abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69780996
Nu doe ik maar weer een poging om de discussie over zwaartekracht weer op de rails te krijgen.
We moeten elkaar hier niet gaan afkatten of eindeloos doorgaan met pietluttigheden.
Op verschillende plaatsen op aarde doet men verwoede pogingen met zeer kostbare apparatuur om zwaartekrachtgolven die in de ruimte ontstaan aan te tonen.
Tot nu toe zijn er nog geen gravitywaves ontdekt.
Wat nu?
Zijn de theoretische beschouwingen wel correct?
Of zijn de golven in principe niet aantoonbaar?
Mij lijkt de volgende proef vrij gemakkelijk uitvoerbaar:
Laat twee zware gewichten snel om elkaar heen draaien vlak bij een zwaartekrachtgolvendetector, wordt er ook maar iets gemeten dan bestaan die golven.
Is dit al eens geprobeerd?
  zondag 7 juni 2009 @ 01:51:38 #77
42569 xootje
Pathetique
pi_69785821
Nouja, soortvan. Het experiment waarmee Cavendish ooit de massa van de aarde bepaalde had daar wel iets van weg. Maar daarmee toon je (tenzij je bereid bent om nog een heleboel details te geven die je nu weggelaten hebt) hooguit het bestaan van zwaartekracht op zich aan, niet het bestaan van zwaartekrachtsgolven.
"Huh?" dacht hij nog net, voor hij zijn boek opensloeg.
pi_69792962
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 22:06 schreef Schonedal het volgende:
Nu doe ik maar weer een poging om de discussie over zwaartekracht weer op de rails te krijgen.
We moeten elkaar hier niet gaan afkatten of eindeloos doorgaan met pietluttigheden.
Op verschillende plaatsen op aarde doet men verwoede pogingen met zeer kostbare apparatuur om zwaartekrachtgolven die in de ruimte ontstaan aan te tonen.
Tot nu toe zijn er nog geen gravitywaves ontdekt.
Wat nu?
Laat twee zware gewichten snel om elkaar heen draaien vlak bij een zwaartekrachtgolvendetector, wordt er ook maar iets gemeten dan bestaan die golven.
Wat wil je nu precies meten?

Het is duidelijk dat alle massa's met elkaar in verbinding staan middels de zwaartekracht. De voortplantingssnelheid van die kracht is echter nog niet 100% zeker. Volgens sommige is deze gelijk aan de lichtsnelheid maar wer bestaan ook ideeen dat dit instantaan zou kunnen zijn.

Mijn inziens is dit heel eenvoudig te meten waarna je dus meteen weet wat de voortplantings snelheid van de zwaartekracht is. In feite zou je met een zeeer gevoelige weegschaal vrij snel kunnnen uitzoeken hoeveel invloed de Zon en maan hebben op de aardse zwaartekracht.

Als je daarbij een tijdsmeting maakt waarbij je het verschil in zwaartekracht op verschillende tijdstippen kunt waarnemen, dan kun je in principe de snelheid van de zwaartekracht meten.
pi_69800142
quote:
Op zaterdag 6 juni 2009 22:06 schreef Schonedal het volgende:
Zoals al eerder werd aangestipt: het probleem is dat die zwaartekrachtsgolven ontzettend moeilijk zijn te meten omdat zwaartekracht heel zwak is. Anders zou het allang gedaan zijn
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')