Ik heb het doorgenomen en ik zie er zo gauw niets controversieels in staan. Met uitlenen van goud is Nederland gelukkig al een tijdje gestopt. Het heeft de Portugese Centrale Bank een paar honderd ton gekost toen de lenende partij, Drexel, failliet ging.quote:Op donderdag 10 september 2009 06:57 schreef bwgrainer het volgende:
Ik zat trouwens nog eens wat oude artikelen van Middelkoop te lezen, waaronder deze. Velen doen dit af als aperte onzin of zelfs leugens en dat zou het heel goed kunnen zijn.
Ja, behalve dan dat een groot deel van onze goudvoorraad in Amerikaanse handen is.quote:Op donderdag 10 september 2009 11:58 schreef dvr het volgende:
[..]
Ik heb het doorgenomen en ik zie er zo gauw niets controversieels in staan. Met uitlenen van goud is Nederland gelukkig al een tijdje gestopt.
HAHAHA wat een epische faal!quote:Het heeft de Portugese Centrale Bank een paar honderd ton gekost toen de lenende partij, Drexel, failliet ging.
Alles in Nederland houden is ook niet altijd veilig, dat bleek in WO II toen de 140 ton die we in Rotterdam hadden liggen (de andere helft was op tijd vanuit Amsterdam naar Engeland, Canada en Z-Afrika verscheept) door de Duitsers werd afgevoerd. Daarvan hebben we uiteindelijk maar de helft teruggekregen. Maar in het huidige geopolitieke klimaat had ik het idd. ook liever onder het Frederiksplein zien liggen...quote:Op donderdag 10 september 2009 12:31 schreef bwgrainer het volgende:
Ja, behalve dan dat een groot deel van onze goudvoorraad in Amerikaanse handen is.
Hmmm, volgens mij las ik laatst ergens dat Duitsland zijn goudvoorrad in Amerika heeft opgeeist, maar ik kan me vergissen.quote:Op donderdag 10 september 2009 13:38 schreef dvr het volgende:
Je ziet steeds meer landen hun goud repatriëren, m.n. Aziatische en Arabische landen doen dat. Hier ligt dat wat gevoeliger omdat de VS immers onze grote trouwe bondgenoot is. Ik ben benieuwd wat Duitsland gaat doen, die zitten met hetzelfde probleem en van hun reactie zal ook de Nederlandse wel afhangen.
Ik wil het ook wel doen hoor, als ik binnenkort weer eens naar New York ga.quote:Eigenlijk zouden W.A. en Maxima nu ze in NY zitten van de gelegenheid gebruik moeten maken om alvast een paar staafjes mee terug te brengen.
Van middelkoop heeft wel degelijk een punt, ik zou geen andere reden weten te bedenken, vooral als je kijkt op welke niveau's goud in het verleden verkocht is. Echter ik zie de stijging van de goudprijs 2000-2009 meer als een gezonde marktwaardering van goud, na jaren (te) laag te zijn geweest dan een structurele stijging van de goudprijs.quote:Op donderdag 10 september 2009 06:57 schreef bwgrainer het volgende:
Ik zat trouwens nog eens wat oude artikelen van Middelkoop te lezen, waaronder deze. Velen doen dit af als aperte onzin of zelfs leugens en dat zou het heel goed kunnen zijn.
http://www.rtl.nl/%28/fin(...)lars_verhandelen.xmlquote:laatst gewijzigd: 06-10-2009 14:45
"Arabische landen willen olie niet meer in dollars verhandelen"
De Arabische landen zijn samen met Rusland, China, Japan, Frankrijk en Brazilië in gesprek om olie niet meer in dollars af te rekenen. Gewerkt wordt aan een alternatief met daarin meerdere valuta, een nieuwe Arabische munt en met goud.
Dat meldt de Britse krant The Independent: The demise of the dollar
Goud
De prijs van goud is de afgelopen tijd al flink gestegen, en staat nu nog maar 5 dollar onder het all-time-high.
Mandje valuta
Volgens The Indepent zijn er diverse geheime besprekingen geweest met ministers van Financien en presidenten van centrale banken om een plan van aanpak te maken om op termijn de olie niet meer in dollars te noteren.
De olieprijs wordt dan genoteerd volgens de waarde van een mandje valuta waaronder de Japanse Yen, de Chinese Yuan, de Euro, goud en een nieuwe munteenheid voor de Golfregio.
Ook al is dit bericht waar, men zal pas overstappen op een andere wereldvaluta als het eigenlijk allang te laat is en de wereld geen andere kant op kan. Dit ligt nog wel een behoorlijke tijd voor ons, waar zich men nu opeens druk om maakt is mij dan ook een raadsel, lijkt me dus idd meer stemmingmakerij.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 15:18 schreef haatbaard het volgende:
Ik heb overigens wel m'n twijfels over de waarheid van dit bericht.
Geen enkel olieland of exporteur naar de VS zit nu om nog meer dollars te springen en de VS is economisch en militair niet langer bij machte om gebruik van de dollar nog af te dwingen. Het kan naar mijn idee daarom eerder komen dan je zou verwachten. Zo'n mandje kan wel gevolgen hebben voor de koersen van de munten die erin zitten, en hun onderlinge verhoudingen, dus daar zal nog heel wat over vergaderd moeten worden.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 15:31 schreef piepeloi55 het volgende:
Ook al is dit bericht waar, men zal pas overstappen op een andere wereldvaluta als het eigenlijk allang te laat is en de wereld geen andere kant op kan. Dit ligt nog wel een behoorlijke tijd voor ons, waar zich men nu opeens druk om maakt is mij dan ook een raadsel, lijkt me dus idd meer stemmingmakerij.
Dat het ooit gaat gebeuren is zo goed als zeker, alleen een tijdstip eraan vast te plakken is zeer moeilijk. Het zou nog 5 of 10 jaar kunnen duren, misschien maar een jaar. Ik ben dan altijd geneigd om paralellen in het verleden te zoeken die uitgaan van menselijk gedrag, aangezien deze meestal constant is. We zijn vaker gewisseld van wereldreserve munt door de loop van tijd, maar vrijwel altijd pas als er geen andere uitweg meer mogelijk was. Eigenlijk te laat dus. Daarom ben ik van mening dat het nog een tijdje te rekken is, hoelang dat precies is dat is natuurlijk the one million question.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:03 schreef dvr het volgende:
[..]
Geen enkel olieland of exporteur naar de VS zit nu om nog meer dollars te springen en de VS is economisch en militair niet langer bij machte om gebruik van de dollar nog af te dwingen. Het kan naar mijn idee daarom eerder komen dan je zou verwachten. Zo'n mandje kan wel gevolgen hebben voor de koersen van de munten die erin zitten, en hun onderlinge verhoudingen, dus daar zal nog heel wat over vergaderd moeten worden.
Ik vrees alleen dat de VS dan weer oorlog gaat uitlokken ofzo.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:21 schreef piepeloi55 het volgende:
[..]
Dat het ooit gaat gebeuren is zo goed als zeker, alleen een tijdstip eraan vast te plakken is zeer moeilijk. Het zou nog 5 of 10 jaar kunnen duren, misschien maar een jaar. Ik ben dan altijd geneigd om paralellen in het verleden te zoeken die uitgaan van menselijk gedrag, aangezien deze meestal constant is. We zijn vaker gewisseld van wereldreserve munt door de loop van tijd, maar vrijwel altijd pas als er geen andere uitweg meer mogelijk was. Eigenlijk te laat dus. Daarom ben ik van mening dat het nog een tijdje te rekken is, hoelang dat precies is dat is natuurlijk the one million question.
Als er oorlog komt explodeert de goudprijs helemaal.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 17:52 schreef pberends het volgende:
[..]
Ik vrees alleen dat de VS dan weer oorlog gaat uitlokken ofzo.
En de energieprijzenquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 20:33 schreef haatbaard het volgende:
[..]
Als er oorlog komt explodeert de goudprijs helemaal.
Ik heb nog wel wat kaarsen in de kast liggen.quote:
Had dat nu niet gezegdquote:Op dinsdag 6 oktober 2009 20:35 schreef haatbaard het volgende:
[..]
Ik heb nog wel wat kaarsen in de kast liggen.
Maar misschien toch maar even een vast energiecontractje nemen, voor het te laat is.
Gelukkig beschikt NL zelf over gas en duurt het altijd relatief lang voordat de prijzen omhoog gaan.quote:Op dinsdag 6 oktober 2009 20:35 schreef haatbaard het volgende:
[..]
Ik heb nog wel wat kaarsen in de kast liggen.
Maar misschien toch maar even een vast energiecontractje nemen, voor het te laat is.
Ben ik de enige die hier logica er niet van inziet?quote:Op vrijdag 22 mei 2009 01:24 schreef Bullschnitzel. het volgende:
Na het lezen van Goudverkopen stijgen explosief had ik het idee om goud te gaan kopen.
In New York...quote:Op woensdag 7 oktober 2009 12:44 schreef pberends het volgende:
Waar was de media in 2001 toen goud dood op 300 dollar stond?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |