Voor nieuws en verkiezingretoriek rond de PVV is het centrale topic ingericht:SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit: en een link naar deeltje 1. [/quote]
65 plussers kunnen leven van hun pensioen. Voor vrijwel iedere werknemer is er tegenwoordig een pensioenregeling beschikbaar, de AOW is dus overbodig geworden want de werknemer bouwt zijn eigen pensioen op. Wel moet er natuurlijk een overgangsregeling zijn, bijvoorbeeld (het is dus een voorbeeld) mensen die nu 45 jaar en ouder zijn ontvangen nog wel gewoon AOW, zij dragen daar premie voor af en een deel zal moeten worden aangevuld vanuit de algemene middelen. Voor de jongeren wordt de AOW-premie afgeschaft en zij zullen dus volledig voor hun eigen pensioen moeten sparen zoals dat nu al het geval is voor 99 % van de werknemers, zij betalen door de aanvulling van de dan nog resterende AOW-rechten vanuit de belastingen mee, maar dat zal dus een fors kleiner bedrag zijn dan aan premie vrij komt waardoor zij er per saldo toch fors op vooruit gaan.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:32 schreef Tja..1986 het volgende:
De WW en AOW afschaffen? Waar moeten 65+ers dan van leven.
Dat klopt, wie geen terugval in inkomen kan hebben omdat hij kinderen en een hypotheek heeft zou na moeten gaan denken over een manier om dat op te gaan vangen. Er kan een particuliere werkloosheidsverzekering afgesloten worden of je treft een voorziening in de vorm van een spaarrekening. Je kan er dus zeker nog voor zorgen dat je een periode van werkloosheid kan overbruggen alleen zijn mensen daar zelf verantwoordelijk voor.quote:En iedereen kan wat maandjes werkloos zijn.
De bijstand wil ik intact laten, dat is een voldoende vangnet om totale armoede te voorkomen. De rest is meer een eigen verantwoordelijkheid van mensen zelf en geen zaak van het collectief. Wat ik wel een belangrijk punt voor het collectief vind is de zorg voor mensen in de WAO en de AWBZ, zij moeten echt een riantere uitkering krijgen.quote:En voor mensen in de lagere klasse is dat niet zomaar te overbruggen.
Mag dat eigenlijk wel van de PVV? Die Polen?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:37 schreef LuxAeterna het volgende:
Oeh, het is al half 3morgenochtend komt een stel Polen m'n badkamer verbouwen.
Was een geintje.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:45 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Mag dat eigenlijk wel van de PVV? Die Polen?
Jeejtje, wat een enge ideeen. Ieder voor zich. Leuke samenleving heb je dan.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
65 plussers kunnen leven van hun pensioen. Voor vrijwel iedere werknemer is er tegenwoordig een pensioenregeling beschikbaar, de AOW is dus overbodig geworden want de werknemer bouwt zijn eigen pensioen op. Wel moet er natuurlijk een overgangsregeling zijn, bijvoorbeeld (het is dus een voorbeeld) mensen die nu 45 jaar en ouder zijn ontvangen nog wel gewoon AOW, zij dragen daar premie voor af en een deel zal moeten worden aangevuld vanuit de algemene middelen. Voor de jongeren wordt de AOW-premie afgeschaft en zij zullen dus volledig voor hun eigen pensioen moeten sparen zoals dat nu al het geval is voor 99 % van de werknemers, zij betalen door de aanvulling van de dan nog resterende AOW-rechten vanuit de belastingen mee, maar dat zal dus een fors kleiner bedrag zijn dan aan premie vrij komt waardoor zij er per saldo toch fors op vooruit gaan.
[..]
Dat klopt, wie geen terugval in inkomen kan hebben omdat hij kinderen en een hypotheek heeft zou na moeten gaan denken over een manier om dat op te gaan vangen. Er kan een particuliere werkloosheidsverzekering afgesloten worden of je treft een voorziening in de vorm van een spaarrekening. Je kan er dus zeker nog voor zorgen dat je een periode van werkloosheid kan overbruggen alleen zijn mensen daar zelf verantwoordelijk voor.
[..]
De bijstand wil ik intact laten, dat is een voldoende vangnet om totale armoede te voorkomen. De rest is meer een eigen verantwoordelijkheid van mensen zelf en geen zaak van het collectief.
Gokte ik al, mijn vraag was dan ook niet serieusquote:
Welterustenquote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:49 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Gokte ik al, mijn vraag was dan ook niet serieus![]()
Maar het is onder tussen al kwart voor 3 geweest. Ik ga maar eens slapen.
Slaap lekker allemaal.
Stufie ook maar afschaffen, en mensen de voledige kosten van hun studie laten betalen.quote:
Helemaal niet, ik ben een warm mens die anderen graag helpt. Ik haal verantwoordelijkheid voor een warme en vriendelijke samenleving weg bij de overheid en leg deze neer bij de mensen zelf, precies daar waar het hoort. Jij bent er als buurman, zoon, of kennis verantwoordelijk voor dat jouw naasten niet tussen de wal en het schip vallen. Als een kennis moeite heeft om rekeningen te betalen dan moet je hem daar bij helpen, en dat is jouw verantwoordelijkheid als zijnde iemand die wel goed met geld om kan gaan, om maar een voorbeeld te noemen. Ik denk serieus dat veel maatschappelijke problemen voort komen uit het feit dat de verantwoordelijkheid voor een sociale samenleving bij de burger weggehaald is en bij de overheid is neergezet.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:47 schreef Tja..1986 het volgende:
Jeejtje, wat een enge ideeen. Ieder voor zich. Leuke samenleving heb je dan.
Er is een bijstand, dat is zeker niet riant maar het is zeker een vangnet, dat blijft dus gewoon bestaan.quote:Er zullen vele mensen uit dat systeem vallen waar geen vangnet voor is. Er zijn nou eenmaal altijd mensen die niet voor zichzelf kunnen zorgen.
Dat zal pijn doen bij mijquote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Stufie ook maar afschaffen, en mensen de voledige kosten van hun studie laten betalen.
Werkenden hoeven natuurlijk niet op te draaien voor studenten
Tja mij zal het ook pijn doen. Maar ik heb nog altijd de levensverzekering van mijn ouders op mijn naam dus ik kan wel wat lijen. Alleen lijkt een systeem zoals je voorstelt me nogal stom omdat er dus heel veel mensen gewoon niet hun potentie waar gaan maken.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:54 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat zal pijn doen bij mij, maar je hebt helemaal gelijk, gelijke monniken gelijke kappen.
Kijk, over dat soort dingen valt met mij altijd te praten, als er mensen besluiten geen studie te gaan doen omdat zij dat niet kunnen betalen dan moet daar een regeling voor getroffen worden, dat ben ik met je eens. Maar de vraag is voor mij echt of dat grootschalig gaat gebeuren. Heel veel ouders steunen hun studerende kinderen en bovendien hoop en denk ik dat universiteiten, hogescholen en MBO's de handschoen (zij hebben immers een groot belang bij nieuwe en goede studenten) op zullen rapen en zich in gaan zetten voor een beurzensysteem (met geld van de overheid, het bedrijfsleven, donaties en geld van de instellingen zelf) waaruit studenten een beurs kunnen ontvangen als zij toegelaten worden voor een opleiding maar problemen hebben om het te betalen of omdat zij bijvoorbeeld uitmuntende cijfers halen. Mocht dat nog niet voldoende zijn, dan is er mijns inziens een legitieme grond om vanuit de overheid daar een mouw aan te passen.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:58 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Alleen lijkt een systeem zoals je voorstelt me nogal stom omdat er dus heel veel mensen gewoon niet hun potentie waar gaan maken.
Noem eens één argument waarom je redelijkerwijs zou kunnen verwachten dat de samenleving zulke zorgtaken van de overheid daadwerkelijk in redelijke mate zou overnemen?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:53 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Helemaal niet, ik ben een warm mens die anderen graag helpt. Ik haal verantwoordelijkheid voor een warme en vriendelijke samenleving weg bij de overheid en leg deze neer bij de mensen zelf, precies daar waar het hoort. Jij bent er als buurman, zoon, of kennis verantwoordelijk voor dat jouw naasten niet tussen de wal en het schip vallen. Als een kennis moeite heeft om rekeningen te betalen dan moet je hem daar bij helpen, en dat is jouw verantwoordelijkheid als zijnde iemand die wel goed met geld om kan gaan, om maar een voorbeeld te noemen. Ik denk serieus dat veel maatschappelijke problemen voort komen uit het feit dat de verantwoordelijkheid voor een sociale samenleving bij de burger weggehaald is en bij de overheid is neergezet.
[..]
Er is een bijstand, dat is zeker niet riant maar het is zeker een vangnet, dat blijft dus gewoon bestaan.
Op zich ben ik het er wel mee eens dat de overheid niet overal vanzelfspreken betrokken bij moet zijnquote:Op vrijdag 5 juni 2009 03:07 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Waar ik vanaf wil is dat de overheid overal als vanzelfsprekend bij betrokken is, dat vind ik een ongezonde situatie omdat er veel creativiteit en betrokkenheid vanuit de samenleving door verloren gaat.
Omdat heel veel mensen de sociale behoefte hebben om iets voor een ander te kunnen betekenen. Verder wil ik de bal terugkaatsen, waarom vindt jij dat er een haast vanzelfsprekende inmenging van de overheid moet zijn in dit soort zaken terwijl de overheid met afgedwongen geld gefinancierd wordt? Als de overheid gefinancierd zou zijn op vrijwillige basis dan zou het legitiem zijn om te verwachten dat de overheid dit soort taken op zich neemt, maar dat is niet het geval. Voor iedere cent die je uitgeeft moet je in je achterhoofd houden dat het gedwongen afgedragen gelden zijn en dat je dat tot op een minimum moet beperken omdat je mensen beperkt in hun economische vrijheid, en daarmee ook hun vrijheid om sociaal taken op zich te nemen.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 03:17 schreef keesjeislief het volgende:
Noem eens één argument waarom je redelijkerwijs zou kunnen verwachten dat de samenleving zulke zorgtaken van de overheid daadwerkelijk in redelijke mate zou overnemen?
En de mensen die eenzaam zijn of weinig vrienden hebben (bijv. door een ziekte) vallen dan buiten de boot...quote:Op vrijdag 5 juni 2009 03:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Omdat heel veel mensen de sociale behoefte hebben om iets voor een ander te kunnen betekenen.
Voor mensen met een ziekte moet ruimhartige steun zijn vanuit de overheid, WAO en AWBZ moeten op een hoger plan getild worden.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 03:20 schreef Zienswijze het volgende:
En de mensen die eenzaam zijn of weinig vrienden hebben (bijv. door een ziekte) vallen dan buiten de boot...
Ook heel veel mensen worden al nerveus als ze een keer een rondje moeten betalen. Dit is geen argument natuurlijk. Bovendien is er geen enkele reden waarom zulke nobele zielen hun liefdadigheid niet nu al kwijt kunnen. Er zijn voldoende mensen met (geld)problemen, alleenstaande bejaarden etc. die bijzonder graag van hun hulp gebruik zouden maken. Ik kan je wél een steekhoudend argument noemen waarom jouw idee een utopie is: in landen met een vergelijkbaar ontwikkelingsniveau als het onze maar met een veel kleinere overheid, zoals bijv. de USA en UK, zijn er relatief veel grotere arme onderklassen. Waarom worden die mensen niet geholpen door hun medeburgers daar waar hun overheden dat veel minder doen dan de onze?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 03:19 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Omdat heel veel mensen de sociale behoefte hebben om iets voor een ander te kunnen betekenen.
(De Amerikaanse onderklasse is in veel gevallen beter af dan de Nederlandse middenklasse.)quote:Op vrijdag 5 juni 2009 03:31 schreef keesjeislief het volgende:
Ik kan je wél een steekhoudend argument noemen waarom jouw idee een utopie is: in landen met een vergelijkbaar ontwikkelingsniveau als het onze maar met een veel kleinere overheid, zoals bijv. de USA en UK, zijn er relatief veel grotere arme onderklassen. Waarom worden die mensen niet geholpen door hun medeburgers daar waar hun overheden dat veel minder doen dan de onze?
Als mensen geen premie AOW meer hoeven te betalen en zaken als Stufi worden afgeschaft, kan iedereen netto meer overhouden.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:50 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Stufie ook maar afschaffen, en mensen de voledige kosten van hun studie laten betalen.
Werkenden hoeven natuurlijk niet op te draaien voor studenten
Ga eens kijken in de schoonmaakbranche, en kom dan nog eens terug.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 02:42 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
65 plussers kunnen leven van hun pensioen. Voor vrijwel iedere werknemer is er tegenwoordig een pensioenregeling beschikbaar, de AOW is dus overbodig geworden want de werknemer bouwt zijn eigen pensioen op. Wel moet er natuurlijk een overgangsregeling zijn, bijvoorbeeld (het is dus een voorbeeld) mensen die nu 45 jaar en ouder zijn ontvangen nog wel gewoon AOW, zij dragen daar premie voor af en een deel zal moeten worden aangevuld vanuit de algemene middelen. Voor de jongeren wordt de AOW-premie afgeschaft en zij zullen dus volledig voor hun eigen pensioen moeten sparen zoals dat nu al het geval is voor 99 % van de werknemers, zij betalen door de aanvulling van de dan nog resterende AOW-rechten vanuit de belastingen mee, maar dat zal dus een fors kleiner bedrag zijn dan aan premie vrij komt waardoor zij er per saldo toch fors op vooruit gaan.
[..]
Dat klopt, wie geen terugval in inkomen kan hebben omdat hij kinderen en een hypotheek heeft zou na moeten gaan denken over een manier om dat op te gaan vangen. Er kan een particuliere werkloosheidsverzekering afgesloten worden of je treft een voorziening in de vorm van een spaarrekening. Je kan er dus zeker nog voor zorgen dat je een periode van werkloosheid kan overbruggen alleen zijn mensen daar zelf verantwoordelijk voor.
[..]
De bijstand wil ik intact laten, dat is een voldoende vangnet om totale armoede te voorkomen. De rest is meer een eigen verantwoordelijkheid van mensen zelf en geen zaak van het collectief. Wat ik wel een belangrijk punt voor het collectief vind is de zorg voor mensen in de WAO en de AWBZ, zij moeten echt een riantere uitkering krijgen.
Absoluut.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 07:18 schreef Gia het volgende:
[..]
Als mensen geen premie AOW meer hoeven te betalen en zaken als Stufi worden afgeschaft, kan iedereen netto meer overhouden.
Daar moet dan wel geld voor zijn.quote:Heb je een slim kind, dan weet je dat al in groep 1 en zeker in groep 3 van de basisschool. Je kunt dan al geld opzij gaan leggen voor de studie. Een beetje ouder doet dat dan ook.
quote:Op vrijdag 5 juni 2009 04:46 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
(De Amerikaanse onderklasse is in veel gevallen beter af dan de Nederlandse middenklasse.)
om nog maar te zwijgen dat er hele klasses in Amerika op "goedkoop" krediet levenquote:Op vrijdag 5 juni 2009 07:32 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Idd een verspreking van vriend Lyrebird.
New Orleans zeker vergeten? En de negerbaantjes voor 5 dollar per dag?
Lezen blijkt voor veel mensen een moeilijkere opgave dan ik dacht.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 07:31 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
![]()
alsjeblieft zeg.De Amerikaanse middenklasse is te vergelijken met onze onderklasse, wij hebben niet eens het Amerikaanse equivalent van een onderklasse .
U bent niet bekend met de Amerikaanse manier van leven, en het verlangen naar instant gratification? De mensen die op "goedkoop" krediet leven, doen dat niet om de wekelijkse boodschappen te doen en om huur, gas en electriciteit te betalen. Die doen dat om de buren de ogen uit te steken met dure aankopen en een luxe levensstijl.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 07:55 schreef ASroma het volgende:
[..]
om nog maar te zwijgen dat er hele klasses in Amerika op "goedkoop" krediet levenWaardoor hele gezinnen nu uit hun huis worden gezet etc etc etc.
In welke gevallen is de Amerikaanse onderklasse slechter af? Dat zal wel te maken hebben met de kredietwaardigheid, denk ik? Ongelofelijk eigenlijk dat je je levensstandaard baseert op krediet. Hoe had men kunnen denken dat dat goed zou blijven gaan.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 08:36 schreef Lyrebird het volgende:
De Amerikaanse onderklasse is in veel gevallen beter af dan de Nederlandse middenklasse.
Hij ziet er steeds beroerder uit. Van dat vlotte, sexy mannetje met dat lekkere kontje waar alle vrouwen voor in katzwijm vielen is weinig meer over. Hier staat een gekweld, moe persoon.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 08:46 schreef Urquhart het volgende:
[ afbeelding ]
Hier had ik mijn PVV-stem toch graag voor over hoor
http://www.pvv-europa.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=4&Itemid=2quote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:50 schreef Flaccid het volgende:
Waarom stemmen jullie PVV? En waar kan ik standpunten vinden van de PVV? Elke partij (behalve de PVV) heeft een duidelijke website waar standpunten staan...
Het is niet 'maar politiek'. Het zegt heel veel over de samenleving. Ik vind het eng dat blijkbaar zoveel mensen op een partij stemmen die een groep mensen om hun geloof wil uitsluiten. Die de vrijheid van meningsuiting wil inperken, en discriminatie wil toestaan.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 04:35 schreef JamesWarrenJones het volgende:
Opvallend hoe diep de frustratie zit over deze winst van de PVV. Mensen lijken het zich wel heel erg persoonlijk aan te trekken. Het zuur borrelt uit alle lichaamsholtes naar buiten.
Als ik het me elke keer dat de PvdA de afgelopen jaren heeft gewonnen persoonlijk had aangetrokken, dan had ik waarschijnlijk allang zelfmoord gepleegd. Mensen, het is maar politiek.
Jij hebt zeker alleen op de stemwijzer gekeken?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:50 schreef Flaccid het volgende:
Waarom stemmen jullie PVV? En waar kan ik standpunten vinden van de PVV? Elke partij (behalve de PVV) heeft een duidelijke website waar standpunten staan...
pvv.nlquote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:56 schreef Kopbal het volgende:
[..]
Jij hebt zeker alleen op de stemwijzer gekeken?
Ach, bijstand is net zoveel. En dat blijft gewoon bestaan.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 07:28 schreef Fortune_Cookie het volgende:
[..]
Absoluut.
Maar wat we écht nodig hebben is een eind aan verplichte collectieve pensioensverzekeringen. Daar zit m.i. meer kwaad in dan in de AOW die wat mij betreft voor de laagst verdienende mensen intact dient te blijven.
Wat zou je zeggen van maar één keer per jaar op vakantie? Of twee i.p.v. vier weken?quote:Daar moet dan wel geld voor zijn.
Nou, doe er dan wat aan! Roepen dat het een schande is en dat Wilders een 'kk kneus' is en diens achterban bestaat uit domme debielen gaat echt niks helpen hoor.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:56 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Het is niet 'maar politiek'. Het zegt heel veel over de samenleving. Ik vind het eng dat blijkbaar zoveel mensen op een partij stemmen die een groep mensen om hun geloof wil uitsluiten. Die de vrijheid van meningsuiting wil inperken, en discriminatie wil toestaan.
tjezusquote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:50 schreef Flaccid het volgende:
Als de overheid stopt met geld aan onderwijs besteden blijft het collegegeld echt niet op 1500,- per jaar steken (denk eerder aan het 5 a 10 voudige). Verder kan niet iedereen 50,- per maand sparen, ook niet als er geen aowpremie meer betaald hoeft te worden. Ten eerste moeten mensen dat bedrag gaan sparen voor hun eigen oude dag, en ten tweede betaald niet iedereen AOW premie. Als je dus kind bent van iemand die in de WAO zit, heb je pech en kan je niet studeren. Nee, lenen kan ook niet, want geen enkele bank neemt dat risico.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Ach, bijstand is net zoveel. En dat blijft gewoon bestaan.
[..]
Wat zou je zeggen van maar één keer per jaar op vakantie? Of twee i.p.v. vier weken?
Eén auto i.p.v. twee? Als je begint met sparen als je koter 5 is, en dan 50 euro in de maand (dat spaar je al wel uit aan premie AOW), dan heb je al een kleine 8000 euro tegen de tijd dat hij/zij 18 is. Heb ik nog geen rente geteld.
Verder is er ook nog zoiets als lenen. Iemand die een dure studie gaat volgen, is prima in staat om na zijn/haar studie die lening terug te betalen.
Tja, het luizeleventje wat veel studenten nu hebben is dan voorbij. Geen feestjes meer, niet meer 6 jaar over een studie van 4 jaar doen, enz.... maar gewoon hard werken, des te eerder ben je klaar, des te minder hoef je te lenen.
http://www.pvv.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=788&Itemid=139quote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:50 schreef Flaccid het volgende:
Ten eerste heb ik nooit gezegd dat Wilders een 'kk kneus' is, dus het zou fijn zijn als je dat niet suggereert. Verder ben ik daar hard mee bezig, maar blijkbaar faal ik net zo hard.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:03 schreef JamesWarrenJones het volgende:
[..]
Nou, doe er dan wat aan! Roepen dat het een schande is en dat Wilders een 'kk kneus' is en diens achterban bestaat uit domme debielen gaat echt niks helpen hoor.
Natuurlijk wel, de hoge belasting zorgt er voor dat mensen minder geld hebben om aan liefdadigheid te kunnen besteden, en liefdadigheid via belastingheffing geeft natuurlijk ook veel minder voldoening, want ook altruisme kan een egoistische ondergrond hebben.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 03:31 schreef keesjeislief het volgende:
Bovendien is er geen enkele reden waarom zulke nobele zielen hun liefdadigheid niet nu al kwijt kunnen.
Relatief veel grotere onderklasse? Hoe moet ik dat precies voor mij zien? Hebben de VS en UK minder inwoners dan Nederland en moet je daarom van relatieve cijfers spreken?quote:Ik kan je wél een steekhoudend argument noemen waarom jouw idee een utopie is: in landen met een vergelijkbaar ontwikkelingsniveau als het onze maar met een veel kleinere overheid, zoals bijv. de USA en UK, zijn er relatief veel grotere arme onderklassen.
De vrijwilligersparticipatie en onderlinge liefdadigheid binnen gemeenschappen is in de VS echt een stuk groter dan hier, perfect is het zeker niet maar het is ook niet waarschijnlijk dat de perfecte situatie ooit bewaarheid wordt.quote:Waarom worden die mensen niet geholpen door hun medeburgers daar waar hun overheden dat veel minder doen dan de onze?
En dan dit nog natuurlijk. Ga hier trouwens eens op in, want het gedwongen afdrachten zijn een zeer belangrijk middel om jouw visie in de werkelijkheid te kunnen brengen, hoe kan jij die gedwongen afdrachten beargumenteren?quote:Verder wil ik de bal terugkaatsen, waarom vindt jij dat er een haast vanzelfsprekende inmenging van de overheid moet zijn in dit soort zaken terwijl de overheid met afgedwongen geld gefinancierd wordt? Als de overheid gefinancierd zou zijn op vrijwillige basis dan zou het legitiem zijn om te verwachten dat de overheid dit soort taken op zich neemt, maar dat is niet het geval. Voor iedere cent die je uitgeeft moet je in je achterhoofd houden dat het gedwongen afgedragen gelden zijn en dat je dat tot op een minimum moet beperken omdat je mensen beperkt in hun economische vrijheid, en daarmee ook hun vrijheid om sociaal taken op zich te nemen.
I. Belastingverlagingquote:Op vrijdag 5 juni 2009 10:50 schreef Flaccid het volgende:
Zolang je netto-betaler bent zal het opheffen van dus besteedbaar geld opleveren.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:30 schreef ethiraseth het volgende:
Leuk, jammer dat elke financiele onderbouwing mist, evenals plannen om het verlies vnan de steun van de EU op te vangen.
Wie heeft het over stoppen met geld aan onderwijs? Er kan gewoon overheidsubsidie blijven bestaan voor de diverse onderwijstypen. Alleen geen stufi meer.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:08 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Als de overheid stopt met geld aan onderwijs besteden blijft het collegegeld echt niet op 1500,- per jaar steken (denk eerder aan het 5 a 10 voudige).
Die lening kan dan, net als nu, bij de IB groep blijven lopen, waarbij niemand mag worden uitgesloten. Alleen moet het dan niet meer mogelijk zijn om kwijtschelding te krijgen na zoveel jaar. De schuld mag wmb rentevrij zijn, maar blijft levenslang bestaan indien die niet wordt ingelost.quote:Verder kan niet iedereen 50,- per maand sparen, ook niet als er geen aowpremie meer betaald hoeft te worden. Ten eerste moeten mensen dat bedrag gaan sparen voor hun eigen oude dag, en ten tweede betaald niet iedereen AOW premie. Als je dus kind bent van iemand die in de WAO zit, heb je pech en kan je niet studeren. Nee, lenen kan ook niet, want geen enkele bank neemt dat risico.
Dat is zeer onverstandig, het weigeren van een lening kan juist een belangrijk middel zijn om mensen die het niet terug kunnen of willen betalen buiten het programma te houden. Verder maak je een fout die velen maken, iets wat maar in een x deel van alle gevallen fout gaat wil je oplossen met algemeen beleid. Dat is alsof je met een enorme vliegenmepper een heel klein vliegje probeert te vangen.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:32 schreef Gia het volgende:
Die lening kan dan, net als nu, bij de IB groep blijven lopen, waarbij niemand mag worden uitgesloten.
Dat klopt, maar het is wel iets dat aan de lopende band wordt gezegd door je medestanders. Als ik echt had willen suggereren dat jij het zelf had gezegd, dan had ik het tussen dubbele quotes gezet.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:13 schreef Tja..1986 het volgende:
[..]
Ten eerste heb ik nooit gezegd dat Wilders een 'kk kneus' is, dus het zou fijn zijn als je dat niet suggereert.
Wat doe je dan, concreet? Heel hard roepen dat mensen niet op de PVV moeten stemmen? Dat gaat echt niet helpen hoor. Je zult de problemen bij de bron moeten aanpakken.quote:Verder ben ik daar hard mee bezig, maar blijkbaar faal ik net zo hard.![]()
Ik wens je veel succes, maar vrees het ergste.quote:Naja, volgend jaar maart nieuwe kansen, en nog tijd om er wat aan te doen.
Leuk te zien dat je een compleet verkeerd beeld hebt van studenten, en op basis van je eigen onderbuik beleid denkt te kunnen maken. Je past wat dat betreft inderdaad bij Wilders.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:02 schreef Gia het volgende:
[..]
Ach, bijstand is net zoveel. En dat blijft gewoon bestaan.
[..]
Wat zou je zeggen van maar één keer per jaar op vakantie? Of twee i.p.v. vier weken?
Eén auto i.p.v. twee? Als je begint met sparen als je koter 5 is, en dan 50 euro in de maand (dat spaar je al wel uit aan premie AOW), dan heb je al een kleine 8000 euro tegen de tijd dat hij/zij 18 is. Heb ik nog geen rente geteld.
Verder is er ook nog zoiets als lenen. Iemand die een dure studie gaat volgen, is prima in staat om na zijn/haar studie die lening terug te betalen.
Tja, het luizeleventje wat veel studenten nu hebben is dan voorbij. Geen feestjes meer, niet meer 6 jaar over een studie van 4 jaar doen, enz.... maar gewoon hard werken, des te eerder ben je klaar, des te minder hoef je te lenen.
Jij zit duidelijk nog met de studenten van 20 jaar of langer geleden in je hoofd. Die hadden het inderdaad erg makkelijk.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:02 schreef Gia het volgende:
Het gaat hier om een groep jonge mensen van wie je dat bij voorbaat niet weet.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:35 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Dat is zeer onverstandig, het weigeren van een lening kan juist een belangrijk middel zijn om mensen die het niet terug kunnen of willen betalen buiten het programma te houden.
Als Nederland dankzij Wilders zijn idioterie de EU zo hard voor de schenen schopt als hij wilt doen (door allerlei verdragen en regels aan de laars te lappen of eenzijdig op te heffen), denk je dat de EU ons er nog bij wilt? We zijn echt niet bjizonder genoeg binnen de EU, zoals Frankrijk of Duitsland dat wel zijn, om ons dat te kunnen veroorloven. Ik wens je veel plezier in een Nederland zonder de EU, we zijn dan niks waard aangezien we vrijwel volledig leven op handel met de EU. Ik denk dat een Hamburg of Antwerpen staan te springen om alle invoer van Rotterdam over te nemen.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:31 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Zolang je netto-betaler bent zal het opheffen van dus besteedbaar geld opleveren.
Wat jij wilt is jongeren keihard wegjagen naar Duitsland of Belgie, waar de studiekosten nu al idioot laag zijn vergeleken bij Nederland. Prima hoor, maar sta dan 10 jaar later niet te huilen dat we in Nederland een gigantisch tekort hebben aan mensen een WO-opleiding.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Het gaat hier om een groep jonge mensen van wie je dat bij voorbaat niet weet.
Uiteraard moet de gekozen opleiding wel passen bij de vooropleiding. Iemand met een vmbo-b opleiding kan geen lening aanvragen om voor chirurg te gaan studeren. Een en ander dient dus in samenwerking met de desbetreffende universiteit te gebeuren. Eventueel kun je zover gaan dat de IB-groep het collegegeld rechtstreeks aan de onderwijsinstelling betaalt.
De kosten voor levensonderhoud dienen niet uit een lening bekostigd te worden. Tot de 23 jaar zijn sowieso de ouders hiervoor verantwoordelijk. Verder is een bijbaantje voor elke student goed.
Ook kunnen jongeren vanaf hun 15de al gaan werken om te sparen voor deze extra kosten.
Wellicht zijn er ook nog mogelijkheden voor een systeem van studiebeurzen voor de echte bollebozen. Iemand uit een minder milieu die toevallig heel goed kan leren, hoeft zich dan geen zorgen te maken over studie- en onderhoudskosten.
En ach, er zijn nog zoveel andere mogelijkheden, zoals wonen op een campus, maaltijden in een kantine e.d.
Och, dat is het beeld wat ik bij studenten om me heen zie. Vooral veel feesten en die studie? Daar mag je toch ook best 5 of 6 jaar over doen! "Je bent maar één keer jong. Straks als ik werk, kan ik dit niet meer."quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:39 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Leuk te zien dat je een compleet verkeerd beeld hebt van studenten, en op basis van je eigen onderbuik beleid denkt te kunnen maken. Je past wat dat betreft inderdaad bij Wilders.
Echt een totaal verknipt beeld over wat studenten zoal doen.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:02 schreef Gia het volgende:
Hoezo? Als ze in het buitenland studeren, wil dat nog niet zeggen dat ze daar ook gaan werken!!quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:46 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Wat jij wilt is jongeren keihard wegjagen naar Duitsland of Belgie, waar de studiekosten nu al idioot laag zijn vergeleken bij Nederland. Prima hoor, maar sta dan 10 jaar later niet te huilen dat we in Nederland een gigantisch tekort hebben aan mensen een WO-opleiding.
Het mooie van handel is dat er een vraag en aanbodzijde is, beide kunnen niet zonder elkaar, over die handelspositie van Nederland maak ik mij dus niet zoveel zorgen. Bovendien staat het natuurlijk ook van buiten de EU vrij om afspraken te maken over invoerheffingen, belastingsynchronisatie en grenscontroles. De Noren kunnen het ook prima.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:44 schreef ethiraseth het volgende:
Als Nederland dankzij Wilders zijn idioterie de EU zo hard voor de schenen schopt als hij wilt doen (door allerlei verdragen en regels aan de laars te lappen of eenzijdig op te heffen), denk je dat de EU ons er nog bij wilt? We zijn echt niet bjizonder genoeg binnen de EU, zoals Frankrijk of Duitsland dat wel zijn, om ons dat te kunnen veroorloven. Ik wens je veel plezier in een Nederland zonder de EU, we zijn dan niks waard aangezien we vrijwel volledig leven op handel met de EU. Ik denk dat een Hamburg of Antwerpen staan te springen om alle invoer van Rotterdam over te nemen.
Je lult. 21% van de bevolking van de US leeft onder de armoedegrens, in Nederland ligt dat percentage onder de 10%.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 04:46 schreef Lyrebird het volgende:
(De Amerikaanse onderklasse is in veel gevallen beter af dan de Nederlandse middenklasse.)
Bron?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 12:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je lult. 21% van de bevolking van de US leeft onder de armoedegrens, in Nederland ligt dat percentage onder de 10%.
Ja nou, doe je er lekker langer over, maar wel op de eigen kosten. Wordt de lening wat hoger, maar zoals je zelf al aangeeft, komt dat ten goede aan je academisch niveau, dus meer kans op een goede baan na afloop.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:48 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Echt een totaal verknipt beeld over wat studenten zoal doen.Verder, als er iets je academisch niveau niet ten goede komt is het wel je studie er in de nominale duur doorheen jassen. Natuurlijk kan je in die tijd de stof beheersen, dat is het issue ook niet, het issue is dat academisch niveau inhoudt dat je ook echt een opinie hebt over de stof die je beheerst. Je moet weten hoe die stof tot stand is gekomen, je moet duidelijk kunnen maken welke aannamen daarbij een rol spelen, dat is het stukje ontwikkeling wat je niet krijgt door vakken te leren en tentamens te maken.
Daar ben ik ook benieuwd naar. De laatste bron die ik daarover kan vinden spreekt van 12%. Dat scheelt dus niet zoveel met Nederland. Bovendien leven mensen in de VS volgens mij een gemiddeld kortere periode onder de armoedegrens dan hier.quote:
Sommige mensen studeren ook omdat zij als mens een hoger denkniveau willen bereiken, ik word een beetje moe van dat gehamer altijd op het volgen van een strikt carrierepad. Sommigen zien in alles wat je doet een relatie met hun carrière. Studeren doen zij niet voor lol, maar voor later. De biercommissie is niet leuk, maar staat goed op je CV. En een studie moet het liefst zo snel mogelijk, dat ze dan niet weten wat de Methodenstreit is jammer.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 13:08 schreef Gia het volgende:
Ja nou, doe je er lekker langer over, maar wel op de eigen kosten. Wordt de lening wat hoger, maar zoals je zelf al aangeeft, komt dat ten goede aan je academisch niveau, dus meer kans op een goede baan na afloop.
Prima, maar dan graag ook álle hulp aan ouders qua kinderen laten verdwijnen. Als het onzinnig is om te investeren in een goede opleiding voor je inwoners, dan is het ook onzinnig om het opvoeden van kinderen te bekostigen. Ouders betalen de kosten van de basisschool volledig uit eigen zak, idem met de middelbare school. De kinderbijslag verdwijnt volledig. Zwangerschapsverlof betaal je dan zelf, geen doorbetaalde extra vrije dagen of kortere werkdagen of eerder weggaan omdat je kind ziek is, je regelt maar opvang of neemt een vrije dag op. heb je een gehandicapt kind? Pech, ga de rest van je leven maar in de bijstand zitten omdat de rest van je geld aan je kind opgaat. Je had het ook van te voren kunnen laten aborteren als het een geboortebeprking is tenslotte als je er niet voor kan betalen. Je wilt zo nodig een kind? Betaal er dan zelf maar voor, dat krijg je tenslotte terug in liefde en een goed gevoel omdat je ouder bent.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 13:08 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja nou, doe je er lekker langer over, maar wel op de eigen kosten. Wordt de lening wat hoger, maar zoals je zelf al aangeeft, komt dat ten goede aan je academisch niveau, dus meer kans op een goede baan na afloop.
Welkom in de rechtse wereld, waar alles om efficiency en kosten/baten draait.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 13:13 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Sommige mensen studeren ook omdat zij als mens een hoger denkniveau willen bereiken, ik word een beetje moe van dat gehamer altijd op het volgen van een strikt carrierepad. Sommigen zien in alles wat je doet een relatie met hun carrière. Studeren doen zij niet voor lol, maar voor later. De biercommissie is niet leuk, maar staat goed op je CV. En een studie moet het liefst zo snel mogelijk, dat ze dan niet weten wat de Methodenstreit is jammer.
En het scheelt iedereen een hoop belastingenquote:Op vrijdag 5 juni 2009 13:14 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Prima, maar dan graag ook álle hulp aan ouders qua kinderen laten verdwijnen. Als het onzinnig is om te investeren in een goede opleiding voor je inwoners, dan is het ook onzinnig om het opvoeden van kinderen te bekostigen. Ouders betalen de kosten van de basisschool volledig uit eigen zak, idem met de middelbare school. De kinderbijslag verdwijnt volledig. Zwangerschapsverlof betaal je dan zelf, geen doorbetaalde extra vrije dagen of kortere werkdagen of eerder weggaan omdat je kind ziek is, je regelt maar opvang of neemt een vrije dag op. heb je een gehandicapt kind? Pech, ga de rest van je leven maar in de bijstand zitten omdat de rest van je geld aan je kind opgaat. Je had het ook van te voren kunnen laten aborteren als het een geboortebeprking is tenslotte als je er niet voor kan betalen. Je wilt zo nodig een kind? Betaal er dan zelf maar voor, dat krijg je tenslotte terug in liefde en een goed gevoel omdat je ouder bent.
Ik heb nergens beweerd dat er geen subsidie voor het onderwijs mag zijn. Juist wel!!quote:Op vrijdag 5 juni 2009 13:14 schreef ethiraseth het volgende:
[..]
Prima, maar dan graag ook álle hulp aan ouders qua kinderen laten verdwijnen. Als het onzinnig is om te investeren in een goede opleiding voor je inwoners, dan is het ook onzinnig om het opvoeden van kinderen te bekostigen.
Read and weep, kijk even naar de grandioze cijfers op het gebied van levensverwachting en analfabetisme in vergelijking tot Nederland. Ja, we moeten onmiddelijk overschakelen op een VS model want, gutogut, ze doen het zo goed daar.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 13:13 schreef JamesWarrenJones het volgende:
[..]
Daar ben ik ook benieuwd naar. De laatste bron die ik daarover kan vinden spreekt van 12%. Dat scheelt dus niet zoveel met Nederland. Bovendien leven mensen in de VS volgens mij een gemiddeld kortere periode onder de armoedegrens dan hier.
Maar dan heb je daar nog steeds een auto, airco in je hut en een hoop zaken die de armen hier zich niet kunnen veroorloven.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 12:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Je lult. 21% van de bevolking van de US leeft onder de armoedegrens, in Nederland ligt dat percentage onder de 10%.
Ach ja, hier heb je dan weer toegang tot de gezondheidszorg.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 13:35 schreef Provinciaal het volgende:
[..]
Maar dan heb je daar nog steeds een auto, airco in je hut en een hoop zaken die de armen hier zich niet kunnen veroorloven.
Daar ook, alleen niet van dezelfde kwaliteit als je wel verzekerd zou zijn.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 13:40 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach ja, hier heb je dan weer toegang tot de gezondheidszorg.
Ik heb het even vluchtig doorgekeken, maar ik zie nergens staan dat 21% van de Amerikanen onder de armoedegrens leeft. Wel zou dat gelden voor 'minors' (21,9%), d.w.z. mensen onder de 18, en dat is op zichzelf natuurlijk al erg genoeg. Of misschien nog wel veel erger.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 13:32 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Read and weep, kijk even naar de grandioze cijfers op het gebied van levensverwachting en analfabetisme in vergelijking tot Nederland. Ja, we moeten onmiddelijk overschakelen op een VS model want, gutogut, ze doen het zo goed daar.
http://en.wikipedia.org/wiki/Poverty_in_the_United_States
Sorry, nu kan je hem wel weer wijzigen, ik hoop dat het naar wens duidelijk gemaakt is dat het niet jouw mening is.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 14:54 schreef Tja..1986 het volgende:
Uhm.. mag ik mijn eigen op niet meer aanpassen nu? Lekker is dat, staat een mening van een ander persoon in waar ik het helemaal niet mee eens ben, maar wel onder mijn naam
Ja, zo is het prima, thanksquote:Op vrijdag 5 juni 2009 15:12 schreef Bolkesteijn het volgende:
[..]
Sorry, nu kan je hem wel weer wijzigen, ik hoop dat het naar wens duidelijk gemaakt is dat het niet jouw mening is.
Met dat eerste heb je een punt. Dat tweede, ach, ik weet niet of dat een siginificant effect is. Daar tegenover staat dat een verdeling door de overheid natuurlijk een veel betere garantie op continuïteit en eerlijkheid (als in toepassing van objectieve criteria, zonder aansziens des persoons) met zich meebrengt. Een zekere financiële situatie, vastgelegd door regelgeving en bijbehorende juridische afdwingbaarheid, versus maandelijks compleet afhankelijk zijn van de goodwill van buurtbewoners...quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:25 schreef Bolkesteijn het volgende:
Natuurlijk wel, de hoge belasting zorgt er voor dat mensen minder geld hebben om aan liefdadigheid te kunnen besteden, en liefdadigheid via belastingheffing geeft natuurlijk ook veel minder voldoening, want ook altruisme kan een egoistische ondergrond hebben.
Inderdaad, vanwege het verschil in inwonersaantal dien je voor een eerlijke vergelijking uiteraard over relatieve cijfers te spreken, ongeacht welk van de te vergelijken landen de grotere is. Verbaast me dat je dit vraagt.quote:Relatief veel grotere onderklasse? Hoe moet ik dat precies voor mij zien? Hebben de VS en UK minder inwoners dan Nederland en moet je daarom van relatieve cijfers spreken?
Hoe heb je dit gemeten? En 'binnen gemeenschappen', dus als je niet binnen de juiste gemeenschap verkeert, bijv. geen christen bent, heb je pech? En, het belangrijkste, het eindresultaat is toch dat er in de VS veel meer armoede bestaat dan in NL. Hoe is dat consistent met jouw bewering dat de burger de zorgtaken van de overheid wel kan overnemen, waarom heeft dat voor die grote arme onderklasse dan niet gewerkt? En hoe wil je garanderen dat dat niet ook hier gebeurt mocht jouw programma doorgang vinden?quote:De vrijwilligersparticipatie en onderlinge liefdadigheid binnen gemeenschappen is in de VS echt een stuk groter dan hier, perfect is het zeker niet maar het is ook niet waarschijnlijk dat de perfecte situatie ooit bewaarheid wordt.
Dat is uiteraard een (politieke) keuze. Ik heb graag een land met fatsoenlijke voorzieningen van een redelijke kwaliteit en waarvan de continuïteit (binnen grenzen) gewaarborgd is, of het nu over infrastructuur, medische/sociale voorzieningen, educatie of leefbaarheidsregels gaat, en daar betaal ik zonder bezwaar belasting voor omdat ik een overheid, ondanks de nadelen die eraan kleven, het meest geschikt acht om tot zulke prestaties te komen. Zo simpel is het. Ik geloof er niets van dat een zowat anarchistische staat wiens enige pijlers 'marktwerking' en 'individuele verantwoordelijkheid' zijn een zelfde universele graad van welvaart en welzijn zou kunnen bewerkstelligen. Bovendien is er tot dusver ook geen enkele aanleiding om te denken dat dit toch het geval zou zijn. Zo is er, zoals al eerder gemeld, m.i. geen reden om onder de indruk te zijn van de combinatie van gemiddelde welvaart en die van de onderklassen, en bijv. van de openbare voorzieningen, in landen als de USA en de UK.quote:En dan dit nog natuurlijk. Ga hier trouwens eens op in:
"Verder wil ik de bal terugkaatsen, waarom vindt jij dat er een haast vanzelfsprekende inmenging van de overheid moet zijn in dit soort zaken terwijl de overheid met afgedwongen geld gefinancierd wordt? Als de overheid gefinancierd zou zijn op vrijwillige basis dan zou het legitiem zijn om te verwachten dat de overheid dit soort taken op zich neemt, maar dat is niet het geval. Voor iedere cent die je uitgeeft moet je in je achterhoofd houden dat het gedwongen afgedragen gelden zijn en dat je dat tot op een minimum moet beperken omdat je mensen beperkt in hun economische vrijheid, en daarmee ook hun vrijheid om sociaal taken op zich te nemen."
want het gedwongen afdrachten zijn een zeer belangrijk middel om jouw visie in de werkelijkheid te kunnen brengen, hoe kan jij die gedwongen afdrachten beargumenteren?
Jij doet ook mee met het bezetten van de kamer?quote:Op vrijdag 5 juni 2009 15:51 schreef Tup het volgende:
De genoemde coalitie is het best voor het door TS beoogde beleid. Het zou PVV wel sieren als ze dit nou ook eens duidelijk uitventen. Gisteren loog GW toen hij zei dat de PVV helemaal geen afschaffing minimumloon enz. wou. Dat kan je standpunt zijn, maar GW zwijgt liever omdat zijn doelgroep dan in gevaar komt.
Een paar voorbeelden zeggen natuurlijk niets. Dat voorbeeld van die hulp na een overstroming is roerend, tegelijkertijd weten we ook dat het merendeel van de (zwarte) bevolking van New Orleans gewoon ijskoud in de steek gelaten is. Bottomline is dat het een feit is dat er grote groepen Amerikanen zijn, zwart en wit, die geen nagel hebben om hun kont te krabben, geen zorgverzekering, geen uitzicht op een fatsoenlijke opleiding voor hun kinderen etc. De groepen net daarboven, die twee fulltime banen moeten runnen om een enigszins fatsoenlijk inkomen te verwerven nog buiten beschouwing gelaten. Ieder zijn (politieke) voorkeuren, maar zo'n scheve situatie is absoluut niet mijn kopje thee, dan betaal ik veel liever een paar honderd euro belasting extra per maand.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 04:46 schreef Lyrebird het volgende:
[..]
Die mensen worden geholpen door hun medeburgers. Een paar voorbeelden uit mijn eigen omgeving. Mijn ex-vriendin was zwaar conservatief, was tegen het innen van belasting, maar bezocht wel iedere vrijdagmiddag een 90-jarige vrouw, die ze voorheen niet kende. Amerikanen krijgen vanuit school mee dat ze iets voor hun medemens moeten doen.
Op mijn universiteit waren er allerlei programma's om de minderbedeelden te helpen. Bij een overstroming werden bijvoorbeeld twee families geadopteerd, die voorzien werden van nieuwe kleding, voedsel, speelgoed en gift cards. Veel van mijn vrienden zaten in het big sister / big brother project, waarbij ze ieder weekend een kind uit een eenouder / arm gezin een dag onder hun hoede namen.
Het meest onder de indruk was ik van het werk in sommige (hogere middenklasse) buurten, waarbij bijvoorbeeld een slachtoffer van een verkeersongeluk een aangepaste woning van zijn buren kreeg aangeboden.
Als belastingbetaler zie je niet wat er met je geld gebeurt. Als je met eigen ogen het resultaat van je inspanningen kunt zien, is de drijfveer ook veel groter om iets te doen. Het is niet voor niets zo dat Amerikanen de gulste gevers ter wereld zijn.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |