Volgens mij horen paniek en zelfhaat er gewoon bijquote:Op donderdag 14 januari 2010 14:19 schreef Biancavia het volgende:
Voor wat mezelf betreft, ik zit nu weer in een fase waarin ik echt denk dat een flutboek wordt wat ik aan het produceren ben. Slecht geschreven en met een echt heel stom plot.
Maar daar moet ik me dan weer overheen zetten en mezelf beloven dat ik alles ga herschrijven en dat dat dan maar veeeeeel langer duurt dan ik had gewild.
Je zal zeggen, wat maakt dat uit, maar ik heb mezelf mijn 30e verjaardag als deadline gesteld. En voor die tijd wil ik het manuscript opgestuurd hebben en het liefst ook al een reactie hebben, of het écht niets is, of dat er misschien wel potentie in zit...
Ik zoek niet speciaal naar dingen die ik niet weet, ik zoek vooral naar dingen die mijn personages geloofwaardiger kunnen maken, in psychologisch opzicht. Eén van de personages is een femme fatale-achtige moeder die zich uit wanhoop om haar ongelukkige huwelijk begint te bekommeren om allerlei ongelukkige zielen - ze is een martelaar en een weldoenster in één. Later, als ze ernstig ziek wordt, neemt haar martelaarschap groteske vormen aan. Ik wil dan uitzoeken hoe dat komt. Iets met een katholieke achtergrond ligt voor de hand. Dus daar lees ik dan over. Over martelaars, katholieke meisjesscholen, schuld en boete, dat soort dingen. Zo'n vrouw kan niet geloofwaardig overkomen als haar gedrag niet logisch is; zoals heel veel mensen, grijpt zij terug naar het geloof als het er echt om begint te spannen. Ze weigert elke vorm van medicatie, waarom? Omdat ze een stoïcijnse, Christus-achtige vastberadenheid aan de dag legt, tenminste: zo lijkt het, maar in werkelijkheid is zij een vrouw die altijd gewend is geweest om sterk en onaantastbaar te zijn, en om voor ánderen - de 'zwakkeren' - te zorgen. Nu zij zelf verzorgd moet worden, kan zij geen hulp aanvaarden. Ze kan haar zwakte niet tonen. Het geloof (en vooral het martelaarschap: 'Nee, laat mij maar, ik wil niemand tot last zijn met mijn doodsstrijd') is in haar geval natuurlijk een mooi excuus; ze kan het hoofd hoog blijven houden. Maar ten koste van wat? Enzovoort. Van alle personages maak ik dit soort schetsjes. Met de omgeving doe ik dat ook. Het verhaal speelt zich af in een groot landhuis; ik zoek teksten over dat soort historische landhuizen en bekijk foto's etc.quote:Op donderdag 14 januari 2010 22:57 schreef p-etr-a het volgende:
Zo doe ik dat ook. Weet ik iets niet, dan hop, het internet op of de boeken in. Ik zou ook niet weten hoe je van tevoren kunt bepalen wat je allemaal moet weten. Volgens mij zou ik dan lukraak van alles uitprinten (informatie over een stad bijvoorbeeld) en pas later weer dáárin gaan zoeken.
Ja precies, vaak laat een enthousiaste redacteur een manuscript ook nog lezen aan de hoofdredacteur en/of de uitgever (zo ging het bij mijn manuscript), en dat kost allemaal extra tijd.quote:Ik moest ruim vijf maanden (!) wachten op een positieve reactie. Het kan dus wel, een uitgeverij kan allerlei redenen hebben om laat te reageren... geef de moed in elk geval niet op als je niet binnen een week een contract te pakken hebt.
Met 'niet kunnen schrijven' bedoel ik eigenlijk gewoon dat het geen Nederlands is. Niet eens spelfouten, maar zinnen die zo krom en onbegrijpelijk zijn dat het lijkt of iemand een Poolse tekst door de vertaalmachine heeft gehaald. Die mensen zien schrijven als een emotionele uiting, niet als een vak. Vreemd genoeg zijn dát meestal de mensen die zichzelf beschouwen als geweldige kunstenaarsquote:O, zo herkenbaar. Het ergste is nog als je leest - zoals nu ook in dit topic - dat heel veel mensen die niet kunnen schrijven, toch denken dat ze kunnen schrijven. Zie dan maar te geloven dat het niet over jou gaat... (Dat gaat het niet hoor Biancavia, dat gaat het echt niet.)
Dat is wellicht ook zo. Het laten liggen is ook heel belangrijk, dan kun je er veel objectiever naar kijken, en vallen dingen op, zoals iets wat je geschreven hebt en waarvan je dacht dat dat duidelijk was, maar als je het dan na een paar weken terugleest zie je dat het juist niet klopt.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 00:29 schreef Nadine26 het volgende:
Ik zou niet meteen gaan herschrijven. Eerst rustig doorwerken, en over een paar weken, als je vergeten bent wat je nu zo dwars zit, nog eens kijken. Best kans dat het dan meevalt. Bovendien is het fijner om een volledig manuscript (inclusief zwakke plekken en missers) te bewerken. Misschien blijkt het einde dat je nu hebt bedacht wel beter uit de verf te komen als je het begin verandert - dat soort dingen kun je beter doen in één definitieve herschrijfsessie. (Denk ik, hoor)
Mijn geboortedatum staat zelfs in mijn profiel!quote:Je 30e verjaardag is een geweldige deadlineDaar moet je je zeker aan houden! Kun je iets zeggen over de D-day datum... of wil je dat nog niet?
Oh echt, ik heb mezelf een paar dagen terug aangemeld op dat schrijvenonline forum (waar ik jou ook gespot heb trouwensquote:Op donderdag 14 januari 2010 22:57 schreef p-etr-a het volgende:
O, zo herkenbaar. Het ergste is nog als je leest - zoals nu ook in dit topic - dat heel veel mensen die niet kunnen schrijven, toch denken dat ze kunnen schrijven. Zie dan maar te geloven dat het niet over jou gaat... (Dat gaat het niet hoor Biancavia, dat gaat het echt niet.)
Iedere halvezool kan zich schrijver noemen (en zich daar aanmelden, vanzelfsprekend). Ergens is het maar goed dat deze mensen er zijn, zodat wanneer een uitgever kwaliteit ontvangt, het ook meteen opvalt, er extra uit springt.quote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:52 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Oh echt, ik heb mezelf een paar dagen terug aangemeld op dat schrijvenonline forum (waar ik jou ook gespot heb trouwens), en daar lees ik toch ook wel zulke tenenkrommende dingen dat dat alleen maar mijn eigen zelfvertrouwen weer vergroot.
En dan bedoel ik niet eens echt de stukjes die mensen daar laten 'proeflezen', maar de simpelheid van mensen die niet snappen dat hun manuscript is afgewezen, terwijl ze een compleet verkeerde uitgeverij voor hun genre hebben uitgekozen... En dan nog verontwaardigd zijn ook!
Ik ben het met je eens dat zij mooie debuten hebben, maar waarom jij niet? Vanwege de verkoopaantallen?quote:Op zaterdag 16 januari 2010 19:09 schreef wonderer het volgende:
Je gaat je met schrijvenonline wel heel snel heel goed voelen jaTot je dingen leest van Svea Ersson en Pia de Jong enzo die daar ook zijn begonnen en hele mooie debuten hebben en jij niet
En de aandacht die het krijgt, ja. Mijn doelgroep is gewoon kleiner en niet zo geinteresseerd in boeken, geloof ikquote:Op zondag 17 januari 2010 20:03 schreef p-etr-a het volgende:
[..]
Ik ben het met je eens dat zij mooie debuten hebben, maar waarom jij niet? Vanwege de verkoopaantallen?
Maar dat zegt toch verder niets over de kwaliteit van je boek. Het mijne loopt ook niet als een trein, maar ik krijg er goede reacties op van de mensen die het wel lezen. Dat vind ik belangrijk (waar ik niet mee wil zeggen dat ik niet stiekem hoop op meer verkoop).quote:Op zondag 17 januari 2010 21:49 schreef wonderer het volgende:
[..]
En de aandacht die het krijgt, ja. Mijn doelgroep is gewoon kleiner en niet zo geinteresseerd in boeken, geloof ik
Dit is inderdaad precies wat ik bedoel. Dingen moeten kloppen, vooral voor jezelf, anders kun je het niet goed opschrijven (of je schrijft het wel op, en dan loop je vast). Ik ben al iets langer bezig met dit boek - of in elk geval met het idee - en steeds liep ik vast (in de synopsis) op zo'n zelfde probleem als jij hierboven beschrijft: ik snapte niet waarom één van de personages deed wat zij deed. Toch vind ik dat één van de leukste dingen om te doen: een soort profiel maken, of een achtergrondverhaal (dat niet eens in het boek terecht hoeft te komen). Sterker: ik vind het uitzoeken en 'researchen' zo leuk, dat ik me inmiddels begin af te vragen of ik dáár niet beter mijn werk van kan makenquote:Op vrijdag 15 januari 2010 22:48 schreef Biancavia het volgende:
[..]
Dat is wellicht ook zo. Het laten liggen is ook heel belangrijk, dan kun je er veel objectiever naar kijken, en vallen dingen op, zoals iets wat je geschreven hebt en waarvan je dacht dat dat duidelijk was, maar als je het dan na een paar weken terugleest zie je dat het juist niet klopt.
Voor waar ik nu mee bezig ben hoef ik niet veel research te doen, het speelt allemaal in de huidige tijd en er komen weinig plekken in voor waar ik niets van weet.
Wat ik wel bijzonder vind is dat er tijdens het schrijven als vanzelf achtergronden ontstaan van de hoofdpersoon, alsof er puzzelstukjes in elkaar vallen.
Verder is het een niet ingewikkeld verhaal, er lopen geen verhaallijnen door elkaar heen en alles is chronologisch. Wel met flasbacks, maar alles vanuit één persoon.
Ik vind het knap dat je van tevoren al een compleet profiel van je hoofdpersoon gaat maken, met achtergronden, motieven enzovoort. Hoe is iemand opgegroeid en hoe komt iemand tot het doen van een daad.
Jeetje, daar zeg je me wat. Ik krijg ineens een idee om een stuk vanuit een andere invalshoek te gaan schrijven, vanuit degene 'die het gedaan heeft'!![]()
Eigenlijk denk ik dat dat zelfs nodig is, want ik zit nu écht op een punt waarop ik zelf niet eens snap waarom diegene doet wat hij doet... Als ik het al ongeloofwaardig vind, dan is dat voor een ander al helemaal niet!
Ja... ik heb weer iets om over na te denken!![]()
Ah!quote:Mijn geboortedatum staat zelfs in mijn profiel!
22 december van dit jaar kan ik mezelf geen twintiger meer noemen.
Nu word ik heel nieuwsgierig naar jouw doelgroepquote:Op zondag 17 januari 2010 21:49 schreef wonderer het volgende:
[..]
En de aandacht die het krijgt, ja. Mijn doelgroep is gewoon kleiner en niet zo geinteresseerd in boeken, geloof ik
Homo'squote:Op maandag 18 januari 2010 00:25 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Nu word ik heel nieuwsgierig naar jouw doelgroep![]()
En dat doe ik ook gewoon. Ik zit er niet echt mee, maar als ik dan zie hoe het bij anderen gaat, denk ik "ja, dat zou ook wel leuk zijn". Gewoon dat het wordt opgemerkt, weet je wel?quote:De rest moet je overlaten aan het toeval
Ik weet niet wat 'allies' zijn, maar homo's zijn toch geen doelgroep? Ik lees genoeg romans die door homo's (of lesbiënnes) zijn geschreven en ik vind het altijd erg herkenbaar - niet het homo-gedeelte, maar gewoon de relatieproblemen (bijvoorbeeld) of de persoonlijke beslommeringen. Een goed liefdesverhaal is een goed liefdesverhaal, anders zouden schrijvers als Doeschka Meijsing of Gerard Reve nooit bestsellers hebben geschreven.quote:
Juistquote:En dat doe ik ook gewoon. Ik zit er niet echt mee, maar als ik dan zie hoe het bij anderen gaat, denk ik "ja, dat zou ook wel leuk zijn". Gewoon dat het wordt opgemerkt, weet je wel?
Maar ik schrijf gewoon lekker verder, wat ik wil en hoe ik het wil, en daar haal ik ook veel voldoening uit. En wie weet, valt een van mijn boeken ooit ineens keihard op.
Hetero's die zich op een bepaalde manier verbonden voelen. "Geallieerden". En ik schrijf niet met die doelgroep in mijn achterhoofd of wat dan ook, maar door de onderwerpen en de uitwerking pikt de gemiddelde hetero het niet zo snel op. Misschien had ik meer kans gemaakt bij een "gewone" uitgeverij, dat het nu een labeltje heeft, net zoals dat boeken die door Christelijke uitgeverijen alleen in Christelijke kringen worden gelezen en dat atheisten er uit de buurt blijven, maar dat boeit me verder niet zo. Het heeft ook tijd nodig om door te dringen tot andere markten, lijkt me. Boeken van een chicklit uitgeverij hebben ook een bepaald publiek, of je daar nu echt voor schrijft of niet.quote:Op maandag 18 januari 2010 00:47 schreef Nadine26 het volgende:
[..]
Ik weet niet wat 'allies' zijn, maar homo's zijn toch geen doelgroep? Ik lees genoeg romans die door homo's (of lesbiënnes) zijn geschreven en ik vind het altijd erg herkenbaar - niet het homo-gedeelte, maar gewoon de relatieproblemen (bijvoorbeeld) of de persoonlijke beslommeringen. Een goed liefdesverhaal is een goed liefdesverhaal, anders zouden schrijvers als Doeschka Meijsing of Gerard Reve nooit bestsellers hebben geschreven.
[..]
Zo'n label is wel ingewikkeld, ja. Ik zou niet snel een roman kopen die afkomstig is van een specifieke homo-uitgeverij, zoals ik onlangs bijvoorbeeld ook heb besloten mijn roman niet te verkopen aan een specifieke vrouwenuitgeverij. Helemaal aan het eind van het traject waren er nog twee uitgeverijen over, die tegen elkaar bleven opbieden. Ik heb lang getwijfeld, vooral omdat het gesprek bij de vrouwenuitgeverij erg interessant was. Het bleek ook géén lesbische club te zijn, zoals ik had verwacht. De uitgeverij deed me een beetje denken aan de redactie van een vrouwentijdschrift: gezellig, sfeervol, en er werkten allemaal leuke vrouwen. Toch gaf dat label uiteindelijk de doorslag: ik snap het niet. Ik vind 'vrouwenliteratuur' geen genre, en het lijkt me zelfs beperkend en dom om te doen alsof dat wél zo is. Als koper beschouw ik zo'n etiket als een waarschuwing: 'Pas op, dit boek is niet bedoeld voor gewone mensen!'quote:Op maandag 18 januari 2010 00:58 schreef wonderer het volgende:
[..]
Hetero's die zich op een bepaalde manier verbonden voelen. "Geallieerden". En ik schrijf niet met die doelgroep in mijn achterhoofd of wat dan ook, maar door de onderwerpen en de uitwerking pikt de gemiddelde hetero het niet zo snel op. Misschien had ik meer kans gemaakt bij een "gewone" uitgeverij, dat het nu een labeltje heeft, net zoals dat boeken die door Christelijke uitgeverijen alleen in Christelijke kringen worden gelezen en dat atheisten er uit de buurt blijven, maar dat boeit me verder niet zo. Het heeft ook tijd nodig om door te dringen tot andere markten, lijkt me. Boeken van een chicklit uitgeverij hebben ook een bepaald publiek, of je daar nu echt voor schrijft of niet.
Artemis & Co, over die uitgeverij had ik hetquote:Op maandag 18 januari 2010 09:39 schreef p-etr-a het volgende:
Tegelijkertijd voelen de mensen die wél tot die doelgroep behoren - homo's, of vrouwen - zich wellicht eerder aangetrokken tot de boeken van deze uitgeverijen dan tot willekeurige boeken. Ik heb een paar prachtige romans gelezen van Artemis & Co, bijvoorbeeld, een uitgeverij die zich volgens mij ook vrouwenuitgeverij noemt. En ik geloof niet dat die romans alléén door vrouwen worden gelezen.
Ik denk dat het wel verstandig is om te kiezen voor een specifieke 'genre'-uitgeverij als je specifieke 'genre'-boeken schrijft, zoals bijvoorbeeld chicklit, non-fictie of kinderboeken. Dan is het alleen maar een voordeel dat je niet hoeft te concurreren - intern, dus - met andere genres. Lekker duidelijk. Maar 'homo-literatuur' vind ik een onzinnige benaming; ik heb het afgelopen jaar prachtige romans gelezen van Gaby Crince le Roy en Minke Douwesz, allebei lesbische schrijfsters met een lesbische thematiek, maar daar had ik tijdens het lezen helemaal geen last vanquote:Net zoals het boek van Micha ook wel door meer mensen wordt gelezen. Het is alleen allemaal nog wat klein, en dat komt door een gebrek aan marketingbudget en het minimale dat je als schrijver zelf kunt doen. Hier heb ik ook last van. De uitgeverij heeft een groot aantal boeken te verkopen en het mijne heeft, als debuut, geen prioriteit. Wat ik zelf voor elkaar krijg aan publiciteit is onvoldoende om groot te worden. Uiteindelijk komt het namelijk hier op neer: je moet in de boekhandel liggen. Als je dat eenmaal voor elkaar hebt, is het niet zo moeilijk meer. Dan sta je in een tijdschrift en zien mensen de volgende dag je boek liggen: o ja, dat wilde ik nog kopen. Zonder die zichtbaarheid in de boekhandel ben je snel vergeten. Mijn boek - en ook dat van jou, Micha - ligt waarschijnlijk in een zeer beperkt aantal boekhandels.
Na je debuut wordt het denk ik iets makkelijker omdat je eerste (tweede, derde) boek dan al in de bibliotheek ligt, meer mensen je naam kennen. Ik hoop althans dat het zal helpen. Maar stoppen met schrijven omdat het matig verkocht wordt, zal ik niet doen. Ik denk dat de uitgeverij het eerder zou opgeven dan ik.
Ja, ik vind het zelf ook een enorme mop. Ik krijg de credits en de manager heeft beloofd me in te schrijven bij Buma Stemra als de 'song' wordt goedgekeurd - maar dan moeten er eerst nog 'mensen die er verstand van hebben' naar kijken. En luisteren, natuurlijk. Ik heb het liedje dus doorgemaild. Nu maar afwachten of dit mijn cashcow wordtquote:Op vrijdag 22 januari 2010 15:34 schreef dvr het volgende:
Wat een mop zeg, dadelijk loopt half Nederland jouw songtekst mee te bleren. Krijg je ook echt de credits zodat je dadelijk helemaal binnenloopt (gauw inschrijven bij Buma-Stemra)?
Iets over een leuk kroegje in het havengebied? Een zeer eenzaam jongetje? Iets met een vader die teveel naar de fles grijpt?
Dat vertel ik nog welquote:Op vrijdag 22 januari 2010 18:02 schreef wonderer het volgende:
Ik ben nu wel erg benieuwd naar de zanger, omdat ik wel veel musicalsterren ken
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |