abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69353388
Beste post van het vorige deel, vat het probleem goed samen. Komt uit de Elsevier
quote:
Babyboomers: discussies win je niet met schelden
donderdag 14 mei 2009 09:22

Het schijnt doodgewoon te zijn voor babyboomers om met modder te smijten in een inhoudelijke discussie
Een discussie met babyboomers heeft doorgaans hetzelfde verloop. Je poneert een stelling, bijvoorbeeld dat zij als generatie andere generaties bovenmatig belasten.

Vervolgens geef je inhoudelijke argumenten voor deze stelling, zoals dat dertig jaar terug, toen zij de grootste belangengroep waren, de staatsschuld snel is opgelopen terwijl de aardgasbaten er doorheen werden gejast, zodat dit miljarden extra aan rente op de staatsschuld kostte, iets dat werd opgelost door te bezuinigen op de jeugd (onderwijs) en niet op babyboomers (hypotheekrente-aftrek).

Drankorgel
Wat doen babyboomers? Die plempen de comments vervolgens vol met persoonlijke aanvallen op de boodschapper. Werd ik in het verleden al voor drankorgel, misselijkmakend joch en Duyvendak uitgemaakt, op mijn vorige blog kwamen daar kwalificeringen als onder andere kwal en Geert Wilders bij.

Mijn reactie is hetzelfde: Dat mag dan allemaal wel zo zijn, maar dat doet niets af aan de inhoudelijke argumenten. Ga daar nu eens op in, in plaats van anoniem je verbale diarree op gratis nieuwssites te spuien en ’s avonds bij moeder-de-vrouw te klagen over de verhuftering van de samenleving.

Het mag in de babyboom-wereld doodgewoon zijn om op een inhoudelijk argument emotioneel met modder beginnen te smijten, maar dat is dus net als tijdens een partijtje voetbal voortdurend op de enkels spelen.

Bliksemafleiders
Het enige inhoudelijke tegenargument dat ik tot nu toe heb gehoord is dat de staatsschuld van alle tijden zou zijn. Dat klopt ten dele, want in de jaren dertig van de vorige eeuw was er bijvoorbeeld diepe crisis, in de jaren veertig en vijftig lag Nederland in puin, terwijl dat dertig jaar terug niet het geval was.

Andere argumenten zijn slechts bliksemafleiders, zoals dat je niet zou mogen generaliseren, want de babyboomer bestaat niet. Dat is natuurlijk onzin; de jaargangen 1946 – 1949 hebben pakweg een miljoen kinderen opgeleverd, waarvan de meesten te vroeg met werken zijn gestopt, zich nu het leplazarus vervelen en dan maar op internet juist die blogs gaan lezen die ze niet uit kunnen staan.

Tel daar de jaargangen 1950 – 1955 bij op en je hebt een grote, luide en goed georganiseerde groep die geen politicus tegen de haren in zal strijken.

Zie maar wat er met Wouter Bos gebeurde: hij stelde zich in 2006 boven de partijpolitiek, kwam gesteund door economisch advies met een degelijk plan om de AOW te fiscaliseren, zodat de lasten een beetje van de rug van jongeren zouden worden gehaald. Hij werd afgemaakt: zijn plannen werden verdraaid weergegeven en hij verloor de verkiezingen grandioos.

Schaamteloos
Dat was net zo tekenend als de meest schaamteloze protestmars ooit, toen in oktober 2004 ouderen protesteerden voor hun recht om op hun zestigste met werk te stoppen, zodat de jeugd tot hun 67e door moest werken, met het hieropvolgende verraad van de vakbonden.

Argumenten als ‘ik heb mijn hele leven gewerkt en betaald’ gelden dus niet. Dat hebben alle generaties voor de babyboomers namelijk ook gedaan en zullen wij meer en langer moeten doen. Ook de mensen die belasting hebben betaald, hebben bijvoorbeeld via hypotheekrente-aftrek uit de ruif meegegeten.

Daarbij doet het niets af aan de percentages: de babyboom-generatie kent veel vrijwillig werklozen en tussen de werkenden zitten (zaten) weer disproportioneel veel ambtenaren en managers. Hoe de verantwoordelijkheid binnen de groep babyboomers verdeeld is, is een vraag die deze groep misschien beter zelf kan beantwoorden.

Vragen
Dus vraag niet hoe lang mijn ‘hetze’ tegen de babyboomers nog door gaat. Mijn generatie heeft vragen en we beginnen eigenlijk pas net met die te stellen. Waarom stoppen jullie zo vroeg met werk, en moeten wij zo lang doorgaan? Waarom worden we in losse contracten aan het lijntje gehouden? Wat voor een financieel systeem hebben we geerfd? Wie gaat daarvoor betalen? Wat voor milieu hebben we geerfd? Wie gaat voor het opruimen betalen? Waarom was er niet eerder iets aan gedaan? Waarom was er sowieso niet gespaard?

Dit is een langzaam proces van ontwaken van een generatie met nog te weinig politiek besef, maar de omvang van de scam wordt steeds duidelijker en onbegrijpelijker. Prima als je wilt schelden; zelfkritisch vermogen is klaarblijkelijk niet jullie sterkste kant. Maar zo makkelijk kom je er niet van af. Onze vragen gaan net zo lang door totdat we voldoenende antwoorden krijgen.

Misschien kunnen jullie al die manuren dat jullie thuis verontwaardigd zitten te zijn daar eens voor gebruiken. Antwoorden en inhoudelijke tegenargumenten kunnen hieronder in de comments
  zondag 24 mei 2009 @ 16:19:51 #2
15221 Falco
Afleidingsmanoeuvre
pi_69353486
Leuke discussie toch wel .

Toch nog wat nuanceringen van mijn kant:
  • Nee, niet alle babyboomers zijn hetzelfde. Als ik kijk naar mijn ouders en hun familie, vriendenkring en buurtgenoten zijn er veel verschillen op te merken. Het is ook logisch dat binnen zo'n grote groep eveneens grote verschillen aanwezig zijn.
  • Nee, niet alle babyboomers hoeven de schuld in hun schoenen geschoven te worden. Wel vind ik het ronduit kut dat een groot deel van mijn salaris besteed wordt aan de ouderen van nu. Aan de andere kant heeft het wel weer een hoop positieve gevolgen voor de arbeidsmarkt, wanneer de babyboomers vanaf 2010 met pensioen gaan.
  • <a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
      zondag 24 mei 2009 @ 16:21:30 #3
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_69353532
    Nieuwe ronden, nieuwe kansen!

Een van de laatste posts in het oude topic ging over de grijze koppen in het dagelijks leven... Nog afgezien van het feit dat bejaarde vrouwen een hele treincoupe kunnen laten stinken, zijn ze inderdaad regelmatig flink asociaal... Voordringen bij kassa's, duwen met winkelwagentjes, standaard zonder geldig kaartje in de trein en daarmee wegkomen, etc. En uiteraard regelen ze nu dingen als gratis vervoer voor 65+ (let wel: die categorie mensen zijn de rijksten in Nederland!), korting op alles, etc.
    censuur :O
    pi_69353581
    voordat ik bemerkte dat het oude topic vol was, tikte ik een weergaloze post, welke ik nu opnieuw in mijn brein bij elkaar moet rapen .....
      zondag 24 mei 2009 @ 16:25:37 #5
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_69353631
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 16:19 schreef Falco het volgende:
    Wel vind ik het ronduit kut dat een groot deel van mijn salaris besteed wordt aan de ouderen van nu. Aan de andere kant heeft het wel weer een hoop positieve gevolgen voor de arbeidsmarkt, wanneer de babyboomers vanaf 2010 met pensioen gaan.
    Uit Aangifteprogramma 2008, 1e schijf:
    2,45% inkomstenbelasting
    17,9% AOW-premie
    1,1% Anw
    12,15% AWBZ

Van de 33,6% belasting in deze schijf gaat 92,7% vrijwel volledig richting oudjes! Vind ik veel...
    pi_69353666
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 15:58 schreef xenobinol het volgende:
    Moet jouw vrouw ook een full time baan nemen om de eindjes aan elkaar te knopen? Misschien is de huidige generatie wel gewoon superlui en willen ze alles gratis krijgen, maar als ik om me heen kijk zie ik voornamelijk alleen maar jonge mensen zich doodwerken
    Ik niet. Ik ken geen enkel stel met twee fulltime banen. Ik zie wel dat vrienden met een gezin op 1 inkomen het niet breed hebben, maar dat was vroeger niet anders. Dat leuke huis dat ze toen op 1 inkomen konden kopen betekende wel dat de vakantie hooguit naar de camping in Frankrijk ging, de kindertjes elkaars kleding afdroegen en er nooit buiten de deur werd gegeten.

Verder zie ik om me heen vooral veel anderhalfverdieners die jaarlijks 1 lange, verre vakantie doen en daarbij nog een paar weekendjes weg, plus auto, plus etentjes, enz. En daarvoor is het niet nodig dat ze zich kapotwerken, en dat doen ze dus ook niet.
      zondag 24 mei 2009 @ 16:33:44 #7
    29444 RemcoDelft
    4 8 15 16 23 42
    pi_69353807
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 16:27 schreef ShadyLane het volgende:

[..]
    Verder zie ik om me heen vooral veel anderhalfverdieners die jaarlijks 1 lange, verre vakantie doen en daarbij nog een paar weekendjes weg, plus auto, plus etentjes, enz. En daarvoor is het niet nodig dat ze zich kapotwerken, en dat doen ze dus ook niet.
    Een weekendje weg en die paar vakanties zijn juist de kosten niet (meer). Dat is ook veel goedkoper geworden de afgelopen jaar, als je kijkt hoeveel (procent van het salaris) een vliegvakantie Verweggistan nu kost.
    pi_69354064
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 16:21 schreef RemcoDelft het volgende:
    Nieuwe ronden, nieuwe kansen!

Een van de laatste posts in het oude topic ging over de grijze koppen in het dagelijks leven... Nog afgezien van het feit dat bejaarde vrouwen een hele treincoupe kunnen laten stinken, zijn ze inderdaad regelmatig flink asociaal... Voordringen bij kassa's, duwen met winkelwagentjes, standaard zonder geldig kaartje in de trein en daarmee wegkomen, etc. En uiteraard regelen ze nu dingen als gratis vervoer voor 65+ (let wel: die categorie mensen zijn de rijksten in Nederland!), korting op alles, etc.
    Ga maar eens kijken hoe ze als oud vuil in bijvoorbeeld een verzorgingstehuis aan hun einde komen, een halfve dag liggend in een volle luier, en kom dan nog maar een keer terug.

Niet dat ik het gechargeerde beeld van je niet herken, maar veel van wat je ziet hoort ook gewoon bij ouder worden, daar kom je, hoop ik, zelf ooit ook nog wel een keer achter.
    pi_69354113
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 16:19 schreef Falco het volgende:

• Nee, niet alle babyboomers hoeven de schuld in hun schoenen geschoven te worden. Wel vind ik het ronduit kut dat een groot deel van mijn salaris besteed wordt aan de ouderen van nu.
  • Net als dat er een groot deel van het salaris van de babyboomers besteed is aan jouw studie, dat vergeten de meeste klagers over het algemeen maar voor het gemak (en nee, ik ben geen babyboomer, maar probeer wel alles in perspectief te zien)
    Wie is jouw favoriete sprookjesfiguur, Sinterklaas, Hans en Grietje, Roodkapje, of Jezus?
      zondag 24 mei 2009 @ 16:46:59 #10
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_69354214
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 16:44 schreef Sakura het volgende:

[..]

Net als dat er een groot deel van het salaris van de babyboomers besteed is aan jouw studie, dat vergeten de meeste klagers over het algemeen maar voor het gemak (en nee, ik ben geen babyboomer, maar probeer wel alles in perspectief te zien)
    !!!

Sinds 1995 is het collegegeld alleen maar omhooggegaan en is er flink beknibbeld op de stufi! Overigens terecht, want het was ook bizar dat sommigen (babyboomers ) 10 jaar lang naar hartelust konden studeren feestvieren. Jammer is wel dat de kwaliteit van het onderwijs maar matig blijft en zelfs nu in sommige vakgebieden (Pabo ) slecht te noemen is.

[ Bericht 4% gewijzigd door Falco op 24-05-2009 16:53:13 ]
    <a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
    pi_69354382
    quote:

[..]

Net als dat er een groot deel van het salaris van de babyboomers besteed is aan jouw studie, dat vergeten de meeste klagers over het algemeen maar voor het gemak (en nee, ik ben geen babyboomer, maar probeer wel alles in perspectief te zien)
    Dit argument wordt vaker gebruikt, maar dit wordt ook veroorzaakt doordat werkgevers (ja, meestal ook babyboomers) allemaal papiertjes eisen voor je aangenomen kan worden. Dit omdat de ontslagbescherming, die tegenwoordig alleen nog maar voor babyboomers geldt, vrij extreem is hier. Daarbij is studeren ook niet bepaald gratis meer, sterker nog we naderen het niveau van de topuniversiteiten van de VS.
    pi_69354420
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 16:25 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

2,45% inkomstenbelasting
    17,9% AOW-premie
    1,1% Anw
    12,15% AWBZ

Van de 33,6% belasting in deze schijf gaat 92,7% vrijwel volledig richting oudjes! Vind ik veel...
    Is ook veel - en voor schijf 2 is het maar iets 'beter' gesteld: 10.85% IB, de rest ongeveer hetzelfde als bij de 1e schijf.

Nou heeft de grootgraai staat natuurlijk nog veel meer inkomsten bronnen: BTW, accijnzen, VPB, verkeersboetes, etc... En aan BTW en accijnzen betalen oudjes ook mee - van hun AOW uitkering die ik betaald heb, dat dan weer wel.

Ik vermoed trouwens dat je beter geen pensioen kunt opbouwen, of hooguit een beetje, zeg minder dan 12.000 / jaar. Ondanks dat gedaan wordt alsof de AOW (en andere, medische kosten, ook heeel veeel geld: AWBZ) voor de oudjes allemaal best betaald kan worden, is dat natuurlijk niet zo. En daarom zullen de 'rijke' oudjes met een aanvullend pensioen boven hun AOW straks vast meer belast gaan worden dan nu het geval is, b.v. door ook AOW premie te moeten gaan betalen (65+ers betalen nu geen AOW en AWBZ premie).
    Goud kan je niet bijdrukken
      zondag 24 mei 2009 @ 16:52:41 #13
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_69354423
    Eigenlijk worden in dit topic alle grote problemen van Nederland op een grote hoop gegooid en een paar oorzaak-gevolg-relaties vastgesteld. En als het even kan is de babyboomer schuldig aan de grote misere. Echt gestructureerd en helder is het ook weer niet heb ik het idee .
    <a href="https://www.youtube.com/watch?v=yIl_jGh-LWE" target="_blank" rel="nofollow">Afleidingsmanoeuvre</a>
    pi_69354493
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 16:46 schreef Falco het volgende:

[..]

!!!

Sinds 1995 is het collegegeld alleen maar omhooggegaan en is er flink beknibbeld op de stufi! Overigens terecht, want het was ook bizar dat sommigen 10 jaar lang naar hartelust konden studeren feestvieren.
    Maar dat zijn dan weer net niet de babyboomers maar de mensen die nu eind veertig-begin vijftig zijn. Die scheidslijn, babyboomers en rijkdom, is niet zo hard als er gesteld wordt.

En let maar op, de huizen zijn vermoedelijk over twintig jaar nog weer veel duurder dan nu. Tegen die tijd kunnen de twintigers van dan weer klagen over de veertigers.
    pi_69354531
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 16:52 schreef Falco het volgende:
    Eigenlijk worden in dit topic alle grote problemen van Nederland op een grote hoop gegooid en een paar oorzaak-gevolg-relaties vastgesteld. En als het even kan is de babyboomer schuldig aan de grote misere. Echt gestructureerd en helder is het ook weer niet heb ik het idee .
    Het is sowieso de schuld van de babyboom aangezien ze zowel de politiek als de ambtenarij domineren
    pi_69354538
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 16:05 schreef LXIV het volgende:

[..]

Maar dat geldt dan toch voor heel erg veel beroepen? Als ik naar de ouders van mijn vrienden kijk hebben die allemaal modale tot net boven modale banen. Monteurs bij Heineken, gemeenteambtenaar, technisch medewerker bij de KPN, noem maar op. En die hebben allemaal woningen gekocht die voor leden van dezelfde beroepsgroep nu totaal buiten hun bereik liggen. Zelfs met anderhalf of twee inkomens ipv 1!
    je hebt wel een punt denk ik

Echter de scheidslijn is niet baby boomers - niet baby boomers

De scheidslijn is haves - have nots

Grove omschrijving (er zal vast een hoop op aan te merken zijn, maar het gaat om de teneur svp):

Haves zijn mensen die een weerstandsvermogen hebben kunnen opbouwen, hetzij door vermogenswinsten op aandelen, huizen, whatever, anderszijds doordat ze de mogelijkheid hadden om te sparen, of door erfenissen etc. Ook zijn Haves mensen met (kantoor?)banen die financieel perspectief hebben. Weet je dat beginnende talentvolle juristen tot voor kort met 60k naar huis liepen/pardon in hun cabrio naar huis reden en 32 euro in de parkeerautomaat kieperden?!! Zij werken in een omgeving waar het alleen omhoog gaat, bazen die het vanzelfsprekend vinden dat het alleen maar meer wordt, talent is (nog steeds en toenemend) schaars, hogere salarissen., toekomstperspectief. Mensen in deze categorie kunnen eisen stellen, hoeven bestedingen in de huidige tijd hooguit uit te stellen, niet af te stellen. Geduld is het grote probleem, niet of en hoe.

Have-not's zijn mensen die niet kunnen sparen, die de eindjes bij elkaar kunnen knopen. In (productieve) beroepen, waarbij salariseisen worden begroet met een "voor jou 10 anderen", of "de politiek heeft het niet behaagd" , waarbij bazen vooral denken in minder, in uitbesteden etc. (inderdaad de gemeente ambtenaar, de technisch medewerkers etc.), toekomst is hooguit status-quo, stilstand. Kortom mensen met weinig weerstandsvermogen, welke op de economische markt ook weinig eisen kunnen stellen, en waarbij dit een duurzame situatie is.

Juist het verschil tussen haves en not-haves is exponentieel gegroeid in de jaren '90 en '00.
    Dit is meer bepalend voor het probleem dan "baby boomer" of "niet baby boomer". In beide categorien tref je namelijk gelijkelijk baby boomers en niet baby boomers aan.

Het probleem erken ik, het zal de samenleving duurzaam splijten. Ik heb serieus geen idee van (een begin) van een oplossingm, overigens, zo ontnuchterend als dat is.
    pi_69354557
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 16:25 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

2,45% inkomstenbelasting
    17,9% AOW-premie
    1,1% Anw
    12,15% AWBZ

Dat is dom rekenen. Je vergeet dan namelijk dat in die branche ook weer heel veel jonge mensen hun boterham verdienen.
    pi_69354562
    quote:

[..]

Zo'n studie kost i.h.a. niet veel. Als een student klaploper / uitkeringstrekker was geworden had het de belastingbetaler meer gekost. En een afgestudeerde (in een zinnige richting) levert uiteindelijk veel geld op, omdat die:
    - relatief veel belasting betaalt
    - ervoor zorgt dat het land waarin hij werkt een beetje bij kan blijven in de vaart der volkeren
    Goud kan je niet bijdrukken
      zondag 24 mei 2009 @ 17:05:07 #19
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_69354855
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 16:54 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

Maar dat zijn dan weer net niet de babyboomers maar de mensen die nu eind veertig-begin vijftig zijn. Die scheidslijn, babyboomers en rijkdom, is niet zo hard als er gesteld wordt.

En let maar op, de huizen zijn vermoedelijk over twintig jaar nog weer veel duurder dan nu. Tegen die tijd kunnen de twintigers van dan weer klagen over de veertigers.
    De babyboomgeneratie heeft m.i. een geboortejaar tussen 1945 en 1965. Zeker het laatste gedeelte van die generatie heeft in de jaren 80 enorm hard kunnen chillen als student.
    pi_69355001
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 17:05 schreef Falco het volgende:

[..]

De babyboomgeneratie heeft m.i. een geboortejaar tussen 1945 en 1965. Zeker het laatste gedeelte van die generatie heeft in de jaren 80 enorm hard kunnen chillen als student.
    Ik behoor tot dat laatste gedeelte, geboortejaar '62. Niks chillen. Als Mavo leerling gewoon werken op iedere vrije middag, iedere vakantie, iedere zaterdag. En ik deed dat niet alleen. Op m'n zestiende full-time baan, daarnaast nog twee bijbaantjes. Geen Premie A, B of C mogen ontvangen. Niets, noppes, nada. Daarnaast ook nog dienstplicht vervuld.
    pi_69355127
    Oh, en niet op vakantie, hooguit een week naar een tante in het Westland. Geen PS I of II, geen computer, op de fiets naar school 30 kilometer per dag, geen lekkere drankjes, gewoon drie keer eten daags en verder ranja of water, geen douche, geen gas maar kolen, zwemmen in het oppervlaktewater tussen de keutels, want geen riolering. Maar wél gewoon blij, in tegenstelling tot de jeugd van nu, althans, zo komt het op mij over.

Het is echt allemaal niet zo zwart-wit als men hier zegt.
      zondag 24 mei 2009 @ 17:13:26 #22
    15221 Falco
    Afleidingsmanoeuvre
    pi_69355151
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 17:09 schreef Neemmijnietserieus het volgende:

[..]

Ik behoor tot dat laatste gedeelte, geboortejaar '62. Niks chillen. Als Mavo leerling gewoon werken op iedere vrije middag, iedere vakantie, iedere zaterdag. En ik deed dat niet alleen. Op m'n zestiende full-time baan, daarnaast nog twee bijbaantjes. Geen Premie A, B of C mogen ontvangen. Niets, noppes, nada. Daarnaast ook nog dienstplicht vervuld.
    Mea culpa, nu maak ik de fout dat alle babyboomers naar de Universiteit of HBO gingen en vanaf toen aan hun reet begonnen te krabben. Wellicht heeft Dinosaur_sr een punt met de Haves en de Have nots. Het verschil tussen die twee is gegroeid en was het in de jaren '70 en '80 nog relatief gemakkelijk om jezelf te ontwikkelen tot een van de Haves, nu is dat een stuk lastiger (en duurder!) geworden.
    pi_69355236
    geheel terzijde vind ik het aardig dat de discussie levendiger en veelzijdiger wordt, en wat meer van de gebaande treinrails afkomt
    pi_69355266
    quote:
    Op zondag 24 mei 2009 17:05 schreef Falco het volgende:

De babyboomgeneratie heeft m.i. een geboortejaar tussen 1945 en 1965.
    Ik geloof dat er niet echt een harde definitie is voor babyboomers als het om 't geboortejaar gaat, maar ik denk dat je beter van 1945-1955 uit kunt gaan, zoals ook op Wikipedia wordt genoemd.
    pi_69355347
    En als ik over mijn vader spreek, die is nu 78, die ging om drie 's nachts z'n bed uit om eerst bij de tuinder te werken. Daarna op de fiets veertig kilometer fietsen naar z'n werkplek (als ambtenaar) en 's avonds weer 40 kilometer terug. 's Avonds bijleren en cursussen volgen en zo is hij langzaam maar zeker boven Jan geraakt. En die zat nu dus in een huis met flink wat overwaarde, heeft het verkocht en wil geen gebruik maken van allerlei mogelijkheden om verzorgd te worden. Hij betaald het liever zelf, tot een scootmobiel voor moeders aan toe.

De problemen waar jongeren zich mee geconfronteerd voelen (en soms heel terecht) liggen veel en veel gecompliceerder dan de focus die ze nu vaak hebben op één of twee zaken.

[ Bericht 0% gewijzigd door Neemmijnietserieus op 24-05-2009 17:25:56 ]
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')