Damnquote:Nederlandse militair omgekomen
Bij een schietoefening in Duitsland is woensdagochtend een Nederlandse militair omgekomen.
Het incident had rond tien uur woensdagochtend plaats tijdens een schietoefening op de schietbaan van het NAVO-oefenterrein Bergen-Hohne, niet ver van Hanover en Bremen. De militair overleed ter plekke, aldus Defensie. Tijd om hem nog naar een ziekenhuis te brengen was er niet.
Commandant landstrijdkrachten, luitenant-generaal Rob Bertholee, liet vanuit Canada weten: „Mijn gedachten gaan in de eerste plaats uit naar zijn dierbaren. Mede namens al het personeel van de Koninklijke Landmacht wens ik hen veel sterkte bij het verwerken van dit tragische verlies.”
De Koninklijke Marechaussee en de Onderzoeksraad voor Veiligheid onderzoeken de toedracht. Soldaat Ahmadi is afkomstig van de 11de Luchtmobiele brigade. De marechaussee onderzoekt onder meer, zoals altijd bij incidenten, of nalatigheid dan wel verwijtbaar handelen heeft geleid tot het noodlottige incident.
Nee, ik las het net zo, incident tijdens een schietoefening.. dus zal wel een verband zijn iddquote:Op woensdag 3 juni 2009 16:41 schreef capricia het volgende:
Ik las het ook op nu.nl.
Het feit dat ze spreken over een 'het incident' voelt alsof hij niet overleden is aan een hartaanval. Eerder is hij doodgeschoten...of lees ik dat verkeerd?
en toch sterven er in veel westerse landen (waaronder NL) aljaren meer militairen tijdens oefeningen dan tijdens uitzendingenquote:Op woensdag 3 juni 2009 20:10 schreef capricia het volgende:
Zo zinloos om op die manier om het leven te komen...
Dat vind ik bizar, weet je dat.quote:Op woensdag 3 juni 2009 20:41 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
en toch sterven er in veel westerse landen (waaronder NL) aljaren meer militairen tijdens oefeningen dan tijdens uitzendingen
Nee, dat wist ik niet. Ben het er ook niet mee eens. Ongelukken zullen altijd blijven gebeuren in dit soort situaties. En hoe realistischer je traint hoe groter de kans is dat er iets mis gaat.quote:
oefening staat niet gelijk aan gestationeerd zijn in #quote:Op vrijdag 5 juni 2009 00:19 schreef FP128 het volgende:
Ik dacht dat er geen nederlandse troepen in Duitsland waren gestationeerd?
Zodat de familie het van defensie te horen krijgt en niet door een of andere ballenbek van rtl boulevardquote:Op vrijdag 5 juni 2009 07:08 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Waarom mag je niet bellen of SMS'en eigenlijk?
Een naar ongeluk lijkt me niet bepaald een staatsgeheim toch?
Duidelijkquote:Op vrijdag 5 juni 2009 07:21 schreef viezerdt het volgende:
[..]
Zodat de familie het van defensie te horen krijgt en niet door een of andere ballenbek van rtl boulevard
in Münster (Duitsland) zit een staf eenheid het Duits Nederlandse leger corps en een staf support bataljon. Dus er zitten wel degelijk nog Nederlandse militairen in het buitenlandquote:Op vrijdag 5 juni 2009 00:19 schreef FP128 het volgende:
Ik dacht dat er geen nederlandse troepen in Duitsland waren gestationeerd?
wachten op onderzoek als ik zo de edit leesquote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:22 schreef PLAE@ het volgende:
lol een mod hier gaat censuur plegen in naam van defensie?
Het moet niet triester worden
niets vreemds aan, dat is de code.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:22 schreef PLAE@ het volgende:
Niks censuur, PERSEC.quote:Op vrijdag 5 juni 2009 11:22 schreef PLAE@ het volgende:
quote:Op vrijdag 5 juni 2009 18:34 schreef cw2cu het volgende:
dit was mij verteld toen ik daar was, en dit mocht gewoon naar buiten gebracht worden en tegen familie en al worden verteld.
Die mensen van Echos (burgers dus) die wisten het ook allemaal.
Excuus als er iets staat wat niet mag.
ja, hij was van afghaanse afkomstquote:Op maandag 8 juni 2009 22:27 schreef sp3c het volgende:
ik las trouwens ergens dat hij in Afghanistan begraven gaat worden?
Ik speculeer niks.quote:Op maandag 8 juni 2009 22:33 schreef capricia het volgende:
Maar ook echt 3 of 4 kogels in zijn rug idd. Niet 1 of zo... Echt weird...
bron?quote:Op maandag 8 juni 2009 22:33 schreef capricia het volgende:
Las in de OP dat onderzocht wordt of er iets strafbaars gebeurt is. Komen dat soort onderzoeken eigenlijk wel in de openbaarheid? Of wordt alles binnen defensie gehouden in dit soort gevallen?
Want ik vind de informatievoorziening tot nu toe niet echt open te noemen.
De link naar het krantenartikeltje boven me van Wheelgunner...daar werd op gereageerd.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 15:38 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
bron?
Overigens zou het geweer op burst gestaan kunnen hebben
In jungles trainen ze soms ook met scherp , om terug trekken te oefenen bijvoorbeeld (dan houden ze het vuur erop)quote:Op dinsdag 9 juni 2009 20:28 schreef Booomer het volgende:
Maar hoe gebeurd zoiets dan? Je haalt het toch niet in je hoofd over een schietbaan te gaan lopen als er mensen aan het oefenen zijn???
Edit: Na reacties gelezen te hebben, weet ik dat het een schietbaan was waarop je patrouille kan lopen. Maar dan is ie dus door een collega doodgeschoten??
Dat kan je toch ook met losse flodders oefenen?quote:Op dinsdag 9 juni 2009 22:26 schreef Andyy het volgende:
[..]
In jungles trainen ze soms ook met scherp , om terug trekken te oefenen bijvoorbeeld (dan houden ze het vuur erop)
Ja maar je moet je ook afvragen wat je liever hebt. Levensechte trainingen met echte kogels waarbij doden (kunnen) vallen, of trainingen die ook zeer realistisch zijn met losse flodders o.i.d. waarbij geen doden vallen. Bij die laatste optie heb je ook nog eens het voordeel dat je de soldaat die in dat geval niet omkomt, een keer daadwerkelijk kan inzetten.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 22:34 schreef sp3c het volgende:
gebeurt ook wel hoor of van die leuke laser dingetjes
maar het is gewoon niet hetzelfde
levensechtquote:Op dinsdag 9 juni 2009 22:40 schreef Booomer het volgende:
[..]
Ja maar je moet je ook afvragen wat je liever hebt. Levensechte trainingen met echte kogels waarbij doden (kunnen) vallen, of trainingen die ook zeer realistisch zijn met losse flodders o.i.d. waarbij geen doden vallen. Bij die laatste optie heb je ook nog eens het voordeel dat je de soldaat die in dat geval niet omkomt, een keer daadwerkelijk kan inzetten.
Je kunt je afvragen of "zeer realistische" oefeningen waarbij iedereen weet dat er "slechts" met losse flodders geschoten wordt, realistisch is...quote:Op dinsdag 9 juni 2009 22:40 schreef Booomer het volgende:
[..]
Ja maar je moet je ook afvragen wat je liever hebt. Levensechte trainingen met echte kogels waarbij doden (kunnen) vallen, of trainingen die ook zeer realistisch zijn met losse flodders o.i.d. waarbij geen doden vallen. Bij die laatste optie heb je ook nog eens het voordeel dat je de soldaat die in dat geval niet omkomt, een keer daadwerkelijk kan inzetten.
het gebeurt beiden en het is beiden nodig om mensen voor te bereiden op wat ze tegen kunnen gaan komen op uitzendingquote:Op dinsdag 9 juni 2009 22:40 schreef Booomer het volgende:
[..]
Nou, als er met scherp geoefend wordt, in geweergroeps- of peletonsniveau wordt er niets maar dan ook echt niets aan het toeval overgelaten.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 22:40 schreef Booomer het volgende:
[..]
Ik heb op de nabijheidsbaan van de Harskamp wel eens een klapschijf van de buurman omgelegd. De safety gast die achter me liep vond het een reuze grap... Maar over 't algemeen is men met scherp bloedserieus. Een ongeluk zit in een klein hoekje en ondanks alle (strikte) veiligheidsmaatregels heb je nu eenmaal nooit 100% zekerheid.quote:Op woensdag 10 juni 2009 18:54 schreef cw2cu het volgende:
1 op 1 veiligheidsofficials? In de Amo met scherp idd.
Maar ik heb paraat altijd maar 1 baancommandant, 1 veiligheidsfunctionaris (en soms nog een functionaris die lekker in zijn torentje zit toe te kijken) en een CLS-er gezien achter ons.
En dat terwijl we dan op dit moment vaak groeps en soms peletonsaanvallen doen.
HUH? dat is dan bij ons zelfs op de Harskamp anders.quote:Op woensdag 10 juni 2009 00:16 schreef Rave_NL het volgende:
[..]
Nou, als er met scherp geoefend wordt, in geweergroeps- of peletonsniveau wordt er niets maar dan ook echt niets aan het toeval overgelaten.
Dekkingsvuur wordt dan op een onrealistische hoek al verlegd, en er zijn absurd veel veiligheidsofficials aanwezig (zelfs 1 op 1 in sommige gevallen) die alles in de gaten houden voor je, en dan ben jij er nog als grootste veiligheid.
Helaas, het blijft mensenwerk en in een risicoberoep als het onze wordt een fout genadeloos afgestraft, hoe treurig het dan ook is in dit, en elk ander geval.
Want met scherp oefenen is zeer belangrijk voor een operationele militair, en het zorgt ervoor dat alle reflexen max op scherp staan, omdat de marge voor fouten 0,0 is. En het is een mooi moment om te zien wat je aan je collega's hebt. Hoe zij erop reageren, etc.
Nogmaals, een dode valt niet goed te praten en zeker niet tijdens een oefening.
Nou het voorbeeld dat ik aanhaalde was dan ook mijn afgelopen keer, een nachtaanval door dichte begroeiïng, dus dat zal wel de reden zijn geweest...quote:Op woensdag 10 juni 2009 18:54 schreef cw2cu het volgende:
1 op 1 veiligheidsofficials? In de Amo met scherp idd.
Maar ik heb paraat altijd maar 1 baancommandant, 1 veiligheidsfunctionaris (en soms nog een functionaris die lekker in zijn torentje zit toe te kijken) en een CLS-er gezien achter ons.
En dat terwijl we dan op dit moment vaak groeps en soms peletonsaanvallen doen.
Helemaal geen 3 of 4 kogels in zijn rug, het was er gewoon 1.quote:Op maandag 8 juni 2009 22:33 schreef capricia het volgende:
Las in de OP dat onderzocht wordt of er iets strafbaars gebeurt is. Komen dat soort onderzoeken eigenlijk wel in de openbaarheid? Of wordt alles binnen defensie gehouden in dit soort gevallen?
Want ik vind de informatievoorziening tot nu toe niet echt open te noemen.
Het zal wel. Ik heb die info uit een krantenartikel:quote:Op donderdag 18 juni 2009 14:27 schreef reetveter het volgende:
[..]
Helemaal geen 3 of 4 kogels in zijn rug, het was er gewoon 1.
Mocht jij een betere bron hebben, dan verneem ik die graag.quote:Soldaat Tariq Ahmadi uit Echt is omgekomen door drie of vier kogels in zijn rug. Dat zeggen bronnen rondom de familie van de overleden soldaat.
BRON
Ik heb geen krantenartikel of wat dan ook. Ik ken die vent die schoot.quote:Op donderdag 18 juni 2009 14:49 schreef capricia het volgende:
[..]
Het zal wel. Ik heb die info uit een krantenartikel:
[..]
Mocht jij een betere bron hebben, dan verneem ik die graag.
Zal de situatie dan wel even uitleggenquote:Op donderdag 18 juni 2009 19:19 schreef ErwinRommel het volgende:
Daarbij, wat Rave_NL schreef, soms 1 op 1 een begeleider erbij?? Nou dat is bij mijn live-fire acties nog nooit gebeurd. Wellicht dat de Marns dat anders doen. Wij kregen enkel instructie en inspectie en de munitie werd uitgedeeld en gaan met die banaan. Hooguit was er 1 adjudant bij die de boel zat te monitoren plus 2 sergeanten. Dat was het dan wel.
Idem in Duitsland waar we dit ook deden.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |