15 jaar niets verdienen, dan hoef je niet te betalen. (15 jaar buitenland is dus ook een optie)quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:25 schreef Lkw het volgende:
Een lening geeft je nooit een goede start. Als je het kunt voorkomen, doe het. De rente is namelijk zo hoog, dat het erg moeilijk af te lossen is. Zeker als je na je studie niet direct enorm gaat verdienen, wat een waarschijnlijkheid is.
Lagere rente dan bij bijv. banken. Maar je betaald nog steeds ongeveer 3% rente. (3% dacht ik, weet ik niet zeker)quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:28 schreef Verlengmijnsnoer het volgende:
Is het niet zo dat bij een studielening je tegen een hele lage rente geld leent? Of zelfs geen rente?
Na 15 jaar wordt de schuld die dan nog staat inderdaad kwijtgescholden. Maar 15 jaar is een lange tijdquote:Op donderdag 14 mei 2009 00:28 schreef bioloogje het volgende:
[..]
15 jaar niets verdienen, dan hoef je niet te betalen. (15 jaar buitenland is dus ook een optie)
Thnx voor het opzoeken. Er staat verder:quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:30 schreef bioloogje het volgende:
http://www.ib-groep.nl/particulieren/studieschuld/rente.asp
3,58% rente dus
En hiermee kan het dus fout gaan. Zeker als je een paar jaar lang na je studie niks aflost omdat je aanrommelt of gewoon te weinig verdient om te kunnen aflossen.quote:Bij de renteberekening over de lening is er sprake van samengestelde interest. Dit betekent dat er rente op rente wordt berekend.
bronquote:In uitzonderlijke situaties kan de IB-Groep het restant van een schuld kwijtschelden na het verstrijken van de aflosfase van vijftien jaar. Dit gebeurt alleen als u tot het einde van de aflosfase aan de volgende voorwaarden voldoet:
* het verlaagde maandbedrag (op grond van het inkomen) is tot het einde van de aflosfase lager dan het maandbedrag dat berekend zou zijn zonder dat met uw inkomen rekening gehouden wordt én
* het inkomen van uw partner telt steeds mee bij de berekening van het verlaagde maandbedrag.
Als u bij de verlaging van het maandbedrag het inkomen van uw partner buiten beschouwing heeft gelaten, geldt de periode van vijftien jaar niet. Dan wordt deze periode (de aflosfase) steeds verlengd met het aantal maanden dat het inkomen van de partner buiten beschouwing is gelaten.
Volgens mij maar 2,8%. En zoals eerder is aangegeven, het is een hele veilige lening. Kun je niets betalen, dan zijn daar regelingen voor. Dus als je de lening toch beter aan kunt spreken, dan is dit via de IB Groep niet een slechte optie.quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:29 schreef bioloogje het volgende:
[..]
Lagere rente dan bij bijv. banken. Maar je betaald nog steeds ongeveer 3% rente. (3% dacht ik, weet ik niet zeker)
Kijk even iets eerder in het topic, huidige rente is 3.58%. Mijn oude schuld heeft inderdaad nog de oude rente van 2.8%. En bij een volgende termijn wordt dat aangepast naar de dan geldende rente.quote:Op donderdag 14 mei 2009 07:32 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Volgens mij maar 2,8%. En zoals eerder is aangegeven, het is een hele veilige lening. Kun je niets betalen, dan zijn daar regelingen voor. Dus als je de lening toch beter aan kunt spreken, dan is dit via de IB Groep niet een slechte optie.
als je 42k schuld hebt en je bent geen piloot of iets dergelijks geworden dan vind ik dat je je diep moet schamen en nog lang niet klaar bent voor deze maatschappij.quote:Op donderdag 14 mei 2009 05:39 schreef eleusis het volgende:
42k IBG hier.
Geen aanrader.
Mijn tip zou zijn om wel iets te lenen zodat je lekker kan leven en niet continu schraalhaas bent of vele werkdagen kwijt bent aan een kutbaantje.. Maar ga nooit maximaal lenen. Dat is te makkelijk en te relaxed, je raakt eraan gewend en gaat gewoon meer uitgeven tot het op is. Probeer die gewenning een beetje voor te zijn.
Je moet inderdaad wel een beetje zeker zijn van de toekomst, wanneer je jezelf waagt aan een schuld. En je hebt gelijk qua rentepercentage. Ik heb mij er verder niet in verdiept, bij mij staat de rente nog een tijdje zo, en binnen die tijd is die studieschuld weg. En inderdaad, steek je nooit afschuwelijk hoog in de schulden. En zorg dat je een baan hebt naast je studie, wanneer je ouders niet nog lange tijd het handje boven je hoofd houden. In principe ben ik van mening dat het sowieso verstandig is om naast je opleiding te werken, dat is vooral goed voor je ontwikkeling.quote:Op donderdag 14 mei 2009 07:41 schreef Marijkezwolle het volgende:
[..]
Kijk even iets eerder in het topic, huidige rente is 3.58%. Mijn oude schuld heeft inderdaad nog de oude rente van 2.8%. En bij een volgende termijn wordt dat aangepast naar de dan geldende rente.
En ook lenen bij de IB-groep is niet al te best door de rente op rente. Bij kleine bedragen is het te overzien, maar bij grotere bedragen ben je goed de klos.
Maak je maar geen zorgen over mijquote:Op donderdag 14 mei 2009 07:45 schreef S1nn3rz het volgende:
[..]
als je 42k schuld hebt en je bent geen piloot of iets dergelijks geworden dan vind ik dat je je diep moet schamen en nog lang niet klaar bent voor deze maatschappij.
quote:Op donderdag 14 mei 2009 11:49 schreef MadDorito het volgende:
Vraagje;
Je verkloot een studie en hebt een studieschuld (OV/Prestatiebeurs). Je pakt een jaar later een opleiding op en rond deze met succes af. Wordt dan de OV/Prestatiebeurs alsnog omgezet in een gift?
bvd.
Dat geldt alleen als je op je spaarrekening ook een enorm bedrag hebt staan. Als je daar bijvoorbeeld 2000 euro hebt staan, zou ik de rekensom nog eens maken.quote:Op donderdag 14 mei 2009 12:40 schreef Drive-r het volgende:
Daarbij verdiende ik het in mijn 1e jaar werken weer terug. Heb het op een spaarrekening tegen 4.5% weg gezet, dus afbetalen heeft voorlopig geen zin.
Zoals je kunt lezen, verdiende ik het in 1 jaar terug. Ik heb dus een spaarrekening met exact mijn schuld in spaargeld erop. Leek me zonde om die 0.9% in rente marge op te geven. Is niet veel, maar wel gratis. Daarbij houdt ik de flexibiliteit om dat geld eventueel ergens anders voor te gebruiken. Stel ik wil een huis kopen, dan kan dat spaargeld daar in ipv een duurder stuk hypotheek.quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:11 schreef Lkw het volgende:
[..]
Dat geldt alleen als je op je spaarrekening ook een enorm bedrag hebt staan. Als je daar bijvoorbeeld 2000 euro hebt staan, zou ik de rekensom nog eens maken.
Bij het verkrijgen van hypotheek kijken ze wel degelijk ook naar uitstaande schulden, dus ik weet niet of de door jouw beoogde voordelen er ook daadwerkelijk zijn.quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:15 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zoals je kunt lezen, verdiende ik het in 1 jaar terug. Ik heb dus een spaarrekening met exact mijn schuld in spaargeld erop. Leek me zonde om die 0.9% in rente marge op te geven. Is niet veel, maar wel gratis. Daarbij houdt ik de flexibiliteit om dat geld eventueel ergens anders voor te gebruiken. Stel ik wil een huis kopen, dan kan dat spaargeld daar in ipv een duurder stuk hypotheek.
Zo heb ik het ook inderdaad.quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:15 schreef Drive-r het volgende:
[..]
Zoals je kunt lezen, verdiende ik het in 1 jaar terug. Ik heb dus een spaarrekening met exact mijn schuld in spaargeld erop. Leek me zonde om die 0.9% in rente marge op te geven. Is niet veel, maar wel gratis. Daarbij houdt ik de flexibiliteit om dat geld eventueel ergens anders voor te gebruiken. Stel ik wil een huis kopen, dan kan dat spaargeld daar in ipv een duurder stuk hypotheek.
Aflossen kan altijd nog, mocht dat in een bepaalde situatie voordelen hebben, maar aflossen is wel definitiefquote:[quote]Op donderdag 14 mei 2009 13:30 schreef Lkw het volgende:
Bij het verkrijgen van hypotheek kijken ze wel degelijk ook naar uitstaande schulden, dus ik weet niet of de door jouw beoogde voordelen er ook daadwerkelijk zijn.
Da's waarquote:Op donderdag 14 mei 2009 13:34 schreef eleusis het volgende:
Aflossen kan altijd nog, maar aflossen is wel definitief
Voor het aanvragen van een hypotheek kijken ze niet naar de studieschuld die er is... Raar maar waar..quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:30 schreef Lkw het volgende:
[..]
Bij het verkrijgen van hypotheek kijken ze wel degelijk ook naar uitstaande schulden, dus ik weet niet of de door jouw beoogde voordelen er ook daadwerkelijk zijn.
Verder had ik over het hoofd gezien dat er 'verdiende' stond. Je hebt het dus al allemaal weer in de pocket, da's mooi.
Is dat ook het bedrag dat je moet terugbetalen of alles inclusief de prestatiebeurs?quote:
Je begrijpt het niet helemaal. Zelfs al kijken ze naar de schuld, wat maakt het dan uit. In situatie A heb ik geen schuld en 16k extra hypotheek tegen 5% en in situatie B heb ik wel een IBG schuld tegen 3.58% en een lagere hypotheek. Netto heb ik even veel schuld, alleen de IBG schuld is goedkoper. En nee, ik kan de rente van de hypotheek niet aftrekken, dus dat scheelt niet.quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:30 schreef Lkw het volgende:
[..]
Verder had ik over het hoofd gezien dat er 'verdiende' stond. Je hebt het dus al allemaal weer in de pocket, da's mooi.
quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:04 schreef Leonidas82 het volgende:
Die 89.000 moet terugbetaald worden. Achja, daar hebben we 15 jaar de tijd voor
6000 per jaar.. 500 in de maand.. oh boy.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:04 schreef Leonidas82 het volgende:
Je vergeet de rente.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:16 schreef Renesite het volgende:
[..]
6000 per jaar.. 500 in de maand.. oh boy.
Een IB-lening wordt niet als schuld gezien net als studiefinancieering niet als inkomen wordt beschouwd, dit is ook een valkuil voor veel mensen die zodoende een hogere hypotheek afsluiten dan ze zich kunnen veroorloven. Hier stond meen ik een paar maanden terug een special over in de Spits.quote:Op donderdag 14 mei 2009 13:30 schreef Lkw het volgende:
[..]
Bij het verkrijgen van hypotheek kijken ze wel degelijk ook naar uitstaande schulden
Niet helemaal, kijk maar naar een post van mij iets eerder in het topic, grote kans dat je langer dan die 15 jaar eraan vast zitquote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:04 schreef Leonidas82 het volgende:
Als je een goede hypotheekadviseur hebt dan vraagt ie naar dat soort dingen. Wanneer je veel moet aflossen dan wordt daar zeker rekening mee gehouden in het advies. Dat iemand daar niets mee doet en zich liever goed in de nesten werkt daar kan een bank/adviseur ook niets aan doen...quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:36 schreef n8n het volgende:
[..]
Een IB-lening wordt niet als schuld gezien net als studiefinancieering niet als inkomen wordt beschouwd, dit is ook een valkuil voor veel mensen die zodoende een hogere hypotheek afsluiten dan ze zich kunnen veroorloven. Hier stond meen ik een paar maanden terug een special over in de Spits.
Ach, piloten in de burgerluchtvaart hebben als ze pas beginnen met werken ook een "studie"-schuld van 200.000 euro.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 17:04 schreef Leonidas82 het volgende:
Mijn stufi is ook afgelopen zodra september begint. Heb nog maar 2 jaar aan punten, moet er nog 2 of 3.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 02:45 schreef DrDentz het volgende:
Op dit moment is alles nog prestatiebeurs. Ik haal m'n diploma waarschijnlijk volgend jaar, alleen is nu wel m'n stufi afgelopen (jaar verprutst door vorige misgelopen studie). Dus 1 jaar bijlenen.
Dat meen je serieus? Dus als ik in Vlaanderen of Duitsland ga werken met m'n studieschuld van 20 à 25k en na 15 jaar terugkeer naar Nederland met een dikke zak geld, hoef ik toch geen euro aan de IB-Groep te betalen?quote:Op donderdag 14 mei 2009 00:28 schreef bioloogje het volgende:
[..]
15 jaar niets verdienen, dan hoef je niet te betalen. (15 jaar buitenland is dus ook een optie)
Aan de slag! Kom op! Hup!quote:Op zaterdag 16 mei 2009 02:47 schreef Skv het volgende:
[..]
Mijn stufi is ook afgelopen zodra september begint. Heb nog maar 2 jaar aan punten, moet er nog 2 of 3.
Ik weet niet of het zo makkelijk is. Het gaat erom dat ze denken dat je 15 jaar niet voldoende hebt verdiend om af te kunnen lossen. en als je dan in het buitenland zit dan kunnen ze je niet zo makkelijk vinden.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 02:50 schreef cultheld het volgende:
[..]
Dat meen je serieus? Dus als ik in Vlaanderen of Duitsland ga werken met m'n studieschuld van 20 à 25k en na 15 jaar terugkeer naar Nederland met een dikke zak geld, hoef ik toch geen euro aan de IB-Groep te betalen?
Het goede leven begint pas als je klaar bent met de studie.quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:33 schreef The6thgate het volgende:
Ik ga deze maand over de 10.000 heen. Sinds dit collegejaar geen basisbeurs meer. Werkte eerst altijd op zaterdag, waardoor er eigenlijk altijd al een streep ging door de vrijdagavond. Sinds een half jaartje bevalt het echt enorm goed om de zaterdag vrij te zijnDaar moet dus vooral even wat aan gedaan worden zodat de lening omlaag kan. Nog een jaartje studie te gaan en dan is het gedaan met het goeie leven
![]()
Dat zal vast kunnen, lijkt me vooral ook erg fijn om een goed inkomen te hebben. Echter hecht ik nu nog even meer waarde aan een leuk studentenlevenquote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:46 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Het goede leven begint pas als je klaar bent met de studie.
Hangt er maar vanaf. Ik vond het studentenleven wel relaxed eigenlijk. Maar goed, nu is ook niet verkeerd hoor....quote:Op zaterdag 16 mei 2009 12:46 schreef Ixnay het volgende:
[..]
Het goede leven begint pas als je klaar bent met de studie.
waar heb je dat allemaal voor gebruikt joh?quote:Op zaterdag 16 mei 2009 13:59 schreef Me_Wesley het volgende:
Zit nu aan de 70k, gaat oplopen tot zo'n 140k aan het eind van de opleiding.
Probleem is alleen dat het een opleiding tot verkeersvlieger is, dus het is wel te hopen dat de economie over anderhalf jaar weer een beetje op gang komtWant er is nu bijna geen maatschappij te vinden die aanneemt..
Achja, traject is voor een deel in Amerika, veel vlieguren (Die zijn niet goedkoop..) simulator ook niet..quote:Op zaterdag 16 mei 2009 16:29 schreef _Loki het volgende:
[..]
waar heb je dat allemaal voor gebruikt joh?
Ik heb eens zitten google'n, ik snap echt niet dat zo'n studie zo duur kan zijn!
Same herequote:Op donderdag 14 mei 2009 11:55 schreef Subversive het volgende:
[..]
Zoals ik het begrepen heb wel, zo niet, dan ben ik screwed.Het gaat erom dat je binnen 10 jaar, een bachelor in je zak hebt.
Studieschuld van 5.000 hier, en daar is het bij gebleven. Was een keer ontslagen, en heb toen besloten om voor 3 maandjes te lenen, was uitgelopen tot een heel jaar.
Want hoeveel verdien je dan als vlieger? Is dat zoveel dan?quote:Op zaterdag 16 mei 2009 17:57 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Achja, traject is voor een deel in Amerika, veel vlieguren (Die zijn niet goedkoop..) simulator ook niet..
Het verdient zich wel terug hoor..sowieso zijn de studiekosten aftrekbaar dus eerste 2 a 3 jaar bruto=netto.. moet je alleen wel een baan hebben.
Verschilt uiteraard per maatschappij en type toestel.quote:Op zondag 17 mei 2009 09:44 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Want hoeveel verdien je dan als vlieger? Is dat zoveel dan?
Als het niet langer duurt...... dan moet je idd wel erg van vliegen houden om toch piloot te worden.. respect hoorquote:Op zondag 17 mei 2009 13:05 schreef Me_Wesley het volgende:
[..]
Verschilt uiteraard per maatschappij en type toestel.
Over het algemeen ligt het beginsalaris second officer rond de 40.000 / 50.000 bruto, en zou in het gunstigste geval (Capt 747) boven de balkenende-norm eindigen (zo'n 2,5 ton afhankelijk van je senioriteit).
Reken in ieder geval op een goede 8 a 10 jaar afbetalen waarbij je echt op de kleintjes moet gaan letten..
Ja met prestatiebeurs iets van 11K ofzoquote:Op maandag 18 mei 2009 09:08 schreef DrDentz het volgende:
Is zo'n schuld van 40k allemaal echte schuld of rekenen jullie ook prestatiebeurs mee? Want die OV-lening tikt ook zwaar aan zeg.
Je mag altijd vrijwillig aflossenquote:Op maandag 18 mei 2009 09:21 schreef littledrummergirl het volgende:
tot nu toe heb ik het altijd zonder schuld weten te redden ( altijd op kamers gewoond en woon nu samen) Maar we hebben een huis gekocht waar we in september in gaan, dus misschien leen ik dan even wat om daar even wat op te starten.
Kun je ook tijdens je studie weer aflossen?
dan is het misschien wel even makkelijk, wat extra geld voor het begin.quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |