Bron: NRCquote:Dader 'Apeldoorn' overleden aan hersenletsel
Uit sectie op zijn stoffelijk overschot is gebleken dat de man geen alcohol in zijn bloed had. Wel vond het Nederlands Forensisch Instituut sporen van cannabis, maar die kunnen tot enkele weken na gebruik zichtbaar blijven in het bloed, aldus het OM.
Het Landelijk Parket meldde vanmiddag dat er nog altijd acht gewonden van de aanslag in het ziekenhuis liggen. Het Parket kon verder niets zeggen over de toestand van de gewonden. Gistermiddag verkeerde nog een vrouw in kritieke toestand.
Nee, die hebben ze vást nog niet gezienquote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:17 schreef Flat---- het volgende:
Heeft iemand van hier trouwens beelden opgestuurd naar die politie-database?
Zouden ze die van voren genomen foto van de auto, vlak nadat tie door de menigte reed al hebben?
Nico Dijkshoorn @ DWDD 01-05-09quote:De dag begon zo mooi;
Maxima en haar hoedje, een platte zwarte kraai in doodsangst tegen de zijkant van haar hoofd gevlogen
Ja, ik had er zin in ... het jaarlijkse feestje voor koekhappend Nederland.
De dag begon zo mooi, met dat heerlijke als suddervlees, belletje voor belletje in de jus, voortkabbelende deskundige commentaar van de nieuwe Maartje van Weegen.
Ja, Apeldoorn ... ze maakte mij zo vroeg op de ochtend al enorm enthousiast
Weer zie ik het zwarte herfstblad op de zijkant van Maxima's hoofd
en denk: Je bent dichter of niet, zij is een illustratie bij het gedicht: The Raven van Edgar Allen Poe
Dat denk ik als de zwarte dood het beeld binnen raast en ik zeg in een opwelling tot mijn eigen schrik: Kuifje.
Zo rijden auto's in de strip 'Kuifje'. In Kuifje rijdt Kuifje Afrikanen omver die enkele ogenblikken later gelukkig even aan het hoofd krabbelend weer opstaan.
Ook nu ontsnapt als in een strip een agent op een fietsje, dat bevrijdende moment blijft nu uit ... het wordt maar geen stripverhaal ... en heel even voel ik het moment, de opengesperde monden, de doodsangst, het niet willen begrijpen, het verlangen naar het onmogelijke.
De bestuurder zal zo uitstappen, zwaaien met een cowboyhoed en de liggende mensen op straat zullen als bij een rampoefening glimlachend weer opstaan.
Maar dan dringt het door, ik kijk naar een ramp. Ik hoor het aan het commentaar; het gaat over lakens in plaats van tobbedansen, het gaat over explosieven in plaats van vuurwerk.
Een dag later lees ik lamgeslagen de Volkskrant, die al in de 2e alinea meldt dat het om "een autochtone dader gaat". Gelukkig mensen, goed nieuws hij is wit. En alles wijst erop, nòg beter nieuws, hij was ook nog eens gek. De gebruikelijke deskundige griep kruipt langzaam onder mijn huid. Ik lees de gesprekken met zijn buren: Ja, hij was heel erg op zichzelf, hij maakte nooits 's contact, hij keek je op een bepaalde manier aan, hij betaalde keurig zijn huur, hij droeg zijn haar af & toe kort, kortom iemand als ik.
We lezen het wel morgen, dat hij zijn schoenen liet verzolen en dan heel ongeduldig was. Maar ik wil niets weten van deze man.
Ik wil hem niet in zijn kroeg voor me zien, lachend.
Ik wil maar één ding weten: hoe gaat het met het meisje in de blauwe jurk.
Blauw en niet oranje, zoals mama 's ochtends had aangeraden.
Nee blauw, wat zo mooi staat bij haar rode haar. Ik wil niet weten wat zij dacht toen het metaal viel. Ik wil niet weten wat haar zusje dacht.
Ik wil weten, meisje met je blauwe jurk, of je nu nog wel durft te leven en ook nog ooit 's iets vrolijks durft aan te doen. Ik zou zeggen "denk maar aan de Koningin, die doet vaak ook dingen tegen haar zin". Je kunt haar bellen want ze is heel lief en ze zal je herkennen ook met een ander jurkje aan, want zò is onze Koningin daar ben ik sinds gisteren van overtuigd.
Die agent daar rechts is al in actie, en dan lopen er nog mensen te zeiken dat de politie te laat reageerdequote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:17 schreef Flat---- het volgende:
Zouden ze die van voren genomen foto van de auto, vlak nadat tie door de menigte reed al hebben?
Een lid van de Koninklijke Marechaussee en 1 politieagent.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:06 schreef ASroma het volgende:
dan blijft de vraag wie slachtoffer 5 & 6 dan wel zijn?
Ik vind hem niet eens zo sterk, had wel de helft minder gekund en iets pakkender.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:21 schreef Flat---- het volgende:
Nico's gedichtje verdient een repost!
[..]
Nico Dijkshoorn @ DWDD 01-05-09
quote:Gebogen hoofden over bloemenzee
zaterdag 02 mei 2009 | 12:41 | Laatst bijgewerkt op: zaterdag 02 mei 2009 | 12:54
Tekstgrootte
Rond het oorlogsmonument tegenover De Naald in Apeldoorn groeit de bloemenzee gestaag. ANP
APELDOORN (ANP) - Bij het oorlogsmonument tegenover De Naald in Apeldoorn leggen mensen zaterdag nog steeds bloemen. De meesten staan met gebogen hoofd boven de bloemenzee en lezen de briefjes aan de bossen bloemen.
,,De teksten op de briefjes raken me'', zegt een man met een hond. ,,Ik ben er nog steeds kapot van en sommige mensen hebben hun gevoel zo mooi verwoord.'' Een vrouw is geëmotioneerd. ,,Op een van de briefjes stond alleen maar het woord sterkte. Heel summier, maar zo indrukwekkend.'' Een moeder met een meisje aan de hand legt een bosje tulpen bij het Canada-monument. ,,Het lijkt wel of iedereen in Apeldoorn iemand kent die het heeft zien gebeuren.''
Rond het monument zijn hekken geplaats en de bloemenzee tussen het ijzer groeit gestaag. Op een bankje naast de plek zitten twee mannen. ,,Het zou ons niet verbazen als het hier einde van de dag helemaal vol ligt.
Ja, ik word een beetje moe van al die mensen zeggen dat 't tijden duurde voordat men in actie kwamquote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:23 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Die agent daar rechts is al in actie, en dan lopen er nog mensen te zeiken dat de politie te laat reageerde.
Jep, ik vond 'em mooi!quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:21 schreef Flat---- het volgende:
Nico's gedichtje verdient een repost!
[..]
Nico Dijkshoorn @ DWDD 01-05-09
Leef je uitquote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:23 schreef starla het volgende:
[..]
Ik vind hem niet eens zo sterk, had wel de helft minder gekund en iets pakkender.
sowieso snap ik dat gezeur op de beveiliging niet. Wees blij dat we niet in een land leven waar je bij elke scheet gefouilleerd wordt en behandelt als vee wordt. De hulpdiensten verdienen een pluim als je ziet hoe goed er eigenlijk gewerkt is in de ineens ontstane chaos.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:23 schreef CherryLips het volgende:
[..]
Die agent daar rechts is al in actie, en dan lopen er nog mensen te zeiken dat de politie te laat reageerde.
Er overkomt massa's mensen veel ergere dingen. Er is geen enkel excuus. Iedereen is verantwoordelijk voor zijn daden, ook als het leven tegenzit.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 13:48 schreef EchtGaaf het volgende:
Medelijden, ook met de dader..... Staat een drama verhaal in de telegraaf over hem. Hij zou meerdere keren zijn baan en huis zijn verloren. Ik praat het niet goed, maar begrijp wel dat de bom dan wel een keer barst.
Kan ook niet anders dan in een maatschappij die steeds harder wordt...
Bron: ADquote:Dubbele rouw bij ouders van dader
ZEVENAAR - De doorwaakte nacht is hem aan te zien. De tranen hebben gevloeid en de ogen zijn alweer nat, de handen trillen. ,,Nee!'' roept een vrouwenstem vanuit de huiskamer. Even geen vragen.
De ouders van Karst Richard Tates zijn in dubbele rouw. Hun zoon is de afgelopen nacht overleden. En tegelijk is heel Nederland getuige geweest van zijn onbegrijpelijke daad tijdens Koninginnedag, met zes doden als gevolg.
Hoe bizar moet het zijn om zoiets te moeten verwerken, het lijkt nauwelijks te bevatten. Beheerst spreekt vader Bert Tates enige momenten. Het intense verdriet kan hij nauwelijks verbergen.
,,Wij willen als familie even helemaal niets meer en we kunnen ook niets meer. U zult begrijpen dat we enorm geschokt zijn. Vragen stellen mag dus, maar we geven even geen antwoorden. We hopen dat u daar begrip voor hebt.'' Een buurtgenote komt aangereden op haar fiets. In tranen valt ze Bert in de armen. Samen huilen ze. De deur wordt gesloten.
Het is nauwelijks voor te stellen welk leed zich de afgelopen anderhalve dag van de ouders meester moet hebben gemaakt. Dat zegt ook een buurvrouw van enkele huizen verder. Ze noemt de woning van de ouders van Karst Richard Tates in Zevenaar 'een huis van verdriet'. Ze heeft al een aantal keer aangebeld om de ouders te condoleren, maar ze waren de hele dag niet thuis. Ongetwijfeld waren ze in het ziekenhuis om afscheid te nemen van hun zoon.
Een andere buurtgenoot komt langs om een envelop in de brievenbus te gooien. Ze belt niet aan zegt ze, want ze wil de familie nu even niet storen. ,,Wij willen ze nu alleen laten weten hoe verschrikkelijk we het voor ze vinden en dat we aan ze denken."
Het is toch echt het ergste wat je als ouder kan overkomen, zegt een buurvrouw. ,,Heel Nederland spreekt zijn afschuw uit over iets dat jouw zoon heeft gedaan. En hij is nog dood ook. Afschuwelijk."
In Huissen, de woonplaats van Karst Richard heeft burgemeester Harry de Vries 's middags juist een bijeenkomst gehad met medebewoners van een appartementencomplex in het hartje van Huissen.
Tates ging normaal om met de andere bewoners van het complex, zegt de burgemeester. ,,Hij kwam wel degelijk bij andere bewoners over de vloer." De schok is voor de bewoners enorm. ,,Ineens is hun buurman iemand die een dergelijke onbegrijpelijke daad verricht. Ze hadden nooit iets aan hem gemerkt, hij heeft hen in elk geval nooit iets laten blijken van dergelijke gevoelens."
De Vries stelt dat Tates geen zonderling was. ,,Hij was niet iemand die actief deelnam aan het Huissense openbare leven. Dat is is niet per se zonderling.''
Ik zie nu ook die auto links en die vrachtwagen achter het publiek.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:17 schreef Flat---- het volgende:
Dat meisje is idd Senna en zij maakt deel uit van de drumband idd.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:26 schreef Flat---- het volgende:
[..]
Leef je uit![]()
Op die eerder geposte foto zie ik nu trouwens ook dat dat meisje met blauwe bodywarmer (foto 2 uit OP) ook bij een 'groep' hoorde. .... is dat trouwens Senna?
Ja moet je je eens voorstellen dat de dader een marsmannetje was geweest!quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:35 schreef BansheeBoy het volgende:
Moet je eens voorstellen dat de dader een Moslim/Marokkaan zou zijn. Nou dan hadden we Marcouch, Aboutaleb, Wilders allang en breed weer op de tv gezien. En ik ben zeker dat de uitzending van Pauw en Witteman gisteren volledig hier in het teken van zou staan: zonder hitsige Grunsven of lollige Dolf. Eigenlijk wel vreemd.²
typisch media, journalistenquote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:37 schreef whataboutit het volgende:
Slim om ook de woonplaats van de ouders erbij te zetten. Helemaal omdat er maar een Tates uit Zevenaar komt volgens de telefoongids.nl. Erg verstandig dus
Je bedoeld dat er mensen zo dom zullen zijn om die familie lastig te gaan vallen?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:37 schreef whataboutit het volgende:
Slim om ook de woonplaats van de ouders erbij te zetten. Helemaal omdat er maar een Tates uit Zevenaar komt volgens de telefoongids.nl. Erg verstandig dus
Ik heb de OP iets aangepast met een duidelijk overzichts-plaatjequote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:32 schreef snowgoon het volgende:
Ik zie nu ook die auto links en die vrachtwagen achter het publiek.
Het is wel duidelijk dat de man tot op het laatste moment heeft moeten sturen om de die crash te veroorzaken.
Voor zover iemand nog dacht dat de man een hartaanval achter het stuur heeft gehad.
Thanks, uit Moergestel toch?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:36 schreef oh-oh het volgende:
Dat meisje is idd Senna en zij maakt deel uit van de drumband idd.
Zij is het gewonde meisje van 9, het meisje van 14 en haar moeder ( wiens toestand kritiek is ) zijn ook gewonden van dezelfde drumband.
Volgens mij kwam hij niet van die weg waar die vrachtwagen en auto op staan, maar van een ventweg er naast en stuurde hij dus naar links richting naald door de mensen heen. Waardoor zijn snelheid veel groter was dan wanneer hij uit de richting van die auto gekomen was, dan had hij rechts en links om moeten sturen om op die plek door de mensen te rijden.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:32 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Ik zie nu ook die auto links en die vrachtwagen achter het publiek.
Het is wel duidelijk dat de man tot op het laatste moment heeft moeten sturen om de die crash te veroorzaken.
Voor zover iemand nog dacht dat de man een hartaanval achter het stuur heeft gehad.
Godskolere, als je daar hulp bij nodig hebt en geen bijstaander of familie bent dan verdien je het niet om te leven. Er gebeuren ergere dingen in het leven dan mensen die je niet kent bij een feestje dood zien gaan. Grow the fuck up. Die hoeveelheid mensen gaan standaard in een weekendje dood door auto's.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:16 schreef Sanne het volgende:
www.slachtofferhulp.nl
Voor wie er behoefte aan heeft.
Oh ja Moergestel kan, ik ken de tante, die woont in Tilburg, en ze hopen dat ze snel naar het ziekenhuis daar mag.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:39 schreef Flat---- het volgende:
[..]
Ik heb de OP iets aangepast met een duidelijk overzichts-plaatje
[..]
Thanks, uit Moergestel toch?
Is er trouwens al iets meer bekend over die donkere plekken op de scan die ze gemaakt hadden?
Echt jaquote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:40 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Godskolere, als je daar hulp bij nodig hebt en geen bijstaander of familie bent dan verdien je het niet om te leven. Er gebeuren ergere dingen in het leven dan mensen die je niet kent bij een feestje dood zien gaan. Grow the fuck up. Die hoeveelheid mensen gaan standaard in een weekendje dood door auto's.
Dat betwijfel ik.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:40 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Volgens mij kwam hij niet van die weg waar die vrachtwagen en auto op staan, maar van een ventweg er naast en stuurde hij dus naar links richting naald door de mensen heen.
Je kunt je afvragen of ze bij Pauw en Witteman wel weten wat fatsoen is. Lekker grappen en grollen met semi-lijken aan tafel, schandalig. Echt.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:37 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Ja moet je je eens voorstellen dat de dader een marsmannetje was geweest!
Kweenie. Je ziet voor de stilstaande auto en langs de vrachtwagen wat hekken dwars op de weg liggen.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:40 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Volgens mij kwam hij niet van die weg waar die vrachtwagen en auto op staan, maar van een ventweg er naast en stuurde hij dus naar links richting naald door de mensen heen. Waardoor zijn slehied veel groter was dan wanneer hij uit de richting van die auto gekomen was, dan had hij rechts en links om moeten sturen om op die plek door de mensen te rijden.
Het is trouwens echt een ongelooflijk geluk bij een ongeluk dat hij precies tegen de naald aanreed.
Stel hij was daar weer door de mensen geschoten met die snelheid?
Hij zag echt niet meer waar hij reed op dat moment gok ik, met die kapotte voorruit, er hadden echt nog veel meer slachtoffers kunnen vallen als hij wel nog goed had kunnen sturen en het stuur nog om had kunnen gooien richting bus, of rechtdoor langs de naald af...
nou zeker 80%, kramen allemaal onzin uit om maar dat ene verhaal te hebben, dit soort journalisten willen zich graag profileren in het wereldje. Tegenwoordig is journalistiek niet meer informeren maar entertainen vandaar dusquote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:39 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Stel je eens een Nederland voor zonder journalisten, zou je dat willen?
Dat is wat """het volk""" blijkbaar graag wil. Waarom denk je dat de Telegraaf de meest gelezen krant van Nederland is?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:44 schreef ASroma het volgende:
[..]
nou zeker 80%, kramen allemaal onzin uit om maar dat ene verhaal te hebben, dit soort journalisten willen zich graag profileren in het wereldje. Tegenwoordig is journalistiek niet meer informeren maar entertainen vandaar dus![]()
Die politie-agent op de fietsquote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:40 schreef oh-oh het volgende:
[..]
Volgens mij kwam hij niet van die weg waar die vrachtwagen en auto op staan, maar van een ventweg er naast en stuurde hij dus naar links richting naald door de mensen heen. Waardoor zijn snelheid veel groter was dan wanneer hij uit de richting van die auto gekomen was, dan had hij rechts en links om moeten sturen om op die plek door de mensen te rijden.
Het is trouwens echt een ongelooflijk geluk bij een ongeluk dat hij precies tegen de naald aanreed.
Stel hij was daar weer door de mensen geschoten met die snelheid?
Hij zag echt niet meer waar hij reed op dat moment gok ik, met die kapotte voorruit, er hadden echt nog veel meer slachtoffers kunnen vallen als hij wel nog goed had kunnen sturen en het stuur nog om had kunnen gooien richting bus, of rechtdoor langs de naald af...
Als je aangeslagen bent, tot zover dat je slachtofferhulp nodig hebt voor iets wat jou niet direct aangaat dan spoor je niet.quote:
dat is niet wat het volk wil, dat is een normvervaging..... opzich heb je wel gelijk ze willen krantjes verkopen.....geld geld geld geld anyhow daarom juistquote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:45 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
Dat is wat """het volk""" blijkbaar graag wil. Waarom denk je dat de Telegraaf de meest gelezen krant van Nederland is?
Nee, nee, dat is volksmennerij .... manipulatie zo je wil.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:48 schreef ASroma het volgende:
[..]
dat is niet wat het volk wil, dat is een normvervaging.....
Heb nog wat filmpjes aan de OP toegevoegd.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:43 schreef Flat---- het volgende:
[..]
Dat betwijfel ik.
Op de 'foto van voren genomen' (zie OP) zie je hekken verbogen op de grond liggen.
Ook bij 1 filmpje waar je filmer nog 'Oranje Boven' hoort zingen, hoor je eerst een klap (de hekken) en daarna nog een klap (de menigte).
Als het volk dat niet zou willen, waarom is de Telegraaf dan de grooste krant van Nederland?quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:48 schreef ASroma het volgende:
[..]
dat is niet wat het volk wil, dat is een normvervaging..... opzich heb je wel gelijk ze willen krantjes verkopen.....geld geld geld geld anyhow daarom juist![]()
![]()
![]()
Ik denk persoonlijk dat je niet spoort als je een dergelijk inlevingsvermogen mist en anderen het kwalijk neemt als ze hulp nodig denken te hebben.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:47 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Als je aangeslagen bent, tot zover dat je slachtofferhulp nodig hebt voor iets wat jou niet direct aangaat dan spoor je niet.
Kan ook, misschien spoor ik dan niet dat ik het niet normaal vind dat je hulp nodig hebt als vreemden die je totaal niet kent doodgaan. Misschien mis ik wat overbodige empathiegevoelens.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:53 schreef gelly het volgende:
[..]
Ik denk persoonlijk dat je niet spoort als je een dergelijk inlevingsvermogen mist en anderen het kwalijk neemt als ze hulp nodig denken te hebben.
Er staat nu drie keer hetzelfde RTL filmpje in.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:53 schreef Flat---- het volgende:
[..]
Heb nog wat filmpjes aan de OP toegevoegd.
Het 'Oranje Boven'-filmpje = Kijker filmde aanslag (zeer schokkend)
ok, zulke mensen sporen dan volgens jou niet.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:47 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Als je aangeslagen bent, tot zover dat je slachtofferhulp nodig hebt voor iets wat jou niet direct aangaat dan spoor je niet.
Iedereen verwerkt zo'n gebeurtenis op zijn eigen manier. Heb daar eens wat respect voor zou ik zeggen.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:47 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Schuin achter de vrachtwagen lijkt ook nog een dranghek te liggen.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:44 schreef snowgoon het volgende:
[..]
Kweenie. Je ziet voor de stilstaande auto en langs de vrachtwagen wat hekken dwars op de weg liggen.
Hij wist trouwens ook dat die (foto) links van de vrachtwagen moest. Rechts zou die tegen een stoplicht zijn aangereden.
Overbodig zou ik het niet noemen. Maar het verklaart wel je levenshouding iig.quote:Op zaterdag 2 mei 2009 14:56 schreef Boze_Appel het volgende:
[..]
Kan ook, misschien spoor ik dan niet dat ik het niet normaal vind dat je hulp nodig hebt als vreemden die je totaal niet kent doodgaan. Misschien mis ik wat overbodige empathiegevoelens.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |