quote:
Op vrijdag 8 mei 2009 11:31 schreef SeLang het volgende:[..]
Is er een aantoonbare correlatie tussen overbought zijn en wat daarop volgt, zodanig dat je er handelsregels uit kunt afleiden die met redelijke consistentie gemiddeld winst opleveren met een acceptabel risico?
Misschien, maar ik heb het met veel backtesten iig niet gevonden...
Het is dat ik nu even de tijd heb om hier op in te gaan.
Zover ik weet en zelf getest heb weet ik dat ook dat het vaste percentage wat direct volgt op een overbought/oversold situatie érg laag. Heck, ik heb zelfs boeken en artikelen gelezen waar werd geprobeerd om uit te leggen dat het wel degelijk werkt. Met letterlijk! talloze voorbeelden

Die zelfs gewoon door leerlingen hier op de uni voor waarheid worden aangenomen!
Probleem is dat ik dat zelf ook wel kan. Ik kan via de backtest optie ook wel voor een lange periode ( met weinig trades ) geld verdienen op RSI of zelfs MFI! Alleen zal dat niet consistent zijn. Ik heb dat MA50 artikel van je nog eens doorgelezen en het grootste heikelpunt is dat je met het voorbeeld over een grote periode niet écht bewijst dat de MA50 niet werkt, je toont alleen aan dat hij voor die bepaalde periode onder die omstandigheden het niet werkt. Een onomstotelijk grondig bewijs dat MA naar de prulllenbak is het niet, vandaar dat natuurlijk veel mensen lekker door gaan met het gebruiken van de TA.
Wat betreft overbought/oversold heb ik veel gelezen over het feit dat deze indicatoren foutief gebruikt worden. Ten eerste zijn het indicatoren, die een mogelijkheid geven op dat er iets kan! gebeuren. De kans alleen dat het gebeurt is statistisch gewoon erg laag. Waarom zou je hem gebruiken dan? Aantal dagen gelezen las ik een artikel over het feit dat de correlatie eigenlijk zo laag ligt dat indicatoren als MA/RSI/MFI eigenlijk te verwaarlozen zijn. Onderstaand plaatje vond ik dan ook erg treffend.
![]()
Wat betreft het gebruik van TA. Zo heb ik een collega die op basis van de slow stochastic / MFI / RSI rond maart Lloyds/RBS/Barclays heeft gekocht. Ik kan hem vertellen wat ik wil en dat ik twijfels heb over hoe hij het gebruikt maar hij blijft het lekker gebruiken ( no shit, hij heeft dan ook veel pegels mee verdient .. en degene die geld verdient is degene die gelijk heeft!

) Wat ik dus wil zeggen is dat er veel mensen op basis van TA ( dat denken ze dan ) veel geld hebben verdient.
Zo heb ik ook nog een Indier bij ons in de BB ruimte te zitten. Die zit er al als ik binnen kom en zit er nog als ik weer weg ga. Hij kijkt puur naar een aantal fondsen met het hele rijtje TA aan en neemt z'n laptop mee om de rest van de dag cricket wedstrijden te kijken van India en de rest van de wereld!

Om dan even om het uurtje BB TV te zien. Probleem van deze methode is dus dat hij afgaat op het automatisme van Bloomberg, die heeft immers de optie dat hij direct aangeeft voor jou op basis van de koers of het een bullish of bearish trend is op basis van indicatoren die jij aanklikt. Je hoeft er niet meer eens over na te denken!
Heck, wij hebben op de universiteit hier zelfs een master die voor de helft bestaat uit puur en alleen TA analyses en onderzoek hiervan. Mede gegeven door een aantal professoren die in hedge funds hebben gezeten en een voormalig vice president van een investment bank die letterlijk sweert bij TA. Zou me geweldig lijken om jou daar zo eens tijdens zo'n hoorcollege te zien om te kijken hoe jij reageert om wat hij allemaal verteld en dan tijdens de BB werk college's uitlegt

!!
[ Bericht 0% gewijzigd door sitting_elfling op 08-05-2009 13:11:04 ]
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.