SInds de vorige bubble zijn er al alternatieven gevonden voor goud, dus een deel van de vraag is weg gevallen.quote:Op vrijdag 29 mei 2009 16:13 schreef Bankfurt het volgende:
Goud heeft economische waarde in de elektronica en computerindustrie.

Goud wordt ofwel gekocht omdat het gebruikt gaat worden (sieraden, electronica e.d.) of omdat de koper weinig vertrouwen heeft in het hele financiële en politieke stelsel, en zo iemand zal zeker niet de fout maken om te denken dat de recente beursbewegingen representatief zijn voor wat er in de fysieke economie of achter de schermen van de FED gebeurt.quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 01:17 schreef JodyBernal het volgende:
Ik had eigenlijk wel verwacht dat de goudprijs in zou storten door de stijging op de beurzen en de aankondiging van het IMF dat het 400 ton goud gaat dumpen. Maar tot nu toe houdt de goudprijs goed stand. Vreemd...

Baie dankie!quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 03:49 schreef dvr het volgende:
[..]
Niet om vrolijk van te worden, maar het verklaart waarom sommige mensen goud, blikvoer en batterijen inslaan.

quote:What is to be done? The first step is to deliver a crushing defeat to President Obama's and his economic team's prescription for a Nazi-modelled euthanasia plan, dubbed "health-care reform." By defeating this genocidal scheme, the opportunity will arise to purge this new administration of the likes of Larry Summers, Tim Geithner, Peter Orszag, and the rest of the behavioral economists behind this Hitlerian scheme to declare whole segments of the population—starting with the elderly and the chronically ill—as what Hitler called "lives not worthy of living."

Waar koop/kocht je je goud bijvoorbeeld?quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 08:22 schreef JodyBernal het volgende:
[..]
Baie dankie!
Ik ben zelf eigenaar van een leuke hoeveelheid fysiek goud in minibaartjes, beleggingsmunten en 18/22 kt. sieraden. Geen enorm vermogen, maar in de huidige prijzen genoeg om een leuke nieuwe auto van te kopen zegmaar. Dit heb ik stukje bij beetje aangekocht in de jaren '80 en '90.
Ik heb er de afgelopen 15 jaar eigenlijk nauwelijks naar omgekeken. Vond het gewoon leuk om te hebben, maar de goudprijs stond op een dieptepunt dus dan denk je er ook niet aan om te verkopen. Bovendien had en heb ik het geld ook niet nodig.
Inmiddels is de prijs geëxplodeerd en zat ik eraan te denken het te 'verzilveren' en het geld naar de beurs te brengen. Misschien dat ik daar toch nog maar even mee wacht, met het risico natuurlijk dat de prijs implodeert.

Toentertijd bij de bank. Maar ik weet niet of dat nog kan.quote:Op zondag 9 augustus 2009 02:07 schreef Bijsmaak het volgende:
[..]
Waar koop/kocht je je goud bijvoorbeeld?

Goed stand houden is een beetje ver gezocht. Dat goud boven de 900 staat komt met name door de zwakke dollar, die afgelopen weken steeds nieuwe lows maakte (vrijdag wel weer aardig up, maar goed).quote:Op vrijdag 7 augustus 2009 01:17 schreef JodyBernal het volgende:
Ik had eigenlijk wel verwacht dat de goudprijs in zou storten door de stijging op de beurzen en de aankondiging van het IMF dat het 400 ton goud gaat dumpen. Maar tot nu toe houdt de goudprijs goed stand. Vreemd...

http://www.mineweb.com/mineweb/view/mineweb/en/page504?oid=87809&sn=Detailquote:THE EFFECTS OF HYPERINFLATION
Zimbabwe considering gold-backed currency - Gono
The country is looking for an alternative to its hyperinflation-ravaged Zimbabwean dollar that was replaced by multiple currencies in January
Author: Nelson Banya (Reuters)
Posted: Thursday , 20 Aug 2009
HARARE (Reuters) -
Zimbabwe's central bank governor Gideon Gono on Thursday proposed the introduction of a gold-backed local currency, which was destroyed by hyperinflation and replaced by multiple foreign currencies in January.
A unity government formed by rivals President Robert Mugabe and Prime Minister Morgan Tsvangirai in a bid to end a political crisis introduced multiple foreign currencies to stop sky-rocketing inflation and revive the economy.
But Gono, a Mugabe ally whose reappointment last year has been opposed by Tsvangirai, says the shortage of foreign currencies in the country was hurting economic recovery efforts.
In an article he wrote in the state-controlled Herald newspaper, Gono urged the re-introduction of the Zimbabwe dollar to ease the liquidity crunch, but said this was not a call for "a blind return to the money printing press".
"Rather, what I am calling for is the guarded reintroduction of the Zimbabwe dollar where such a new currency will be fully backed by credible, tangible and locally available assets, such as gold, diamonds or platinum, among several other possibilities," Gono said.
Zimbabwe's inflation has tumbled from an official annual rate of 231m % in July 2008 -- which independent analysts say was understated -- to a monthly rate of 1% in July 2009 following the decision to abandon the local currency.
But the unity government, which says it needs at least $8.3 billion for reconstruction, has so far failed to attract anticipated foreign financial aid, with Western donors demanding broad economic and political reforms.
"Whilst Zimbabwe has managed to stabilise the hyperinflationary pressures that characterised 2008, the country has relapsed into a serious demand deficiency loop that is threatening to choke the productive sectors across the board," Gono said.
"As a country we had pinned our hopes on vibrant financial liquidity being injected by outsiders. This has not yet happened. Industrialists too are on the brink of relapsing into the downward spiral due to the severe demand deficiency now dangerously characterising the country's goods and services markets."
Although Gono also floated the idea of issuing domestic currency under a currency board, he expressed reluctance at the loss of monetary authority that this system would entail.
He, however, proposed an independent body to evaluate mineral reserves and recommend the amount of local currency to be issued.
"Government will establish an independent committee to ascertain and certify the quantity of gold or diamonds produced to back the issuance of local currency," Gono said.
Although Finance Minister Tendai Biti was not immediately available to comment, he has previously said the Zimbabwe dollar would not be re-introduced any time soon.
Tsvangirai, who has also ruled out the immediate return of the local unit, is at odds with Mugabe, who has backed Gono on the matter. (Editing by Andy Bruce)

Hahaha. Alsof ook maar één weldenkend mens geld in dat land zal steken zolang het door idioten geregeerd wordt.quote:"As a country we had pinned our hopes on vibrant financial liquidity being injected by outsiders."
Can't have your banana AND eat it..quote:Although Gono also floated the idea of issuing domestic currency under a currency board, he expressed reluctance at the loss of monetary authority that this system would entail.

Die zinsnede viel mij ook als eerste op. Zouden ze dat echt verwacht hebben?quote:Op donderdag 20 augustus 2009 17:04 schreef dvr het volgende:
[..]
Hahaha. Alsof ook maar één weldenkend mens geld in dat land zal steken zolang het door idioten geregeerd wordt.

Goud doet het goed in alle valuta, en het is geen assett waarvan je de bewegingen dag-op-dag beoordeelt. Tot het spannend wordt natuurlijk.quote:Op zondag 9 augustus 2009 12:52 schreef pberends het volgende:
Goed stand houden is een beetje ver gezocht. Dat goud boven de 900 staat komt met name door de zwakke dollar, die afgelopen weken steeds nieuwe lows maakte (vrijdag wel weer aardig up, maar goed).

Naar het vrolijke toontje ('vibrant financial liquidity'!) te oordelen wel. Die gasten zijn er echt aan gewend geraakt dat de dollars met miljoenen tegelijk uit de lucht komen vallen. Helaas, ze zullen onder hun boom vandaan moeten komen en ervoor gaan werken - de infrastructuur, rechtshandhaving en het onderwijs opbouwen, zodat er weer geinvesteerd kan worden.quote:Op donderdag 20 augustus 2009 17:09 schreef JodyBernal het volgende:
Die zinsnede viel mij ook als eerste op. Zouden ze dat echt verwacht hebben?

Thanx but no thanx. Ik heb de schurft aan Javaquote:Op dinsdag 8 september 2009 12:00 schreef dvr het volgende:
Yep, we zijn er! Ik gebruik zelf deze grafiek: http://live.bullionvault.com/gold-price-chart.do
Klopt. Ik vraag me zelfs af of er daadwerkelijk goud verkocht is door het IMF.quote:Een paar honderd ton meer of minder lijkt op de goudprijs weinig invloed te hebben.. als ik het wel heb, had de eerdere aankondiging van het IMF ook niet veel impact.
Ja, maar de reden voor de hogere prijs maakt natuurlijk in principe niet veel uit. Meer vraag is meer vraag, of die vraag nu bij beleggers of bij consumenten vandaan komt. Wel is het zo dat als het om beleggers gaat, de prijs ook weer net zo makkelijk naar beneden kan als de dollar toch stand houdt.quote:In Euro's is de prijs nu 22440/kilo (in Feb en Mrt van dit jaar stond de goudprijs daar lange tijd boven, met pieken tot zelfs 25000). De beweging van vandaag lijkt niet zozeer door gestegen goud maar door een lagere dollar veroorzaakt te worden.

Ik snap weinig van dat stuk.quote:Op woensdag 9 september 2009 21:11 schreef fedsingularity het volgende:
Interessant stuk over derivatenhandel wat mogelijk de move in goud verklaart: http://www.edelmetaal-info.nl/columns/wolftrader_3.html

Voor mij hetzelfde, het is echt waardeloos geschreven. Ik denk dat zijn punt is dat er veel in Goud ETF's gespeculeerd wordt, dat die niet allemaal door daadwerkelijk fysiek goud gedekt zijn maar meestal in futures beleggen. Als de vraag daarnaar stijgt gaat de goudprijs omhoog zonder dat er daadwerkelijk goud verhandeld wordt, want futures worden meestal in cash gesetteld (er wordt geen daadwerkelijke levering gevraagd, men wil alleen van de waardestijging profiteren). Misschien vindt hij dat de recente stijging dus een soort bubble is, die ook weer kan ontploffen wanneer zo'n futures-ETF geliquideerd wordt.quote:

| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |