Leer jezelf aan om je histogram te chekken nadat je een foto schiet. Bij mijn 5d kan ik ook totaaal niet uitgaan van het plaatje op het LCD.quote:Op maandag 1 juni 2009 20:37 schreef Schenkstroop het volgende:
Hai, op het cd-schermpje van mijn camera zien gemaakte fotos er redelijk tot goed belicht uit. Eenmaal op mijn pc gezet vallen ze echter veels te donker uit. Ik heb deze zelfde vraag een tijd gelden al gesteld maar kon geen voorbeelden geven. Vanochtend toch maar een paar kliekjes gemaakt.
De onderstaande fotos zijn onbewerkt overgezet naar PC. Ik heb ze wel 50% moeten verkleinen (geen verscherping gebruikt) omdat "large-image-host" ze anders niet zou accepteren vanwege de groote, das alles. Hier zijn ze:
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Ik wil graag weten waarom mijn fotos op de pc veel te donker uitvalen![]()
PS. het gefotografeerde onderwerp is even niet van belang hier
heb je een standaard ingesteld filter gebruikt?quote:Op maandag 1 juni 2009 20:37 schreef Schenkstroop het volgende:
Hai, op het cd-schermpje van mijn camera zien gemaakte fotos er redelijk tot goed belicht uit. Eenmaal op mijn pc gezet vallen ze echter veels te donker uit. Ik heb deze zelfde vraag een tijd gelden al gesteld maar kon geen voorbeelden geven. Vanochtend toch maar een paar kliekjes gemaakt.
De onderstaande fotos zijn onbewerkt overgezet naar PC. Ik heb ze wel 50% moeten verkleinen (geen verscherping gebruikt) omdat "large-image-host" ze anders niet zou accepteren vanwege de groote, das alles. Hier zijn ze:
[ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ][ link | afbeelding ]
Ik wil graag weten waarom mijn fotos op de pc veel te donker uitvalen![]()
PS. het gefotografeerde onderwerp is even niet van belang hier
Dat is idd een functie waarbij je camera al een nabewerking uitvoert.quote:Op maandag 8 juni 2009 06:11 schreef Glesse het volgende:
Ja.. Nou... Dus... Ik meldt me hier ook maar eens...
Ik ben in het bezit van een digitale SLR, en het valt me op dat ik vaak een wat mat resultaat krijg als ik foto's maak.
Zo heeft een kennis een andere SLR, en het valt me op dat kleuren bij hem veel levendiger, kleurrijker zijn, ook niet nabewerkt.
Zijn hier tips voor, of kan ik me het beste wat meer richten op nabewerking?
bedoel je een grijsfilter? of voor meer verzadigde kleuren een pola?quote:Op dinsdag 2 juni 2009 19:33 schreef Schenkstroop het volgende:
Ik kijk nu steeds meer naar de histogram en probeer mijzelf meer te leren of "belichting". de d40 heeft zelfs een kleuren histogramftw!
vraagje: bestaan er lens-filters die het licht voor je difusen zodat je in extreem licht betere shots kan maken. of werkt dat niet zo?
Als je JPEG schiet zou ik dat wel zoveel mogelijk in de camera laten doenquote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:08 schreef Ynske het volgende:
[..]
Dat is idd een functie waarbij je camera al een nabewerking uitvoert.
iets wat ik juist niet gebruik
die gebruik ik nietquote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:18 schreef zquing het volgende:
[..]
Als je JPEG schiet zou ik dat wel zoveel mogelijk in de camera laten doen
Want?quote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:18 schreef zquing het volgende:
[..]
Als je JPEG schiet zou ik dat wel zoveel mogelijk in de camera laten doen
quote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Want?
Alles wat die camera kan kan photoshop beter! En dan heb je er zélf de controle over. Waarom die camera voor jou laten denken en de controle uit handen geven?
maar ik vermoed dat andere mensen dat wel doen. Zelf gebruik ik wel JPEG maar alleen op mn reserve kaartje zodat ik nog wel een beetje normaal kan foto's kan makenquote:
Omdat je camera bewerkingen uitvoert op de raw en dan opslaat als JPEG? Als je volledige controle wil hebben moet je RAW gebruikenquote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:22 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Want?
Alles wat die camera kan kan photoshop beter! En dan heb je er zélf de controle over. Waarom die camera voor jou laten denken en de controle uit handen geven?
ja zoals k laatst weer iemand zag, 50D, L lens erop, autostand en jpeg schietenquote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:27 schreef zquing het volgende:
[..]
maar ik vermoed dat andere mensen dat wel doen. Zelf gebruik ik wel JPEG maar alleen op mn reserve kaartje zodat ik nog wel een beetje normaal kan foto's kan maken
Ja, leuk dat de camera die bewerkingen op de RAW-file uitvoert en hem dan pas converteert naar JPG, maar dan mis je nog steeds de controle over die bewerkingen. Dan kan je 't beter zelf meteen goed doen, achteraf in photoshop.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:28 schreef zquing het volgende:
[..]
Omdat je camera bewerkingen uitvoert op de raw en dan opslaat als JPEG?
True, maar dat was het punt niet.quote:Als je volledige controle wil hebben moet je RAW gebruiken
Wat is daar mis mee? Het bespaart gewoon veel tijd in je workflow. Meest ideaal blijft voor mij JPEG+RAW, jammer dat mn camera dat niet doetquote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:30 schreef Ynske het volgende:
[..]
ja zoals k laatst weer iemand zag, 50D, L lens erop, autostand en jpeg schieten
Eigenlijk zouden ze gewoon die auto-stand eraf moeten slopen, AV en TV is auto genoeg. Dat ze er maar mee om leren gaanquote:Op dinsdag 9 juni 2009 11:30 schreef Ynske het volgende:
[..]
ja zoals k laatst weer iemand zag, 50D, L lens erop, autostand en jpeg schieten
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |