Je bent wel weer lekker bezig, de ware linkse staat weer op. In dat andere topic ook al waarbij jij vooraan in de rij zou staan om de trekker over te halenquote:Op woensdag 13 mei 2009 19:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Bedankt dat je even herhaalt wat ik al tijden roep: dat we consequent moeten zijn.
Over die 'crisistax':
Ik denk inderdaad dat je dat handiger kan doen. 125000 euro is wel een heel arbitraire grens. Tegelijkertijd constateer ik ook dat ons belastingstelsel slechts zeer beperkt progressief is en bovendien veel andere landen meerdere schijven kennen waarvan het toptarief tot 3 ton op loopt. Heb er dus geen enkel probleem mee als er extra schijven bijkomen en het belastingsysteem daardoor progressiever wordt.
Maar voor het aanpakken van graaiers met wagonladingen opties helpt het inderdaad niet. Hoewel je niet moet doorslaan met je streven naar effectiviteit want dan volstaat een MG42 voor die job.
Ik wil niemand afmaken. Ik zeg alleen dat effectiviteit (waarvan DS4 terecht zegt dat het plan van de CU-senator laag scoort op dat gebied) ook zijn grenzen moet hebben. Want het meest effectieve is gewoon een MG42 erbij pakken. Snel en goedkoop.quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:21 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
Je bent wel weer lekker bezig, de ware linkse staat weer op. In dat andere topic ook al waarbij jij vooraan in de rij zou staan om de trekker over te halen![]()
Wat is dat toch met de linksen om alles wat maar niet in hun straatje past af te maken
Als Das Kapital je handboek is wel ja.quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:25 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Ik wil niemand afmaken. Ik zeg alleen dat effectiviteit (waarvan DS4 terecht zegt dat het plan van de CU-senator laag scoort op dat gebied) ook zijn grenzen moet hebben. Want het meest effectieve is gewoon een MG42 erbij pakken. Snel en goedkoop.
Feitelijk juist toch?
Wie bepaalt of je wel of geen hypotheek krijgt. Degene die er om vraagt of degene die de hypotheek verstrekt?quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:19 schreef waht het volgende:
[..]
Er zijn vast Amerikaanse fabrieksarbeiders die door overmatige consumptie nu in de problemen zitten en dus nu minder consumeren. Het is ook mogelijk dat een fabrieksarbeider in de VS een hypotheek heeft afgesloten die hij niet meer kon betalen.
Daarmee is deze persoon mede schuldig aan de crisis.
Degene die de hypotheek verstrekt. Deze hebben hier duidelijk gefaald, zover zijn we het allemaal eens. Maar de aanvrager moet bij zichzelf te rade gaan of het contract dat hij/zij aangaat voor hem/haar niet fout uit zal pakken. Het feit dat die mensen een hypotheek *konden* krijgen betekent niet dat zij hiermee geen verantwoordelijkheid meer hebben.quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:31 schreef Fajarowicz het volgende:
[..]
Wie bepaalt of je wel of geen hypotheek krijgt. Degene die er om vraagt of degene die de hypotheek verstrekt?
Waht denkt inderdaad veel te simpel.quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:31 schreef Fajarowicz het volgende:
[..]
Wie bepaalt of je wel of geen hypotheek krijgt. Degene die er om vraagt of degene die de hypotheek verstrekt?
Wat echt 'nodig' is verschillen de meningen nogal over. Iets als een studie zijn we het snel over eens, maar meerdere auto's, computers, tv's, mobieltjes, buitenshuis dineren. Uiteraard is dit niet van toepassing op alle gevallen, zeker niet op de armsten in de VS, maar het is tevens niet op iedereen van toepassing dat ze net rond konden komen en anders moesten besparen op de basisbehoeften.quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:45 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Waht denkt inderdaad veel te simpel.
Dat overmatig consumeren was voor velen helaas ook gewoon bittere noodzaak om mee te kunnen doen, of het is je aangepraat, of je moest flink lenen om de studie van je kinderen te kunnen betalen.
Dat is het mooie van eigen verantwoordelijkheid, je kan je niet beroepen op dit soort invoeden. Ookal bestaan ze zeker, je moet altijd bij jezelf te rade gaan of een bepaald gedrag wel juist is. 'Omdat iedereen het doet' is geen manier om iets goed te praten.quote:Als een bepaald systeem wordt gepropageerd, en iedereen vind het zo doodnormaal om zo te handelen, dan kun je er moeilijk afstand van nemen.
En dat is iets positiefs dat uit deze crisis komt. En nu we het toch over de VS hebben, ik zie graag dat daar de belasting voor de allerrijksten wordt verhoogd.quote:Pas nu die hele houding niet meer normaal is zie je ook wat veranderen. Zie je opeens de overheid (Obama) spreken over het betaalbaar maken van onderwijs zodat er geen hoge leningen hoeven worden afgesloten. Wordt er nagedacht over een ander systeem. Over een andere manier van leven.
Een heel klein beetje schuldig. CEO's van falende financiele instellingen en corrupte politici zijn uiteraard het meest schuldig.quote:Natuurlijk, iedereen is onderdeel van de massaconsumptie, iedereen is medeplichtig aan het doorgeschoten consumentisme dat zelfs de eigenheid van de mens corrumpeerd, maar is dan ook meteen iedereen 'schuldig'? Ik denk dat velen hoogstens een klein beetje schuldig zijn, omdat zij toekeken en iedere politieke wereldbeschouwing prooi is gevallen aan het neoliberale kerngedachtegoed.
Practice what you preach...quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:16 schreef Klopkoek het volgende:
Bedankt dat je even herhaalt wat ik al tijden roep: dat we consequent moeten zijn.
De progressiviteit in NL wordt onzichtbaar versterkt door de heffingskortingen. Iemand met WML betaalt effectief zo goed als geen belasting...quote:Ik denk inderdaad dat je dat handiger kan doen. 125000 euro is wel een heel arbitraire grens. Tegelijkertijd constateer ik ook dat ons belastingstelsel slechts zeer beperkt progressief is en bovendien veel andere landen meerdere schijven kennen waarvan het toptarief tot 3 ton op loopt. Heb er dus geen enkel probleem mee als er extra schijven bijkomen en het belastingsysteem daardoor progressiever wordt.
Dus je bent het met mij eens dat het eigenlijk een heel goedkope poging is om makkelijk te scoren?quote:Maar voor het aanpakken van graaiers met wagonladingen opties helpt het inderdaad niet.
Omdat jij je achter dit voorstel schaarde...quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:19 schreef Fajarowicz het volgende:
Waarom zou ik met rijken de >125K groep in loondienst bedoelt hebben?
Ik hoor graag van jou een alternatieve reden als die er is...quote:Dat is iets wat jij tussen neus en lippen door even kan bepalen?
Nee, ik geef aan dat de stelling dat mensen in loondienst met >125K de crisis waarschijnlijk meer merken dan Jan Modaal en dat DUS de reden van deze dakduif onzin is.quote:Jan Modaal heeft er geen last van dus de schuldigen dienen met fluwelen handschoenen aangepakt te worden?
Dit is natuurlijk veel te simpel gedacht. Je doet alsof mensen geen eigen verantwoordelijkheid kennen. Ik zie om mij heen dat de grootte van flatscreens omgekeerd evenredig lijken te zijn met de inkomens. Hoezo mee moeten doen? Wie bepaalt dat je met een middelmatig inkomen minimaal 50" nodig hebt? Waarom heb ik daar dan geen last van van die druk? OMDAT DIE ER GEWOON NIET IS!quote:Op woensdag 13 mei 2009 19:45 schreef Klopkoek het volgende:
Waht denkt inderdaad veel te simpel.
Dat overmatig consumeren was voor velen helaas ook gewoon bittere noodzaak om mee te kunnen doen, of het is je aangepraat, of je moest flink lenen om de studie van je kinderen te kunnen betalen.
Echt lulkoek. De afgelopen 10 jaar heb ik overal gehoord over niet teveel lenen, waarbij de voorzitter van AZ die een bank schijnt te hebben keer op keer door het slijk gehaald moest worden en jij doet net alsof iedereen het wel normaal vond om zoveel mogelijk te lenen...quote:Als een bepaald systeem wordt gepropageerd, en iedereen vind het zo doodnormaal om zo te handelen, dan kun je er moeilijk afstand van nemen.
Over twee jaar nog eens kijken wat er van over is...quote:Wordt er nagedacht over een ander systeem. Over een andere manier van leven.
Ik zal niet ontkennen dat Jan Modaal niet de grootste blaam treft en ik ben blij dat je niet voor onschuldig gaat, maar Jan Modaal mag best eens eerst in de spiegel kijken. In plaats van iedere bankdirecteur de schuld te geven en verder basta.quote:Natuurlijk, iedereen is onderdeel van de massaconsumptie, iedereen is medeplichtig aan het doorgeschoten consumentisme dat zelfs de eigenheid van de mens corrumpeerd, maar is dan ook meteen iedereen 'schuldig'? Ik denk dat velen hoogstens een klein beetje schuldig zijn, omdat zij toekeken en iedere politieke wereldbeschouwing prooi is gevallen aan het neoliberale kerngedachtegoed.
Hoezo stel ik mij met die uitspraak achter dat voorstel?quote:Op woensdag 13 mei 2009 20:55 schreef DS4 het volgende:
[quote]Omdat jij je achter dit voorstel schaarde...
Er is niets mis mee om de de rekening van de crisis neer te leggen bij de veroorzakers van de crisis. Extra belasten van de rijken is een klein begin.
Voor zij die dat systeem wat de crisis heeft doen veroorzaken bedacht hebben en instant houden vind ik slechts een waarschuwing onvoldoende straf.quote:Ik hoor graag van jou een alternatieve reden als die er is...
Zeker weet je het dus niet.quote:Nee, ik geef aan dat de stelling dat mensen in loondienst met >125K de crisis waarschijnlijk meer merken dan Jan Modaal en dat DUS de reden van deze dakduif onzin is.
Wat bedoelde je dan?quote:Op woensdag 13 mei 2009 21:23 schreef Fajarowicz het volgende:
Hoezo stel ik mij met die uitspraak achter dat voorstel?
Nee, want er zijn natuurlijk best mensen met een inkomen van >125K die geen beleggingen hebben en Jan Modaaltjes die wel beleggingen hebben.quote:Zeker weet je het dus niet.
Ah, maar we zijn het er dus wel over eens dat de aandeelhouders dit moeten beslissen en niet de overheid.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:33 schreef EchtGaaf het volgende:
Vandaag vergaderen de aandeelhouders van Shell. Ik ben benieuwd of ze de totaal misplaatste bonus aan van de Veer laten doorgaan. (het spelletje dat het aanpassen van de spelregels legitimeert tijden het spelen) Over hellend vlak gesproken....
Benieuwd.
De hamvraag is natuurlijk wat EG ervan vindt als de aandeelhouders het goedkeurenquote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:53 schreef waht het volgende:
[..]
Ah, maar we zijn het er dus wel over eens dat de aandeelhouders dit moeten beslissen en niet de overheid.![]()
EG is het hier mee eens indien de aandeelhouders er een stokje voor steken. Bij goedkeuring dient de overheid in te grijpen. Als de overheid concludeert dat er niets mis is met het salaris, dan moet er een volksoproer komen.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 11:53 schreef waht het volgende:
Ah, maar we zijn het er dus wel over eens dat de aandeelhouders dit moeten beslissen en niet de overheid.![]()
Niet goed natuurlijk. Want zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Doen ze dat niet , dan is het de beurt aan de overheid wmb.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 14:58 schreef Richie_Rich het volgende:
[..]
De hamvraag is natuurlijk wat EG ervan vindt als de aandeelhouders het goedkeuren
Per ongeluk als kloon ingelogd.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 16:29 schreef DS4 het volgende:
[..]
EG is het hier mee eens indien de aandeelhouders er een stokje voor steken. Bij goedkeuring dient de overheid in te grijpen. Als de overheid concludeert dat er niets mis is met het salaris, dan moet er een volksoproer komen.
Sim-pel.
Dus de overheid moet ze beschermen zodat ze niet teveel geld uitgevenquote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:16 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Niet goed natuurlijk. Want zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen. Doen ze dat niet , dan is het de beurt aan de overheid wmb.
Sim-pel
Nee. EG meent dat het voor derden niet verteerbaar is dat anderen veel meer geld verdienen en dat DAAROM ingegrepen moet worden.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:02 schreef Richie_Rich het volgende:
Dus de overheid moet ze beschermen zodat ze niet teveel geld uitgeven
Toch mooi dat hij nu loopt te zeuren op een bedrijf wat erg goed voor z'n personeel is (zo'n beetje hoogst gewaardeerd in NL) en waar het tevens erg goed verdienen is.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee. EG meent dat het voor derden niet verteerbaar is dat anderen veel meer geld verdienen en dat DAAROM ingegrepen moet worden.
Het gaat er dus niet om wat het personeel denkt. Als mien in de bijstand het niet leuk vindt dat een ander veel verdient schijnt dat volgens EG de sociale cohesie te verminderen. En om dat te voorkomen wil hij dat de overheid in grijpt.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:34 schreef Richie_Rich het volgende:
Toch mooi dat hij nu loopt te zeuren op een bedrijf wat erg goed voor z'n personeel is (zo'n beetje hoogst gewaardeerd in NL) en waar het tevens erg goed verdienen is.
Aandeelhouders hoeven aan helemaal niemand verantwoordelijkheid af te leggen.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 17:16 schreef EchtGaaf het volgende:
Want zij moeten hun verantwoordelijkheid nemen.
EG wilt niet anders dan iedereen met het zelfde beloningsequivalent wordt beloond.quote:Op dinsdag 19 mei 2009 18:30 schreef DS4 het volgende:
[..]
Nee. EG meent dat het voor derden niet verteerbaar is dat anderen veel meer geld verdienen en dat DAAROM ingegrepen moet worden.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |