Renate wil de benen nemen!
Ze staat haar spullen te pakken.
De rest van de groep wijst haar erop dat ze 12 uur hebben om haar te overtuigen dat ze moet blijven.
Er wordt gebeld en ze moet met Bobby mee. Ze zit met hem in dat hok.
B: Waarom heb jij je ingeschreven voor de bunker?
R: voor de 10.000 euro. En voor de ontbering op zich. Ik merk dat ik met m'n gevoelens in de knoop komt.
B: Je doet mee voor 10.000 en hoe het is om zonder luxe te leven. De dingen die je nu dwars hebben gezeten, de eerste keer waarom was dat?
R: Ongesteld worden. En toen woensdagochtend, onwijs kut geslapen, gesprekje gehad, gisteravond ook wel gezellig.
B: Waarom gooide je net dat glas water op de grond?
R: Wegens dat gezeik om dat douchen, ik kan iemand slaan of iets gooien.
B: Stel, wij zijn met z'n tweeen nog over, en jij vindt het verschrikkelijk vies als ik heel de tijd boeren zit te laten. En jij laat weten dat j eje daar aan stoort, wie ben ik dan om daar mee door te gaan? Je bent met z'n allen en je moet je daar in schikken.
R: Ik snap je putn wel, deal with it, maar ik zit hier voor mezelf om die 10.000 te winnen, maar ook om er lol in te hebben. Ik heb er naar toe geleefd en heb er ook lol in gehad, maar merkte ookdat er bepaalde gevoelens naar boven kwamen, ook door de ontberingen. Gistermiddag had ik daar dus heel erg last van. Gisteravond weer weg, was ik weer lekker vrolijk.
Ik ben er nu gewoon klaar mee, ben mezelf aan het tergen, er zijn grenzen en ik heb er geen lol meer in, mijn grens is bereikt.
B: Je zegt, je houdt van een uitdaging, dat is toch altijd moeilijk? Wat is nu dan je uitdaging? Als ik een berg ga beklimmen en ik zeg halverwege ik ben moe, kap ik er dan mee? Je wilt toch die berg beklimmen? Jij bent nu halverwege die berg en je bent moe, maar je bent er nog niet van afgedonderd.
R: Ik merk gewoon dat er emotioneel gevoelens boven komen waar ik zelf ook van schrik. Je hebt uitdaging en zelfkwelling. Uitdaging moet een kick geven, hier krijg ik geen kick van. Ik ben het met je eens, niet zomaar opgeven, maar uiteindelijk heb ik het gevoel tot hier en niet verder. Je kunt me nu ook niet ompraten.
B: Als je het volgens het boekje zou spelen hebben wij 12 uur om jou te overtuigen. Als je nu 12 uur in oorlog wilt leven, of 24 uur nog in vrede. Eline is een schat, Marielin bekommert zich om jou. Denk even na.
R: Ik ga geen dingen doen waar ik geen lol meer in heeft.
B: Jeroen gaat je 12 uur lang in oorlog leven. Hij lokt mensen uit, hij speelt het heel slim.
ALs Jeroen ziet dat hij niet kan winnen gaat hij wild om zich heen slaan. Ik denk dat jij de komende 12 uur, dat Jeroen beserk gaat, dat hij heel vervelend gaat doen.
Je bent omgevallen en moet verplicht volgens de regels 12 uur moeten blijven liggen, wij hebben 12 uur om je overeind te helpen. Pak een boek, zonder je af, dan zit je hier 24 uur en ik denk écht dat het voor jou beter is dan om 12 uur jezelf te moeten gaan verdedigen. Het is een kwart van de prijzenpot en mensen gaan daarvoor vechten.
R: Ja maar uiteindelijk zit ik hier voor mezelf. Tuurlijk klote dat er dan 2500 minder is. Je kan wel 12 uur lang aan iemand z'n kop gaan zitten zeiken, maar daar schiet je niets mee op.
B: Ja, maar je gaat toch weg. Je gaat je liever 12 uur dood en doodongelukkig voelen omdat wij jou het leven zuur maken, of jij zegt laten we een deal sluiten en jij wil hier zo tevreden mogelijk uitstappen. In plaats van 12 uur blijf ik nog 24 uur en dan eis je bijv. alle sigaretten en dat mensen niet meer tegen je praten, pak een boek.
Ga bij jezelf na hoe iemand zal reageren op jouw besluit.
Als jij na drie dagen eruit wil stappen, waarom ben je hier dan aan begonnen?
R: Ik wist dat er misschien een kant van mezelf naar boven zou komen die ik niet wist, en ik zit hier ook om lol te hebben en ik denk dat ik 30% lol en 70% ik trek het niet.
B: (Mental coach verhaal)Mensen die zich aan de positieve dingen vasthouden staan positiever in het leven.
R: Mijn beslissing staat vast. Ik wil gewoon naar huis, ik ben er klaar mee. Ik ga niet zwichten voor groepsdruk.
B: Je moet het zo goed mogelijk voor jezelf af kunnen sluiten. Je kunt beter 24 uur in rust rondlopen dan 12 uur met shit.
R: Ik sta van mezelf te kijken, ik schrik ervan, ik weet van mezelf als ik me zo voel wat voor mij het beste is en deze keuze is voor mij het beste.
B: Had je dit niet aan zien komen, we hebben het over 3 dagen.
R: Nee, daarom schrik ik ervan. De eerste 14, 15 dagen moet het sowieso wel lukken. Maar dit is geen dipje, ik ben er klaar mee. Mijn grens is bereikt wat het emotionele gebeuren betreft.
B: Jij zegt, dit ben ik, dit is mijn grens, dit is een burnout. Je moet hier nog minimaal 12 uur zitten. Dan kun je er donder op zeggen dat je ver voorbij die grens gaat.
Ja, die met de ballen in de bek.