abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_70608489
Zoiets eigenlijk:

Dit is de tabel zoals hij nu is
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
\begin{table}[!ht]
\centering
      \caption{Precision: beat $H_{0_{b}}$?}
      \label{tab:resultsTestPrecision}

\begin{tabular}{|l|l|l|l|l|l|}
         \hline   
         \textbf{Recommender} &
         \textbf{BinCos}   &   
         \textbf{Jaccard}   &   
         \textbf{SemRel} &
         \textbf{Ranked} &
         \textbf{TF-IDF} \\
         \hline
         \textbf{BinCos}      & -   & No   & -   & No   & No\\   \hline
         \textbf{Jaccard}   & Yes   & -   & Yes   & -   & -\\   \hline
         \textbf{SemRel}      & -   & No   & -   & No   & No\\   \hline
         \textbf{Ranked}      & Yes   & -   & Yes   & -   & No\\   \hline
         \textbf{TF-IDF}      & Yes   & -   & Yes   & Yes   & -\\
         \hline
      \end{tabular}
\end{table}

Als ik die multirow/column probeer verpruts ik kennelijk iets, en wordt het heel raar

Nouja in elk geval bedankt dat je er naar kijkt
  vrijdag 3 juli 2009 @ 13:00:07 #102
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70609257
Hier een oplossing, ik ben zelf niet zo'n fan van geroteerde tekst, maar vooruit (die rotatie vereist graphicx). Verder, en dat is een kwaal die de wereld ingebracht is door Microsoft Word, of misschien al Word-Perfect, is het helemaal niet gebruikelijk, traditioneel gezien, om veel lijnen in je tabellen te gebruiken. LaTeX-gebruikers zijn hier ook fan van, geen idee waarom, het is eigenlijk gewoon lelijk, onrustig en vies. Tot zover mijn ongezouten mening. Traditioneel geldt eigenlijk: Geen verticale lijnen in tabellen, en een minimum aan horizontale (en nooit een dubbele horizontale).

Je kunt daar natuurlijk altijd van afwijken met reden, maar liever niet. Ik heb het in dit geval wel gedaan, maar zélf had ik het niet gedaan. Speciaal voor jou stap ik van m'n principes af dus. Maar daarvoor gebruik ik dus booktabs, dat een \toprule, \midrule en \bottomrule kent. Die twee \multicolumn{1}{c}{} die je ziet zijn om de verticale lijn weg te krijgen in die cellen.

Hopelijk ben je het met me eens dat minder lijnen in ieder geval beter zijn (en ook iets meer witruimte om de kopjes).

Resultaat:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
\documentclass{article}
\usepackage{multirow}
\usepackage{booktabs}
\usepackage{graphicx}
\begin{document}
    \begin{table}[!ht]
        \centering
        \caption{Precision: beat $H_{0_{b}}$?}
        \label{tab:resultsTestPrecision}
        \begin{tabular}{c l|c c c c c}
            \toprule
            & \multicolumn{1}{c}{} & \multicolumn{5}{c}{\textbf{Recommender B}} \\
            \cmidrule(lr){3-7}
            & \multicolumn{1}{c}{} &
            \textbf{BinCos}      &
            \textbf{Jaccard}     &
            \textbf{SemRel}      &
            \textbf{Ranked}      &
            \textbf{TF-IDF}      \\
            \midrule
            \multirow{5}{*}{\rotatebox{90}{\textbf{Recomm. A}}}
            & \textbf{BinCos}      & -     & No   & -     & No   & No \\
            & \textbf{Jaccard}     & Yes   & -    & Yes   & -    & -  \\
            & \textbf{SemRel}      & -     & No   & -     & No   & No \\
            & \textbf{Ranked}      & Yes   & -    & Yes   & -    & No \\
            & \textbf{TF-IDF}      & Yes   & -    & Yes   & Yes  & -  \\
            \bottomrule
        \end{tabular}
    \end{table}
\end{document}
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70609696
quote:
Op vrijdag 3 juli 2009 13:00 schreef Iblis het volgende:
Hier een oplossing, ik ben zelf niet zo'n fan van geroteerde tekst, maar vooruit (die rotatie vereist graphicx). Verder, en dat is een kwaal die de wereld ingebracht is door Microsoft Word, of misschien al Word-Perfect, is het helemaal niet gebruikelijk, traditioneel gezien, om veel lijnen in je tabellen te gebruiken. LaTeX-gebruikers zijn hier ook fan van, geen idee waarom, het is eigenlijk gewoon lelijk, onrustig en vies. Tot zover mijn ongezouten mening. Traditioneel geldt eigenlijk: Geen verticale lijnen in tabellen, en een minimum aan horizontale (en nooit een dubbele horizontale).

Je kunt daar natuurlijk altijd van afwijken met reden, maar liever niet. Ik heb het in dit geval wel gedaan, maar zélf had ik het niet gedaan. Speciaal voor jou stap ik van m'n principes af dus. Maar daarvoor gebruik ik dus booktabs, dat een \toprule, \midrule en \bottomrule kent. Die twee \multicolumn{1}{c}{} die je ziet zijn om de verticale lijn weg te krijgen in die cellen.

Hopelijk ben je het met me eens dat minder lijnen in ieder geval beter zijn (en ook iets meer witruimte om de kopjes).

Resultaat:
[ afbeelding ]
[ code verwijderd ]

Echt helemaal geweldig

Inderdaad ziet die tabel er nu veel overzichtelijker uit. Ik ben dat ook gewend door Excel en Word etc. Ik zal er in het vervolg zeker aan denken

Nou ik ga eens even mijn thesis afronden nu, echt heel erg bedankt
pi_70861821
Ik heb nu iets als dit:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
\begin{figure][p!]
...
\end{figure}
\begin{figure][p!]
...
\end{figure}

\begin{table][p!]
...
\end{table}
\begin{table][p!]
...
\end{table}

Zowel de afbeeldingen als de tabellen zijn zo groot dat er 2 op één pagina passen. Alleen vind LaTeX het nu nodig om een afbeelding en tabel op één pagina te zetten, dus zo:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
PAGINA 1

afbeelding
tabel

PAGINA 2

afbeelding
tabel

Maar ik wil de 2 afbeeldingen samen op één pagina en de twee tabellen samen op één pagina. Een \newpage of \pagebreak ertussen wil niet helpen. Iemand een idee?
  vrijdag 10 juli 2009 @ 21:33:52 #105
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70862088
quote:
Op vrijdag 10 juli 2009 21:25 schreef HuHu het volgende:
Ik heb nu iets als dit:
[ code verwijderd ]

Zowel de afbeeldingen als de tabellen zijn zo groot dat er 2 op één pagina passen. Alleen vind LaTeX het nu nodig om een afbeelding en tabel op één pagina te zetten, dus zo:
[ code verwijderd ]

Maar ik wil de 2 afbeeldingen samen op één pagina en de twee tabellen samen op één pagina. Een \newpage of \pagebreak ertussen wil niet helpen. Iemand een idee?
[p!] heeft geen zin. [p] moet het gewoon doen. Je kunt een \clearpage doen, in plaats van een pagebreak. Een \clearpage zou alle achterstallige floats moeten produceren. Je kunt de package ‘placeins’ gebruiken, dat heeft het commando \FloatBarrier. Ik hoop dat dat genoeg is.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_70863659
\clearpage deed het truucje .
pi_70905682
Ik ben momenteel bezig om mijn proefschrift in Latex te schrijven. Hiervoor gebruik ik de book class en hierin worden de page headers automatisch in small caps gezet. Voor 1 hoofdstuk wil ik nu echter een aantal letters in normale, kleine letters hebben (dus niet alle headers van het document). Ik heb het geprobeerd met een \mbox{kleine letters}, maar dit werkt niet. Iemand enig idee?
  zondag 12 juli 2009 @ 20:40:59 #108
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_70912552
quote:
Op zondag 12 juli 2009 16:57 schreef Marlies82 het volgende:
Ik ben momenteel bezig om mijn proefschrift in Latex te schrijven. Hiervoor gebruik ik de book class en hierin worden de page headers automatisch in small caps gezet. Voor 1 hoofdstuk wil ik nu echter een aantal letters in normale, kleine letters hebben (dus niet alle headers van het document). Ik heb het geprobeerd met een \mbox{kleine letters}, maar dit werkt niet. Iemand enig idee?
Normaliter zet LaTeX de kopteksten compleet in hoofdletters, niet in kleinkapitaal, gebruik je niet wat anders? Als je dat toch bedoelt, standaard kun je met \lowercase{...} een kleine letter forceren in de headers.
pi_70929596
quote:
Op zondag 12 juli 2009 20:40 schreef Iblis het volgende:

[..]

Normaliter zet LaTeX de kopteksten compleet in hoofdletters, niet in kleinkapitaal, gebruik je niet wat anders? Als je dat toch bedoelt, standaard kun je met \lowercase{...} een kleine letter forceren in de headers.
Super, dat werkt prima! Bedankt!
pi_71150904
Weet iemand hoe/of het mogelijk is om een bibtex verwijzing in een figuur caption te zetten?
  maandag 20 juli 2009 @ 15:20:42 #111
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71151031
Naar alle waarschijnlijkheid \caption{Blah blah \protect\cite{...}} ervan maken.
pi_71151451
Dank je voor het snelle antwoord, het werkt!
pi_71256798
Ik heb 2 vragen over de nomencl package.

1. Ik gebruik dit pakket om een redelijk lange lijst met afkortingen te maken. Automatisch zit er nu een witregel tussen elke afkorting, maar daardoor neemt de lijst te veel pagina's in beslag. Is er een mogelijkheid om de witruimte tussen de \nomenclature items kleiner te maken of uit te zetten?

2. Ik wil de lijst graag na de Table of Contents plaatsen en voor mijn eerste hoofdstuk. Dit werkt op zich prima, maar op de 2e pagina van de afkortingen lijst staat nog steeds de header "Contents". Iemand enig idee hoe ik dit weg krijg of eventueel kan wijzigen in "Abbreviations"? Bij hoofdstuk 1 is de header wel gewoon goed.
  donderdag 23 juli 2009 @ 17:43:55 #114
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71257260
Ik wil er best naar kijken, alhoewel dat iets later op de avond wordt, maar kun je dan vast een klein voorbeeldje maken? Een minimum example maken? Ik weet b.v. niet wat je gebruikt voor de headers en zo… of je fancyhdr gebruikt, of niet.
pi_71259611
Ik gebruik inderdaad fancyhdr. Hieronder het example met de packages die volgens mij relevant zijn, hopelijk kan je hier iets mee (heb nog nooit eerder zo'n minimal example gemaakt).

------------------------------------------------
\documentclass[12pt, a4paper,twoside, openright]{book}

\usepackage{fancyhdr}
\usepackage{nomencl}
\renewcommand{\nomname}{List of abbreviations}

\makenomenclature

\begin{document}

\frontmatter
\tableofcontents

\nomenclature{test1}{test1}
\nomenclature{test2}{test2}
\nomenclature{test3}{test3}

\small{\printnomenclature[2cm]}

\mainmatter

\input{intro/intro.tex}

\end{document}
  donderdag 23 juli 2009 @ 19:49:30 #116
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71260770
Ik heb de antwoorden op beide vragen van je in de documentatie kunnen vinden.

Maar vooruit. Als eerste de headings (p. 9 van de documentatie bij mij), doe:

1
2
3
\cleardoublepage
\markboth{\MakeUppercase{\nomname}}{\MakeUppercase{\nomname}}
\small{\printnomenclature[2cm]}

Die \cleardoublepage is nodig omdat je openright hebt, dus je moet zeker weten dat de page-headings pas veranderen op die pagina.

De witruimte regel je door in de pre-amble (b.v. na \renewcommand{\nomname} het volgende te doen (p.10 van de documentatie):

1\renewcommand{\nomitemsep}{-\parsep}

Dat dit negatief is, is omdat het extra witruimte (of tekst) is tussen de items. Jij wilt er juist wat vanaf, dus daarom -\parsep. Je kunt ook -.5\parsep doen natuurlijk, dan is er de helft van de witruimte.
pi_71276810
Dank je! Het ziet er prima uit nu.
Ik dacht dat ik de hele documentatie gelezen had, maar blijkbaar niet... Zal de volgende keer beter lezen in elk geval.
pi_71374860
Weet iemand misschien een Nederlandstalig alternatief voor apalike? De originele versie gebruikt bij meerdere auteurs het woord 'and' en ik zou dat graag vervangen door 'en'.

Nu zie ik in de .bst wel een FUNCTION {format.names} blok waar het gebeuren wordt gemaakt, maar volgens mij kan ik deze niet makkelijk overriden. Is het makkelijk om een fork van dit package te maken en op te nemen in mijn TeXlive installatie?
  maandag 27 juli 2009 @ 20:11:03 #119
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71375091
quote:
Op maandag 27 juli 2009 20:03 schreef Bigs het volgende:
Weet iemand misschien een Nederlandstalig alternatief voor apalike? De originele versie gebruikt bij meerdere auteurs het woord 'and' en ik zou dat graag vervangen door 'en'.

Nu zie ik in de .bst wel een FUNCTION {format.names} blok waar het gebeuren wordt gemaakt, maar volgens mij kan ik deze niet makkelijk overriden. Is het makkelijk om een fork van dit package te maken en op te nemen in mijn TeXlive installatie?
Je kunt de .bst altijd in de directory zitten waar je document staat. Dan moet-ie die gebruiken. Maar welk platform gebruik je? Linux? Of Windows?
pi_71376681
quote:
Op maandag 27 juli 2009 20:11 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je kunt de .bst altijd in de directory zitten waar je document staat. Dan moet-ie die gebruiken. Maar welk platform gebruik je? Linux? Of Windows?
Ah dat is ook een goeie tip, ga ik proberen. Ik gebruik Mac OS X (met TeXlive + Textmate als editor).
pi_71376756
ik wil latex even bejubelen, mijn stageverslag is inmiddels gedrukt en al, en ik kreeg al complimenten over hoe het eruit zag
Vaduz: Je snapt toch wel waarom sbientje het Franse woord bien in d'r naam heeft?
  maandag 27 juli 2009 @ 21:28:59 #122
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71377590
quote:
Op maandag 27 juli 2009 20:58 schreef Bigs het volgende:

[..]

Ah dat is ook een goeie tip, ga ik proberen. Ik gebruik Mac OS X (met TeXlive + Textmate als editor).
Je kunt dan even hier lezen, ik dacht dat je altijd even texhash moest draaien. (In een Terminal.app)
pi_71378862
quote:
Op maandag 27 juli 2009 21:28 schreef Iblis het volgende:

[..]

Je kunt dan even hier lezen, ik dacht dat je altijd even texhash moest draaien. (In een Terminal.app)
Nou, de apalike.bst in mijn projectdirectory zetten was voldoende. Zowel pdfTeX als XeTeX gebruiken die direct. Het is nog niet optimaal (hij zet nog een , voor het woord 'en'), maar ik zit op de goede weg
  maandag 27 juli 2009 @ 22:16:51 #124
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71379067
quote:
Op maandag 27 juli 2009 22:10 schreef Bigs het volgende:

[..]

Nou, de apalike.bst in mijn projectdirectory zetten was voldoende. Zowel pdfTeX als XeTeX gebruiken die direct. Het is nog niet optimaal (hij zet nog een , voor het woord 'en'), maar ik zit op de goede weg
Oh ja, dat is natuurlijk serial-comma stijl. Dat zit ergens in die format.names ook... ik vind die BST-taal heel irritant, maar het is meestal wel uit te vinden door even die "," en ", " fragmentjes te veranderen.
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 01:23:13 #125
84957 sterre1981
ik hou van panda's
pi_71583038
ik krijg steeds een foutmelding \underfull vbox (badness 10000) en dan opent er geen pdf-file.

Wat kan ik doen? Ik gebruik TexShop voor MacOSX. Ik word echt moe van die foutmelding...
Ananassen
Stofzuigerzakken
Printerinkt
Wormgaten
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 08:49:41 #126
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71585246
Een underfull \vbox kun je bijvoorbeeld krijgen als een \section net naar de volgende pagina moet, waardoor er veel ruimte overblijft die opgevuld moet worden onderaan de pagina. Ook door ander blokken die helemaal op één pagina moeten kan dat gebeuren.

Omdat ik jouw code niet ken, kan ik echter niet zeggen wat het probleem is. Want die underfull \vbox zou normaliter niet tot de problemen moeten leiden die jij zegt: namelijk dat er geen PDF opent. Is er niet nog wat anders aan de hand? En zo nee, kun je misschien iets specifieker zijn over het probleem? Welke pagina's geeft het wel, en verdwijnt het probleem als je op de betreffende pagina wat tekst weghaalt of invoegt?
pi_71592752
Hallo,

ik heb opnieuw een klein vraagje:
is het mogelijk om een nieuwe lijn in het subscript voor de indices van bijvoorbeeld een sommatie te nemen?

Ik vind dat dit bijvoorbeeld wat groot uitvalt, ik zou de voorwaarden voor a en b liever onder elkaar hebben:

1$\sum_{a>5,b<3} c_{a,b}$

Met dank!
  dinsdag 4 augustus 2009 @ 14:16:51 #128
46802 Visitor.Q
Neemt alles op!
pi_71593450
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 13:55 schreef zuiderbuur het volgende:
Hallo,

is het mogelijk om een nieuwe lijn in het subscript voor de indices van bijvoorbeeld een sommatie te nemen?

Ik vind dat dit bijvoorbeeld wat groot uitvalt, ik zou de voorwaarden voor a en b liever onder elkaar hebben:
[ code verwijderd ]

Met dank!
Met substack. Ik heb iets gekopieerd ui mijn eigen docjes, dan kom je er wel uit:
1\sum_{\substack{0\leq i \leq nx \\ 0 \leq j \leq ny \\ 0 \leq k \leq nz}} \phi_{i,j,k}

instant edit: het wordt er trouwens niet veel mooier op, ik heb nu 3 sommatietekens achter elkaar...
pi_71644290
quote:
Op dinsdag 4 augustus 2009 13:55 schreef zuiderbuur het volgende:
Hallo,

[ code verwijderd ]

Met dank!
Iemand? Het kan toch niet dat latex dit niet toelaat? :@

Verder heb ik nog een redelijk dwaas probleem:
Dit werkt:
1$ \textbf{a}^\textbf{b}$

Dit niet:
1$\textbf{a^b}$

Betekent dit dan werkelijk dat als ik een wiskundige uitdrukking in het vet wil zetten, ik dat overal afzonderlijk moet gaan zeggen? -O-
  donderdag 6 augustus 2009 @ 10:14:41 #130
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71644696
Misschien dat ik dan (ook) niet snap wat je bedoelt, maar Visitor.Q's oplossing leek me wat jij wilde, dus:

1    $ \sum_{\substack{a > 5 \\ b < 3}} c_{a, b}$

Of is dat het niet? Wat dat laatste betreft, \textbf zet je terug in text-mode en daarin werkt ^ niet, dus \textbf{a^b} werkt niet omdat a^b niet kan in text. Gelukkig is er daarom echter \mathbf{a^b}. Dat is dan ook aan te raden.
pi_71682226
quote:
Op donderdag 6 augustus 2009 10:14 schreef Iblis het volgende:
Misschien dat ik dan (ook) niet snap wat je bedoelt, maar Visitor.Q's oplossing leek me wat jij wilde, dus:
[ code verwijderd ]

Of is dat het niet? Wat dat laatste betreft, \textbf zet je terug in text-mode en daarin werkt ^ niet, dus \textbf{a^b} werkt niet omdat a^b niet kan in text. Gelukkig is er daarom echter \mathbf{a^b}. Dat is dan ook aan te raden.
Ah inderdaad! Zowel Iblis als VisitorQ zijn bedankt!

Ik heb echter opnieuw een vraag . In de vormgeving wat betreft alinea's ben ik altijd een ramp geweest. Ik stoor me aan twee zaken:
- als je in bijvoorbeeld een stelling direct met een opsomming begint, dan komt het eerste item onmiddellijk rechs van Lemma 1.11 bijvoorbeeld, de rest komt daaronder en meer naar links (zoals het hoort!) Dat lijkt toch nergens op? Wat vinden jullie daarvan? Bestaat er een nette oplossing voor?

- ik vind het ook lelijk dat als ik een subsectie begin, de eerste lijn onmiddellijk rechts van die titel begint Opnieuw: wat denken jullie?

Met dank!
  vrijdag 7 augustus 2009 @ 14:49:17 #132
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71682947
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 14:27 schreef zuiderbuur het volgende:
- als je in bijvoorbeeld een stelling direct met een opsomming begint, dan komt het eerste item onmiddellijk rechs van Lemma 1.11 bijvoorbeeld, de rest komt daaronder en meer naar links (zoals het hoort!) Dat lijkt toch nergens op? Wat vinden jullie daarvan? Bestaat er een nette oplossing voor?
Ik heb het even nagezocht, het probleem is dat die omgevingen zelf als list worden geïmplementeerd onder de motorkap. Je eigenlijk een lijst met één item, en direct daarna begint weer een itemize, en LaTeX zet het net als deze lijst:

1
2
3
4
5
6
7
8
    \begin{itemize}
        \item A
        \item \begin{itemize}
            \item C
            \item D
        \end{itemize}
        \item B
    \end{itemize}

Het is te voorkomen door zo je lemma te beginnen:

1
2
3
4
5
6
    \begin{lemma} \noindent\par
        \begin{itemize}
            \item Foo
            \item Bar
        \end{itemize}
    \end{lemma}

De \noindent is nodig om de itemize ‘te openen’, en dan met \par kun je 't direct afsluiten.
quote:
- ik vind het ook lelijk dat als ik een subsectie begin, de eerste lijn onmiddellijk rechts van die titel begint Opnieuw: wat denken jullie?
Dat ligt denk ik aan de stijl die je gebruikt? Want in een standaard article class gebeurt dat niet, maar bij sommige tijdschriften wel. Als ik \subsection{Foo} Bar bar bar doe, dan komt Bar gewoon op een volgende regel.
pi_71764098
quote:
Op vrijdag 7 augustus 2009 14:49 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik heb het even nagezocht, het probleem is dat die omgevingen zelf als list worden geïmplementeerd onder de motorkap. Je eigenlijk een lijst met één item, en direct daarna begint weer een itemize, en LaTeX zet het net als deze lijst:
[ code verwijderd ]

Het is te voorkomen door zo je lemma te beginnen:
[ code verwijderd ]

De \noindent is nodig om de itemize ‘te openen’, en dan met \par kun je 't direct afsluiten.
[..]
Vreemd, maar het werkt!
quote:
Dat ligt denk ik aan de stijl die je gebruikt? Want in een standaard article class gebeurt dat niet, maar bij sommige tijdschriften wel. Als ik \subsection{Foo} Bar bar bar doe, dan komt Bar gewoon op een volgende regel.
Ik gebruik nu amsproc, dat durf ik zo snel niet veranderen want ik heb dat echt nodig. Mijn theorem-environments (zoals Lemma, Corollary,..) geven dan al foutmeldingen.

[ Bericht 3% gewijzigd door zuiderbuur op 10-08-2009 17:28:29 ]
  maandag 10 augustus 2009 @ 16:35:20 #134
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71764183
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 16:31 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Ik gebruik nu amsproc, dat durf ik zo snel niet veranderen want ik heb dat echt nodig. Mijn theorem-environments (zoals Lemma, Corollary,..) geven dan al foutmeldingen.
Als je die \noindent\par truc doet dan krijg je eenfoutmelding?
pi_71765634
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 16:35 schreef Iblis het volgende:

[..]

Als je die \noindent\par truc doet dan krijg je eenfoutmelding?
Sorry ik heb je verkeerd geciteerd.
Neen, dat met die itemize werkt prima, maar met die subsections die zo raar uitgelijnd zijn, zit ik nog in de problemen.
  maandag 10 augustus 2009 @ 17:43:54 #136
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71766020
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 17:29 schreef zuiderbuur het volgende:

[..]

Sorry ik heb je verkeerd geciteerd.
Neen, dat met die itemize werkt prima, maar met die subsections die zo raar uitgelijnd zijn, zit ik nog in de problemen.
Dat lijkt me standaard bij die class, ook als ik de documentatie lees. Subsections worden niet op een aparte regel gezet.
pi_71783705
quote:
Op maandag 10 augustus 2009 17:43 schreef Iblis het volgende:

[..]

Dat lijkt me standaard bij die class, ook als ik de documentatie lees. Subsections worden niet op een aparte regel gezet.
Jammer, misschien moet ik dan maar niet amsproc gebruiken, maar ik ben dat eigenlijk "gewoon" Is het echt zo dat al mijn environments zoals Lemma, Corollary, .. dan weg moeten?

Verder zit ik opnieuw met een probleem. Eigenlijk heb ik dit al vaak gehad, de logica ontgaat me:
quote:
This is BibTeX, Version 0.99c (Web2C 7.5.6)
The top-level auxiliary file: polarspaces.aux
The style file: plain.bst
Database file #1: mijntekst.bib
Warning--can't use both volume and number fields in MR1000
Warning--there's a number but no volume in MR2000
(There were 2 warnings)
Ik had een bibiliografie die werkte, ik heb in mijn bibliografie een artikel MR2000 toegevoegd, en nu zeurt hij zowel over MR2000 als MR1000 dat vroeger geen problemen gaf.
Wat doe ik fout??
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 11:06:36 #138
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71784035
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 10:51 schreef zuiderbuur het volgende:
Jammer, misschien moet ik dan maar niet amsproc gebruiken, maar ik ben dat eigenlijk "gewoon" Is het echt zo dat al mijn environments zoals Lemma, Corollary, .. dan weg moeten?
Ik weet niet helemaal hoe ik dit moet lezen: Bedoel je dat als je amsproc niet gebruikt dat lemma & corollary e.d. dan wegmoeten? (Nee, dat is niet zo, je kunt ze zelf definiëren) of heb je er nu problemen mee?
quote:
Verder zit ik opnieuw met een probleem. Eigenlijk heb ik dit al vaak gehad, de logica ontgaat me:
Ik had een bibiliografie die werkte, ik heb in mijn bibliografie een artikel MR2000 toegevoegd, en nu zeurt hij zowel over MR2000 als MR1000 dat vroeger geen problemen gaf.
Wat doe ik fout??
Hier zie ik de logica niet van in. Maar als je dat aanpast? Is het dan niet gewoon over? Wat voor type entries zijn MR1000 en MR2000?
pi_71785209
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 11:06 schreef Iblis het volgende:

[..]

Ik weet niet helemaal hoe ik dit moet lezen: Bedoel je dat als je amsproc niet gebruikt dat lemma & corollary e.d. dan wegmoeten? (Nee, dat is niet zo, je kunt ze zelf definiëren) of heb je er nu problemen mee?
[..]
In elk geval is het niet goed om echt verknocht te geraken aan die amsproc. Nu begint mijn tekst zo:
quote:
\documentclass[11pt]{amsproc}
\usepackage{float, graphicx, amssymb, anysize, palatino, color,placeins}
\usepackage{mathabx}

\theoremstyle{plain}
\newtheorem{theorem}{Theorem}[section]
\newtheorem{lemma}[theorem]{Lemma}
\newtheorem{cor}[theorem]{Corollary}
\theoremstyle{definition}
\newtheorem{defn}[theorem]{Definition}
\newtheorem{construction}[theorem]{Construction}
\newtheorem{question}[theorem]{Question}
\newtheorem{corollary}[theorem]{Corollary}
\theoremstyle{remark}
\newtheorem{remark}[theorem]{Remark}
Vervang ik die amsproc bovenaan door article, dan werkt dat dus niet meer.
quote:
Hier zie ik de logica niet van in. Maar als je dat aanpast? Is het dan niet gewoon over? Wat voor type entries zijn MR1000 en MR2000?
Hij blijft warnings geven, maar ie doet het wel uiteindelijk.... Nu zie ik dat hij die warning voor dat andere artikel al de hele tijd geeft. Eigenlijk is er dan geen probleem: het werkt. Die entries in de bibliografie zijn gewoon wat ik kopieer van matscinet, zoiets dus:
quote:
@article {MR1662116,
AUTHOR = {Coxeter, H. S. M.},
TITLE = {Whence does an ellipse look like a circle?},
JOURNAL = {C. R. Math. Acad. Sci. Soc. R. Can.},
FJOURNAL = {Comptes Rendus Math\'ematiques de l'Acad\'emie des Sciences.
La Soci\'et\'e Royale du Canada. Mathematical Reports of the
Academy of Science. The Royal Society of Canada},
VOLUME = {20},
YEAR = {1998},
NUMBER = {4},
PAGES = {124--127},
ISSN = {0706-1994},
MRCLASS = {51M04},
MRNUMBER = {MR1662116 (99g:51015)},
}
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 11:59:25 #140
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71785469
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 11:51 schreef zuiderbuur het volgende:
In elk geval is het niet goed om echt verknocht te geraken aan die amsproc. Nu begint mijn tekst zo:
[..]

Vervang ik die amsproc bovenaan door article, dan werkt dat dus niet meer.
Amsproc includet zelf enkele ams-packages denk ik, normaliter heb je amsthm nodig om \newtheorem e.d. te kunnen gebruiken, dus \usepackage{amsthm} moet je er dan ook bijzetten (en misschien nog wat ams-packages). Misschien is \usepackage{amsmath} doen wel het makkelijkst.
pi_71793753
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 11:59 schreef Iblis het volgende:

[..]

Amsproc includet zelf enkele ams-packages denk ik, normaliter heb je amsthm nodig om \newtheorem e.d. te kunnen gebruiken, dus \usepackage{amsthm} moet je er dan ook bijzetten (en misschien nog wat ams-packages). Misschien is \usepackage{amsmath} doen wel het makkelijkst.
Dank je, dat zal ik eens bekijken.

De ellende blijft maar komen trouwens. Ik ben redelijk gevoelig aan de positie van figuren, ik wil niet dat hij het wat in de buurt plaatst, het moet echt daar en niet eerst nog dit of dat want dat is al het volgende :{w

Dus ik doe bijvoorbeeld:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
\begin{figure}[h]
\[
\begin{array} {c c}
a&b\\
c& d
\end{array}
\]
\caption{ een test met een kleine figuur}
\end{figure}

omdat ik gelezen had dat die [h] dat echt DAAR zou moeten plaatsen. Dat werkt vaak.... maar nu bijvoorbeeld niet. Hoe kan dat? :?
  dinsdag 11 augustus 2009 @ 16:58:18 #142
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71793956
Dat kan ik niet beter beantwoorden dan ze hier doen.

En ik onderstreep nogmaals: een figure is een floating iets, dus die is ontworpen om weg te floaten, b.v. als er te weinig ruimte onderaan de pagina is.
pi_71819160
quote:
Op dinsdag 11 augustus 2009 16:58 schreef Iblis het volgende:
Dat kan ik niet beter beantwoorden dan ze hier doen.

En ik onderstreep nogmaals: een figure is een floating iets, dus die is ontworpen om weg te floaten, b.v. als er te weinig ruimte onderaan de pagina is.
Bedankt, voorlopig zal ik het bij [H] houden

Dit is een nieuw probleem: ik krijg er een lange uitdrukking door en ik weet niet goed hoe ik die het best klein genoeg maak zonder het onoverzichtelijk te maken.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
{\normalsize
\[
\begin{array} {lllll}
\forall \ell\in A:& (1, 0,0, \frac{(x^{n-1}+(-1)^n)(x^{n-2}-(-1)^n)}{x^2-1}-1&,(x+1)(x^{n-1}+(-1)^n)(x^{n-2}-(-1)^n)&,x^{2 n -1} - x(x^{n-1}+(-1)^n)(x^{n-2}-(-1)^n)),\\
\forall \ell\in B:& (1, 0,0,x^2\frac{ (x^{n-1}+(-1)^n)(x^{n-2}-(-1)^n)}{x^2-1}&,0&,x^{2 n-1}),\\
\forall \ell\in C:&(1, 0,0,x^2\frac{ (x^{n-1}+(-1)^n)(x^{n-2}-(-1)^n)}{x^2-1}-1&,x+1&,x^{2 n-1}-x).\\

\end{array}
\]
}

Weet iemand raad? Met tiny werken en zo?
  woensdag 12 augustus 2009 @ 14:58:36 #144
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71819791
Ik zou de layout veranderen. ik weet natuurlijk niet echt wat het betekent, of wat het voorstelt, maar je zou kunnen overwegen om het onder elkaar te zetten; je zou kunnen overwegen om herhaalde veeltermen door één letter te vervangen (zeg V) en daaronder te zeggen, met V = x^{n-1}+(-1)^n)(x^{n-2}-(-1)^n) bijvoorbeeld. Je uitdrukking wordt ook voor een mens niet overzichtelijker door het lettertype kleiner te maken.
pi_71869802
Ik heb een nieuwe vraag over die tikz. Ik dacht even dat ik het begrepen had, maar dat is dus blijkbaar niet zo.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
\begin{center}
\begin{figure}[H]
\begin{tikzpicture}[
    set/.style={shape=ellipse, inner sep=3pt, minimum width=2 cm,minimum height=0.8 cm, draw},
    pijl/.style={->,>=stealth'},
    lus/.style={->,>=stealth',min distance=8mm,looseness=20,loop,distance=80},
     ]
          \matrix[matrix of nodes,
            every node/.append style={inner sep = 0pt, minimum width=1em,minimum height=4pt},
            row sep={20pt},
            column sep={3cm,between origins}] 
             {
            |(a11)|  &  |(a12)|      \\
              |(a21)|  &  |(a22)|    \\
              |(a31)|  &  |(a32)|  \\
            };

\node[name=CLr, set, fit=  (a11)(a21)(a31) ] {};
           \node[above,distance=5] at (CLr.south west) {$A$};
           \node[name=CLdmi, set, fit=  (a12)(a22)(a32) ] {};
           \node[above,distance=3] at (CLdmi.south east) {$B$};

\draw (a22)  edge[pijl]   node[above,midway]{$\beta$} (a21);
           \draw (a11) edge[lus] (a11);

\draw (a31)  edge[pijl]   node[below,midway]{$\beta^{t}$} (a32);           
 \end{tikzpicture}
 \end{figure}
 \end{center}

Het probleem is dus dat die namen van die verzamelingen, A en B dus, net op de rand liggen. Ze mogen best wat verder liggen, maar die distance doet het niet. Wat doe ik fout?
  vrijdag 14 augustus 2009 @ 10:50:50 #146
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_71870345
Distance is een key voor pijlen of lijnen, d.w.z. hoe ver die afwijkt van de ‘rechte lijn tussen twee punten’, wat jij wilt kan met xshift en yshift:

1
2
          \node[above, xshift=2mm, yshift=3mm] at (CLr.south west) {$A$};
           \node[above, xshift=-2mm, yshift=3mm] at (CLdmi.south east) {$B$};

Een alternatief is om echt van labels gebruik te maken:

1
2
           \node[label=above right:$A$, label distance=5mm] at (CLr.south west) {};
           \node[label=above left:$B$, label distance=5mm] at (CLdmi.south east) {};

Maar dan verdwijnt dus de node-tekst!

Ik gebruik trouwens de ontwikkelingsversie van TikZ, dus ik hoop dat deze ook gewoon in TikZ 2.00 werken, maar één van beide zal zeker wel werken.
pi_72014793
Ik heb even 2 vragen:

1. Ik genereer automatisch een TOC die meerdere pagina's inneemt met \tableofcontents. Dit gaat op zich prima, maar op de laatste regel van de 1 pagina staat de titel van een hoofdstuk, terwijl de bijbehorende sections op de volgende bladzijde bovenaan terecht komen. Is het mogelijk om de titel van het hoofdstuk naar de volgende blz te forceren zodat het direct boven de sections staat?

2. Ik overweeg om misschien van die grijze vakjes in de rechtermarge toe te voegen, waarvan de hoogte op de pagina verschuift als functie van het hoofdstuk, zodat je vanaf de zijkant van het boek kunt zien welk hoofdstuk het is (sorry, ik heb geen idee hoe zoiets officieel heet). Is er een manier om dit makkelijk te doen in Latex? Als het erg ingewikkeld is dan laat ik het gewoon weg, het is meer om uit te proberen of het mooi staat.
  woensdag 19 augustus 2009 @ 17:39:27 #148
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72015246
quote:
Op woensdag 19 augustus 2009 17:21 schreef Marlies82 het volgende:
1. Ik genereer automatisch een TOC die meerdere pagina's inneemt met \tableofcontents. Dit gaat op zich prima, maar op de laatste regel van de 1 pagina staat de titel van een hoofdstuk, terwijl de bijbehorende sections op de volgende bladzijde bovenaan terecht komen. Is het mogelijk om de titel van het hoofdstuk naar de volgende blz te forceren zodat het direct boven de sections staat?
Met \addtocontents{toc}{....} kun je iets aan de table of contents toevoegen (de .toc file wordt uiteindelijk gewoon een latex-file namelijk), je kunt b.v. \addtocontents{toc}{\protect\clearpage} doen (die \protect moet omdat anders \clearpage te vroeg wordt uitgevoerd). Als je dat neerzet voor het foute hoofdstuk moet het goed gaan… let wel op dat de boel natuurlijk niet alsnog verschuift. Ik weet niet hoe je sowieso kunt voorkomen dat zoiets gebeurt, dus dit zou ik pas op het allerlaatst doen.
quote:
2. Ik overweeg om misschien van die grijze vakjes in de rechtermarge toe te voegen, waarvan de hoogte op de pagina verschuift als functie van het hoofdstuk, zodat je vanaf de zijkant van het boek kunt zien welk hoofdstuk het is (sorry, ik heb geen idee hoe zoiets officieel heet). Is er een manier om dit makkelijk te doen in Latex? Als het erg ingewikkeld is dan laat ik het gewoon weg, het is meer om uit te proberen of het mooi staat.
fancyhdr heeft in de handleiding (pagina 20) een stukje over thumb-indexes (zo heet dat dus, of thumb tabs), en hoe je die kunt maken. Ook is er de package flowfram die je ervoor schijnt te kunnen gebruiken. Ook is er nog de thumb package. Ik heb verder met geen van alle packages ervaring.
pi_72031039
Dank je. De oplossing voor vraag 1 werkt prima en er is verder niets verschoven. De thumb-index ga ik ook uit proberen
pi_72223900
Hallo,

ik zit hier weer te knoeien. Ik heb in deze array zowel subscript als superscripts nodig. Het is niet zo verschrikkelijk, maar toch ook niet erg fraai dat de subscripten van de eerste rij botsen met die van de tweede. Ik zou graag iets doen met een skip of vspace of zo, maar dat lijkt niet lukken. Weet iemand raad?
1
2
3
4
5
6
\[
\begin{array}  {cccc}
 A_{-1}^{-1}&  A_{-1} ^0&   A_{-1}^1&A_{-1}^2\\   \bigskip
            &  A_{0}^0 &  A_{0}^1 \\ 
\end{array}
\]

Bedankt!
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:56:39 #151
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72224081
1
2
3
4
5
6
7
\[
    \begin{array}{cccc}
         A_{-1}^{-1} &  A_{-1} ^0 &  A_{-1}^1 &A_{-1}^2 \\
         \noalign{\vskip 2pt}
                     &  A_{0}^0   &  A_{0}^1  \\
     \end{array}
 \]

Je hebt eventueel ook nog het commando \arraystretch, in het Mathmode-document van Herbert Voß (zie openingspost) wordt dat allemaal uitgelegd.
pi_72256006
Een vraag. Ik werk normaalgesproken in OSX met latex maar gebruik nu regelmatig (ivm schoolwerkzaamheden) windows via bootcamp. Is het mogelijk om gewoon een windows tex editor te gebruiken en dan via de osx tex distributie op mijn OSX schijf te werken ? Of moet ik de hele meuk op XP opnieuw installen ?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_72256153
LaTeX is LaTeX, lijkt me niet direct OS-afhankelijk.
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:12:26 #154
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72257477
Hoe bedoel je dat precies? Je start met Boot Camp toch helemaal Windows op? Je kunt dan niet ‘even’ je OS X-software draaien, die is gecompileerd voor OS X en draait (dus) niet onder Windows. Je kunt natuurlijk wel gewoon onder Windows editen, en het dan later onder OS X compilen, maar dan zul je eerst weer naar OS X moeten booten.

Wil je ook onder Windows kunnen compilen dan moet je een Windows TeX-distro installeren (MikTeX (staat wel in de OP)). Heb je daar geen zin in, dan moet je naar een oplossing met b.v. Parallels of VMWare Fusion zoeken, daarmee kun je onder OS X Windows programma's draaien.
pi_72313942
Heeft er een van jullie hier een oplossing voor mijn probleem..

Ik gebruik de listing package voor het weergeven van mijn broncode. Echter in mijn teksten verwijs ik ook af en toe naar een type, variable, etc. Echter hiervoor gebruik ik texttt. MIjn probleem is dat de layout van beiden natuurlijk wat verschilt. Weet er iemand een oplossing, om ervoor te zorgen dat ze beiden dezelfde layout gebruiken (texttt en listing dus..)
Partyagenda;
Outdated....
  maandag 31 augustus 2009 @ 17:28:54 #156
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72314475
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 17:08 schreef CrustyClown het volgende:
Heeft er een van jullie hier een oplossing voor mijn probleem..

Ik gebruik de listing package voor het weergeven van mijn broncode. Echter in mijn teksten verwijs ik ook af en toe naar een type, variable, etc. Echter hiervoor gebruik ik texttt. MIjn probleem is dat de layout van beiden natuurlijk wat verschilt. Weet er iemand een oplossing, om ervoor te zorgen dat ze beiden dezelfde layout gebruiken (texttt en listing dus..)
Je kunt in principe gewoon opgeven welk lettertype listings moet gebruiken. Zeg dat je Java gebruikt:

1
2
\usepackage{listings}
\lstset{language=Java, numbers=left, stepnumber=1, tabsize=4, basicstyle=\ttfamily, stringstyle=\itshape}

Zoiets. Dan gebruikt het ook dat lettertype voor je listings. Het standaard LaTeX-lettertype kent echter geen vette variant. Als je die toch wilt moet je b.v. even hier lezen, of je kunt courier gebruiken of een package als beramono.
pi_72347439
Hallo, ik heb wederom een vraag.

Voor mijn document gebruik ik de book class als volgt:

In het document heb ik \part, \chapter, \section etc gebruikt, maar nu zou ik op de part-pagina graag een plaatje willen toevoegen (bij voorkeur rechts onderaan uitgelijnd). Ik heb dit geprobeerd:

\part{Title Part}
\label{part1}

\begin{figure}[h]
\includegraphics[width=1.0textwidth]{figuur_part1.eps}
\end{figure}

Maar dan krijg ik de figuur niet direct onder de tekst (Part I, Title Part), maar 2 blz verder. Ik vermoed dat dit door de twoside en openright opties komt. Ik heb vervolgens de definitie van part in book.cls bekeken en hier staan inderdaad twee \newpage regels in (vanaf regel 349 bij mij). Als ik deze weg haal komt mijn figuur weliswaar onder de tekst, maar ik krijg hem niet onderaan de pagina, ook niet met extra \vspace (dan schuift de tekst omhoog ipv de figuur naar beneden). Bovendien raak ik mijn paginanummer kwijt.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
  dinsdag 1 september 2009 @ 18:21:19 #158
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72348202
Even een snel antwoord: Je kunt die code uit book.cls nemen en zelf herdefiniëren maar een deel van je probleem is dat je het in een figure stopt, die float! Doe alleen een \includegraphics, dan float het niet. Dan nog kan het tricky zijn de white-space goed te krijgen. Ik zal later vanavond een iets verder uitwerking posten.
  dinsdag 1 september 2009 @ 19:26:09 #159
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72349998
Hier een wat verdere uitwerking, zet ergens in je pre-amble (daardoor hoef je niet in book.cls te editen, dat is eigenlijk een heel slecht idee, als je wat wilt veranderen kun je die macro's namelijk gewoon overschrijven)

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
\makeatletter
\def\@endpart{%
              \vfil
              {\centering  \raisebox{0pt}[0pt][0pt]{\includegraphics{plaatje}} \par  }
              \pagebreak
              \if@twoside
               \if@openright
                \null
                \thispagestyle{empty}%
                \newpage
               \fi
              \fi
              \if@tempswa
                \twocolumn
              \fi}
\makeatother

Ik zal het even uitleggen. De \vfil zorgt voor een vullende witruimte, die wordt ook gegeven voordat de titel wordt neergezet (d.w.z. de tekst ervan), en zorgt dat die tekst gecentreerd wordt. Om dat goed te laten verlopen moet het plaatje een hoogte van 0 krijgen, anders schuift je tekst omhoog, daarom gebruik ik die raisebox constructie. Op deze manier komt de afbeelding in het midden te staan, je kunt \centering door \hfill veranderen wil je 't plaatje b.v. rechts uitlijnen. De rest is gewoon uit de \@endpart macro van book.cls behalve dat ik \newpage door \pagebreak heb vervangen, want \newpage voegt normaliter ook nog weer ene \vfil in en die zou het anders verknoeien. Je krijgt nu wel elke keer hetzelfde plaatje. Wil je dat niet dan is het makkelijkste om zoiets te doen:

1              {\centering  \raisebox{0pt}[0pt][0pt]{\includegraphics{\mijnplaatje}} \par  }

En dan:

1
2
\def\mijnplaatje{plaatje-deel-2}
\part{Tweede deel}

Een extra parameter aan part meegeven leidt tot veel code moeten veranderen.
pi_72363571
Dank voor je snelle reactie, je oplossing werkt wederom als een trein.
Het leek me inderdaad al geen goed idee om veel in book.cls te veranderen, maar ik wist niet hoe ik het anders aan moest pakken. Het is me nu in elk geval een stuk duidelijker hoe je dit soort dingen kan wijzigen. Bedankt!
  donderdag 3 september 2009 @ 17:56:26 #161
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72405014
Zeg hallo!

Ik ben mijn scriptie aan het opmaken in LaTeX, maar ik krijg mijn urls vaak niet in een footnote door de melding "Missing $ inserted." Bijvoorbeeld bij:

1\footnote{State failure as described in the Foreign Affairs ''Failed States Index".  Available: \htmladdnormallink{http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3865}}

Ik begreep inmiddels dat het komt doordat LaTeX de url aanziet voor een formule en mij gaat zitten corrigeren. Toch heb ik deze lange urls wel nodig.

Is er een manier waarop de foutmelding kan omzeilen?
pi_72405951
wel de juiste package gebruikt?
  donderdag 3 september 2009 @ 18:39:32 #163
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72406257
quote:
Op donderdag 3 september 2009 18:29 schreef TubewayDigital het volgende:
wel de juiste package gebruikt?
Voor wat? Standaard voetnoten?
pi_72406297
quote:
Op donderdag 3 september 2009 18:39 schreef MeneerTim het volgende:

[..]

Voor wat? Standaard voetnoten?
nee, links naar websites
  donderdag 3 september 2009 @ 18:54:19 #165
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72406695
quote:
Op donderdag 3 september 2009 18:41 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

nee, links naar websites
Ah, ja, wel, ik gebruik een standaard thesis macro (classic thesis van Andre Miede) TeXShop voor de Mac, met als voordeel dat alle packages al geinstalleerd zijn. Het zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Kan ik gemakkelijk een package toevoegen wat de weergave van hyperlink verbeterd?
  donderdag 3 september 2009 @ 19:04:03 #166
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72406990
Ik moet bekennen dat ik het commando

1\htmladdnormallink{http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3865}

In het geheel niet ken. Het lijkt iets met LaTeX2html te maken hebben? Gebruik je dat!? Ik gebruik altijd url. Simpelweg:

1\url{http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3865}

Volgens mij gebruik je hyperref al, dus zou het zo moeten werken. Maar ik ken classicthesis niet echt.
  donderdag 3 september 2009 @ 19:30:19 #167
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72407988
quote:
Op donderdag 3 september 2009 19:04 schreef Iblis het volgende:
Ik moet bekennen dat ik het commando
[ code verwijderd ]

In het geheel niet ken. Het lijkt iets met LaTeX2html te maken hebben? Gebruik je dat!? Ik gebruik altijd url. Simpelweg:
[ code verwijderd ]

Volgens mij gebruik je hyperref al, dus zou het zo moeten werken. Maar ik ken classicthesis niet echt.
Ik heb nu ale \htmladdnormallink verandert in een \url, veel gemakkelijker inderdaad. Maar het veranderd niets. Een url als http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3865 leidt nog steeds tot problemen.
  donderdag 3 september 2009 @ 19:39:43 #168
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72408366
In principe zou \url toch zorg moeten dragen voor de escaping. Ik kan het probleem niet reproduceren, ik doe b.v.

1
2
3
4
5
6
7
\documentclass{article}
\usepackage{hyperref}
\begin{document}
    Gewoon zo: \url{http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3865}

Hoi\footnote{Met een url \url{http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3865}}
\end{document}

Dat gaat goed. Kun je ook zo'n minimaal document maken? Dus b.v. alleen je pre-amble en dan gewoon 1 regel met een vootnote met die url erin? En misschien is het wel de footnote die de boel kapot maakt, werkt het b.v. wel (zelfde url) gewoon in lopende tekst? Dan kan ik er eens naar kijken.
pi_72412455
lukt het met eenvoudigere urls wel?
  vrijdag 4 september 2009 @ 10:58:56 #170
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72426549
quote:
Op donderdag 3 september 2009 19:39 schreef Iblis het volgende:
Dat gaat goed. Kun je ook zo'n minimaal document maken? Dus b.v. alleen je pre-amble en dan gewoon 1 regel met een vootnote met die url erin? En misschien is het wel de footnote die de boel kapot maakt, werkt het b.v. wel (zelfde url) gewoon in lopende tekst? Dan kan ik er eens naar kijken.
Als ik dat stukje code in een minimaal document zet, dan werkt het goed. Als ik het vervolgens in mijn scriptie zet dan krijg ik de foutmelding "Option clash for package hyperref". Volgens mij komt dat doordat de hyperrefs al geregeld zijn in het stukje:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
\hypersetup{%
    colorlinks=true, linktocpage=true, pdfstartpage=3, pdfstartview=FitV,%
    breaklinks=true, pdfpagemode=UseNone, pageanchor=true, pdfpagemode=UseOutlines,%
    plainpages=false, bookmarksnumbered, bookmarksopen=true, bookmarksopenlevel=1,%
    hypertexnames=true, pdfhighlight=/O,hyperfootnotes=true,%nesting=true,%frenchlinks,%
    urlcolor=webbrown, linkcolor=RoyalBlue, citecolor=webgreen, %pagecolor=RoyalBlue,%
    % uncomment the following line if you want to have black links (e.g., for printing)
    %urlcolor=Black, linkcolor=Black, citecolor=Black, %pagecolor=Black,%
    pdftitle={\myTitle},%
    pdfauthor={\textcopyright\ \myName, \myUni, \myFaculty},%
    pdfsubject={},%
    pdfkeywords={},%
    pdfcreator={pdfLaTeX},%
    pdfproducer={LaTeX with hyperref and classicthesis}%
}

Zou dat kunnen?
quote:
Op donderdag 3 september 2009 21:19 schreef TubewayDigital het volgende:
lukt het met eenvoudigere urls wel?
Ja, alleen gecompliceerde urls geven problemen, volgens mij doordat urls met een = teken erin voor formules worden aangezien.
  vrijdag 4 september 2009 @ 11:03:22 #171
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72426642
Maar kun je een minimaal document maken? Dus alleen je preamble? (Alles vanaf \documentclass{article} t/m \begin{document}) en dan twee regels met een url waar de fout in optreedt, en dan \end{document}, dan kan ik er zelf naar kijken. Want de fout kan in veel dingen zitten, maar als ik het niet kan dupliceren, dan kan ik het ook niet verhelpen.
  vrijdag 4 september 2009 @ 11:12:26 #172
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
  vrijdag 4 september 2009 @ 11:27:51 #173
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72427220
Wellicht tragisch nieuws, maar nadat ik de preamble per ongeluk verwijderde en verving door de orginele preamble werkte het ineens wel. Ik ga nu even kijken of ik alle links kan fixen en of de fout dan terugkeert. Bedankt voor je hulp in ieder geval.
  vrijdag 4 september 2009 @ 11:35:39 #174
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72427470
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 11:27 schreef MeneerTim het volgende:
Wellicht tragisch nieuws, maar nadat ik de preamble per ongeluk verwijderde en verving door de orginele preamble werkte het ineens wel. Ik ga nu even kijken of ik alle links kan fixen en of de fout dan terugkeert. Bedankt voor je hulp in ieder geval.
dat is wel een anti-climax hoor.
  vrijdag 4 september 2009 @ 11:46:43 #175
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72427763
Inderdaad, een fout oplossen zonder te weten waar de fout precies zat voelt een beetje als voor het zingen de kerk uit. Ik zal proberen de fout weer opnieuw te veroorzaken.
  zondag 6 september 2009 @ 18:34:47 #176
148823 znarch
ondertitel
pi_72492836
ik ben opzoek naar een manier om in my footer 3 gekleurde rechthoeken te plaatsen met text erin. Dit zou kunnen met een simpele afbeelding, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat bijv het paginanummer ook nog in zon rechthoek verschijnt ? Iemand een creatief idee ?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_72494004
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:34 schreef znarch het volgende:
ik ben opzoek naar een manier om in my footer 3 gekleurde rechthoeken te plaatsen met text erin. Dit zou kunnen met een simpele afbeelding, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat bijv het paginanummer ook nog in zon rechthoek verschijnt ? Iemand een creatief idee ?
bepaalde zaken zijn in LaTex ontzettend lastig en ik ben bang dat jou laatste vraag daar 1 van is. Dan moet je echt gaan zitten kloten met de templates en weet ik veel. De kracht van LateX is nou net dat er al voor jou nagedacht is over layout, structuur en opmaak.
  zondag 6 september 2009 @ 19:23:24 #178
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72494529
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:34 schreef znarch het volgende:

Plaats een tabel in je footer met gebruik making van \cellcolor om kleuren aan te geven. Voor de middelste rechthoek gebruik ik \makebox om de breedte te forceren, voor de andere gebruik ik (lege) paragraaf-kolommen.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
\documentclass{article}
\usepackage{colortbl}
\usepackage{fancyhdr}
\pagestyle{fancy}
\cfoot{%
    \begin{tabular}{p{4cm} c p{4cm}}
        \cellcolor{red} \rule{0pt}{1cm} &
        % Gebruik raisebox om de verticale centrering goed te krijgen
        \cellcolor{green} \raisebox{.4cm}{\makebox[4cm]{\thepage}} &
        \cellcolor{blue}
    \end{tabular}
}
\begin{document}
    Hallo werleld!
\end{document}
pi_72574106
Hallo

ik ben opnieuw aan een tekst bezig en zoals altijd sukkel ik met de hoofding waar de auteur(s) en zo moeten staan. Het lukte mij niet om daar een voetnoot voor "acknowledgements" te plaatsen, sterker nog, voetnoten in een "tabular" gaan nooit:

1
2
3
4
\begin{tabular}{c c}
a\footnote{dit is een groot getal} & b \\
c & d
\end{tabular}

Wat is hier de logica achter? :{ Hoe dit te verhelpen? Ik heb tabular nodig in mijn hoofding om auteurs naast elkaar te plaatsen. :'(

Bedankt!
  woensdag 9 september 2009 @ 09:27:30 #180
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72574332
Ik snap niet helemaal wat er niet lukt. Zet je dit binnen\author{...}?

De normale manier om een heading te maken is:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
\documentclass{article}
\title{Test}
\author{Jan Kees 
\and Sjefke\\ Universiteit van Harderwijk  
\and Henk 
\and Piet\thanks{Heel erg bedankt}}
\begin{document}
    \maketitle
\end{document}

Als je dezelfde thanks bij twee mensen wilt plaatsen kun je van \footnotemark[nummer] gebruik maken.

Als je footnotes bij een table wilt moet je eens hier lezen.
pi_72762717
Ik heb een probleem met fancyhdr. Ik zou graag de font size van de headers willen aanpassen en heb nu dit in de preamble staan:

\usepackage{fancyhdr}
\pagestyle{fancy}

\fancyhead{}
\fancyfoot{}
\fancyhead[RE]{\sffamily\small \rightmark}
\fancyhead[LO]{\sffamily\small \leftmark}

Volgens de fancyhdr handleiding en de Latex Companion zou dit moeten werken, maar als ik het compileer verandert er niets, ik houd de default \slshape headings.

Ik zie vast iets heel triviaals over het hoofd, maar kom er niet uit. Heeft iemand enig idee?
  dinsdag 15 september 2009 @ 12:50:36 #182
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72763012
Hier werkt het ook, het is duidelijk als je er b.v. even:

1\fancyhead[RE]{\sffamily TEST {\small \rightmark}}

Van maakt, dan is TEST (net) iets groter dan \rightmark. Zeker als ik \small door \tiny vervang is het verschil duidelijk (vanwege de hoofdletters lijkt small niet echt heel veel kleiner echter bij mij). Dus, hier werkt het. Maak anders een minimum example.
pi_72764017
Sorry, ik had inderdaad iets over het hoofd gezien. Het bleek dat ergens nog stiekem
\pagestyle{headings} stond. Dan kan je natuurlijk veranderen wat je wil aan de fancyhdr.....
  dinsdag 22 september 2009 @ 11:07:39 #184
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_72994396
Ik render mijn documentjes tegenwoordig twee keer; één keer als boek, één keer als artikel (en dan tweekoloms landscape). Ik heb twee masterdocumentjes, met de hoofdstukken als include, en wat custom commands om chapter/section dingen op te pikken. Draait allemaal als een speer.

Het probleem is alleen plaatjes. Als ik in een hoofdstuk een plaatje zo invoeg:

1
2
3
4
5
6
\begin{figure}
   \centering
      \includegraphics[scale=0.40]{img/proces.png} 
      \caption{Bla die bla.}
   \label{fig:proces}
\end{figure}

Dan komt het in de "kleine" versie goed uit. In de grote versie echter is het plaatje te klein. Andersom, als ik het plaatje schaal voor de grote versie, ziet de kleine versie er niet uit (een veel te groot plaatje).

Is er een methode om een plaatje dynamisch te schalen? Die kon ik niet vinden namelijk.
  dinsdag 22 september 2009 @ 11:16:17 #185
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72994671
Als je scale bij elk plaatje hetzelfde is, dan kun je een scale=\scalefactor doen, en een \def\scalefactor{0.4} in het ene geval en een \def\scalefactor{0.8} in het andere geval of zoiets.

Vermenigvuldigingen willen echter niet makkelijk, je kunt niet scale=0.4*\schaalfactor doen, dat gaat mis. En scale=0.4\schaalfactor gaat ook mis, als schaalfactor dan 3 is komt er gewoon scale=0.43 uit, en als schaalfactor 8 is, dan scale=0.48.

Als je zoiets wilt dan is het denk ik het gemakkelijkst om met lengths te werken, dan doe je iets als:

1
2
\newlength{\scalefactor}
\setlength{\scalefactor}{1cm}

En dan kun je zeggen: width=3\scalefactor. Dat is in dit geval 3cm, maar als je scalefactor verandert in 2cm wordt het 6cm. Dat kan dan ook voor beide documenten geregeld worden denk ik.

[ Bericht 12% gewijzigd door Iblis op 22-09-2009 11:22:29 ]
  dinsdag 22 september 2009 @ 11:45:27 #186
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_72995679
Hey dat is wel een goed idee. Grofweg zijn ze de helft. Met een beetje rekenwerk is daar wel uit te komen. Thx!
  maandag 28 september 2009 @ 20:34:29 #187
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_73191652
Hoe krijg ik een bepaalde tekst bovenaan elke pagina?
Jesus hates you.
  maandag 28 september 2009 @ 20:40:16 #188
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73191881
quote:
Op maandag 28 september 2009 20:34 schreef Hondenbrokken het volgende:
Hoe krijg ik een bepaalde tekst bovenaan elke pagina?
Met een koptekst, het makkelijkste is om fancyhdr te gebruiken.
  maandag 28 september 2009 @ 20:40:26 #189
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_73191884
Met bijvoorbeeld fancyhdr.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  maandag 28 september 2009 @ 21:01:09 #190
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_73192664
Bedankt. Fancyhdr werkt goed.
Jesus hates you.
pi_73266744
Ik zou hier graag een matrix willen maken met duiding erbij. Concreet: boven de kolommen en rechts van de rijen moet er altijd een soort label komen (een cijfertje of zo).

Nu heb ik gelezen over "bordermatrix" in die pdf van Herbert Voss, maar zoals ik het precies wil lijkt niet voor te komen in zijn voorbeelden. Weet iemand raad?

Bedankt!
  donderdag 1 oktober 2009 @ 11:12:22 #192
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73268649
Je kunt die definitie wat aanpassen zodat je boven en rechts wat krijgt:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
\documentclass{article}
\makeatletter
\newif\if@myborderstar
\def\mybordermatrix{\@ifnextchar*{%
    \@myborderstartrue\@mybordermatrix@i}{\@myborderstarfalse\@mybordermatrix@i*}%
}
\def\@mybordermatrix@i*{\@ifnextchar[{\@mybordermatrix@ii}{\@mybordermatrix@ii[()]}}
\def\@mybordermatrix@ii[#1]#2{%
\begingroup
    \m@th\@tempdima8.75\p@\setbox\z@\vbox{%
        \def\cr{\crcr\noalign{\kern 2\p@\global\let\cr\endline }}%
        \ialign {\hfil$##$\hfil\kern 2\p@\kern\@tempdima & %
            \hfil $##$\hfil && \quad\hfil $##$\hfil\crcr\omit\strut %
            \hfil\crcr\noalign{\kern -\baselineskip}#2\crcr\omit %
            \strut\cr}}%
    \setbox\tw@\vbox{\unvcopy\z@\global\setbox\@ne\lastbox}%
    \setbox\tw@\hbox{\unhbox\@ne\unskip\global\setbox\@ne\lastbox}%
    \setbox\tw@\hbox{%
        $\kern\wd\@ne\kern -\@tempdima\left\@firstoftwo#1\kern1pt%
        \global\setbox\@ne\vbox{\box\@ne\kern 2\p@}%
        \vcenter{\kern -\ht\@ne\unvbox\z@\kern-\baselineskip}%
        \kern-2\@tempdima\kern3\p@\right\@secondoftwo#1 $%
    }\null \;\vbox{\kern\ht\@ne\box\tw@}%
\endgroup
}
\makeatother
\begin{document}
    \begin{displaymath}
        \mybordermatrix[{[]}]{%
            1 & 2 & 3 &   \cr
            a & b & c & 1 \cr
            d & e & f & 2 \cr
            g & h & i & 3 \cr
        }
    \end{displaymath}
\end{document}

Let wel, je moet het zelf blijven opgeven, automatisch zie ik zo even nog niet gebeuren. Ik vond die definitie al lastig genoeg eigenlijk.

Overigens, het resultaat:

[ Bericht 12% gewijzigd door Iblis op 01-10-2009 13:55:08 ]
pi_73273801
Dat ziet er heel goed uit!

Ik had echter nog een vraag.

Ik wil (om plaats te sparen op de slides in beamer) twee dergelijke matrices na elkaar plaatsen.
Dus A= (matrix), B= (matrix)
en beide matrices hebben dergelijk labels. Maar nu is het dus zo dat de labels rechts van A, gaan plakken tegen die "B". Wat afstand of een scheidingslijn zou wel leuk zijn maar dat gaat dus niet.

Een gelijkaardig probleem had ik trouwens elders. Ik wou twee "sets" van vergelijkingen, die duaal waren aan elkaar, in beeld brengen.

A=1 | a=1
B= 1| b=1
C=1| c=1
was zo een beetje de bedoeling. Maar blijkbaar mag je eqnarray niet gebruiken binnen een array.
Twee arrays binnen een array lijkt wel mogelijk maar dan is die scheidingslijn in het midden nog een probleem.

Weet jij soms raad, of zie je iets anders dat ook mogelijk is en ook esthetisch verantwoord is?
  donderdag 1 oktober 2009 @ 14:11:57 #194
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73273931
Je kunt natuurlijk proberen:

1
2
3
4
5
\begin{array}{rcl|rcl}
A & = & 1 & a & = & 1 \\
B & = & 1 & b & = & 1 \\
C & = & 1 & c & = & 1 \\
\end{array}

Eventueel kun je nog iets meer witruimte maken door er ‘lege’ kolommen in te doen:

1
2
3
4
5
\begin{array}{rclc|crcl}
A & = & 1 &&& a & = & 1 \\
B & = & 1 &&& b & = & 1 \\
C & = & 1 &&& c & = & 1 \\
\end{array}

Verder kun je denk ik altijd, in math, als die boel gaat plakken er wat witruimte tussen forceren, met b.v. \> of \quad

1A\>B\quad C

pi_73274439
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 14:11 schreef Iblis het volgende:

Verder kun je denk ik altijd, in math, als die boel gaat plakken er wat witruimte tussen forceren, met b.v. \> of \quad
[ code verwijderd ]

[ afbeelding ]
Heel erg bedankt.
Ik heb echter dit nu proberen oplossen met quad. De labels aan de rechterkant plakten tegen de ) van de matrix zelf. Dat bleef plakken, de ) schoof gewoon naar rechts samen met de labels, terwijl uiteraard de labels moesten verschuiven:

1
2
3
4
5
6
7
8
\begin{displaymath}
P=\mybordermatrix[{()}]{
A_0  & A_1 &A_2 & \cr
1 & 2 &2 & \quad E_0  \cr
1 & \frac{-1-\sqrt{5}}{2} & \frac{-1+\sqrt{5}}{2} &\quad  E_1 \cr
1 & \frac{-1+\sqrt{5}}{2} & \frac{-1-\sqrt{5}}{2} &\quad E_2 \cr
}
\end{displaymath}
  donderdag 1 oktober 2009 @ 14:34:09 #196
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73274531
Ah ja, dat lijkt me een fout in die macro… Ik zal eens kijken.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 14:57:28 #197
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73275332
Ik moet me even gewonnen geven, ik heb nog eens goed naar die macro gekeken, en standaard (in de oorspronkelijke macro) worden boven & links anders behandeld dan rechts. Maar doordat zo’n matrix altijd ‘naar rechts groeit’, gaat er toch iets mis met die positionering. Die 2e t/m de 3e kolom zijn anders namelijk. Herbert Voß heeft dat ook niet helemaal symmetrisch aangepast.

Gevolg is dat dat haakje heel lastig doet, en dat ik niet precies snap – en ik heb m’n TeX-boek hier nu ook niet, hoe ik dat zou kunnen fiksen. Het nare is dat je eigenlijk niets kunt doen, of het gaat mis. Maar die witruimte van die eigenlijke matrix-kolommen gaat gewoon niet goed.

Als soelaas bied ik het volgende, echt een lelijke oplossing, maar vooruit:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
\begin{displaymath}
P=\mybordermatrix[{()}]{
        A_0  & A_1                   & A_2                   & \cr
        1    & 2                     & 2                     & \> \cr
        1    & \frac{-1-\sqrt{5}}{2} & \frac{-1+\sqrt{5}}{2} & \cr
        1    & \frac{-1+\sqrt{5}}{2} & \frac{-1-\sqrt{5}}{2} & \cr
}\begin{array}{l}
E_0 \\
E_1 \\
E_2 \\
\end{array}
\end{displaymath}

Ja, die loze \> is functioneel, en die \begin{array} moet direct aan de } van de mybordermatrix vast.
pi_73276378
Bedankt hoor. Alle hulp is welkom!

Ik vroeg me trouwens af of er ook in beamer een optie was om naast een figuur een aantal formules of zo te plaatsen.

Dus eigenlijk :
figuur | wat tekst

Ik heb al met minipage geëxperimenteerd maar daarbij kwam de tekst rechtsonder de figuur ipv rechts ervan (en ik wil plaats besparen dus zo heb ik er ook niets aan)
doodleuk een array maken met een rij , twee kolommen, met daarbinnen de hele handel, lijkt ook niet te werken...
  donderdag 1 oktober 2009 @ 15:36:52 #199
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73276594
Had je al een positioneringsargument bij minipage gebruikt, dus b.v. \begin{minipage}[b]{..breedte..}

Het is een beetje tricky namelijk, er gebeurt het volgende: als je [b] opgeeft dan lijnt LaTeX de baselines (dus de regelbasis, d.w.z. g en j steken daar net doorheen, x staat er op) van de laatste 'regels' van die minipages uit.

Met [t] lijnt het de baselines van de eerste regels uit.

Maar, als je alléén een figuur hebt, dan is het meestal zo dat dat figuur zelf op de baseline staat. Dus je hebt eigenlijk één regel met een heel grote letter erop. Als je dat dan uitlijnt met de eerste regel van je andere minipage, dan verschuift het t.o.v. elkaar.

Je kunt dus een beetje cheaten door voor die figuur nog iets aan (onzichtbare) tekst te zetten. Of je kunt voor [b] kiezen.
pi_73278734
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:36 schreef Iblis het volgende:
Had je al een positioneringsargument bij minipage gebruikt, dus b.v. \begin{minipage}[b]{..breedte..}

Het is een beetje tricky namelijk, er gebeurt het volgende: als je [b] opgeeft dan lijnt LaTeX de baselines (dus de regelbasis, d.w.z. g en j steken daar net doorheen, x staat er op) van de laatste 'regels' van die minipages uit.

Met [t] lijnt het de baselines van de eerste regels uit.

Maar, als je alléén een figuur hebt, dan is het meestal zo dat dat figuur zelf op de baseline staat. Dus je hebt eigenlijk één regel met een heel grote letter erop. Als je dat dan uitlijnt met de eerste regel van je andere minipage, dan verschuift het t.o.v. elkaar.

Je kunt dus een beetje cheaten door voor die figuur nog iets aan (onzichtbare) tekst te zetten. Of je kunt voor [b] kiezen.
Hmm, ik denk dat ik het niet helemaal snap. Het klopt toch dat ik voor beide helften een minipage nodig heb?
Dit is wat ik deed. De drie vgl komen nu rechtsonder
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
\begin{figure}[h]
  \hfill
  \begin{minipage}[b]{.45\textwidth}
    \begin{center}  
      \epsfig{file=mijnfiguur.png, scale=0.65}
        \end{center}
  \end{minipage}
  \hfill
  \begin{minipage}[b] {.45\textwidth}
    a=b\\ c=d\\e=f\\e=d
  \end{minipage}
  \hfill
\end{figure}

Wijziging: ho het werkt wel! Dit is toch wat je bedoelde dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')