Zag dit topic voorbij komen en uit nostalgie begin ik maar wat te typen......
Ik mis mijn warlock wel, 3,5 jaar gehad, waarvan 1 jaar hardcore. In januari heb ik het account weggedaan (¤¤), echt het hele spel, DVD's , keys, de hele bende, want ik wist dat ik anders na een paar maanden toch weer zou bezwijken. Nu heeft iemand anders er plezier aan, met server transfer en naam wisseling, dus ik heb echt geen flauw idee waar mijn character nu is.
De laatste maanden dat ik speelde was ik eigenlijk alleen bezig met de WOW economie. Dat vond ik langzamerhand leuker dan raiden, raiden op lvl 80 toch een beetje blàh....
Massaal outdoor pvp in de begin tijd vond ik toch het allerleukste. Eerst als lowbies in Astranaar en Tarren Mill, ik kan nog het gevoel oproepen, adrenaline, als je daar rond liep met je lvl 34, en dan ineens een gnome rogue van minstens lvl 40 (want op een kip!) zag aankomen, stapt af.. Vanish.... AAARCH.... waar is ie!! rennuh...
Later als lvl 60s in grote groepen, battles om de outdoor draken te mogen raiden. Maandenlange vetes met de aartsvijanden. BWL raid onderbreken enkel en alleen omdat ergens anders een draak gesignaleerd was. Uberhaupt binnen te geraken in BWL was al een hele toer, want de ingang werd permanent bezaaid met de botten van de gevallenen. Uiteindelijk werd daar noodgedwongen door beide partijen wel een staakt het vuren afgesproken, omdat het echt te veel tijd ging kosten, maar die verdragen werden vaak weer verbroken, als er weer een of andere wraak aktie in gang gezet werd.
Je leert een boel over de menselijke psychologie in zo'n spel...
Langzaam aan heb ik het spel zien veranderen, het werd steeds gebruiksvriendelijker. makkelijker voor de speler. Verdomming? Tsja, eigenlijk wel, maar eerlijk gezegd, het was ook wel te elitair. Ik heb een tijdje met de top meegespeeld, naaste een baan van 32 uur, maar het kostte me wel 80% van mijn sociale vrije uren. Na C'thun dan ook afgehaakt Naxx 40 niet voltooid.. sowieso is die instance niet uitgespeeld op mijn server.
Het verschil tussen epic raid gear en blue pvp reward gear was ook te groot. Craft items waren vrijwel nutteloos. Legendary items waren dan weer te random, met guilds die 50 weken aaneen de instances leeg slaan, zonder ooit 1 benodigd stukje thunderfury te zien.
Reputatie farmen was werkelijk krankzinnig, Heb ik me dan ook nooit me ebezig gehouden, behalve die automatisch gaan via raids
Dat werd later beter gedaan in TBC. snelle flying mounts waren echt een uitkomst. De moeilijkheidsgraad ook flink naar beneden geschroefd in de eerste patches zodat meer spelers konden meedelen in de content. Niet dat men niet goed genoeg kon spelen, maar het kosste gewoon teveel tijd voor de gemiddelde speler. Zelf ben ik al vrij snel afgehaakt, bleef online maar heel erg casual. De verbondenheid met de server community was nog groot en ik bleef het erg leuk vinden om het wel een wee te volgen, maar nu meer van de zijlijn. Als gast speler nog wel eens meegegaan om de hogere dungeons van binnen te bewonderen toen die eenmaal op farm status waren.
De economie ging helemaal los, met oa jewelcrafting en steeds betere in game tools kon je echt zo rijk als Crassus worden. Ook was het leuk om te kijken wat je allemaal kon solo-en op lvl 70
Het was ook de golden age van de warlock, een aantal patches lang voelde ik me echt overpowered, met als hoogtepunt (dieptepunt) een weekje waarin mijn imp meer dps deed dan mijn lvl 70 druid alt. Iets met een rekenfoutje met firebolts...
maar goed sindsdien is de warlock geloof ik zo'n beetje elke patch generfed tot op heden, al volg ik het niet echt meer in 2009. En nog kan de warlock op lvl 80 Molten Core solo uitspelen, dus het zal wel meevallen.
Het leukste aan het spel was dat Blizzard de omgeving verschaft en het raamwerk, maar dat de spelers vervolgens hun eigen spel kunnen inrichten. In al die jaren toch wel heel wat guilds meegemaakt, maar 1 guild heeft daar altijd torenhoog bovenuit gestoken, die allereerste raid guild. Die had een leider en een aantal andere kernleden die samen een fantastische organisatie hebben neergezet en voor mij was de winter 2005-2006 wel de beste game ervaring ooit. Die guild bestaat nog steeds met dezelfde guild leader, al is 90% van de bezetting al vele malen gewisseld.
Ik denk dat ik over 20 jaar nog steeds wel eens met plezier aan die tijd zal terug denken. Wat dat betreft is het jammer, een oude klassieke film kijk je nog een keer, een boek kan je ook herlezen, een mooie CD blijft mooi, maar zo'n game ervaring is uniek, die krijg je nooit meer terug.
Weg met de riooljournalistiek. Klik er niet op. Ze vergiftigen de maatschappij.