 2000 nauwelijks nog herkende als de zijne. Daar stond hij, in dat grote, nieuwe stadion waar letterlijk en figuurlijk maar niets wilde groeien. Afscheid nemen met een prijs, nog één laatste landstiteltje… het was Bobby Haarms niet gegund.
Onderzoeksrapport
Dit seizoen ging het slechter en slechter met Bob Haarms. We vreesden al dat het seizoen 2008-2009 wel eens Bobby's laatste kon worden en alleen al daarom móesten we kampioen worden. Voor hem. We lieten een onderzoeksrapport schrijven, vervingen het hele bestuur, stelden de op één na grootste voetballer uit de clubhistorie aan als hoofdtrainer, spendeerden dertig miljoen euro aan spelers. Het moest en het zou, maar het gebeurde niet. Wéér niet. Voor het vijfde opeenvolgende jaar.
In het laatste seizoen van Bobby Haarms' leven evenaarde Ajax het eigen negatieve clubrecord: minimaal zes jaren zonder landskampioenschap. Wat is het verdrietig dat een oer-Ajacied van het kaliber Bob Haarms afscheid van het leven moet nemen na de verreweg, maar dan ook verreweg slechtste jaren die Ajax meemaakte sinds de geboorte van het profvoetbal.
In de steek laten
Ik weet niet hoe jij het hebt ervaren met Gerard Meijer, maar ik kom niet helemaal van het vage gevoel af dat Ajax Bobby Haarms in de steek heeft gelaten. We hebben van zíjn Ajax een andere club gemaakt en uiteindelijk ook nog verzuimd om hem een prijs mee te geven op zijn laatste reis.
We hadden hem verdomme een glanzende kampioensschaal moeten meegeven op zijn tocht naar de voetbalhemel. We hadden de omstandigheden moeten creëren waarin we hem vol trots een laatste kus op zijn voorhoofd hadden kunnen geven en hem in zijn oor hadden kunnen fluisteren: "We zijn weer de beste. Net als vroeger. U kunt gaan."
Gefaald
Maar we hebben gefaald. We hebben zowel zijn carrière als zijn leven laten eindigen met een seizoen waarvan je Ajax-hart bijkans leegbloedt van ellende. Alles wat we Bobby Haarms nu nog kunnen meegeven, is een zee van wit-rood-witte sjaals en boeketten, en eindeloos veel liefde en eerbied. Dat gaan we dan maar doen, zaterdag aanstaande.
Beste meneer Haarms, lieve, goede Bobby: bedankt dat u er altijd, maar dan ook altijd was. We zullen u verschrikkelijk missen.
Met eindeloze eerbied,
Menno
Ajax.nlquote:Om alle Ajacieden in de gelegenheid te stellen afscheid te nemen van Bobby Haarms, wordt er zaterdag 13 juni 2009 om 11.00 uur op de Toekomst een afscheidsplechtigheid gehouden. In verband met de verwachte belangstelling wordt iedereen verzocht op tijd aanwezig te zijn. Lees hieronder meer informatie.
De ceremonie begint om 11.00 uur op het hoofdveld van de Toekomst en wordt geleid door algemeen directeur Rik van den Boog. Nabestaanden en prominente Ajacieden zullen tijdens deze plechtigheid het woord nemen en Bobby ieder op hun eigen wijze gedenken. Aansluitend krijgen de aanwezigen de mogelijkheid afscheid te nemen van Bobby.
Om 13.30 uur vertrekt de begrafenisstoet langs de Amsterdam ArenA, het supportershome en de Middenweg naar de Oosterbegraafplaats. Daar wordt Bobby in besloten kring begraven.
Parkeren:
Supporters die de ceremonie op de Toekomst bij willen wonen, kunnen zaterdag vanaf 09.15 uur gratis parkeren op P2.
Bloemstukken:
Bloemstukken, het liefs in de kleuren rood en wit, worden op prijs gesteld. Deze kunnen tot uiterlijk vrijdag 15.00 uur worden afgeleverd bij de Toekomst.
AT5:
De Amsterdamse tv-zender AT5 doet rechtstreeks verslag van de ceremonie.
Condoleanceregister:
Laat op de website een bericht achter ter nagedachtenis van Bobby Haarms. Deze condoleances worden samen met het condoleanceboek overhandigd aan de nabestaanden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |