abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_69063137
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 17:16 schreef Klopkoek het volgende:

Het TV-programma Kassa (waarvan je je mag afvragen of zulke programma's nog wel zullen bestaan zonder Publieke Omroep)
Weer een argument om de PO af te schaffen...
Doe maar gewoon, dan doe je al dom genoeg
[quote]Op donderdag 15 januari 2009 11:22 schreef EchtGaaf het volgende:
Ik blijf vinden dat het werk van een CEO zwaar wordt ondergewaardeerd.
pi_69063161
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 17:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

pi_69063201
Moet er niet aan denken dat PO wordt afgeschaft....... Presentatoren mogen best verdienen, maar 2 x zoveel als Balkenende slaat nergens op.
  vrijdag 15 mei 2009 @ 17:49:41 #204
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69063219
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 17:46 schreef DS4 het volgende:

[..]

Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  vrijdag 15 mei 2009 @ 17:52:06 #205
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_69063284
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 17:48 schreef EchtGaaf het volgende:
Moet er niet aan denken dat PO wordt afgeschaft....... Presentatoren mogen best verdienen, maar 2 x zoveel als Balkenende slaat nergens op.
Balkende verdient dus te weinig
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_69063305
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 17:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Mag best wat meer verdienen. Maar vier ton voor een TV presentator slaat gewoon nergens op.
  vrijdag 15 mei 2009 @ 17:56:05 #207
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69063379
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 17:52 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Politiek moet je niet doen om de centen.

(alweer een voorbeeld van wat voor kankergezwel het marktdenken is).
Deuger, Woke & Gutmensch
"Conservatism consists of exactly one proposition, to wit: There must be in-groups whom the law protects but does not bind, alongside out-groups whom the law binds but does not protect."
  † In Memoriam † vrijdag 15 mei 2009 @ 17:57:50 #208
159335 Boze_Appel
Vrij Fruit
pi_69063421
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 13:54 schreef DS4 het volgende:

[..]

B_A, je zwetst nu uit je nek. Zonder patenten komen die medicijnen niet op de markt. Waarom iets ontwikkelen voor veel geld en de ander er mee vandoor laten gaan?
http://blog.mises.org/archives/006930.asp

Leesvoer voor DS4.
Carpe Libertatem
pi_69063558
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 17:56 schreef Klopkoek het volgende:

Het komt niet eens in je op dat PV misschien gewoon meent dat wij als burgers de politiek zo dankbaar moeten zijn dat we dat ook best eens uiting kunnen geven in verhoogd salaris.

Overigens, wat Balkenende krijgt voor zijn werkzaamheden is natuurlijk lachwekkend laag...
pi_69063583
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 17:57 schreef Boze_Appel het volgende:

http://blog.mises.org/archives/006930.asp

Leesvoer voor DS4.
Leuke mening. Ik geloof er niet in. Je gaat niet tientallen miljarden in R&D pompen als vervolgens de eerste de beste Chinees met die R&D winst kan gaan maken.
  vrijdag 15 mei 2009 @ 18:06:03 #211
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69063597
En wat Obama krijgt voor zijn werkzaamheden ook.

Politiek moet je niet doen om de centen. Net zoals je niet in OSW-organisaties moet zitten om de centen (wat wel gebeurd).
Dan verwordt het vak tot het zoveelste management-beroep.... precies wat de machtige krachten in de maatschappij beogen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_69063816
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 18:06 schreef Klopkoek het volgende:
En wat Obama krijgt voor zijn werkzaamheden ook.
Ook waar.
quote:
Dat is wel zo, maar dan nog vind ik het zo extreem laag betaald dat ik het niet meer dan redelijk vind als het b.v. op 500K wordt gezet en ministers 400K, staatssecretarissen op 300K. Inclusief onkosten, auto, enz. enz. Dat dan weer wel.

Dat is nog steeds minder dan vergelijkbare functies in de markt, dus hou je het politiek moet je niet voor het geld doen verhaal.

Overigens, na je politieke loopbaan kun je doorgaans goed je zakken vullen met allerhande bijbaantjes. Dus het geld zit ook voor een groot deel in de toekomst en niet zichtbaar. Elco Brinkman kan daar aardig over meepraten. Ik vind dat trouwens beschamend, maar dat terzijde.
pi_69064119
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 17:27 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Wat dus nodig is zijn kritische burgers. Burgers die de krant lezen, die meedoen, die demonstreren, die hun politici grof durven te ondervragen. Het marktdenken verpest die houding, die maakt van de burger een consument. Geen wonder dat burgers 'de markt' (vreselijke term) dan gaan verheerlijken boven de staat want de markt kan veel beter die snelle behoeftes bevredigen en sluit beter aan op dat denksysteem.

Daarom gruwel ik ook van plannen om de Publieke Omroep maar helemaal af te schaffen. Dat zou de doodsteek zijn van de democratie en de kroon op het werk van de markt-ayatollah's.
Ik ben het er helemaal mee eens dat mensen kritisch zijn! Niks zo erg als mensen die alles voetstoots aannemen. (ik vind 'burgers' trouwens een vreselijk woord, net alsof politici zich verheven mogen voelen) Ik ben het met je eens dat de publieke omroep kritischer is dan de commerciële zenders. Maar vergis je niet in de gemakzuchtigheid van programma's op de publieke omroep. Vaak worden twee tegenpolen in een programma neergezet, die laat men een half uur tegen elkaar schreeuwen en dan doet men alsof er een kritisch programma is gemaakt. Daarop moet je dus ook kritisch zijn.

En je moet ook niet vergeten dat beleidsmakers ook kunnen inspelen op de behoeftes van mensen. Wilders speelt in op (sluimerende) islamofobie in de maatschappij. Het CDA blokkeert alle maatregelen die lastig zijn voor de boeren. De SP laat van zich horen als het onderwerp uitkeringen ter sprake komt. Zij bevredigen dus ook behoeftes van bepaalde groepen mensen en op basis daarvan krijgen ze hun parlementszetel, die ze niet graag afgeven. Niet alleen omdat ze het zo goed voor hebben met hun achterban, maar mogelijk ook omdat het comfortabel is om op dat pluche te zitten. Politici zijn dus ook niet per se gebaat bij kritisch naar de behoeftes van hun achterban te kijken.
  vrijdag 15 mei 2009 @ 18:38:38 #214
182269 sneakypete
On the edge
pi_69064427
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 17:56 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

De controverse rondom dat soort beloningen komt doordat veel mensen gewoon niet willen inzien hoe lonen tot stand (horen te) komen en dat je dat proces kunt verstoren zoveel je wilt, maar dat de 'wetten' van de markt gewoon doorgaan en met een premier zit het helemaal lastig natuurlijk, immers het is ook jouw geld dat je zonder het recht op een boycot moet afstaan aan iemand waar je misschien wel enorm van walgt. Het is daarnaast dus niet centraal te plannen wat een goed inkomen is. Dat kun je wel doen, maar dan is het louter willekeur. Een 'eerlijk' salaris bestaat niet, men bedoelt dan enkel dat men de verschillen te groot vindt en dat lijkt oneerlijk ja, als je niet nadenkt over het hoe en waarom. Het is echter noodzakelijk om mensen aan te sporen het hoogste uit hun kunnen te halen, niemand is van nature een altruïst.

Het enige oneerlijke aan de verschillen in lonen is dat niet iedereen met dezelfde talenten wordt geboren, maar wat wil je aan dat feit veranderen? Mensen genetisch manipuleren? Of het benutten van talenten afstraffen? Optie 1 is natuurlijk helemaal walgelijk, maar optie 2 leidt ook tot problemen (tekorten of juist overschotten).
  vrijdag 15 mei 2009 @ 18:59:14 #215
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69065079
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 18:27 schreef lyolyrc het volgende:

[..]

Ik ben het er helemaal mee eens dat mensen kritisch zijn! Niks zo erg als mensen die alles voetstoots aannemen. (ik vind 'burgers' trouwens een vreselijk woord, net alsof politici zich verheven mogen voelen)
Juist niet. Het begrip 'burger' is vooral in liberale kringen gebruikt, met een daarbij behorend ideaalbeeld.

Politici en ambtenaren stelden in die tijd ook niet zoveel voor. Het gebeurde regelmatig dat een gevangenisdirecteur in die tijd daarnaast ook nog gewoon fabriekseigenaar en actief lid van zijn kieskring was.
quote:
Ik ben het met je eens dat de publieke omroep kritischer is dan de commerciële zenders. Maar vergis je niet in de gemakzuchtigheid van programma's op de publieke omroep. Vaak worden twee tegenpolen in een programma neergezet, die laat men een half uur tegen elkaar schreeuwen en dan doet men alsof er een kritisch programma is gemaakt. Daarop moet je dus ook kritisch zijn.
Dat is ook niet kritisch, dat is entertainment. Vind P&W dan ook een slecht programma. Veel te populistisch en werkt debiliserend op je hersenpan.

Als ik aan kritische journalistiek denk dan denk ik aan journalistiek dat zélf misstanden naar boven brengt, beloofde resultaten onder het licht houdt en politici niet zomaar met alles weg laten komen. Zo is het wel erg toevallig dat Van der Hoeven nu opeens vandaag van mening begon te veranderen t.a.v. Essent. Ze zei zelfs tegen de interviewer "ik heb altijd gevonden dat...", en dat stukje werd vervolgens nog een paar keer herhaald op de radio. Geen journalist die daartegenin durfde te gaan.

Het mooiste radioprogramma vond ik altijd Argos. Dat is wat ik met kritische journalistiek bedoel. Helaas heeft dat recentelijk minder zendtijd gekregen van de zendercoordinator.
quote:
En je moet ook niet vergeten dat beleidsmakers ook kunnen inspelen op de behoeftes van mensen. Wilders speelt in op (sluimerende) islamofobie in de maatschappij. Het CDA blokkeert alle maatregelen die lastig zijn voor de boeren. De SP laat van zich horen als het onderwerp uitkeringen ter sprake komt. Zij bevredigen dus ook behoeftes van bepaalde groepen mensen en op basis daarvan krijgen ze hun parlementszetel, die ze niet graag afgeven. Niet alleen omdat ze het zo goed voor hebben met hun achterban, maar mogelijk ook omdat het comfortabel is om op dat pluche te zitten. Politici zijn dus ook niet per se gebaat bij kritisch naar de behoeftes van hun achterban te kijken.
Daar begint het wel steeds meer op te lijken hoewel het niet helemaal zo werkt. Ik weet bijv. dat ook in de SP verschillend wordt gedacht over de sociale zekerheid en hoe dat vorm te geven. Organisatorisch gezien is het ook nog één van de weinige klassieke partijen. D.w.z.: een groot ledenkader, een actief ledenkader, afhankelijk van ledendonaties, ondersteunend aanwezig zijn voor hun achterban, observerend aanwezig zijn in de maatschappij enz.
Alle andere partijen voldoen tegenwoordig minder aan dat klassieke beeld. Ik vind dat jammer. Om te zien wat er kan gebeuren hoef je naar de Labour partij in Engeland te kijken. Dat is een soort managersvereniging geworden. Er is ook wel geklaag over het feit dat ze bijv. voor een sociaal-democratische partij wel erg afhankelijk zijn geworden van bedrijfsdonaties maar tegelijkertijd zien de mensen het ook niet meer zitten om (ik noem maar wat) geld te doneren aan het verzorgingstehuis, de krant te lezen en vanuit hun expertise input te geven aan hun partij en de achterban (bij de SP en ChristenUnie zitten nog mensen die vanuit hun deskundigheid belangeloos kerken en gehandicapteninstellingen helpen, of tips hebben voor hun hulplijn, de SP heeft die, om mensen hulpvaardiger te woord te staan).

Ja, de SP is de laatste klassieke partij. Het CDA en PvdA deden vroeger ook zulke dingetjes, kenden ook zo'n organisatiecultuur maar dat is daar vrijwel verdwenen. Hoewel eerlijk gezegd het CDA en PvdA ook andere middellen ter beschikking heeft dan de SP, dat kan ook het verschil gemaakt hebben.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 15 mei 2009 @ 19:03:10 #216
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69065225
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 18:38 schreef sneakypete het volgende:

[..]

De controverse rondom dat soort beloningen komt doordat veel mensen gewoon niet willen inzien hoe lonen tot stand (horen te) komen en dat je dat proces kunt verstoren zoveel je wilt, maar dat de 'wetten' van de markt gewoon doorgaan en met een premier zit het helemaal lastig natuurlijk, immers het is ook jouw geld dat je zonder het recht op een boycot moet afstaan aan iemand waar je misschien wel enorm van walgt. Het is daarnaast dus niet centraal te plannen wat een goed inkomen is. Dat kun je wel doen, maar dan is het louter willekeur. Een 'eerlijk' salaris bestaat niet, men bedoelt dan enkel dat men de verschillen te groot vindt en dat lijkt oneerlijk ja, als je niet nadenkt over het hoe en waarom. Het is echter noodzakelijk om mensen aan te sporen het hoogste uit hun kunnen te halen, niemand is van nature een altruïst.

Het enige oneerlijke aan de verschillen in lonen is dat niet iedereen met dezelfde talenten wordt geboren, maar wat wil je aan dat feit veranderen? Mensen genetisch manipuleren? Of het benutten van talenten afstraffen? Optie 1 is natuurlijk helemaal walgelijk, maar optie 2 leidt ook tot problemen (tekorten of juist overschotten).
Dat je het enkel herleidt tot zoiets ongrijpbaars als talent is veelzeggend. Sowieso is de genetische aanleg van de mens eerder een reden om het communisme in te voeren (wat ik dus echt niet wil!!!) aangezien de mens voor 95% (dat is incl. de 'mongooltjes') gelijk is. Jij en ik zullen zelfs voor 98% dezelfde genen bezitten. Mensen lijken meer op elkaar dan ze verschillen waarmee ik niet wil beweren dat iedereen je vriendje moet zijn en iedereen hetzelfde moet verdienen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_69065465
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 18:59 schreef Klopkoek het volgende:

(bij de SP en ChristenUnie zitten nog mensen die vanuit hun deskundigheid belangeloos kerken en gehandicapteninstellingen helpen, of tips hebben voor hun hulplijn, de SP heeft die, om mensen hulpvaardiger te woord te staan).
De PvdA heeft ook velen die belangenloos helpen. En ook andere partijen hebben die mensen...
  vrijdag 15 mei 2009 @ 19:13:34 #218
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69065619
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 19:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

De PvdA heeft ook velen die belangenloos helpen. En ook andere partijen hebben die mensen...
Die belangenloos hun eigen partijleiding helpen ja... Of fancy reclamebureautjes bevolkt door PvdA'ers die eens in de vier jaar wakker worden om demagogische rommel uit te strooien.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 15 mei 2009 @ 19:14:43 #219
182269 sneakypete
On the edge
pi_69065668
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 19:03 schreef Klopkoek het volgende:

[..]

Dat je het enkel herleidt tot zoiets ongrijpbaars als talent is veelzeggend. Sowieso is de genetische aanleg van de mens eerder een reden om het communisme in te voeren (wat ik dus echt niet wil!!!) aangezien de mens voor 95% (dat is incl. de 'mongooltjes') gelijk is. Jij en ik zullen zelfs voor 98% dezelfde genen bezitten. Mensen lijken meer op elkaar dan ze verschillen waarmee ik niet wil beweren dat iedereen je vriendje moet zijn en iedereen hetzelfde moet verdienen.
Wij hebben zelfs voor veel meer dan 98% dezelfde genen, tenzij je alsnog een chimpansee blijkt te zijn
Maar dat getal zegt natuurlijk niets, een miniscule afwijking kan een enorm ander fenotype voortbrengen.

Ook gaat het niet enkel om genen. Ook het gezin waarin je opgroeit, je buurt, alles maar dan ook alles in feite vormt je uiteindelijk tot wat je bent.
Heb je daarin veel vrije keus? Nee, eigenlijk niet.

Is dat een reden om communisme in te voeren (of anders een mildere variant) ? Nee want dan is er nog minder vrije keuze dan eerder het geval was en bovendien geloof ik helemaal niet dat een grote overheid het antwoord is op dit vraagstuk.
Moreel besef, eigen verantwoordelijkheid maar ook solidair zijn in eigen kring als het nodig is, dat zijn de oplossingen. En die zijn er best, tal van vrijwilligers doneren en helpen jaarlijks vele mensen die het nodig hebben. Dat is overigens best iets vreemds als je bedenkt dat de overheid er met een belastingdruk van meer dan 40 % alsnog niet in slaagt elk mens een minimum bestaan te garanderen.

Bovendien lijkt het me niet vreemd te denken dat zulke initiatieven toenemen als er de noodzaak toe is. Nu ontbreekt die prikkel in veel gevallen, immers men gaat er vanuit dat de overheid het doet.
  vrijdag 15 mei 2009 @ 19:35:57 #220
212757 Fajarowicz
1.d4 pf6 2.c4 e5!
pi_69066468
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 18:38 schreef sneakypete het volgende:

Waarom is het hebben van bovengemiddeld talent geen beloning genoeg?
  vrijdag 15 mei 2009 @ 19:56:53 #221
182269 sneakypete
On the edge
pi_69067279
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 19:35 schreef Fajarowicz het volgende:

[..]

Wat bedoel je? Dat mensen wel talenten mogen hebben, maar er niet rijk van mogen worden?
Het is overigens geen 'beloning'. Kenmerkend aan een talent is nu juist dat het een gegeven is, geen beloning voor een geleverde dienst.

Waarom is het hebben minder talent een reden om andersmans eigendomsrecht te schenden?
Is afgunst rechtvaardig?
  vrijdag 15 mei 2009 @ 20:02:06 #222
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69067439
Fajarowics heeft ergens wel een punt.

Hoewel ik ten zeerste betwijfel dat de beloningsverschillen voortvloeien uit talent wil het hebben van meer talent natuurlijk nog niets zeggen. Hoe ga je dat meten? Hoe ga je zeggen: "jij hebt 20% meer talent dus je gaat 10/20/30/40 procent meer verdienen"?

Zelfs dus het aanneembaar maken van de beslissende factor van talent geeft nog geen enkele rechtvaardiging voor de grote van de beloningsverschillen, het zegt enkel dat ze er moeten zijn (wat door niemand betwist wordt).
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 15 mei 2009 @ 20:16:40 #223
182269 sneakypete
On the edge
pi_69067996
Talent is natuurlijk niet de enige factor. Als iemand erg intelligent is maar ook erg lui, zal hij niet veel bereiken. Als iemand sociaal onbeholpen is, dito.
Een combinatie van factoren bepaalt dat natuurlijk en dat het 'oneerlijk' verdeeld is zal niemand betwisten. Maar dat neemt niet weg dat het gewoonweg negatief uitwerkt als je het prijsmechanisme verstoort, ook wanneer het om lonen gaat.

Een beloning boven marktprijs afdwingen creeërt werkloosheid (hoeveel? Dat kun je meten, maar het is niet met een vaststaande formule te voorspellen), een beloning onder marktprijs prikkelt onvoldoende en kan tekorten veroorzaken aan personeel. Het is onmogelijk vast te stellen voor iedereen wat het juiste inkomen is. Daarom is een vrij prijsmechanisme noodzakelijk. Hoe vrijer, hoe minder economische problemen ontstaan hanteer ik daarbij als vuistregel. Wil dat zeggen dat iedereen op een vrije markt in al zijn wensen kan voorzien? Nee, maar dat kan per definitie niet omdat de middelen schaars zijn, zowel het lichaam zelf, de omgeving als de tijd maken dat alles schaars.

Ook is het niet helemaal waar dat de verschillen altijd heel groot moeten zijn; ze zijn gewoon zo groot als noodzakelijk is om mensen te prikkelen. Als iedereen met gemak een goed arts kon worden en dit liever zou worden dan bijv. een vuilnisman, was het loon van een arts lager geweest dan dat van een vuilnisman.
Vraag en aanbod zijn hier de bepalenden, niet zoals sommigen onbewust denken de hoeveelheid arbeid die ergens in zit. Als ik heel hard werk aan iets garandeert dat absoluut niet dat het ook veel waard zal zijn.
pi_69068242
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 19:13 schreef Klopkoek het volgende:

Die belangenloos hun eigen partijleiding helpen ja... Of fancy reclamebureautjes bevolkt door PvdA'ers die eens in de vier jaar wakker worden om demagogische rommel uit te strooien.
Ofwel je weet niet waar je het over hebt en dan het voorstel dat je niet net doet alsof. Ofwel je weet het wel en dan het voorstel dat je op houdt met liegen.
pi_69068315
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 19:35 schreef Fajarowicz het volgende:

Wat een domme vraag.

Je wordt ook niet beloond voor je talent, maar voor je output. En talent bepaalt dan weer hoeveel output je zou kunnen leveren bij X inzet.
pi_69071816
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 20:16 schreef sneakypete het volgende:
Ook is het niet helemaal waar dat de verschillen altijd heel groot moeten zijn; ze zijn gewoon zo groot als noodzakelijk is om mensen te prikkelen.
Precies.
quote:
Als iedereen met gemak een goed arts kon worden en dit liever zou worden dan bijv. een vuilnisman, was het loon van een arts lager geweest dan dat van een vuilnisman.
Tja, maar niet iedereen kan met gemak een goede arts worden. Het is intellectueel en sociaal een heel zwaar en verantwoordelijk beroep dat terecht veel beter wordt betaald. Je schets is derhalve danig hypothetisch.
quote:
Vraag en aanbod zijn hier de bepalenden, niet zoals sommigen onbewust denken de hoeveelheid arbeid die ergens in zit. Als ik heel hard werk aan iets garandeert dat absoluut niet dat het ook veel waard zal zijn.
En daar zit precies de fout in het systeem. Niets anders dan de zwaarte van iemands functie mag bepalend zijn. Geen idiotie dus.
pi_69071856
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 20:25 schreef DS4 het volgende:

[..]

Wat een domme vraag.
Dat is geen domme vraag. Maar een uitstekende oefening om hier eens over na te denken. Want talent biedt meer mogelijkheden voor MOOI werk. Waarom zou dat geen beloning genoeg zijn?
quote:
Je wordt ook niet beloond voor je talent, maar voor je output.
Hoe definieer jij output eigenlijk?
pi_69071975
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 19:09 schreef DS4 het volgende:

[..]

Maar ik denk dat er in het kamp SP-ers wel meer mensen zitten die belangenloos hulp bieden dan bij de VVD....
pi_69072319
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 22:05 schreef EchtGaaf het volgende:

Dat is geen domme vraag. Maar een uitstekende oefening om hier eens over na te denken. Want talent biedt meer mogelijkheden voor MOOI werk. Waarom zou dat geen beloning genoeg zijn?
Heel eerlijk: ik heb de advocatuur altijd een enorme kutbaan gevonden. Het diepgaande juridische deel vond ik wel leuk en ik had talent, dus ben ik er in doorgegaan. Maar het geheel: nee. Niet voor niets ben ik nu steeds meer er naast aan het doen.

Talent kun je ook hebben voor werk waar je helemaal niet gelukkig van wordt.
quote:
Hoe definieer jij output eigenlijk?
Het werk dat je aflevert.
pi_69072362
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 22:09 schreef EchtGaaf het volgende:

Maar ik denk dat er in het kamp SP-ers wel meer mensen zitten die belangenloos hulp bieden dan bij de VVD....
Op lokaal niveau kan je dat nog tegenvallen denk ik.

De SP is actief, dat wel. Maar ook snel actief met tegenwerken. Boe roepen. Of je daar nu heel gelukkig van moet worden.
pi_69072648
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 22:19 schreef DS4 het volgende:

[..]

Heel eerlijk: ik heb de advocatuur altijd een enorme kutbaan gevonden. Het diepgaande juridische deel vond ik wel leuk en ik had talent, dus ben ik er in doorgegaan. Maar het geheel: nee. Niet voor niets ben ik nu steeds meer er naast aan het doen.
Het lijkt mij juist een geweldige mooie baan..... Je cliënt uit een probleem helpen. Maar niet op alle (strafrechtelijke) terreinen.

Ik kan slecht tegen onrecht. En dan lijkt mij ene baan als deze erg leuk. Maar zeer stressgevend...... En je moet het spel weten te spelen, toch?

quote:
Talent kun je ook hebben voor werk waar je helemaal niet gelukkig van wordt.
[..]
Dat kan inderdaad. Maar meestal als je talent hebt en je weet dat te benutten en je ziet dat je resultaat hebt.....Tja, dan wordt je best gelukkig hoor. Synergie en zo.
pi_69072737
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 22:20 schreef DS4 het volgende:

[..]

Op lokaal niveau kan je dat nog tegenvallen denk ik.
Ja Waarom denk je dat?
quote:
De SP is actief, dat wel.
Zeker. Die lui die landelijk actief zijn. Pfhoe. Die hebben het niet best. Ik begreep die Lazrak dan ook weer tot op zekere hoogte...
quote:
Maar ook snel actief met tegenwerken. Boe roepen. Of je daar nu heel gelukkig van moet worden.
Van alleen boe roepen wordt je ook niet blij. Koeien doen dat doorgaans ook. Maar vast niet met dezelfde teleologie
pi_69072873
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 22:29 schreef EchtGaaf het volgende:

Het lijkt mij juist een geweldige mooie baan..... Je cliënt uit een probleem helpen. Maar niet op alle (strafrechtelijke) terreinen.

Ik kan slecht tegen onrecht. En dan lijkt mij ene baan als deze erg leuk. Maar zeer stressgevend...... En je moet het spel weten te spelen, toch?
Het gras is altijd groener...

Nee, het is een hoop procedureel geneuzel, uren bijhouden, enz. Het juridisch inhoudelijke is leuk, contact met de cliënten, enz. Maar het gezeur er omheen...
quote:
Dat kan inderdaad. Maar meestal als je talent hebt en je weet dat te benutten en je ziet dat je resultaat hebt.....Tja, dan wordt je best gelukkig hoor. Synergie en zo.
Ik word gelukkiger van andere werkzaamheden. Klaar.

[ Bericht 0% gewijzigd door DS4 op 15-05-2009 23:22:23 ]
pi_69072914
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 22:32 schreef EchtGaaf het volgende:

Ja Waarom denk je dat?
Op dat niveau zijn mensen iha heel betrokken.
quote:
Van alleen boe roepen wordt je ook niet blij. Koeien doen dat doorgaans ook. Maar vast niet met dezelfde teleologie
Koetjes zie ik liever dan SP-ers...
pi_69073111
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 22:36 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het gras is altijd groener...

Nee, het is een hoop procedureel geneuzel, uren bijhouden, enz. Het juridisch inhoudelijke is leuk, contact met de cliënten, enz. Maar het gezeur er omheen...
[..]
Het gras is bij de ander inderdaad altijd groener. Maar ballast heb je nu eenmaal in elk beroep, DS4... Maar je hebt toch personeel die toch voor jou de agenda, de uurtjes, factuurtjes voor je bijhoudt? Dat doe je toch hopelijk niet zelf? Daar ben je nu eenmaal te duur voor. Ja toch?

Maar ja, procedures zijn nogal inherent aan een juridisch beroep ... Maar hoe dan ook, elk vak heeft zijn schaduwkanten.
quote:
Ik wordt gelukkiger van andere werkzaamheden. Klaar.
Zoals besturen?
pi_69073203
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 22:37 schreef DS4 het volgende:

[..]

Op dat niveau zijn mensen iha heel betrokken.
[..]
Ik zie zelf de discrepantie niet erg in. Maar ja, je hebt ervaring op het terrein van politiek, dus je zal best een punt hebben.
quote:
Koetjes zie ik liever dan SP-ers...
Jij luistert liever naar geloei?

En mensen die pratend "loeien".....Vreselijk. Ik ken ze . Wat erg.
pi_69073225
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 22:43 schreef EchtGaaf het volgende:

Maar je hebt toch personeel die toch voor jou de agenda, de uurtjes, factuurtjes voor je bijhoudt? Dat doe je toch hopelijk niet zelf? Daar ben je nu eenmaal te duur voor. Ja toch?
Het is nu ook wel wat anders (maar uren hou je echt zelf bij), ik heb het vooral over mijn loondienst tijd, maar echt leuk... Nee. Soms wel, maar vaak ook niet.
quote:
Maar ja, procedures zijn nogal inherent aan een juridisch beroep ... Maar hoe dan ook, elk vak heeft zijn schaduwkanten.
Dat klopt.
quote:
Zoals besturen?
Ja. Maar ook de andere ondernemingen.
pi_69073373
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 22:47 schreef DS4 het volgende:

[..]

Het is nu ook wel wat anders (maar uren hou je echt zelf bij), ik heb het vooral over mijn loondienst tijd, maar echt leuk... Nee. Soms wel, maar vaak ook niet.
[..]
Je kan toch ook je eigen advocatenkantoor beginnen ( je bent dacht ik trouwens partner), dan hoef je toch al die rompslomp toch niet te hebben ) Hooguit wat communicatie naar je ondersteuning. En dat is een kwestie van efficient doen. Moet niet lastig zijn in deze tijden van verregaande automatisering. En goed personeel is natuurlijk een voorwaarde. Je moet natuurlijk er niet aan denken dat een deadline verloopt voor het instellen van en hoger beroep . Om maar een voorbeeld te noemen.
quote:
Ja. Maar ook de andere ondernemingen.
Dan nuttig je ook je kennis mbt de economie? Helemaal niet gek natuurlijk.
pi_69073508
Socialisme ten top. Het is absurd dat er in een land als Nederland wachtlijsten zijn. Laat rijke mensen maar meer betalen voor snellere dienstenlevering. Met dat geld kunnen ziekenhuizen meer artsen in dienst nemen, die vervolgens weer arme mensen beter maken. Rijken gaan nu trouwens toch wel naar een privekliniek, desnoods in het buitenland.
pi_69074179
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 22:54 schreef EchtGaaf het volgende:

Je kan toch ook je eigen advocatenkantoor beginnen ( je bent dacht ik trouwens partner), dan hoef je toch al die rompslomp toch niet te hebben )
Sorry, maar ook al ben je partner, dan nog ontkom je niet aan al het gezeur. Minder gezeur dan als je in loondienst bent, maar er komt ook weer ander gezeur bij...
quote:
Dan nuttig je ook je kennis mbt de economie? Helemaal niet gek natuurlijk.
Uiteraard.
  vrijdag 15 mei 2009 @ 23:22:13 #241
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69074271
DS4 bezit meerdere ondernemingen?
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_69074296
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 23:22 schreef Klopkoek het volgende:
DS4 bezit meerdere ondernemingen?
Ja. Is dat gek dan?
  vrijdag 15 mei 2009 @ 23:23:50 #243
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69074328
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 23:22 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ja. Is dat gek dan?
Dacht dat advocaten bij hun core-bussiness bleven. Maar blijkbaar is dat zo makkelijk en verdient dat zo goed dat je andere toko's kunt opkopen. Bovendien: waar haal je als mr. in de rechten het economisch inzicht/instinct vandaan? (dat meen ik serieus, zoiets komt je toch niet aanwaaien?)
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_69074482
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 23:23 schreef Klopkoek het volgende:

Dacht dat advocaten bij hun core-bussiness bleven. Maar blijkbaar is dat zo makkelijk en verdient dat zo goed dat je andere toko's kunt opkopen. Bovendien: waar haal je als mr. in de rechten het economisch inzicht/instinct vandaan?
Ondernemen zit volgens mij gewoon in je. Er zijn genoeg ondernemers die nauwelijks scholing hebben gehad en toch succesvol zijn. Een mr. titel neemt geen kennis weg. Heb overigens ook economie gestudeerd.

Ik ken genoeg advocaten die er vanalles naast doen. Is het makkelijk? Nee, je kan gewoon minder uren besteden aan cliënten. Dan moet je dus minder zaken aannemen. Het verdient natuurlijk wel gewoon goed (handel is echter beter...).
  vrijdag 15 mei 2009 @ 23:34:51 #245
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69074666
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 23:29 schreef DS4 het volgende:

[..]

Ondernemen zit volgens mij gewoon in je. Er zijn genoeg ondernemers die nauwelijks scholing hebben gehad en toch succesvol zijn. Een mr. titel neemt geen kennis weg. Heb overigens ook economie gestudeerd.
Twee studies tegelijkertijd gedaan? Jezus, hoe heb je dat voor elkaar gekregen.

Ja, misschien zit het wel in je maar dan nog moet je wel weten hoe alles werkt. Moet je weten hoe de papierrommel gaat, in wat voor veld je bezig bent... dat ontvang je toch niet van hogeraf?? Daar gaat toch veel tijd in zitten vooraleer je uberhaupt iets kunt beginnen? En dan moet je ook nog doorgaan met je 'reguliere' werkzaamheden...
quote:
Ik ken genoeg advocaten die er vanalles naast doen. Is het makkelijk? Nee, je kan gewoon minder uren besteden aan cliënten. Dan moet je dus minder zaken aannemen. Het verdient natuurlijk wel gewoon goed (handel is echter beter...).
Maar er is toch aan maximum aan wat je kunt doen? Ik kan me voorstellen dat je ook minder controle hebt als je zoveel verschillende ('kleine') taakjes naast en door elkaar hebt. Is het dan niet eng om de 100% controle te verliezen? Dat je niet meer 100% het zicht hebt.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_69075152
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 23:34 schreef Klopkoek het volgende:

Twee studies tegelijkertijd gedaan? Jezus, hoe heb je dat voor elkaar gekregen.
Ik heb er drie gedaan (en had drie bijbanen voor iets van 40 uur). Kwestie van efficiëntie (b.v. werk waarbij je ook kan studeren).
quote:
Ja, misschien zit het wel in je maar dan nog moet je wel weten hoe alles werkt. Moet je weten hoe de papierrommel gaat, in wat voor veld je bezig bent... dat ontvang je toch niet van hogeraf?? Daar gaat toch veel tijd in zitten vooraleer je uberhaupt iets kunt beginnen? En dan moet je ook nog doorgaan met je 'reguliere' werkzaamheden...
De truuk is b.v. een draaiende onderneming over te nemen. Bedrijfsleider om dagelijkse gang in de gaten te houden en zelf de hoofdlijnen doen.

En ik zou in beginsel ook even een jaar (of langer) geen omzet kunnen draaien. Dat hoeft niet, maar als ik even elders de focus moet leggen kan dat financieel wel.
quote:
Maar er is toch aan maximum aan wat je kunt doen? Ik kan me voorstellen dat je ook minder controle hebt als je zoveel verschillende ('kleine') taakjes naast en door elkaar hebt. Is het dan niet eng om de 100% controle te verliezen? Dat je niet meer 100% het zicht hebt.
De zaken die ik doe heb ik wel 100% onder controle (maar werk nauw samen met een van de partners die mij kan vervangen indien nodig, wat je ook van de orde moet regelen). Ondernemingen heb ik in verschillende soorten. En dan heb je het ofwel over een onderneming waar ik echt op hoofdlijnen werk en een bedrijfsleider die de dagelijkse gang van zaken doet. Vastgoedonderneming kost ook weinig tijd. Beetje verhuur regelen. Af en toe moet je daar aandacht aan schenken. Ik heb een ontwikkelonderneming, waar ook het aantal uren niet enorm is.

Daarnaast heb ik ook een bezoldigde bestuursfunctie, die wel veel tijd kost.

Dat houdt wel in dat als ik deze kant op blijf gaan dat ik over niet al te lange tijd op houdt met de advocatuur. Maar je weet nooit hoe dat loopt. Heb wel weer een nieuw idee voor een nieuwe onderneming waarbij het aanhouden van mijn positie wel handig is. Maar goed, ik kan het alleen omdat ik dus heel nauw met een van de andere partners samen werk en op hem kan ik blind varen.
  vrijdag 15 mei 2009 @ 23:55:51 #247
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69075513
"Werk waarbij je ook kunt studeren", hoe moet ik dat voor me zien zonder dat de baas gaat klagen?

Vind het wel enorm knap wat je doet. Zoveel naast elkaar. Ik kan dat echt niet. Als ik bijv. wat moet typen en er belt iemand dan moet ik vaak weer even nadenken van 'waar was ik ook alweer mee bezig' Sommigen kost dat echt geen moeite, die kunnen drie dingen tegelijk doen en hoeven ook niet om te schakelen wanneer ze op iets anders over gaan.
Deuger, Woke & Gutmensch
  vrijdag 15 mei 2009 @ 23:57:44 #248
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69075603
Sowieso, drie studies tegelijkertijd doen kost al extreem veel tijd zonder al die bijbanen. Niet?

Je hebt het zeker ook allemaal binnen de vastgestelde tijd gehaald Zo ben jij wel Niet onnodig lanterfanten maar hup, alles in vier jaar halen.
Deuger, Woke & Gutmensch
pi_69075903
quote:
Op vrijdag 15 mei 2009 23:55 schreef Klopkoek het volgende:
"Werk waarbij je ook kunt studeren", hoe moet ik dat voor me zien zonder dat de baas gaat klagen?
Helpdesk. En van van 17 tot 23u. Na een uur of negen valt het dan stil. Bij ons iig.
quote:
Vind het wel enorm knap wat je doet. Zoveel naast elkaar. Ik kan dat echt niet. Als ik bijv. wat moet typen en er belt iemand dan moet ik vaak weer even nadenken van 'waar was ik ook alweer mee bezig' Sommigen kost dat echt geen moeite, die kunnen drie dingen tegelijk doen en hoeven ook niet om te schakelen wanneer ze op iets anders over gaan.
Het gekke is dat ik veel moeite heb om steeds hetzelfde te blijven doen. Ik kan rennen en stilstaan. En afwisseling werkt voor mij. Ik kan dus echt een stukje pleitnota schrijven, dan even wat anders doen, dan weer pleitnota schrijven. Aan het eind moet ik wel het hele stuk lezen en de boel glad strijken, maar het is voor mij de meest efficiënte manier om te werken.

En dan weet je ook meteen waarom ik moeite heb met procedures. Ik heb daarvoor een beetje teveel chaos in mijn hoofd.
  zaterdag 16 mei 2009 @ 00:08:43 #250
177053 Klopkoek
Woke Warrior
pi_69075983
Lol, als ik met meer dingen bezig ben komt er of rommel uit mijn toetsenbord of ik ga domme dingen zeggen. Met autorijden heb ik dat ook. Één iemand gaat nog wel maar als er meerdere in de auto zitten dan moet ik me toch echt afzonderen van de rest.
Deuger, Woke & Gutmensch
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')