15 jaar niets verdienen, dan hoef je niet te betalen. (15 jaar buitenland is dus ook een optie)quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:25 schreef Lkw het volgende:
Een lening geeft je nooit een goede start. Als je het kunt voorkomen, doe het. De rente is namelijk zo hoog, dat het erg moeilijk af te lossen is. Zeker als je na je studie niet direct enorm gaat verdienen, wat een waarschijnlijkheid is.
Lagere rente dan bij bijv. banken. Maar je betaald nog steeds ongeveer 3% rente. (3% dacht ik, weet ik niet zeker)quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:28 schreef Verlengmijnsnoer het volgende:
Is het niet zo dat bij een studielening je tegen een hele lage rente geld leent? Of zelfs geen rente?
Na 15 jaar wordt de schuld die dan nog staat inderdaad kwijtgescholden. Maar 15 jaar is een lange tijdquote:Op donderdag 14 mei 2009 00:28 schreef bioloogje het volgende:
[..]
15 jaar niets verdienen, dan hoef je niet te betalen. (15 jaar buitenland is dus ook een optie)
Thnx voor het opzoeken. Er staat verder:quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:30 schreef bioloogje het volgende:
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studieschuld/rente.asp
3,58% rente dus
En hiermee kan het dus fout gaan. Zeker als je een paar jaar lang na je studie niks aflost omdat je aanrommelt of gewoon te weinig verdient om te kunnen aflossen.quote:Bij de renteberekening over de lening is er sprake van samengestelde interest. Dit betekent dat er rente op rente wordt berekend.
bronquote:In uitzonderlijke situaties kan de IB-Groep het restant van een schuld kwijtschelden na het verstrijken van de aflosfase van vijftien jaar. Dit gebeurt alleen als u tot het einde van de aflosfase aan de volgende voorwaarden voldoet:
* het verlaagde maandbedrag (op grond van het inkomen) is tot het einde van de aflosfase lager dan het maandbedrag dat berekend zou zijn zonder dat met uw inkomen rekening gehouden wordt én
* het inkomen van uw partner telt steeds mee bij de berekening van het verlaagde maandbedrag.
Als u bij de verlaging van het maandbedrag het inkomen van uw partner buiten beschouwing heeft gelaten, geldt de periode van vijftien jaar niet. Dan wordt deze periode (de aflosfase) steeds verlengd met het aantal maanden dat het inkomen van de partner buiten beschouwing is gelaten.
Volgens mij maar 2,8%. En zoals eerder is aangegeven, het is een hele veilige lening. Kun je niets betalen, dan zijn daar regelingen voor. Dus als je de lening toch beter aan kunt spreken, dan is dit via de IB Groep niet een slechte optie.quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:29 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Lagere rente dan bij bijv. banken. Maar je betaald nog steeds ongeveer 3% rente. (3% dacht ik, weet ik niet zeker)
Kijk even iets eerder in het topic, huidige rente is 3.58%. Mijn oude schuld heeft inderdaad nog de oude rente van 2.8%. En bij een volgende termijn wordt dat aangepast naar de dan geldende rente.quote:Op donderdag 14 mei 2009 07:32 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Volgens mij maar 2,8%. En zoals eerder is aangegeven, het is een hele veilige lening. Kun je niets betalen, dan zijn daar regelingen voor. Dus als je de lening toch beter aan kunt spreken, dan is dit via de IB Groep niet een slechte optie.
als je 42k schuld hebt en je bent geen piloot of iets dergelijks geworden dan vind ik dat je je diep moet schamen en nog lang niet klaar bent voor deze maatschappij.quote:Op donderdag 14 mei 2009 05:39 schreef eleusis het volgende:
42k IBG hier.
Geen aanrader.
Mijn tip zou zijn om wel iets te lenen zodat je lekker kan leven en niet continu schraalhaas bent of vele werkdagen kwijt bent aan een kutbaantje.. Maar ga nooit maximaal lenen. Dat is te makkelijk en te relaxed, je raakt eraan gewend en gaat gewoon meer uitgeven tot het op is. Probeer die gewenning een beetje voor te zijn.
Je moet inderdaad wel een beetje zeker zijn van de toekomst, wanneer je jezelf waagt aan een schuld. En je hebt gelijk qua rentepercentage. Ik heb mij er verder niet in verdiept, bij mij staat de rente nog een tijdje zo, en binnen die tijd is die studieschuld weg. En inderdaad, steek je nooit afschuwelijk hoog in de schulden. En zorg dat je een baan hebt naast je studie, wanneer je ouders niet nog lange tijd het handje boven je hoofd houden. In principe ben ik van mening dat het sowieso verstandig is om naast je opleiding te werken, dat is vooral goed voor je ontwikkeling.quote:Op donderdag 14 mei 2009 07:41 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Kijk even iets eerder in het topic, huidige rente is 3.58%. Mijn oude schuld heeft inderdaad nog de oude rente van 2.8%. En bij een volgende termijn wordt dat aangepast naar de dan geldende rente.
En ook lenen bij de IB-groep is niet al te best door de rente op rente. Bij kleine bedragen is het te overzien, maar bij grotere bedragen ben je goed de klos.
Maak je maar geen zorgen over mijquote:Op donderdag 14 mei 2009 07:45 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
als je 42k schuld hebt en je bent geen piloot of iets dergelijks geworden dan vind ik dat je je diep moet schamen en nog lang niet klaar bent voor deze maatschappij.
quote:Op donderdag 14 mei 2009 11:49 schreef MadDorito het volgende:
Vraagje;
Je verkloot een studie en hebt een studieschuld (OV/Prestatiebeurs). Je pakt een jaar later een opleiding op en rond deze met succes af. Wordt dan de OV/Prestatiebeurs alsnog omgezet in een gift?
bvd.
Dat geldt alleen als je op je spaarrekening ook een enorm bedrag hebt staan. Als je daar bijvoorbeeld 2000 euro hebt staan, zou ik de rekensom nog eens maken.quote:Op donderdag 14 mei 2009 12:40 schreef Drive-r het volgende:
Daarbij verdiende ik het in mijn 1e jaar werken weer terug. Heb het op een spaarrekening tegen 4.5% weg gezet, dus afbetalen heeft voorlopig geen zin.
Zoals je kunt lezen, verdiende ik het in 1 jaar terug. Ik heb dus een spaarrekening met exact mijn schuld in spaargeld erop. Leek me zonde om die 0.9% in rente marge op te geven. Is niet veel, maar wel gratis. Daarbij houdt ik de flexibiliteit om dat geld eventueel ergens anders voor te gebruiken. Stel ik wil een huis kopen, dan kan dat spaargeld daar in ipv een duurder stuk hypotheek.quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:11 schreef Lkw het volgende:
[..]
Dat geldt alleen als je op je spaarrekening ook een enorm bedrag hebt staan. Als je daar bijvoorbeeld 2000 euro hebt staan, zou ik de rekensom nog eens maken.
Bij het verkrijgen van hypotheek kijken ze wel degelijk ook naar uitstaande schulden, dus ik weet niet of de door jouw beoogde voordelen er ook daadwerkelijk zijn.quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:15 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zoals je kunt lezen, verdiende ik het in 1 jaar terug. Ik heb dus een spaarrekening met exact mijn schuld in spaargeld erop. Leek me zonde om die 0.9% in rente marge op te geven. Is niet veel, maar wel gratis. Daarbij houdt ik de flexibiliteit om dat geld eventueel ergens anders voor te gebruiken. Stel ik wil een huis kopen, dan kan dat spaargeld daar in ipv een duurder stuk hypotheek.
Zo heb ik het ook inderdaad.quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:15 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zoals je kunt lezen, verdiende ik het in 1 jaar terug. Ik heb dus een spaarrekening met exact mijn schuld in spaargeld erop. Leek me zonde om die 0.9% in rente marge op te geven. Is niet veel, maar wel gratis. Daarbij houdt ik de flexibiliteit om dat geld eventueel ergens anders voor te gebruiken. Stel ik wil een huis kopen, dan kan dat spaargeld daar in ipv een duurder stuk hypotheek.
Aflossen kan altijd nog, mocht dat in een bepaalde situatie voordelen hebben, maar aflossen is wel definitiefquote:[quote]Op donderdag 14 mei 2009 13:30 schreef Lkw het volgende:
Bij het verkrijgen van hypotheek kijken ze wel degelijk ook naar uitstaande schulden, dus ik weet niet of de door jouw beoogde voordelen er ook daadwerkelijk zijn.
Da's waarquote:Op donderdag 14 mei 2009 13:34 schreef eleusis het volgende:
Aflossen kan altijd nog, maar aflossen is wel definitief
Voor het aanvragen van een hypotheek kijken ze niet naar de studieschuld die er is... Raar maar waar..quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:30 schreef Lkw het volgende:
[..]
Bij het verkrijgen van hypotheek kijken ze wel degelijk ook naar uitstaande schulden, dus ik weet niet of de door jouw beoogde voordelen er ook daadwerkelijk zijn.
Verder had ik over het hoofd gezien dat er 'verdiende' stond. Je hebt het dus al allemaal weer in de pocket, da's mooi.
Is dat ook het bedrag dat je moet terugbetalen of alles inclusief de prestatiebeurs?quote:
Je begrijpt het niet helemaal. Zelfs al kijken ze naar de schuld, wat maakt het dan uit. In situatie A heb ik geen schuld en 16k extra hypotheek tegen 5% en in situatie B heb ik wel een IBG schuld tegen 3.58% en een lagere hypotheek. Netto heb ik even veel schuld, alleen de IBG schuld is goedkoper. En nee, ik kan de rente van de hypotheek niet aftrekken, dus dat scheelt niet.quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:30 schreef Lkw het volgende:
[..]
Verder had ik over het hoofd gezien dat er 'verdiende' stond. Je hebt het dus al allemaal weer in de pocket, da's mooi.
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:04 schreef Leonidas82 het volgende:
Die 89.000 moet terugbetaald worden. Achja, daar hebben we 15 jaar de tijd voor
6000 per jaar.. 500 in de maand.. oh boy.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:04 schreef Leonidas82 het volgende:
Je vergeet de rente.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:16 schreef Renesite het volgende:
[..]
6000 per jaar.. 500 in de maand.. oh boy.
Een IB-lening wordt niet als schuld gezien net als studiefinancieering niet als inkomen wordt beschouwd, dit is ook een valkuil voor veel mensen die zodoende een hogere hypotheek afsluiten dan ze zich kunnen veroorloven. Hier stond meen ik een paar maanden terug een special over in de Spits.quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:30 schreef Lkw het volgende:
[..]
Bij het verkrijgen van hypotheek kijken ze wel degelijk ook naar uitstaande schulden
Niet helemaal, kijk maar naar een post van mij iets eerder in het topic, grote kans dat je langer dan die 15 jaar eraan vast zitquote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:04 schreef Leonidas82 het volgende:
Als je een goede hypotheekadviseur hebt dan vraagt ie naar dat soort dingen. Wanneer je veel moet aflossen dan wordt daar zeker rekening mee gehouden in het advies. Dat iemand daar niets mee doet en zich liever goed in de nesten werkt daar kan een bank/adviseur ook niets aan doen...quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:36 schreef n8n het volgende:
[..]
Een IB-lening wordt niet als schuld gezien net als studiefinancieering niet als inkomen wordt beschouwd, dit is ook een valkuil voor veel mensen die zodoende een hogere hypotheek afsluiten dan ze zich kunnen veroorloven. Hier stond meen ik een paar maanden terug een special over in de Spits.
Ach, piloten in de burgerluchtvaart hebben als ze pas beginnen met werken ook een "studie"-schuld van 200.000 euro.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:04 schreef Leonidas82 het volgende:
Mijn stufi is ook afgelopen zodra september begint. Heb nog maar 2 jaar aan punten, moet er nog 2 of 3.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 02:45 schreef DrDentz het volgende:
Op dit moment is alles nog prestatiebeurs. Ik haal m'n diploma waarschijnlijk volgend jaar, alleen is nu wel m'n stufi afgelopen (jaar verprutst door vorige misgelopen studie). Dus 1 jaar bijlenen.
Dat meen je serieus? Dus als ik in Vlaanderen of Duitsland ga werken met m'n studieschuld van 20 à 25k en na 15 jaar terugkeer naar Nederland met een dikke zak geld, hoef ik toch geen euro aan de IB-Groep te betalen?quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:28 schreef bioloogje het volgende:
[..]
15 jaar niets verdienen, dan hoef je niet te betalen. (15 jaar buitenland is dus ook een optie)
Aan de slag! Kom op! Hup!quote:Op zaterdag 16 mei 2009 02:47 schreef Skv het volgende:
[..]
Mijn stufi is ook afgelopen zodra september begint. Heb nog maar 2 jaar aan punten, moet er nog 2 of 3.
Ik weet niet of het zo makkelijk is. Het gaat erom dat ze denken dat je 15 jaar niet voldoende hebt verdiend om af te kunnen lossen. en als je dan in het buitenland zit dan kunnen ze je niet zo makkelijk vinden.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 02:50 schreef cultheld het volgende:
[..]
Dat meen je serieus? Dus als ik in Vlaanderen of Duitsland ga werken met m'n studieschuld van 20 à 25k en na 15 jaar terugkeer naar Nederland met een dikke zak geld, hoef ik toch geen euro aan de IB-Groep te betalen?
Het goede leven begint pas als je klaar bent met de studie.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:33 schreef The6thgate het volgende:
Ik ga deze maand over de 10.000 heen. Sinds dit collegejaar geen basisbeurs meer. Werkte eerst altijd op zaterdag, waardoor er eigenlijk altijd al een streep ging door de vrijdagavond. Sinds een half jaartje bevalt het echt enorm goed om de zaterdag vrij te zijnDaar moet dus vooral even wat aan gedaan worden zodat de lening omlaag kan. Nog een jaartje studie te gaan en dan is het gedaan met het goeie leven
![]()
Dat zal vast kunnen, lijkt me vooral ook erg fijn om een goed inkomen te hebben. Echter hecht ik nu nog even meer waarde aan een leuk studentenlevenquote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:46 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Het goede leven begint pas als je klaar bent met de studie.
Hangt er maar vanaf. Ik vond het studentenleven wel relaxed eigenlijk. Maar goed, nu is ook niet verkeerd hoor....quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:46 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Het goede leven begint pas als je klaar bent met de studie.
waar heb je dat allemaal voor gebruikt joh?quote:Op zaterdag 16 mei 2009 13:59 schreef Me_Wesley het volgende:
Zit nu aan de 70k, gaat oplopen tot zo'n 140k aan het eind van de opleiding.
Probleem is alleen dat het een opleiding tot verkeersvlieger is, dus het is wel te hopen dat de economie over anderhalf jaar weer een beetje op gang komtWant er is nu bijna geen maatschappij te vinden die aanneemt..
Achja, traject is voor een deel in Amerika, veel vlieguren (Die zijn niet goedkoop..) simulator ook niet..quote:Op zaterdag 16 mei 2009 16:29 schreef _Loki het volgende:
[..]
waar heb je dat allemaal voor gebruikt joh?
Ik heb eens zitten google'n, ik snap echt niet dat zo'n studie zo duur kan zijn!
Same herequote:Op donderdag 14 mei 2009 11:55 schreef Subversive het volgende:
[..]
Zoals ik het begrepen heb wel, zo niet, dan ben ik screwed.Het gaat erom dat je binnen 10 jaar, een bachelor in je zak hebt.
Studieschuld van 5.000 hier, en daar is het bij gebleven. Was een keer ontslagen, en heb toen besloten om voor 3 maandjes te lenen, was uitgelopen tot een heel jaar.
Want hoeveel verdien je dan als vlieger? Is dat zoveel dan?quote:Op zaterdag 16 mei 2009 17:57 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Achja, traject is voor een deel in Amerika, veel vlieguren (Die zijn niet goedkoop..) simulator ook niet..
Het verdient zich wel terug hoor..sowieso zijn de studiekosten aftrekbaar dus eerste 2 a 3 jaar bruto=netto.. moet je alleen wel een baan hebben.
Verschilt uiteraard per maatschappij en type toestel.quote:Op zondag 17 mei 2009 09:44 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Want hoeveel verdien je dan als vlieger? Is dat zoveel dan?
Als het niet langer duurt...... dan moet je idd wel erg van vliegen houden om toch piloot te worden.. respect hoorquote:Op zondag 17 mei 2009 13:05 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Verschilt uiteraard per maatschappij en type toestel.
Over het algemeen ligt het beginsalaris second officer rond de 40.000 / 50.000 bruto, en zou in het gunstigste geval (Capt 747) boven de balkenende-norm eindigen (zo'n 2,5 ton afhankelijk van je senioriteit).
Reken in ieder geval op een goede 8 a 10 jaar afbetalen waarbij je echt op de kleintjes moet gaan letten..
Ja met prestatiebeurs iets van 11K ofzoquote:Op maandag 18 mei 2009 09:08 schreef DrDentz het volgende:
Is zo'n schuld van 40k allemaal echte schuld of rekenen jullie ook prestatiebeurs mee? Want die OV-lening tikt ook zwaar aan zeg.
Je mag altijd vrijwillig aflossenquote:Op maandag 18 mei 2009 09:21 schreef littledrummergirl het volgende:
tot nu toe heb ik het altijd zonder schuld weten te redden ( altijd op kamers gewoond en woon nu samen) Maar we hebben een huis gekocht waar we in september in gaan, dus misschien leen ik dan even wat om daar even wat op te starten.
Kun je ook tijdens je studie weer aflossen?
dan is het misschien wel even makkelijk, wat extra geld voor het begin.quote:
Briljantquote:Op maandag 18 mei 2009 12:03 schreef Leonidas82 het volgende:
echtgenoot van mijn nicht heeft een schuld van 130.000. Opgebouwd uit beurs, maximale lening en studielening van de postbank en hij heeft zijn studie nooit afgerond![]()
Hij werkt nu bij een benzinepomp
Vind ik ook wel een beetje. Als ik tijd 'over' heb kan ik meer doen voor mijn studie (en ja, dat doe ik ook, ik heb nou eenmaal een studie gekozen die me echt boeit). Verder is het prettig om je te kunnen ontwikkelen op andere fronten dan op het gebied van studie. Met mensen omgaan leer je op school al dus daarvoor heb je ook je werk niet nodig. Daarnaast is recreatie natuurlijk ook nodig.quote:Op maandag 18 mei 2009 14:27 schreef Grumpey het volgende:
ik snap niet dat mensen zo panisch doen over een lening bij de IB-groep. De aflos-voorwaarden zijn enorm gunstig en het KBR doet er niets mee, dus je hoeft het niet eens te vermelden als je bijvoorbeeld een huis wilt kopen.
Het is gewoon een goede regeling om wat extra geld te hebben op een moment dat je daar via werken niet makkelijk aan kunt komen enerzijds omdat je nog niet ervaren genoeg bent en anderzijds omdat je een studie doet. Ik heb die lening binnen no-time weer afgelost.
Wat ik niet snap zijn die mensen die al zwoegend hebben geprobeerd geen lening te nemen en daarbij weinig tijd voor studie/studententijd hebben over gehad. Zonde. Je ontneemt jezelf een unieke kans.
Je hebt mensen die erin doorslaan. Dat zijn mensen die nooit met geld hebben hoeven omgaan, op kamers gaan, merken dat het toch allemaal wel duur is en de leningkraan helemaal opendraaien. Vervolgens krijg je iedere maand "gratis" 900 euro op je rekening erbij en als je dan zo lang mogelijk niet aan later denkt kan je dat heel lang volhouden. Met als resultaat schulden van 50 a 70k. Dan heb je wel reden om panisch te doen...quote:Op maandag 18 mei 2009 14:27 schreef Grumpey het volgende:
ik snap niet dat mensen zo panisch doen over een lening bij de IB-groep. De aflos-voorwaarden zijn enorm gunstig en het KBR doet er niets mee, dus je hoeft het niet eens te vermelden als je bijvoorbeeld een huis wilt kopen.
Het is gewoon een goede regeling om wat extra geld te hebben op een moment dat je daar via werken niet makkelijk aan kunt komen enerzijds omdat je nog niet ervaren genoeg bent en anderzijds omdat je een studie doet. Ik heb die lening binnen no-time weer afgelost.
Wat ik niet snap zijn die mensen die al zwoegend hebben geprobeerd geen lening te nemen en daarbij weinig tijd voor studie/studententijd hebben over gehad. Zonde. Je ontneemt jezelf een unieke kans.
Ben ik niet met je eens.quote:Op maandag 18 mei 2009 15:32 schreef Rejected het volgende:
Lenen kan wel handig zijn als je op kamers gaat, niet als je nog thuis woont.
Stel je zit op kamers, maar je ouders betalen niet mee. Van die 290 euro kan je never nooit je boeken/schoolgeld/huur/eten betalen. Dan kan je wel gaan werken, maar zelfs dan heb je waarschijnlijk niet genoeg. Dan MOET je dus wel zo ongeveer lenen.quote:Op maandag 18 mei 2009 15:37 schreef JJ.Johnson het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens.
Stel je woont thuis, maar je ouders verdienen 'teveel'. Je ontvangt nog geen 100 euro per maand, en daarvan moet je je boeken betalen en je schoolgeld. Je ouders betalen echter niet mee. Wat dan? Heb je toch best wel een probleem. Dan moet je werken, of lenen.
Ik zit zelf op kamers, dus ja dat weet ik. Ik had het ook helemaal niet over lenen + op kamers zitten. Ik had het over het feit dat degene die ik quootte dacht dat je niet hoeft te lenen als je thuis woont. Dat is gewoon onzin.quote:Op maandag 18 mei 2009 16:12 schreef Northside het volgende:
[..]
Stel je zit op kamers, maar je ouders betalen niet mee. Van die 290 euro kan je never nooit je boeken/schoolgeld/huur/eten betalen. Dan kan je wel gaan werken, maar zelfs dan heb je waarschijnlijk niet genoeg. Dan MOET je dus wel zo ongeveer lenen.
Natuurlijk kunnen mensen die thuis wonen ook lenen, maar mensen die op kamers zitten MOETEN vaak lenen.
Hou er wel even rekening mee dat gedurende die 2 jaar de rente wel loopt en dat als je over 2 jaar begint met terubetalen je bijna tegen de 21k aanzit he.quote:Op maandag 18 mei 2009 16:31 schreef Oksel het volgende:
19k.
Nog 2 jaar voordat ik moet beginnen met afbetalen, zal rond de 100-110 per maand zitten.
Heb er van genoten. Nee, geniet er nog steeds van.
* Oksel vliegt over 8 weken (weer) naar Australie..
Hmm.quote:Op maandag 18 mei 2009 16:38 schreef Northside het volgende:
[..]
Hou er wel even rekening mee dat gedurende die 2 jaar de rente wel loopt en dat als je over 2 jaar begint met terubetalen je bijna tegen de 21k aanzit he.
Ja klopt idd, ik ging er vanuit dat men zou werken voordat er aan een lenen wordt gedacht. Maar bij sommige studies heb je idd weinig tijd om te werken.quote:Op maandag 18 mei 2009 15:37 schreef JJ.Johnson het volgende:
[..]
Ben ik niet met je eens.
Stel je woont thuis, maar je ouders verdienen 'teveel'. Je ontvangt nog geen 100 euro per maand, en daarvan moet je je boeken betalen en je schoolgeld. Je ouders betalen echter niet mee. Wat dan? Heb je toch best wel een probleem. Dan moet je werken, of lenen.
Je berekening klopte en deze constatering ookquote:Op maandag 18 mei 2009 17:37 schreef Oksel het volgende:
20,35k.. hm, duur geintje. Je betaald rente per jaar, toch?
Welke studies hebben colleges in het weekeinde?quote:Op maandag 18 mei 2009 17:43 schreef Rejected het volgende:
[..]
Ja klopt idd, ik ging er vanuit dat men zou werken voordat er aan een lenen wordt gedacht. Maar bij sommige studies heb je idd weinig tijd om te werken.
Vergeet niet dat je in die 15 jaar ook inflatie hebt, dus het is iets minder ernstig in "hedendaagse" muntjes...quote:Op maandag 18 mei 2009 17:52 schreef Oksel het volgende:
Ervanuitgaande dat de rente gelijk blijft (3,58%), en ik over 2 jaar begin, en in 15 jaar mijn 19k afbetaal.. betaal ik 5400 euro rente, bij een maandafdracht van 112,50 euro.
Hm, misschien maar even snel afbetalen. Moet geen probleem zijn.
Ah, ja. Maarja, een lening is een lening. Begin net te wennen aan "niet meer rood staan", wat als student altijd "normaal" was. Het enige waar ik ooit voor wil lenen, is een huis. En dat wil ik dan binnen no-time afbetaald hebben.. Zodat ik financieel onafhankelijk ben.quote:Op maandag 18 mei 2009 17:57 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Vergeet niet dat je in die 15 jaar ook inflatie hebt, dus het is iets minder ernstig in "hedendaagse" muntjes...
Jij wil een huis binnen 'no-time' afbetaald hebben?quote:Op maandag 18 mei 2009 18:47 schreef Oksel het volgende:
[..]
Ah, ja. Maarja, een lening is een lening. Begin net te wennen aan "niet meer rood staan", wat als student altijd "normaal" was. Het enige waar ik ooit voor wil lenen, is een huis. En dat wil ik dan binnen no-time afbetaald hebben.. Zodat ik financieel onafhankelijk ben.
Ik ben vaak genoeg in het weekend bezig met mijn studie, omdat ik na een collegedag van half 9 tot 4/5 daar gewoon te gaar voor ben. Dan lees ik misschien eea even door. Maar als er echt werk verzet moet worden doe ik dat in het weekend.quote:Op maandag 18 mei 2009 17:48 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Welke studies hebben colleges in het weekeinde?
Sorry, maar dan ben je niet echt het actieve type. Je hebt echt meer dan zat tijd om een beetje te werken, het is gewoon een keuze.quote:Op maandag 18 mei 2009 19:21 schreef JJ.Johnson het volgende:
[..]
Ik ben vaak genoeg in het weekend bezig met mijn studie, omdat ik na een collegedag van half 9 tot 4/5 daar gewoon te gaar voor ben. Dan lees ik misschien eea even door. Maar als er echt werk verzet moet worden doe ik dat in het weekend.
Mensen die meer dan zat tijd hebben om te werken zijn meestal alfa's.quote:Op maandag 18 mei 2009 20:44 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Sorry, maar dan ben je niet echt het actieve type. Je hebt echt meer dan zat tijd om een beetje te werken, het is gewoon een keuze.
Hm, ook dat vind ik onzin. In Delft hadden ook bijna al mijn vrienden en kennissen wel iets van een baantje. Ik heb er zelf nooit moeite mee gehad, slapen doe je maar als je dood bent.quote:Op maandag 18 mei 2009 22:18 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Mensen die meer dan zat tijd hebben om te werken zijn meestal alfa's.
Hoe dat zo? Je hebt op het HBO gezeten of zit daar nog?quote:Op maandag 18 mei 2009 23:02 schreef AudiRs6 het volgende:
Leuk, ik heb nu een jaartje basisbeurs en ov kaart ontvangen, mag dat in de toekomst allemaal terug gaan betalen alleen omdat ik van plan ben om naar de universiteit te gaan
Veel geld verdienen door middel van slim investeren, en mijn levensstijl minimaal mee te laten groeien met mijn loon, waardoor ik veel overhoud.quote:Op maandag 18 mei 2009 19:19 schreef JJ.Johnson het volgende:
[..]
Jij wil een huis binnen 'no-time' afbetaald hebben?
En hoe dacht je dat te gaan realiseren?
Goeie optimistische houding, ik help het je hopen. Het is niet geheel onmogelijk, maar je bent wel even bezig natuurlijk.quote:Op maandag 18 mei 2009 23:31 schreef Oksel het volgende:
[..]
Veel geld verdienen door middel van slim investeren, en mijn levensstijl minimaal mee te laten groeien met mijn loon, waardoor ik veel overhoud.
En wees niet bang, dit alles zit in de familie..
Hard werken, goed nadenken, meegaan met hypes, openstaan voor nieuwe ideeen.. dit met een stel gezonde hersenen en zakelijk inzicht.. en een slimme vrouw die je steunt, kom je een eind..quote:Op maandag 18 mei 2009 23:39 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Goeie optimistische houding, ik help het je hopen. Het is niet geheel onmogelijk, maar je bent wel even bezig natuurlijk.
Ik begrijp het. Zal ook heus wel lukken, maar voordat je een baan hebt is het toch altijd maar een beetje koffiedik kijken. Enfin, ben zelf niet van plan 15 jaar bezig te zijn om financieel onafhankelijk te worden. Dat zijn juist 15 jaar waarin ik behoorlijk wat van het leven wil genietenquote:Op maandag 18 mei 2009 23:52 schreef Oksel het volgende:
[..]
Hard werken, goed nadenken, meegaan met hypes, openstaan voor nieuwe ideeen.. dit met een stel gezonde hersenen en zakelijk inzicht.. en een slimme vrouw die je steunt, kom je een eind..
Lees het boek: Poor Dad, Rich Dad eens, leuke denkwijze. Niet heel concreet, wel idealistisch.
Het is mijn streven financieel onafhankelijk te worden. Mijn vader was het op zijn 40ste, puur door bovenstaande redenen.. En een kleine lening bij zijn ouders. Niet dat mijn pa rijk is.. maarr... : alles is betaald, en hij heeft een aardig inkomen (2 keer modaal ofzo, niet schokkend). Geen baas, geen leningen en een inkomen door een rustig eigen bedrijfje = financieel onafhankelijk = vrijheid.. = genieten! En dat is ook mijn streven.
Succes! Welke school doe je?quote:Op zaterdag 16 mei 2009 13:59 schreef Me_Wesley het volgende:
Zit nu aan de 70k, gaat oplopen tot zo'n 140k aan het eind van de opleiding.
Probleem is alleen dat het een opleiding tot verkeersvlieger is, dus het is wel te hopen dat de economie over anderhalf jaar weer een beetje op gang komtWant er is nu bijna geen maatschappij te vinden die aanneemt..
Lul niet. Wat een onzin.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 00:09 schreef Miss-Madness het volgende:
En zo word je in deze maatschappij al geleerd dat het volkomen normaal is om schulden te hebben, nog voordat je goed en wel op jezelf bent...![]()
Je bent nog niet eens klaar met studeren en hebt al een schuld. Vervolgens de arbeidsmarkt op, huisje huren, tv kijken en reclames van lenen.nlzien en denken van "ach, heb toch al een lening".
Goeie ontwikkeling zo!![]()
Voor een deel ben ik het er eigenlijk wel mee eens. Het is goed dat iedere student de mogelijkheid heeft om "goedkoop" te lenen, zodat iedereen ook daadwerkelijk de financiele mogelijkheid heeft om een goede opleiding te volgen.quote:
Vooral dat laatste. Heel veel studenten hebben nooit geleerd wat "de waarde van geld is" (of om het anders te zeggen, hebben nooit geleerd met geld om te gaan). Die steken zich tijdens hun studie volledig in de schulden voor vakanties en bier en komen vervolgens huilen bij Kassa/Radar dat ze hun schuld bijna niet afgelost krijgen.quote:Op zaterdag 23 mei 2009 23:55 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Voor een deel ben ik het er eigenlijk wel mee eens. Het is goed dat iedere student de mogelijkheid heeft om "goedkoop" te lenen, zodat iedereen ook daadwerkelijk de financiele mogelijkheid heeft om een goede opleiding te volgen.
Maar je krijgt wel erg makkelijk een lening, als student. Ik ken mensen die volledig lenen, terwijl ze eigenlijk helemaal niet zoveel nodig hebben. Deze leven nu al op grote voet (voor een student) en denken er niet bij na dat ze op deze manier een enorme schuld opbouwen.
quote:Op zondag 24 mei 2009 00:31 schreef Muzz_ het volgende:
Ik leen maximaal maar parkeer het lekker op een 2 jarige spaardeposito van 6% (net voor de crisis kon dit nog).
Moet je wel een pa hebben die daar zin in heeft. Kun je wel allemaal tegenargumenten voor hebben, maar dat verandert niets aan de situatie van de student. Mijn pa wil het niet. Dus lenen. Zo simpel is het. Misschien ook wel juist vanuit een 'leer met geld omgaan' oogpunt. Immers: hoe meer je leent, hoe meer rente je straks ervoor betaalt.quote:Op zondag 24 mei 2009 10:35 schreef RobertoCarlos het volgende:
Als je nou gewoon van je pa leent, dan hoef je niet van de staat te lenen....
Je pa hoeft echt niet rijk te zijn daarvoor, dus wat een gezeur zeg!
Maar je pa hoeft op zich helemaal geen hoog inkomen te hebben of zo, 2 keer modaal is ook voldoende. En het kan ook een kleine lening zijn, zodat je snel financieel onafhankelijk bent.quote:Op zondag 24 mei 2009 10:44 schreef JJ.Johnson het volgende:
[..]
Moet je wel een pa hebben die daar zin in heeft. Kun je wel allemaal tegenargumenten voor hebben, maar dat verandert niets aan de situatie van de student. Mijn pa wil het niet. Dus lenen. Zo simpel is het. Misschien ook wel juist vanuit een 'leer met geld omgaan' oogpunt. Immers: hoe meer je leent, hoe meer rente je straks ervoor betaalt.
Hij kan verdienen wat hij wil, maar als hij niets wil uitlenen heb je er niets aan hoor.quote:Op zondag 24 mei 2009 11:43 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Maar je pa hoeft op zich helemaal geen hoog inkomen te hebben of zo, 2 keer modaal is ook voldoende. En het kan ook een kleine lening zijn, zodat je snel financieel onafhankelijk bent.
Zoals hierboven al gezegd, staat de oplossing voor al dit soort problemen in dit boek:quote:Op zondag 24 mei 2009 12:09 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Hij kan verdienen wat hij wil, maar als hij niets wil uitlenen heb je er niets aan hoor.
quote:Op zaterdag 16 mei 2009 11:01 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Ik weet niet of het zo makkelijk is. Het gaat erom dat ze denken dat je 15 jaar niet voldoende hebt verdiend om af te kunnen lossen. en als je dan in het buitenland zit dan kunnen ze je niet zo makkelijk vinden.![]()
Schijnt tenminste zo te zijn
quote:Product: Aanmaningen, beschikkingen, correspondentie met deurwaarders
Opmerking: – Na aanmaning volgt bij niet-betaling een dwangbevel, waarbij een deurwaarderstraject kan worden ingegaan. Een aspect hiervan is ook de paspoortsignalering (Agentschap BPR van het ministerie van Binnenlandse Zaken).
– Onder deze handeling kunnen ook schuldsanering en -bemiddeling vallen, alsook invordering bij faillissementen.
Niks mag. Ik heb tot oktober recht op studiefinanciering, dan zitten mijn 4 jaar erop. Nu moet ik nog 1 jaar doorstuderen, alleen dus zonder studiefinanciering. Krijg ik al wel direct een prachtige brief van de IB-Groep dat ik vanaf oktober automatisch een lening a 800+ euro per maand krijgquote:Lenen mag, terugbetalen moet.
Woon je thuis en werk je je de pleuris of betalen pappie en mammie alles van je studie?quote:Op maandag 6 juli 2009 18:29 schreef Johnns het volgende:
Van de IBG site:
[..]
Niks mag. Ik heb tot oktober recht op studiefinanciering, dan zitten mijn 4 jaar erop. Nu moet ik nog 1 jaar doorstuderen, alleen dus zonder studiefinanciering. Krijg ik al wel direct een prachtige brief van de IB-Groep dat ik vanaf oktober automatisch een lening a 800+ euro per maand krijg![]()
![]()
Overigens nu 0,- euro studieschuld en dat ben ik van plan zo te houden ook
Financier zelf alles hoorquote:Op maandag 6 juli 2009 18:31 schreef Granaatappel het volgende:
[..]
Woon je thuis en werk je je de pleuris of betalen pappie en mammie alles van je studie?
Met die 300 euro bijverdienen hoef je echt geen volledige lening te nemen hoor. En je collegegeld is geen 200 euro per maand, je krijgt uitwonende beurs, zorgtoeslag etc..quote:Op maandag 6 juli 2009 20:22 schreef MaxC het volgende:
Ik wil niet eens weten wat mijn studieschuld is als ik straks klaar ben![]()
6 Jaar(Geneeskunde) maximaal lenen + Collegegeldkrediet.
Moet alles zelf betalen en krijg ook niks aanvullend. Werk gewoon waar ik ongeveer 300 per maand mee verdien.
Maar ja, per maand: 290 huur + 200 collegegeld + 100 verzekering + 80 boeken + boodschappen etc. is gewoon enorm veel geld
en als je een beetje slim gaat wonen krijg je ook nog huursubsidiequote:Op dinsdag 7 juli 2009 00:17 schreef Intergalactrick het volgende:
[..]
Met die 300 euro bijverdienen hoef je echt geen volledige lening te nemen hoor. En je collegegeld is geen 200 euro per maand, je krijgt uitwonende beurs, zorgtoeslag etc..
Waarom zou je niet lenen?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:02 schreef ASroma het volgende:
[..]
en als je een beetje slim gaat wonen krijg je ook nog huursubsidie![]()
Zo heb ik mijn studie-periode goed door kunnen brengen zonder bij te lenen. Werkte daarnaast 16-20 uur (in tijden van tentamens minder natuurlijk) bij een bedrijf met flexibele werktijden dus na een ochtend-college kon ik zo 5 uurtjes maken. Bij de meeste studies kun je prima een bijbaantje nemen, op tijden dat andere dan nog op 1 oor liggen sta jij brak van de avond ervoor te werken, so be it! Geen geldzorgen en je eigen geld uitgeven is extra lekker.
Studieschulden van boven de 10k vind ik bij de meeste studies maar lachwekkend, je ziet het ook om je heen gewoon al die nepheid en lapzwansen van bepaalde studenten. Maar goed een ieder moet doen wat ie goed vindt, het zijn jouw schulden niet de mijne
Nou ja, iedereen heeft zijn grens. Jij vindt 15k de grens, ik vind het prima. Ik heb iets van 19k en daarvan heb ik een groot deel ontvangen in mijn laatste jaar. Toen wist ik echter al dat ik een goede baan op zak had en had ik geen tijd meer voor bijbaantjes. Ik zou het geld zo weer uitgeven voor mijn studententijd, ik heb 7 jaar de mooiste dingen kunnen doen, relaxed kunnen leven en lekker zorgeloos kunnen studeren. Wat wil je nog meer?quote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:42 schreef Grumpey het volgende:
Ik vind dit een vervelend topic omdat het alleen maar over extremen gaat.
Totaal niet lenen is suf, want in mijn ogen ben je gewoon oerdom als je niet wat extra geld verbruikt wanneer je dat leuk kan gebruiken omdat je niet veel verdient. Je gaat jezelf toch geen vakantie onthouden of een duurdere studentenkamer ontzeggen? En als je het redt zonder te lenen omdat je de naadjes werkt, leen dan alsnog erbij. Er is altijd wel wat waar je meer geld aan zou willen besteden, maar waar je als student nog niet aan toekomt. Maak je leven leuker.
en schulden van boven de 15k zijn ook suf. Welke lapzwans gaat nu meer gebruiken dan hij/zij kan overzien? Beetje lenen is tof, maar overdrijven is ook een vak.
gedeeltelijk waar, maar laten we die misvatting dat je geen studentenleven hebt als je parttime werkt weglaten. Ook ik heb gereisd en zelfs bijna 2 jaar in het buitenland geweest voor mijn studie, daarnaast genoeg feestjes etc. etc. De dingen die "zogenaamd" je studentenleven goed maken, deels overrated natuurlijkquote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:30 schreef Apekoek het volgende:
[..]
Waarom zou je niet lenen?
Je studententijd is meer dan alleen een opritje, die je zo snel mogelijk moet door lopen, naar je toekomstige baan. Het is tegelijkertijd de periode in je leven die jou het meest vormt en ontwikkeld als mens en je een basis geeft waar je de rest van je leven nog van kan genieten. Door deze periode heen razen en zo min mogelijk leuke en boeiende dingen te ondernemen is dood zonde. De auto van 30.000 euro die je een paar jaar eerder kan kopen als je wat zuiniger leeft weegt niet op tegen een mindere studententijd.
Bijna alle mensen die ik ken die maximaal leende hebben dat geld gebruikt om een leuke (of lange) studententijd te hebben en zijn onder andere daardoor zeer goed terecht gekomen. Dat je daar dan maar 150 euro per maand voor betaalt (voor 6 jaar lang feest en ontwikkeling) is eigenlijk een koopje waar je als het goed is geen nacht van wakker ligt.
Voor de rest moet je ook niet vergeten dat in mijn geval een Universitaire studie best wel zwaar is, waar iemand anders de opleiding fluitend door heen wandelt heb ik echt aanzienlijk meer tijd nodig. Maar ik weet dat ik het wel kan dus neem ik daar mijn tijd ook voor. Ik zie dit als een investering en vind dat belangrijker dan me daarnaast uit te putten met een simpel supermarkt baantje waar ik eigenlijk helemaal niets mee vooruit ga. Het kan zelfs het gevolg hebben dat ik weinig sociale tijd overhoud, wat ik nu soms al heb, en dat ik mijn studie niet haal omdat ik teveel tijd steek in een kut baantje.
het gaat inderdaad vaak over extremen hier en iedereen heeft zijn eigen idee, en als dat werkt voor iemand is het prima. Over de echte extremen zijn we het natuurlijk wel allemaal eens. Anyhow misschien een zinlose discussie, maar welke discussie is dat nietquote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:42 schreef Grumpey het volgende:
Ik vind dit een vervelend topic omdat het alleen maar over extremen gaat.
Totaal niet lenen is suf, want in mijn ogen ben je gewoon oerdom als je niet wat extra geld verbruikt wanneer je dat leuk kan gebruiken omdat je niet veel verdient. Je gaat jezelf toch geen vakantie onthouden of een duurdere studentenkamer ontzeggen? En als je het redt zonder te lenen omdat je de naadjes werkt, leen dan alsnog erbij. Er is altijd wel wat waar je meer geld aan zou willen besteden, maar waar je als student nog niet aan toekomt. Maak je leven leuker.
en schulden van boven de 15k zijn ook suf. Welke lapzwans gaat nu meer gebruiken dan hij/zij kan overzien? Beetje lenen is tof, maar overdrijven is ook een vak.
Maar je vergeet te melden, hoe zwaar is je studie? Welk niveau en heb je daar veel tijd voor nodig. Dit is een hele grote bepalende factor of je aan de lening gaat of niet in mijn opinie.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 10:46 schreef ASroma het volgende:
[..]
gedeeltelijk waar, maar laten we die misvatting dat je geen studentenleven hebt als je parttime werkt weglaten. Ook ik heb gereisd en zelfs bijna 2 jaar in het buitenland geweest voor mijn studie, daarnaast genoeg feestjes etc. etc. De dingen die "zogenaamd" je studentenleven goed maken, deels overrated natuurlijk![]()
laten we ook de misvatting wegnemen dat je met een studie altijd goed terechtkomt en laten we ook de misvatting wegnemen dat het maar 150 euro is.... Een salaris bouw je op, je begint niet gelijk met 2x modaal![]()
en natuurlijk geen supermarktbijbaantje sjaak, CV-building begint al in je studententijd, onderschat dat niet. En laten we ook de misvatting wegnemen dat je na je studententijd locked-down bent. Mijn gevoel zegt dat het dan pas net gaat beginnen ondanks de vele dingen die je misschien al hebt meegemaakt in je jeugd en studententijd
Is met mijn MBO opleiding wel gebeurt. Nu afwachten hoe lang het nog duurt op het HBO.quote:Op dinsdag 7 juli 2009 22:14 schreef Daph_ het volgende:
Ik heb geen studieschuld, stufi is omgezet in gift
Mwa, ik werkte 3 avonden in de week, verdiende zo'n 800 euro in de maand bij en kon nog niet rondkomen. Gewoon teveel leuke dingen om te doen in mijn vrije tijd. Uitgaan kostte altijd wel centjes, veel reizen, veel hobbies, etc... Dus heb ik er ook nog bijgeleend. Grote kamer met dure spullen boeide me dan weer niet en ik kon ook echt niet alles doen wat ik wilde, maar dit was voor mij de balans. Achteraf ook prima trouwens. Dankzij een hoop van die activiteiten die ik ernaast deed heb ik veel geleerd, ik durf te zeggen dat ik daardoor ook aan ben genomen bij mijn eerste baan en nu vervolgens aardig verdien.quote:Op woensdag 8 juli 2009 10:19 schreef Batsnek het volgende:
Heb 4 jaar bijgewerkt en op een klein kamertje gewoond. Met als resultaat dat ik geen studieschuld heb.
Volgens mij is het bij de meeste mensen zo dat ze naast hun studie en socialecontacten nog genoeg lanterfanten op de bank voor de TV. Als ik kijk naar hoevaak ik per dag niks uitvoer kan ik daar makkelijk voor gaan werken. En heb met 400 euro per maand aan bijbaan, en een uitwonende beurs alles zelf betaald. Huur, eten, collegegeld, studiemateriaal, etc. ( alleen ziektekosten verzekering niet ). Ik hoor vaak dat men in de tijd dat ze niks doen, liever wat meer studeren, maar als je dat vervolgens niet doet ( wat op zich best begrijpelijk is ), dan heb je er nog niks aan.
Volgens mij zijn de meeste mensen gewoon te lui om wat bij te werken, iedereen wil het weekend vrij houden en veel tijd voor vrienden overhouden. Tja, als je studeerd moet je maar gewoon wat meer je schouders eronder zetten vind ik. Ik werkte 1 dag per weerk, en had 's avonds genoeg tijd voor vrienden over.
En de meest domme redenen die ik in mijn directe omgeving zien, zijn materialistische redenen. Grote kamer met dure spullen, want 'ik wil het gewoon 1 keer gelijk goed doen'.
Momenteel heb ik weinig uitzicht op een baan, en dat is vervelend. Maar ik ken ook veel mensen die in het zelfde schuitje zitten en ook nog volgend jaar kunnen gaan beginnen met aflossen. Dan heb je wel een groot probleem.
Maar je mag met zo' n schuld wel een boeing besturen? Anders = epic fail.quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:09 schreef sneijdert het volgende:
121k hier..![]()
ik denk dat ik maar ga emigreren binnenkort
knap hoor, als ik 800 euro (max. lening) keer 12 maanden keer 9 jaar doe (geneeskunde + maximale tijd dat je kan lenen, dus uiterste mogelijkheid) dan kom ik op 86.400 euro schuld.quote:Op woensdag 8 juli 2009 13:09 schreef sneijdert het volgende:
121k hier..![]()
ik denk dat ik maar ga emigreren binnenkort
true true, maar aan de andere kant wordt er iets te vaak zo'n verzuurde calvinistische hel-ende-verdoemenis preek op je afgevuurd als je aangeeft wat bij IBG bij te lenen, ook al heb je het strikt genomen niet direct nodig. De "zuunige zeeuwen" hier vergeten namelijk dat je het maandelijks bijgeleende bedrag niet ook weer niet uit hoeft te geven; je kan het ook wegzetten op je rekening als tijdelijke financiële buffer die je aan kan spreken als er grote klappers komen. Als die er komen, dan kan je interen op je buffer, en komen die er niet, dan kan je het weer gelijk terugbetalen. En dit is nog altijd beter dan continu op je tenen moeten lopen, om dan aan het eind van de rit toch keihard op je bek te gaan. En ja, je kan het maandelijkse bedrag natuurlijk deels wegzetten en deels weggeven (50-50 ofzo). Neuh, dan maar een paar jaartjes niet naar de idealen van de calvinisten en hun god levenquote:Op zondag 24 mei 2009 07:54 schreef Marijkezwolle het volgende:
Vooral dat laatste. Heel veel studenten hebben nooit geleerd wat "de waarde van geld is" (of om het anders te zeggen, hebben nooit geleerd met geld om te gaan). Die steken zich tijdens hun studie volledig in de schulden voor vakanties en bier en komen vervolgens huilen bij Kassa/Radar dat ze hun schuld bijna niet afgelost krijgen.
Ik vind het goed dat de mogelijkheid er is voor de mensen die het echt nodig hebben, er zijn echter te veel mensen die het niet nodig hebben en zo nog steeds niet leren om zuinig om te gaan met geld en dat wanneer je iets wilt je daar voor moet werken/sparen. En dat vind ik een ongezonde ontwikkeling.
Wat jij bij de IB groep open hebt staan heb ik als bijna afgestudeerde 'gewoon' op de spaarrekening. Inclusief een eigen motor + auto. Altijd maar dat goedpraten van de studieschuldquote:Op woensdag 8 juli 2009 17:40 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
true true, maar aan de andere kant wordt er iets te vaak zo'n verzuurde calvinistische hel-ende-verdoemenis preek op je afgevuurd als je aangeeft wat bij IBG bij te lenen, ook al heb je het strikt genomen niet direct nodig. De "zuunige zeeuwen" hier vergeten namelijk dat je het maandelijks bijgeleende bedrag niet ook weer niet uit hoeft te geven; je kan het ook wegzetten op je rekening als tijdelijke financiële buffer die je aan kan spreken als er grote klappers komen. Als die er komen, dan kan je interen op je buffer, en komen die er niet, dan kan je het weer gelijk terugbetalen. En dit is nog altijd beter dan continu op je tenen moeten lopen, om dan aan het eind van de rit toch keihard op je bek te gaan. En ja, je kan het maandelijkse bedrag natuurlijk deels wegzetten en deels weggeven (50-50 ofzo). Neuh, dan maar een paar jaartjes niet naar de idealen van de calvinisten en hun god leven. Dat laatste heb ik dus gedaan; kon ik nog steeds relaxed leven in mn opleidingsperiode zonder al mn vrije tijd aan kneuzenbaantjes te verdoen en had ik bij het ophalen van mn papiertje 14k bij de IBG open staan. Lijkt veel, maar als je nog steeds 4k achter het handje hebt gehouden en je toch pas na 2 jaar hoeft te beginnen met terugbetalen, dan valt het allemaal wel mee. Die 4k kan je gebruiken om die paar maanden ts diploma en werk te overbruggen en na 1,5 jaar heb je een leuk bedrag bij elkaar gespaard. Hop, autootje erbij en elke maand doodleuk 1000 naar de heren in Groningen overmaken.
Je merkt inderdaad wel dat veel studenten lenen want ze willen genieten van hun studententijd. Probleem is alleen dat ze daar niet voor willen werken, want lenen is toch een stuk makkelijker.quote:Op woensdag 8 juli 2009 19:25 schreef Lennox het volgende:
[..]
Wat jij bij de IB groep open hebt staan heb ik als bijna afgestudeerde 'gewoon' op de spaarrekening. Inclusief een eigen motor + auto. Altijd maar dat goedpraten van de studieschuld
En jij hebt tijdens je studententijd je kontje aangeboden? Anders moet je maar even uitleggen hoe je 14k bij elkaar spaart van je stufi.quote:Op woensdag 8 juli 2009 19:25 schreef Lennox het volgende:
[..]
Wat jij bij de IB groep open hebt staan heb ik als bijna afgestudeerde 'gewoon' op de spaarrekening. Inclusief een eigen motor + auto. Altijd maar dat goedpraten van de studieschuld
Ik mag hopen dat ik niet 9 jaar nodig heb om mijn schuld af te betalen. Al heb ik wel voordeel dat ik de helft aan de britse overheid kan betalen, en die een andere regeling bieden dan de nederlandse. Het collegegeld in Engeland betaal ik via een student loan £3,145 pond dat geld krijg ik nooit in handen en gaat direct naar de universiteit. Best chillquote:Op woensdag 8 juli 2009 20:47 schreef manny het volgende:
Ik ben nu een jaartje of 9 aan het aflossen, 45 euro per maand, kalm aan, geen idee hoeveel er nog open staat. Inderdaad al een auto toen ik klaar was met HBO
Je moet het niet overdrijven, zo verschrikkelijk veel tijd kost een beta-opleiding nou ook weer niet, op een paar kut georganiseerde studies na dan. Bovendien kunnen beta-studenten vrij eenvoudig bijles geven (da's al 12,50-15 euro per uur) of, zoals in Groningen, vrij eenvoudig erg goed betaalde studentassistentschappen krijgen. Ik had op een gegeven moment 3 aanstellingen die me in totaal nauwelijks 20 uur per week tijd kosten, maar die me wel bijna 1300 euro netto per maand opleverden. Daarnaast nog 20 uur studeren, en je zit op je 40 uur.quote:Op woensdag 8 juli 2009 20:41 schreef ErictheSwift het volgende:
Overigens vraag ik wel af hoe jullie denken een WO-harde-beta-studie op de door jullie en BakEllende geroemde wijze in nominale tijd te kunnen doorlopen en schuldenvrij te blijven, gegeven het feit dat zulke studies qua tijd verkapte voltijdbanen zijn, en je daarnaast nog een huishouden dient te runnen als je uitwonend bent.
Terug naar school voor een cursus begrijpend lezen vriend. Ik zeg nergens dat ik dat alleen met een studiefinanciering heb gedaan. Goed betaalde bijbaan die nog leuk om te doen is ook. Om mij heen waren ook genoeg lui die de laatste periode max leenden en geen bijbaan hadden, terwijl je minimaal 2 a 3 dagen bij je studie kon werken. En mijn sociale leven had daar in geen enkele opzicht onder te lijden.quote:Op woensdag 8 juli 2009 20:44 schreef Drive-r het volgende:
[..]
En jij hebt tijdens je studententijd je kontje aangeboden? Anders moet je maar even uitleggen hoe je 14k bij elkaar spaart van je stufi.
Ooit van sarcasme gehoord?quote:Op donderdag 9 juli 2009 00:24 schreef Lennox het volgende:
[..]
Terug naar school voor een cursus begrijpend lezen vriend. Ik zeg nergens dat ik dat alleen met een studiefinanciering heb gedaan. Goed betaalde bijbaan die nog leuk om te doen is ook. Om mij heen waren ook genoeg lui die de laatste periode max leenden en geen bijbaan hadden, terwijl je minimaal 2 a 3 dagen bij je studie kon werken. En mijn sociale leven had daar in geen enkele opzicht onder te lijden.
Hou je er wel even rekening mee dat die "goed betaalde bijbaantjes" niet voor het oprapen liggen? De vraag overstijgt het aanbod, dus dat jij die mazzel hebt gehad wil nog niet zeggen dat dat maar voor iedereen geldt. En als je net als ik toen 2 uur onderweg bent om op je stageplek te komen, dagen van 8 a 10 uur draait, en ook nog eens een project op je instelling had lopen, dan kan je je wel voorstellen dat je weinig op hebt met blaters die domweg "moet je maar in weekend werken" roepen. De IBG-lening constructie heeft voor mij iig prima gewerkt. Ik heb prima samen met echt verdiend geld prima ervan kunnen leven en heb wat bufferkapitaal opgebouwd dat gecombineerd met een aardig salaris het terugbetalen tot kinderspel heeft gemaakt, en wat FC Calvijn daarvan vindt zal me aan mn reet roesten.quote:Op donderdag 9 juli 2009 00:24 schreef Lennox het volgende:
Terug naar school voor een cursus begrijpend lezen vriend. Ik zeg nergens dat ik dat alleen met een studiefinanciering heb gedaan. Goed betaalde bijbaan die nog leuk om te doen is ook. Om mij heen waren ook genoeg lui die de laatste periode max leenden en geen bijbaan hadden, terwijl je minimaal 2 a 3 dagen bij je studie kon werken. En mijn sociale leven had daar in geen enkele opzicht onder te lijden.
En je werkt dus in het weekend 2 volle dagen? Dat makkelijke algemene gelul over 2/3 dagen vol werken kan anders maar voor de groep mensen die niet vol hoeft te studeren. Dat is bij veel studies nu eenmaal geen mogelijkheid en dan is het verhaal direct compleet anders, of niet soms? Ik werkte ook 2/3 avonden in de week, omdat ik nu eenmaal niet vies van werk ben en centjes kon gebruiken. Maar niet iedereen doet een deeltijd studie en kan overdag afwezig zijn.quote:Op donderdag 9 juli 2009 00:36 schreef Lennox het volgende:
Klinkt als bekrompen denken. Afgelopen drie jaren ben ik alleen op de maandagavond thuis, omdat er hier in de buurt dan weinig te doen is. Rest van de week ben ik altijd weg/onderweg in de avonduren met vrienden. Vraag me af wie dan iets verkeerd doet? Diegene die met een studieschuld achterblijven, maar wel 'geleefd' hebben, of mensen die gewoon makkelijk hun knaken binnenharken en prima leven als student.
Twee keer modaal is een hoog inkomen, dat snap je toch ook wel? Daarbij heeft niet iedereen een vader meer als ze gaan studeren.quote:Op zondag 24 mei 2009 11:43 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Maar je pa hoeft op zich helemaal geen hoog inkomen te hebben of zo, 2 keer modaal is ook voldoende. En het kan ook een kleine lening zijn, zodat je snel financieel onafhankelijk bent.
Geschiedenis was mijn Bachelor richting. Master heb ik in een hele andere studie gedaan, omdat ik mijn Minor daarmee had gevuld. Jammer dus, want die studiebelasting was vooral in het eerste halfjaar pittigquote:Op donderdag 9 juli 2009 01:23 schreef Drive-r het volgende:
Goed, ik heb even heel flauw gekeken naar de studie van Lennox.
Same herequote:Op maandag 18 mei 2009 16:31 schreef Oksel het volgende:
19k.
Nog 2 jaar voordat ik moet beginnen met afbetalen, zal rond de 100-110 per maand zitten.
Heb er van genoten. Nee, geniet er nog steeds van.
Dat dacht ik ook ja. Maar dat kan dus alleen maar als je in de buurt van je huidige woonplaats gaat werken, een verhuizing gooit flink roet in het eten kan ik je vertellen.quote:Op donderdag 9 juli 2009 13:41 schreef Wijnbo het volgende:
Denk dat ik mijn eerste loon volledig naar IBG kiep, zijn we daar ook weer van af.
Ow maar ik snap ook wel dat ik er daardoor goed vanaf kom en dat andere mensen het moeilijker hebben.. Ik snap alleen niet dat sommige mensen niet weten dat ze zo'n grote studieschuld hebben/aan het opbouwen zijn...quote:Op vrijdag 10 juli 2009 17:58 schreef Grumpey het volgende:
zo raar is het niet, want je ouders hebben je in de tussentijd gewoon best wel:
(5 x 12 x 400 + 1 x 12 x 100) = 25.200 euro gesponsord.
Eigenlijk moet je je gewoon even iets bescheidener opstellen naar de schuld van mensen waarvan de ouders deze draagkracht niet hebben.
Lekker als je rijke ouders hebt die niet willen betalen.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 12:56 schreef ShadyLane het volgende:
Ouders die niets kunnen vergoeden hoeven ook niks te vergoeden. Hun kinderen krijgen een hogere studiebeurs, maar dat betekent wel dat als hun beurs niet wordt omgezet in een gift, hun lening ook een stuk groter is. Zelfde verhaal na de vier jaar dat je recht hebt op stufi: studenten met weinig draagkrachtige ouders lenen dan grotere bedragen.
inkomen is niet altijd rijk. Je zou maar een volledige hypotheek hebben op een duur huis.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 13:21 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Lekker als je rijke ouders hebt die niet willen betalen.
Er wordt vanuit gegaan dat ze dat doen, maar het is geen verplichting. Bovendien zijn er ontzettend veel lasten die op een inkomen kunnen drukken, die maken dat het inkomen op papier heel wat lijkt, maar feitelijk is het niks. Maar de overheid verwacht dan wel dat er bijgedragen wordt.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 12:31 schreef oliesjeik het volgende:
[..]
Ow maar ik snap ook wel dat ik er daardoor goed vanaf kom en dat andere mensen het moeilijker hebben.. Ik snap alleen niet dat sommige mensen niet weten dat ze zo'n grote studieschuld hebben/aan het opbouwen zijn...
ps. Wat ik me trouwens afvroeg... Zijn je ouders niet "verplicht" om een deel te vergoeden? Ik dacht dat men het baseerde op 3 posten: stufi, ouderbijdrage en bijdrage van de student...
Volgens mij kunnen ze dan een of andere verklaring tekenen dat ze niet voor je willen betalen (goed, eigenlijk is het "niet kunnen", maar goed). In mijn tijd in elk geval kon een studiegenote, die geen contact meer met haar vader had en geen cent van hem kreeg, toch een aanvullende beurs krijgen omdat hij een verklaring had getekend dat hij haar niks gaf.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 13:14 schreef MaxC het volgende:
Mijn ouders zouden eigenlijk 250 per maand aan mij moeten geven maar o.a. door 3 studerende kinderen, hoge hypotheek en veel financiële pech dat gewoon niet betalen, zonder dat ik ook maar een euro extra aanvullende beurs heb
[typische Fok!reactie] Motten ze die flatscreen maar niet kopuh/stoppen met roken/de kat wegdoen [/typische Fok!reactie]quote:Op zaterdag 11 juli 2009 13:23 schreef Renesite het volgende:
Je buren kunnen evenveel inkomen hebben maar netto meer overhouden.
quote:Op zaterdag 11 juli 2009 15:56 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
[typische Fok!reactie] Motten ze die flatscreen maar niet kopuh/stoppen met roken/de kat wegdoen [/typische Fok!reactie]
Hm, heb het even nagezocht en als je beroep wilt doen op die regeling moet je wel verklaren dat je "een ernstig, onverzoenlijk conflict hebt met je ouders". Als dat niet het geval is en ze willen gewoon niet/minder betalen omdat ze "zo nodig 3x per jaar op vakantie moeten" (quote:Op zaterdag 11 juli 2009 15:54 schreef ShadyLane het volgende:
Volgens mij kunnen ze dan een of andere verklaring tekenen dat ze niet voor je willen betalen (goed, eigenlijk is het "niet kunnen", maar goed). In mijn tijd in elk geval kon een studiegenote, die geen contact meer met haar vader had en geen cent van hem kreeg, toch een aanvullende beurs krijgen omdat hij een verklaring had getekend dat hij haar niks gaf.
Je bent alleen wel flink genaaid als je ouders niet betalen en ook die verklaring niet ondertekenen. Dan moet het je wel met alleen een basisbeurs doen zonder aanvulling van ouders of staat.
Dat dus. Die verklaring kun je echt niet zomaar tekenen, dan zou elke student met een basisbeurs dat natuurlijk doen...quote:Op zaterdag 11 juli 2009 16:16 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Hm, heb het even nagezocht en als je beroep wilt doen op die regeling moet je wel verklaren dat je "een ernstig, onverzoenlijk conflict hebt met je ouders". Als dat niet het geval is en ze willen gewoon niet/minder betalen omdat ze "zo nodig 3x per jaar op vakantie moeten" () moet je dus liegen dat je een ernstig, onverzoenlijk conflict hebt, wat waarschijnlijk alleen ECHT schaamteloze mensen doen. Zouden er ouders en kinderen zijn die het op die manier op een akkoordje gooien, vraag ik me nu af ("ja, als we nu effe verklaren dat we een conflict hebben, betaalt de staat jouw aanvullende beurs en het geld dat we overhouden delen we, goed?")
Bestuursjaar? De uni heeft daar vaak een potje voor: afstudeer steun.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 16:21 schreef sheonlydreams86 het volgende:
Onder de 2,000 euro, heb alleen bijgeleend tijdens mijn bestuursjaar toen een bijbaantje helaas geen optie was.
Verder heb ik genoeg aan studiefinanciering + aanvullende beurs, bijbaantje, huur/zorgtoeslag en af en toe lieve ouders
Je kunt die verklaring ook krijgen door een aantal 'derde partijen' te laten tekenen. Denk dan aan een psycholoog, het RIAGG of je oude decaan op de Middelbare School. Ik heb het altijd al een belachelijk idee gevonden dat van je ouders, met wie je een onverzoenlijk conflict hebt, een getekend document moet krijgen. Maargoed. Het duurt belachelijk lang en is een vervelend bureaucratisch proces, maar het kán wel!quote:Op zaterdag 11 juli 2009 15:54 schreef ShadyLane het volgende:
[..]
Volgens mij kunnen ze dan een of andere verklaring tekenen dat ze niet voor je willen betalen (goed, eigenlijk is het "niet kunnen", maar goed). In mijn tijd in elk geval kon een studiegenote, die geen contact meer met haar vader had en geen cent van hem kreeg, toch een aanvullende beurs krijgen omdat hij een verklaring had getekend dat hij haar niks gaf.
Je bent alleen wel flink genaaid als je ouders niet betalen en ook die verklaring niet ondertekenen. Dan moet het je wel met alleen een basisbeurs doen zonder aanvulling van ouders of staat.
Ik krijg inderdaad langer studiefinanciering omdat ik vertraging opgelopen heb, maar dat krijg je pas achteraf, niet tijdens (vandaar dus bijlenen).quote:Op zaterdag 11 juli 2009 20:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Bestuursjaar? De uni heeft daar vaak een potje voor: afstudeer steun.
Geldt ook als je pestkankeritis hebt opgelopen en daardoor vertraagd bent
Het punt is alleen dat zo'n fonds van de uni bij lange na niet toereikend is. Ik kreeg vijf maanden vergoeding (dus vijf maanden beurs) voor wat in praktijk 30 uur in de week heeft gekost. No way dat dat compenseert voor je studievertraging. Natuurlijk doe je het omdat je het leuk vindt en omdat je jezelf wil ontwikkelen, maar die paar maanden zijn echt geen vetpot.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 20:00 schreef Rubber_Johnny het volgende:
[..]
Bestuursjaar? De uni heeft daar vaak een potje voor: afstudeer steun.
Geldt ook als je pestkankeritis hebt opgelopen en daardoor vertraagd bent
Ik krijg het idee dat je het punt een beetje mist. Waar het om gaat is dat ouders er om diverse redenen soms voor kunnen of moeten kiezen om jou niet financieel bij te staan, ook al denken IBG, overheid en belastingdienst dat ze dat met het inkomen dat er op papier bestaat wel zouden moeten kunnen. Kortom: het wordt verwacht maar je krijgt niks, ook al heb je een hele goede band met je ouders. Ze kunnen het simpelweg niet missen.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 20:11 schreef BlaatschaaP het volgende:
[..]
Je kunt die verklaring ook krijgen door een aantal 'derde partijen' te laten tekenen. Denk dan aan een psycholoog, het RIAGG of je oude decaan op de Middelbare School. Ik heb het altijd al een belachelijk idee gevonden dat van je ouders, met wie je een onverzoenlijk conflict hebt, een getekend document moet krijgen. Maargoed. Het duurt belachelijk lang en is een vervelend bureaucratisch proces, maar het kán wel!
Dat krijg je normaal gesproken toch na afloop van het studiejaar uitgekeerd? Zo gaat dat bij ons wel. Aan het eind van het academisch jaar wordt gemeten hoeveel ECTS vertraging je als gevolg van de omstandigheden hebt opgelopen, en dat krijg je dan uitbetaald binnen enkele maanden.quote:Op zaterdag 11 juli 2009 21:41 schreef sheonlydreams86 het volgende:
[..]
Ik krijg inderdaad langer studiefinanciering omdat ik vertraging opgelopen heb, maar dat krijg je pas achteraf, niet tijdens (vandaar dus bijlenen).
Volgens mij mis ik het punt niet hoorquote:Op zondag 12 juli 2009 03:13 schreef Mikkie het volgende:
Ik krijg het idee dat je het punt een beetje mist. Waar het om gaat is dat ouders er om diverse redenen soms voor kunnen of moeten kiezen om jou niet financieel bij te staan, ook al denken IBG, overheid en belastingdienst dat ze dat met het inkomen dat er op papier bestaat wel zouden moeten kunnen. Kortom: het wordt verwacht maar je krijgt niks, ook al heb je een hele goede band met je ouders. Ze kunnen het simpelweg niet missen.
Het gaat erom dat het ethisch en moreel gezien dan niet zo tof is om een verklaring te gaan tekenen waarin staat dat je een kutrelatie hebt met je ouders en dat ze daarom niet sponsoren, terwijl dat feitelijk absoluut niet de reden is.
Dat het krom is dat iemand die een kutrelatie heeft met z'n ouder(s) wel daar een handtekening moet halen, ben ik met je eens, en het is goed dat daar ook alternatieve manieren voor zijn. Echter, volgens mij is dat in dit geval niet het discussiepunt.
Jaweeeel, hij is alleen geindexeerdquote:Op zondag 12 juli 2009 03:25 schreef Ritmo het volgende:
Plasterkeerst aanmoedigen om te lenen (jeuj collegekrediet!) en daarna een brief schrijven dat je vooral niet moet lenen.Pleur omhoog die stufi, is al 20 jr niet meer gedaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |