abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_73725009
Cattie, relax! Het is vast eenmalig, ik heb het ook weleens gehad. Misschien ben je te druk geweest, niet ontspannen of in je hoofd met wat anders bezig. Geen tsr krijgen is echt rottig. Misschien anders voor de zekerheid een recept syntocinon neusspray vragen bij de huisarts? Ik had het een paar keer bij me toen het kolven minder ging, nooit gebruikt en ligt nu nog onaangeroerd in de koelkast

pi_73728758
quote:
Op donderdag 15 oktober 2009 16:56 schreef cattie het volgende:
Meeeh, vanochtend ging het kolven normaal, 200 ml. En vanmiddag 40 ml! Geen tsr, een paar straaltjes en afgelopen. Kan iemand mij even moed in praten? Dat het vast eenmalig is, dat ik me te druk over heb gemaakt, dat ik gewoon moet ontspannen, weet ik veel, maar in ieder geval dat ik volgende week weer normaal kan kolven?
Cattie het was zeker een voor het weekend dip. Volgende week gaat het vast weer beter. 200cc in een kolfbuurt. Dat zijn aantallen waar ik alleen maar van kan dromen
Carpe Diem- Pluk de Dag
Life is unfair and then you die
Wat U niet wil dat u geschiedt doe dat ook een ander niet
pi_73756617
Ik ben gisteren gestart met kolven en wel met twee doelen: 1) voorraadje aanleggen want ik moet over een aantal weken een paar uur van huis en dan moet Driekus toch ook wat te eten hebben 2) verhogen van de productie. Hoe kan ik dat nou het beste doen? Driekus wil over het algemeen maar 1 borst per keer, dus nu heb ik em 1 borst gegeven en die andere gekolfd, is dat de juiste manier?
En vraag 2: kan het zijn dat je borsten even moeten wennen aan kolven? Ik heb nu nog geen 40 ml eruit gehaald in 2 kolfbeurten en dan moet ik eerlijk zeggen dat het grootste gedeelte daarvan niet eens gekolfd is, maar opgevangen in een borstschelp tijdens het voeden.
* Mama van Driekus (0909) en Tienus (0611) *
*waarom hebben konijnen zulke grote oren als ze toch niet luisteren? *
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 20:25:17 #204
108648 cattie
lieve moeder
pi_73760978
Mefke, voor het verhogen van de productie zou ik tussendoor gaan kolven. En op je tweede vraag: ja, ze moeten wennen. En tussen door kolven levert minder op dan in plaats van een voeding kolven. Kolf je enkel of dubbelzijdig? Handmatig of electrisch? Ik heb de beste productie bij dubbelzijdig electrisch, maar dat verschilt per persoon.

Mrien en tinuviel, bedankt voor jullie woorden.
pi_73762596
Cattie, elektrisch en enkelzijdig. Ik ga er maar gewoon vanuit dat het beter gaat worden. Met al mijn gespaar kom ik vandaag net aan de 50 ml denk ik. Maar, het begin is er.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 21:51:56 #206
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_73763887
Mefke, als ik in plaats van een voeding kolf dan krijg ik ongeveer 100-120 cc per borst. Maar als ik tussendoor kolf om te sparen dan kom ik per keer misschien aan 30-40 cc. Maar met sparen kom je een heel eind.
Ik spaar dan vaak een paar tussendoor gekolfde beetjes bij elkaar tot een goede voeding voor Thomas, en de 'overgeslagen' voeding kolf ik dan af. Die kan dan lekker vers in de vriezer.
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_73763930
Mefke, krijg je wel een tsr?
pi_73764384
@ Jore: dat vraag ik me dus af. Maar dat vraag ik me al langer af...ook als Driekus gewoon drinkt. Want ik heb dus nooit dat de melk er zomaar ineens uit begint te lopen. Het loopt eigenlijk altijd een beetje. Wel voel ik als Driekus drinkt in het begin even wat pijn en dat zou dan de tsr kunnen zijn (toch?). Heb het net even nagekeken, ik krijg de lactatiekundige grotendeels vergoed en ze heeft op haar site staan dat ze ook begleiding doet van moeders die een operatie hebben ondergaan. Ik denk dat ik volgende week maar eens ga bellen, want ik word alleen maar onzekerder door de combi weinig kolven en een Driekus die niet goed genoeg aangekomen is.
pi_73764552
Mefke anders eens vragen of je hem zowel voor als na een voeding kunt laten wegen bij het cb? Dan kan je precies zien hoeveel hij binnen heeft gekregen. Hebben we bij Linde toen ook gedaan toen we twijfelden.
  vrijdag 16 oktober 2009 @ 22:19:25 #210
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_73764943
dat vind ik een goeie Stiemie!
Time is the quality of nature that keeps events from happening all at once. Lately, it doesn't seem to be working.
pi_73772727
Mefke, consult lacatatiekundige kan ook heel nuttig zijn denk ik hoor. En als je je daardoor zekerder gaat voelen enzo dan is het dat gedeelte wat je wel zelf moet betalen dubbel en dwars waard!
Fake it till you make it...
pi_73790281
Mefke je kan ook bij een thuiszorgwinkel een weegschaal gaan huren. Dan kun je lekker thuis wegen. Zo zou je idd voor en na een voeding kunnen wegen. Ik zou je er wel van afraden als je je daardoor alleen maar gek maakt. Ik werd aan het begin ook onzeker van het feit, dat Jair volgens het cb niet genoeg aankwam. Hij groeide wel in de lengte en ontwikkelde zich goed. Hij plaste goed en hij leek tevreden. Als dat bij jouw kind ook zo is, niet gek laten maken! Sterkte!
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_73790434
vooral niet thuis gaan wegen, das nergens voor nodig, maak je jezelf alleen maar gek mee..
Iedere week wegen is al veel. Gewicht fluctueerd enorm, zeker bij die kleintjes.

Als Driekus hardstikke tevreden is dan is er niets spoedeisends aan de hand. Een lactatiekundige mee laten kijken, zeker bij borstvoeding na een operatie is nooit verkeerd... Maar je echt niet druk gaan lopen maken hoor, daarvan gaat je productie zeker neit omhoog.
pi_73790630
Bij twijfel inderdaad contact opnemen met een lactatiekundige. Wat p_iglet zegt, zeker niet druk gaan maken. Als hij tevreden is moet je daar naar kijken/luisteren!

Kolven moet je inderdaad "leren". Ik ben trouwens benieuwd of je het ook weer kunt verleren, volgende week ga ik een nachtje weg zonder Lotte en dan moet ik toch ook weer kolven. Voor die tijd ook een keer voor een flesje voor het naar bed gaan. Maar op tijd mee beginnen, normaal had ik aan 1x kolven genoeg maar nu?
Moet ik ook nog even kijken wanneer ik dan moet kolven. Ze drinkt nu namelijk alleen nog maar 's ochtends en 's avonds in principe.
pi_73790793
Mrien, ik denk dat je misschien wel helemaal niet hoeft te kolven. Als je de ene ochtend nog voed, en dan de volgende avond weer.

Hier kan ik dat vanaf lotte's leeftijd ongeveer al zonder te kolven. En Pepijn dronk toen (en nu ook nog als hij de kans krijgt) vaker dan 2x per dag.

Kolf mee, en dan kijken hoe het gaat een optie?. Wellicht dat je dan pas de ochtend of helemaal niet hoeft te kolven.

En verleren kan je het zeker. Ik heb vaak zat ruim 200ml per keer gekolft... Maar meer als 20ml kolven kan ik nu echt niet meer hoor...En pepijn drinkt zeker wel meer...
pi_73790866
Zat ik ook nog te overwegen. In principe kan ik nu, als ze 's avonds gedronken heeft, 's ochtends overslaan en dan 's avonds weer drinken. Dan zou ik dus maar 1x moeten kolven, of misschien inderdaad niet, maar denk dat dat toch net nog te lang is.
Kolf gewoon mee inderdaad, dat sowieso
En dan van de week toch maar een keer tussendoor kolven voor het avondflesje, alhoewel ik dat eigenlijk onzin vind (wilde manlief graag). Mijn inziens kan ze dan ook een flesje gewone melk krijgen namelijk

Over dat verleren..ik hoop het niet Kolfde vaak ook minimaal 200cc dus ben benieuwd

Thx p_iglet!
pi_73791175
quote:
Op vrijdag 16 oktober 2009 22:04 schreef mefke79 het volgende:
@ Jore: dat vraag ik me dus af. Maar dat vraag ik me al langer af...ook als Driekus gewoon drinkt. Want ik heb dus nooit dat de melk er zomaar ineens uit begint te lopen. Het loopt eigenlijk altijd een beetje. Wel voel ik als Driekus drinkt in het begin even wat pijn en dat zou dan de tsr kunnen zijn (toch?). Heb het net even nagekeken, ik krijg de lactatiekundige grotendeels vergoed en ze heeft op haar site staan dat ze ook begleiding doet van moeders die een operatie hebben ondergaan. Ik denk dat ik volgende week maar eens ga bellen, want ik word alleen maar onzekerder door de combi weinig kolven en een Driekus die niet goed genoeg aangekomen is.
mef, de eerste twee weken ofzo heb ik ook geen tsr gevoeld bij het voeden. Nu voel ik iedere keer als ik voed en ook soms zomaar ineens een tsr. Het voelt voor mij als een soort tintelend gevoel en ik voel mn borst (waar ik dan op dat moment niet mee voed) ineens vollopen.

Ik hoop voor je dat het snel allemaal goed komt zodat je je geen zorgen meer hoeft te maken over je driekus
een lactatiekundige mee laten kijken kan natuurlijk nooit kwaad en als je het vergoed krijgt dan zou ik het zeker doen! Succes!
Zomerkind <3 & Winterkind <3
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_73791702
Bij mij doet een tsr echt gemeen zeer, een hele felle pijn. En ik voel hem in beide borsten.
Tijdens het kolven hoef je 'm ook niet per se te voelen, je kunt het ook wel zien: de melk begint meer te spuiten in plaats van te sijpelen, zeg maar. Het komt er met meer kracht uit dan voor de tsr. Dus eigenlijk: als je een positieve verandering ziet in de melkstroom heb je waarschijnlijk een tsr, als het bij druppeltjes of hele miezerige straaltjes blijft waarschijnlijk niet.
  zondag 18 oktober 2009 @ 03:53:56 #219
35189 Troel
scherp en bot
pi_73797811
Geen zin om het terug te zoeken, het staat ongetwijfeld vast wel ergens. Hoe heet die tsr-neusspray? Is dat inderdaad syntocinon?
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_73801615
quote:
Op zondag 18 oktober 2009 03:53 schreef Troel het volgende:
Geen zin om het terug te zoeken, het staat ongetwijfeld vast wel ergens. Hoe heet die tsr-neusspray? Is dat inderdaad syntocinon?

Recept is via de huisarts te verkrijgen
pi_73881700
Even een vraagje, ik ben voorzichtig her en der aan het kolven geslagen om een klein voorraadje te hebben voor als ik weer ga werken. Maar hoeveel drinkt een baby'tje van zo'n 10 a 12 weken oud gemiddeld nou ongeveer per keer?
ik heb nu 2 flesjes in de vriezer staan van 250 ml. Maar het zou zonde zijn als ze er dan maar 100 ml uit drinkt ofzo, dan kan ik het beter bewaren in mn 150 ml flesjes.

Ze drinkt om de 4 a 5 uur, en maar 1 borst, zo'n 10 a 15 minuutjes; maar ik heb wel het idee dat ze vrij veel drinkt per keer. Grote teugen zeg maar en ze lijkt ook de volle 10 tot 15 minuten te drinken, ze tut niet veel tussendoor ofzo. Is daar iets over te zeggen aan hoeveel ml's ze genoeg zou moeten hebben ongeveer?

Ik vind het zo moeilijk inschatten
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_73882270
Volgens mij is dat een kwestie van proberen Huup. Iris dronk tot nu toe zo'n 100ml, al had ik de laatste keer het idee dat ze wel wat meer op kon (er zat alleen niet meer in de fles )
Maar 250ml wooow. Ik heb 1 bakje van 80 en 1 van 60 in de vriezer staan .
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 15:58:27 #223
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_73882336
huup, het is sowieso raadzaam om in kleinere hoeveelheden op te slaan.
eenmaal ontdooid kanje het niet meer invriezen, en als madam nog honger heeft, is een nwe portie zo ontdooid

maar tis idd even klooien in het begin, kijken hoeveel ze drinkt.
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_73882461
okay thanks. Dan ga ik even in kleinere porties invriezen.
Ja ik was er al over aan het twijfelen maar ik wil niet teveel kolven op 1 dag om niet ineens met overproductie et zitten weer, maar ik krijg net geen 2 flesjes van 150 ml vol.

Maar mn lief moet dan de flesjes gaan geven uiteraard als ik weg ben en ik zie hem rustig heel wat melk door de gootsteen spoelen dus ik moet eens even goed gaan nadenken over hoe we dat gaan doen.
En met 10/12 weken is aanbieden in dat tommee tippee flesje ofzoiets nog steeds het beste? (als jullie snappen welke ik bedoel); of kan het dan ook gewoon uit zo'n medela flesje. Dan hoeft er niet overgegoten te worden namelijk.
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 16:06:52 #225
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_73882668
Is in ijsblokzakjes al geroepen? (Zoja sorry! Zonee, hier werkte dat prima )
I'm so glamourous I piss glitter!
pi_73882762
quote:
Op dinsdag 20 oktober 2009 16:06 schreef RockabeIIa het volgende:
Is in ijsblokzakjes al geroepen? (Zoja sorry! Zonee, hier werkte dat prima )
thanks voor de tip
hoe krijg je dat in die zakjes? Via het flesje ofzo? Moet er niet druk achter de stroom staan om zo'n zakje te vullen?

hebben die zakjes hier ook weer een doel gevonden
Polkadotflying
Want zo is het ook!
初戀的香味就這樣被我們尋回
pi_73886216
Huup medela flesje kan prima hoor, als ze daaruit drinkt. Maar dat is een kwestie van even uitproberen... Wij gebruiken aventspenen, die passen op de bakjes bij mn kolf
  dinsdag 20 oktober 2009 @ 20:26:06 #228
108648 cattie
lieve moeder
pi_73891697
250 ml is wel erg veel! Fee drinkt nu 2x 160 ml op het kdv. Ik gebruik Avent via bekers.
Ik heb vandaag trouwens weer prima gekolfd!
pi_73892525
Zie je wel Cattie
pi_74035954
quote:
Op vrijdag 25 september 2009 17:31 schreef Jore het volgende:
Ik heb er nog wel een te koop, ik kan helemaal niets met de PISA. PM maar als je interesse hebt, hij is zo goed als nieuw. En goedkoper dan een nieuwe uiteraard
Ik wilde ook hier nogmaals de gelegenheid grijpen om je te bedanken Jore. Het pakket is hier goed aangekomen, alles zit er zoals afgesproken en ik vond het gewoon echt een goede deal!
Carpe Diem- Pluk de Dag
  zondag 25 oktober 2009 @ 12:39:47 #231
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_74040267
Ik geef Thomas nu bv met jbpm vanwege zijn reflux. Dit maakt echt het verschil voor ons! Ik kolf en geef het in een flesje (tommy tippee), want een papje geven met een lepeltje en dan de borst erachteraan lukt niet. Het papje wordt vakkundig naar buiten gewerkt dan.
Ik probeer wel zo nu en dan een half flesje extra dik te maken en dan daarna de borst te geven, zodat hij niet compleet aan de fles raakt. En ik merk ook dat hij de borst echt fijn vindt, een diepe zucht en een gelukzalige blik dan.
Tot nu toe kan ik ruim kolven wat ik nodig heb, dus hopelijk houd ik de productie zo op peil. Momenteel zit ik nog ruim in de melk, ik kan makkelijk 250 cc kolven per voeding terwijl Thomas meestal tussen de 120 en 180 cc drinkt. Maar toch ben ik bang dat dit op de lange termijn geen goede oplossing is, of dat mijn productie toch gaat teruglopen als ik niet zo vaak aanleg. Aan de andere kant ga ik over een maand weer werken en moet ik dan toch al kolven. Zijn er mensen die ervaring hebben met (een groot deel van) de voedingen kolven, of nog tips/aandachtspunten?
  zondag 25 oktober 2009 @ 13:02:37 #232
100412 mefke79
komt goed!
pi_74040906
Huup, hier was de medelafles geen optie, Driekus zuigt em vacuum. En voor ijsblokjeszakjes heb je geen stroom melk nodig, ik heb er zelfs met maar 50 cc makkelijk mee kunnen werken.
Kolven gaat hier nu ook beter. Driekus heeft alleen wel meer honger dan dat mijn productie nu is. Dus ik kolf de voeding van de middag, die gaat in de koelkast en die krijgt ie na de avondvoeding dan als toetje. De ochtendvoeding gaat nog wel helemaal uit de borst en als ie dan klaagt krijgt ie een beetje flesvoeding extra. Invriezen komt er nu dus niet meer van, jammer maar helaas.
  dinsdag 27 oktober 2009 @ 10:01:27 #233
35189 Troel
scherp en bot
pi_74102874
Hier ligt inmiddels een voorraadje in de vriezer, inderdaad in ijsblokjeszakjes. Ik giet het zo vanuit de kolfbakjes in de ijsblokzakjes en dat gaat prima.

Overigens gaat de gehuurde kolf vandaag lekker terug, niet meer nodig
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
pi_74107453
Super Troel
pi_74143726
Even een vraagje. Op het cb werd me geadviseerd om Lente nu alvast aan een flesje te laten wennen. Over een paar maanden ga ik weer werken en dan gaat ze twee dagen naar het kdv, vandaar.

Ik wil dus nu alvast wat gaan kolven zodat N. 'r een flesje kan geven. Een voeding kolven die je direct geeft is niet zo'n probleem, maar ik wil eigenlijk ook wel een klein voorraadje in de vriezer aanleggen. Hoe krijg ik dat voor elkaar zonder dat ik Lente te kort doe?

Ze drinkt sowieso maar één borst leeg, dus ik zat eraan te denken om direct na een voeding de andere leeg te kolven en dat in te vriezen. Dan heeft ze zo'n drie uur later toch wel weer genoeg bv?

[ Bericht 0% gewijzigd door Ssserpente op 28-10-2009 13:26:14 ]
  woensdag 28 oktober 2009 @ 12:53:48 #236
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_74146288
Ja hoor, ik heb begrepen dat een borst na een uur alweer ruim over 'halfvol' is, dus als ze altijd maar één borst leegdrinkt, en ze heeft onvoldoende, is er altijd nog borst nr 2.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  woensdag 28 oktober 2009 @ 13:36:26 #237
190853 RockabeIIa
Embracing my inner trailerpark
pi_74147862
*swing gekocht dus straks es inlezen*
I'm so glamourous I piss glitter!
  woensdag 28 oktober 2009 @ 13:40:39 #238
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_74148022
Ssserpente, de "standaardoplossing" is om een uurtje an de ochtendvoeding los te gaan met je kolf.
dus 1x per dag extra kolven, anders creëer je teveel vraag en krijg je stuwing...
pi_74193763
Zo ik kom me hier ook maar eens melden en heb eigenlijk ook gelijk advies nodig.

Borstvoeding heb ik 2 dgn gedaan maar heb er niet echt geschikte tepels voor.
Ben gaan kolven om te kijken hoe dat ging, helemaal goed dus alle voedingen voor Tijn gekolfd.
Heb een mega prodcutie, heb ook al een hele voorraad in de diepvries en kolf per keer zo ongeveer 240 cc.
Maar.........het kolven begint me behoorlijk op te breken en het vraagt teveel energie van me dus na overleg ga ik er mee stoppen.
Op advies van het consultatiebureau eerst maar eens gestopt om het nachtkolven eraf te halen wat betekend dat ik op de volgende tijden kolf; 7:00 - 11:00 - 15:00 - 19:00 - 23:00 - 07:00
Ik kolf 10 min tegelijk en dan per borst nog ong. 3 min om de harde plekken enzo wat weg te krijgen.
Ik merk dat de voeding al iets terug loopt maar hoe langzaam moet ik over het afbouwen doen en wennen de borsten eraan dat ze 's nachts niet leeg komen?
En hoe zouden jullie als ervaringsdeskundigen afbouwen want vlgs mij is de hoeveelheid wel aardig veel.

Alvast bedankt.
pi_74198547
Wil je helemaal afbouwen met het kolven of gedeeltelijk afbouwen?
Je moet er rekening mee houden dat het een paar dagen kan kosten voor je lichaam gewend is om minder te produceren.

Hier heb je een linkjes van borstvoeding.com over afbouwen waarin veel tips staan
http://www.borstvoeding.com/aanverwant/afbouwen/tips.html

Succes!
pi_74199462
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 17:13 schreef het-is-mij het volgende:
Zo ik kom me hier ook maar eens melden en heb eigenlijk ook gelijk advies nodig.

Borstvoeding heb ik 2 dgn gedaan maar heb er niet echt geschikte tepels voor.
Ben gaan kolven om te kijken hoe dat ging, helemaal goed dus alle voedingen voor Tijn gekolfd.
Heb een mega prodcutie, heb ook al een hele voorraad in de diepvries en kolf per keer zo ongeveer 240 cc.
Maar.........het kolven begint me behoorlijk op te breken en het vraagt teveel energie van me dus na overleg ga ik er mee stoppen.
Op advies van het consultatiebureau eerst maar eens gestopt om het nachtkolven eraf te halen wat betekend dat ik op de volgende tijden kolf; 7:00 - 11:00 - 15:00 - 19:00 - 23:00 - 07:00
Ik kolf 10 min tegelijk en dan per borst nog ong. 3 min om de harde plekken enzo wat weg te krijgen.
Ik merk dat de voeding al iets terug loopt maar hoe langzaam moet ik over het afbouwen doen en wennen de borsten eraan dat ze 's nachts niet leeg komen?
En hoe zouden jullie als ervaringsdeskundigen afbouwen want vlgs mij is de hoeveelheid wel aardig veel.

Alvast bedankt.
Geen idee of je het uberhaupt nog wilt proberen. Maar heb je al contact gehad met een lactatiekundige?
Soms is het als kindjes groter worden toch mogelijk om ze alsnog aan de borst te krijgen.
Afbouwen met 1 voeding per week, of 1 per 4 dagen als het soepel gaat is wat aangeraden wordt, maar met fulltime kolven afbouwen heb ik geen ervaring.
  donderdag 29 oktober 2009 @ 20:15:20 #242
12913 GreatWhiteSilence
pi_74199849
Als je zoveel productie hebt, kun je ook kijken of het lukt naar 3 of 4 keer kolven te gaan? Wel geleidelijk, om te zien welk effect het heeft, maar er zijn moeders die hebben aan 3 keer kolven per dag voldoende.

En inderdaad eventueel er een lactatiekundige bij halen? Wel zo eentje met IBCLC achter haar naam.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_74228554
Thanks!

Is er een reden voor dat het na de ochtendvoeding moet? Lente houdt nl nogal van clusteren 's ochtends. Dus zou het kolven liever 's avonds doen.
pi_74230313
Sserpente, volgens mij is dat omdat je 's ochtends de meeste melk hebt. Maar dat is puur mijn eigen ervaring.

Ik heb ook een kolf vraagje. Gister had ik mijn 2de openbare kolfervaring, de eerste was maandag in een huurbusje op de parkeerplaats van de Karwei.
Gister mocht ik kolven in de kantine van station Leiden. Daar was een wc hokje zonder wc wat op slot kon. Stoel erin, verlengkabel neerleggen en hup.
Maar nou had ik eerst recht gekolfd, 150 cc en daarna links 50 cc. Paar uur later weer met rechts begonnen (stom waarschijnlijk?) en weer 150 cc en links weer 50 cc.
Komt dit grote verschil nou omdat ik 2 keer op rechts begon?
En hoe noodzakelijk is het dat je de drinktijden van je kind aanhoudt? Ik heb er nu namelijk meer tijd tussen laten zitten dan hij normaal gesproken doet....
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
  vrijdag 30 oktober 2009 @ 17:42:47 #245
108648 cattie
lieve moeder
pi_74230482
Oeke, ik haal uit mijn rechterborst altijd minder dan uit mijn linkerborst. De rechter is blijkbaar moeilijker kolfbaar.
De eerste tijd zou ik toch zoveel mogelijk de voedingstijden aanhouden, of in ieder geval het aantal kolfbeurten gelijk laten zijn aan de voedingen. Anders heb je kans dat de productie afneemt. Als je een paar dagen per week kolft, ten minste. Bij af en toe een dagje zou ik me er niet druk om maken.
pi_74231544
Bedankt voor jullie reacties.
Heb nog ff met de vk gebeld en heb tabletten gekregen om de productie wat te verminderen.
pi_74233125
Het is voorlopig maar voor af en toe een dagje. Maar dan begrijp ik ook waarom hij altijd aan de ene kant aan 1 borst genoeg heeft terwijl hij bij de andere kant altijd de tweede borst ook wil. Gewoon twee ongelijke melkfabrieken.
pi_74236531
Hier merk ik dat er een lichte ongelijkheid is (obv kolfopbrengst) en aan de andere kant is het ook zo dat bij de tweede borst het kolven vaak minder vlot gaat (en daar soms wat meer stuwing blijft dus). Beetje jouw verhaal van het afkolven oeke.
  zaterdag 31 oktober 2009 @ 09:24:51 #249
35189 Troel
scherp en bot
pi_74246255
quote:
Op donderdag 29 oktober 2009 20:04 schreef p_iglet het volgende:

[..]

Geen idee of je het uberhaupt nog wilt proberen. Maar heb je al contact gehad met een lactatiekundige?
Soms is het als kindjes groter worden toch mogelijk om ze alsnog aan de borst te krijgen.
Afbouwen met 1 voeding per week, of 1 per 4 dagen als het soepel gaat is wat aangeraden wordt, maar met fulltime kolven afbouwen heb ik geen ervaring.
Met fulltime kolven gaat het afbouwen inderdaad wel anders dan wat ik lees van gewone borstvoeding. Als je fulltime kolft en je kind gaat clusteren en je clustert niet mee, dan gaat je productie al zo ver achteruit dat er bijna niet meer tegenaan te kolven is (is mijn ervaring tenminste).
troel (de ~ (v.), ~en)
1 [inf.] vrouw of meisje
2 trut
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 20:58:03 #250
5428 crew  miss_sly
pi_74363526
Vandaag eerste werkdag, dus ook eerste keer kolven op een vreemde plek.
Ik kolf 2 voedingen op mijn en ik kolf 's avonds nog een keer.

Nou kwam er bij de eerste keer kolven uit de linkerborst niets (echt niets, letterlijk geen druppel) en uit de andere niet zo veel. De tweede keer uit de linker wel een paar druppels, maar echt heel weinig en uit de andere ook weer wat meer.

Kan ik er nu vanuit gaan dat als ik iedere keer op mijn werk (drie dagen per week) bijv om 11 uur en 15 uur kolf, dat d eproductie vanzelf wat omhoog gaat en ik een behoorlijke hoeveelheid kan gaan kolven? Of kan het zo weinig blijven? Ligt dat misschien ook aan de omgeving waar je zit?
Ow ja, ik gebruik al de neusspray.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
  dinsdag 3 november 2009 @ 21:07:01 #251
108648 cattie
lieve moeder
pi_74363859
Ik zou het er op gooien dat je er nog aan moet wennen Miss. Lukt het thuis wel? Heb je een goede, rustige plek? heb je foto's ofzo van Senna bij je (of een filmpje op je mobiel?).
pi_74363941
het is misschien wennen miss sly? Voor mij was het een kwestie van ontspannen, ik had een dubbele kolf en ging gewoon zitten lezen en dan kwam het vanzelf eigenlijk. de ene keer meer als de andere keer, dat wel
Have you had your kezzzzzz today???
pi_74364337
Miss_sly, ik herken het wel, en bij mij was het echt het wennen. Je kolft waarschijnlijk ongeveer op de tijden die je anders zou voeden, dus is het niet zozeer een kwestie van productie, maar eerder van het 'eruit krijgen'. Hopelijk helpen de tips hierboven! Om te ontspannen helpt het bij mij ook altijd goed om te letten op mijn ademhaling, dat die rustig is zeg maar. En vergeet niet dat dit je eerste dag zonder Senna was, dat is niet niks, en dan ook nog moeten kolven, maar het komt vast goed
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 21:35:17 #254
5428 crew  miss_sly
pi_74365029
Foto's zet schaap straks op mijnzune, dus die heb ik morgen dan! Had ik idd niet, zo stom van mezelf!

En rust, ja, dat meot op zich wel, maar ik zit met een klein dingetje, en dat lijkt misschien heel flauw, maar in de deur (die wel op slot kan hoor) zit zo'n melkglazen raam. En het zicht erdoorheen is niet heel goed, maar je ziet ook neit niks...ik ga er wel met mijn rug naartoe zitten, maar het voelt nog wat onwennig.
quote:
Op dinsdag 3 november 2009 21:09 schreef kezz het volgende:
het is misschien wennen miss sly? Voor mij was het een kwestie van ontspannen, ik had een dubbele kolf en ging gewoon zitten lezen en dan kwam het vanzelf eigenlijk. de ene keer meer als de andere keer, dat wel
Hoe doe je dat? Ik krijg het amper voor elkaar om dubbel te kolven en dan de boel aan te zetten enzo. Ik moet met twee handen die kolven op hun plaats houden en het ding aanzetten...lezen zou ik graag doen, maar ik zou niet weten hoe....
pi_74365219
Daar had Piglet de perfecte tip voor, dat helpt mij heel goed. Je kunt die schelpen klemmen onder je voedingsbeha. Dus klepje van je beha open, schep erop, vacuum laten zuigen en klepje langs de zijkant van de schelp weer dicht doen, dan blijft die goed zitten.
En lekker wat te drinken/eten bij de hand, een tijdschriftje en een lapje stof voor dat raam hangen of met papier afplakken ofzo.
Je moet je gewoon echt fijn voelen.
  dinsdag 3 november 2009 @ 21:40:47 #256
108648 cattie
lieve moeder
pi_74365291
Kun je niet nog wat a4-tjes tegen het raam plakken? Misschien dat je je toch te onbehagelijk voelt om een tsr te kunnen krijgen. Dubbel kolven en lezen lukt mij wel, als het eenmaal lekker loopt. Dan zuigen de kolven zo vacuüm dat ik best even met 1 hand en arm beiden tegen me aan kan drukken en met de andere hand een pagina om kan slaan.
pi_74365418
Inderdaad gewoon afplakken die deur! Het scheelt echt als je je goed op je gemak voelt. (zo kan op mijn werk nergens de zonwering tot beneden dicht, ik hang dus standaard een sjaal voor het stuk raam dat niet bedekt wordt)
  Moderator dinsdag 3 november 2009 @ 21:57:29 #258
5428 crew  miss_sly
pi_74366009
Moet ik gewoon doen idd, dat raam bedekken. Is niet stom, is goed.
En ik ga een boek ofzo ook eens proberen. Tja, ik moet natuurlijk ook gewoon wat handigheid erin krijgen, maar dat komt vast wel goed, daar heb ik alle vertrouwen in. Beetje tips zoals deze kunnen daar wel bij helpen, dus bedankt!
pi_74368087
Ik kon op een gegeven moment kolven en had m'n handen vrij. Geloof dat ik de schelpen tegen m'n knieen aan duwde ofzo, weet het niet eens meer. Je wordt er vanzelf handig in!
pi_74381866
Je kan het boek ook voor je op tael leggen of naast je op een stoel. Leg er bijvoorbeeld iets op als de paginas anders vanzelf omslaan. Dan heb je alleen even kort je handen nodig om de paginas om te slaan. Lezen is hier ook erg ontspannend en helpt goed.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_74384189
Haai!

Ben gister ff naar Prénatal geweest om diepvriesbewaarzakjes. Nu heeft ze me Medelazakjes meegegeven. Terwijl ik nog zei dat ik een Aventkolf heb.

Mij leken ze wel oké, maar nu thuis zie ik pas dat je deze direct aan de Medelakolf moet vastmaken.

Weet iemand of ze ook 'los' te gebruiken zijn? Of je de melk er dus makkelijk in kunt gieten?

Ze waren meer dan 15 Euro, dus ik vind het zonde om het doosje voor niets open te maken.

Het gaat om deze zakjes.

woensdag 4 november 2009 @ 14:15:57 #262
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_74384709
Jup, die kan je ook los gebruiken. Wel ff goed opletten wat je doet, dat ze niet omvallen tijdens het inschenken, maar het kan prima.
er zit nog wel iets aan debovenkant wat je er eerst nog ff af kunt knippen, is met zo'n stippellijn aangegeven, schenkt ook weer makkelijker

enne, miss, ik weet niet of je een iPod of iets hebt, maar je kan natuurlijk ook eerst de iPod in je orden duwen, muziek aan, en dan pas kolf in de aanslag brengen. ogen dicht, inwendig meeblèren met de muziek (wel zo vriendelijk voor je collega's ) en dan na 3 of 4 liedjes eens kijken hoeveel eruit is gekomen
pi_74389005
quote:
Op woensdag 4 november 2009 13:59 schreef Ssserpente het volgende:
Haai!

Ben gister ff naar Prénatal geweest om diepvriesbewaarzakjes. Nu heeft ze me Medelazakjes meegegeven. Terwijl ik nog zei dat ik een Aventkolf heb.

Mij leken ze wel oké, maar nu thuis zie ik pas dat je deze direct aan de Medelakolf moet vastmaken.

Weet iemand of ze ook 'los' te gebruiken zijn? Of je de melk er dus makkelijk in kunt gieten?

Ze waren meer dan 15 Euro, dus ik vind het zonde om het doosje voor niets open te maken.

Het gaat om deze zakjes.

[ afbeelding ]
Sserpente deze kolfzakjes hebben een lus, die je om de schelp heen kunt leggen een een opening waar het einde van de kolf in uitkomt. Hoe groot is het stuk van de Aventkolf waar de melk uitdruppelt? Heb nooit geprobeerd melk erin te gieten alleen eruit na ontdooien. Dat ging redelijk.
Carpe Diem- Pluk de Dag
pi_74389540
Wat ik trouwens ook veel gebruik zijn kleine (iets van 1 Liter inhoud) ziploc diepvrieszakken. Ook de supermarkten hebben een eigen merk van dit soort zakken. Dan heten ze diepvrieszakken met clipsluiting. Daar kun je de melk ingieten als je gekolf hebt en dit dan in de vriezer leggen. Je krijgt dan een lange smalle reep gevroren melk. Die breek ik eerst en vul deze dan in diepgevroren staat in de Avent flessen. Dat gaat prima. Ik vind als je ze in diepgevroren staat overhevelt hoef je niet zo te klooien en kliederen.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  woensdag 4 november 2009 @ 16:57:10 #265
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_74390575
Ik heb Avent Via bekertjes, ideaal zijn die (en hergebruikbaar). Ik heb dan wel een medela kolf, dus ik kan niet direct kolven met het verloopstuk, maar overgieten gaat ook prima.
pi_74395479
Met een Aventkolf zou ik ook zeker de Via bekertjes kopen, en dat dan combineren met het ziploczakjessysteem van Tinuviel. Dan ben je veel goedkoper uit en het werkt handiger denk ik, die bekertjes kun je onder je kolf schroeven met de (bijgeleverde) adapter. Daarna een dekseltje erop en de vriezer in. Ideaal
  Moderator woensdag 4 november 2009 @ 20:00:27 #267
5428 crew  miss_sly
pi_74397001
Dnak allemaal voor de tips, ik ga gewoon oefenen.
Ik heb wel nog iets raars: als ik dubbel kolf, komt er uit een borst niets, maar als ik daar dan nog een keer los een enkele kolf opzet (meteen dus als ik stop met dubbel) dan komt er echt nog wel wat uit

Anyway, de opbrengst wordt al beter, dus het komt vast goed
  woensdag 4 november 2009 @ 20:15:20 #268
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_74397585
Miss Sly, ge bent gewoon een bietje raar
  Moderator woensdag 4 november 2009 @ 20:17:01 #269
5428 crew  miss_sly
pi_74397657
Ja, maor da wist ik al. ik wist alleen niet dat mijn tetten ook raar zijn
pi_74398040
Mja ik heb ook nooit begrepen waarom men zegt, dat dubbelzijdig kolven beter zou zijn (even los van het tijdsparende effect). Een kind drinkt toch ook maar aan een borst tegelijkertijd. Als dat dubbelzijdige systeem zo goed is had de natuur toch vast iets bedacht waarop een kind uit twee borsten tegelijkertijd zou kunnen drinken.
Carpe Diem- Pluk de Dag
  woensdag 4 november 2009 @ 20:32:55 #271
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_74398435
quote:
Op woensdag 4 november 2009 20:25 schreef Tinuviel het volgende:
Mja ik heb ook nooit begrepen waarom men zegt, dat dubbelzijdig kolven beter zou zijn (even los van het tijdsparende effect). Een kind drinkt toch ook maar aan een borst tegelijkertijd. Als dat dubbelzijdige systeem zo goed is had de natuur toch vast iets bedacht waarop een kind uit twee borsten tegelijkertijd zou kunnen drinken.
Dan hoef je maar 1 tsr op te wekken, en dat is meestal de belemmerende factor bij kolven. een kind trekt zo'n tsr er altijd wel uit.
  woensdag 4 november 2009 @ 20:34:37 #272
108648 cattie
lieve moeder
pi_74398506
Ik kolf als ik dubbelzijdig kolf veel meer dan als ik enkelzijdig kolf! Maar dat zal wel per vrouw verschillend zijn.
Miss-sly, fijn dat de opbrengst al wat beter wordt!
pi_74400665
Thanks voor de tips!

Tinuviel stuurt me een zakje op om te proberen. Als dat goed gaat, hou ik het gewoon op die zakjes, zoniet, dan ga ik alsnog eens kijken voor die bekertjes. Eventueel icm die ziploczakjessysteem.
pi_74464216
Ik heb gekolfd, voor het eerst!

80 ml uit één borst. Is dat een beetje oke?

Lente drinkt altijd maar één borst leeg, dus ik heb net direct na het voeden de andere leeggekolfd. N. gaat 'r straks rond 2200 uur voor het eerst een flesje geven. (Daar gaan we geen gewoonte van maken, hoor.)

Maar hoe merk ik bij een flesje dat ze genoeg heeft? Ze kan niet loslaten zoals ze wel bij de tepel kan. Of stopt ze dan gewoon met drinken?

En zou die 80 ml ongeveer genoeg zijn? Ze is nu zes weekjes.

Questions, questions...
  vrijdag 6 november 2009 @ 19:54:46 #275
108648 cattie
lieve moeder
pi_74464415
80 ml is heel netjes! Ik zou er trouwens wel een gewoonte van maken, want als je straks weer gaat werken of wel eens weg wilt, moet ze wel aan de fles gewend zijn. Een paar keer per week of 1x per dag een flesje is dan goed om te oefenen.
Als ze niet meer wil, merk je dat denk ik wel. Dan gaat ze met de speen spelen of hem uitspugen ofzo.
80 ml is leuk om mee te beginnen, om veilig te zijn zou ik 120 ml geven de volgende keer. (Dus 2x tijdens/na een voeding kolven, dat bij elkaar in 1 flesje. Dat aanbieden in plaats van borst en terwijl je man haar een flesje geeft, kun jij kolven voor de volgende keer.)
pi_74464478
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 19:50 schreef Ssserpente het volgende:
Ik heb gekolfd, voor het eerst!

80 ml uit één borst. Is dat een beetje oke?

Questions, questions...
Dat haalde ik maar net op het hoogtepunt van mijn kolven.
"wat een heerlijke yppiaanse reactie! Vol begrip, nooit veroordelend en zeker niet stekelig! #hulde"
Hoe langer de weg naar de top, hoe mooier het uitzicht!
*OUD heilige*
  Moderator vrijdag 6 november 2009 @ 20:13:28 #277
5428 crew  miss_sly
pi_74465177
Mooie opbrengst, Ssserpente! Met veel pijn en moeite haal ik dat een heel enkele keer, maar meestal haal ik dat met wat geluk uit twee borsten in een kolfsessie.

Hier gaat het kolven op het werk al wat beter. Vandaag tweemaal dubelzijdig gekolfd, en nu kwam uit beide borsten wat. Ik had een boek bij me en begin er handigheid in te krijgen; bovendien het melkglazen ruitje afgedekt dus het voelt toch weer wat fijner.
Senna drinkt intussen hartstikke goed uit de Tommie Tippie fles, dus ook dat is in orde. Heeft al met al maar en dag of 3 geduurd voor ze de fles alsnog goed dronk.
pi_74466260
Thanks!

Ik bedoelde eigenlijk dat we de bv niet gaan vervangen door het kolven. We zijn idd van plan om 'r een paar keer per week een flesje te geven.

Als N. haar dan straks een flesje geeft, ga ik alvast maar een voeding voor morgenavond kolven.

De voeding die ik net afgekolfd heb, heb ik gewoon maar even in de huiskamer laten staan, want die krijgt ze toch straks. Zouden jullie die nog een beetje opwarmen, of is kamertemperatuur voldoende?

Miss, ik zou dat ook niet kunnen hoor, met zo'n melkglazen raampje. Ik had N. net al verbannen uit de slaapkamer. Want die vond het wel érg vermakelijk !
  Moderator vrijdag 6 november 2009 @ 20:46:50 #279
5428 crew  miss_sly
pi_74466494
ow Ssserpente, ik kan wel kolven met schaap in de kamer, maar dat is dan ook de enige. Ik vind het by far het meest oncharmante wat ik ooit gedaan heb
pi_74466654

Ik 'normaal' ook hoor. Maar wilde het eerst even lekker rustig helemaal alleen doen, voordat ie er met z'n vermakelijke grijns bovenop zat.
  vrijdag 6 november 2009 @ 21:06:33 #281
108648 cattie
lieve moeder
pi_74467221
Mijn man maakt koegeluiden als ik kolf. Ik kolf wel bij hem in de buurt, hij vindt het niet leuk, maar zo pak ik hem terug voor het koegeluid!

Ssserpente, ik zou de melk wel even wat verwarmen. Hoe meer het gelijk is aan live borstvoeding hoe beter de eerste keer lijkt mij.
pi_74467899
De eerste 3-4 weken heb ik elke voeding gekolfd voor Ko, geen wonder trouwens dat ik er geen zin in heb en toen kwam mijn schoonmoeder op bezoek.
En tja, ik vond dat het moest kunnen met een sjaal eroverheen gedrapeerd.
Nou, het was vreselijk.
En op een gegeven moment staat ze op met haar camera en wil ze een foto van me maken.
Ik protesteerde en ze zei, ja maar het is zo grappig en straks heb je er geen foto van en heb je er spijt van.
Nou, ik sta dus mooi nergens kolvend op de foto.
Echt.
  vrijdag 6 november 2009 @ 22:23:08 #283
108648 cattie
lieve moeder
pi_74470160

Er zijn dingen die ik niet op de foto wil hebben. Zoals kolven. Of andere intieme lichaamsdingen. Rare schoonmoeder heb je.
pi_74470424
Er spijt van hebben dat je niet kolvend op de foto staat? Gek mens!

Een uurtje geleden leek het dametje dorst te hebben. Ze huilde en smekte. We hebben geprobeerd om 'r bv uit de fles te geven (op kamertemp.) maar daar tuinde ze mooi niet in... Ze ging alleen maar harder huilen. Aan de borst heeft ze wel een paar slokjes gedronken, maar dat was meer uit troost, dan dat er echt wat naar binnen is gegaan.

Daarom hebben we nu net, na d'r badje, het flesje opgewarmd in de flessenwarmer. Maar ze werkt de speen er zorgvuldig uit. En aan de borst ligt ze ook maar voor spek en bonen te sabbelen.

Nu hebben we dus voor niets het flesje opgewarmd. Zonde hoor. Op borstvoeding.com staat dat je opgewarmde melk een uur kunt bewaren en eventueel lauw kunt geven. Straks niet opnieuw opwarmen dus?
  vrijdag 6 november 2009 @ 23:18:13 #285
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_74471971
Serpente, dat is dus de reden dat ik de afgekolfde melk gewoon op kamertemperatuur geef. Vroeger verwarmden we ook alles maar au bain marie duurt dat best wel even, zeker als het uit de koelkast komt. En Thomas is er zo een die NU honger heeft en dus NU wil eten en als je niet ONMIDDELIJK met het flesje komt dan is het drama. Dus ach, dan pluk je het flesje eens wat eerder uit het waterbadje he... en het maakt meneer allemaal niks uit dus dan is het prima.
pi_74472200
Handig dat ie het op kamertemperatuur lust dan. Klein driftkikkertje!

Omdat Lente de eerste keer d'r flesje niet wilde, hoopte ik dat het zou helpen als ik het zou opwarmenn. Niet dus... En het gekke kind ligt nu nog steeds te slapen, zonder tekenen van honger... En het uur is al voorbij, dus eigenlijk moet ik het nu weggooien... Zul je net zien dat ze gaat miepen zodra het door de gootsteen sijpelt...

Nou ja, ik wach nog een kwartiertje en dan is het pech. Zonde van m'n eerste opbrengst. Maar ik weet nu iig dat er iets uitkomt! Nu alleen nog maar hopen dat Lente uit de fles wil drinken!
  zaterdag 7 november 2009 @ 10:37:49 #287
245866 Ca.ra
Nu met loslopend wild
pi_74477400
Hoe is het verder gegaan Serpente? Heeft Lente nog gedronken uit de fles?
  zaterdag 7 november 2009 @ 10:56:13 #288
12913 GreatWhiteSilence
pi_74477627
Hier wordt zelfs melk uit de koelkast gedronken. Ik warm het eigenlijk nooit meer op. Wel kamertemperatuur, dat dan nog wel. Maar ja, als ze haast/geen geduld heeft, dan moet ze het maar met koude melk doen.
pi_74477955
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 10:37 schreef Ca.ra het volgende:
Hoe is het verder gegaan Serpente? Heeft Lente nog gedronken uit de fles?
Nee. Ze kwam pas twee uur later weer. Toen heb ik 'r maar gewoon aangelegd en 't fles weggegooid.

Maar ik blijf proberen. Volgende keer wacht ik gewoon tot ze écht honger heeft!
pi_74479667
quote:
Op vrijdag 6 november 2009 23:26 schreef Ssserpente het volgende:

... het door de gootsteen sijpelt...
Stom he, om het weg te moeten gieten. Ik giet hier elke zondagavond 250 ml door de gootsteen. Ze hoeft eigenlijk niet eens een flesje meer, maar ja, stel dat ze toch wakker wordt en melk wil....
pi_74481733
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 11:22 schreef Ssserpente het volgende:

[..]

Nee. Ze kwam pas twee uur later weer. Toen heb ik 'r maar gewoon aangelegd en 't fles weggegooid.

Maar ik blijf proberen. Volgende keer wacht ik gewoon tot ze écht honger heeft!
niet weggooien! kan nog prima in r badje, wordt t huidje superzacht van
pi_74482162
quote:
Op zaterdag 7 november 2009 14:29 schreef Kleurdoos het volgende:

[..]

niet weggooien! kan nog prima in r badje, wordt t huidje superzacht van
Te laat! Maar zal 't onthouden.
pi_74536539
Lente heeft een hele fles bv leeggedronken. Maar niet bij N. helaas.

Ze vertikt het. We hadden expres gewacht tot ze écht honger had. Maar bij N. op de arm drinken uit de fles? Ho maar! Ze had het wel door hoor. Héél af en toe ging er tussen het huilen door een slokje in. Maar na meer dan twee slokjes stopte ze er weer mee.

Om te voorkomen dat ze overstuur zou raken, heb ik 'r maar overgenomen. Zodra ze bij mij op m'n arm lag, was de fles binnen tien minuten leeg.

Vanavond nog maar eens proberen. N. heeft nu goed gekeken hoe ik 'r vasthoud. En misschien dat het helpt als ie naar mij ruikt of zo? Een gedragen kledingstuk oid over z'n schouder.
  Moderator maandag 9 november 2009 @ 12:18:47 #294
5428 crew  miss_sly
pi_74536638
Bij ons is het juist omgekeerd, Ssserpente. Senna drinkt bij mij niet uit de fles, maar wel bij schaap, mijn moeder en het kdv. Alsof ze zeggen wil: jij kunt het ook anders geven, dus van jou wil ik het alleen vanaf de bron

Dat van het badje wist ik neit, goede tip KD

Ow ja, wat zouden jullie doen: hetgeen ik op vrijdag op mijn werk afkolf, kan ik dat in de koelkast laten staan voor de dinsdag als ik weer moet werken? Of beter in de vriezer zetten en het afgekolfde van de zaterdag, zondag en maandagavond bewaren voor de dinsdag? Ik kolf namelijk ook iedere avond rond 23 uur.
pi_74536956
Haha, kleine slimmerik, die Senna!
pi_74538733
Miss_sly, je kunt afgekolvde melk max. 5 dagen bewaren in de koelkast geloof ik (onderin en achterin, daar zijn de minste temperatuurschommelingen), de melk van vrijdag zou je dan dus tot dinsdag kunnen bewaren in de koelkast. Zelf vind ik dat wel een beetje lang (maar das dus meer voor mijn gevoel ) dus vries ik het voor de zekerheid in als hij het pas een paar dagen later gaat drinken.
pi_74541068
Maar toch is het 'beter' om verse melk te geven dan melk die ingevroren is geweest vanwege de levende cellen, die gaan verloren bij invriezen. Wat wel belangrijk is bij het lang gekoeld bewaren van moedermelk is dat de kolf en flesjes zoveel mogelijk steriel zijn, dus altijd uitkoken als je van plan bent om de melk lang te bewaren.
pi_74543102
Ik dacht dat de samenstelling wel iets verandert, maar dat de antistoffen gewoon behouden blijven? De smaak kan trouwens ook wat veraderen door invriezen, maar die van mij is niet zo kieskeurig
pi_74543669
En mag je alleen de opbrengst van één dag bij elkaar gieten of ook van meerdere dagen? Ervan uitgaande dat je de houdbaarheid van de oudste melk aanhoudt.

Ik heb nl net de opbrengst van vandaag bij die van gisteravond gegooid en terug in de koelkast gezet. Vanavond krijgt ze dit.

Ik kolfde trouwens net 100 cc uit één borst!
  maandag 9 november 2009 @ 16:11:08 #300
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_74544260
quote:
Op maandag 9 november 2009 15:54 schreef Ssserpente het volgende:
En mag je alleen de opbrengst van één dag bij elkaar gieten of ook van meerdere dagen? Ervan uitgaande dat je de houdbaarheid van de oudste melk aanhoudt.

Ik heb nl net de opbrengst van vandaag bij die van gisteravond gegooid en terug in de koelkast gezet. Vanavond krijgt ze dit.

Ik kolfde trouwens net 100 cc uit één borst!
Zolang het op dezelfde temperatuur is, mag je eea samenvoegen.

en voor je opbrengst
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')