abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69604082
Gister was ik een stukje fietsen. Ik fiets door een straat met een smalle stoep en er liep een groepje jochies op straat van een jaar of 8/9. Ze lopen dus over de autoweg, wat op zich niet raar is omdat de stoep op dat stuk heel smal is en de weg binnen een woonwijk valt. Omdat ik er niet langs kan, ring ik met mijn bel. Eén jongen gaat opzij en ik fiets langs het groepje. Op het moment dat ik langs fiets, beginnen die jongens schopbewegingen te maken en te schelden.

Nuja, ik maak veel rare dingen mee in deze wijk, dus ik kan wel tegen een stootje. Maar wat als ze mijn fiets wel hadden geraakt? Of me van mijn fiets hadden getrokken (niet dat dat er in zat op dat moment, maar stél)?

Hoe ver mag je dan gaan? Ik denk dat ik van kwaadheid zo'n jochie een keiharde klap verkoop, maar ik weet niet hoe 'slim' dat is, maatschappelijk gezien? Hoe ver mag je gaan tegen asociale jochies van een jaar of 8 die dit soort dingen heel de dag flikken?
  maandag 1 juni 2009 @ 15:36:13 #2
136780 Nosh
hurpdurp
pi_69604149
- doe normaal of reageer gewoon niet

[ Bericht 100% gewijzigd door RockabeIIa op 01-06-2009 15:53:43 ]
º¤ø„¸Hardcore ¸„ø¤º°
„ø¤º°¨UNITED!!``°º¤
from albania.
  maandag 1 juni 2009 @ 15:36:20 #3
247052 HeldenHart
Moed der wanhoop!
pi_69604155
Ik zou zeggen een flinke tik met de vlakke hand tegen de wang.
Richt je geen echte schade mee aan, maar komt wel lekker aan + lekkere schrikreactie.
Heul erg anti-heul!
  maandag 1 juni 2009 @ 15:37:01 #4
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69604176
je mag ze best eventjes vastpakken om ze wat duidelijk te maken.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
  maandag 1 juni 2009 @ 15:38:10 #5
107631 Pikhoofd
What's in a name?
pi_69604214
Waterboarding. Geen zichtbare schade, geen bewijs. Anders gaat het van kwaad tot erger, als ze denken vanalles te kunnen maken zonder consequenties.
  maandag 1 juni 2009 @ 15:38:39 #6
54884 Yi-Long
Snorloze Zeiksnor
pi_69604226
-

[ Bericht 99% gewijzigd door RockabeIIa op 05-06-2009 20:30:39 ]
pi_69604252
-

[ Bericht 100% gewijzigd door RockabeIIa op 05-06-2009 20:33:45 ]
pi_69604262
Dan pak je zo'n kereltje bij de hand en ga je samen z'n ouders opzoeken. Het kereltje zal waarschijnlijk hard genoeg schrikken van zo'n actie dat ie zonder tegenstribbelen vertelt waar z'n ouders zijn. Of hij gaat zo hard schreeuwen dat z'n ouders vanzelf komen kijken wat er aan de hand is.
  Moderator maandag 1 juni 2009 @ 15:39:46 #9
18653 crew  D.
pi_69604268
Ik denk dat ze doodmaken te ver gaat
  Moderator maandag 1 juni 2009 @ 15:40:29 #10
18653 crew  D.
pi_69604284
quote:
Op maandag 1 juni 2009 15:39 schreef Antaresje het volgende:
Dan pak je zo'n kereltje bij de hand en ga je samen z'n ouders opzoeken. Het kereltje zal waarschijnlijk hard genoeg schrikken van zo'n actie dat ie zonder tegenstribbelen vertelt waar z'n ouders zijn. Of hij gaat zo hard schreeuwen dat z'n ouders vanzelf komen kijken wat er aan de hand is.
Ouders van dat soort kinderen zijn vaak zelf 'tuig'
  maandag 1 juni 2009 @ 15:41:09 #11
210577 GauloisesB.
The best a man can get
pi_69604318
quote:
Op maandag 1 juni 2009 15:36 schreef HeldenHart het volgende:
Ik zou zeggen een flinke tik met de vlakke hand tegen de wang.
Richt je geen echte schade mee aan, maar komt wel lekker aan + lekkere schrikreactie.
Juist, dat. Ze vooral laten schrikken, hoeft niet eens geweld aan te pas te komen. Als ze maar denken "wow, wtf, mamaaaaaaaa!!"
Op woensdag 16 juli 2008 @ 22:17 schreef okidokie het volgende:
Deze GauloisesB. moet heel erg snel op Fok! geweerd worden met zijn uiterst treurige berichten.
pi_69604335
Het gaat hier om een prachtwijk met kansjongeren? Dan gewoon een goede harde schop uitdelen en wegwezen voor de familie eraan komt
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
pi_69604362
Ik kreeg laatst in de auto de middelvinger van een 5- misschien 6-jarig knaapje dat ik, doordat hij op z'n fietsje de binnenbocht nam, bijna op de motorkap had. Eén blok verderop kwam-ie me weer tegen. Pets op z'n achterhoofd heeft-ie gekregen.
pi_69604481
quote:
Op maandag 1 juni 2009 15:40 schreef D. het volgende:

[..]

Ouders van dat soort kinderen zijn vaak zelf 'tuig'
Ja en? Moet je dan maar een 8 jarig kind een klap geven omdat je te schijterig bent om iets tegen z'n ouders te zeggen? Als je bang bent voor z'n ouders, doe dan niks of kies een andere route en accepteer dat je een angsthaas bent.
  maandag 1 juni 2009 @ 15:47:47 #15
210577 GauloisesB.
The best a man can get
pi_69604520
Om nog ff terug te komen op dat laten schrikken:
Van de week ergerde ik me de tyfus aan een stuk kansloos Turks tuig. Jaar of 11. Het is toch algemeen bekend dat je bij een zebrapad alleen voor voetgangers hoeft te stoppen. Mensen OP een fiets moeten gewoon wachten tot er geen auto meer komt.
Turkse jochie dacht daar anders over. Ik rij gewoon door, op het allerlaatste moment ging ie vol in de ankers. Verstandig van 'm.

10 minuten later kom ik 'm weer tegen. De weg is 1 geheel, maar 2 rijrichtingen. Hij reed in tegengestelde richting, en 't was redelijk rustig. Dus ik stuur de auto steeds een beetje meer naar links bij. Als ik het jochie nader stuur ik extra scherp zijn richting op en geef wat loos gas (auto in zn vrij).

Ruim op tijd stuur je natuurlijk weer terug, maar hij schrikt wel.

Resultaat: niemand gewond, geen geweld gebruikt. Effect: jochie schrikt zich de pleuris en stopt voortaan gewoon voor een zebrapad. Hoop ik.
Deze GauloisesB. moet heel erg snel op Fok! geweerd worden met zijn uiterst treurige berichten.
  Moderator maandag 1 juni 2009 @ 15:50:03 #16
18653 crew  D.
pi_69604574
quote:
Op maandag 1 juni 2009 15:45 schreef Antaresje het volgende:

[..]

Ja en? Moet je dan maar een 8 jarig kind een klap geven omdat je te schijterig bent om iets tegen z'n ouders te zeggen? Als je bang bent voor z'n ouders, doe dan niks of kies een andere route en accepteer dat je een angsthaas bent.
Dat kind is vervelend, dus dat kind hoort straf te krijgen.

Bij de ouders 'klikken' is zinloos, die lachen je gewoon uit. Angsthaas zijn heeft er niets mee te maken.
  maandag 1 juni 2009 @ 15:50:11 #17
107631 Pikhoofd
What's in a name?
pi_69604577
GauloisesB, alsof hij het verband tussen die twee dingen ziet. Hij denkt gewoon "wat een gestoorde mensen zijn er op de weg. Kut hollanders, ik ga radicaliseren".
pi_69604617
quote:
Op maandag 1 juni 2009 15:50 schreef Pikhoofd het volgende:
GauloisesB, alsof hij het verband tussen die twee dingen ziet. Hij denkt gewoon "wat een gestoorde mensen zijn er op de weg. Kut hollanders, ik ga radicaliseren".
"I'm the master of low expectations." George W. Bush, aboard Air Force One, June 4, 2003
pi_69604638
quote:
Op maandag 1 juni 2009 15:47 schreef GauloisesB. het volgende:
Om nog ff terug te komen op dat laten schrikken:
Van de week ergerde ik me de tyfus aan een stuk kansloos Turks tuig. Jaar of 11. Het is toch algemeen bekend dat je bij een zebrapad alleen voor voetgangers hoeft te stoppen. Mensen OP een fiets moeten gewoon wachten tot er geen auto meer komt.
Turkse jochie dacht daar anders over. Ik rij gewoon door, op het allerlaatste moment ging ie vol in de ankers. Verstandig van 'm.

10 minuten later kom ik 'm weer tegen. De weg is 1 geheel, maar 2 rijrichtingen. Hij reed in tegengestelde richting, en 't was redelijk rustig. Dus ik stuur de auto steeds een beetje meer naar links bij. Als ik het jochie nader stuur ik extra scherp zijn richting op en geef wat loos gas (auto in zn vrij).

Ruim op tijd stuur je natuurlijk weer terug, maar hij schrikt wel.

Resultaat: niemand gewond, geen geweld gebruikt. Effect: jochie schrikt zich de pleuris en stopt voortaan gewoon voor een zebrapad. Hoop ik.

sorry, maar dit vind ik echt te triest voor woorden

heb je wel eens in de stad (of überhaupt een stukje) gefietst? hoe ongelooflijk lastig het is om in te schatten of iemand stopt voor een zebra of niet? je moet op een beetje stukje fietsen toch al snel zo'n 10 keer oversteken, moet je dan elke keer maar afwachten of een auto stopt of niet?

Als dit mij was overkomen, was gegarandeerd je rechtervoorlicht aan diggelen. Asociale automobilisten die denken dat fietsers schietschijven zijn
  maandag 1 juni 2009 @ 15:55:12 #20
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69604683
quote:
Op maandag 1 juni 2009 15:52 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

heb je wel eens in de stad (of überhaupt een stukje) gefietst? hoe ongelooflijk lastig het is om in te schatten of iemand stopt voor een zebra of niet? je moet op een beetje stukje fietsen toch al snel zo'n 10 keer oversteken, moet je dan elke keer maar afwachten of een auto stopt of niet?

Als dit mij was overkomen, was gegarandeerd je rechtervoorlicht aan diggelen. Asociale automobilisten die denken dat fietsers schietschijven zijn
dit. GauloisesB je bent echt een randdebiel.
't logo goudgeel, oppervlag in kersenrood; symbool van de strijd tegen een systeem dat je hersens doodt.
pi_69604696
quote:

Asociale automobilisten die denken dat fietsers schietschijven zijn
Ik ben ook niet zo gecharmeerd van mensen die hun auto gebruiken om andere mensen te laten schrikken. Dat kan heel vervelend aflopen.
pi_69604766
quote:
Op maandag 1 juni 2009 15:50 schreef D. het volgende:

[..]

Bij de ouders 'klikken' is zinloos, die lachen je gewoon uit. Angsthaas zijn heeft er niets mee te maken.
Dat heeft niks met klikken te maken, maar met de verantwoordelijkheid neerleggen waar ze hoort. Als je dat niet wilt, kunt of durft, moet je verder niet klagen.

Al die helden die 8 jarige jongetjes durven te slaan, klem te rijden of anderszins de stuipen op lijf durven te jagen maar vervolgens zeven kleuren stront schijten als ze een volwassen gesprek aan moeten gaan met de ouders
pi_69604817
quote:
Op maandag 1 juni 2009 15:58 schreef Antaresje het volgende:

[..]

Dat heeft niks met klikken te maken, maar met de verantwoordelijkheid neerleggen waar ze hoort. Als je dat niet wilt, kunt of durft, moet je verder niet klagen.

Al die helden die 8 jarige jongetjes durven te slaan, klem te rijden of anderszins de stuipen op lijf durven te jagen maar vervolgens zeven kleuren stront schijten als ze een volwassen gesprek aan moeten gaan met de ouders

maar als je geen tijd hebt op dat moment om naar de ouders te gaan?
  maandag 1 juni 2009 @ 16:00:25 #24
210577 GauloisesB.
The best a man can get
pi_69604841
quote:

[..]

Ik durf te zeggen dat ik echt heel veel rekening houd met fietsers in het verkeer. Maar een jochie van 11, duidelijk een type is dat de hele dag op straat hangt, dat met een slakkengangetje over het voetpad rijdt, kan al ver van tevoren zien dat ik nader en geen gas terugneem.

En daar komt bij: dit gebeurde in een dorpje, waar het helemaal niet zo hectisch is op de weg.

Ooit gehoord van 'geen voorrang nemen'? Dat was hij duidelijk wel van plan. Als hij niet had had geremd, had ik het wel gedaan. Ik ga niet expres iemand aanrijden, en zeker geen kind. Ik neem daar ook geen enkel risico in. Maar volgens mijn inschattingen had ik nog genoeg tijd en ruimte om op tijd te kunnen remmen, voor het geval hij niet had geremd.
pi_69604868
quote:

[..]

http://www.ad.nl/groeneha(...)der_aangehouden.html

sommige 8 jarige jongetjes zijn niet zo zielig als jij zou willen
  Moderator maandag 1 juni 2009 @ 16:01:33 #26
18653 crew  D.
pi_69604871
quote:

[..]

Lezen is moeilijk he?
  maandag 1 juni 2009 @ 16:02:40 #27
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_69604901
quote:
Op maandag 1 juni 2009 15:50 schreef D. het volgende:

[..]

Jij bepaalt die straf niet.
Als iemand met een serieuze klacht over mijn kinderen hier aan de deur zou staan zou ik diegene bedanken en met gepaste straf proberen te voorkomen dat iets dergelijks weer zou gebeuren.
Als mijn kind door een andere volwassene lijfelijk gestraft zou zijn en diegene zou aan mijn deur komen dan kon ik nog wel es heel raar uit de bocht vliegen. Uit soort van schrikreactie een schop op klap geven is dan ook weer heel anders dan doelgericht afstraffen... Dat pik ik nl niet.
I'm so glamourous I piss glitter!
  Moderator maandag 1 juni 2009 @ 16:05:48 #28
18653 crew  D.
pi_69604972
quote:
Op maandag 1 juni 2009 16:02 schreef RockabeIIa het volgende:

[..]

Als iemand met een serieuze klacht over mijn kinderen hier aan de deur zou staan zou ik diegene bedanken en met gepaste straf proberen te voorkomen dat iets dergelijks weer zou gebeuren.
Als mijn kind door een andere volwassene lijfelijk gestraft zou zijn en diegene zou aan mijn deur komen dan kon ik nog wel es heel raar uit de bocht vliegen. Uit soort van schrikreactie een schop op klap geven is dan ook weer heel anders dan doelgericht afstraffen... Dat pik ik nl niet.
Ik neem aan dat men na een lijflijke straf niet meer aan de deur komt
pi_69604992
quote:

[..]

(gave link in je onderschrift, gefeliciteerd!)

op zich geef ik je helemaal gelijk, maar als het erger was geweest dan schelden en ik echt van mijn fiets was getrokken of was geschopt, dan weet ik niet of ik zo rustig was gebleven om met 1 van die kinderen naar de ouders te gaan... maar voor volgende keer vind ik het een betere dan er maar direct op los beuken
pi_69605011
quote:

[..]

Als ik kinderen zou hebben zouden die geen middelvingers opsteken naar volwassenen. Zouden ze dat wel doen zou ik er niet vreemd van opkijken als een volwassene daar op dat moment gepast correctief op reageert.
  maandag 1 juni 2009 @ 16:10:35 #31
210577 GauloisesB.
The best a man can get
pi_69605099
quote:

[..]

Op het moment dat een kind zo reageert naar een volwassene, doet ie dat natuurlijk alleen als papa en mama er niet bij zijn.
Ik denk dat het wel goed zou zijn dat, als diegene aan de deur komt, je gaat praten met diegene en je kind erbij. En laat het kind maar het woord doen.

Dan krijgt het kind het idee dat ie op het matje geroepen wordt en zijn stupide gedrag moet verantwoorden. En hij/zij moet verplicht de confrontatie aan met de volwassene, maar dit keer in een heel andere setting (eigen huis, waar ouders bij zijn, etc.).

Kan dat niet effectief zijn?
pi_69605107
quote:
Op maandag 1 juni 2009 15:55 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Ik ben ook niet zo gecharmeerd van mensen die hun auto gebruiken om andere mensen te laten schrikken. Dat kan heel vervelend aflopen.
Inderdaad. Vooral voor die mensen als ze het lef hebben om te stoppen. Nog vóór ze de deur open hebben sta ik ernaast, komt zijn kop boven het portier uit ram ik met mijn volle gewicht deze weer dicht. En dan nog een paar flinke schoppen na.

En nee, geen grote bek maar uit ervaring weet ik dat dat het beste werkt (waar ik woon dan iig)
A smell can bring you back in memory so hard, it hurts.
-
Ik was een kind hoe kon ik weten - dat het voorgoed voorbij zou gaan...
-
  maandag 1 juni 2009 @ 16:12:15 #33
241597 FunkyHomosapien
de macht, de mat.
pi_69605148
quote:
Op maandag 1 juni 2009 16:10 schreef SadKingBilly het volgende:

[..]

Inderdaad. Vooral voor die mensen als ze het lef hebben om te stoppen. Nog vóór ze de deur open hebben sta ik ernaast, komt zijn kop boven het portier uit ram ik met mijn volle gewicht deze weer dicht. En dan nog een paar flinke schoppen na.

En nee, geen grote bek maar uit ervaring weet ik dat dat het beste werkt (waar ik woon dan iig)
wat is het verhaal achter dit?
pi_69605163
quote:
Op maandag 1 juni 2009 16:10 schreef SadKingBilly het volgende:

[..]

Jij bent niet helemaal lekker
  maandag 1 juni 2009 @ 16:13:31 #35
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_69605187
quote:
Op maandag 1 juni 2009 16:10 schreef GauloisesB. het volgende:

[..]

Op het moment dat een kind zo reageert naar een volwassene, doet ie dat natuurlijk alleen als papa en mama er niet bij zijn.
Ik denk dat het wel goed zou zijn dat, als diegene aan de deur komt, je gaat praten met diegene en je kind erbij. En laat het kind maar het woord doen.

Dan krijgt het kind het idee dat ie op het matje geroepen wordt en zijn stupide gedrag moet verantwoorden. En hij/zij moet verplicht de confrontatie aan met de volwassene, maar dit keer in een heel andere setting (eigen huis, waar ouders bij zijn, etc.).

Dat werkte vroeger bij mij ook wel Had je iets gedaan en dan mocht je je excuses gaan aanbieden en uitleggen waarom je het had gedaan... en daarna altijd de priceless woorden van je ouders: "Nee, we zijn niet heel boos hoor, wel heel teleurgesteld"
Half bezopen is weggegooid geld.
  Moderator maandag 1 juni 2009 @ 16:14:40 #36
18653 crew  D.
pi_69605218
quote:
Op maandag 1 juni 2009 16:12 schreef FunkyHomosapien het volgende:

[..]

wat is het verhaal achter dit?
Ik gok een IQ van 73
pi_69605228
quote:
Op maandag 1 juni 2009 16:10 schreef GauloisesB. het volgende:

[..]

ik ben alleen bang dat het kind zijn ouders niet thuis zijn, of dat hij wegrent (je kunt hem tenslotte niet heel de tijd aan zijn arm vast blijven houden), of je naar het verkeerde huis begeleid, of (als het een vervelend maar slim jochie is) zegt dat hij ergens ver weg woont...
pi_69605302
Ah, nuttig, laatst vond een groepje met water spelende kinderen het heel grappig om de tuinslang even op mij te richten, ik wou bijna iets doen maar wist ook niet wat...
Op vrijdag 4 november 2011 09:39 schreef Blik het volgende:
"Sinds wanneer is maart de derde maand van het jaar?"
61% van alle statistieken zijn nutteloos.
Vind je dat ik een internet verdien? Klik hier!
  maandag 1 juni 2009 @ 16:28:35 #39
210577 GauloisesB.
The best a man can get
pi_69605607
quote:
Op maandag 1 juni 2009 16:18 schreef delano.888 het volgende:
Ah, nuttig, laatst vond een groepje met water spelende kinderen het heel grappig om de tuinslang even op mij te richten, ik wou bijna iets doen maar wist ook niet wat...
Die verborgen tvp
  maandag 1 juni 2009 @ 16:28:38 #40
190853 RockabeIIa
pi_69605609
Mensen die denken dat hun kind heilig is en niks uitvreet
Ik probeer onze knul echt wel normen en waarden mee te geven maar ik weet dat sommige kinderen ver gaan met hun grenzen verkennen. Ik ga er niet bij voorbaat van uit dat de onze dat heus niet gaat doen iig.
  maandag 1 juni 2009 @ 16:33:58 #41
190853 RockabeIIa
pi_69605780
En bij een strucureel vervelend groepje kinderen wil een jeugd- of wijkagent wel eens een uitkomst bieden
pi_69605988
quote:
Op maandag 1 juni 2009 16:28 schreef RockabeIIa het volgende:
Ik probeer onze knul echt wel normen en waarden mee te geven maar ik weet dat sommige kinderen ver gaan met hun grenzen verkennen. Ik ga er niet bij voorbaat van uit dat de onze dat heus niet gaat doen iig.
Om als voorbeeld maar even de mogelijkheid van verkeerde vriendjes op te rakelen. Mijn zeer verlegen 6-jarige heeft dus een "vriendje" dat met stenen naar auto's en met glas naar mensen gooit, om maar es een paar highlights op te sommen. Je gaat dus echt door de grond als je hoort dat je kind daar bij stond en meneer heeft daarvoor flink straf gekregen. Inmiddels zijn we zover dat hij zelf weggaat als dat jong m aanspoort tot dingen die niet mogen. De laatste keer heeft het rotzakje mijn zoontje toen een paar klappen verkocht, hij was immers niet meer nuttig als mededader en de vriendschap lijkt nu over en dat blijft wmb ook zo.

En nu ga ik even heel hard afkloppen want je weet het nooit met piraten, misschien jat ie morgen iemand tuinkabouter, weet ik veel
If you have a problem, if no-one else can help, and if you can find them, maybe you can hire the A-Team
pi_69608110
Ik heb laatst een snotjoch van een jaar of 10 een tikkie tegen zijn achterhoofd gegeven omdat ie een vis doodsloeg op het water, moedwillig en er dan om lachen. Die had ie net gevangen. Zelf kwam hij met de verklaring dat hij de vis niet van het haakje durfde te halen. Ga dan niet vissen

misschien had ik het anders aan moeten pakken maar de schrik zat er iig wel goed in.
pi_69609122
quote:
Op maandag 1 juni 2009 16:28 schreef RockabeIIa het volgende:
Grenzen verkennen hoort er bij. Een kind wat ongestraft wegkomt met wangedrag leert niet waar de grens ligt.
  maandag 1 juni 2009 @ 18:44:03 #45
20103 FoXje
opgezegd@fok.nl
pi_69609454
Als je met zo'n kind naar de ouders gaat, slaat die vader (of moeder) je wel inelkaar.
opgezegd@fok.nl
pi_69609511
quote:
Op maandag 1 juni 2009 18:44 schreef FoXje het volgende:
Als je met zo'n kind naar de ouders gaat, slaat die vader (of moeder) je wel inelkaar.
De kinderen hier in de buurt zijn zo bijdehand dat ze moord en brand schreeuwen als je ze aan de arm mee wil nemen. "Help! Die pedo wil me verkrachten."
  maandag 1 juni 2009 @ 18:46:31 #47
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_69609545
Slaan. Punt uit.

Als pappa dan boos wordt kan die er ook een paar krijgen, maar dan écht hard. Moet je je kind maar opvoeden.
Intelligent, but fucked up.
pi_69609628
quote:
Op maandag 1 juni 2009 18:45 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

De kinderen hier in de buurt zijn zo bijdehand dat ze moord en brand schreeuwen als je ze aan de arm mee wil nemen. "Help! Die pedo wil me verkrachten."
Daarom lijkt het me ook onverstandig om het recht in eigen handen te nemen en zelf zo'n kind te gaan straffen. Als ze zo bijdehand zijn dan zijn ze ook wel zo bijdehand om het verhaal te verdraaien en het als mishandeling aan hun ouders te verkopen. Als die dan vervolgens voor de deur staan bij je ben je verder van huis lijkt me.
In principe vind ik het de plaats van de ouders om te gaan straffen. Zijn die niet in de buurt dan kun je er natuurlijk best iets van zeggen maar andermans kind gaan slaan gaat imho te ver.
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  maandag 1 juni 2009 @ 18:51:06 #49
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_69609704
quote:
Op maandag 1 juni 2009 18:48 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Daarom lijkt het me ook onverstandig om het recht in eigen handen te nemen en zelf zo'n kind te gaan straffen. Als ze zo bijdehand zijn dan zijn ze ook wel zo bijdehand om het verhaal te verdraaien en het als mishandeling aan hun ouders te verkopen. Als die dan vervolgens voor de deur staan bij je ben je verder van huis lijkt me.
In principe vind ik het de plaats van de ouders om te gaan straffen. Zijn die niet in de buurt dan kun je er natuurlijk best iets van zeggen maar andermans kind gaan slaan gaat imho te ver.
Dat ligt er aan. Ik laat me niet schoppen door een kind. Kom nou!

En wat die ouders daar verder van vinden zal me echt worst wezen.

Of het SLIM is, dat is een tweede.
pi_69609739
quote:
Op maandag 1 juni 2009 18:48 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Tussen slaan en tikken zit wmb wel een verschil. Slaan van kinderen zou ik me nooit toe verlagen, dat is nergens goed voor.
  maandag 1 juni 2009 @ 18:53:31 #51
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_69609772
quote:
Op maandag 1 juni 2009 18:52 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Tussen slaan en tikken zit wmb wel een verschil. Slaan van kinderen zou ik me nooit toe verlagen, dat is nergens goed voor.
Goeie nuancering inderdaad
pi_69610864
quote:
Op maandag 1 juni 2009 18:52 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Beiden zijn imho niet geoorloofd als het om het kind van een ander gaat.
Maar goed, das duidelijk persoonlijk want zo te lezen lopen de meningen daar ver over uiteen.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_69611074
quote:
Op maandag 1 juni 2009 19:27 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Beiden zijn imho niet geoorloofd als het om het kind van een ander gaat.
Maar goed, das duidelijk persoonlijk want zo te lezen lopen de meningen daar ver over uiteen.
Slaan vind ik bij je eigen kind ook niet kunnen hoor

Ik hoop dat het knulletje dat van mij een tikkie heeft gehad z'n lesje geleerd heeft, er zijn ook vervelender gevolgen denkbaar zoals dat jongetje dat jaren terug in Rotterdam doodgeschoten werd toen hij met sneeuwballen langsrijdende auto's bekogelde
pi_69611231
quote:
Op maandag 1 juni 2009 19:33 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Slaan vind ik bij je eigen kind ook niet kunnen hoor

Ik hoop dat het knulletje dat van mij een tikkie heeft gehad z'n lesje geleerd heeft, er zijn ook vervelender gevolgen denkbaar zoals dat jongetje dat jaren terug in Rotterdam doodgeschoten werd toen hij met sneeuwballen langsrijdende auto's bekogelde
Dat staat buiten kijf wat mij betreft, maar das niet de discussie hier.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  maandag 1 juni 2009 @ 19:39:11 #55
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_69611296
Mag tikken bij je eigen kind wel?
pi_69611487
quote:
Op maandag 1 juni 2009 19:39 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Dat is hier de discussie niet, ik vind het not done om het kind van een ander een tik te verkopen of zelfs te slaan. Die keus vind ik aan de ouder. Wat je daar verder van vindt moet ieder voor zich weten. en een disclaimer, ik ben zelf absoluut geen voorstander van tikken.

Wel vreemd dat je hier zo op reageert terwijl je wel lijkt te vinden dat je het recht hebt om het kind van een ander een tik te geven.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_69611494
quote:
Op maandag 1 juni 2009 19:39 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Bij een heterdaadje om het schrikeffect een draai om de oren.
  maandag 1 juni 2009 @ 19:46:03 #58
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_69611551
quote:
Op maandag 1 juni 2009 19:44 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Dat is hier de discussie niet, ik vind het not done om het kind van een ander een tik te verkopen of zelfs te slaan. Die keus vind ik aan de ouder. Wat je daar verder van vindt moet ieder voor zich weten. en een disclaimer, ik ben zelf absoluut geen voorstander van tikken.

Wel vreemd dat je hier zo op reageert terwijl je wel lijkt te vinden dat je het recht hebt om het kind van een ander een tik te geven.
Ik was even benieuwd naar meningen.

Ik heb dat recht (en dat staat er vrij duidelijk hoor) wanneer dat kind denkt mij een schop te kunnen geven. Absoluut.
  maandag 1 juni 2009 @ 19:46:33 #59
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_69611572
quote:
Op maandag 1 juni 2009 19:44 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Eensch.

Of wanneer ie me schopt dus
pi_69611654
quote:
Op maandag 1 juni 2009 19:44 schreef huuphuup het volgende:

[..]

Dat is hier de discussie niet, ik vind het not done om het kind van een ander een tik te verkopen of zelfs te slaan.
Ik vind het not done dat een kind van 6 jaar mij uitdaagt, z'n middelvinger opsteekt me daarbij secondenlang aankijkt en me uitscheldt. In Amsterdam-Oost kan je dat als kind 's avonds alleen op straat zwaar opbreken, een dergelijke instelling zal 'm in ieder geval niet ver brengen.
  maandag 1 juni 2009 @ 19:52:24 #61
11682 Moonah
Jolie femme
pi_69611787
quote:
Op maandag 1 juni 2009 19:44 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

"Het schrikeffect" is ook het excuus van de meeste ouders die hun kind een tik verkopen.

Anyway, ik ben erg verbaasd dat er zó veel mensen blijkbaar niet voor terugdeinzen om een kind een tik/pak slaag te geven.
Of gas geven met je auto in zijn vrij. Lachuh! je denkt heus dat een kind daar iets van leert?
Werkelijk! Alsof het niet anders op te lossen valt.

Mijn auto is ooit bekogeld met sneeuwballen waarin stenen gestopt waren. Ster in mijn voorruit. Ik heb met de betreffende jongens gepraat en uiteindelijk zat ik met een kopje koffie bij de ouders op de bank. Bosje bloemen is later bezorgd aan mijn adres.

Ik ben een zeer vredelievend persoon, maar eerlijk gezegd, als ik zou zien dat iemand mijn kind een klap zou geven... Ik weet niet of ik mijn oerinstincten dan in bedwang zou kunnen houden.
"Bloemen zijn rood jongeman... "
Zo. Dan witte gullie dè ôk wir.
  maandag 1 juni 2009 @ 19:53:59 #62
11682 Moonah
Jolie femme
pi_69611840
quote:
Op maandag 1 juni 2009 19:48 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Ik vind het not done dat een kind van 6 jaar mij uitdaagt, z'n middelvinger opsteekt me daarbij secondenlang aankijkt en me uitscheldt. In Amsterdam-Oost kan je dat als kind 's avonds alleen op straat zwaar opbreken, een dergelijke instelling zal 'm in ieder geval niet ver brengen.
Zou je een volwassene die zich op een dergelijke manier missdraagt tov jou ook een tik geven?
  maandag 1 juni 2009 @ 19:54:28 #63
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_69611854
Kan wezen. Het staat de ouders geheel vrij een vervolgactie op touw te zetten.
  maandag 1 juni 2009 @ 19:56:25 #64
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_69611926
quote:
Op maandag 1 juni 2009 19:53 schreef Moonah het volgende:

[..]

Zou je een volwassene die zich op een dergelijke manier missdraagt tov jou ook een tik geven?
Ik persoonlijk wel ja.

Maar ik kijk ook niet raar op als ik een klap krijg als ik me zo achterlijk gedraag.
pi_69611938
quote:

[..]

Ik zou 'm wel even laten schrikken, dat-ie er later nog wel eens over nadenkt.
pi_69612049
quote:
Op maandag 1 juni 2009 19:52 schreef Moonah het volgende:

[

Ik ben een zeer vredelievend persoon, maar eerlijk gezegd, als ik zou zien dat iemand mijn kind een klap zou geven... Ik weet niet of ik mijn oerinstincten dan in bedwang zou kunnen houden.
Ik help je het hopen, wat een voorbeeld zou je voor je kind zijn
  maandag 1 juni 2009 @ 20:00:36 #67
11682 Moonah
Jolie femme
pi_69612102
quote:
Op maandag 1 juni 2009 19:58 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Ik help je het hopen, wat een voorbeeld zou je voor je kind zijn
Hij zou wrs ook de reden zijn dat ik me zal inhouden.
Maar moederliefde doet gekke dingen met een mens.
pi_69612132
quote:

[..]

Op zebrapaden hebben voetgangers voorrang. Fietsers horen op een fietspad thuis, niet op een voetgangersoversteekplaats.
Sanity is (not) statistical
  Licht Ontvlambaar maandag 1 juni 2009 @ 20:01:28 #69
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_69612144
quote:
Op maandag 1 juni 2009 19:54 schreef Fortune_Cookie het volgende:
Kan wezen. Het staat de ouders geheel vrij een vervolgactie op touw te zetten.
Dat is dan ook precies wat ik zou doen, je hebt netjes van andermans kind af te blijven... Als mijn dochter iets uitvreet dat niet in de haak is, dan kun je bij mij verhaal komen halen. Ik bepaal vervolgens wat de gevolgen zijn van haar actie, niet jij...
You can't start a fire without a spark...
♥ Isa ♥ | In vuur en vlam
A dirty mind is a joy forever!
  Moderator maandag 1 juni 2009 @ 20:07:31 #70
18653 crew  D.
pi_69612398
quote:
Op maandag 1 juni 2009 19:52 schreef Moonah het volgende:

Ik sla geen kinderen, en geen vrouwen, maar terugslaan moet kunnen
pi_69612436
quote:
Op maandag 1 juni 2009 20:01 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dat is dan ook precies wat ik zou doen, je hebt netjes van andermans kind af te blijven... Als mijn dochter iets uitvreet dat niet in de haak is, dan kun je bij mij verhaal komen halen. Ik bepaal vervolgens wat de gevolgen zijn van haar actie, niet jij...
En hoe lang blijf jij het handje van je kindje vasthouden? Tot de politie aan de deur staat?
pi_69612496
quote:

[..]

Ligt er een beetje aan wat het is hoor, maar iemand noemde het voorbeeld 'spontaan schoppen'. Nou, als een volwassene mij spontaan begint te schoppen, schop ik wel terug ja. Bij een kind ligt het aan de leeftijd. Een puber waarschijnlijk wel, een klein kind zou ik idd bij z'n ouders deponeren met een niet al te vriendelijke mededeling.

Maar goed, ik merk in de praktijk dat veel ouders het wel best vinden. Die asociale kinderen hebben het meestal niet van een vreemde. Sommige dingen kun je ondoordacht noemen, bijv. dingen naar auto's gooien of zo, kan 'lollig' bedoeld zijn. Maar mensen uitschelden, middelvingers opsteken, etc. vind ik wat anders, dat doe je niet per ongeluk of als goedbedoelde grap.
pi_69612533
quote:

[..]

Als jouw kind zes straten verder loopt te spelen, iets uitvreet en hard wegrent, hoe weet ik dan dat het jouw kind is of waar jij woont? Niet dat ik vind dat je dan een kind maar moet slaan hoor, maar zelf aanspreken of bijv. een kind zelf de gemaakte rommel op laten ruimen vind ik echt niet gek.
  Licht Ontvlambaar maandag 1 juni 2009 @ 20:18:36 #74
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_69612793
quote:
Op maandag 1 juni 2009 20:08 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

En hoe lang blijf jij het handje van je kindje vasthouden? Tot de politie aan de deur staat?
Ik voed mijn kind op, als ze iets uitvreet wat niet hoort, kan ze ook de consequenties verwachten. Maar ieder ander mag zijn handjes netjes thuishouden. En kan erop rekenen dat de politie bij hem/haar voor de deur staat als de handjes te los zaten
quote:
Op maandag 1 juni 2009 20:11 schreef Maeghan het volgende:

[..]

Als jouw kind zes straten verder loopt te spelen, iets uitvreet en hard wegrent, hoe weet ik dan dat het jouw kind is of waar jij woont? Niet dat ik vind dat je dan een kind maar moet slaan hoor, maar zelf aanspreken of bijv. een kind zelf de gemaakte rommel op laten ruimen vind ik echt niet gek.
Mij hoor je niet over aanspreken, da's prima... En als ze rommel gemaakt heeft, hoort ze dat op te ruimen. Komen klagen bij mij dat jij er iets van gezegd hebt, resulteert hier in de opdracht het als de sodemieter op te gaan ruimen en aan jou excuses te maken. Maar je blijft fijn van mijn kind af, ik sla niet en een ander al helemaal niet...
pi_69613390
quote:
Op maandag 1 juni 2009 20:18 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Ik voed mijn kind op, als ze iets uitvreet wat niet hoort, kan ze ook de consequenties verwachten. Maar ieder ander mag zijn handjes netjes thuishouden. En kan erop rekenen dat de politie bij hem/haar voor de deur staat als de handjes te los zaten

Geloof me, dat knulletje wat ik een tikkie gaf heeft dat thuis echt niet verteld, die wist donders goed dat-ie fout zat. Ik weet dat zelfs zeker, ik weet inmiddels waar de familie woont en ik parkeer meer dan eens mijn (vrij opvallende) auto pontificaal bij hun voor de deur.
  Licht Ontvlambaar maandag 1 juni 2009 @ 20:34:50 #76
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_69613499
Je klinkt alsof je er trots op bent...

Echt, ik ben van mening dat een kind zich te gedragen heeft, maar dat kun je op andere manieren bereiken dan met fysieke actie...
  maandag 1 juni 2009 @ 20:38:11 #77
239294 PierreTT
pi_69613618
quote:
Op maandag 1 juni 2009 20:34 schreef Sjeen het volgende:

Echt, ik ben van mening dat een kind zich te gedragen heeft, maar dat kun je op andere manieren bereiken dan met fysieke actie...
Als je inderdaad goed bezig bent wel, dan kan je het met woorden en een intimiderende houding zodat het kind ontzag voor je heeft
pi_69613659
quote:
Op maandag 1 juni 2009 20:34 schreef Sjeen het volgende:
Ik hoop het beoogde effect behaald te hebben. Het knulletje is het niet vergeten iig.
quote:
Ja vast:"Jongetje? Zou je hier even willen blijven staan terwijl ik op zoek ben naar een parkeerplaats. Gaan we daarna fijn even samen naar je vader om hem te vertellen hoe jij je gedraagt op straat"
pi_69613707
quote:
Op maandag 1 juni 2009 20:38 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Als je inderdaad goed bezig bent wel, dan kan je het met woorden en een intimiderende houding zodat het kind ontzag voor je heeft
Als je net daarvoor door een 6-jarige voor kankerhollander uitgescholden bent?
  Licht Ontvlambaar maandag 1 juni 2009 @ 20:47:22 #80
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_69613984
quote:
Op maandag 1 juni 2009 20:39 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Ik hoop het beoogde effect behaald te hebben. Het knulletje is het niet vergeten iig.
[..]

Ja vast:"Jongetje? Zou je hier even willen blijven staan terwijl ik op zoek ben naar een parkeerplaats. Gaan we daarna fijn even samen naar je vader om hem te vertellen hoe jij je gedraagt op straat"
Dus volgens jou is een lel geven het enige dat dan werkt? Het spijt me hoor, maar daar ben ik het niet mee eens... En ik zou het ook erg prettig vinden om het te weten als mijn dochter zou schelden, want zo heb ik haar niet opgevoed en dat gedrag wordt dus ook niet geaccepteerd hier.

Slaan is in mijn ogen pure onmacht...
  maandag 1 juni 2009 @ 20:49:06 #81
239294 PierreTT
pi_69614060
quote:
Op maandag 1 juni 2009 20:40 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Als je net daarvoor door een 6-jarige voor kankerhollander uitgescholden bent?
Ik moet je eerlijk zeggen dat als een 6-jarige dat naar mij roept ik het niet eens serieus kan nemen
pi_69614225
quote:
Op maandag 1 juni 2009 20:47 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Dus volgens jou is een lel geven het enige dat dan werkt? Het spijt me hoor, maar daar ben ik het niet mee eens... En ik zou het ook erg prettig vinden om het te weten als mijn dochter zou schelden, want zo heb ik haar niet opgevoed en dat gedrag wordt dus ook niet geaccepteerd hier.

Nogmaals (tot vermoeiens toe): Slaan en tikken zijn imo twee verschillende dingen. Een tik is (in mijn woordenboek) een veeg geven met met je gestrekte vingers. Een tik is niet bedoeld om iemand pijn te doen of te verwonden. Slaan van kinderen is not done, slaan van volwassenen evenmin.
pi_69614296
quote:
Op maandag 1 juni 2009 20:49 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Ik moet je eerlijk zeggen dat als een 6-jarige dat naar mij roept ik het niet eens serieus kan nemen
Ik vind het verontrustend, wat moet er van zo'n jochie worden?
  Licht Ontvlambaar maandag 1 juni 2009 @ 20:56:55 #84
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_69614441
quote:
Op maandag 1 juni 2009 20:52 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Nogmaals (tot vermoeiens toe): Slaan en tikken zijn imo twee verschillende dingen. Een tik is (in mijn woordenboek) een veeg geven met met je gestrekte vingers. Een tik is niet bedoeld om iemand pijn te doen of te verwonden. Slaan van kinderen is not done, slaan van volwassenen evenmin.
Een tik hoort ook niet tot mijn opvoedmethode en zal ik ook niet accepteren van iemand anders. Je blijft fijn van mijn kind af dus... Nogmaals, als ze zich niet gedraagt, mag je haar gerust terechtwijzen. Is ze ook nog eens brutaal, kom je met haar bij mij verhaal halen. Simpel...

En inderdaad, van een jochie dat net leert lezen en schrijven neem ik zulke uitspraken niet serieus...
pi_69614747
quote:
Op maandag 1 juni 2009 20:56 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Een tik hoort ook niet tot mijn opvoedmethode en zal ik ook niet accepteren van iemand anders. Je blijft fijn van mijn kind af dus... Nogmaals, als ze zich niet gedraagt, mag je haar gerust terechtwijzen. Is ze ook nog eens brutaal, kom je met haar bij mij verhaal halen. Simpel...
Lekker je kind in de tuin laten spelen als ze zich niet kan gedragen
quote:
En inderdaad, van een jochie dat net leert lezen en schrijven neem ik zulke uitspraken niet serieus...
Dat is imo niet slim. Kinderen van die leeftijd horen geen kleur te zien.
pi_69617681
quote:
Op maandag 1 juni 2009 20:56 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Je gaat er alleen wel aan voorbij dat veel ouders het gewoon ontkennen of het geen moer interesseert. Ik weet niet hoe oud je kind is, maar je zal zelf ook wel meegemaakt hebben/nog mee gaan maken dat een ander kind iets bij jouw kind flikt, en de ouders vervolgens gewoon zeggen 'nee hoor, zoiets doet mijn jantje niet', hun schouders ophalen en de deur dichtdoen, of jou uitschelden en zeggen dat jouw kind begonnen is terwijl dat niet waar is. Zelf als kind ook vaak meegemaakt en op m'n werk ook vaak genoeg meegemaakt dat ouders boos worden als je hun kind zelfs maar aanspreekt op ongewenst gedrag (diefstal bijvoorbeeld). Niet alle ouders zijn zoals jij. Veel ouders zijn m.i. gewoon dom, asociaal en totaal ongeschikt om een kind op te voeden. Helaas fokken die mensen ook nog eens het hardst.
pi_69621611
Vroeger zou je nog wel wat kunnen doen, die losgeslagen kids erop aanspreken, maar tegenwoordig zou ik het zelf niet zo snel doen.

Ik heb zelf genoeg reprimandes van vreemden gehad omwille mijn gedrag en acties, maar nu is alles harder en mondiger. Ik zou ze er nog wel op aanspreken als het te bont zou worden. Een kat in de fik steken oid, maar voor zoiets als die vis, mwah....geen idee.

Wat ik wil zeggen, je moet tegenwoordig zo goed opletten wat je doet.
Moet je die kleur zien, hoorapparaat-beige !
pi_69625941
quote:
Op maandag 1 juni 2009 23:47 schreef hassanjassan het volgende:
Vroeger zou je nog wel wat kunnen doen, die losgeslagen kids erop aanspreken, maar tegenwoordig zou ik het zelf niet zo snel doen.

Ik heb zelf genoeg reprimandes van vreemden gehad omwille mijn gedrag en acties, maar nu is alles harder en mondiger. Ik zou ze er nog wel op aanspreken als het te bont zou worden. Een kat in de fik steken oid, maar voor zoiets als die vis, mwah....geen idee.

Wat ik wil zeggen, je moet tegenwoordig zo goed opletten wat je doet.

en daar is de kern van het probleem!

Stel dat een groepje kinderen iets vervelends doen (zoiets als auto beschadigen of tegen je fiets schoppen), dan moet je iets terug doen. Je kunt niet bij een groepje 8-jarige als een bange hond wegfietsen/-rijden. Maar wat moet je dan doen? Voor je het weet heb je met die kinderen en hun ouders aan de stok. In mijn buurt weten de kinderen denk ik wel ongeveer waar ik woon, omdat ik aan het voetbalpleintje woon. Als ze even opletten zien ze me wel naar binnen lopen. Het allerlaatste dat ik wil is ruzie met zo'n groepje kansarme (en hun ouders), want die hebben heel de dag de tijd om mij lekker te gaan irriteren. Maar is dat een reden om dan maar niets te zeggen of te doen als ze zich ongehoord gedragen?

In mijn optiek is het beste wat je kunt doen gewoon een ferme tik uitdelen, uiteraard niet eentje waar ze bewusteloos van neervallen, maar direct een stevige klap op de wang op het moment dat ze iets vervelends doen. Dat is echt de enige manier om te laten zien dat je niet bang voor ze bent en (naar mijn mening) de enige mogelijkheid om ze duidelijk te maken dat je niet gediend bent van hun gedrag.

Sorry voor die moeder die hierboven reageert, maar je hebt ten eerste een meisje en ten tweede woon je niet in de buurt waar ik woon. Daarnaast ben jij (en hoogstwaarschijnlijk dus ook je kind) voor reden vatbaar, waardoor er geen enkele reden is om direct een tik uit te delen mocht je dochter vervelend doen. In een normale, nette buurt is het ook normaal om een kind vast te pakken en richting ouders te gaan. In mijn buurt is dat minder verstandig. Je reacties in dit topic komen om die reden nogal naïef op mij over. Als ik later een vervelend jongetje als kind krijg dat nogal graag kattenkwaad uithaalt, dan vind ik het ook terecht dat hij daar af en toe gewoon een tik voor krijgt. Daar wordt hij echt niet minder van en het is gewoon deel van de opvoeding. Als ik een keurige dochter heb en ik zie dat ze van een vreemde een tik krijgt, dan is dat een heel ander verhaal.
  Licht Ontvlambaar dinsdag 2 juni 2009 @ 09:16:01 #89
7020 Sjeen
...gevaarlijke vrouw...
pi_69626140
Ik begrijp dat mijn situatie niet representatief is voor iedereen, maar ik heb het op dit moment dan ook alleen over mijn dochter. Die gewoon op haar flikker krijgt (van mij dus) als ze iets doet dat niet hoort... Ik streef er namelijk naar een kind af te leveren in de maatschappij dat zich weet te gedragen.

En ik heb waarschijnlijk het geluk dat ik in een wijk woon waar die norm de heersende is. Ik kan in het speeltuintje nog gewoon aan de grotere jeugd iets vragen zonder uitgescholden te worden.
quote:
Op maandag 1 juni 2009 21:03 schreef Scrutinizer het volgende:

[..]

Lekker je kind in de tuin laten spelen als ze zich niet kan gedragen
Ja, daar leert ze iets van... Is ook zo goed voor haar sociale ontwikkeling
  dinsdag 2 juni 2009 @ 11:00:47 #90
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_69628535
quote:
Op maandag 1 juni 2009 20:18 schreef Sjeen het volgende:
De eerste de beste die mijn kind durft te slaan buiten (als volwassen redelijk opgevoed persoon dus) hoeft echt geen politie aan de deur te verwachten. Die kan de familie gaan trakteren op natte cake en slappe koffie na een afscheidsceremonie.
Goedemiddag! Kan ik u ergens mee helpen?
pi_69628660
als je moet slaan om een kind eronder te krijgen (vreemd kind of je eigenste) doe je het om te beginnen verkeerd.

ik heb vaak zat (zowel in den haag als hier in drenthe) vervelende kinderen aangesproken op hun gedrag en/of weggestuurd. desnoods sleur ik ze wel aan hun arm mee naar pa en ma. wat ook goed werkt is ze een beetje te kakken zetten tegen hun vriendjes (ze komen tenslotte altijd in een kudde) en het dan als geintje af doen. je weet wel: "nja, ik snap dat je lollig wil doen, maar dat doe je maar elders. kst! vort nu!"
Your mind don't know how you're taking all the shit you see
Dont believe anyone but most of all dont believe me
God damn right it's a beautiful day Uh-huh
pi_69628797
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 11:00 schreef Ireth het volgende:

[..]

De eerste de beste die mijn kind durft te slaan buiten (als volwassen redelijk opgevoed persoon dus) hoeft echt geen politie aan de deur te verwachten. Die kan de familie gaan trakteren op natte cake en slappe koffie na een afscheidsceremonie.

dus als jouw kind iets bijzonder onbehoorlijks doet (zoals een fiets kapot schoppen of krassen in een auto) en degene die dat ziet (of het slachtoffer zelf) geeft uit schrik en onmacht een tik op de wang, dan moet die ander maar dood, toevallig omdat het jouw kind is? En niet gaan beginnen over dat je zo'n gezellig, lief kind hebt, want je weet dat ieder kind dingen doet die niet mogen.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 11:19:16 #93
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_69628980
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 11:11 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

dus als jouw kind iets bijzonder onbehoorlijks doet (zoals een fiets kapot schoppen of krassen in een auto) en degene die dat ziet (of het slachtoffer zelf) geeft uit schrik en onmacht een tik op de wang, dan moet die ander maar dood, toevallig omdat het jouw kind is? En niet gaan beginnen over dat je zo'n gezellig, lief kind hebt, want je weet dat ieder kind dingen doet die niet mogen.
Uit onmacht en schrik uithalen is iets anders dan een kind bewust afstraffen. Ik lees hierboven allerlei stoere uitspraken over dat men dan wel even uithaalt als blablabla. In dat geval haal ik dan idd ook even uit alleen dan goed.
pi_69629121
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 11:19 schreef Ireth het volgende:

[..]

Uit onmacht en schrik uithalen is iets anders dan een kind bewust afstraffen. Ik lees hierboven allerlei stoere uitspraken over dat men dan wel even uithaalt als blablabla. In dat geval haal ik dan idd ook even uit alleen dan goed.
ok, dan snap ik het inderdaad beter

De vraag die ik stel gaat eigenlijk niet over je eigen kinderen of over lieve kinderen die iets stouts doen, maar over rondscharrelde rotjochies die op hun vrije woensdagmiddag bewust mensen uitschelden, schopbewegingen maken of dingen jatten. Is het geoorloofd uit te halen naar zo'n jochie? Stel dat ik een topic open dat ik van mijn fiets getrokken ben en ik dat jochie een flinke pak rammel heb gegeven (geen blijvend letsel, maar gewoon een goede tik), zou iedereen het met mij eens zijn of was ik dan een barbaar?
  dinsdag 2 juni 2009 @ 11:29:40 #95
3542 Gia
User under construction
pi_69629182
Bij ons was er laatst met stoepkrijt op de auto gekalkt. Wonen hier in de directe omgeving alleen bij de buren kinderen die op de leeftijd zijn dat ze stoepkrijten. Er stonden dan ook allerlei prachtige tekeningen op de stoep, in dezelfde kleur als op de auto.

Tja, wat dan? Aanbellen? Ik heb geen bewijs dat hun kinderen dat hebben gedaan en ze zouden het ook ontkennen. Mocht ik ze ooit op heterdaad betrappen, echter, en ik zou ze even flink op hun donder geven, mondeling dus, dan zijn de rapen gaar. Want "je kunt ook even aanbellen zodat wij het op kunnen lossen."

Sorry hoor, maar ik houd mijn handen thuis, maar mijn mond niet dicht.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 11:31:46 #96
124373 Ireth
#sjongejongejonge
pi_69629237
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 11:24 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

De vraag die ik stel gaat eigenlijk niet over je eigen kinderen of over lieve kinderen die iets stouts doen, maar over rondscharrelde rotjochies die op hun vrije woensdagmiddag bewust mensen uitschelden, schopbewegingen maken of dingen jatten. Is het geoorloofd uit te halen naar zo'n jochie? Stel dat ik een topic open dat ik van mijn fiets getrokken ben en ik dat jochie een flinke pak rammel heb gegeven (geen blijvend letsel, maar gewoon een goede tik), zou iedereen het met mij eens zijn of was ik dan een barbaar?
Of het geoorloofd is denk ik niet, ouders kunnen je dan volgens mij tenslotte wel aanklagen wegens mishandeling. Of het begrijpelijk is denk ik wel, denk dat ik in zo'n situatie ook als eerste reactie uit zal halen.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 11:35:23 #97
3542 Gia
User under construction
pi_69629359
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 11:31 schreef Ireth het volgende:

[..]

Of het geoorloofd is denk ik niet, ouders kunnen je dan volgens mij tenslotte wel aanklagen wegens mishandeling. Of het begrijpelijk is denk ik wel, denk dat ik in zo'n situatie ook als eerste reactie uit zal halen.
Als het vreemde kinderen zijn, weten ze je toch niet te wonen. Kun je het ook nog gewoon ontkennen. Gebeurt andersom ook, toch?
  dinsdag 2 juni 2009 @ 11:49:48 #98
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_69629753
quote:

[..]

Dat is theoretisch gezien een opvoedkundig zéér verantwoorde visie die helaas de meest marginale toepasbaarheid in de praktijk ontbeert.

1. Ik moet aan een kind (ik ga er vanuit dat het een jongetje is in dit geval, die me schopt, slaat of naar me spuugt, whatever) dat iets uitvreet vragen of ie me even naar z'n mama wil brengen.

2. Als het kind dit niet wil, dan moet ik maar raden bij wie die hoort.

3. Jij belt fijn de politie omdat je kind thuis vertelt een tik te hebben gehad van een vreemde en verwacht dat die wel effe 20 man op de zaak zetten om zo te achterhalen wie ik ben en waar ik woon.

Kortom: fat chance.
  dinsdag 2 juni 2009 @ 11:53:58 #99
222922 Fortune_Cookie
I sit and ponder... Huh?
pi_69629869
quote:
Op maandag 1 juni 2009 20:47 schreef Sjeen het volgende:

[..]

Hoe dan? Hoe meld ik dat als ik niet weet waar je woont?
quote:
En denken dat je met ieder kind rustig de discussie aan kunt gaan is in mijn ogen opvoedkundige onkunde.

De meningen zijn dus verdeeld.

Natuurlijk moet het niet iets zijn dat als normaal wordt beschouwd. Maar er zijn situaties waarin conditionering belangrijker is dan jouw moederlijke liefde.
  Moderator dinsdag 2 juni 2009 @ 12:05:13 #100
5428 crew  miss_sly
pi_69630169
quote:
Op dinsdag 2 juni 2009 11:24 schreef JoPiDo het volgende:

[..]

Ik kan het misschien nog wel begrijpen dat je zo zou reageren, maar ik denk dat het kind daar ook niets van leert. Ja, hooguit nog verelender worden en harder rennen om te zorgen dat ie niet gepakt wordt de volgende keer.
De ouders, wijkagent, docent van school, weet ik veel wie er aan volwassenen in de buurt is/zijn dienen op de hoogte te zijn om te voorkomen dat het erger wordt, lijkt me.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')