abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 7 juni 2009 @ 08:46:03 #101
3542 Gia
User under construction
pi_69787526
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 14:12 schreef IHVK het volgende:

[..]

Een dag voor het huwelijk is er in de Turkse cultuur altijd een 'henna-feest'. Dat is waar de bruid meer centraal staat. En waar ze afcheid neemt van haar moeder en vriendinnen etc.

Het huwelijk is de dag dat ze 'overgaat' naar de familie van de jongen.

Uiteraard is dit iets wat uit jarenlange traditie voorkomt, tegenwoordig nemen moslims gewoon een eigen huis en gaan ze niet bij de schoonfamilie van de man wonen. De traditie is echter gebleven.

Een link met de islam zie ik hier niet, maar ik kan het ook verkeerd hebben.
Als je googled dan krijg je resultaten van diverse moslimfora waar meisjes hier vragen over stellen.
Sommigen denken dat je je handen en voeten gewoon in moet smeren met henna en vragen of het haraam (?) is om versíeringen in henna aan te brengen. Er zijn er ook die twijfelen of het überhaupt wel mag of voorgeschreven is.
De antwoorden daar zijn net zo verschillend als wat je hier leest. De een zegt dat het een voorschrift is, de ander zegt van niet. De een zegt dat versiering in henna wel mag, de ander weer niet.

Wat ik eruit opmaak is dat het wel gelinkt is naar de Islam.

Zie ook:
http://www.islamonline.net/english/Science/2001/10/article3.shtml
en
http://www.hennasooq.com/hennainislam.shtml

[ Bericht 4% gewijzigd door Gia op 07-06-2009 09:08:13 ]
  zondag 7 juni 2009 @ 23:17:20 #102
45648 D1
Religieus spookrijder
pi_69812097
quote:
Op zondag 7 juni 2009 08:46 schreef Gia het volgende:

[..]

Als je googled dan krijg je resultaten van diverse moslimfora waar meisjes hier vragen over stellen.
Sommigen denken dat je je handen en voeten gewoon in moet smeren met henna en vragen of het haraam (?) is om versíeringen in henna aan te brengen. Er zijn er ook die twijfelen of het überhaupt wel mag of voorgeschreven is.
De antwoorden daar zijn net zo verschillend als wat je hier leest. De een zegt dat het een voorschrift is, de ander zegt van niet. De een zegt dat versiering in henna wel mag, de ander weer niet.

Wat ik eruit opmaak is dat het wel gelinkt is naar de Islam.

Zie ook:
http://www.islamonline.net/english/Science/2001/10/article3.shtml
en
http://www.hennasooq.com/hennainislam.shtml
Heerlijke redenatie Typisch gevalletje van een stoel heeft vier poten dus alles wat vier poten heeft is een stoel...

Henna komt oorspronkelijk uit Spanje en speelt al 500 jaar een belangrijke rol in meerdere culturen. Het wordt niet alleen door mensen met een Islamitische achtergrond gebruikt, maar is bijvoorbeeld ook gemeengoed in Christelijke en Hindoeïstische gebieden. Voor meer info, google maar op Mehndi.
Far better it is to dare mighty things, to win glorious triumphs even though checkered by failure, than to rank with those poor spirits who neither enjoy nor suffer much because they live in the gray twilight that knows neither victory nor defeat.
  zondag 7 juni 2009 @ 23:26:34 #103
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_69812362
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 14:30 schreef SuperrrTuxxx het volgende:

[..]

Als ze zo haar best doet kan ze haar hoofddoek ook wel afdoen. Probleem opgelost.
Spijker op z' n kop. Prima samenvatting, topic kan dicht.
Scratch a liberal and you will find a fascist
pi_69812511
Wat ik zo opvallend vind is dat hier zo'n gedoe is om hooddoekjes, maar in "grand central' hartje Turkije is geen hoofddoek te bekennen.

Hoe kan dat.
  zondag 7 juni 2009 @ 23:34:26 #105
102757 EdvandeBerg
LETS GO BRANDON!
pi_69812578
quote:
Op zondag 7 juni 2009 23:31 schreef McKillem het volgende:
Wat ik zo opvallend vind is dat hier zo'n gedoe is om hooddoekjes, maar in "grand central' hartje Turkije is geen hoofddoek te bekennen.

Hoe kan dat.
Omdat hier decennia lang ongeletterde bergpummels zich konden vestigen, niet de vooruitstrevenden.
Scratch a liberal and you will find a fascist
  maandag 8 juni 2009 @ 06:50:14 #106
3542 Gia
User under construction
pi_69816183
quote:
Op zondag 7 juni 2009 23:17 schreef D1 het volgende:

[..]

Heerlijke redenatie Typisch gevalletje van een stoel heeft vier poten dus alles wat vier poten heeft is een stoel...

Henna komt oorspronkelijk uit Spanje en speelt al 500 jaar een belangrijke rol in meerdere culturen. Het wordt niet alleen door mensen met een Islamitische achtergrond gebruikt, maar is bijvoorbeeld ook gemeengoed in Christelijke en Hindoeïstische gebieden. Voor meer info, google maar op Mehndi.
Ik zeg toch nergens dat andere culturen geen henna gebruiken.

Ik had het in eerste instantie over henna op de handen. En dat is iets wat bij de Islam hoort. Een moslimbruid doet dit. Of het nou een voorschrift is of niet, het is wel een islamitische uiting.
  maandag 8 juni 2009 @ 06:54:10 #107
3542 Gia
User under construction
pi_69816202
quote:
Op zondag 7 juni 2009 23:31 schreef McKillem het volgende:

Hoe kan dat.
Komt vaak voor. Nederlandse immigranten in andere landen leven ook vaak nog in de steentijd en houden vast aan gebruiken die ze van huis uit gewend zijn. In het land van oorsprong moderniseert men, maar die mensen moderniseren niet mee.

Althans, zo was het vroeger. Nu is de wereld 'kleiner' geworden en speelt dat niet meer zo.

Bij jonge moslima's heb ik weleens het gevoel dat ze die hoofddoek dragen om te provoceren. Ze weten dat veel mensen er iets tegen hebben, dat er mensen zijn die ze zouden willen verbieden, tja, dan moet je ze juist gaan dragen!!
Veel van die meiden doen het duidelijk niet om onaantrekkelijk te zijn voor mannen, gezien de lagen make-up en de sexy kleding.
pi_69817658
Het Ouderfront tegen de islamitische invasie. Het moet niet gekker worden.

Misschien moeten mensen zich eens leren beheersen.

[ Bericht 15% gewijzigd door Picchia op 08-06-2009 09:38:10 ]
pi_69818589
quote:
Op maandag 8 juni 2009 09:23 schreef Picchia het volgende:
Het Ouderfront tegen de islamitische invasie. Het moet niet gekker worden.

Misschien moeten mensen zich eens leren beheersen.
Gemiste kans, ze hadden het tsunami moeten noemen ipv invasie.
  maandag 8 juni 2009 @ 10:16:40 #110
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_69818784
Weg met die hoofddoeken. Ik vind het gewoon geen porem. Voor de rest heb ik geen moeite met het feit dat iemand een bepaald geloof belijdt. We leven niet meer in het jaar nul, dus de manier van kleden hoort niet in deze tijd. Ik vind dat men zich op die manier juist apart zet van de rest van de bevolking.
[b]"It's me Bitches..!!! "[/b]
[b]Every Need Has An Ego To Feed[/b]..............
pi_69818873
quote:
Op maandag 8 juni 2009 10:16 schreef ThunderBitch het volgende:
Weg met die hoofddoeken. Ik vind het gewoon geen porem. Voor de rest heb ik geen moeite met het feit dat iemand een bepaald geloof belijdt. We leven niet meer in het jaar nul, dus de manier van kleden hoort niet in deze tijd. Ik vind dat men zich op die manier juist apart zet van de rest van de bevolking.
Dat is geen goed argument. Sommige mensen vinden witte sportsokken ook geen porum, maar ik heb geen zin om 90% van de sokken in mijn mandje weg te gooien.

Hoofddoekje is geen probleem, wel moeten bedrijven en instellingen vrij zijn om te kunnen eisen dat een dergelijke hoofdbedekking niet is toegestaan, bijvoorbeeld bij het sporten. Gezichtsbedekking zou wat mij betreft wel verboden moeten worden, tenzij met vergunning bijvoorbeeld bij ernstige verminking of zo.
  maandag 8 juni 2009 @ 10:24:19 #112
3542 Gia
User under construction
pi_69818981
quote:
Op maandag 8 juni 2009 10:20 schreef buachaille het volgende:

[..]

Dat is geen goed argument. Sommige mensen vinden witte sportsokken ook geen porum, maar ik heb geen zin om 90% van de sokken in mijn mandje weg te gooien.

Hoofddoekje is geen probleem, wel moeten bedrijven en instellingen vrij zijn om te kunnen eisen dat een dergelijke hoofdbedekking niet is toegestaan, bijvoorbeeld bij het sporten. Gezichtsbedekking zou wat mij betreft wel verboden moeten worden, tenzij met vergunning bijvoorbeeld bij ernstige verminking of zo.
Helemaal mee eens.

Verbod op alle gezichtsbedekking, maar verder de vrijheid om in je eigen tijd te dragen wat je wilt, zolang het binnen de wet is.
Werkgevers, instellingen, scholen e.d. moeten wat dit betreft zelf hun beleid mogen maken. Als zij geen hoofdbedekking toe willen staan, dan moet dat mogen. Wil je daar dan niet werken, naar school, whatever, dan zoek je naar een plek waar je je hoofdbedekking wel mag dragen.
  maandag 8 juni 2009 @ 10:26:29 #113
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_69819031
quote:
Op maandag 8 juni 2009 10:20 schreef buachaille het volgende:

[..]

Ben het met je eens, maar IK vind ze geen porem. Niet in Nederland. In een arabisch land vind ik het niet out of place, hier wel.

Edit:
By the way, ik vind sokken toch iets anders als hoofddoeken.
  maandag 8 juni 2009 @ 10:28:51 #114
177711 ThunderBitch
"You know I Can"
pi_69819096
Het ergste vind ik die "gereincarneerde" nederlandse blauwogige moslima's, die ineens als een pipo gaan rondlopen.
  maandag 8 juni 2009 @ 12:55:30 #115
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_69823169
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 19:15 schreef isogram het volgende:

De hoofddoek is trouwens NIET verplicht voor moslims, maar is een symbool van vrouwenonderdrukking dat uit de Arabische cultuur is overgewaaid.
Waarom is een hoofddoek een symbool van vrouwenonderdrukking? Omdat in sommige streken op deze aarde dames geacht worden een lichaamsdeel te bedekken waar mannen dat niet hoeven? Dan is een bikini-topje ook ' vrouwenonderdrukking'.
  maandag 8 juni 2009 @ 13:01:18 #116
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_69823322
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 21:16 schreef LENUS het volgende:

[..]

Een keppeltje is ook niet wenselijk en wat mij betreft een tulband of stip ook niet. Deze mensen moeten hun religie thuis laten of op een christelijke/islamitische/hindoe school gaan werken.
Mompelt iets over dat het verrijkend is voor een kind om in contact te komen met mensen die wellicht een andere manier van denken/leven hebben, dan de manier die het kind van huis uit mee krijgt.

Dat geldt ook voor een homoseksuele docent op een refo-school
  maandag 8 juni 2009 @ 13:02:37 #117
3542 Gia
User under construction
pi_69823351
quote:
Op maandag 8 juni 2009 12:55 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Waarom is een hoofddoek een symbool van vrouwenonderdrukking? Omdat in sommige streken op deze aarde dames geacht worden een lichaamsdeel te bedekken waar mannen dat niet hoeven? Dan is een bikini-topje ook ' vrouwenonderdrukking'.
Goeie vergelijking.
Er zijn plaatsen waar je wel topless mag recreëren. Als je dat wilt ga je daarnaar toe.
Er zijn plaatsen waar je wel een hoofddoek mag dragen. Als je dat wilt, ga je daarnaar toe.
  maandag 8 juni 2009 @ 13:05:34 #118
3542 Gia
User under construction
pi_69823438
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:01 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Mompelt iets over dat het verrijkend is voor een kind om in contact te komen met mensen die wellicht een andere manier van denken/leven hebben, dan de manier die het kind van huis uit mee krijgt.

Dat geldt ook voor een homoseksuele docent op een refo-school
Ik blijf erbij dat een school zelf moet weten wat ze wel en wat ze niet accepteren.

Geloof ook niet dat een islamitische school een openlijk homofiele leerkracht accepteert. Waarmee ik niet wil zeggen dat ik dat goedkeur.

Homofiel zijn is niet iets wat je thuis in de kast kunt laten liggen. Je kunt dat niet even afzetten, omdat je werkgever dat niet ziet zitten. Een hoofddoekje kan gewoon wel af.
  maandag 8 juni 2009 @ 13:05:57 #119
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_69823455
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:02 schreef Gia het volgende:

[..]

Goeie vergelijking.
Rr zijn plaatsen waar je wel topless mag recreëren. Als je dat wilt ga je daarnaar toe.
Er zijn plaatsen waar je wel een hoofddoek mag dragen. Als je dat wilt, ga je daarnaar toe.
Dat is mooi, zo' n moslima-uitlaat-plek. Wel een schepje meenemen!

Maar dan wordt het alleen toegestaan omdat het elders verboden is. En waarom zou het verboden moeten worden?
  maandag 8 juni 2009 @ 13:08:34 #120
3542 Gia
User under construction
pi_69823535
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:05 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Dat is mooi, zo' n moslima-uitlaat-plek. Wel een schepje meenemen!

Maar dan wordt het alleen toegestaan omdat het elders verboden is. En waarom zou het verboden moeten worden?
Hoeft geen algemeen verbod te komen. Alleen moeten werkgevers zelf mogen bepalen of ze bepaalde uiterlijkheden toestaan of niet. Als een werkgever geen Goth achter de kassa wil hebben, is dat zijn goed recht. Als een school geen hoofddoekje voor de klas wil hebben, is dat eveneens hun goed recht.

Wat maakt een hoofddoekje tot een uitzondering? Zo'n lap is niet heilig, niet verplicht, kan gewoon af. Ik snap de hele ophef iedere keer niet.

Zoek dan dus een werkgever of school waar het wel mag!
  maandag 8 juni 2009 @ 13:12:41 #121
206937 Rubber_Johnny
Groter is altijd beter!!
pi_69823639
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:08 schreef Gia het volgende:

Wat maakt een hoofddoekje tot een uitzondering? Zo'n lap is niet heilig, niet verplicht, kan gewoon af. Ik snap de hele ophef iedere keer niet.
Maar wat maakt die lap zo verkeerd en slecht.. dat sommige werkgevers hem zo graag willen verbieden?
pi_69823670
quote:
Op maandag 8 juni 2009 10:26 schreef ThunderBitch het volgende:

[..]

Ben het met je eens, maar IK vind ze geen porem. Niet in Nederland. In een arabisch land vind ik het niet out of place, hier wel.

Edit:
By the way, ik vind sokken toch iets anders als hoofddoeken.
Het past juist hier, met het oog op dat je gewoon zelf mag weten wat je doet.
Democratie en vrijheid enzo.

Dat het een porem is of niet is een andere discussie die gevoerd kan worden maar een verbod op landelijk gebied moeten we _zeker_ niet van spreken want dan kan er gewoon van alles verboden worden om van alles.

Waar ik wel een probleem mee heb is allesbedekkende kleding, bijvoorbeeld de burka.
Ik hoef het immers ook niet te proberen met een bivakmuts rond te lopen. Dan kan ik wel zeggen moet van god, maar daar heeft de politie terecht geen boodschap aan.
Dat moet voor een burka niet anders zijn, want anders zit je gewoon een tweedeling te creëren.
  maandag 8 juni 2009 @ 13:18:14 #123
3542 Gia
User under construction
pi_69823781
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:12 schreef Rubber_Johnny het volgende:

[..]

Maar wat maakt die lap zo verkeerd en slecht.. dat sommige werkgevers hem zo graag willen verbieden?
Hetzelfde als waarom gothic kleding niet wordt geaccepteerd. Of een hanekam, bijvoorbeeld.

Een werkgever mag een bepaalde dresscode handhaven. En als hoofddoekjes, hanekammen, bagwanhemden enz.... daar niet onder vallen, dan zijn die dus niet toegestaan. Heeft niks met verkeerd of slecht te maken.

Verder zijn er werkgevers genoeg die ze wel accepteren. De meeste supermarkten bijvoorbeeld.
Een toiletjuffrouw mag over het algemeen ook een hoofddoek dragen. Op veel Christelijke scholen mag het weer niet. Maar op islamitische weer wel.

Nogmaals, waarom mogen andere uitingen wel verboden worden door werkgevers en de hoofddoek niet?
pi_69823832
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:18 schreef Gia het volgende:

[..]

Hetzelfde als waarom gothic kleding niet wordt geaccepteerd. Of een hanekam, bijvoorbeeld.

Een werkgever mag een bepaalde dresscode handhaven. En als hoofddoekjes, hanekammen, bagwanhemden enz.... daar niet onder vallen, dan zijn die dus niet toegestaan. Heeft niks met verkeerd of slecht te maken.

Verder zijn er werkgevers genoeg die ze wel accepteren. De meeste supermarkten bijvoorbeeld.
Een toiletjuffrouw mag over het algemeen ook een hoofddoek dragen. Op veel Christelijke scholen mag het weer niet. Maar op islamitische weer wel.

Nogmaals, waarom mogen andere uitingen wel verboden worden door werkgevers en de hoofddoek niet?
Dit dus.
  maandag 8 juni 2009 @ 13:19:55 #125
3542 Gia
User under construction
pi_69823835
quote:
Op maandag 8 juni 2009 13:13 schreef McKillem het volgende:

[..]

Het past juist hier, met het oog op dat je gewoon zelf mag weten wat je doet.
Democratie en vrijheid enzo.

Dat het een porem is of niet is een andere discussie die gevoerd kan worden maar een verbod op landelijk gebied moeten we _zeker_ niet van spreken want dan kan er gewoon van alles verboden worden om van alles.

Waar ik wel een probleem mee heb is allesbedekkende kleding, bijvoorbeeld de burka.
Ik hoef het immers ook niet te proberen met een bivakmuts rond te lopen. Dan kan ik wel zeggen moet van god, maar daar heeft de politie terecht geen boodschap aan.
Dat moet voor een burka niet anders zijn, want anders zit je gewoon een tweedeling te creëren.
Klopt. Maar ook voor jou dan dezelfde vraag. Waarom zou een werkgever een hoofddoek niet mogen verbieden en een gothic outfit wel? We willen toch geen tweedeling!!

edit: je bent het er dus mee eens dat een werkgever het mag verbieden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')