abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 mei 2009 @ 00:29:52 #1
123869 Merkie
Surprisingly contagious
pi_68926297
Vorige deel: [Bèta overig] 'Huiswerk- en vragentopic'.

Post hier weer al je vragen, passies, trauma's en andere dingen die je uit je slaap houden met betrekking tot de vakken:

  • Natuurkunde
  • Informatica
  • Scheikunde
  • Biologie
  • Algemene Natuurwetenschappen
  • ... en alles wat verder in de richting komt.

    Van MBO tot WO, hier is het topic waar je een antwoord kunt krijgen op je vragen.

    Links:

    Opmaak:
  • http://betahw.mine.nu/index.php: site van GlowMouse om formules te kunnen gebruiken in je posts (op basis van Latexcode wordt een plaatje gegenereerd dat je vervolgens via het aangegeven linkje kunt opnemen).

    [ Bericht 44% gewijzigd door GlowMouse op 12-05-2009 00:31:52 ]
  • 2000 light years from home
    pi_68944989
    fipo...
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
    pi_69647122
    [Beta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic

    [ Bericht 55% gewijzigd door GlowMouse op 02-06-2009 21:35:24 ]
    pi_69672937
    Vraagje, kan iemand me uitleggen hoe het werkt om elektrochemische celdiagrammen te maken.

    Als iemand bij deze vraag uitleg kan geven, en alle stapjes uitlegt die hij doet zou dat erg handig zijn, aangezien ik niet snap hoe ik het moet doen:

    Noteer het celdiagram , bereken de spanning met de standaard elektrodepotentialen en geef aan welke pool positief en wel pool negatief is voor de volgende cel:

    Een grafietstaaf bedekt met lood(IV)Oxide en lood(II)sulfaat in een zwavelzuuroplossing naast een koperstaaf in een koper(II)sulfaatoplossing


    Alvast bedankt.
    pi_69840754
    Ik hoop dat ik hier goed zit, maar ik heb een vraagje mbt tot Matlab.

    Het gaat over de volgende differentiaalvergelijkingen:
    1
    2
    3
    4
    function dx=func1(t,x)
    dx = zeros(2,1);    
    dx(1)=0.1*F-(1/10)*(pi/4)*(0.6)^2*x(2);
    dx(2)=(9.8/500)*x(1)-(0.02/1.2)*abs(x(2))*x(2);


    met x(1)(0)=1 & x(2)(0)=0

    De vraag is:
    Voor welke waarde van F is het maximum van x(1) = 1.6?
    Het invullen van x(1)=1.6 en het maximum van x(2) in dx(1) invullen gaf een verkeerd antwoord.
    pi_69840824
    quote:
    Op maandag 8 juni 2009 21:19 schreef luckass het volgende:
    Ik hoop dat ik hier goed zit, maar ik heb een vraagje mbt tot Matlab.

    Het gaat over de volgende differentiaalvergelijkingen:
    [ code verwijderd ]

    met x(1)(0)=1 & x(2)(0)=0

    De vraag is:
    Voor welke waarde van F is het maximum van x(1) = 1.6?
    Het invullen van x(1)=1.6 en het maximum van x(2) in dx(1) invullen gaf een verkeerd antwoord.
    je moet net in het andere topic zijn, namelijk de beta wiskunde...
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
    pi_69840935
    quote:
    Op maandag 8 juni 2009 21:20 schreef teigan het volgende:

    [..]

    je moet net in het andere topic zijn, namelijk de beta wiskunde...
    In de OP staat dat vragen gerelateerd aan informatica hier mogen, maar ik zal 'm daar ook neerzetten dan
    pi_69841428
    Ik denk dat je in het andere topic sneller een antwoord zult krijgen dan hier..
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
      vrijdag 12 juni 2009 @ 13:42:16 #9
    148588 rulerofdeath
    Ruler the Rotting-BrainEater
    pi_69971150
    hallo,

    ik zit hier op het werk en ik moet schroefdraad berekenen op treksterkte. Hoe moet ik dat doen?

    iemand een idee of een boek bij de hand? ik kan op google niks vinden en heb geen goede boeken bij de hand.

    het gaat me momenteel eigenlijk nog om hoe de oppervlakte te berekenen.

    is dat gelijk aan pi * d2 - pi * d'12?

    Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
    De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
    I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
    Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
      vrijdag 12 juni 2009 @ 13:58:09 #10
    148588 rulerofdeath
    Ruler the Rotting-BrainEater
    pi_69971716
    ah, ik heb het eindelijk gevonden.

    de spanningsdoorsnede As = pi/4 * ds2
    waar ds = 0,5 * (d2 + d3)
    Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
    De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ >100k views *O*
    I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
    Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
    pi_69978608
    Hoi, ik heb een proefje gedaan voor scheikunden. Nu moet ik de redox-reactie opstellen. Maar ik kom er niet helemaal uit. Het gaat over Oxaalzuur en Kaliumpermanganaat en Zwavelzuur

    Oxaalzuur: H2C2O4 <-> 2 CO2 + 2H+ + 2e-

    Kaliumpermanganaat : MnO4- + 8 H+ + 5 e- <-> Mn2+ + 4 H2O

    Geeft samen: 5 H2C2O4 + 2 MnO4- + 6 H+ --> 10 CO2(g) + 2 Mn2+ + 8H20

    Waar moet H2SO4 (zwavelzuur) hier nog tussen? Ik kan H2SO4 ook niet in tabel 48 van m'n binas vinden. En waar haal ik die 6 H+ vandaan? Niet van het zwavelzuur toch? Want dat is ook een oxidator.
    pi_69979583
    Zwavelzuur is alleen een oxidator als je warm geconcentreerd zwavelzuur gebruikt.

    in deze reactie is hij aanwezig als leverancier van de H+, die in je halfreactie van je permanganaat staat.
    Heb je een neutrale of basische oplossing van permanganaat, dan gebruik je ook een andere halfreactie.

    De H+ in de totaalreactie komt daar dus vandaan. Je hebt het nodig bij de permanganaat, en het komt vrij bij het oxaalzuur. Netto hou je dan over dat er wat bij in moet..
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
    pi_69979807
    quote:
    Op vrijdag 12 juni 2009 17:49 schreef teigan het volgende:
    Zwavelzuur is alleen een oxidator als je warm geconcentreerd zwavelzuur gebruikt.

    in deze reactie is hij aanwezig als leverancier van de H+, die in je halfreactie van je permanganaat staat.
    Heb je een neutrale of basische oplossing van permanganaat, dan gebruik je ook een andere halfreactie.

    De H+ in de totaalreactie komt daar dus vandaan. Je hebt het nodig bij de permanganaat, en het komt vrij bij het oxaalzuur. Netto hou je dan over dat er wat bij in moet..
    Oke. Bedankt .
    pi_70032127
    Goedemiddag,

    Ik heb hier enkele natuurkundige vragen waar ik graag het antwoord op zou willen weten. Bij enkele vragen heb ik
    al meerdere antwoorden mogelijke antwoorden staan.

    Vraag 1.

    Welke motor heeft last van snellere slijtage?
    een turbinemotor of een cilindermotor.

    Vraag 2.

    Wanneer je een stok hebt van wilgenhout,vensterglas en rubber, welke stok zou dan eerder breken wanneer je er kracht op uitoefent?

    Vraag 3.
    Waarom stijgt een luchtballon?
    mogelijke antwoorden: Koude lucht heeft minder energie dan warme lucht
    Een antwoord met betrekking op kinetische energie
    Een antwoord met betrekking op luchtdruk binnen en buiten de ballon.

    Vraag 4. Hoe werkt de rem van een auto?
    Mogelijke antwoorden: Vloeistof brengt druk over naar de rem.
    door lucht wordt vloeistof naar de rem gebracht.

    Vraag 5. Er staat 24 ampere / 4 volt op een stroomkring. Wat is de weerstand in ohm?
    Antwoorden
    6 of 0.6

    Vraag 6.

    Wat moet het gewicht zijn op X om evenwicht te verkrijgen.




    Alvast bedankt !
      maandag 15 juni 2009 @ 18:40:12 #15
    148588 rulerofdeath
    Ruler the Rotting-BrainEater
    pi_70033584
    quote:
    Op maandag 15 juni 2009 17:51 schreef julesdaniel het volgende:
    Goedemiddag,

    Ik heb hier enkele natuurkundige vragen waar ik graag het antwoord op zou willen weten. Bij enkele vragen heb ik
    al meerdere antwoorden mogelijke antwoorden staan.

    Vraag 1.

    Welke motor heeft last van snellere slijtage?
    een turbinemotor of een cilindermotor.

    Vraag 2.

    Wanneer je een stok hebt van wilgenhout,vensterglas en rubber, welke stok zou dan eerder breken wanneer je er kracht op uitoefent?

    Vraag 3.
    Waarom stijgt een luchtballon?
    mogelijke antwoorden: Koude lucht heeft minder energie dan warme lucht
    Een antwoord met betrekking op kinetische energie
    Een antwoord met betrekking op luchtdruk binnen en buiten de ballon.

    Vraag 4. Hoe werkt de rem van een auto?
    Mogelijke antwoorden: Vloeistof brengt druk over naar de rem.
    door lucht wordt vloeistof naar de rem gebracht.

    Vraag 5. Er staat 24 ampere / 4 volt op een stroomkring. Wat is de weerstand in ohm?
    Antwoorden
    6 of 0.6

    Vraag 6.

    Wat moet het gewicht zijn op X om evenwicht te verkrijgen.

    [ link | afbeelding ]


    Alvast bedankt !
    Dit zijn simpele vragen en speciaal registreren voor je huiswerk?
    Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
    De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ &gt;100k views *O*
    I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
    Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
    pi_70033820
    Dit is geen huiswerk. Dit zijn vragen uit een test waarvan ik de antwoorden niet snel kan vinden op het net. Als ze zo simpel zijn zou ik graag van jou de antwoorden weten
      maandag 15 juni 2009 @ 18:52:03 #17
    123869 Merkie
    Surprisingly contagious
    pi_70033947
    Wat heb je zelf al geprobeerd? Die vragen kan je zo bij elkaar googlen.
    2000 light years from home
      maandag 15 juni 2009 @ 18:56:43 #18
    148588 rulerofdeath
    Ruler the Rotting-BrainEater
    pi_70034079
    1. ik weet niet precies hoe een turbinemotor werkt, maar bij een cilindermotor gaan zuigers op en neer en die slijten.

    na googlen blijkt dat een turbinemotor minder bewegende delen zou hebben. dwz dat deze dus minder zal slijten.

    2. glas kan slecht tegen slagkracht. bij een drukkracht recht op het stokje zal het hout eerder breken.

    3. Warme lucht stijgt op.

    4. rempedaal drukt een cilinder in. die perst vloeistof via een leiding naar de remklauw waar de remblokken door de vloeistofdruk tegen de remschijf aan wordt gedrukt.

    5. R=U/i

    6.

    X*2 = 2*2 + 4*4
    Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
    De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ &gt;100k views *O*
    I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
    Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
    pi_70034387
    quote:
    Op maandag 15 juni 2009 18:56 schreef rulerofdeath het volgende:
    1. ik weet niet precies hoe een turbinemotor werkt, maar bij een cilindermotor gaan zuigers op en neer en die slijten.

    na googlen blijkt dat een turbinemotor minder bewegende delen zou hebben. dwz dat deze dus minder zal slijten.

    2. glas kan slecht tegen slagkracht. bij een drukkracht recht op het stokje zal het hout eerder breken.

    3. Warme lucht stijgt op.

    4. rempedaal drukt een cilinder in. die perst vloeistof via een leiding naar de remklauw waar de remblokken door de vloeistofdruk tegen de remschijf aan wordt gedrukt.

    5. R=U/i

    6.

    X*2 = 2*2 + 4*4
    Kijk , hartelijk bedankt ! nog een fijne dag
    pi_70034406
    quote:
    Op maandag 15 juni 2009 18:52 schreef Merkie het volgende:
    Wat heb je zelf al geprobeerd? Die vragen kan je zo bij elkaar googlen.
    Wanneer iemand anders het zo direct zou kunnen beantwoorden is dit sneller. Ondertussen kan ik zelf ook gaan zoeken.
    pi_70222707
    Ik snap iets niet!

    Opgave:

    Twee luidsprekers staan bij licht vriezend weer op een veld. Ze zijn op dezelfde toongenerator aangesloten en hun faseverschil is 0. Het punt B ligt op de 3e knooplijn naast het midden



    Met hoeveel λ komt BL1 - BL2 overeen?

    (BL1 is dus te berekenen met de stelling van pythagoras (5²+12²=169, wortel van 169 is 13 meter))

    en:

    Bereken de golflengte
      zondag 21 juni 2009 @ 15:46:02 #22
    167923 appelsjap
    All the above
    pi_70223379
    tip: zoek de snelheid van geluid bij 0 graden Celsius.
    Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
    Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
    pi_70224003
    quote:
    Op zondag 21 juni 2009 15:46 schreef appelsjap het volgende:
    tip: zoek de snelheid van geluid bij 0 graden Celsius.
    Dat is om de frequentie te berekenen, dat is wel simpel Maar de golflengte en met hoeveel labda BL1-BL2 overeen komt snap ik nog niet goed
      zondag 21 juni 2009 @ 16:40:24 #24
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_70224777
    Vul maar in:
    Bij A zit een [knoop/buik]
    Dus als je iets omlaag gaat totdat BL1 - BL2 gelijk is aan [0.5 / 1] λ kom je de [eerste / tweede] knoop tegen.
    etc
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_70225209
    Waarom gebruikt een cel voor het membraanpotentiaal voornamelijk de twee kationen Na+ en Ka+, en geen anionen?
    pi_70306118
    De kans P(T < 55 | μ = 60 en σ = 3,4) is ook (ongeveer) 0,0707
    hoe vul je dat in op je GR?
    normalcdf(-e99, 55, 60, 3.4) of normalcdf(-e99, 54, 60, 3.4) of iets anders?
    hetzelfde met P(V ≤ −8 | μ = 0 en σ = 4,8)
    ik bne het helemaal kwijt :/
    Beneath the gold, bitter steel
      woensdag 24 juni 2009 @ 18:10:28 #27
    123869 Merkie
    Surprisingly contagious
    pi_70332085
    http://i40.tinypic.com/10enhcn.jpg

    Ik snap dit antwoord niet. Het volgende antwoord lijkt mij veel logischer (alfa = a, m met een puntje noem ik even m):

    amV - (1-a)mV + mV*cos(theta)

    Iemand die mij kan uitleggen waarom er -mV*cos(theta) in het antwoord staat en niet +mV*cos(theta)?
    2000 light years from home
    pi_70335801


    Het gaat om het rode streeptje [Plaat] *Zijaanzicht.
    Wat voor Cw-Waarde denken jullie dat deze heeft?

    Ik zat zelf te denken aan 0.3-0.4?
    Het wordt op een voertuig bevestigd? Een soort spoiler,maar dan anders. : )
    Het voertuig gaat dus naar links....
    pi_70497254
    Hmm ik had vandaag toets biologie en er is een vraag die maar in mijn hoofd rond blijft spoken

    Vraag:
    In een gebied kwamen door ongunstige omstandigheden geen vogels van soort A voor. Nu zijn de omstandigheden verbeterd maar er zijn nog steeds geen vogels. Wetenschappers zetten 5 paar vogels in de omgeving. De vogels krijgen elk jaar gemiddeld 2 nakomelingen, die het jaar daarna ook gemiddeld 2 nakomelingen krijgen. De vogels worden maximaal 15 jaar oud.
    A) Hoeveel vogels zijn er na 3 jaar? Zet ook je berekening erbij.

    Ik had ingevuld 40, maar ik dacht er niet aan dat 5 paar vogels natuurlijk 10 individuele vogels zijn. Dus ik denk nu dat het 80 is. Maar ik zag al mensen met rekenmachientjes in de weer en een vriendin dacht dat het 200 was. En ik word gek van mezelf want ik wil echt het antwoord weten Wie weet het?
      maandag 29 juni 2009 @ 23:04:40 #30
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_70497474
    na 1 jaar: 5+10=15
    na 2 jaar: 15+30 = 45
    na 3 jaar: 45 + 90 = 135
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_70497802
    quote:
    Op maandag 29 juni 2009 23:04 schreef GlowMouse het volgende:
    na 1 jaar: 5+10=15
    na 2 jaar: 15+30 = 45
    na 3 jaar: 45 + 90 = 135
    maar waarom is het na 1 jaar 15 dan? want er zijn dus eigenlijk 10 vogels uitgezet in de omgeving en er komen toch 10 nakomelingen? of mis ik iets
      maandag 29 juni 2009 @ 23:12:12 #32
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_70497894
    Oh, 5 paar is 10. Dan wordt het
    na 1 jaar: 10+20=30
    na 2 jaar: 30+60 = 90
    na 3 jaar: 90 + 180 = 270
    quote:
    De vogels krijgen elk jaar gemiddeld 2 nakomelingen
    Dat is 2 per vogel zoals het er staat.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_70497987
    quote:
    Op maandag 29 juni 2009 23:12 schreef GlowMouse het volgende:
    Oh, 5 paar is 10. Dan wordt het
    na 1 jaar: 10+20=30
    na 2 jaar: 30+60 = 90
    na 3 jaar: 90 + 180 = 270
    [..]

    Dat is 2 per vogel zoals het er staat.
    huh maar er zijn toch 10 vogels en 10 nakomelingen en niet 20? want de 5 paren krijgen 2 kinderen dus 5x2=10
      maandag 29 juni 2009 @ 23:15:16 #34
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_70498064
    10x2 = 20 nakomelingen.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_70498119
    he nu je het zegt maar dat kan toch niet. want ik neem aan dat er dus 5 mannetjesvogels zijn en 5 vrouwjesvogels. ik zal het wel weer verkeerd gelezen hebben
      maandag 29 juni 2009 @ 23:17:40 #36
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_70498165
    quote:
    Op maandag 29 juni 2009 23:16 schreef SLP_ het volgende:
    he nu je het zegt maar dat kan toch niet. want ik neem aan dat er dus 5 mannetjesvogels zijn en 5 vrouwjesvogels. ik zal het wel weer verkeerd gelezen hebben
    Daarom staat er 'gemiddeld'.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_70498237
    quote:
    Op maandag 29 juni 2009 23:17 schreef GlowMouse het volgende:

    [..]

    Daarom staat er 'gemiddeld'.
    hm ja nou de vraag was dus in ieder geval te moeilijk voor mij
    ik vraag me nou af waarom ik ook alweer bio gekozen heb
    pi_71830042
    Volgens mij is dit meer een raadsel, maar iemand op het werk kwam hiermee en ik kom er niet uit, ik vind het zwaar irritant. Ergens doe je volgens mij iets heel doms, maar hier komt het:

    Een vriendin is jarig, met z'n drieën laat je een vriendin van haar iets voor haar kopen. Je geeft haar 30 euro, allemaal 10 dus.
    Het cadeau wat de vriendin koopt is 25 euro. Ze moet dus 5 euro teruggeven, maarja, 5 euro verdelen onder drie personen is wat lastig, dus de vriendin mag 2 euro houden voor de tijd die in ze in het cadeaukopen stopte.
    2 euro mag ze houden, dan blijft er dus 3 euro over om terug te geven aan de vrienden. Ieders 1 euro dus.
    Ze hebben allemaal 10 euro betaald en krijgen nu dus 1 euro terug. Dan hebben ze dus allemaal 9 euro betaald. 3 * 9 euro = 27. Dat is het bedrag wat ze nu samen hebben, tel je daar die 2 euro van de vriendin bij op, dan kom je 29. Waar is 1 euro in Godsnaam gebleven?

    Ik dacht eerst dus dat je die 2 euro van die 27 af moest halen, maar bij nader inzien klopt dit gewoon niet. Het gaat er dus om dat iedereen 9 euro heeft betaald, in totaal dus 27 euro. Dan blijft er, met die 2 euro, dus nog een euro over.

    Ik wordt helemaal gek
      woensdag 12 augustus 2009 @ 21:08:28 #39
    123869 Merkie
    Surprisingly contagious
    pi_71830186
    Hoezo hebben ze allemaal 9 euro betaald? Één persoon mag 2 euro houden en krijgt bovendien nog 1 euro terug. Die betaalt dus 7 euro. 9+9+7=25. Klopt precies lijkt me.
    2000 light years from home
    pi_71831135
    Er zitten 5 personen in dit verhaal, waarvan één niks met het geld te maken heeft, maar het maakt het wat duidelijk.

    Drie personen die allen 10 euro betalen
    1 persoon die het cadeau haalt
    1 persoon die het cadeau krijgt (niet relevant verder)

    Dan blijkt dat het niet 30 euro, maar 25 euro kost. Dus moet die persoon die het cadeau haalt, 5 euro teruggeven. Maar de betalenden zijn sociaal en zeggen dat ze slechts 3 euro terug willen, de resterende 2 mag de cadeaukoper houden.

    Dus, die 3 euro die ze terugkrijgen worden verdeeld onder het drietal, wat betekent dat ze niet 10 euro hebben betaald, maar allen 1 euro minder, dus 9.
    Maar dan kom je dus op 3 * 9, wat een subtotaal van 27 euro is. Rest nog de 2 euro die de cadeauhaler heeft en dan is er een totaal van 29 euro.

    Ik denk dat ik gewoon een geheel verkeerde denkwijze hanteer, maar het gekke is, ik werk bij de ABN met alleen maar financiële mensen, allen rekenwonders en niemand komt eruit, terwijl het volgens mij gewoon voor de hand ligt
    pi_71831376
    quote:
    Op maandag 29 juni 2009 23:17 schreef GlowMouse het volgende:

    [..]

    Daarom staat er 'gemiddeld'.
    Vogels hebben over het algemeen twee ouders... Het zijn geen bacteriën...
    pi_71832216
    Het is heel tricky...

    Die mensen legden 10 euro in... Uiteindelijk betalen ze maar 9 euro per persoon. Dat is dan dus 27 euro

    Van die 27 euro gaat 25 op aan het kadootje, en 2 euro aan de haalster van het kadootje... Wil je die resterende 3 euro nog terugvinden, dan is dat die 1 euro per persoon die ze nog terug kregen...
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
    pi_71832450
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 21:59 schreef teigan het volgende:
    Het is heel tricky...

    Die mensen legden 10 euro in... Uiteindelijk betalen ze maar 9 euro per persoon. Dat is dan dus 27 euro

    Van die 27 euro gaat 25 op aan het kadootje, en 2 euro aan de haalster van het kadootje... Wil je die resterende 3 euro nog terugvinden, dan is dat die 1 euro per persoon die ze nog terug kregen...
    Op die manier had ik het ook al een bekeken, alleen kwam ik er maar niet echt uit, in je hoofd is het gewoon ontzettend lastig om het duidelijk te maken. Ik heb er nu overigens ook nog moeite mee, maar het lijkt zo vrij logisch, alleen is de insteek heel anders.

    Bedankt!
    pi_72043979
    quote:
    Op zondag 21 juni 2009 16:56 schreef mrkanarie het volgende:
    Waarom gebruikt een cel voor het membraanpotentiaal voornamelijk de twee kationen Na+ en Ka+, en geen anionen?
    Niet met zekerheid, maar kationen hydrateren beter dan anionen en trekken dus meer watermoleculen aan = betere geleiding van het (elektrisch) signaal?

    Voor een uitgebreide uitleg moet je maar even googlen op actiepotentiaal, of de wiki erbij pakken, heb nog vakantie

    http://nl.wikipedia.org/wiki/Actiepotentiaal

    [ Bericht 12% gewijzigd door boyv op 20-08-2009 16:49:14 ]
      donderdag 20 augustus 2009 @ 16:29:16 #45
    123869 Merkie
    Surprisingly contagious
    pi_72044246
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 22:05 schreef EddyAlbena het volgende:

    [..]

    Op die manier had ik het ook al een bekeken, alleen kwam ik er maar niet echt uit, in je hoofd is het gewoon ontzettend lastig om het duidelijk te maken. Ik heb er nu overigens ook nog moeite mee, maar het lijkt zo vrij logisch, alleen is de insteek heel anders.

    Bedankt!
    Als je mijn post leest is het toch heel duidelijk?
    quote:
    Op woensdag 12 augustus 2009 21:08 schreef Merkie het volgende:
    Hoezo hebben ze allemaal 9 euro betaald? Één persoon mag 2 euro houden en krijgt bovendien nog 1 euro terug. Die betaalt dus 7 euro. 9+9+7=25. Klopt precies lijkt me.
    2000 light years from home
    pi_72400613
    Hoi, ik had even een simpele vraag over redoxreacties

    Ik heb hier de opgave:

    Ga na of deze reactie verloopt
    a) joodoplossing met een oplossing van aluminiumbromide

    Nou kan ik het hele antwoord in het antwoordenboekje wel volgen, behalve het punt waar ze bepalen of iets een reductor of een oxidator is. Die van aluminium is nog wel te volgen (die is oxidator, want in reductorvorm is hij vast). Maar van de andere twee deeltjes snap ik niet hoe ze daarbij komen (het zijn beide reductoren).
    pi_72400906
    quote:
    Op donderdag 3 september 2009 15:28 schreef Slotje9000 het volgende:
    Hoi, ik had even een simpele vraag over redoxreacties

    Ik heb hier de opgave:

    Ga na of deze reactie verloopt
    a) joodoplossing met een oplossing van aluminiumbromide

    Nou kan ik het hele antwoord in het antwoordenboekje wel volgen, behalve het punt waar ze bepalen of iets een reductor of een oxidator is. Die van aluminium is nog wel te volgen (die is oxidator, want in reductorvorm is hij vast). Maar van de andere twee deeltjes snap ik niet hoe ze daarbij komen (het zijn beide reductoren).
    Oh, ik heb het al

    Het was dat aluminiumbromide een zout is, dus moet je de ionen nemen
    pi_72464984
    We doen nu een beetje middelbare school stof herhalen de eerste week.

    Maar ik totaal geen idee meer wat een mM is.

    'een concentratie van 1,0 mM' (NaCl)

    M staat voor mol per liter, dat is ok. en de kleine m staat waarschijnlijk voor milli,


    Maar milli Mol per liter? Dat klinkt niet logisch en bovendien werk je nooit met een 'milli mol'. Dus ik denk eerder mol per milliliter?

    Graag hulp.
    pi_72465247
    Het is milli Mol.
    Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
    Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
    pi_72465270
    quote:
    Op zaterdag 5 september 2009 17:31 schreef vanOekelen het volgende:
    1mM = 1 mol/m3
    Aah thx.
    pi_72465276
    Ohnee
    Op vrijdag 11 september 2009 18:32 schreef jogy het volgende:
    Ik ben zo trots op je dat ik je in brons wil gieten, in de achtertuin wil zetten met een tuinslang door je mond als appelsjapfontein.
      zaterdag 5 september 2009 @ 17:35:25 #53
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_72465343
    quote:
    Op zaterdag 5 september 2009 17:32 schreef IHVK het volgende:

    [..]

    Aah thx.
    Dat is gewoon 1 millimol / L
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_72465393
    Een tussenjaar nemen heeft mij weinig goed gedaan.
    pi_72465408
    Maar het is best logisch zie ik nu.
    pi_72466230
    Eigenlijk is het heel simpel: de prefix voor de eenheid geeft de vermenigvuldigingsfactor (in machten van 10) aan.

    vergelijk:
    1 mM/L is dus 1 millimol per liter is dus 1/1000 mol per liter,
    1 MM/L is dus 1 megamol per liter is dus 1000000 mol per liter.
    pi_72466764
    quote:
    Op zaterdag 5 september 2009 18:09 schreef ErictheSwift het volgende:
    Eigenlijk is het heel simpel: de prefix voor de eenheid geeft de vermenigvuldigingsfactor (in machten van 10) aan.

    vergelijk:
    1 mM/L is dus 1 millimol per liter is dus 1/1000 mol per liter,
    1 MM/L is dus 1 megamol per liter is dus 1000000 mol per liter.
    alleen staat de M voor mol/L, dus het is wel mmol/L en Mmol/L
    You don't have to know why you do something to stop doing it. All you have to do is to take a close look at what you are actually doing and decide to stop doing it for that moment!"
    pi_72533782
    Student chemie reporting in, zal proberen ook wat mee te beantwoorden!
    quote:
    Op donderdag 3 september 2009 15:37 schreef Slotje9000 het volgende:

    [..]

    Oh, ik heb het al

    Het was dat aluminiumbromide een zout is, dus moet je de ionen nemen
    Klopt in dit geval, maar niet alle zouten zijn goed oplosbaar! Zouten van zwakke zuren zijn bijvoorbeeld vaak weinig tot slecht oplosbaar. Aan de andere kant zijn er ook slecht oplosbare zouten van sterke zuren (bv. AgCl met een Ksp van 2x10^-10).
    quote:
    Op zaterdag 5 september 2009 18:31 schreef teigan het volgende:

    [..]

    alleen staat de M voor mol/L, dus het is wel mmol/L en Mmol/L


    Een handige kleine opmerking hierbij is trouwens dat mmol/ml gelijk is aan mol/l. Handig bij titraties (als je 't daarom vroeg ).


    Nu zit ik zelf met een vraag rond mechanica, beetje een struikelblok voor mij helaas...
    Als jullie mij op weg zetten is 't ook goed hoor .

    'T gaat als volgt:
    Bereken de minimumsnelheid v(0) waarmee een stuntrijder een helling van 15° moet verlaten om over de sloot te geraken. De helling is 2 meter hoog, de sloot eindigt op 3 meter van het einde van de helling.
    De oplossing is 4,1 m/s maar ik kan de parabool echt niet zelf berekenen... Voor elk formuletje dat ik kan bedenken kom ik een gegeven te kort .


    Alvast thx!

    [ Bericht 6% gewijzigd door tony_clifton- op 07-09-2009 22:06:50 ]
      maandag 7 september 2009 @ 22:14:05 #59
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_72534909
    Ik zou het zo doen:

    De stuntrijder valt met een versnelling van 9.8m/s2, dus hij moet genoeg voorwaartse snelheid hebben om dat te compenseren. Zeg dat hij met snelheid v van de helling komt. De hoek is 15°, dus je kunt de componenten uitrekenen, de verticale component is is sin(15)·v en de horizontale is cos(15)·v.

    Zijn verticaal afgelegde afstand is (neem de helling als 2):

    2 + sin(15)·v + 1/2at2, waarbij a negatief is.

    Zijn horizontaal afgelegde afstand is:

    0 + cos(15)·v·t

    We willen dat hier 3 uitkomt, anders haalt hij het niet, dus daaruit berekenen we dat:



    Dat kun je nu invullen in de vergelijking voor zijn verticale beweging:



    En we willen dat hier (minstens) 0 uitkomt, dus stel dat gelijk, en stop dat in een oplosser, en er komt zoiets uit.

    Maar ik kom dan op 3.95m/s, niet 4.1.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_72535291
    quote:
    Op maandag 7 september 2009 22:14 schreef Iblis het volgende:
    Ik zou het zo doen:
    Thx! Meteen eens bekijken en proberen dat 't er in zit
    pi_72611847
    quote:
    Op maandag 7 september 2009 22:14 schreef Iblis het volgende:
    Maar ik kom dan op 3.95m/s, niet 4.1.
    Heeft te maken met radialen vs graden
    Hij was maar een clown...
      donderdag 10 september 2009 @ 13:08:40 #62
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_72611967
    quote:
    Op donderdag 10 september 2009 13:04 schreef flapp0r het volgende:

    [..]

    Heeft te maken met radialen vs graden
    Die solver gebruikt gewoon graden hoor.

    [edit]
    Hmm, ik zie wat je bedoelt, als je ‘radians’ aanklikt dan kom je inderdaad op 4,1 (of 4,05) uit. Dat zou wat verklaren, maar dat betekent dat de voorbeeldoplossing fout is.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_72624816
    Door ziekte een les gemist, hoop dat iemand me hiermee kan helpen

    (Alles tussen haakjes moeten coördinaatvoorstellingen van vectoren voorstellen)

    m = (-1, 0, 2) + a*(5, -2, 0)
    W = b(2, -1, 1) + c(1, 3 ,-1)

    Bereken de vector r van het snijpunt R van m met het vlak W

    Nu had ik bedacht dat ik deze twee vergelijkingen gelijk aan elkaar moest stellen, om ze daarna op te lossen met eliminatie&substitutie etc.

    Nu kreeg ik hieruit uiteindelijk het antwoord

    r = (8, -4, 2)

    Dan de misschien heel domme vraag, in de antwoorden staat r = (4, -2, 1), is dit hetzelfde als mijn antwoord of heb ik toch ergens iets fout gedaan?

    Alvast bedankt
      donderdag 10 september 2009 @ 21:06:33 #64
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_72624973
    Wat had jij voor a, b en c zodat het snijpunt (8, -4, 2) is?
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_72625042
    a=1, b=2 en c=0

    oh, zie nu pas dat ie in het verkeerde topic staat

    [ Bericht 67% gewijzigd door woopehh op 10-09-2009 21:13:32 ]
    pi_72645274
    Ik heb ruzie met de Wet van Archimedes.

    Het doel van het experiment is om de dichtheid van een object te bepalen. Het object werd in een beker met water gehangen en het verschil werd gewogen.

    FA = ρ . g . V

    ρ water = 0,99788 g/mL
    g = 9,81 m/s2
    Beker met vloeistof = 90,7 g
    Beker met vloeistof met object = 96,9 g

    Wat is de V in de formule? Welke gegevens heb je nog nodig om de dichtheid van het object te berekenen? Welke stappen moeten er genomen worden?

    De dichtheid zal iets van 7 a 8 g/mL moeten zijn (dit hebben we al berekent met ρ=m/V van het object zelf).
    "Everything we are, we are when we're alone."
      vrijdag 11 september 2009 @ 15:41:02 #67
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_72645631
    Je moet kijken hoeveel het water opzij is geduwd. Je hebt nu alleen maar gemeten dat het object 6,2g weegt.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_72646097
    Het opbject zelf weegt 48,5 g
    "Everything we are, we are when we're alone."
      vrijdag 11 september 2009 @ 15:57:00 #69
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_72646203
    quote:
    Op vrijdag 11 september 2009 15:54 schreef Meursault het volgende:
    Het opbject zelf weegt 48,5 g
    Hoe heb je dan een verschilweging gedaan? M.a.w. hoe had je dat object in het water, wat mat je precies? Want ik dacht ook dat je een bak water op een weegschaal had staan, daar het object in gooide, en toen het gewicht bepaalde.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_72646461
    quote:
    Op vrijdag 11 september 2009 15:57 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Hoe heb je dan een verschilweging gedaan? M.a.w. hoe had je dat object in het water, wat mat je precies? Want ik dacht ook dat je een bak water op een weegschaal had staan, daar het object in gooide, en toen het gewicht bepaalde.
    We hebben eerst het object zelf gewogen: 48,5 g.
    Daarna hebben we een beker met water gewogen op een weegschaal: 90,7 g
    Daarna hebben we het object aan een touwtje ondergedompeld in de beker: 96,9 g
    "Everything we are, we are when we're alone."
      vrijdag 11 september 2009 @ 16:07:24 #71
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_72646525
    Je moet het object niet aan het touwtje omhoog tillen. De totale massa zou 90,7+48,5 gram moeten zijn.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_72646552
    Assuming Archimedes' principle to be reformulated as follows,

    then inserted into the quotient

    yields the formula below. The density of the immersed object relative to the density of the fluid can easily be calculated without measuring any volumes:



    Wat betekent hier 'apparent immersed weight' en 'weight of displaced fluid'? Het gewone 'weight' is dan het gewicht van het object?

    ________________

    Als ik bovenstaande formule invul:

    ρ object / ρ water = gewicht object / gewicht verplaatste vloeistof

    ρ object / .99788 = 48.5 / 6.2 geeft ρ object = 7,81 g/mL

    Maar als dit klopt, dan snap ik niet waarom de formule FA = ρ . g . V gegeven is aangezien de g en V niet nodig zijn..

    [ Bericht 23% gewijzigd door Meursault op 11-09-2009 16:43:38 ]
    "Everything we are, we are when we're alone."
    pi_72646683
    quote:
    Op vrijdag 11 september 2009 16:07 schreef GlowMouse het volgende:
    Je moet het object niet aan het touwtje omhoog tillen. De totale massa zou 90,7+48,5 gram moeten zijn.
    Maar dan meet je toch geen opwaartse kracht? Het idee is dat je een verschil ziet in gewicht en dat dat te maken heeft met de kracht die het water uitoefend op het object dat aan een touwtje hangt.
    "Everything we are, we are when we're alone."
      vrijdag 11 september 2009 @ 16:44:18 #74
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_72647800
    In dat geval heb je als ‘apparent immersed weight’ 6,2g * g gemeten zou ik zeggen. Als het touwtje dus net niet slap hangt en net het object ook niet omhoog trekt. Maar dat is wel heel precair.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_72655151
    Thx Iblis/flapp0r!!

    Had 't zelf niet gevonden .
    pi_72724520
    Kan iemand mij uitleggen wat een partieel afgeleide is. Kom er niet echt uit met de uitleg van Wikipedia.
    Dit staat er in mijn sheets: wanneer we kijken naar oneindig kleine veranderingen, is MUy, de partiële afgeleide van U(x,y) naar y.
    MUy = ∂U/∂Y
    Hoe komen ze tot deze berekening? Doe nu zelf een premaster, heb zelf Havo en HBO gedaan, maar merk toch wel dat ik dit soort dingen ''mis''. Iemand tips hoe ik het oplossingen van vergelijkingen etc sneller op kan nemen?
      maandag 14 september 2009 @ 11:37:26 #77
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_72725234
    quote:
    Op maandag 14 september 2009 11:10 schreef Matr het volgende:
    Kan iemand mij uitleggen wat een partieel afgeleide is. Kom er niet echt uit met de uitleg van Wikipedia.
    Dit staat er in mijn sheets: wanneer we kijken naar oneindig kleine veranderingen, is MUy, de partiële afgeleide van U(x,y) naar y.
    MUy = ∂U/∂Y
    Hoe komen ze tot deze berekening? Doe nu zelf een premaster, heb zelf Havo en HBO gedaan, maar merk toch wel dat ik dit soort dingen ''mis''. Iemand tips hoe ik het oplossingen van vergelijkingen etc sneller op kan nemen?
    Misschien dat deze in in [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic beter op z’n plek is, maar je komt vaak partiële afgeleiden tegen bij natuurkunde, dus vooruit.

    Zoals ook op de (Engelse) Wikipedia staat, als je een functie neemt met meer variabelen, bijvoorbeeld z = x2 + xy + y2:


    Bron: Wikimedia Commons. Maker: Indeed123. Licentie: CC-BY-SA.

    Dan zie je dat je concept van ‘raaklijn’ enigszins zinloos wordt. Je hebt in elk punt heel veel raaklijnen. Je kunt een raaklijn parallel aan de x-as tekenen, parallel aan de y-as, of welke richting dan ook op.

    Meestal echter, omdat je de grafiek als functie van x en y beschouwt, ben je vooral geïnteresseerd hoe zo’n grafiek verandert als alleen x of y verandert. Neem je bijvoorbeeld y constant, bijvoorbeeld y = 1, dan krijg je deze doorsnede (er staat ook een raaklijn in als voorbeeld voor x = 1):


    Bron: Wikimedia Commons. Maker: Indeed123. Licentie: CC-BY-SA.

    Hiervan kun je weer eenduidig de raaklijn in een punt bepalen. De vergelijking van bovenstaande grafiek is (uiteraard) z = x2 + x + 1, wat je krijgt door y = 1 in te vullen in de eerdere formule.

    Wat je dus in feite zegt in zo’n geval: Neem y constant. Goed, voor y = 2 krijg je een andere grafiek, en voor y = 4 weer een andere, maar in ieder geval is y constant. Dat idee neem je mee naar de partiële afgeleide. Dus als men schrijft:

    , dan zegt men zoveel als ‘we bepalen de afgeleide van z naar x waarbij we doen alsof y een constante is. Je krijgt dus in feite hetzelfde als wanneer je f(x) = x2 + xy + y2 hebt en dat afleidt naar y, immers, voorgaande is alleen een functie in x. Zoiets kun je – als het goed is – allang afleiden, als je dat naar x afleidt, krijg je: 2x + y (immers, y2 is gewoon constant).

    Neem nu weer: , dat wordt dus:

    .

    We kunnen ook het volgende bepalen:

    .

    Dan neem je dus x constant. In feite is dit dus alleen een notatie die zegt welke van de variabelen je als ‘variabel’ moet beschouwen, de rest moet je constant nemen. Je kunt ook twee keer afleiden:

    .

    Eerst neem je x constant, dan krijg je x + 2y, dan neem je y constant en leid je af naar x.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_72726683
    Hallo,

    Ik heb 2 korte vraagjes over een flightsimulator:
    1) Ik moet de hoek berekenen (van de simulator) waarbij de acceleratie 0,5g is.
    2) Hoe groot is de maximale g-force die gesimuleerd kan worden?

    Ik heb naar antwoorden gezocht maar kan eigenlijk niks over dit onderwerp vinden. Heeft iemand een idee en/of uitleg?

    Alvast bedankt.
      maandag 14 september 2009 @ 13:03:13 #79
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_72727422
    Alhoewel ik denk dat ik die vraag überhaupt niet kan beantwoorden denk ik dat er sowieso meer informatie nodig is. Wat voor simulator spreken we over?
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    pi_72727998
    quote:
    Op maandag 14 september 2009 13:03 schreef Iblis het volgende:
    Alhoewel ik denk dat ik die vraag überhaupt niet kan beantwoorden denk ik dat er sowieso meer informatie nodig is. Wat voor simulator spreken we over?
    Nee meer info was niet bijgevoegd. Het waren korte vraagjes, dus ik denk dat ik niet te moeilijk moet denken.
      maandag 14 september 2009 @ 13:32:10 #81
    123869 Merkie
    Surprisingly contagious
    pi_72728142
    Nou, dat lijkt me toch stug. De maximale G-kracht die gesimuleerd kan worden is namelijk voornamelijk afhankelijk van de specificaties van de simulator, en niet van de natuurwetten. Daarnaast is het werkingsprincipe van deze simulator onbekend, werkt het met veren, hydraulische zuigers, pneumatische zuigers of kabels? Zit je op een platform dat onder een hoek kan draaien? Of hang je aan kabels? Zomaar wat manieren die mij te binnen schieten die een simulator mogelijk zouden maken.
    2000 light years from home
    pi_72805086
    kan iemand mij helpen met dit probleem

    Druk Fhandkracht uit in m.g van de emmer en de geometrie van de katrollen

    hier het plaatje
    http://img441.imageshack.us/i/natuurkunde3232.jpg/
      woensdag 16 september 2009 @ 15:47:07 #83
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_72805331
    Als ik met kracht F aan het touwtje trek, wat is dan de kracht omhoog in het touwtje dat aan katrol 2 hangt?
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_72805508
    weet ik niet
    jij
    ?
      woensdag 16 september 2009 @ 15:53:20 #85
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_72805583
    ik wel
    denk eens na
    !
    en kijk anders eens in het boek
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_72805674
    2 Fhand ?
    pi_72805753
    de opdrahct luidt:

    2.13
    Druk de handkracht Fhand uit in het gewicht van de emmer en de geometrie van de katrollen (Figuur 2.4).

    met dat plaatje

    we komen er niet uit met 6 1e jaar TU twenters-ers

    help aub
    pi_73084218
    quote:
    Op maandag 14 september 2009 11:37 schreef Iblis het volgende:

    [..]

    Misschien dat deze in in [Bèta wiskunde] Huiswerk- en vragentopic beter op z’n plek is, maar je komt vaak partiële afgeleiden tegen bij natuurkunde, dus vooruit.

    Zoals ook op de (Engelse) Wikipedia staat, als je een functie neemt met meer variabelen, bijvoorbeeld z = x2 + xy + y2:

    [ link | afbeelding ]
    Bron: Wikimedia Commons. Maker: Indeed123. Licentie: CC-BY-SA.

    Dan zie je dat je concept van ‘raaklijn’ enigszins zinloos wordt. Je hebt in elk punt heel veel raaklijnen. Je kunt een raaklijn parallel aan de x-as tekenen, parallel aan de y-as, of welke richting dan ook op.

    Meestal echter, omdat je de grafiek als functie van x en y beschouwt, ben je vooral geïnteresseerd hoe zo’n grafiek verandert als alleen x of y verandert. Neem je bijvoorbeeld y constant, bijvoorbeeld y = 1, dan krijg je deze doorsnede (er staat ook een raaklijn in als voorbeeld voor x = 1):

    [ link | afbeelding ]
    Bron: Wikimedia Commons. Maker: Indeed123. Licentie: CC-BY-SA.

    Hiervan kun je weer eenduidig de raaklijn in een punt bepalen. De vergelijking van bovenstaande grafiek is (uiteraard) z = x2 + x + 1, wat je krijgt door y = 1 in te vullen in de eerdere formule.

    Wat je dus in feite zegt in zo’n geval: Neem y constant. Goed, voor y = 2 krijg je een andere grafiek, en voor y = 4 weer een andere, maar in ieder geval is y constant. Dat idee neem je mee naar de partiële afgeleide. Dus als men schrijft:

    [ afbeelding ], dan zegt men zoveel als ‘we bepalen de afgeleide van z naar x waarbij we doen alsof y een constante is. Je krijgt dus in feite hetzelfde als wanneer je f(x) = x2 + xy + y2 hebt en dat afleidt naar y, immers, voorgaande is alleen een functie in x. Zoiets kun je – als het goed is – allang afleiden, als je dat naar x afleidt, krijg je: 2x + y (immers, y2 is gewoon constant).

    Neem nu weer: [ afbeelding ], dat wordt dus:

    [ afbeelding ].

    We kunnen ook het volgende bepalen:

    [ afbeelding ].

    Dan neem je dus x constant. In feite is dit dus alleen een notatie die zegt welke van de variabelen je als ‘variabel’ moet beschouwen, de rest moet je constant nemen. Je kunt ook twee keer afleiden:

    [ afbeelding ].

    Eerst neem je x constant, dan krijg je x + 2y, dan neem je y constant en leid je af naar x.
    Heb er nu pas serieus naar kunnen kijken maar nu begrijp ik het tnx
      donderdag 24 september 2009 @ 22:45:20 #89
    148588 rulerofdeath
    Ruler the Rotting-BrainEater
    pi_73086454
    quote:
    Op woensdag 16 september 2009 15:57 schreef bobflob het volgende:
    de opdrahct luidt:

    2.13
    Druk de handkracht Fhand uit in het gewicht van de emmer en de geometrie van de katrollen (Figuur 2.4).

    met dat plaatje

    we komen er niet uit met 6 1e jaar TU twenters-ers

    help aub
    ben je nu serieus?
    Learn as if you're going to live forever, Live as if you're going to die tomorrow
    De BIE®TAFELop youtube en dumpert _O_ &gt;100k views *O*
    I wanna die the same way I was born: Screaming and covered with blood
    Arbeit macht frei. Ik heb nu 40 jaar vakantie *O*
    pi_73148372
    Heel simpel maar ik kom er gewoon niet uit:

    Je moet 1890 producten in 247.200 seconden maken.
    Je kan of 80 seconden productietijd voor 1 product pakken of 160 seconden.
    Met zoveel mogelijk producten in 160 seconden.

    Hoeveel producten maak je in 80 seconden en hoeveel in 160?
    When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
    pi_73149465
    quote:
    Op zondag 27 september 2009 14:44 schreef MouzurX het volgende:
    Heel simpel maar ik kom er gewoon niet uit:

    Je moet 1890 producten in 247.200 seconden maken.
    Je kan of 80 seconden productietijd voor 1 product pakken of 160 seconden.
    Met zoveel mogelijk producten in 160 seconden.

    Hoeveel producten maak je in 80 seconden en hoeveel in 160?
    Je rekent eerst uit hoeveel producten je kan maken met 160 sec. per product met de totale tijd.
    247200 / 160 = 1545 producten
    Je komt er dan 345 te kort. Je moet dus 345 keer 2 producten maken in de tijd dat je één producten zou maken om het totaal aantal producten binnen de tijd te halen.
    Dus je maakt 1545 - 345 = 1200 producten met 160 sec. per product en de rest moet je 2x zo snel doen.
    1890 - 1200 = 690
    690 x 80 sec. per product

    1200 x 160 + 690 x 80 = 247200 sec.

    Beetje omslachtige uitleg misschien, maar is het helder?
    "Everything we are, we are when we're alone."
      zondag 27 september 2009 @ 15:26:07 #92
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_73149538
    x+y=1890
    80x+160y=247200
    en oplossen maar (mbv substitutie)
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_73149717
    quote:
    Op zondag 27 september 2009 15:23 schreef Meursault het volgende:

    [..]

    Je rekent eerst uit hoeveel producten je kan maken met 160 sec. per product met de totale tijd.
    247200 / 160 = 1545 producten
    Je komt er dan 345 te kort. Je moet dus 345 keer 2 producten maken in de tijd dat je één producten zou maken om het totaal aantal producten binnen de tijd te halen.
    Dus je maakt 1545 - 345 = 1200 producten met 160 sec. per product en de rest moet je 2x zo snel doen.
    1890 - 1200 = 690
    690 x 80 sec. per product

    1200 x 160 + 690 x 80 = 247200 sec.

    Beetje omslachtige uitleg misschien, maar is het helder?
    Oke bedankt ik snap hem
    When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
    pi_73149736
    quote:
    Op zondag 27 september 2009 15:26 schreef GlowMouse het volgende:
    x+y=1890
    80x+160y=247200
    en oplossen maar (mbv substitutie)
    Ja daar heb ik ook aan gedacht alleen ik snapte niet meer hoe ik dat substitutie moest doen
    When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
      zondag 27 september 2009 @ 15:33:19 #95
    75592 GlowMouse
    l'état, c'est moi
    pi_73149753
    x = 1890 - y
    invullen in de tweede: 80(1890-y)+160y = 247200, en die heb je zo opgelost.
    eee7a201261dfdad9fdfe74277d27e68890cf0a220f41425870f2ca26e0521b0
    pi_73149860
    quote:
    Op zondag 27 september 2009 15:33 schreef GlowMouse het volgende:
    x = 1890 - y
    invullen in de tweede: 80(1890-y)+160y = 247200, en die heb je zo opgelost.
    151.200-80Y+160Y = 247.200

    80Y=96.000
    Y = 1200
    X = 1890-1200 = 690.

    Oke, naja zover het nut van wiskunde B12(nog geen 2 jaar geleden en nu al vergeten )
    When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
    pi_73150382
    Dat had ik ook moeten weten. ( )
    "Everything we are, we are when we're alone."
    pi_73183498
    sorry hoor maar dat is iets wat je met simpel logisch nadenken ook wel op kunt lossen
    pi_73325827
    quote:
    Op zaterdag 3 oktober 2009 02:10 schreef Friek_ het volgende:
    Hallo! Ik heb voor het vak 'logica en taalanalyse 1' de voorbeeldtussentoets gemaakt die op BlackBoard stond. Het gaat over filosofische logica (vertalen), propositielogica, semantische tableaux en waarheidstafels. Zou iemand deze voor mij na kunnen kijken en feedback kunnen leveren? Bedankt!

    De voorbeeldtussentoets
    Mijn antwoorden
    Crosspost vanuit het andere beta-huiswerktopic. Ik wist niet in welke hij thuishoorde!
      zaterdag 3 oktober 2009 @ 08:49:12 #100
    147503 Iblis
    aequat omnis cinis
    pi_73327385
    Ik beantwoord ’m in de andere topic.
    Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')