abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69699892
Zwaartekrachtsgolven kun je alleen meten door hun effect op 2 massa's. Door de rimpeling in de ruimtetijd zullen die 2 massa's tov elkaar gaan bewegen. Dit kun je met bijvoorbeeld interferometers bekijken. Maar omdat zwaartekracht zo ontzettend zwak is, zul je andere effecten moeten proberen uit te sluiten. En door de zwakte van zwaartekracht heb je het dan over verplaatsingen die veel kleiner zijn dan atoomschalen. Dat is de moeilijkheid.

In Leiden hebben ze volgens mij ook ergens een zwaartekrachtsdetector staan, maar als er een bus op een paar kilometer (oid) afstand langsrijdt dan is dat effect al belangrijk.
pi_69700072
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 13:46 schreef Haushofer het volgende:
Zwaartekrachtsgolven kun je alleen meten door hun effect op 2 massa's. Door de rimpeling in de ruimtetijd zullen die 2 massa's tov elkaar gaan bewegen. Dit kun je met bijvoorbeeld interferometers bekijken. Maar omdat zwaartekracht zo ontzettend zwak is, zul je andere effecten moeten proberen uit te sluiten. En door de zwakte van zwaartekracht heb je het dan over verplaatsingen die veel kleiner zijn dan atoomschalen. Dat is de moeilijkheid.

In Leiden hebben ze volgens mij ook ergens een zwaartekrachtsdetector staan, maar als er een bus op een paar kilometer (oid) afstand langsrijdt dan is dat effect al belangrijk.
Reageer hier dan even op, het lijkt me een duidelijke en haalbare test..
quote:
Je zou met dat apperaat de reactie snelheid tussen de meting en afstand kunnen vergelijken.
Als de zwaartekracht van de Zon opeens groter wordt omdat deze in lijn staat met de Zon. Dan zou dit apperaat daar op 2 manieren op kunnen reageren.

Als hij gelijktijdig reageert met de visuele waarnemeing van de Zon, dan heeft de zwaartekracht van de Zon ook 8 minuten nodig gehad om ons te bereiken.

Indien er eerst een reatie komt en het duurt nog 8 minuten voordat de Zon visueel in lijn staat, dan was de zwaartekracht hier eerder.

Mijn test is nu duidelijk denk ik?
Het efect van de Zon is natuurlijk een stuk groter dan een bus die voorbij komt. Desnoods sluiten we een gebied van 100km af om andere invloeden zoveel mogelijk uit te sluiten..
  donderdag 4 juni 2009 @ 14:02:34 #53
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_69700463
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 13:42 schreef chevere het volgende:

[..]

Volgens Haushover bestaat dit apperaat niet?
[..]
Dat apparaat meet ook geen zwaartekrachtsgolven. Er wordt een klein object in vaccuum laten vallen en op basis daarvan wordt de zwaartekracht berekend.
Géén kloon van tvlxd!
pi_69700638
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 14:02 schreef Montov het volgende:

[..]

Dat apparaat meet ook geen zwaartekrachtsgolven. Er wordt een klein object in vaccuum laten vallen en op basis daarvan wordt de zwaartekracht berekend.
Dat is een ander apperaat. Het apperaat waar ik het over hebt meet de daadwerkeilijke zwaartekracht die iets kan varieren door invloed van mensen, bussen en natuurlijk ook de planeten samen met de Zon.
  donderdag 4 juni 2009 @ 14:15:37 #55
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_69700899
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 14:07 schreef chevere het volgende:

[..]

Dat is een ander apperaat. Het apperaat waar ik het over hebt meet de daadwerkeilijke zwaartekracht die iets kan varieren door invloed van mensen, bussen en natuurlijk ook de planeten samen met de Zon.
Je hebt het toch over het apparaat wat ze bij Mythbusters gebruikten? Daar had ik het ook over.

Een vallend spiegeltje dus om de versnelling precies te berekenen. Dat is iets anders dan een directe waarneming van zwaartekrachtgolven.
Géén kloon van tvlxd!
pi_69701299
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 13:51 schreef chevere het volgende:

[..]

Reageer hier dan even op, het lijkt me een duidelijke en haalbare test..
[..]

Het efect van de Zon is natuurlijk een stuk groter dan een bus die voorbij komt. Desnoods sluiten we een gebied van 100km af om andere invloeden zoveel mogelijk uit te sluiten..
Ik snap niet wat je bedoelt met
quote:
Als de zwaartekracht van de Zon opeens groter wordt omdat deze in lijn staat met de Zon.
Voor de rest voel ik er eerlijk gezegd weinig voor om nog inhoudelijk op je in te gaan, nadat gisteren pijnlijk duidelijk werd hoe scheef en krom jij mijn berichtjes interpreteert. Er valt wat mij betreft niet normaal met je te communiceren, dat is me iig heel duidelijk geworden.
pi_69701394
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 14:27 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik snap niet wat je bedoelt met
[..]

Voor de rest voel ik er eerlijk gezegd weinig voor om nog inhoudelijk op je in te gaan, nadat gisteren pijnlijk duidelijk werd hoe scheef en krom jij mijn berichtjes interpreteert. Er valt wat mij betreft niet normaal met je te communiceren, dat is me iig heel duidelijk geworden.
De stand van de maan en de Zon hebben de meeste invloed op onze zwaartekracht wanneer ze in lijn staan met de aarde.
  donderdag 4 juni 2009 @ 14:51:04 #58
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_69702265
De zwaartekracht van de zon wordt niet opeens groter, en de stand van de zon heeft geen invloed op de zwaartekracht van de Aarde, maar dat is gewoon slorig geformuleerd door chevere Hij heeft het natuurlijk over het getijde-effect wat te meten is door zo'n zwaartekrachtmeter. En misschien is zo'n experiment al eens gedaan, of misschien zijn er diverse andere experimenten al geweest met dezelfde strekking.
Géén kloon van tvlxd!
pi_69736323
quote:
Op donderdag 4 juni 2009 14:51 schreef Montov het volgende:
De zwaartekracht van de zon wordt niet opeens groter, en de stand van de zon heeft geen invloed op de zwaartekracht van de Aarde, maar dat is gewoon slorig geformuleerd door chevere Hij heeft het natuurlijk over het getijde-effect wat te meten is door zo'n zwaartekrachtmeter. En misschien is zo'n experiment al eens gedaan, of misschien zijn er diverse andere experimenten al geweest met dezelfde strekking.
Verklaar jij dan even hoe het komt dat we zoiets als springvloed hebben? Dat heeft toch echt te maken met de invloed van de aantrekkingkracht van de Zon op aarde.

oke, ik noemde het de zwaartekracht van de Zon. Misschien was dat slordig van me..
pi_69737987
Nu wij het hier weer eens hebben over zwaartekracht en zwaartekrachtgolven heb ik een prangende vraag:
Is er ooit ondubbelzinnig ergens al een zwaartekrachtgolf aangetoond?
Mijn idee is dat als er ondanks alle hypergevoelige apparatuur er nooit een gemeten wordt dat dan de zwaartekrachtgolven niet bestaan.
pi_69738742
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 13:53 schreef Schonedal het volgende:
Nu wij het hier weer eens hebben over zwaartekracht en zwaartekrachtgolven heb ik een prangende vraag:
Mijn idee is dat als er ondanks alle hypergevoelige apparatuur er nooit een gemeten wordt dat dan de zwaartekrachtgolven niet bestaan.
Als je het topic doorleest zie je dat dat inderdaad nog niet is gemeten. Daar wordt aan gewerkt
pi_69738990
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 13:53 schreef Schonedal het volgende:
Ik denk dat zwaartekrachtgolven eigenlijk een soort electriciteit zijn.
Als we magnetische golven op de juiste manier rangschikken dan ontstaat er electriciteit.
Een dynamo doet in principe zoiets.

Je brengt 2 of meerdere magneten aan het draaien, en vervolgens ontstaat er een "bruikbare" spanning.
Dan blijft de vraag natuurlijk nog steeds, wat is de snelheid van magnetisme en/of zwaartekracht.

Mijn inziens zijn het 2 exact dezelfde krachten die zich op 2 manieren kunnen manifesteren.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 15:16:29 #63
61982 Pie.er
For your pleasure...
pi_69740873
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 14:22 schreef chevere het volgende:
Ik denk dat zwaartekrachtgolven eigenlijk een soort electriciteit zijn.
Als we magnetische golven op de juiste manier rangschikken dan ontstaat er electriciteit.
Een dynamo doet in principe zoiets.

Je brengt 2 of meerdere magneten aan het draaien, en vervolgens ontstaat er een "bruikbare" spanning.
Dan blijft de vraag natuurlijk nog steeds, wat is de snelheid van magnetisme en/of zwaartekracht.

Mijn inziens zijn het 2 exact dezelfde krachten die zich op 2 manieren kunnen manifesteren.
Ik denk dat zwaartekrachtgolven eigenlijk een soort smurf is.
Als we die smurfen achter elkaar zetten en de eerste omduwen, dan valt de rest ook om.
Bij domino gebeurt in principe zoiets.

Je zet 2 of meerdere dominosteentjes achter elkaar, en gooit de eerste om, en vervolgens onstaat er een "vallende" beweging. Dan blijft de vraag natuurlijk, wat is de snelheid van die val en/of zwaartekracht.

Wil iemand anders ook nog volstrekt ongefundeerd een vage theorie lanceren? Argumenten zijn nergens voor nodig, vage vergelijkingen zijn genoeg.
pi_69741101
Ik denk dat zwaartekrachtsgolven eigenlijk blikken Schultenbräu zijn. Als we die blikken achter elkaar zetten, en de eerste omduwen, dan valt de rest ook om.

Mijns inziens bestaat alles uit bier wat zich op verschillende manieren manifesteert.

Om ook nog wat zinnigs toe te voegen: mensen zijn al veel langer bezig met een link te leggen tussen zwaartekracht en elektromagnetisme. De eersten waren Kaluza en Klein in 1921: klik

Hun idee was eigenlijk om elektromagnetisme ook op te nemen in de geometrie van ruimtetijd. Daarvoor heb je wel extra vrijheidsgraden nodig. Dat kregen ze voor elkaar door 1 extra ruimtedimensie toe te voegen. De standaardprocedure om je bewegingsvergelijkingen te krijgen geeft je dan met een bepaalde keuze hoe je elektromagnetisme in je geometrie meeneemt precies je Einsteinvergelijkingen en Maxwellvergelijkingen. Einstein was hierover erg enthousaist, maar later bleken er toch wat nadelen aan de theorie te zitten.

Toch was het een mijlpaal: het was een serieuze poging tot unificatie, en het idee om extra dimensies in je theorie op te nemen was toendertijd erg exotisch.
pi_69741374
quote:
Om ook nog wat zinnigs toe te voegen: mensen zijn al veel langer bezig met een link te leggen tussen zwaartekracht en elektromagnetisme. De eersten waren Kaluza en Klein in 1921:
Ow, en als ik dat doe dan trek jij een vergelijking met bier? Je doet er werkelijk alles aan om een serieuse discussie te verstoren. Blijf dan gewoon weg uit "mijn" topic als je toch niet met me wil discuseren.
pi_69741771
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 15:31 schreef chevere het volgende:

[..]

Ow, en als ik dat doe dan trek jij een vergelijking met bier? Je doet er werkelijk alles aan om een serieuse discussie te verstoren. Blijf dan gewoon weg uit "mijn" topic als je toch niet met me wil discuseren.
Ik heb ook nog een theorie met salamiworst.
pi_69742355
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 15:41 schreef Haushofer het volgende:

[..]

Ik heb ook nog een theorie met salamiworst.
Op deze manier reageren en wel als een klein kind vragen of er nog gemodereerd wordt?
I rest my case, op jou zal ik nooit meer reageren. Misschien zijn er andere fokkers die nog wel interesse hebben in dicscussie's. Maar blijf jij maar lekker vanaf de zijlijn toekijken. En heb vooral veel plezier met jezelf. Doei.
pi_69743237
Nou ja, jij geeft 0 argumenten voor je idee, Pie.er doet hetzelfde wat jij doet, en ik geef nog een variant daarop. Het zijn alledrie gokjes zonder motivatie. Ik zie het verschil niet. Ik denk dat Pie.er dat duidelijk wou maken, en ik ben het daarmee wel eens. Dat was ook een reden dat ik vroeg naar moderatie, dat heb ik je al 3 keer uitgelegd.

Maar misschien heb jij het patent en alleenrecht op dit soort posts. Daar had ik nog niet over nagedacht. Maar ik vind het wel treffend dat je geïrriteerd raakt door een post zonder argumenten; je doet het zelf namelijk al weer een tijdje op precies dezelfde manier, maar jij meent het serieus.
pi_69743428
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 16:21 schreef Haushofer het volgende:
Nou ja, jij geeft 0 argumenten voor je idee, Pie.er doet hetzelfde wat jij doet, en ik geef nog een variant daarop. Het zijn alledrie gokjes zonder motivatie. Ik zie het verschil niet. Ik denk dat Pie.er dat duidelijk wou maken, en ik ben het daarmee wel eens. Dat was ook een reden dat ik vroeg naar moderatie, dat heb ik je al 3 keer uitgelegd.

Maar misschien heb jij het patent en alleenrecht op dit soort posts. Daar had ik nog niet over nagedacht. Maar ik vind het wel treffend dat je geïrriteerd raakt door een post zonder argumenten; je doet het zelf namelijk al weer een tijdje op precies dezelfde manier, maar jij meent het serieus.
  vrijdag 5 juni 2009 @ 16:35:09 #70
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_69743766
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 15:31 schreef chevere het volgende:

[..]

Ow, en als ik dat doe dan trek jij een vergelijking met bier?
Houd toch op. Je zat eerder al de stringtheorie te bekritiseren omdat ze 'in het wilde weg' extra dimensies moeten verzinnen om hun theorie werkend te krijgen, maar nu wil je opeens meeliften op serieus onderzoek waar een extra ruimtedimensie wordt gebruikt. En dat omdat je denkt dat jouw ongefunceerde overpeinzing wazig genoeg is om gelijkenissen te vertonen met het voorbeeld van Haushofer.
Géén kloon van tvlxd!
pi_69767720
quote:
Op vrijdag 5 juni 2009 16:35 schreef Montov het volgende:

[..]

Houd toch op. Je zat eerder al de stringtheorie te bekritiseren omdat ze 'in het wilde weg' extra dimensies moeten verzinnen om hun theorie werkend te krijgen, maar nu wil je opeens meeliften op serieus onderzoek waar een extra ruimtedimensie wordt gebruikt. En dat omdat je denkt dat jouw ongefunceerde overpeinzing wazig genoeg is om gelijkenissen te vertonen met het voorbeeld van Haushofer.
Ik hoef niet mee te ligften op serrieus onderzoek als ik hier een eenvoudige stelling probeer duidelijk te maken.

Ik vraag me gewoon af of iedereen begrijpt dat in onze 4 dimesionale wereld voor iedereen duikdeijk is dat alles wat bestaat zijn eigen plaats en tijd heeft.

Wiskundig doet men dit al. Maar relaiseerd ieder zich dat ook in het degelijk leven?

Als ik mij op een bepaald punt bevindt, wat mijn eigen heden is. Dan bevindt alles om mij heen zich op een andere tijd en plaats om mij heen.

Daar is verder niets exotisch aan. Het is een normale logica denk ik zo..
  zaterdag 6 juni 2009 @ 14:41:55 #73
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_69769461
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 13:37 schreef chevere het volgende:

[..]

Ik hoef niet mee te ligften op serrieus onderzoek als ik hier een eenvoudige stelling probeer duidelijk te maken.
Maar dat doe je wel! Ik reageer op de post waar je dat doet!
Géén kloon van tvlxd!
pi_69769565
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 14:41 schreef Montov het volgende:

[..]

Maar dat doe je wel! Ik reageer op de post waar je dat doet!
Als je over wetenschap een discussie voert, dan zul je inderdaad bepaalde ondervindingen niet zomaar uit kunnen schakelen.

De discussie gaat over de interpretatie van de gemeten gegevens. Die gegevens zal je toch echt in de discussie moeten gebruiken. Dat is niet meeliften. Ik ben op zoek naar het "break even point" in de discussie. Dus het punt waar de huidige wetenschap overgaat van bewezen feiten en hypotheses die deze feiten proberen te verklaren.
  zaterdag 6 juni 2009 @ 15:17:19 #75
65394 Montov
Dogmaticus Irritantus
pi_69770312
Whatever.
Géén kloon van tvlxd!
pi_69780996
Nu doe ik maar weer een poging om de discussie over zwaartekracht weer op de rails te krijgen.
We moeten elkaar hier niet gaan afkatten of eindeloos doorgaan met pietluttigheden.
Op verschillende plaatsen op aarde doet men verwoede pogingen met zeer kostbare apparatuur om zwaartekrachtgolven die in de ruimte ontstaan aan te tonen.
Tot nu toe zijn er nog geen gravitywaves ontdekt.
Wat nu?
Zijn de theoretische beschouwingen wel correct?
Of zijn de golven in principe niet aantoonbaar?
Mij lijkt de volgende proef vrij gemakkelijk uitvoerbaar:
Laat twee zware gewichten snel om elkaar heen draaien vlak bij een zwaartekrachtgolvendetector, wordt er ook maar iets gemeten dan bestaan die golven.
Is dit al eens geprobeerd?
  zondag 7 juni 2009 @ 01:51:38 #77
42569 xootje
Pathetique
pi_69785821
Nouja, soortvan. Het experiment waarmee Cavendish ooit de massa van de aarde bepaalde had daar wel iets van weg. Maar daarmee toon je (tenzij je bereid bent om nog een heleboel details te geven die je nu weggelaten hebt) hooguit het bestaan van zwaartekracht op zich aan, niet het bestaan van zwaartekrachtsgolven.
"Huh?" dacht hij nog net, voor hij zijn boek opensloeg.
pi_69792962
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 22:06 schreef Schonedal het volgende:
Nu doe ik maar weer een poging om de discussie over zwaartekracht weer op de rails te krijgen.
We moeten elkaar hier niet gaan afkatten of eindeloos doorgaan met pietluttigheden.
Op verschillende plaatsen op aarde doet men verwoede pogingen met zeer kostbare apparatuur om zwaartekrachtgolven die in de ruimte ontstaan aan te tonen.
Tot nu toe zijn er nog geen gravitywaves ontdekt.
Wat nu?
Laat twee zware gewichten snel om elkaar heen draaien vlak bij een zwaartekrachtgolvendetector, wordt er ook maar iets gemeten dan bestaan die golven.
Wat wil je nu precies meten?

Het is duidelijk dat alle massa's met elkaar in verbinding staan middels de zwaartekracht. De voortplantingssnelheid van die kracht is echter nog niet 100% zeker. Volgens sommige is deze gelijk aan de lichtsnelheid maar wer bestaan ook ideeen dat dit instantaan zou kunnen zijn.

Mijn inziens is dit heel eenvoudig te meten waarna je dus meteen weet wat de voortplantings snelheid van de zwaartekracht is. In feite zou je met een zeeer gevoelige weegschaal vrij snel kunnnen uitzoeken hoeveel invloed de Zon en maan hebben op de aardse zwaartekracht.

Als je daarbij een tijdsmeting maakt waarbij je het verschil in zwaartekracht op verschillende tijdstippen kunt waarnemen, dan kun je in principe de snelheid van de zwaartekracht meten.
pi_69800142
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 22:06 schreef Schonedal het volgende:
Zoals al eerder werd aangestipt: het probleem is dat die zwaartekrachtsgolven ontzettend moeilijk zijn te meten omdat zwaartekracht heel zwak is. Anders zou het allang gedaan zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')