Helemaal mee eens, als ze dan ook voetbal uit de OS zetten, zal het me verder worst wezen hoeveel ze slikken. Voetbalfans kan het niets schelen of hun helden zuipen of slikken volgens mij. En eerlijkheid in het voetbalquote:Op maandag 11 mei 2009 14:33 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
En als we nu eens gewoon de feiten onder ogen zien en verklaren dat het voetbal geen sport meer is , ze loskoppelen van alles en met de rest verder doen zoals gewoonlijk ...
quote:Op maandag 11 mei 2009 15:37 schreef wimderon het volgende:
Valverde voor 2 jaar geschorst door het CONI, voorlopig dus nog alleen voor in Italië.
Hier een officieel persberichtquote:Valverde mag twee jaar niet in Italië rijden
maandag 11 mei 2009Bron: belga Auteur: loa
Valverde mag twee jaar niet in Italië rijden
reuters
De Spanjaard kan Tour 2009 dus niet uitrijden — Alejandro Valverde is door het Italiaans Olympisch Comité (CONI) voor twee jaar geschorst. Dat betekent dat hij twee jaar niet op Italiaans grondgebied mag rijden.
Aangezien ook de Tour 2009 even door Italië trekt, kan Valverde de finish in Parijs niet halen. De Spaanse kampioen kan wel nog in beroep gaan tegen de uitspraak.
Het CONI schorst Valverde omdat hij betrokken zou zijn in de zaak-Puerto. Volgens de antidopingprocureur van het CONI hoort de bloedzaak met nummer 18 die gevonden is bij dokter Fuentes, de spil in de bloeddopingzaak, toe aan Valverde. In het bloed zijn sporen van EPO gevonden.
Mocht de UCI de sanctie overneemt, riskeert Valverde voor alle internationale wedstrijden uitgesloten te worden.
Bij FOK! is dat al een tijdje gebeurd. SPT for the winquote:Op maandag 11 mei 2009 14:33 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
En als we nu eens gewoon de feiten onder ogen zien en verklaren dat het voetbal geen sport meer is , ze loskoppelen van alles en met de rest verder doen zoals gewoonlijk ...
Dat lijkt me ook.quote:Op maandag 11 mei 2009 15:52 schreef rubbereend het volgende:
Kan er eindelijk eens uitgelegd worden hoe het Coni aan bewijsmateriaal komt van de Fuentes zaak? De Spanjaarden hebben nooit wat afgegeven dus het lijkt me allemaal wat dubieus.
quote:Op maandag 11 mei 2009 16:04 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Bij FOK! is dat al een tijdje gebeurd. SPT for the win
Misschien zijn er in Spanje nog mensen die niet alles in een doofpot willen stoppen?quote:Op maandag 11 mei 2009 15:52 schreef rubbereend het volgende:
Kan er eindelijk eens uitgelegd worden hoe het Coni aan bewijsmateriaal komt van de Fuentes zaak? De Spanjaarden hebben nooit wat afgegeven dus het lijkt me allemaal wat dubieus.
quote:Op maandag 11 mei 2009 16:04 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Bij FOK! is dat al een tijdje gebeurd. SPT for the win
daar heb ik het niet over. Het bewijs in de zaak van het Coni zou nog weleens onrechtmatig verkregen kunnen zijn....... en dan houdt het nooit stand voor het CAS. En wie zegt dat het de juiste gegevens in de handen van het Coni zijn gekomen? Iemand is onschuldig tot op een eerlijke manier zijn schuld vast komt te staan.quote:Op maandag 11 mei 2009 18:29 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Misschien zijn er in Spanje nog mensen die niet alles in een doofpot willen stoppen?
Dat dus.quote:Op maandag 11 mei 2009 18:46 schreef rubbereend het volgende:
[..]
daar heb ik het niet over. Het bewijs in de zaak van het Coni zou nog weleens onrechtmatig verkregen kunnen zijn....... en dan houdt het nooit stand voor het CAS. En wie zegt dat het de juiste gegevens in de handen van het Coni zijn gekomen? Iemand is onschuldig tot op een eerlijke manier zijn schuld vast komt te staan.
Ja hij heeft al jaren de schijn tegen maar dat heeft de halve wielerwereld. Tot iemand gepakt is zijn ze onschuldig!
quote:Op maandag 11 mei 2009 18:33 schreef northernlight81 het volgende:
Belachelijk hoe die Spanjaarden met de strijd tegen doping omgaan. Met die bloedzakken en die DNA gegevens van de renners sporters kunnen ze zo zien wie er allemaal betrokken waren bij die hele Fuentes zaak. Dat dit niet gebeurt is, is schandalig en erg slecht voor de sport.
Maar zo zijn Spanjaarden, vals spelers.
En hij is gewoon gepakt natuurlijk: hij is geschorst door het CONI.quote:Op maandag 11 mei 2009 18:46 schreef rubbereend het volgende:
[..]
daar heb ik het niet over. Het bewijs in de zaak van het Coni zou nog weleens onrechtmatig verkregen kunnen zijn....... en dan houdt het nooit stand voor het CAS. En wie zegt dat het de juiste gegevens in de handen van het Coni zijn gekomen? Iemand is onschuldig tot op een eerlijke manier zijn schuld vast komt te staan.
Ja hij heeft al jaren de schijn tegen maar dat heeft de halve wielerwereld. Tot iemand gepakt is zijn ze onschuldig!
De vraag is hoe de CONI aan het bewijs is gekomen.quote:Op maandag 11 mei 2009 19:12 schreef Ereinion het volgende:
[..]
En hij is gewoon gepakt natuurlijk: hij is geschorst door het CONI.
Bron: teletekstquote:******Minder Nederlandse dopinggevallen
**Het aantal dopingovertredingen in de
Nederlandse topsport is in 2008 flink
gedaald.De Dopingautoriteit meldt in
het jaarverslag dertig dopinggevallen.
In 2007 waren dat er nog 56.
Basketbal (6),voetbal (4) en atletiek
(3) kenden de meeste dopinggevallen.Het
betrof veelal anabolen."Er zijn minder
dopinggevallen.Daar zijn we uiteraard
blij mee,maar ik heb er geen verklaring
voor",aldus directeur Herman Ram.
Vorig jaar zijn er 2667 urinecontroles
uitgevoerd.In 69 monsters werd doping
gevonden,25 keer betrof het een bewuste
overtreding.Vijf keer werd er aangifte
gedaan omdat een sporter een controle
weigerde of trachtte te manipuleren.
Daarom komen we waarschijnlijk voor het TAS achter, waar Valverde naartoe gestapt isquote:Op maandag 11 mei 2009 19:19 schreef Wombcat het volgende:
[..]
De vraag is hoe de CONI aan het bewijs is gekomen.
Ik ga er wel vanuit dat er toch professionelere dossiers door Heinrich en Schmid zijn bijgehouden dan die lijstjes van Fuentes...quote:Systematische doping bij T-Mobile
AMSTERDAM - Bij de Telekom/T-Mobile-formatie is van 1996 tot 2006 structureel doping gebruikt. Dat is de uitkomst van een overzoek van de universiteit van Freiburg naar de geschiedenis van de voormalige wielerploeg.
“De systematische dopingverstrekking werd door de artsen Heinrich en Schmid geperfectioneerd”, aldus de toelichting op het rapport woensdag.
De onderzoekscommissie kwam tot zijn conclusies op basis van het horen van 77 getuigen. Volgens de commissie is zeker dat tijdens de Tour de France van 2006 niet alleen Patrik Sinkewitz, maar ook Andreas Klöden en Matthias Kessler zich bediend hebben van bloedtransfusies. De twee laatstgenoemde renners hebben het gebruik van doping altijd ontkend. Kessler zit momenteel een schorsing uit vanwege een positieve dopingtest.
Daar heb ik ook wel vertrouwen in, het blijven immers Duitsersquote:Op woensdag 13 mei 2009 17:03 schreef OProg het volgende:
[..]
Ik ga er wel vanuit dat er toch professionelere dossiers door Heinrich en Schmid zijn bijgehouden dan die lijstjes van Fuentes...
gaan ze ook nog een keer wat aan de klasseringen van Virenque doen?quote:
Van Virenque kun je zeggen dat 'ie in '98 gepakt is en daarvoor gestraft. Van die andere tourjaren zijn er wel vermoedens (en kun je het op je vingers natellen), maar geen bewijzen.quote:Op woensdag 13 mei 2009 23:31 schreef rubbereend het volgende:
[..]
gaan ze ook nog een keer wat aan de klasseringen van Virenque doen?
Cocaïne is echt in op het moment hoorquote:Ook B-staal Kopp bevat sporen van cocaïne wo 13/05/2009 - 12:23
David Kopp heeft slecht nieuws gekregen. De 30-jarige Duitse renner testte in september 2008 positief op cocaïne na de kermiskoers in Izegem en nu kreeg hij ook te horen dat het B-staal sporen van cocaïne bevat. Hij mag een schorsing verwachten.
Eind maart raakte zijn positieve test bekend en na lang twijfelen vroeg Kopp begin mei een B-analyse aan. Kopp reed in 2008 voor Cycle Collstrop en werd tweede in de E3-Prijs. Nu zit hij zonder team.
"Ik blijf erbij dat ik niet bewust cocaïne heb genomen", zegt Kopp aan Radsport News. "Ik had toen privé-problemen en ben ik heel erg dronken geweest op een feestje en daar moet iets in mijn glas gedaan zijn."
"Of ik een parallel zie met Tom Boonen? Goh, we hebben allebei positief getest op cocaïne en allebei na overmatig drankgebruik, maar ik wil zijn zaak niet beoordelen."
"Ik vind het wel super dat zijn team hem nu niet laat vallen", zegt Kopp nog. "Het is duidelijk dat hij een probleem heeft, maar zijn team wil hem helpen."
Oi, oi.quote:Op vrijdag 15 mei 2009 11:16 schreef TheArt het volgende:
Het rapport van de onderzoekscommissie: http://www.dopingkommission-freiburg.de/Abschlussbericht.pdf
Enkele andere namen worden daar ook in genoemd. Zo is Robert Bartko jarenlang helemaal volgespoten met doping door ene Dr. Schumacher en was zowat de hele baanploeg van Duitsland rond de OS van 2000 gedopeerd.
Sevilla een Spanjaard en Ullrich was met Pevenage natuurlijk altijd al een beetje een autonoom opererend geheel binnen de ploeg.quote:Op donderdag 14 mei 2009 09:04 schreef OProg het volgende:
Wat ik zelf echt niet begrijp aan die hele Telecom-affaire:
Als het allemaal netjes georganiseerd werd door de ploeg door gerenomeerde medici van de universiteit die ook alles konden en wisten: Waarom zouden Ullrich en Sevilla dan alsnog bij iemand als Fuentes zitten? :S
Bron: Het Nieuwsbladquote:Bodybuilders op de vlucht voor dopingartsen
Consternatie op het Belgisch kampioenschap bodybuilding gisteren in het Nederlandse Vlissingen. Toen de bodybuilders dopingartsen van de Vlaamse Gemeenschap zagen binnenkomen, zetten ze het allen op een lopen. 'Nooit meegemaakt', reageert dopingdokter Hans Cooman.
Twintig atleten zouden gisteren strijden voor de titel van Belgisch Kampioen Bodybuilding. De organiserende federatie Nabba Belgium (National Amateur Bodybuilding Association) had daarvoor het Theater Arsenaal in het Nederlandse Vlissingen afgehuurd. Om halfdrie zouden de atleten zich aan de jury presenteren. Rond 14 uur stonden ze op de weegschaal.
'Op dat moment zijn wij het Arsenaal binnengestapt', zegt dokter Hans Cooman, dopingarts van de Vlaamse Gemeenschap. 'We hadden van de Vlaamse Gemeenschap de opdracht gekregen twaalf atleten op doping te controleren. In het bodybuildingmilieu wordt wel vaker gecontroleerd, net omdat we weten dat er nogal wat dopinggebruik is. Dat bewijzen de resultaten telkens weer', zegt dokter Cooman.
De organisatoren denken aan die controles te ontsnappen door hun wedstrijden in het buitenland te organiseren. Maar dat lukt niet. Overal waar Vlaamse atleten aan de competitie meedoen, mag de Vlaamse Gemeenschap haar controleurs heen sturen. 'Soms nodigen de sportfederaties ons zelf uit om te komen controleren. De wielerbond doet dat vaak. Maar inderdaad, van de bodybuilders krijgen we nooit zo'n uitnodiging', vertelt Cooman.
Normaal trekt het dopingagentschap met twee artsen naar een controle. Omdat deze keer een vrij grote groep gecontroleerd moest worden, waren drie dokters in Vlissingen aanwezig. 'Vlissingen ligt net over de grens, niet zo'n grote verplaatsing dus. Als die wedstrijd nu in Tsjechië doorging, dan hadden we Tsjechische artsen gevraagd te helpen bij de controles.'
De Vlaamse dokters zouden de atleten gisteren om urinestalen vragen. Die worden dan naar het labo in Gent gestuurd waar ze gecontroleerd worden op anabole steroïden. Zijn die aanwezig, dan bepaalt een disciplinaire commissie de strafmaat. Meestal wordt begonnen met twee jaar schorsing. 'Maar zover kwam het dus niet met de bodybuilders. Toen ze ons zagen binnenkomen, kozen ze allemaal het hazenpad. Zonder uitleg te geven. Ik weet zelfs niet of ze kwaad waren', zegt dokter Cooman. 'Zoals na elke controle zal ik ook nu mijn verslag opmaken. Daarin zal ook staan dat ik het nog nooit zo grof meemaakte. We kunnen het ook niet zomaar laten passeren.'
'Op het moment dat de artsen in Vlissingen arriveerden, liep de zaal al lekker vol', vertelt de receptionist. 'We ontvangen dit kampioenschap al voor de vierde keer Het trekt toch altijd zo'n 300 kijklustigen.' Maar die moesten gisteren zonder spektakel weer naar huis.
Voor dokter Hans Cooman valt uit het vluchtgedrag van de bodybuilders maar een conclussie te trekken: ze waren alle twintig gedopeerd. Gisteren wilde niemand uit de bodybuilding-wereld officieel op de vlucht reageren.
Inderdaad. Ik vertrouw Nadal ook voor geen meter.quote:Op maandag 11 mei 2009 18:56 schreef Wombcat het volgende:
[..]
Dat dus.
En het irriteert me steeds meer dat de wielrenners uit de Fuentes zaak wel op de huid worden gezeten, maar de tennissers, coureurs en voetballers niet.
quote:Oostenrijks strafonderzoek naar Rasmussen en Kohl
WENEN - Het Openbaar Ministerie in Wenen opent een strafonderzoek tegen wielrenners Michael Rasmussen en Bernhard Kohl. Ze zouden, net als de Oostenrijkse langlaufer Christian Hoffmann, geld verdiend hebben aan een centrifuge die werd gebruikt voor bloeddoping.
Ze zouden het apparaat hebben gekocht van hun voormalige manager Stefan Matschiner, die eind maart tijdelijk werd vastgezet op verdenking van het leveren van verboden middelen aan sporters. In een bloedcentrifuge worden de witte van de rode bloedlichaampjes gescheiden, waarna de zuurstofrijke rode bloedlichaampjes op een 'goed' moment weer worden geïnjecteerd bij de sporter. Zijn of haar uithoudingsvermogen neemt daarna toe.
Kohl en Rasmussen, momenteel beiden geschorst, zouden het apparaat zelf hebben gebruikt, maar het ook hebben verhuurd aan collega's. Kohl werd in de Ronde van Frankrijk van 2008 betrapt op de epovariant CERA. Rasmussen is nooit betrapt op doping, maar ontliep wel dopingcontroles.
Denk dat er weinig zijn die Rasmussen een brandschoon verleden toedichten maar Rasmussen is buiten wazige whereabouts natuurlijk nog nooit op iets feitelijks betrapt. Aan Valverde valt tenminste nog een bloedzak te linken (volgens het CONI), aan Rasmussen kleeft hooguit een afwijkende test bij CSC.quote:Op maandag 18 mei 2009 16:04 schreef OProg het volgende:
En al die mensen die blijven volhouden dat Rasmussen nooit iets misdaan heeft.
wat moordzaken ons leren is dat iemand nog zo erg de schijn tegen kan hebben, hij kan alsnog onschuldig zijn. Men is pas schuldig als er sluitend bewijs is gevonden en dat is bij Rasmussen niet gebeurd.quote:Op maandag 18 mei 2009 16:18 schreef Ericr het volgende:
[..]
Denk dat er weinig zijn die Rasmussen een brandschoon verleden toedichten maar Rasmussen is buiten wazige whereabouts natuurlijk nog nooit op iets feitelijks betrapt. Aan Valverde valt tenminste nog een bloedzak te linken (volgens het CONI), aan Rasmussen kleeft hooguit een afwijkende test bij CSC.
Zolang er tig renners rondrijden die net zo besmet zijn als Rasmussen kan je de strijd tegen doping in het wielrennen niet echt serieus nemen. Valverde heeft toch nog een leuke erelijst opgebouwd na het bekend worden van de codenaam Piti en Frank Schleck die alleen maar wat advies wilde hebben blijft ook een lachertje.
Het bewust ontwijken van een dopingcontrole staat precies dezelfde straf op als een positieve controle. Die gasten zullen dus wel allemaal geschorst worden.quote:Op maandag 18 mei 2009 11:35 schreef Captain_Fabulous het volgende:
Tja...een controle missen doordat je whereabouts niet in orde zijn mag drie(?) keer geloof ik...maar wegrennen voor de dopingarts zal toch wel strenger bestraft worden hoop ik?
Niet dat het me verbaasd dat dit binnen het bodybuilden gebeurt, maar even goed....komisch of tragisch? Ik ben er nog niet helemaal uit.
Zelfde geldt voor Valverde......... ik vertrouw dat bewijs materiaal voor geen meterquote:Op maandag 18 mei 2009 16:48 schreef Szura het volgende:
[..]
wat moordzaken ons leren is dat iemand nog zo erg de schijn tegen kan hebben, hij kan alsnog onschuldig zijn. Men is pas schuldig als er sluitend bewijs is gevonden en dat is bij Rasmussen niet gebeurt.
Tja de belangrijkste zaak loopt nog en de feiten spreken niet echt in z'n voordeel met die Oostenrijkerquote:Op woensdag 20 mei 2009 11:05 schreef alpeko het volgende:
Zo zo, Vroemen is vrijgesproken inzake zijn herstelinfuus. Verrassend.
quote:Rusland wil doping strafbaar stellen
Uitgegeven: 19 mei 2009 18:41
Laatst gewijzigd: 19 mei 2009 18:41
MOSKOU - Rusland wil het gebruik van verboden prestatiebevorderende middelen en methodes door onder meer sporters opnemen in de wet als een strafbaar feit.
Dat liet de viceminister van Sport dinsdag weten. Hij hoopt dat de regels voor het begin van de Olympische Winterspelen in februari 2010 zijn opgesteld.
Rusland werd de afgelopen jaren overspoeld met dopingschandalen. Volgens het Russisch olympisch comité hebben tijdens de afgelopen Zomerspelen in Peking zeker zestien atleten uit dat land positief getest.
Poetin
Premier Vladimir Poetin eiste eerder dit jaar al scherpere controles in de sport. De Russische maatregelen om het gebruik van verboden middelen te bestrijden, worden over het algemeen als ontoereikend gezien.
Alleen al het feit dat hij onherkenbaar in beeld gaat zitten maakt hem redelijk dubieus lijkt me.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:00 schreef Captain_Fabulous het volgende:
maar even proberen te kijken, die familie spoort niet helemaal als ik zo de naam google. Waarom zijn sommige ouders zo meedogenloos als het om de sportprestaties van hun kinderen gaat?
Maar ik moet wel zeggen, als ik de kaak van dat joch zie op een foto...groeihormonen iemand? Tuurlijk, onschuldig tot bewezen schuldig, maar een 15 jarige met zon kin, vindt het vreemd.
Ik heb ook even ge-Googled op zijn naam (quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:00 schreef Captain_Fabulous het volgende:
maar even proberen te kijken, die familie spoort niet helemaal als ik zo de naam google. Waarom zijn sommige ouders zo meedogenloos als het om de sportprestaties van hun kinderen gaat?
Maar ik moet wel zeggen, als ik de kaak van dat joch zie op een foto...groeihormonen iemand? Tuurlijk, onschuldig tot bewezen schuldig, maar een 15 jarige met zon kin, vindt het vreemd.
ik vond een quote over dat de vader z'n zus dwong verder te trainen met een gebroken enkel, als dat waar is dan is daar bepaald iets mis met die familie lijkt me.quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:17 schreef TargaFlorio het volgende:
[..]
Ik heb ook even ge-Googled op zijn naam (![]()
) en las op een schaatsforum dat er getwijfeld werd aan z'n leeftijd.
om welke reden?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 14:23 schreef Szura het volgende:
Alsof er nog niet genoeg rechtszaken lopen sleept Valverde nu ook nog het WADA voor de rechter
Komt toch bij Netwerk rond 20:30?quote:Op dinsdag 26 mei 2009 18:22 schreef -Vaduz- het volgende:
Nu op 1 vandaag over Lommers.
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2009/may09/may26news2quote:Bernhard Kohl not only used CERA during the 2008 Tour de France, but also blood doping. The Austrian underwent three transfusions of his own blood during the race, he said on German television Monday night, after announcing his retirement from the sport. In another interview, he admitted that he first started doping at age 19 when he joined the military.
Appearing on the Beckmann talk show, Kohl said that he received the EPO derivative CERA from a "sports colleague", whose name he did not publicly mention. Kohl was suspended for two years after testing positive for CERA at the Tour.
The Austrian's manager Stefan Matschiner brought two litres of blood and centrifuge to the Tour, Kohl said. He went to Matschiner's hotel room three times to receive transfusions of half a litre. "In a few quiet minutes between massage, interviews, eating. It went pretty fast, it was all over in 20 minutes."
Meanwhile, Kohl denied that there was any systematic doping at his former Team Gerolsteiner. "I can definitely say that there as no team-organised doping." But he wouldn't comment as to whether any team doctors were involved, saying only, "If a doctor can add one and one together, then he knows that this performance didn't happen honestly."
His first exposure to doping came at age 19, when he joined the Austrian military as an athlete-soldier. "At 19, I had got maybe three or four shots," he said in an interview widely printed in the Austrian media. Doping starts in the U23 days, he said, and not just in cycling.
His continued the use of performance-enhancing substances was not hindered by doping controls. "Out of 200 controls, 198 showed nothing. And I tell you, 100 of them should have been positive. "I would give myself a shot in the morning, the controllers came an hour later - so what."
Omdat het WADA het vonnis van het CONI overnamquote:
100 controles vlak na een spuit doping die niets zien...das ook een aanfluiting!quote:Op woensdag 27 mei 2009 00:26 schreef Ericr het volgende:
[..]
http://www.cyclingnews.com/news.php?id=news/2009/may09/may26news2
Fijn die managers die in de buurt van renners zijn tijdens een grote ronde, misschien maar tijd dat die managers ook eens wat strakker gecontroleerd gaan worden. Ieder jaar renners die gewoon tijdens de Tour nog bloeddoping kunnen gebruiken is wel een aanfluiting.
Bron: Telegraafquote:Raboploeg werkt mee in dopingzaak
RIJSWIJK - De Raboploeg heeft alle medewerking toegezegd in de dopingzaak rond de Weense bloedbank Humanplasma. De Nederlandse wielerformatie heeft van de Oostenrijkse jusitie het verzoek gekregen te helpen bij het onderzoek. Een aantal renners stelt zich hiertoe vrijwillig beschikbaar.
"We hebben direct onze onvoorwaardelijke medewerking toegezegd. Maar we hebben geen enkele informatie gekregen dat een van onze renners iets verkeerds heeft gedaan”, aldus woordvoerder Luuc Eisenga. De ploeg doet geen mededelingen om welke coureurs het gaat.
Volgens advocaat Eric Vilé van de Raboploeg zijn er nog geen afspraken gemaakt over de data waarop de verhoren moeten plaatsvinden. "Justitie in Oostenrijk heeft er alle begrip voor dat de renners midden in een seizoen zitten. Daar houden ze rekening mee”, aldus Vilé, die mogelijk de renners begeleidt in Oostenrijk. "Als het nodig is, ga ik mee.”
In het verleden zijn onder anderen oud-renner Michael Boogerd, Thomas Dekker, de Deen Michael Rasmussen, de Rus Denis Menchov, Pieter Weening en Joost Posthuma in Duitse en Oostenrijkse media genoemd in deze zaak. Van deze renners rijden op dit moment Menchov, Weening en Posthuma in dienst van de Raboploeg. Menchov draagt momenteel de roze leiderstrui in de Giro.
Volgens Vilé wilden alle benaderde personen direct vrijwillig meewerken. "Omdat ze niets te verbergen hebben.” Waarom justitie precies deze renners vraagt, kan Vilé niet zeggen. "Ze zijn geen verdachten, in Oostenrijk willen ze met een zo breed mogelijk onderzoek duidelijkheid scheppen in dit onderzoek.”
In Wenen zou een grote groep sporters zich bij Humanplasma schuldig hebben gemaakt aan bloeddoping. Dat gebeurde onder meer door een bloedcentrifuge te gebruiken, waarmee de witte van de rode bloedlichaampjes worden gescheiden. De zuurstofrijke rode bloedlichaampjes worden bij deze methode later weer geïnjecteerd bij de sporter, van wie het uithoudingsvermogen dan toeneemt.
Ik zie het al helemaal voor me, sporters die met z'n allen bij de McDonalds zitten te wachten om vers bloed te krijgenquote:AMSTERDAM - Wielrenner Bernhard Kohl, mede opgeleid bij de Raboploeg, gaf justitie uitleg over dopinggebruik.
De kroongetuige in het Oostenrijkse dopingschandaal is Bernhard Kohl, een voormalige renner uit de opleidingsploeg van Rabobank. Hij heeft bekend dat hij ook in zijn Nederlandse periode (2003 en 2004) doping heeft gebruikt. Zijn verklaringen tegenover justitie zijn mogelijk de reden dat ook huidige renners van Rabobank zijn opgeroepen te getuigen in het onderzoek van het Bundeskriminalamt.
Rabobank bevestigde gisteren, zonder namen te noemen, dat verschillende renners zullen getuigen in de zaak rondom de Weense bloedbank Humanplasma. Volgens advocaat Eric Vilé kan het nog enige tijd duren voor de gesprekken plaatsvinden. ‘Het Bundeskriminalambt maakt geen haast.’ De renners zijn volgens de raadsman geen verdachte. Ze hoeven geen koersen te onderbreken om te getuigen.
Meerdere (ex-)Raborenners zijn in Duitse en Oostenrijkse media in verband gebracht met Humanplasma, waar tussen 2002 en 2006 verboden bloedtransfusies zijn uitgevoerd. Er is gesproken over Michael Rasmussen, Michael Boogerd, Thomas Dekker, Pieter Weening, Joost Posthuma en Denis Mentsjov, de rozetruidrager in de Giro. De renners ontkennen iedere betrokkenheid, weigeren commentaar of zijn onbereikbaar.
In het openbaar is Kohl terughoudend geweest met het beschuldigen van andere sporters, uit vrees voor rechtszaken. Hij heeft in Duitse en Oostenrijkse media wel inzicht gegeven in zijn werkwijze, die ook door anderen is gehanteerd. Daardoor is de wielersport opnieuw in verlegenheid gebracht.
Naar eigen zeggen heeft Kohl tussen zijn 19de en 27ste jaar doping gebruikt. Hij schat dat hij tweehonderd keer is gecontroleerd op doping. Slechts eenmaal werd hij positief bevonden, vorig jaar, in de Tour de France waarin hij als derde eindigde. Hij handelde veelal op eigen initiatief, al zouden ploegartsen volgens hem op de hoogte moeten zijn geweest. ‘Als een arts 1 en 1 kan optellen, weet hij dat deze prestaties niet eerlijk kunnen worden behaald’, zei hij maandag bij de ARD.
Kohl begon met epokuren van enkele honderden euro’s. Naarmate hij hogerop kwam, werd ook zijn dopegebruik professioneler, en uiteindelijk ging het om bedragen van 70.000 euro. ‘Als je eenmaal profrenner bent, wil je ook op dit punt professionaliseren’, zei hij tegen de Oostenrijkste krant Kurier.
De renner kwam in 2005 terecht bij Humanplasma. Op zondagen verzamelden topsporters zich in de McDonald’s nabij het lab. Ze werden in kleine groepjes naar binnen gebracht en ondergingen daar gedurende drie kwartier een bloedbehandeling, voor 2.000 euro. Een ‘bloedverversing’, werd de behandeling genoemd, die door gekwalificeerde artsen van het laboratorium zou zijn uitgevoerd op meer dan honderd topsporters. Kohl zou driemaal zijn geweest.
In februari 2006 maakte een dopingschandaal rondom biatleten en langlaufers tijdens de Winterspelen een einde aan deze praktijk. Maar de bloeddoping stopte niet. De manager van Kohl, de Oostenrijkse oud-atleet Stefan Matschiner, bemachtigde een mobiele bloedcentrifuge. Die is in april in beslag genomen in Boedapest en blijkt volgens een justitiewoordvoerder tientallen malen te zijn gebruikt. Matschiner is ruim een maand vastgehouden door justitie.
De Oostenrijkers verdenken Kohl ervan te hebben mee betaald aan de centrifuge. Ook oud-Raborenner Rasmussen wordt daarvan verdacht. Het mogelijk maken van dopingovertredingen is in Oostenrijk strafbaar.
De centrifuge werkte volgens Kohl uitstekend. In de winter werd bloed afgetapt. Dat werd bewerkt en ingevroren. Het werd kort voor een belangrijke koers weer ingebracht, zodat het lichaam in staat was meer zuurstof op te nemen. Een bloedtransfusie heeft hetzelfde effect als epo, maar is niet te traceren.
Voor de Tour de France van 2008 had Kohl 2 liter bloed afgestaan. Matschiner bezocht hem driemaal voor belangrijke bergritten. Elke keer werd in een hotelkamer na de lunch een halve liter bloed ingebracht. ‘Het gebeurde als er even rust was, tussen de massage, interviews en eten door. Het ging relatief snel. In 20 minuten was het voorbij’, vertelde de renner de ARD. Volgens Kohl was het effect direct merkbaar. Hij won in de Tour de bergtrui.
De Oostenrijker werd uiteindelijk betrapt, omdat hij naast de transfusies ook de verboden epo-variant cera gebruikte.
Kohl is van mening dat de pogingen om doping terug te dringen niet werken. Hij stelt dat het bloedpaspoort van de internationale wielerunie hem eerder heeft geholpen dan tegengewerkt. Zijn bloedwaarden waren anderhalf jaar lang uitstekend. Daardoor kon hij een supercontract tekenen bij Silence-Lotto. ‘Terwijl ze ook wisten dat je niet derde in de Tour wordt op water en brood, daar hoort een medicinaal aspect natuurlijk bij.’
Kohl maakte maandag bekend dat hij na afloop van zijn dopingschorsing niet terugkeert in het peloton.
Denk dat het zo is dat bloedtransfusies je bloedniveau terugbrengen naar je maximaal (op natuurlijke wijze) haalbare niveau, terwijl epo erbij gebruiken ervoor zorgt dat je je hematocriet naar een nog hoger niveau kan brengen.quote:Op donderdag 28 mei 2009 17:14 schreef marcodej het volgende:
Daarom zegt hij toch ook dat dat bloedpaspoort hem juist geholpen heeft? Voor de invoering ervan zat hij al aan de dope, dus van verandering van waarden was geen sprake...
Tenminste dat is wat ik ervan begreep.
Wat ik wel niet snap: hij zat al een de bloedtransfusies, dit heeft hetzelfde effect als epo/cera, maar toch heeft hij nog cera genomen, want daar is hij op gepakt. Waarom zou je nog cera nemen als je toch al met transfusies in de weer bent?
quote:dinsdag 02 juni 2009
Kohl: Ik wil niet nog een keer liegen
WENEN - Volgens voormalig wielrenner en dopingzondaar Bernhard Kohl heeft de Oostenrijkse justitie gegronde redenen om (oud-)renners van de Rabobank-wielerploeg als getuige te horen in het onderzoek naar de praktijken van de Weense bloedbank Humanplasma.
Ook Kohl was daar klant en dat geeft hem een belangrijke rol in het onderzoek naar het omvangrijke schandaal.
Vorige week werd duidelijk dat een aantal (voormalige) renners van de ploeg vrijwillig in het getuigenbankje in Oostenrijk plaatsneemt. Om wie het gaat, is niet bekend.
Kohl: ,,Wat de rol van Rabobank precies is, zal later blijken. Maar dat er iets speelt, is zeker. Je laat renners niet naar Oostenrijk komen voor getuigenverklaringen als er niets aan de hand is.’’
Tegelijkertijd zegt Kohl (27), die in de Tour de France van vorig jaar is gepakt op het gebruik van de Epo-variant cera, dat de opleidingsploeg van Rabobank bij zijn weten ‘compleet schoon’ is.
In de jaren 2003 en 2004 maakte hij deel uit van die formatie. ,,Daar maakte ik voor de eerste maal mee dat renners door de ploegleiding werd gezegd geen doping te gebruiken. Bij de teams waar ik daarvoor reed kwam dat helemaal nooit ter sprake.’’
Zijn periode bij het talententeam van Rabobank was ook de ‘schoonste’ uit zijn eigen carrière, die hij vorige week - tijdens zijn schorsing - afsloot. Hij zegt geen zin meer te hebben in een dubbelleven vol list en bedrog. ,,Ik wil niet nog een keer liegen,’’ is de boodschap die hij nu verkondigt.
Hoewel Kohl ook in het oranje-blauwe shirt doping gebruikte, was dat veel minder dan in dienst van andere ploegen. Deels door de afstand tussen Limburg (waar hij woonde) en zijn thuisland Oostenrijk, deels door de mentale en fysieke problemen die hem destijds parten speelden; de klimmer had last van anorexia.
Openhartig vertelt Kohl in Wenen over zijn eigen dope-gebruik. Hij was 19 toen hij voor het eerst een spuit met groeihormonen in zijn arm plaatste, aangeboden door een collega-sporter in de sportopleiding van het Oostenrijkse leger, waar hij toen deel van uitmaakte.
,,De eerste keer was natuurlijk eng, het zweet liep van mijn voorhoofd.’’
Maar al snel werd het gebruiken van allerlei soorten doping, grotendeels gewoon verkrijgbaar in Oostenrijkse apotheken, doodnormaal.
,,Uit alles wat ik gehoord en gezien heb de afgelopen jaren weet ik dat het nog steeds heel gewoon is onder veel toprenners. Ze doen dat buiten medeweten van de ploegleiders, op eigen houtje. Dit is niet het probleem van één ploeg. Sterker nog, de teams hebben er helemaal niets mee te maken. Maar het gebeurt nog steeds, met middelen die nog niet te traceren zijn. Kijk naar mezelf: van de tweehonderd dopingcontroles die ik heb ondergaan tijdens mijn carrière hadden er zeker honderd een positief resultaat moeten opleveren. Het was er slechts eentje, die in de Tour van vorig jaar.
,,Natuurlijk geeft geen enkele sporter toe dat hij gebruikt. Maar wat zou jij doen als je met 200 kilometer per uur over de snelweg hebt gereden? Dan stap je toch ook niet naar de politie om je daad op te biechten en je rijbewijs in te leveren? Blijven ontkennen en stelling nemen tegen dopinggebruik, dat is de kunst. Daarom voel ik me ook geen bedrieger. Wel tegenover de fans en het publiek, maar niet tegenover mijn collega’s. Iedereen weet hoe het werkt. Er wordt tijdens de koersen soms ook over gesproken.’’
In de winter van 2005-2006, Kohl was prof bij de ploeg van T-Mobile, hoorde hij voor het eerst van het bestaan van Humanplasma: een bloedbank in Wenen waar, naast de reguliere werkzaamheden, bloed werd afgenomen van sporters, dat later werd teruggeplaatst.
Via zijn voormalige manager Stefan Matschiner, die vorige maand nog in een Oostenrijkse cel zat op beschuldiging van het leveren van verboden middelen aan sporters, werd hij zelf ook klant bij Humanplasma. ,,Net als de complete Europese top uit verschillende duursporten: zwemmers, atleten, langlaufers en dus ook wielrenners.’’
Overigens kreeg hij het gezuiverde bloed nooit teruggeplaatst. Door een groot dopingschandaal rond Oostenrijkse langlaufers en biatleten op de Winterspelen in Turijn (2006) werden alle bloedmonsters in allerijl vernietigd door Humanplasma.
Drie keer bezocht hij de bloedbank. Op zondagochtenden verzamelden de sporters zich in groepjes van vier bij de McDonald’s-vestiging aan de overkant van de straat. Na een uur werden ze afgelost door een ander kwartet. Wie Kohl daar trof wil hij niet zeggen: ,,Omdat ik over geen andere sporters praat behalve tegen de politie.’’
Ook wil Kohl niet zeggen of de Oostenrijkse justitie door zijn verklaringen besloten heeft een aantal (voormalige) Rabobank-renners op te roepen als getuige.
,,Geen idee,’’ zegt hij. ,,Maar bedenk wel dat er ruim honderd mensen gehoord zijn in deze zaak. De onderzoekers weten veel, heel erg veel. Ik hoop alleen dat alles uit deze zaak ook echt naar buiten komt en dat er op de achtergrond geen belangen spelen die ertoe leiden dat er een doofpot ontstaat.’’
Bernhard Kohl zien we nooit meer terug op de fiets. Althans, niet in wedstrijdverband. Momenteel zet hij een bedrijf op waarmee hij in tal van Europese landen fietsclinics wil geven. Ook schrijft hij een boek en geeft hij lezingen en seminars over zijn korte, maar heftige profloopbaan in de wielersport. Daarin waarschuwt hij jongeren voor de kwalijke gevolgen van dope-gebruik.
Hij denkt niet dat hij op dit vlak met een ‘schone’ rentree veel meer kan bereiken. ,,Zonder doping en liegen werkt het niet in de wereldtop! De teams die uitgesproken tegen doping zijn? Ze kunnen dat wel zeggen, maar ook die managers van die formaties zijn niet van alles op de hoogte.''
Geen idee wanneer.quote:Op woensdag 3 juni 2009 11:06 schreef Bismarck het volgende:
Wanneer wordt het resultaat van de contra-expertise van Davide Rebellin bekend gemaakt? Op verschillende sites lees ik dat de b-staal op 28 mei 2009 in het lab van Châtenay-Malabry behandeld zal worden. Het is inmiddels 3 juni 2009 en ik heb in de media nog niets vernomen.
Ach, ik geloof Kohl wel voor een deel, maar waarom zouden we hem nu opeens volledig moeten geloven als hij de afgelopen zoveel jaar de boel bij elkaar heeft gelogen.quote:Op zondag 7 juni 2009 13:10 schreef dramatiek het volgende:
niemand de volkskrant hier? "Interview Bernhard Kohl" --> je moet liegen als je mee wilt doen.
(http://www.volkskrant.nl/sport/article1209744.ece/Kohl__Doping_hoort_bij_fietsen) --> dit is niet de link naar het interview maar naar een inleidend artikel.
Interview
http://www.volkskrant.nl/vk-online/VK/20090606___/3_025/#original
Ik krijg de laatste jaren sowieso al veel minder zin om wielrennen te kijken (doe het elk jaar toch weer), interview met Kohl bevestigd voor mij toch weer dat de controles de zondaars niet eruit kunnen pikken en dat die controles niet waterdicht zijn. Er rijden in ieder geval nog genoeg wielprof's rond die niet clean zijn. Je moet in feite wel aan de doping om een prof te worden, andrs val je gewoon erbuiten.
toch wel goed om te lezenquote:Tegelijkertijd zegt Kohl (27), die in de Tour de France van vorig jaar is gepakt op het gebruik van de Epo-variant cera, dat de opleidingsploeg van Rabobank bij zijn weten ‘compleet schoon’ is.
In de jaren 2003 en 2004 maakte hij deel uit van die formatie. ,,Daar maakte ik voor de eerste maal mee dat renners door de ploegleiding werd gezegd geen doping te gebruiken. Bij de teams waar ik daarvoor reed kwam dat helemaal nooit ter sprake.’’
Je noemt nu alleen wielrenners, maar dit geldt dus ook voor andere sporten.quote:Op zondag 7 juni 2009 13:10 schreef dramatiek het volgende:
niemand de volkskrant hier? "Interview Bernhard Kohl" --> je moet liegen als je mee wilt doen.
(http://www.volkskrant.nl/sport/article1209744.ece/Kohl__Doping_hoort_bij_fietsen) --> dit is niet de link naar het interview maar naar een inleidend artikel.
Interview
http://www.volkskrant.nl/vk-online/VK/20090606___/3_025/#original
Ik krijg de laatste jaren sowieso al veel minder zin om wielrennen te kijken (doe het elk jaar toch weer), interview met Kohl bevestigd voor mij toch weer dat de controles de zondaars niet eruit kunnen pikken en dat die controles niet waterdicht zijn. Er rijden in ieder geval nog genoeg wielprof's rond die niet clean zijn. Je moet in feite wel aan de doping om een prof te worden, andrs val je gewoon erbuiten.
Stond ook in Trouw.quote:Op zondag 7 juni 2009 13:10 schreef dramatiek het volgende:
Zoals Basso, Landis, Hamilton enz.? Ik snap dat punt niet helemaalquote:Op zondag 7 juni 2009 14:23 schreef Wombcat het volgende:
[..]
En dat hij vertelde dat het veel renners eigenlijk het wel uitkwam als ze een tijdje voor doping geschorst werden: dan konden ze tijdens de training ongestoord gebruiken en kwamen ze sterker weer terug.
en Armstrong...quote:Op zondag 7 juni 2009 14:33 schreef _-_ratjetoe_-_ het volgende:
[..]
Zoals Basso, Landis, Hamilton enz.? Ik snap dat punt niet helemaal
Ja dat snap ik, maar uit de praktijk blijkt dat renners die op doping zijn gepakt eigenlijk nooit boven hun oude dopinniveau uitstijgen na de schorsing. Óf ze komen niet aan een Pro-Tourploeg, óf ze rijden op een lager niveau.quote:Op zondag 7 juni 2009 14:39 schreef Wombcat het volgende:
[..]
en Armstrong...
Tegenwoordig is het zo dat je doping vooral tijdens je trainingen doet, zodat je meer effect van je trainingen hebt. Ben je geschorst: geen controles meer, ook niet tijdens trainingen, dus je kunt helemaal ongestoord alles gebruiken. Je trainingsopbouw gaat ongestoord door en is misschien beter dan wanneer je niet koerst. Natuurlijk wel als nadeel dat je geen koersritme opdoet. En je kunt tijdens je schorsing geen uitslagen rijden, da's ook een nadeel natuurlijk.
In principe zou ik geen sport meer moeten kijken, daar heb je gelijk in. Doe ik ook niet zoveel. Mijn focus ligt voornamelijk op wielrennen, vandaar dat ik wielrennen noemde.quote:Op zondag 7 juni 2009 13:23 schreef TheArt het volgende:
[..]
Ik ben er zeker van dat een heel deel van het peloton het zonder prestatiebevorderende middelen doet. En even aan jou. Waarom dit wel bij wielrennen denken terwijl het er bij andere sporten net zo aan toegaat? Dan zou je dus eigenlijk geen sport meer moeten volgen.
Ja, maar als je prof wil worden moet je zes maanden vantevoren je opgeven voor out of competition controles. Als je 24 maanden geschorst bent kan je dus de eerste 18 daarvan opbouwen met alle dopingmiddelen tot je beschikking, maar ik vraag me sterk af of met wielrennen dat soort opbouw überhaupt wel zin heeft. Als dat echt zo fantastisch is die twee jaar schorsing, waarom gaat dan niet iedereen er gewoon vrijwillig twee jaar uit (ja ja, kom maar op met de Armstrong-complottenquote:Op zondag 7 juni 2009 14:39 schreef Wombcat het volgende:
[..]
en Armstrong...
Tegenwoordig is het zo dat je doping vooral tijdens je trainingen doet, zodat je meer effect van je trainingen hebt. Ben je geschorst: geen controles meer, ook niet tijdens trainingen, dus je kunt helemaal ongestoord alles gebruiken. Je trainingsopbouw gaat ongestoord door en is misschien beter dan wanneer je niet koerst. Natuurlijk wel als nadeel dat je geen koersritme opdoet. En je kunt tijdens je schorsing geen uitslagen rijden, da's ook een nadeel natuurlijk.
quote:Nieuw dopingschandaal schokt Griekse sportwereld
Er lijkt geen einde te komen aan de stroom dopingschandalen in de Griekse sport. Volgens berichten in de Griekse media zijn opnieuw drie gewichthefsters, een gewichtheffer, een atleet en een renner betrapt op het gebruik van verboden middelen.
Als ook de analyses van hun B-staal positief blijken, riskeren ze allemaal een schorsing van twee jaar, zo meldt de Atheense krant Kathimerini. (afp/adv)
hln.be
quote:Op dinsdag 9 juni 2009 19:09 schreef wimderon het volgende:![]()
![]()
![]()
Colom, dat had je ook nooit zien aankomen
Deze heeft maar een seizoen voor Bruyneel gereden. En in dat jaar, vorig jaar bij Astana was hij een degelijke knecht, dit jaar ineens een kopman die met de besten meekon bergop en in de tijdritquote:Op dinsdag 9 juni 2009 19:11 schreef Joost-mag-het-weten het volgende:
[..]
![]()
En ook de zoveelste in de rij ex-Bruyneel renners die elders betrapt worden ... Blijf dat toch vreemd vinden
Als het zo doorgaat, kan de hele ploeg zelfs uitgesloten worden, denk ik.quote:Op dinsdag 9 juni 2009 19:27 schreef TheArt het volgende:
Wat verbazend dit
Het wordt voor Katusha zo nog heel moeilijk om een Tourploeg van 9 man samen te stellen
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |