Nee hoor. Het is in de 19e eeuw uitgevonden in het Ottomaanse Rijk. Het Turkse woord döner betekent roterend, maw ronddraaiend (net zoals de naam van de Griekse variant Gyros ronddraaiend betekent in het Grieks, denk maar aan de woorden gyroscoop of autogiro die afgeleid zijn van het Griekse woord gyros).quote:Op donderdag 7 mei 2009 10:45 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja.
Niet zo gek trouwens, want broodje Döner is uitgevonden in Berlijn.
Bron: http://en.wikipedia.org/wiki/D%C3%B6ner_kebab#Historyquote:In his own family Biography, İskender Efendi from the 19th century Bursa claims that he and his grandfather had the idea of roasting the lamb vertically rather than horizontally, and invented for that purpose a vertical mangal.[5] With time, the meat took a different marinade, got leaner, and eventually took its modern shape.[4]
fock die vriend van jou, wat een kneus zegquote:Op donderdag 7 mei 2009 10:39 schreef Ireyon het volgende:
Goedemorgen,
Daarnet had ik een verhitte discussie over het woord "Döner". Een vriend van mij beweert dat je de ö hetzelfde uitspreekt als bijv. in het woord kneus (Deuner). Maar als ik me niet vergis, en dat doe ik niet, spreek je de ö uit als in bijv. het woord kut (Dunner
).
Dus beste Fokkers, wat denken jullie?
quote:Op vrijdag 8 mei 2009 20:26 schreef Lil.Q94 het volgende:
[..]
fock die vriend van jou, wat een kneus zeg![]()
je spreekt het uit als duner en ik kan het weten want mijn pa heeft 3 döner/pizza/jwz-zaken en ik werk in één van die zaken.
flikker op ofzo kneus die je de bentquote:Op donderdag 7 mei 2009 10:45 schreef Igen het volgende:
[..]
Ja.
Niet zo gek trouwens, want broodje Döner is uitgevonden in Berlijn.
de vriend van de TSquote:
Liever deuner dan duner.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 20:26 schreef Lil.Q94 het volgende:
[..]
fock die vriend van jou, wat een kneus zeg![]()
je spreekt het uit als duner en ik kan het weten want mijn pa heeft 3 döner/pizza/jwz-zaken en ik werk in één van die zaken.
Ik ben geen Turk maar ik weet het wel.quote:Op donderdag 7 mei 2009 10:52 schreef Quyxz_ het volgende:
Hee zijn er geen Turken op FOK! die dit weten of zijn die allemaal weggepest?
ZarGon was volgens mij de enige en die heeft een ban
Ook jij spreekt het verkeerd ('duner') uit.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 20:32 schreef Lil.Q94 het volgende:
[..]
Ik ben geen Turk maar ik weet het wel.
je spreekt het uit als duner en spreek me niet tegen en zie mijn bovenstaande posts.
Ten eerste: wat goed van jou dat je het woordje "kneus" kent.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 20:29 schreef Lil.Q94 het volgende:
[..]
flikker op ofzo kneus die je de bent![]()
döner uitgevonden in Berlijn![]()
het meeste dönervlees dat verkocht word in Nederland is wel geďmporteerd vanuit Duitsland maar het is er echt niet uitgevonden hoor kneus.
lamasjoenquote:Op donderdag 7 mei 2009 12:23 schreef Timmor het volgende:
De echte vraag is natuurlijk:
"Hoe spreek je Lamachun uit?"
ooh oké mijn welgemeende excuses.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 20:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Ten eerste: wat goed van jou dat je het woordje "kneus" kent.
Ten tweede: koop een bril. Ik had het niet over döner, maar over broodje döner.
Ten derde: je hebt echt het gevoel voor humor van een Duitser.
jaah maar je moet de sj niet te hard/overdreven/overdreven letterlijk uitsprekenquote:
duuruumquote:Op donderdag 7 mei 2009 14:09 schreef Sanderrrr het volgende:
En hoe spreek je durum uit? Duuruum of doeroem?![]()
Prrr.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 20:41 schreef Min-e het volgende:
Die kerel die het uitspreekt in de opnames in dit topic, zegt het toch goed.
(Btw lekkere stem hoor)
Zowel niet te hard of overdreven uitgesproken verre van sj. De Turkse c wordt als de Nederlandse djz uitgesproken. Jij slikt trouwens ook de 'h' van lahmacun in.quote:Op vrijdag 8 mei 2009 20:42 schreef Lil.Q94 het volgende:
[..]
jaah maar je moet de sj niet te hard/overdreven/overdreven letterlijk uitspreken
quote:Op donderdag 7 mei 2009 14:20 schreef its_me_ het volgende:
Gewoon kebab zeggen. Heb je t probleem ook niet.
gewoon een keer wat anders gevenquote:Op vrijdag 8 mei 2009 20:48 schreef Lil.Q94 het volgende:
[..]
![]()
ik erger me dood als klanten dat zeggen want hoe kan ik nou weten wat ze willen als ze zeggen ik wil een broodje kebab.
dr zijn 80 miljoen soorten kebabs man
döner kebab adana kebab sis kebab....
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |