Je hebt het linkje gelezen?quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:51 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Waarom MAD toepassen als je eenzijdig Iran van de kaart kan vegen? Lijkt me toch beter voor 't Israëlische volk dan er beiden aangaan.
quote:Het is misschien verstandig omdat ze elkaar dan in balans houden, maar Iran is nou ook niet zo gesteld op de naburige landen als Irak, en die hebben geen vorm van verdediging tegen een aanval van zo'n schaal. Niet alleen aan Israël denken dus.
Israël lag daadwerkelijk onder vuur. Dat kan niet onbeantwoord blijven.quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:48 schreef Bowlingbal het volgende:
En wanneer is de laatste keer dat Iran een land binnenviel 'uit verdediging' zoals Israël dat bij 2 à 3 landen gedaan heeft de afgelopen 2-3 jaar?
Inderdaad, een speeltuinbankje raakte beschadigd, daarvoor moeten minstens 80 burgerdoden aan de andere zijde vallen. En daar kun je mee wegkomen, want dan zeg je gewoon iets met menselijk schild.quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:54 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Israël lag daadwerkelijk onder vuur. Dat kan niet onbeantwoord blijven.
Daarmee zeg je dus dat Iran keihard mag terugslaan indien Israël het in haar hoofd haalt om bijvoorbeeld een centrale in Iran kapot te schieten?quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:54 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Israël lag daadwerkelijk onder vuur. Dat kan niet onbeantwoord blijven.
Militaire sterkte is zo relatief. Dat Iran redelijk sterk is ten opzichte van veel buurlanden zegt niks over de sterkte tegenover de VS. Een paar stealth bommenwerpers dringen eenvoudig het Iraanse luchtruim binnen en gooien zo de hele luchtmacht plat.quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:53 schreef Leevancleef het volgende:
Dat Iran geen schijn van kans maakt is onzin. Het heeft het beste leger uit de regio, en de hele bevolking zal zich achter de eigen regering scharen wanneer de VS het wagen om ook maar de soevereiniteit van Iran te schenden.
Ja ik heb het gelezen, daarom zei ik ook dat 't misschien wel beter was, maar dat het een risico is die Israël met hun huidige machtspositie niet wil nemen. Zeg nou zelf, als jij Israëliër was had je toch ook liever de mogelijkheid om preventief te ruimen ipv de kans te lopen zelf ook een WMD op je kop gegooid te krijgen?quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:53 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Je hebt het linkje gelezen?
De MAD-strategie gaat er juist vanuit dat doordat beide wapens massavernietigingswapens hebben, beide landen ze ook niet in zullen zetten.
[..]
En daarom heeft Iran dus kernwapens nodig, om machomannetjes die dit soort dingen willen doen tegen te houden.quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:57 schreef __Saviour__ het volgende:
[..]
Militaire sterkte is zo relatief. Dat Iran redelijk sterk is ten opzichte van veel buurlanden zegt niks over de sterkte tegenover de VS. Een paar stealth bommenwerpers dringen eenvoudig het Iraanse luchtruim binnen en gooien zo de hele luchtmacht plat.
Ik heb liever dat beide landen evenveel macht hebben, anders zal het ene land zijn macht misbruiken.quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:58 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja ik heb het gelezen, daarom zei ik ook dat 't misschien wel beter was, maar dat het een risico is die Israël met hun huidige machtspositie niet wil nemen. Zeg nou zelf, als jij Israëliër was had je toch ook liever de mogelijkheid om preventief te ruimen ipv de kans te lopen zelf ook een WMD op je kop gegooid te krijgen?
Alleen hebben de machtsverhoudingen nu juist ervoor gezorgd dat meerdere landen in die regio met nucleaire meuk aan de haal gaat.quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:58 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Ja ik heb het gelezen, daarom zei ik ook dat 't misschien wel beter was, maar dat het een risico is die Israël met hun huidige machtspositie niet wil nemen. Zeg nou zelf, als jij Israëliër was had je toch ook liever de mogelijkheid om preventief te ruimen ipv de kans te lopen zelf ook een WMD op je kop gegooid te krijgen?
Lijkt me niet bepaald voor de hand liggend om een Amerikaanse aanval op de Iraanse luchtmacht te pareren met een kernwapen.quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:58 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
En daarom heeft Iran dus kernwapens nodig, om machomannetjes die dit soort dingen willen doen tegen te houden.
Voor een buitenstaander als wij is het makkelijk praten ja, en is 't ook duidelijk dat dit het beste is. Alleen ik kan me wel voorstellen dat als je in Israël woont dat je niet zit te wachten op een nucleair Iran. Of het dan verstandig is om ze maar voortijdig terug naar de steentijd te sturen is een ander verhaal. Ik begrijp gewoon het standpunt van de Israëlische regering wel.quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:59 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Ik heb liever dat beide landen evenveel macht hebben, anders zal het ene land zijn macht misbruiken.
Dan zou je je vast ook kunnen voorstellen dat als je in Iran woont, je een nucleair Israel en Amerika niet ziet zitten.quote:Op donderdag 21 mei 2009 14:00 schreef Whiskey_Tango het volgende:
[..]
Voor een buitenstaander als wij is het makkelijk praten ja, en is 't ook duidelijk dat dit het beste is. Alleen ik kan me wel voorstellen dat als je in Israël woont dat je niet zit te wachten op een nucleair Iran. Of het dan verstandig is om ze maar voortijdig terug naar de steentijd te sturen is een ander verhaal. Ik begrijp gewoon het standpunt van de Israëlische regering wel.
Dan zal Iran nu toch echt uit het NPV moeten stappen.quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:59 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Ik heb liever dat beide landen evenveel macht hebben, anders zal het ene land zijn macht misbruiken.
Of haar reet ermee afvegen, net als meerdere landen doen met internationale verdragen, ter eigen verdediging.quote:Op donderdag 21 mei 2009 14:02 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dan zal Iran nu toch echt uit het NPV moeten stappen.
Nogmaals, het gaat om de dreiging ermee. Amerika, of welk land dan ook, zal ook niet nu met 'nen poar B1 stelth bommers' Israël aan gaan vallen, omdat het weet dat het dan kernwapens terug zou kunnen krijgen.quote:Op donderdag 21 mei 2009 14:00 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Lijkt me niet bepaald voor de hand liggend om een Amerikaanse aanval op de Iraanse luchtmacht te pareren met een kernwapen.
Lijkt me vrij lastig in verband met de fall-out.
Dat ook, alleen ik zie geen reden om bang te zijn voor een Israëlisch nucleair offensief, en hetzelfde geld voor de Verenigde Staten.quote:Op donderdag 21 mei 2009 14:01 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dan zou je je vast ook kunnen voorstellen dat als je in Iran woont, je een nucleair Israel en Amerika niet ziet zitten.
Dat is niet wat de recente geschiedenis laat zien. Iran heeft weliswaar gedreigd uit het NPV te stappen, maar Ahmadinejad persoonlijk stelde dat Iran helemaal niet uit het verdrag wil stappen.quote:Op donderdag 21 mei 2009 14:04 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Of haar reet ermee afvegen, net als meerdere landen doen met internationale verdragen, ter eigen verdediging.
Elke raket van de Palestijnen, hoe primitief en onnauwkeurig ook, was een potentiële dreiging. Elke keer weer dekking moeten zoeken als het luchtalarm afging. Dat is geen leven voor de Israëlische burgers in de gebieden die getroffen konden worden. Een sterk land als Israël kan niet anders dan terugslaan, daar is het leger voor: de bevolking beschermen.quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:55 schreef Bowlingbal het volgende:
Inderdaad, een speeltuinbankje raakte beschadigd, daarvoor moeten minstens 80 burgerdoden aan de andere zijde vallen. En daar kun je mee wegkomen, want dan zeg je gewoon iets met menselijk schild.
Als die centrale gebruikt wordt om nucleair materiaal voor kernwapens te maken is dat een daadwerkelijke bedreiging. Iran moet er veel meer openheid over geven. Als Iran kan aantonen dat het nucleaire programma enkel vreedzame doeleinden dient, is een aanval van Israël niet eens nodig.quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:56 schreef Mutant01 het volgende:
Daarmee zeg je dus dat Iran keihard mag terugslaan indien Israël het in haar hoofd haalt om bijvoorbeeld een centrale in Iran kapot te schieten?
Kernwapens worden niet zomaar als vergelding gebruikt. Zulke systemen worden alleen pas ingezet wanneer alle anderen niet toereikend zijn om een dreiging mee af te wenden.quote:Op donderdag 21 mei 2009 14:06 schreef Bowlingbal het volgende:
[..]
Nogmaals, het gaat om de dreiging ermee. Amerika, of welk land dan ook, zal ook niet nu met 'nen poar B1 stelth bommers' Israël aan gaan vallen, omdat het weet dat het dan kernwapens terug zou kunnen krijgen.
"Macht kommt aus den Fäusten und nicht aus dem guten Gesicht", dat is inderdaad het principe. Alle retoriek over democratie en bevrijding ten spijt, is dit wat echt telt. Iran grenst aan twee landen die wel een "interventie" van de VSA op hun bord hebben gekregen, en bijgevolg zien de Iraniërs vrij goed wat er gebeurt als je je zwak opstelt. Waarom zouden ze niet werken aan een betere defensie?quote:Op donderdag 21 mei 2009 13:53 schreef Leevancleef het volgende:
Gelukkig maakt Iran een hoop progressie op het militaire vlak. Was het een land geweest met een zwak leger, dan hadden de V.S. het waarschijnlijk al aangevallen.
Dat Iran geen schijn van kans maakt is onzin. Het heeft het beste leger uit de regio, en de hele bevolking zal zich achter de eigen regering scharen wanneer de VS het wagen om ook maar de soevereiniteit van Iran te schenden.
Terwijl je het wel moet zien zitten, want het is tegenwoordig al een feit (Israël is op de "vijf grote" na, de grootste nucleaire macht...)quote:Op donderdag 21 mei 2009 14:01 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Dan zou je je vast ook kunnen voorstellen dat als je in Iran woont, je een nucleair Israel en Amerika niet ziet zitten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |