Nou dit dus, straks maar weer eens naar de Fysio.quote:De tussenribspieren
Sinds het introduceren van de 'big blades' in 1992 zien we dit steeds vaker optreden. Vooral bij de wat ouderejaars roeiers, maar ook eerstejaars worden er soms mee geconfronteerd. Het begint vaak met een wat vaag, zeurend gevoel bij de ribben. Dit kan een tijdje aanhouden en wordt dan wat erger en dan wat minder. Plotseling is het er, na een zware sprinttraining of een stormachtige dag. Bij elke haal wordt de pijn in de ribben gevoeld en ook bij diep ademhalen is er een stekende pijn. De basis van deze blessure ligt vaak in de wervelkolom. Door kleine anatomische afwijkingen kan er een zenuw beklemd raken. De spanning in de spiertjes tussen de riben neemt hierdoor toe waardoor de ribben minder makkelijk bewegen. De kans op kleine scheurtjes in de tussenribspieren neemt nu toe als ze met een te grote druk worden geconfronteerd.
Met het introduceren van de 'big blades' krijgt de roeier voorin de haal meer druk te verwerken en neemt de kans op ribblessures toe. Ook afstelling, techniek en ruwe weersomstandigheden spelen zeker een rol in de uitlokking van deze blessure. Voor de oorzaak echter moeten we terug naar de bouw van de rug en de lichaamshouding die bij vele mensen niet optimaal is. Zorg voor een evenwichtige spierbelasting van de rug. Dit betekent niet alleen de voor/achterwaartse rugspieren trainen zoals bij roeien veel gebeurd. Maar ook de rotatie-spieren trainen. Een goede houding is van belang, mensen met een ingezakte houding hebben naar verhouding meer klachten. Verder speelt stress en een verhoogde spierspanning in z'n algemeenheid een rol.
Tijdens stressvolle periodes zien we deze aandoening ook vaker. Wat kun je er aan doen? De fysiotherapeut kan helpen de spierblessure zèlf helpen te genezen en je wat adviezen geven met betrekking tot spierver-sterkende oefeningen en lichaamshouding. Eventueel kan een manueel therapeut de wervelkolom mobiliseren zodat de beknelde zenuw vrij komt te liggen.
Beetje jammer dat ik één van de weinig ben die er wel regelmaat in heeft (core-stability) dus. Maar goed, het schijnt wel een bekende blessure te zijn in het roeiwereldje dus ergens hoop ik gewoon na een weekje herstel weer beetje mee te kunnen trainen. Eerst vanmiddag maar eens afwachtenquote:Op maandag 4 mei 2009 12:50 schreef De_Brok het volgende:
Lang verhaal dat er dus weer op neerkomt dat corestabiliteit eigenlijk wel erg belangrijk is.
Klinkt als de blessure waar ik vorig jaar ook last van heb gehad. Hoewel het bij mij nooit op die manier gediagnosticeerd is. Ik heb er het seizoen mee af kunnen maken door regelmatig (wekelijks) bij de manueel therapeut langs te gaan om te laten kraken. Daarnaast kreeg ik extra oefeningen van fysio om de spieren die vanaf schouders naar de ruggengraat lopen te versterken. Bij mij uitte het zich met name door een continue zeurend gevoel in rug en ribben aan de kant van binnenschouder. Als het hetzelfde is kan er dus hoop zijn: goede manueel therapeut zoeken!quote:Op maandag 4 mei 2009 12:31 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Nou dit dus, straks maar weer eens naar de Fysio.
Naja manueel therapeut ben ik dus al geweest en er is niets mis met de bewegingsvrijheid van mijn schouder, ribben etc. Het is voornamelijk een spierkwestie heb ik het idee. Ik denk dat ik over een weekje of 2 wel weer gefixt benquote:Op maandag 4 mei 2009 13:23 schreef Orionis het volgende:
[..]
Klinkt als de blessure waar ik vorig jaar ook last van heb gehad. Hoewel het bij mij nooit op die manier gediagnosticeerd is. Ik heb er het seizoen mee af kunnen maken door regelmatig (wekelijks) bij de manueel therapeut langs te gaan om te laten kraken. Bij mij uitte het zich met name door een continue zeurend gevoel in rug en ribben aan de kant van binnenschouder. Als het hetzelfde is kan er dus hoop zijn: goede manueel therapeut zoeken!
Ik hoop dat ze je snel kunnen fixen D_A.
Bewegingsvrijheid was bij mij ook het probleem niet, eerder het tegenovergestelde. Er speelde bij namelijk ook mee dat ik een beetje te mobiel was in mijn schouder. Tijdens de selectie kwam op een gegeven moment mijn schouder telkens een stukje los van de kom: fijn gevoel. Omboorden en toen ging het weer.quote:Op maandag 4 mei 2009 13:24 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Naja manueel therapeut ben ik dus al geweest en er is niets mis met de bewegingsvrijheid van mijn schouder, ribben etc. Het is voornamelijk een spierkwestie heb ik het idee. Ik denk dat ik over een weekje of 2 wel weer gefixt ben
Ik kan en wil best overigensquote:Op maandag 4 mei 2009 10:07 schreef Dark_Angelus het volgende:
Ik ben benieuwd wanneer iemand hier komt melden dat hij de zrb met ons mee roeit
quote:Op maandag 4 mei 2009 14:05 schreef Thrawn het volgende:
Aangezien Euros niet wil achterblijven bij de rest van roeiend Nederland hebben we nu ook een blessure. Vanmiddag zien we wel hoe erg het nu echt is.
quote:Op maandag 4 mei 2009 14:05 schreef Thrawn het volgende:
Aangezien Euros niet wil achterblijven bij de rest van roeiend Nederland hebben we nu ook een blessure. Vanmiddag zien we wel hoe erg het nu echt is.
Tip: beetje meefietsen met ploegen en proberen je coachskills te upgraden is ook leuk en goed voor je eigen roeien. Verder sterkte met je tijd vullen!quote:Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Dark_Angelus het volgende:
Oh hij kon mij garanderen dat het nog een weekje of 2 gingen duren.
Nou, tijd om de bordspelletjes maar uit de kast te gaan halen ofzo
Ach, is weer goed voor je studie!quote:Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Dark_Angelus het volgende:
Bellah je skiffsessie zag er leuk uit hoorquote:Op vrijdag 1 mei 2009 21:09 schreef Bellah het volgende:
Oeps. Deze dus...
Ik heb inmiddels n ergometerfilmpje van mezelf, leuk om te bekijken... Coach zei 'woh, t ziet eruit als 2.30'.. Maar ik ging veel sneller
Hoi Elisequote:Op maandag 4 mei 2009 09:49 schreef Pluizel het volgende:
[..]
He MartenIk had je al gespot hoor, vroeg me af wanneer het lampje bij jou zou gaan branden
Zag laatst een foto van je in het foto-album van nlroei, je hebt wel weer spierballen gekregen zeg!
D_A.. Okeanos had nog naar Triton gebeld voor mij als mogelijke invaller.. Was dat voor jou in de plaats (en dus 2 weken) of is het iets voor langere tijd?quote:Op maandag 4 mei 2009 16:09 schreef Dark_Angelus het volgende:
Nah ik ben nog 2-3 weken stukquote:Op dinsdag 5 mei 2009 13:17 schreef Kluupkluup het volgende:
[..]
D_A.. Okeanos had nog naar Triton gebeld voor mij als mogelijke invaller.. Was dat voor jou in de plaats (en dus 2 weken) of is het iets voor langere tijd?
Tja, ik wordt uiteraard aankomend weekend al nieuweling , dus daarna is de okinokkie 8+ ook geen optie meerquote:Op dinsdag 5 mei 2009 13:42 schreef Dark_Angelus het volgende:
[..]
Nah ik ben nog 2-3 weken stuk
Andere kerel nog 3-5 weken.
Dus tsja langer is relatief natuurlijk, al was je kans om beginneling af te worden wel groter geworden
Haha! Ik zag jullie ookquote:Op dinsdag 5 mei 2009 12:48 schreef AHappelstroop het volgende:
Bellah je skiffsessie zag er leuk uit hoorNog beetje moeite met uitpikken maarja; verder prima techniek!
Kijk dit is waar we naar zoeken! Goede babbels in ieder geval, nu nog knallen dit weekend!quote:Op dinsdag 5 mei 2009 13:48 schreef Kluupkluup het volgende:
[..]
Tja, ik wordt uiteraard aankomend weekend al nieuweling , dus daarna is de okinokkie 8+ ook geen optie meer
Rivaal, rivaal.. we starten in hetzelfde veld jaquote:Op dinsdag 5 mei 2009 13:51 schreef Bellah het volgende:
[..]
Haha! Ik zag jullie ookMoest onvrijwillig wel even denken aan appelstroop. Was trouwens m'n tweede keer..
Kluup, ben je dan nu rivaal van je eigen ploeg?
Blaablaablaaquote:Op dinsdag 5 mei 2009 13:48 schreef Kluupkluup het volgende:
[..]
Tja, ik wordt uiteraard aankomend weekend al nieuweling , dus daarna is de okinokkie 8+ ook geen optie meer
Ach, ik hoop eigenlijk dat we dit weekend geen Beginneling af worden want dan heb ik er zo weinig aan. Doe op de ARR maarquote:Op dinsdag 5 mei 2009 13:58 schreef Kluupkluup het volgende:
Haha, nee.. Heb er zin in dit weekend!
We zien wel of het potentie heeft.
Jups! ARR - ARB - Martini - KHB - NSRF.quote:Op dinsdag 5 mei 2009 18:05 schreef AHappelstroop het volgende:
ZRB is poepwedstrijd om Beginneling af te wordenBeter indd op ARR! (dat is volgende toch?)
Vorig jaar was het nog de Boekel de Nerée Regatta...quote:Op dinsdag 5 mei 2009 21:30 schreef cryforhelp het volgende:
Sinds wanneer heet de randstad opeens de ARR?
En waarom noemen we het niet gewoon BBW2 (BosBaanWedstrijd 2)?
Natuurlijk roei ik zelf ook nog! Ik zit in de dames clubdubbelvierquote:Op dinsdag 5 mei 2009 12:51 schreef AHappelstroop het volgende:
[..]
Hoi Elise
Ben je nog beetje actief in de roeiwereld of houd je het alleen bij een forum?
xje
Dat klopt niet helemaal. Het is nu de Van Oord Winterwedstrijden sinds twee jaar. Zelfde gevalletje als de RR vorig jaar...quote:Op woensdag 6 mei 2009 00:46 schreef cryforhelp het volgende:
De WW zijn ook al minimaal 5 jaar als winterwedstrijden bekend, is dus ook ooit goed gekomen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |