abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 28 februari 2009 @ 19:49:44 #1
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_66561261
Het mag misschien het eerste dominosteentje zijn geweest, maar dat een paar negers hun hypotheek niet konden betalen is niet de dieperliggende reden van de huidige credietcrisis. Omdat Shaniqua uit Detroit haar hypotheek van $85.000 op haar krotwoning niet kon betalen worden er nu hier bij DAF geen mensen ontslagen.

Het probleem is dat er jarenlang teveel geleend en uitgegeven is. Deze leningen, in Nederland vooral op basis van de perceptie van huizenprijzen, zijn in principe het naar voren halen van consumptieve bestedingen. Er wordt gezegd dat de verkoop van een jaren 70 rijtjeshuis voor drie ton goed is voor de economie. Dat geld kunnen die babyboomers dan weer via vakanties en campers uitgeven. Wat vergeten wordt is dat er in de toekomst dus gedurende 30 jaar minder geld wordt uitgegeven door een ander gezin.

Heel die mooie economische groeicijfers van Nederland waren in feite een voorschot op de toekomst. Want nergens is de hypotheekschuld zo enorm uit de klauwen gegroeid als hier. Ook niet in de VS of in Engeland. In eerste instantie is dat economische groei, consumptie wordt naar voren getrokken, maar uiteindelijk is het vertraging want er moet ook afbetaald worden. En als die groeicijfers als gevolg van het terugbetalen achteruit gaan versterkt het effect zichzelf.

De ware exponenten van die ongebreidelde spilzucht zijn de babyboomers. Tot hun 30-ste op een volledige uitkering (en nauwelijks collegegeld) "gestudeerd", vervolgens een 20-tal jaren gewerkt (alleen de man als kostwinner), met staatssteun een premie-A woning gekocht en vervolgens levenslang de overwaarde met HRA gehypotheekt voor gratis geld, met 52 met pre-VUT en vanaf dan lekker rondtoeren en cruisen over de hele wereld op basis van de eindloonrekening. Het is een groot feest geweest, en betaald door de rekening telkens vooruit te schuiven. Nu moet die rekening echter betaald worden. En wie hebben die grijze koppen van het CDA en de vakbonden daar voor op het oog? De jongere generaties natuurlijk! Zoals deze generatie altijd de rekening op conto van een ander geschoven heeft.

Ik zeg: Laat de babyboomers er zelf voor betalen. Voordat ze dood zijn. Ontneem hen recht op ziektekostenvergoeding, confisceer hun huizen, verzin wat. Maar laat niet opnieuw de jeugd voor hen betalen. Dat zou de vijfde keer zijn.
The End Times are wild
pi_66561859
Tsja, als de overheid de 100-200 miljard die nu aan banken is gegeven in de woningmarkt zou pompen, zouden er de komende jaren 2 miljoen fatsoenlijke huizen gebouwd kunnen worden... Iets waar de economie echt iets aan heeft, en dan storten die lompe prijzen voor half vergane babyboom-huizen vanzelf in, en zitten ze alsnog op de blaren.

Helaas zijn de belangen blijkbaar nog steeds te groot, en blijft er een groot taboe rusten op het geven van bouwvergunningen.
censuur :O
  zaterdag 28 februari 2009 @ 20:08:05 #3
157922 fathank
Wie baas is bakt koekjes.
pi_66561907
Jij zet wel een heel positief plaatje van het babyboomer-leven neer .
Behulpzaam als een waterkraan.
Op woensdag 29 april 2015 16:30 schreef seto het volgende:
als je niet #teamhenk bent ben je gewoon een *weggeFopt*homo
pi_66562130
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 19:49 schreef LXIV het volgende:
... Shaniqua uit Detroit...
  zaterdag 28 februari 2009 @ 20:22:28 #5
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_66562421
Oh ja. En omdat ze zelf geen vieze handjes wilden krijgen hebben ze de gastarbeiders hier naar toe gehaald. Daaruit is een probleem voortgekomen dat de credietcrisis nog wel overleven zal.
The End Times are wild
pi_66562614

[ Bericht 100% gewijzigd door PietjePuk007 op 28-02-2009 21:14:00 (bagger) ]
Calm down, your nervous state
I'll sing you a lullaby.
Calm down, cause no mistake
Should keep you up all night
  † In Memoriam † zaterdag 28 februari 2009 @ 20:30:01 #7
230491 Zith
pls tip
pi_66562688
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 20:08 schreef fathank het volgende:
Jij zet wel een heel positief plaatje van het babyboomer-leven neer .
Nou mijn vader is er zo een

Enkele tonnen per jaar als topambtenaart in het buitenland (kenya), woning, vliegtuig, kok, schoonmaker, tuinman, chauffeur, bewakers van de zaak naast een internationale school voor m'n 2 zusjes die enkele tienduizenden per jaar kost en over een paar jaar mag hij op z'n 58ste met riant pensioen terwijl hij meerdere huizen bezit in Den Haag en Kenya
I am a Chinese college students, I have a loving father, but I can not help him, he needs to do heart bypass surgery, I can not help him, because the cost of 100,000 or so needed, please help me, lifelong You pray Thank you!
pi_66562738
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 20:22 schreef LXIV het volgende:
Oh ja. En omdat ze zelf geen vieze handjes wilden krijgen hebben ze de gastarbeiders hier naar toe gehaald. Daaruit is een probleem voortgekomen dat de credietcrisis nog wel overleven zal.
In die tijd waren er inderdaad ruim voldoende mensen hier die fijn met een uitkering in hun nest lagen, m.a.w. als die niet zo lui waren hadden we al die problemen met "minderheden" en hele ghetto's in de 4 grote steden nooit gehad.
pi_66563077
Topicstarter overdrijft een beetje, maar dat is denk ik ook zijn bedoeling, want er zit wel een bron van waarheid in. Als je kijkt naar de kosten die een babyboomer in zijn leven heeft gehad en kijkt naar de kosten die iemand die nu 30 is gaat hebben.

Denk o.a. aan het opraken van de gasbel. Ieder voorstel om de baten die dit nu opleverd op te sparen voor toekomstige generaties wordt afgeschoten.
Denk ook aan de AOW leeftijd. Vroeger ging iemand met 65 met pensioen en was met 72 dood. Nu worden mensen ouder, maar er wordt niet meer geld voor opzij gezet, dus latere generaties moeten die kosten betalen.
Denk aan de staatsschuld. Wordt alleen maar groter (In miljarden euro's) en als er geld uitgetrokken wordt om de schuld te verlagen stonden de babyboomers vooraan om te schreeuwen dat dat geld elders voor uitgetrokken moest worden.
Beste games arcade site games.koeljoek.com for the best games arcade
Geld Hypotheek salaris persoonlijkbudget.com budget geld en financieen
babyslofjes babylaarsjes Angelukkie.com voor babyslofjes
Make money mmontheweb.blogspot.com Make money
  zaterdag 28 februari 2009 @ 20:46:05 #10
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66563320
Ik ken anders heel wat babyboomers die vanaf hun twaalfde keihard hebben moeten werken, nooit hebben kunnen studeren, net te jong waren voor de riante prepensioenregelingen van enkele jaren geleden en nu door kanker de 65 niet eens halen. TS moet niet net doen of elke babyboomer een omhooggevallen uitvreter is, want dat is gewoon niet zo. Maar je hebt ze er wel tussen zitten, genoeg helaas.
Money is short, times are hard, here's my fucking business card!
"I never let my schooling interfere with my education." — Mark Twain
  zaterdag 28 februari 2009 @ 20:53:05 #11
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_66563599
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 20:46 schreef Lemmeb het volgende:
Ik ken anders heel wat babyboomers die vanaf hun twaalfde keihard hebben moeten werken, nooit hebben kunnen studeren, net te jong waren voor de riante prepensioenregelingen van enkele jaren geleden en nu door kanker de 65 niet eens halen. TS moet niet net doen of elke babyboomer een omhooggevallen uitvreter is, want dat is gewoon niet zo. Maar je hebt ze er wel tussen zitten, genoeg helaas.
Natuurlijk zijn er genoeg babyboomers die hard gewerkt hebben. Maar het gaat dan ook niet over een specifieke persoon maar om een generatie. En die generatie, die al sinds de jaren 60 zitting heeft in alle vakbonden en politieke partijen, die heeft het allemaal precies voor zichzelf extreem goed weten te regelen. Daar gaat het om. En wat er voor andere generaties was, daar heeft zij zich niet om bekommerd.
The End Times are wild
  zaterdag 28 februari 2009 @ 20:58:37 #12
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66563818
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 20:53 schreef LXIV het volgende:

[..]

Natuurlijk zijn er genoeg babyboomers die hard gewerkt hebben. Maar het gaat dan ook niet over een specifieke persoon maar om een generatie. En die generatie, die al sinds de jaren 60 zitting heeft in alle vakbonden en politieke partijen, die heeft het allemaal precies voor zichzelf extreem goed weten te regelen. Daar gaat het om. En wat er voor andere generaties was, daar heeft zij zich niet om bekommerd.
Het zijn vooral die babyboomers die hoog in de boom zaten, die de macht hadden op kantoor, die maximaal hebben kunnen uitvreten en die voor zichzelf allerlei riante regelingen hebben bedongen. De rest heeft net zo hard moeten werken als dat wij nu moeten, misschien nog wel harder. Het grote voordeel voor hen was wel dat dat harde werken zich maximaal uitbetaalde in vooruitgang, terwijl ik dat voor jongere generaties nog maar moet zien.
pi_66564396
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 20:58 schreef Lemmeb het volgende:
De rest heeft net zo hard moeten werken als dat wij nu moeten, misschien nog wel harder. Het grote voordeel voor hen was wel dat dat harde werken zich maximaal uitbetaalde in vooruitgang, terwijl ik dat voor jongere generaties nog maar moet zien.
Precies, de vraag is of ze dat echt persoonlijk aan te rekenen valt. Ik vind van niet, ze zijn meegegaan in een 'systeem' wat blijkbaar erg lucratief was.
Op maandag 30 november 2009 19:30 schreef Ian_Nick het volgende:
Pietje's hobby is puzzelen en misschien ben jij wel het laatste stukje O+
pi_66564447
Als zoon van een babyboomer die z'n hele leven zich kapot gewerkt heeft voor een mager loon, deels in het economisch minst ontwikkeld deel van Nederland, en die naast die fulltime baan zich ook nog opgewerkt heeft van de LTS tot HBO, en een moeder die ook fulltime gewerkt heeft vanaf mn twaalfde, die nooit gestunt hebben met de overwaarde van hun woning, en nog nooit op vakantie in het buitenland geweest zijn, en die nu als slagroom op de taart ligt dood te gaan aan kanker, neem ik een beetje aanstoot aan je OP, met name het stukje over ziektekostenvergoeding ontnemen.

Maar ik volg je wat de algemene strekking betreft, en ik ben het wel met je eens in grote lijnen. Het is rijkdom op voorschot geweest en daar gaan wij voor moeten bloeden. Dat een taart als Jongerius gaat piepen wanneer geopperd wordt dat de AOW-leeftijd omhoog moet naar 67, is dan ook onbegrijpelijk voor me.

PS. Het zou de grootste eer zijn om in het levensonderhoud van mijn ouders te voorzien.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 21:22:40 #15
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_66564558
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 21:19 schreef ChrisMoneymaker het volgende:
Als zoon van een babyboomer die z'n hele leven zich kapot gewerkt heeft voor een mager loon, deels in het economisch minst ontwikkeld deel van Nederland, en die naast die fulltime baan zich ook nog opgewerkt heeft van de LTS tot HBO, en een moeder die ook fulltime gewerkt heeft vanaf mn twaalfde, die nooit gestunt hebben met de overwaarde van hun woning, en nog nooit op vakantie in het buitenland geweest zijn, en die nu als slagroom op de taart ligt dood te gaan aan kanker, neem ik een beetje aanstoot aan je OP, met name het stukje over ziektekostenvergoeding ontnemen.

Maar ik volg je wat de algemene strekking betreft, en ik ben het wel met je eens in grote lijnen. Het is rijkdom op voorschot geweest en daar gaan wij voor moeten bloeden. Dat een taart als Jongerius gaat piepen wanneer geopperd wordt dat de AOW-leeftijd omhoog moet naar 67, is dan ook onbegrijpelijk voor me.

PS. Het zou de grootste eer zijn om in het levensonderhoud van mijn ouders te voorzien.
Het stukje gaat dan ook helemaal niet over jouw ouders of over een specifieke andere persoon, maar om de macht die deze generatie heeft in de diverse landelijke bestuursorganen en hoe zij deze gebruikt om alles zo gunstig mogelijk voor zichzelf te regelen.
The End Times are wild
pi_66564635
I know. Was niet als aanval bedoeld, slechts als nuancering.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 22:33:17 #17
29444 RemcoDelft
4 8 15 16 23 42
pi_66566947
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 21:22 schreef LXIV het volgende:

[..]

Het stukje gaat dan ook helemaal niet over jouw ouders of over een specifieke andere persoon, maar om de macht die deze generatie heeft in de diverse landelijke bestuursorganen en hoe zij deze gebruikt om alles zo gunstig mogelijk voor zichzelf te regelen.
't Is niet voor niets dat veel hoog opgeleide jongeren het land verlaten...
  zaterdag 28 februari 2009 @ 22:46:59 #18
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66567435
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 22:33 schreef RemcoDelft het volgende:

[..]

't Is niet voor niets dat veel hoog opgeleide jongeren het land verlaten...
Daarvan zal het grootste deel de komende tijd met hangende pootjes weer terugkeren, let maar eens op.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 22:51:00 #19
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_66567557
Ik moest erg lachen om de openingspost
Bedankt, ik hoop dat het Zwitserlevengevoel nu een meer algemeen gevoel gaat worden
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
pi_66567624
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 22:46 schreef Lemmeb het volgende:

[..]

Daarvan zal het grootste deel de komende tijd met hangende pootjes weer terugkeren, let maar eens op.
waarom denk je dat ?
zonnig Brasil
  zaterdag 28 februari 2009 @ 23:15:10 #21
37431 Lemmeb
accountabilabuddiable
pi_66568356
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 22:52 schreef qwerty_x het volgende:

[..]

waarom denk je dat ?
Omdat ik dat een hele logische redenatie vind. En om ik dat nu al om me heen zie gebeuren.

Nederland is zo slecht nog niet in tijden van crisis. In Dubai ga je de bak in als je je schulden niet terug kunt betalen, in Nederland krijg je in zo'n geval gratis vreten en schuldhulpverlening. In Londen gaat het momenteel keihard omlaag, veel erger dan aan de andere kant van de Noordzee. Kenia was even leuk, maar daar wil je nu ook niet meer zitten. Marokko en Turkije idem, beide veredelde derde wereld landen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.

Maar goed, wacht maar af. Je zult zien dat ik gelijk krijg.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 23:20:30 #22
155006 Aoristus
SPelen is delen
pi_66568530
Ik denk ook dat Lemmeb gelijk krijgt. Er zijn geen goudmijntjes meer en ik denk dat de voormalige armoedelanden als India en China het niet zal lukken om de westerse luxe nog in te halen. Het leven zal vanaf nu een stuk soberder worden.
De voorzitter zegt: Laat duizend bloemen bloeien.
Laat duizend balletjes stuiteren.
  zaterdag 28 februari 2009 @ 23:21:49 #23
129292 LXIV
Cultuurmoslim
pi_66568575
Ik denk ook dat er eerder mensen naar Nederland toe zullen komen dan dat er zullen vertrekken. Het vangnet is nergens rianter als hier, dus als je elders faalt kom je terug.

Een schoontante idem (niet vanwege de credietcrisis overigens). Die raakte in de VS haar man kwijt, die bleek vette schulden te hebben en in plaats van in de VS bij de McDonalds te gaan werken is ze gewoon teruggekomen naar NL, uitkerinkje, sociale huurwoning, wie doet je wat?
The End Times are wild
pi_66568657
Tot op heden is NL inderdaad zo slecht nog niet, maar Ik denk dat NL, net als de rest van Europa trouwens, het in deze crisis heel erg voor z'n kiezen gaat krijgen en heel hard moet gaan snoeien in al die gratis vreten, luieren en anderszinds bezopen regelingen.
Op de middenlange termijn denk ik er juist mensen NL zullen (proberen te) verlaten ipv er terug te komen
zonnig Brasil
pi_66568881
quote:
Op zaterdag 28 februari 2009 20:07 schreef RemcoDelft het volgende:
Tsja, als de overheid de 100-200 miljard die nu aan banken is gegeven in de woningmarkt zou pompen, zouden er de komende jaren 2 miljoen fatsoenlijke huizen gebouwd kunnen worden... Iets waar de economie echt iets aan heeft, en dan storten die lompe prijzen voor half vergane babyboom-huizen vanzelf in, en zitten ze alsnog op de blaren.

Helaas zijn de belangen blijkbaar nog steeds te groot, en blijft er een groot taboe rusten op het geven van bouwvergunningen.
Ben het qua strekking eens met TS, maar als ik naar personen uit mijn omgeving ga kijken, blijken er toch wel veel hard werkende mensen tussen te zitten. Wel hebben zo op oa mijn kosten de overwaarde van hun huizen makkelijk in handen gekregen, en daar betaald mijn generatie en degene daarna de kosten van. (ben 33)

Wat je zegt over het bouwen van huizen, dat ze dan op de blaren zitten klopt niet. Hun huizen zijn afgelost, maar de mensen die net een huis hebben gekocht op de piek die zitten zo met een enorme restschuld als het flink gaat dalen (en ik ben er 1 van).
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')