abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 juni 2009 @ 23:49:34 #1
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69758175
Vandaag eens de visie van de pvv eens bekeken.

Het is niet allemaal up-to-date, maar een nieuwe visie van na augustus 2006 zag ik niet op hun site. Als er een updat dan zou ik die graag zien.

De PVV mateloos populair bij jongeren, met name door de punten onder
II. Keiharde aanpak criminaliteit en terrorisme
IV. Immigratiestop / Integratie
en mogelijk
VII. Infrastructuur / Ruimtelijk ordening / Energie
VIII. Europese Unie / Vredesoperaties / Buitenlands beleid.

Het viel me echter op met name de ouderen bij de PVV op hun plek zitten. Als je kijkt naar de belastingplannen dan zijn de BB-ers spekkoper:

Belastingplannen
> Miljard extra voor AOW'ers
> Onverkort handhaven hypotheekrenteaftrek
> 16 miljard belastingverlaging voor burgers en ondernemers (als grootverdieners zullen zij profiteren)

Zorg
> Extra geld voor verpleeghuiszorg: minder bureaucratie/overhead en meer handen aan het bed
> Nette eenpersoonskamers voor ouderen in verpleeghuizen: ouderen zijn geen gevangenen
> Belastingvrij loon voor vrijwillig werkende 65-plussers
> Geen fiscalisering AOW, vergroting draagvlak AOW door meer werkenden onder de 65 jaar

Allemaal punten waar je als < 30 heel veel minder aan zal hebben. De meerderheid van de hypotheek bezitters zijn ouder, de mensen die het meest van belastingverlaging genieten zijn degene die al de meeste belasting betalen en ook dat zijn de ouderen die ook meer verdienen dan jongeren. Over al de extraatjes voor AOW-ers nog maar gezwegen.

Dus financieel ben je als jongere (of als minder kapitaalkrachtige) bij de PVV duidelijk minder op de plek. En ik zou eerlijk gezegd niet weten bij welke partij eerder aandacht voor de jongeren in plaas van merendeel voor de ouderen (SP misschien? zou ik niet zeker weten)

Is het niet tijd dat er een partij komt die meer voor de jongeren op komt??
OG X BC - Orange Goblin Beer Core: Straight Edge - 'til the bar opens
Liverpool - JFT 96 - Never forgotten
  vrijdag 5 juni 2009 @ 23:52:27 #2
6484 ExTec
<subtitle here>
pi_69758246

Zeg knul, shit like hypotheek aftrek matters, vraag maar aan paps.

Laat me raden, je had meer stufi gewild ofzo?
&lt;signature here&gt;.
  FOK!-Schrikkelbaas vrijdag 5 juni 2009 @ 23:59:49 #3
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69758444
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 23:52 schreef ExTec het volgende:

misschien dat het verstandiger is inhoudelijk op de post in te gaan in plaats van een poging tot een argumentum ad hominem

Het punt is dat de PVV voor de "paps"-en in Nederland (zoals ik zelf ) financieel best OK is, maar voor jongeren amper.

Waarom zou eigenlijk de PVV voor hypotheekaftrek zijn? Dat lijkt me toch meer iets voor de "de huizenbezittende elite" die profiteert van de extraatjes uit Den Haag?

[ Bericht 7% gewijzigd door Doc op 06-06-2009 00:52:12 ]
pi_69758587
Een visie uit 2006 oud vinden Zou een mooie boel worden als partijen hun visie zo vaak gaan veranderen.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 6 juni 2009 @ 00:06:19 #5
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69758643
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:04 schreef Tja..1986 het volgende:
Een visie uit 2006 oud vinden Zou een mooie boel worden als partijen hun visie zo vaak gaan veranderen.
Mwoah, op financieel gebied kan ik me voorstellen dat je het een en ander kan bij-tunen of iets scherper kan stellen, zo om een of andere reden sinds zo zeg een jaartje?
pi_69758662
De PVV is niet mateloos populair onder jongeren. Maar onder kinderachtigen en verzuurden. Scholieren en 50+'ers dus.

pi_69758722
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 23:49 schreef Doc het volgende:
Is het niet tijd dat er een partij komt die meer voor de jongeren op komt??
13 miljoen stemmers, 2 miljoen mensen tussen de 18 en de 30. Een theoretisch maximum van 15% van alle stemmen die uitgebracht kunnen worden. Ik denk dat een partij die zich specifiek op jongeren richt blij mag zijn met 1 of 2 zetels in de kamer.
pi_69758796
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:07 schreef IHVK het volgende:
De PVV is niet mateloos populair onder jongeren. Maar onder kinderachtigen en verzuurden. Scholieren en 50+'ers dus.

Aldus onze slechte verliezer .
pi_69758809
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:12 schreef Wopper1 het volgende:

[..]

Aldus onze slechte verliezer .
Vind je?

Het zijn de feiten.
pi_69758849
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:12 schreef IHVK het volgende:

[..]

Vind je?

Het zijn de feiten.
Feiten van 40% ja... Dat noem ik geen feiten.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 6 juni 2009 @ 00:18:41 #11
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69758935
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:09 schreef Antaresje het volgende:

[..]

13 miljoen stemmers, 2 miljoen mensen tussen de 18 en de 30. Een theoretisch maximum van 15% van alle stemmen die uitgebracht kunnen worden. Ik denk dat een partij die zich specifiek op jongeren richt blij mag zijn met 1 of 2 zetels in de kamer.
Rek leeftijd waarvoor die partij interessant is op tot ongeveer 40 en het scheelt wel. Het punt is dat veel van de problemen nu in Nederland ook liggen bij de cadeautjes die pre-babyboomers en de babyboomers zich zelf gegeven hebben (veel ruimere kinderbijlage, premie-koopwoningen, riante uittreed regelingen rond je 60e; al die zaken die jongeren zeker niet zullen krijgen). Reken daar een onbetaalbare vergrijzing bij en het wordt steeds interessanter voor jongere generaties om te zeggen dat ze geen zin meer hebben om krom te liggen om die generaties nog meer te voorzien van extraatjes.

Voor meer over die discussie zie:
Babyboomers en de kredietcrisis
Babyboomers en de kredietcrisis #2

Maar wie worden er door de Nederlandse politiek (zowel de oude als de nieuwe) beschermd: juist de ouderen. Het kan misschien electoraal wel verstandig zijn met een vergrijzende bevolking, maar voor Nederland zelf is het de dood in de pot.
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:14 schreef Wopper1 het volgende:

[..]

Feiten van 40% ja... Dat noem ik geen feiten.
Ik was op zoek naar stats van de verdeling van stemmen naar leeftijd. Kan jij die geven?

[ Bericht 7% gewijzigd door Doc op 06-06-2009 00:24:57 ]
  zaterdag 6 juni 2009 @ 00:24:32 #12
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_69759056
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:07 schreef IHVK het volgende:

uhuh. Take your loss

http://www.scholierenverk(...)scholieren-stemt-PVV

edit: uhuhuh..ik kan niet goed lezen..

[ Bericht 2% gewijzigd door Lundegaard op 06-06-2009 00:31:05 ]
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 6 juni 2009 @ 00:27:06 #13
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69759112
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:24 schreef Lundegaard het volgende:

[..]

uhuh. Take your loss

http://www.scholierenverk(...)scholieren-stemt-PVV
Hij zegt toch net dat scholieren op de PVV stemmen (of zouden stemen als ze mochten)?

Je bevestigt met die link alleen wat hij al zegt dus over welke " take your loss" heb je het?
  zaterdag 6 juni 2009 @ 00:30:17 #14
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_69759200
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:27 schreef Doc het volgende:

[..]

Hij zegt toch net dat scholieren op de PVV stemmen (of zouden stemen als ze mochten)?

Je bevestigt met die link alleen wat hij al zegt dus over welke " take your loss" heb je het?
Blowen is niet goed voor mij.
Ik fail nu best wel.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 6 juni 2009 @ 00:33:11 #15
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69759279
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:30 schreef Lundegaard het volgende:

[..]

Blowen is niet goed voor mij.
Ik fail nu best wel.
Blowen? Zei je blowen? Laat Geert dat maar niet horen!

Einde gedoogbeleid: sluiten coffeeshops, krachtige aanpak thuisteelt
  zaterdag 6 juni 2009 @ 00:36:24 #16
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_69759355
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:33 schreef Doc het volgende:

[..]

Blowen? Zei je blowen? Laat Geert dat maar niet horen!

Einde gedoogbeleid: sluiten coffeeshops, krachtige aanpak thuisteelt
Ik gebruikte blowen om mijn faal enigszins te verdoezelen. Eigenlijk blow ik al jaren niet.
Dus shops dichtgooien? Prima, wat mij betreft.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 00:43:00 #17
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_69759492
Erm, kijk eens naar landen om ons heen waar drugs verboden zijn EN thuis teeld aangepakt word.. Dat helpt voor geen meter.. Hoe legaler hoe beter (meer controle).

Verder vind ik de PVV wel erg hoog van de toren blazen en met miljarden strooien alsof het pepernootjes zijn!

Miljard extra voor AOW'ers
Onverkort handhaven hypotheekrenteaftrek
16 miljard belastingverlaging voor burgers en ondernemers

Dat is geen kattepis, waar gaan zij al die miljarden vandaan halen?

*ik vind de overeenkomst tussen Wilders en ene meneer Adolf Hitler ERG overeen komen*
:-)
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 6 juni 2009 @ 00:43:05 #18
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69759494
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:36 schreef Lundegaard het volgende:

[..]

Ik gebruikte blowen om mijn faal enigszins te verdoezelen. Eigenlijk blow ik al jaren niet.
Dus shops dichtgooien? Prima, wat mij betreft.
Had dan gezegd dat je zwaar bezopen bent - daar zou Geert vast minder moeite mee hebben - om nu blowen te noemen om een faal te verdoezelen is een beetje dubbel faal

Wat dat betreft vond ik de 40% in Volendam (coke-dorp der coke-dorpen) wel grappig. Dat dope verbod is meer iets waar jongeren meer "last" van hebben dan ouderen volgens mij. Zelf (weer als oudere) heb ik ook persoonlijk geen last van een strenger drugsbeleid.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 00:45:31 #19
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_69759551
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:43 schreef Doc het volgende:

[..]

Had dan gezegd dat je zwaar bezopen bent - daar zou Geert vast minder moeite mee hebben - om nu blowen te noemen om een faal te verdoezelen is een beetje dubbel faal

Wat dat betreft vond ik de 40% in Volendam (coke-dorp der coke-dorpen) wel grappig. Dat dope verbod is meer iets waar jongeren meer "last" van hebben dan ouderen volgens mij. Zelf (weer als oudere) heb ik ook persoonlijk geen last van een strenger drugsbeleid.
Nog leuker, Volendam stemt massaal op PVV die het willen bemoeilijken om NL binnen te komen en naar NL komen onaantrekkelijker willen maken. Ook voor toeristen. Volendam zijn economie draaid bijna volledig op die toeristen!
  zaterdag 6 juni 2009 @ 00:47:43 #20
243159 Lundegaard
You're darned tootin'
pi_69759591
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:45 schreef Dartanion het volgende:

[..]

Nog leuker, Volendam stemt massaal op PVV die het willen bemoeilijken om NL binnen te komen en naar NL komen onaantrekkelijker willen maken. Ook voor toeristen. Volendam zijn economie draaid bijna volledig op die toeristen!
Ja klopt. PVV is tegen de Japanse toeristen met hun fototoestellen.
Echt, waar haal je het vandaan?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 6 juni 2009 @ 00:47:58 #21
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69759600
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:43 schreef Dartanion het volgende:
Erm, kijk eens naar landen om ons heen waar drugs verboden zijn EN thuis teeld aangepakt word.. Dat helpt voor geen meter.. Hoe legaler hoe beter (meer controle).

Verder vind ik de PVV wel erg hoog van de toren blazen en met miljarden strooien alsof het pepernootjes zijn!

Miljard extra voor AOW'ers
Onverkort handhaven hypotheekrenteaftrek
16 miljard belastingverlaging voor burgers en ondernemers

Dat is geen kattepis, waar gaan zij al die miljarden vandaan halen?
Of een "war on drugs" zinvol is, is een hele andere discussie - die al op andere plaatsen op Fok meer dan eens gevoerd is. Persoonlijk heb ik eigenlijk wel een hekel aan drugs, maar ik denk dat het verder in de ilegaliteit drukken niet echt effectief is.

Kosten decimeren van alles wat met het buiteland te maken heeft (asielzoekers etc, Europa)
Vele subsidies (kunst, sociale projecten - voornamelijk voor jongeren) afschaffen.

Of dat genoeg is om het van te betalen weet ik niet. Ik zou dat graag wel eens doorgerekend willen zien.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 00:48:26 #22
10763 popolon
Fetchez la vache!
pi_69759608
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 23:52 schreef ExTec het volgende:

Ik heb 't gevoel dat hier een hyperactieve student op het zolderkamertje van paps en mams op z'n toetsenbord loopt te rammen.
Patience is not one of my virtues, neither is memory. Or patience for that matter.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 00:55:45 #23
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_69759754
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:47 schreef Doc het volgende:

[..]

Of een "war on drugs" zinvol is, is een hele andere discussie - die al op andere plaatsen op Fok meer dan eens gevoerd is. Persoonlijk heb ik eigenlijk wel een hekel aan drugs, maar ik denk dat het verder in de ilegaliteit drukken niet echt effectief is.

Kosten decimeren van alles wat met het buiteland te maken heeft (asielzoekers etc, Europa)
Vele subsidies (kunst, sociale projecten - voornamelijk voor jongeren) afschaffen.

Of dat genoeg is om het van te betalen weet ik niet. Ik zou dat graag wel eens doorgerekend willen zien.
Ik ben blij dat je Wilders zijn gebrabbel nog enigsinds kan relativeren.

Asielzoekers weren, daar sta ik eigenlijk wel achter, we hebben ons veel te lang gedragen als een soort van leger des heils.
Subsidie voor kunst en sociale-projecten afschaffen, dat kan heel goed een averechts effect hebben. Als al die dingen wegvallen. Waar hebben kans arme jongeren dan een steun aan?

Ik weet 100% zeker dat Wilders geen sluitende begroting kan maken Want daarmee zou hij VEEL kiezers trekken, maar hij heeft nog geen poging ondernomen voor zover ik weet? En ik vind Wilders een zielepoot, dat heeft hij voor mij bewezen met zijn geneuzel over het kiesrecht!
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 6 juni 2009 @ 00:57:49 #24
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69759798
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:47 schreef Lundegaard het volgende:

[..]

V. Directe democratie: meer invloed van de burgers
Meer directe democratie: invoering bindende referenda, te beginnen met (1) Turks lidmaatschap EU, (2) wenselijkheid Euro en (3) Antillen wel of niet in Koninkrijk

VIII. Europese Unie / Vredesoperaties / Buitenlands beleid
Afschaffen Schengen-visa, Nederland gaat weer geheel over eigen toelatingsbeleid vreemdelingen

Als punt (2) in Nederland een meerderheid krijgt zal dat - om het mild te zeggen - niet echt bevordelijk zijn voor een grotere toestroom van toeristen. Strenge grenscontroles ook niet.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 01:00:45 #25
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_69759869
@ Lundegaard
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:47 schreef Lundegaard het volgende:

[..]

,

Jij kijkt zeker geen nieuws of wel?

En als je de standpunten van de PVV leest en je bedenkt je enkele gevolgen dan is al snel duidelijk dat die jappen met camera's minder snel hierheen komen.

Maar stem lekker PVV Hitler was ooit ook gewenst!
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 6 juni 2009 @ 01:01:56 #26
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69759892
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 00:55 schreef Dartanion het volgende:

Subsidie voor kunst en sociale-projecten afschaffen, dat kan heel goed een averechts effect hebben. Als al die dingen wegvallen. Waar hebben kans arme jongeren dan een steun aan?
De PVV is sowieso geen partij die echt veel doet voor "jongeren". Vandaar dit topic ook
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 6 juni 2009 @ 01:04:42 #27
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69759948
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 01:00 schreef Dartanion het volgende:

Maar stem lekker PVV Hitler was ooit ook gewenst!
En we timen een Godwin's_law-tje in post 24 in een PVV topic. Zo, hebben we dat ook weer gehad. Nu weer echte argumenten.

Tijd voor een radicale partij a la Wilders, maar die dan WEL specifiek voor jongeren op komt en niet de cadeautjes aan de ouderen geeft?
  zaterdag 6 juni 2009 @ 01:05:25 #28
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_69759967
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 01:01 schreef Doc het volgende:

[..]

De PVV is sowieso geen partij die echt veel doet voor "jongeren". Vandaar dit topic ook
Het leuke is dat het extreem rechtse wel heel veel jongeren aanspreekt. En veel ouderen ook overigens.

Maar, de jeugd is de toekomst! We hebben nu kunnen zien hoe snel ontspoorde jeugd de maatschapij veranderd. En we zien hoe moeilijk het is om ze weer in het gareel te krijgen.

Mijn excuus trouwens naar jou Doc, ik dacht dat je een pro- Wilders persoon was
pi_69760144
Wordt inderdaad dat er een partij of wat dan ook komt om de belangen van jongeren te behartigen. Op dit moment maken de babyboomers de dienst uit. Neem bijvoorbeeld de FNV wat gigantische invloed had op het economischecrisis-akkoord.

Ik denk niet dat de PVV dit zal zijn.
Op dinsdag 23 april 2024 10:41 schreef Solotovski het volgende:
Jij bent het zonnetje!!!
  zaterdag 6 juni 2009 @ 01:13:42 #30
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_69760173
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 01:04 schreef Doc het volgende:

[..]

En we timen een Godwin's_law-tje in post 24 in een PVV topic. Zo, hebben we dat ook weer gehad. Nu weer echte argumenten.

Tijd voor een radicale partij a la Wilders, maar die dan WEL specifiek voor jongeren op komt en niet de cadeautjes aan de ouderen geeft?
Ik refereer niet zomaar naar Hitler.

Hitler gaf een bepaalde cultuur de schuld van alle slechte dingen in het land
Hitler was een dicator (Wilders is al een dicator in zijn eigen partij net als Hitler....)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler

Lees die maar door, als je de levensloop leest, dan zie je hopelijk al wat meer overeenkomsten.
pi_69762425
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 01:12 schreef Mortaxx het volgende:
Wordt inderdaad dat er een partij of wat dan ook komt om de belangen van jongeren te behartigen. Op dit moment maken de babyboomers de dienst uit. Neem bijvoorbeeld de FNV wat gigantische invloed had op het economischecrisis-akkoord.

Ik denk niet dat de PVV dit zal zijn.
Ik denk ook dat de stem van de boomers teveel gewicht in de schaal legt. Inspelend op de TT zou ik alleen willen opmerken dat one-issue partijen nooit hoog vliegen. De Ouderenpartij, de PvdD, allemaal een paar zeteltjes en na een paar jaar foetsie. Ik denk dus dat het eerder zoeken wordt naar welke bestaande partij in het programma veel opgenomen heeft voor jongeren.
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 6 juni 2009 @ 10:50:03 #32
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69763874
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 07:06 schreef Mwanatabu het volgende:
Inspelend op de TT zou ik alleen willen opmerken dat one-issue partijen nooit hoog vliegen. De Ouderenpartij, de PvdD, allemaal een paar zeteltjes en na een paar jaar foetsie. Ik denk dus dat het eerder zoeken wordt naar welke bestaande partij in het programma veel opgenomen heeft voor jongeren.
Als semi-one-issue partij doet de PVV het niet slecht. Als jongerenpartij moet je je natuurlijk niet zo presenteren - zoals jij al aangeeft, je moet het breder trekken met een algemenere term: Partij voor de Voorspoed of iets dergelijk

Wat betreft de bestaande partijen richten de meeste zich toch op 40+ers. Welke partijen durven zich juist op de jongeren te richten?
  zaterdag 6 juni 2009 @ 10:56:52 #33
258339 Dartanion
Dictum, factum
pi_69763991
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 10:50 schreef Doc het volgende:

[..]

Als semi-one-issue partij doet de PVV het niet slecht. Als jongerenpartij moet je je natuurlijk niet zo presenteren - zoals jij al aangeeft, je moet het breder trekken met een algemenere term: Partij voor de Voorspoed of iets dergelijk

Wat betreft de bestaande partijen richten de meeste zich toch op 40+ers. Welke partijen durven zich juist op de jongeren te richten?
Hoeveel procent van de jongeren stemt er eigenlijk? En hoeveel procent van de 40+ ers?
Ik *denk* dat er een kleiner percentage van de jongeren stemt dan de 40+, de 40+ groep is OOK nog eens met een grotere groep!
pi_69764123
quote:
Babyboom-taks om wanbeleid te compenseren
maandag 25 mei 2009 14:43

Iedere babyboomer die lid is van de ABVAKABO moet dubbele betalen
Als Nederland een familiebedrijf zou zijn, is dit bedrijf succesvol opgebouwd door de vooroorlogse generatie: in 1945 lag Nederland in puin en in de jaren zestig draaide Nederland op volle toeren.

In de boter
Dat belet sommige babyboom-reageerders niet met droge ogen te beweren dat zij het land hebben opgebouwd, maar babyboomers vielen juist, zoals het zo fraai omschreven werd, bij het betreden van de arbeidsmarkt met hun neus in de boter. Banen te over, als je niet wilde werken was het ook prima; voor de vuile baantjes werden wel gastarbeiders geregeld.

In de jaren zeventig nam deze nieuwe generatie het management van het familiebedrijf over en toen ging het fout: dat de aardgasbaten niet werden gebruikt om de staatsschuld af te lossen, is na de verloren WK-finale van 1974 de grootste tragedie in onze moderne geschiedenis.

Maar dat naast het verjubelen van de aardgasbaten tegelijkertijd ook nog de staatsschuld zo woest opliep (zonder diepe crisis of oorlog) – dat is niet alleen onverantwoord meer, dat is intergenerationele roof.

Verantwoordelijk
De politiek verantwoordelijken voor dit debacle zijn eenvoudig aan te wijzen – dat zijn precies die rode, blauwe en gristelijke figuren die nu nog steeds in de openbaarheid orakelen terwijl ze eigenlijk vol schaamte in hun villa achter de begonia’s zouden moeten blijven, hopend dat hun met publieke middelen bij elkaar geharkt vermogen niet alsnog wordt genationaliseerd.

Maar wie liepen juichend achter hen aan? Alles van na 1960 mocht in 1973 en 1977 nog niet stemmen en de vooroorlogse generaties die Nederland zo voorzichtig en verantwoordelijk hadden opgebouwd – zouden zij ineens zulke grijpgragen zijn geworden? Onwaarschijnlijk.

Zoals eerder beargumenteerd waren de babyboomers de grootste belangengroep (daarbij: politieke leiders zijn wel vaker zo’n tien jaar ouder dan hun volgelingen), goed georganiseerd en met de grootste mond, dus reken maar dat geen politicus hen een strobreed in de weg zou leggen. Zoals Bos dat zelfs in 2006 nog meemaakte – politieke zelfmoord.

Omringende landen
Nu kun je zeggen dat ons omringende landen ook een staatsschuld hebben van meer dan 60 procent van het BNP. Maar Duitsland heeft dat omdat de Duitsers zich bijna verslikt hebben in de voormalige DDR, in Belgie wordt maar in de helft van het land geld verdiend en dat in meerdere Zuid-Europese staten de staatsschuld enorm is, ligt met die verouderde industrie๋n wel in de lijn der verwachting.

Betere vergelijking: Denemarken had in 2008 een staatsschuld van 11 procent en Noorwegen heeft de grondstof-gelden op een staatsspaarrekening gezet. Zo kan het dus ook.

Kijk eens naar de decennialange verschraling op scholen en universiteiten en besef hoe de stijgende rente op de staatsschuld echte effecten had. Dat geld dat decennia lang is verbrand, omdat diverse kabinetten te slap waren te doen wat nodig was, hadden we ook gewoon in de toekomst (onderzoek en onderwijs) kunnen investeren.

(En kom nu niet met het argument dat babyboomers sowieso onze studie hebben betaald, want toen ik bijvoorbeeld in 1997 begon kreeg een student vier jaar een maandelijks zakcentje van omgerekend 200 euro, terwijl er voor vijf jaar collegegeld van 1200-1500 euro moest worden betaald. Dat is dus 9600 ontvangen en 5200 betalen, zeg 4-5000 euro per student voor vijf jaar; hoeveel maanden vervroegd pensioen voor een babyboomer dekt dat: twee, drie?)

Grote problemen
Welkom in onze leefwereld: nu de derde generatie langzamerhand het management van het land overneemt, schrikt deze zich bij het doornemen van de boeken het apezuur. Het aantal jaren dat zwarte cijfers is geschreven, is op een hand te tellen. Zoveel jaren eindigden in het rood: het leek doodnormaal om bij een tekort gewoon even nog wat extra geld bij te lenen.

En dan kun je wel zeggen dat dit door linkse figuren kwam, die teveel uitgaven aan ‘zielige’ mensen, maar onder rechts zou weer teveel geld aan andere zaken worden besteed (belastingteruggave). De klacht is dat er chronisch teveel geld werd besteed.

Het verhaal van ons familiebedrijf: de tweede generatie laat het versloffen en de derde generatie moet orde op zaken stellen.

Fijn, want anno 2009 zijn er drie grote problemen:

1) Het zieke financi๋le systeem;

2) De vergrijzing zelf;

3) Het opschonen van het milieu (iets dat babyboomers graag ontkennen omdat zij hier na 60 jaar vervuilen natuurlijk geen cent aan willen bijdragen).

Wanbeleid
Anders gezegd: een kleine spaarrekening zou geen kwaad hebben gedaan. Maar in plaats daarvan hebben we een onnodig hoge staatsschuld, decennia lang geld verbrand en daardoor verschraalde onderwijs-, onderzoeks- en ziektezorginstituten. Geen greintje vet voor de koude, lange winter – honger zelfs. De enige reden? Financieel wanbeleid.

De kans dat de babyboom-generatie in haar grenzeloze materialisme vrijwillig bij gaat dragen aan ook maar ้้n van deze door haar veroorzaakte problemen, is nihil. Het fiscaliseren van de AOW is dan te onspecifiek, dus laten we gewoon eerst de lichtingen 1946-1949 aanpakken.

Babyboomtax
Dat kan eenvoudig: via een speciale babyboom-taks per maand 1.000 euro terugvorderen, zodat op jaarbasis – 12.000 euro เ pakweg 1 miljoen babyboomers = 12 miljard – mooi de rente van 2008 op de staatsschuld kan worden betaald. Eens zien hoeveel babyboomers de staatsschuld dan nog durven te bagataliseren.

Uiteraard krijgt iedere babyboomer die geen ambtenaar of manager is geweest vrijstelling van deze babyboomer-taks; daartegenover staat dat iedere babyboomer die lid is van de ABVAKABO, het dubbele gaat betalen. Puur vanwege het schaamteloze verraad van oktober 2004 en het daaropvolgende akkoord.

Dan hebben we het de volgende keer over de moraliteit van in zo’n nijpende situatie vijf jaar te vroeg stoppen met werken.

Bron

Zoals wel vaker komt de verandering ook nu uit Duitsland.

Het is tijd dit parasietenprobleem zu endl๖sen.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 6 juni 2009 @ 11:08:28 #35
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69764204
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 01:13 schreef Dartanion het volgende:

[..]

Ik refereer niet zomaar naar Hitler.

Hitler gaf een bepaalde cultuur de schuld van alle slechte dingen in het land
Hitler was een dicator (Wilders is al een dicator in zijn eigen partij net als Hitler....)

http://nl.wikipedia.org/wiki/Adolf_Hitler

Lees die maar door, als je de levensloop leest, dan zie je hopelijk al wat meer overeenkomsten.
Best aardig dat je me op dit onderwerp wil onderwijzen, maar ik weet daar wel het een en ander van af. Naast een aantal overeenkomsten zijn er echter echt veel meer verschillen. Voor een discussie is het niet bevorderlijk omdat GW als AH neer te zetten omdat je daarmee ook alle daden van AH associeert met die van GW, en dat is niet terecht. Je diskwalificeert GW als persoon en zodoende ook zijn argumenten zonder er naar te luisteren en er inhoudelijk op in te gaan. In die zin lijken PVV-fanboys en PVV-bashers wel op elkaar: er wordt niet meer geluisterd naar wat er inhoudelijk gezegd wordt, maar er wordt alleen op het imago afgegaan.
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 6 juni 2009 @ 11:10:55 #36
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69764251
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 10:56 schreef Dartanion het volgende:

[..]

Hoeveel procent van de jongeren stemt er eigenlijk? En hoeveel procent van de 40+ ers?
Ik *denk* dat er een kleiner percentage van de jongeren stemt dan de 40+, de 40+ groep is OOK nog eens met een grotere groep!
Een mogelijke reden waarom jongeren niet stemmen is omdat er ook eigenlijk geen enkele partij is die voor hen op komt. Daarnaast denk ik dat het met de opkomst onder de jongeren best meevalt: die zal niet extreem veel lager zijn dan bij 40+ers. Is er iemand stats van heeft van de laatste 2e kamer verkiezingen op dit punt?
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 6 juni 2009 @ 11:18:22 #37
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69764418
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 11:03 schreef Diederik_Duck het volgende:

[..]

Bron

Zoals wel vaker komt de verandering ook nu uit Duitsland.

Het is tijd dit parasietenprobleem zu endl๖sen.
Het is overigens niet alleen de babyboom generatie, maar ook de halve generatie ervoor, dus zeg maar iedereen vanaf 1935. Juist de groep 1935-1945 heeft van veel zaken meer geprofiteerd dan welke generatie dan ook.

Het grappige is dat vooral de groep geboren tussen 1935-1955 financieel in de watten gelegd worden door de PVV, maar ook door de meeste andere partijen. Het is politieke zelfmoord voor een bestaande partij om dat aan te kaarten - geen enkele partijd durft dat, terwijl het toch echt nodig is -, dus zou een nieuwe partij dat moeten doen.

[ Bericht 0% gewijzigd door Doc op 06-06-2009 11:27:20 ]
pi_69765789
Dan moeten jongeren meer gaan stemmen en zich gaan verenigen maar dat zie ik momenteel nog niet gebeuren
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  FOK!-Schrikkelbaas zaterdag 6 juni 2009 @ 14:17:46 #39
1012 Doc
Loves C, M & R
pi_69768810
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 12:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Dan moeten jongeren meer gaan stemmen en zich gaan verenigen maar dat zie ik momenteel nog niet gebeuren
Beste POL-mod,

Kan jij een statje aanleveren waarin de percentages van jongeren die stemmen geven? Volgens mij valt het wel mee met het niet-stemgedrag.

Met vriendelijke groet, een ex-POL-mod

PS
Daarnaast hebben jongeren nu ook weinig om op te stemmen omdat er geen partij is die daar echt om geeft. Daarvoor hoeven zij zich niet tte organiseren, maar en slimmerik die bedenkt dat daar wel wat te halen valt qua stemmen: populsitische uitspraken met een interessant financieel pakket voor jongeren.
pi_69886143
Tsja, Wilders is niet voor niets lid geweest van de VVD...

De PVV is eigenlijk gewoon een kruising tussen de financiele standpunten van de VVD en en de sociaal-maatschappelijke standpunten van de NVU.

Extra ironisch dat al die tokkies er dus op stemmen

Maar goed, de PVV in de regering zal mijn financiele situatie geen windeieren leggen

Of ik straks nog steeds kan lezen en zeggen wat ik wil is natuurlijk een tweede
PWBF
pi_69895875
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 14:17 schreef Doc het volgende:

[..]

Beste POL-mod,

Kan jij een statje aanleveren waarin de percentages van jongeren die stemmen geven? Volgens mij valt het wel mee met het niet-stemgedrag.

Met vriendelijke groet, een ex-POL-mod

PS
Daarnaast hebben jongeren nu ook weinig om op te stemmen omdat er geen partij is die daar echt om geeft. Daarvoor hoeven zij zich niet tte organiseren, maar en slimmerik die bedenkt dat daar wel wat te halen valt qua stemmen: populsitische uitspraken met een interessant financieel pakket voor jongeren.
Niet zo moeilijk te vinden hoor, het CBS is je vriend:

Originele bron: http://statline.cbs.nl/StatWeb/publication/?VW=T&DM=SLNL&PA=71725NED&D1=a&D2=a&HD=080811-1539&HDR=T&STB=G1
Inderdaad gaat de waarde die wij aan de mening van anderen hechten (...) in de regel bijna elke redelijke bedoeling te boven, zodat het als een soort algemeen verbreide of veeleer aangeboren manie kan worden beschouwd - Schopenhauer
pi_69896110
CDA, VVD en PVV zijn partijen die allemaal de hypotheekrenteaftrek ongemoeid willen laten. Miljarden euro's worden besteed aan een middel dat zijn doel allang voorbij is geschoten: woningen betaalbaar maken voor starters. Het meeste HRA-geld gaat naar mensen met torenhoge hypotheken in peperdure huizen. Het instrument zorgt er bovendien voor dat huizen in Nederland veel duurder zijn dan in buurlanden. Je kunt immers veel meer geld vragen voor je woning, want de koper kan de hogere hypotheek best opbrengen, dankzij een bak staatssubsidie. Dus waarom genoegen nemen met een huis van 600.000 euro als je dankzij HRA een huis van 800.000 euro kunt betalen? - CDA, VVD en PVV grijpen niet in en kiezen onverkort voor de rijkste mensen in dit land en dat komt veelal overeen met de generatie 50-plussers.

De AOW moet worden opgebracht door de werkende beroepsbevolking. De kosten lopen de komende jaren enorm op, omdat de babyboomers massaal met pensioen gaan. Ingrepen zijn nodig om de AOW betaalbaar te houden in de toekomst. CDA, VVD en PVV laten de AOW ongemoeid. Ook mensen die het geld niet nodig hebben, krijgen de volle mep. Precies dezelfde mensen als degenen die profiteren van een torenhoge HRA. De werkende generatie van morgen mag de torenhoge rekening betalen voor de overdadige luxe van rijke ouderen.

D66 is dan al wat beter: ze willen de HRA in nieuwe gevallen beperken tot 500.000 euro. Ze zien in elk geval in dat er iets moet gebeuren op de woningmarkt, maar hun maatregel gaat beslist niet ver genoeg. Bij de AOW kiezen ze voor geleidelijke verhoging van de AOW-leeftijd van 65 naar 67. Alle rijke babyboomers kunnen nog mooi op hun 65e (of eerder) met pensioen en hun AOW blijft onaangetast. En wij, als jongeren, kunnen pas op ons 67e met pensioen. D66 legt dus de rekening bij de jongeren: een duidelijke keuze voor ouderen.

PvdA pleit voor een beperking van de HRA voor de hoogste inkomens (5 procent rijkste belastingbetalers), vooralsnog alleen bij nieuwe hypotheken. Op den duur wil men afschaffing. Ook dit voorstel gaat (nog) niet ver genoeg, maar het is in elk geval in de juiste denkrichting. Wat betreft de AOW kiest de PvdA voor fiscalisering en dus niet voor verhoging van de pensioenleeftijd. Het houdt in dat babyboomers die rijk zijn, straks deels meebetalen aan de AOW. De rekening wordt dus NIET bij de jongeren gelegd. Een duidelijke keuze voor jongeren! De SP tornt ook niet aan de AOW-leeftijd en grijpt bovendien nog meer in bij de HRA: beperking tot 350.000 euro.

Als jongere zou ik me dus eens ori๋nteren op de PvdA of SP. Die komen beduidend meer voor jongeren op dan CDA, VVD en PVV.
pi_69917585
quote:
Op woensdag 10 juni 2009 13:34 schreef isogram het volgende:
...
Ik ben 21 jaar en WO student. Waar ik inderdaad de vorige verkiezingen ook al over viel, en nu tijdens de Europese verkiezingen weer, is dat er geen een partij is waar ik graag mijn stem op uitbreng.

De PVV heeft hier en daar een punt, maar draaft veel te ver door en is mijns inziens niet capabel om te regeren.

De VVD valt voor mij af omdat zij inderdaad te veel de belangen van babyboomers nastreven en zich daarnaast zeer slecht profileren tegenover Wilders en hun anti-milieu instelling bevalt me niet.

De PvdA heeft gebrek aan daadkracht, praat veel, maar speelt weinig klaar.

De SP heeft voor mij altijd een oppositie rol gehad met Marijnissen, en ik vind Kant slechter uit de verf komen. Ik zie ze niet regeren. bij GroenLinks moet ik aan geitenwollensokken en milieuactivisten denken.

CDA en D66 zijn de enige re๋le keuzes voor mij. Maar CDA is mij iets te betuttelend (drugsverbod) en het D66 is niet erg daadkrachtig en het referendum is een hekel punt voor mij.

Mijn belangrijkste punten:
- Immigratie alleen op basis van strenge criteria (incl. Antillen) (lonen volgens CAO, geen werk? terug, geen hereniging) totdat huidige intregratie problemen zijn opgelost.
- De gevestigde orde immigranten helpen
- Wijkterroristen / hangjongeren + ouders verplichte persoonlijke begeleiding (้้n sociale werker) en evt. korting op uitkering
- Vluchtelingenopvang uitsluitend tijdelijk en Europees geregeld

- Bureaucratie effectief aanpakken (al vraag ik me af of dit haalbaar is)
- Kadootjes die aan de babyboomers zijn uitgedeeld zelf laten betalen. Dit geldt overigens voor alle generaties, inclusief mijzelf. "Wat je krijgt, betaal je" lijkt mij een erg simpel en eerlijk principe.
- Geen referendums meer, stemmen doe je eens in de 4 jaar.
- Europees Parlement gekozen door Tweede Kamer. Europees beleid is onderdeel van agenda nationale verkiezingen.
- Onderzoek naar duurzame energie en onderzoek en onderwijs in algemene zin moet een speerpunt zijn, zeker nu er veel arbeid op straat komt te staan door de crisis. Stop met het maken van auto's waar geen vraag naar is, maar bouw milieu-oplossingen.
- Geen kolencentrales meer maar kernenergie als tussen oplossing.

Wie mij kan verbeteren hoor ik graag. Kan iemand een soort doordachte PVV of daadkrachtige D66 oprichten voor me? Ik weet niet of dit meer jongeren aanspreekt, maar mijn stem heb je Mmm, ik moet opeens denken aan GroenLinks... misschien is dat wel iets.
pi_69921541
Marnick, ik vind het merkwaardig dat je de VVD afschrijft met als reden dat ze te veel de belangen van babyboomers behartigen, terwijl het CDA precies hetzelfde doet. Het is bijvoorbeeld aan het CDA te danken (lees: te wijten) dat deze regering de hypotheekrenteaftrek ongemoeid laat. Een stukje CDA-beleid dat alleen goed is voor babyboomers. AOW: identiek verhaal.

Ik ben het politiek-inhoudelijk echter wel enorm met je eens, al zal ik sowieso uit principe nooit op een partij stemmen die religie aan politiek koppelt. Ook ik zou graag een pittiger versie van D66 zien: een daadkrachtige, oplossingsgerichte, realistische sociaal-liberale partij die de belangen van de Nederlandse samenleving voorop stelt. Prominent speerpunt in het beleid zou een grondige herziening van het strafrecht moeten zijn.
pi_69930536
Het probleem van D66 is dan ook dat ze misschien te klein zijn om daadkrachtiger te worden. Alhoewel ze ook niet groter worden als ze niet duidelijkere taal spreken.

Misschien is het tijd om alle gevestigde partijen CDA, PvdA, VVD op te heffen en vervangen voor partijen die grote problemen op een realistische manier oplossen in plaats van eindeloos compromissen sluiten en alleen kleine problemen proberen op te lossen. Het gaat steeds over paddoverbod, rookverbod, Wilders dit, Wilders dat, hij schold mij uit, wij schelden hem uit, Fitna filmpje, vliegtax enz.

Pak gewoon de AOW, hypotheekrenteaftrek, vergrijzing, milieu, economie, zorgstelsel, immigratie, rechtstelsel (en ik vergeet vast wel iets) aan, in plaats van stemmen proberen te winnen op non-issues en het land proberen op te voeden!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')