quote:Polen verbiedt roken in de auto en horeca
De Poolse overheid voert waarschijnlijk eind dit jaar een zeer streng rookverbod in. Roken in de horeca en gesloten openbare ruimten wordt verboden. En als klap op de vuurpijl mag er ook in de auto niet meer gerookt worden als er kinderen meerijden.
De nieuwe Poolse rookwet verbiedt het roken in ziekenhuizen, scholen, stations, vliegvelden, universiteiten en zelfs bij bushaltes. Rokers die een sigaretje willen opsteken in de buurt van een van deze locaties moeten absoluut 10 meter van de rookvrije zones vandaan blijven. Wie dit negeert riskeert een fikse boete. De Poolse overheid probeert hiermee samenscholing van rokers te voorkomen.
Het rookverbod is minder streng voor de horeca. Zo mogen horeca-uitbaters zelf kiezen of er in hun zaak gerookt mag worden, mits ze beschikken over een aparte rookruimte met automatisch sluitende deuren om de niet-rokers te beschermen. Voor tabaksverkopers is de nieuwe wet minder soepel, tabakswaar mag niet meer uitgestald worden in winkels. Een lastige regel voor de vele sigarettenkiosken op de Poolse straten.
De Poolse Parlementsleden zijn dolenthousiast over het nieuwe wetsvoorstel en willen het liever vandaag dan morgen invoeren.
Het is een combinatie van oorzaken die leidt tot omzetdaling, en ik denk dat het rookverbod daar een van is.quote:
quote:'Horeca graaft zijn eigen graf'
De horeca graaft zijn eigen graf, zo kopt het gratis dagblad De Pers vrijdag op de voorpagina. Juist nu de horeca is getroffen door de grootste omzetdaling ooit gemeten blijkt men de prijzen nog verder verhoogd te hebben.
Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) maakte donderdag bekend dat de omzet het afgelopen kwartaal daalde met 6,1 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar.
Prijzen verhoogd
Uit de CBS-cijfers blijkt dat de volumes (-8 procent) nog harder zijn gedaald dan de omzet, wat betekent dat de horeca de prijzen heeft verhoogd om de teruglopende bestedingen te compenseren. Volgens de cijfers vroegen bijvoorbeeld cafés 4,6 procent meer voor hun drankjes. "Dat is veel hoger dan de inflatie", merkt CBS-econoom Michiel Vergeer daarover op, die wijst op een trend die al tien jaar aan de gang is.
Broodje van 2 euro inkoop naar 8,75 euro
Als test ging De Pers naar zomaar een café in het Noord-Hollandse plaatsje De Rijp. Er werden een Italiaanse bol met rundercarpaccio, pesto, zongedroogde tomaatjes en balsamicodressing besteld voor 8,75 euro. Dit blijkt bijna 4,5 keer zo duur te zijn dan de inkoopprijs van 2 euro. Dit blijkt ver boven de norm te zijn van 3 maal de inkoopprijs.
Toenemende klachten
De klachten over de hoge horecaprijzen zijn weer terug van weggeweest, merkt horecawatcher en ex-hoofdredacteur van vakblad Misset Horeca Hans Steenbergen: "Vooral na de invoering van de euro hebben café’s en restaurants het zwaar te verduren gehad, omdat alles zo veel duurder geworden zou zijn. Daarna zijn de prijzen een tijdje licht gestegen. De horeca was net van zijn dure imago af, nu steekt het weer de kop op."
Toch vindt Steenbergen het allemaal maar gezeur omdat de grondstofprijzen ook hoger zijn geworden: "Persoonlijk vind ik het nogal gezeik, over de prijs. Je gaat uit of niet, en uitgaan kost nu eenmaal geld."
Kopersstaking
Volgens Sasja van As, adviseur vrijetijdssector bij ABN Amro, is een kopersstaking de enige manier om de prijzen omlaag te krijgen: "Misschien dat al die ondernemers, die verwend zijn geraakt door jaren van omzetstijging en kritiekloze consumenten, zich eens realiseren dat prijsconcurrentie zo gek nog niet is."
quote:Behandeling aanhoudingsverzoek rookcafé De Kachel (Update)
Vanmiddag behandelt het Gerechtshof in Leeuwarden het aanhoudingsverzoek van rookcafé De Kachel. De advocaat generaal heeft in zijn requisitoir aangegeven het totaal niet eens te zijn met het verzoek. Hij stelt dat het van maatschappelijk belang is dat er zo snel mogelijk een uitspraak komt.
(14.55) De advocaat-generaal pleitte in zijn 10 pagina tellende requisitoir voor een zo snel mogelijke afhandeling van de zaak. Wachten op de cassatie-uitspraak van rookcafé Victoria kan volgens de advocaat nog weleens een jaar duren. En dat duurt hem veel te lang.
"Het gaat langer en moeilijker dan verwacht", aldus Gerhard Sannes van café De Kachel. De raadsmannen van het café zijn zich nu aan het beraden of ze wel of niet in zullen gaan op het requisitoir.
(15.10) De advocaat-generaal is veelvuldig ingegaan op de maatschappelijke onzekerheid die nu heerst in de samenleving en het belang van een duidelijke uitspraak. "Niemand weet waar hij aan toe is", aldus de vertegenwoordiger van het OM.
De advocaten van De Kachel zijn vervolgens kort ingegaan op het requisitoir. Momenteel is de zitting geschorst en beraden de rechters zich over de uitspraak.
De eigenaren en advocaten van het rookcafe hebben geen idee welke kant de zaak op zal gaan. "Het leek me wel een serieuze rechter", aldus Gerhard Sannes. Vooralsnog hopen de eigenaren op uitstel van de zaak totdat de Hoge Raad in Den Bosch heeft beslist over de (on)wettigheid van het rookverbod voor cafés zonder personeel.
(15.40) Na lang beraad zijn de rechters tot de conclusie gekomen niet in te gaan op het aanhoudingsverzoek. Er wordt nu een nieuwe datum gepland voor het hoger beroep.
quote:Controles rookverbod op laag pitje
groningen/leeuwarden -
Cafés worden nauwelijks nog door inspecteurs van de Voedsel- en Waren Autoriteit gecontroleerd op overtredingen van het rookverbod. Dat komt door de juridische onduidelijkheid die rond het verbod is ontstaan.
Dat bleek gisteren voor het gerechtshof in Leeuwarden. Daar drongen eigenaar Gerhard Sannes van het Groninger café De Kachel en zijn advocaten tevergeefs aan op uitstel van hun rechtszaak in hoger beroep.
quote:Cassatie Bredaas café afhankelijk van zaak-De Kachel
LEEUWARDEN - Het Openbaar Ministerie (OM) trekt het cassatieberoep tegen het Bredase café Victoria in als het Groningse café De Kachel door het gerechtshof wordt vrijgesproken.
Dat zei advocaat-generaal Martin van Schuijlenburg vrijdag in het hoger beroep tegen café De Kachel voor het gerechtshof in Leeuwarden.
Café De Kachel vroeg vrijdag bij het hof uitstel van het hoger beroep. Advocaten Jaap Tempelman en Manuel Bloch zeiden eerst de uitspraak van de Hoge Raad in de zaak tegen café Victoria te willen afwachten.
''Het is praktischer om de Hoge Raad eerst te laten oordelen in deze soortgelijke zaak.''
Boete
De rechtbank veroordeelde het Groningse café eerder dit jaar tot een boete omdat de eigenaren gasten binnen lieten roken.
De rechter in Breda sprak later Victoria vrij; het rookverbod zou niet geldig zijn in horecazaken zonder personeel.
Uitstel
Café De Kachel vroeg vrijdag bij het hof uitstel van het hoger beroep. Advocaten Jaap Tempelman en Manuel Bloch zeiden eerst de uitspraak van de Hoge Raad in de zaak tegen café Victoria te willen afwachten. ''Het is praktischer om de Hoge Raad eerst te laten oordelen in deze soortgelijke zaak.
De advocaat-generaal was het daar niet mee eens, omdat die uitspraak nog lang op zich kan laten wachten. ''En als het hof concludeert dat De Kachel niet fout zit en dat goed motiveert, dan trekt het OM het cassatieberoep tegen café Victoria in.''
Controleren
Van Schuijlenburg bepleit een snelle voortzetting van de zaak. Volgens hem weet het OM niet hoe het rookbeleid verder voortgezet moet worden. ''Wel of niet controleren nu? Wel of niet een proces-verbaal opmaken?''
Een snelle behandeling van de beroepszaak van De Kachel zorgt volgens de advocaat-generaal voor duidelijkheid in het beleid van justitie en de politiek.
Het gerechtshof besloot uiteindelijk de zaak niet lang uit te stellen. ''Wij vinden het van belang dat we snel tot een beslissing komen. Welke die dan ook zal zijn.'' De zaak van De Kachel wordt op vrijdag 26 juni inhoudelijk behandeld voor het gerechtshof in Leeuwarden.
ik denk dat je dan OF niet zo lang mee hebt gelezen in deze reeks, OF aan selectieve waarneming hebt gedaan. Er zijn talloze onafhankelijke onderzoeken geplaatst hoorquote:Op vrijdag 29 mei 2009 08:50 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Letterlijk alle onderzoeken die ik tot nu toe gehoord heb, met uitzondering van deze, hebben als opdrachtgever de overheid of een anti-rook clubje gehad. Het moge bekend zijn dat de overheid (doet alsof) wil dat we met z'n allen stoppen met roken. De anti-rook clubjes neem ik per definitie niet serieus als opdrachtgever.
Het eerstequote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:39 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
ik denk dat je dan OF niet zo lang mee hebt gelezen in deze reeks, OF aan selectieve waarneming hebt gedaan. Er zijn talloze onafhankelijke onderzoeken geplaatst hoor.
En allemaal nietszeggend. De conclusie dat meeroken schadelijk is voor de gezondheid stonden alleen maar in rapporten van politieke organen.quote:Op dinsdag 2 juni 2009 20:39 schreef DionysuZ het volgende:
Er zijn talloze onafhankelijke onderzoeken geplaatst hoor.
mwaquote:Op woensdag 3 juni 2009 17:26 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
En allemaal nietszeggend. De conclusie dat meeroken schadelijk is voor de gezondheid stonden alleen maar in rapporten van politieke organen.
Tegenvoorbeeldje. Maar dat we in deze topicreeks doen aan selectieve waarneming was al bekend.quote:This large prospective study, in which the smoking status was supported by cotinine measurements, confirms that environmental tobacco smoke is a risk factor for lung cancer and other respiratory diseases, particularly in ex-smokers.
wie is de opdrachtgever van dat onderzoek? Kan ik in de tekst niet terugvinden namelijk.quote:Op woensdag 3 juni 2009 18:52 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
mwa
http://www.bmj.com/cgi/content/full/330/7486/277
[..]
Tegenvoorbeeldje. Maar dat we in deze topicreeks doen aan selectieve waarneming was al bekend.
Lol. in plaats van dat je boos bent op de niet-rokers die nooit naar de horeca gingen zou het logischer zijn dat je je woede richt op de rokers die door het verbod thuis blijven. Dat zijn degenen nl. die eerder WEL naar de kroeg gingen maar de kleinere horeca nu hun omzet misgunnen omdat ze niet meer aan de bar kunnen rokenquote:Op donderdag 4 juni 2009 03:40 schreef uwbftp het volgende:
Er zouden toch veel niet rokers ineens naar de horeca gaan?! Nee hoor, is niet gebeurd. Nu vallen vooral de kleinere horeca's om, vuile kut lijers![]()
Vuile linkse leugenaars![]()
Geef me maar een note mods, dit neem ik graag op de koop toe. Gadverdamme, ze zitten overal. De gemeente, politie, overheid.
Stel er komt een verbod op achtbanen in pretparken, zou je dan ook boos worden op de mensen die dan niet meer daar naar toe gaan? Roken is voor de meeste mensen (die roken) een integraal onderdeel van het uitgaan. Als je dat wegneemt, is een gedeelte van het plezier weg. Waarom zou ik dan nog naar een kroeg moeten gaan als ik maar de helft krijg van waar ik voor kom?quote:Op donderdag 4 juni 2009 07:13 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Lol. in plaats van dat je boos bent op de niet-rokers die nooit naar de horeca gingen zou het logischer zijn dat je je woede richt op de rokers die door het verbod thuis blijven. Dat zijn degenen nl. die eerder WEL naar de kroeg gingen maar de kleinere horeca nu hun omzet misgunnen omdat ze niet meer aan de bar kunnen roken.
Als je zo begaan bent met de eigenaar van pretparken, zou je dan boos worden op de mensen die nooit naar een pretpark gaan en sinds het verbod op achtbanen nog steeds niet gaan, of eerder op mensen die niet meer gaan doordat er een verbod is?quote:Op donderdag 4 juni 2009 07:23 schreef RvLaak het volgende:
[..]
Stel er komt een verbod op achtbanen in pretparken, zou je dan ook boos worden op de mensen die dan niet meer daar naar toe gaan? Roken is voor de meeste mensen (die roken) een integraal onderdeel van het uitgaan. Als je dat wegneemt, is een gedeelte van het plezier weg. Waarom zou ik dan nog naar een kroeg moeten gaan als ik maar de helft krijg van waar ik voor kom?
Wie zegt dat ik begaan met de kroegeigenaar? Ik ben egoistisch genoeg om te kiezen voor een kroeg waar je mag roken ten nadele van een rookvrije kroeg, terwijl ik van de laatstgenoemde een goede bekende ben van de eigenaar.quote:Op donderdag 4 juni 2009 18:18 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Als je zo begaan bent met de eigenaar van pretparken, zou je dan boos worden op de mensen die nooit naar een pretpark gaan en sinds het verbod op achtbanen nog steeds niet gaan, of eerder op mensen die niet meer gaan doordat er een verbod is?
Zeg jijquote:De vergelijking slaat overigens ook nergens op. Achtbanen hebben zeker wat met pretparken te maken, maar roken is niet onlosmakelijk verbonden met de horeca.
Voor een roker is het roken en uitgaan zeker onlosmakelijk met elkaar verbonden. Doe je niets aan, deal with it.quote:Op donderdag 4 juni 2009 18:18 schreef DionysuZ het volgende:
[..]
Als je zo begaan bent met de eigenaar van pretparken, zou je dan boos worden op de mensen die nooit naar een pretpark gaan en sinds het verbod op achtbanen nog steeds niet gaan, of eerder op mensen die niet meer gaan doordat er een verbod is?
De vergelijking slaat overigens ook nergens op. Achtbanen hebben zeker wat met pretparken te maken, maar roken is niet onlosmakelijk verbonden met de horeca.
quote:Duitse petitie tegen rookverbod mislukt
De handtekeningenactie om het rookverbod voor restaurants in de Duitse deelstaat Berlijn op te heffen is geflopt. Er zijn veel te weinig handtekeningen verzameld om tot een referendum te komen.
Het 'Initiative Genuss Berlin' heeft in totaal 61.644 handtekeningen verzameld van Duitsers die zich konden vinden in de versoepeling van het rookverbod. Dat is bij lange na niet genoeg. Er waren minimaal 170.000 handtekeningen nodig om een referendum te kunnen halen.
De organisatie dacht destijds dit aantal makkelijk te kunnen halen. "In Berlijn wonen ongeveer 820.000 rokers. Als één op de vijf rokers de petitie tekent, dan is het referendum een feit", aldus organisator Detlef Petereit.
Onlangs kondigde de Duitse deelstaat Berlijn aan het rookverbod te zullen versoepelen. Binnenkort mag daar in kleine cafés weer gerookt worden. Toch dat is volgens 'Initiative Genuss Berlin' niet soepel genoeg. Wat de volgende stappen zullen zijn van de rooklobby in hun strijd tegen het rookverbod is niet bekend.
quote:Café in Diest bant als eerste sigaret op terras
Voor het eerst in Vlaanderen heeft een café een rookverbod ingesteld op het terras. De uitbaters van het Diestse 'La Bas' hebben namelijk een grondige hekel aan sigarettenwalmen.
"Wij serveren vaak verse sapjes en soepen", klinkt het bij de uitbaters. "Gezondheid staat centraal, en daar past de dichte mist van een dampende sigaret natuurlijk niet bij. Die lijn hebben we nu ook doorgetrokken naar ons terras."
Unicum
De zomer en lange terrasavonden zitten er aan te komen. Verstokte rokers zullen dus een ander établissement moeten opzoeken. "Plots zag ik twee mannen een sigaretje opsteken", vertelt de uitbaatster. "Toen ik hen wees op het rookverbod, ging een van hen met mij in discussie. Allez nu, als je zelfs al niet meer mag roken op het terras , klonk het. Dat soort reacties krijgen we gelukkig niet vaak. De meeste klanten zijn blij dat ze hier in de gezonde buitenlucht een koffie of een smoothie kunnen drinken."
Ho.Re.Ca Vlaanderen noemt het initiatief een unicum. "Ik heb geen weet van andere cafés die de sigaret ook van het terras bannen", aldus voorzitter Jan De Haes. "Het is natuurlijk een erg drastische maatregel, maar ik kan me voorstellen dat het een commercieel succes is. Sinds het rookverbod in restaurants en tavernes van kracht is, zoeken heel wat rokers het terras op. Misschien zijn de niet-rokers daar inderdaad niet mee gediend."
De Haes benadrukt wel dat hij een algemeen rookverbod voor de horeca niet ziet zitten.
Prima ondernemers initiatief toch?quote:Op donderdag 11 juni 2009 11:35 schreef MikeyMo het volgende:
In België is het eerste terras anders al rookvrij:
[..]
Bij een zo-een smoothie-tent-want-dat-is-heel-gezond zou ik niet eens willen zitten. Met allemaal van die gezondheidsfreaks. Van teveel rauwe groente krijg je ook kanker en waanvoorstellingen, het blijkt wel weer.quote:Op donderdag 11 juni 2009 11:35 schreef MikeyMo het volgende:
In België is het eerste terras anders al rookvrij:
[..]
NEXT!quote:Gezondheid staat centraal, en daar past de dichte mist van een dampende sigaret natuurlijk niet bij. Die lijn hebben we nu ook doorgetrokken naar ons terras."
Lijkt mij ook. Als je maar een beetje je best doet, dan kun je het echt wel zelf. Je hoeft niet aan het handje mee van domineetje staat.quote:
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |