abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 28 augustus 2009 @ 10:56:39 #151
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72224081
1
2
3
4
5
6
7
\[
    \begin{array}{cccc}
         A_{-1}^{-1} &  A_{-1} ^0 &  A_{-1}^1 &A_{-1}^2 \\
         \noalign{\vskip 2pt}
                     &  A_{0}^0   &  A_{0}^1  \\
     \end{array}
 \]

Je hebt eventueel ook nog het commando \arraystretch, in het Mathmode-document van Herbert Voß (zie openingspost) wordt dat allemaal uitgelegd.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72256006
Een vraag. Ik werk normaalgesproken in OSX met latex maar gebruik nu regelmatig (ivm schoolwerkzaamheden) windows via bootcamp. Is het mogelijk om gewoon een windows tex editor te gebruiken en dan via de osx tex distributie op mijn OSX schijf te werken ? Of moet ik de hele meuk op XP opnieuw installen ?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_72256153
LaTeX is LaTeX, lijkt me niet direct OS-afhankelijk.
  zaterdag 29 augustus 2009 @ 14:12:26 #154
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72257477
Hoe bedoel je dat precies? Je start met Boot Camp toch helemaal Windows op? Je kunt dan niet ‘even’ je OS X-software draaien, die is gecompileerd voor OS X en draait (dus) niet onder Windows. Je kunt natuurlijk wel gewoon onder Windows editen, en het dan later onder OS X compilen, maar dan zul je eerst weer naar OS X moeten booten.

Wil je ook onder Windows kunnen compilen dan moet je een Windows TeX-distro installeren (MikTeX (staat wel in de OP)). Heb je daar geen zin in, dan moet je naar een oplossing met b.v. Parallels of VMWare Fusion zoeken, daarmee kun je onder OS X Windows programma's draaien.
Daher iſt die Aufgabe nicht ſowohl, zu ſehn was noch Keiner geſehn hat, als, bei Dem, was Jeder ſieht, zu denken was noch Keiner gedacht hat.
pi_72313942
Heeft er een van jullie hier een oplossing voor mijn probleem..

Ik gebruik de listing package voor het weergeven van mijn broncode. Echter in mijn teksten verwijs ik ook af en toe naar een type, variable, etc. Echter hiervoor gebruik ik texttt. MIjn probleem is dat de layout van beiden natuurlijk wat verschilt. Weet er iemand een oplossing, om ervoor te zorgen dat ze beiden dezelfde layout gebruiken (texttt en listing dus..)
Partyagenda;
Outdated....
  maandag 31 augustus 2009 @ 17:28:54 #156
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72314475
quote:
Op maandag 31 augustus 2009 17:08 schreef CrustyClown het volgende:
Heeft er een van jullie hier een oplossing voor mijn probleem..

Ik gebruik de listing package voor het weergeven van mijn broncode. Echter in mijn teksten verwijs ik ook af en toe naar een type, variable, etc. Echter hiervoor gebruik ik texttt. MIjn probleem is dat de layout van beiden natuurlijk wat verschilt. Weet er iemand een oplossing, om ervoor te zorgen dat ze beiden dezelfde layout gebruiken (texttt en listing dus..)
Je kunt in principe gewoon opgeven welk lettertype listings moet gebruiken. Zeg dat je Java gebruikt:

1
2
\usepackage{listings}
\lstset{language=Java, numbers=left, stepnumber=1, tabsize=4, basicstyle=\ttfamily, stringstyle=\itshape}

Zoiets. Dan gebruikt het ook dat lettertype voor je listings. Het standaard LaTeX-lettertype kent echter geen vette variant. Als je die toch wilt moet je b.v. even hier lezen, of je kunt courier gebruiken of een package als beramono.
pi_72347439
Hallo, ik heb wederom een vraag.

Voor mijn document gebruik ik de book class als volgt:
\documentclass[12pt, a4paper,twoside, openright]{book}

In het document heb ik \part, \chapter, \section etc gebruikt, maar nu zou ik op de part-pagina graag een plaatje willen toevoegen (bij voorkeur rechts onderaan uitgelijnd). Ik heb dit geprobeerd:

\part{Title Part}
\label{part1}

\begin{figure}[h]
\includegraphics[width=1.0textwidth]{figuur_part1.eps}
\end{figure}

Maar dan krijg ik de figuur niet direct onder de tekst (Part I, Title Part), maar 2 blz verder. Ik vermoed dat dit door de twoside en openright opties komt. Ik heb vervolgens de definitie van part in book.cls bekeken en hier staan inderdaad twee \newpage regels in (vanaf regel 349 bij mij). Als ik deze weg haal komt mijn figuur weliswaar onder de tekst, maar ik krijg hem niet onderaan de pagina, ook niet met extra \vspace (dan schuift de tekst omhoog ipv de figuur naar beneden). Bovendien raak ik mijn paginanummer kwijt.

Weet iemand hoe ik dit voor elkaar kan krijgen?
  dinsdag 1 september 2009 @ 18:21:19 #158
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72348202
Even een snel antwoord: Je kunt die code uit book.cls nemen en zelf herdefiniëren maar een deel van je probleem is dat je het in een figure stopt, die float! Doe alleen een \includegraphics, dan float het niet. Dan nog kan het tricky zijn de white-space goed te krijgen. Ik zal later vanavond een iets verder uitwerking posten.
  dinsdag 1 september 2009 @ 19:26:09 #159
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72349998
Hier een wat verdere uitwerking, zet ergens in je pre-amble (daardoor hoef je niet in book.cls te editen, dat is eigenlijk een heel slecht idee, als je wat wilt veranderen kun je die macro's namelijk gewoon overschrijven)

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
\makeatletter
\def\@endpart{%
              \vfil
              {\centering  \raisebox{0pt}[0pt][0pt]{\includegraphics{plaatje}} \par  }
              \pagebreak
              \if@twoside
               \if@openright
                \null
                \thispagestyle{empty}%
                \newpage
               \fi
              \fi
              \if@tempswa
                \twocolumn
              \fi}
\makeatother

Ik zal het even uitleggen. De \vfil zorgt voor een vullende witruimte, die wordt ook gegeven voordat de titel wordt neergezet (d.w.z. de tekst ervan), en zorgt dat die tekst gecentreerd wordt. Om dat goed te laten verlopen moet het plaatje een hoogte van 0 krijgen, anders schuift je tekst omhoog, daarom gebruik ik die raisebox constructie. Op deze manier komt de afbeelding in het midden te staan, je kunt \centering door \hfill veranderen wil je 't plaatje b.v. rechts uitlijnen. De rest is gewoon uit de \@endpart macro van book.cls behalve dat ik \newpage door \pagebreak heb vervangen, want \newpage voegt normaliter ook nog weer ene \vfil in en die zou het anders verknoeien. Je krijgt nu wel elke keer hetzelfde plaatje. Wil je dat niet dan is het makkelijkste om zoiets te doen:

1              {\centering  \raisebox{0pt}[0pt][0pt]{\includegraphics{\mijnplaatje}} \par  }

En dan:

1
2
\def\mijnplaatje{plaatje-deel-2}
\part{Tweede deel}

Een extra parameter aan part meegeven leidt tot veel code moeten veranderen.
pi_72363571
Dank voor je snelle reactie, je oplossing werkt wederom als een trein.
Het leek me inderdaad al geen goed idee om veel in book.cls te veranderen, maar ik wist niet hoe ik het anders aan moest pakken. Het is me nu in elk geval een stuk duidelijker hoe je dit soort dingen kan wijzigen. Bedankt!
  donderdag 3 september 2009 @ 17:56:26 #161
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72405014
Zeg hallo!

Ik ben mijn scriptie aan het opmaken in LaTeX, maar ik krijg mijn urls vaak niet in een footnote door de melding "Missing $ inserted." Bijvoorbeeld bij:

1\footnote{State failure as described in the Foreign Affairs ''Failed States Index".  Available: \htmladdnormallink{http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3865}}

Ik begreep inmiddels dat het komt doordat LaTeX de url aanziet voor een formule en mij gaat zitten corrigeren. Toch heb ik deze lange urls wel nodig.

Is er een manier waarop de foutmelding kan omzeilen?
pi_72405951
wel de juiste package gebruikt?
  donderdag 3 september 2009 @ 18:39:32 #163
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72406257
quote:
Op donderdag 3 september 2009 18:29 schreef TubewayDigital het volgende:
wel de juiste package gebruikt?
Voor wat? Standaard voetnoten?
pi_72406297
quote:
Op donderdag 3 september 2009 18:39 schreef MeneerTim het volgende:

[..]

Voor wat? Standaard voetnoten?
nee, links naar websites
  donderdag 3 september 2009 @ 18:54:19 #165
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72406695
quote:
Op donderdag 3 september 2009 18:41 schreef TubewayDigital het volgende:

[..]

nee, links naar websites
Ah, ja, wel, ik gebruik een standaard thesis macro (classic thesis van Andre Miede) TeXShop voor de Mac, met als voordeel dat alle packages al geinstalleerd zijn. Het zijn er zoveel dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Kan ik gemakkelijk een package toevoegen wat de weergave van hyperlink verbeterd?
  donderdag 3 september 2009 @ 19:04:03 #166
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72406990
Ik moet bekennen dat ik het commando

1\htmladdnormallink{http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3865}

In het geheel niet ken. Het lijkt iets met LaTeX2html te maken hebben? Gebruik je dat!? Ik gebruik altijd url. Simpelweg:

1\url{http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3865}

Volgens mij gebruik je hyperref al, dus zou het zo moeten werken. Maar ik ken classicthesis niet echt.
  donderdag 3 september 2009 @ 19:30:19 #167
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72407988
quote:
Op donderdag 3 september 2009 19:04 schreef Iblis het volgende:
Ik moet bekennen dat ik het commando
[ code verwijderd ]

In het geheel niet ken. Het lijkt iets met LaTeX2html te maken hebben? Gebruik je dat!? Ik gebruik altijd url. Simpelweg:
[ code verwijderd ]

Volgens mij gebruik je hyperref al, dus zou het zo moeten werken. Maar ik ken classicthesis niet echt.
Ik heb nu ale \htmladdnormallink verandert in een \url, veel gemakkelijker inderdaad. Maar het veranderd niets. Een url als http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3865 leidt nog steeds tot problemen.
  donderdag 3 september 2009 @ 19:39:43 #168
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72408366
In principe zou \url toch zorg moeten dragen voor de escaping. Ik kan het probleem niet reproduceren, ik doe b.v.

1
2
3
4
5
6
7
\documentclass{article}
\usepackage{hyperref}
\begin{document}
    Gewoon zo: \url{http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3865}

Hoi\footnote{Met een url \url{http://www.foreignpolicy.com/story/cms.php?story_id=3865}}
\end{document}

Dat gaat goed. Kun je ook zo'n minimaal document maken? Dus b.v. alleen je pre-amble en dan gewoon 1 regel met een vootnote met die url erin? En misschien is het wel de footnote die de boel kapot maakt, werkt het b.v. wel (zelfde url) gewoon in lopende tekst? Dan kan ik er eens naar kijken.
pi_72412455
lukt het met eenvoudigere urls wel?
  vrijdag 4 september 2009 @ 10:58:56 #170
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72426549
quote:
Op donderdag 3 september 2009 19:39 schreef Iblis het volgende:
Dat gaat goed. Kun je ook zo'n minimaal document maken? Dus b.v. alleen je pre-amble en dan gewoon 1 regel met een vootnote met die url erin? En misschien is het wel de footnote die de boel kapot maakt, werkt het b.v. wel (zelfde url) gewoon in lopende tekst? Dan kan ik er eens naar kijken.
Als ik dat stukje code in een minimaal document zet, dan werkt het goed. Als ik het vervolgens in mijn scriptie zet dan krijg ik de foutmelding "Option clash for package hyperref". Volgens mij komt dat doordat de hyperrefs al geregeld zijn in het stukje:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
\hypersetup{%
    colorlinks=true, linktocpage=true, pdfstartpage=3, pdfstartview=FitV,%
    breaklinks=true, pdfpagemode=UseNone, pageanchor=true, pdfpagemode=UseOutlines,%
    plainpages=false, bookmarksnumbered, bookmarksopen=true, bookmarksopenlevel=1,%
    hypertexnames=true, pdfhighlight=/O,hyperfootnotes=true,%nesting=true,%frenchlinks,%
    urlcolor=webbrown, linkcolor=RoyalBlue, citecolor=webgreen, %pagecolor=RoyalBlue,%
    % uncomment the following line if you want to have black links (e.g., for printing)
    %urlcolor=Black, linkcolor=Black, citecolor=Black, %pagecolor=Black,%
    pdftitle={\myTitle},%
    pdfauthor={\textcopyright\ \myName, \myUni, \myFaculty},%
    pdfsubject={},%
    pdfkeywords={},%
    pdfcreator={pdfLaTeX},%
    pdfproducer={LaTeX with hyperref and classicthesis}%
}

Zou dat kunnen?
quote:
Op donderdag 3 september 2009 21:19 schreef TubewayDigital het volgende:
lukt het met eenvoudigere urls wel?
Ja, alleen gecompliceerde urls geven problemen, volgens mij doordat urls met een = teken erin voor formules worden aangezien.
  vrijdag 4 september 2009 @ 11:03:22 #171
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72426642
Maar kun je een minimaal document maken? Dus alleen je preamble? (Alles vanaf \documentclass{article} t/m \begin{document}) en dan twee regels met een url waar de fout in optreedt, en dan \end{document}, dan kan ik er zelf naar kijken. Want de fout kan in veel dingen zitten, maar als ik het niet kan dupliceren, dan kan ik het ook niet verhelpen.
  vrijdag 4 september 2009 @ 11:12:26 #172
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
  vrijdag 4 september 2009 @ 11:27:51 #173
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72427220
Wellicht tragisch nieuws, maar nadat ik de preamble per ongeluk verwijderde en verving door de orginele preamble werkte het ineens wel. Ik ga nu even kijken of ik alle links kan fixen en of de fout dan terugkeert. Bedankt voor je hulp in ieder geval.
  vrijdag 4 september 2009 @ 11:35:39 #174
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72427470
quote:
Op vrijdag 4 september 2009 11:27 schreef MeneerTim het volgende:
Wellicht tragisch nieuws, maar nadat ik de preamble per ongeluk verwijderde en verving door de orginele preamble werkte het ineens wel. Ik ga nu even kijken of ik alle links kan fixen en of de fout dan terugkeert. Bedankt voor je hulp in ieder geval.
dat is wel een anti-climax hoor.
  vrijdag 4 september 2009 @ 11:46:43 #175
3155 MeneerTim
de verschrikkelijke.
pi_72427763
Inderdaad, een fout oplossen zonder te weten waar de fout precies zat voelt een beetje als voor het zingen de kerk uit. Ik zal proberen de fout weer opnieuw te veroorzaken.
  zondag 6 september 2009 @ 18:34:47 #176
148823 znarch
ondertitel
pi_72492836
ik ben opzoek naar een manier om in my footer 3 gekleurde rechthoeken te plaatsen met text erin. Dit zou kunnen met een simpele afbeelding, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat bijv het paginanummer ook nog in zon rechthoek verschijnt ? Iemand een creatief idee ?
"AAAAAHH ZENNE MOAT, WOARST VLEISCH"
pi_72494004
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:34 schreef znarch het volgende:
ik ben opzoek naar een manier om in my footer 3 gekleurde rechthoeken te plaatsen met text erin. Dit zou kunnen met een simpele afbeelding, maar hoe kan ik ervoor zorgen dat bijv het paginanummer ook nog in zon rechthoek verschijnt ? Iemand een creatief idee ?
bepaalde zaken zijn in LaTex ontzettend lastig en ik ben bang dat jou laatste vraag daar 1 van is. Dan moet je echt gaan zitten kloten met de templates en weet ik veel. De kracht van LateX is nou net dat er al voor jou nagedacht is over layout, structuur en opmaak.
  zondag 6 september 2009 @ 19:23:24 #178
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72494529
quote:
Op zondag 6 september 2009 18:34 schreef znarch het volgende:

Plaats een tabel in je footer met gebruik making van \cellcolor om kleuren aan te geven. Voor de middelste rechthoek gebruik ik \makebox om de breedte te forceren, voor de andere gebruik ik (lege) paragraaf-kolommen.

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
\documentclass{article}
\usepackage{colortbl}
\usepackage{fancyhdr}
\pagestyle{fancy}
\cfoot{%
    \begin{tabular}{p{4cm} c p{4cm}}
        \cellcolor{red} \rule{0pt}{1cm} &
        % Gebruik raisebox om de verticale centrering goed te krijgen
        \cellcolor{green} \raisebox{.4cm}{\makebox[4cm]{\thepage}} &
        \cellcolor{blue}
    \end{tabular}
}
\begin{document}
    Hallo werleld!
\end{document}
pi_72574106
Hallo

ik ben opnieuw aan een tekst bezig en zoals altijd sukkel ik met de hoofding waar de auteur(s) en zo moeten staan. Het lukte mij niet om daar een voetnoot voor "acknowledgements" te plaatsen, sterker nog, voetnoten in een "tabular" gaan nooit:

1
2
3
4
\begin{tabular}{c c}
a\footnote{dit is een groot getal} & b \\
c & d
\end{tabular}

Wat is hier de logica achter? :{ Hoe dit te verhelpen? Ik heb tabular nodig in mijn hoofding om auteurs naast elkaar te plaatsen. :'(

Bedankt!
  woensdag 9 september 2009 @ 09:27:30 #180
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72574332
Ik snap niet helemaal wat er niet lukt. Zet je dit binnen\author{...}?

De normale manier om een heading te maken is:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
\documentclass{article}
\title{Test}
\author{Jan Kees 
\and Sjefke\\ Universiteit van Harderwijk  
\and Henk 
\and Piet\thanks{Heel erg bedankt}}
\begin{document}
    \maketitle
\end{document}

Als je dezelfde thanks bij twee mensen wilt plaatsen kun je van \footnotemark[nummer] gebruik maken.

Als je footnotes bij een table wilt moet je eens hier lezen.
pi_72762717
Ik heb een probleem met fancyhdr. Ik zou graag de font size van de headers willen aanpassen en heb nu dit in de preamble staan:

\documentclass[12pt, a4paper,twoside, openright]{book}

\usepackage{fancyhdr}
\pagestyle{fancy}

\fancyhead{}
\fancyfoot{}
\fancyhead[RE]{\sffamily\small \rightmark}
\fancyhead[LO]{\sffamily\small \leftmark}

Volgens de fancyhdr handleiding en de Latex Companion zou dit moeten werken, maar als ik het compileer verandert er niets, ik houd de default \slshape headings.

Ik zie vast iets heel triviaals over het hoofd, maar kom er niet uit. Heeft iemand enig idee?
  dinsdag 15 september 2009 @ 12:50:36 #182
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72763012
Hier werkt het ook, het is duidelijk als je er b.v. even:

1\fancyhead[RE]{\sffamily TEST {\small \rightmark}}

Van maakt, dan is TEST (net) iets groter dan \rightmark. Zeker als ik \small door \tiny vervang is het verschil duidelijk (vanwege de hoofdletters lijkt small niet echt heel veel kleiner echter bij mij). Dus, hier werkt het. Maak anders een minimum example.
pi_72764017
Sorry, ik had inderdaad iets over het hoofd gezien. Het bleek dat ergens nog stiekem
\pagestyle{headings} stond. Dan kan je natuurlijk veranderen wat je wil aan de fancyhdr.....
  dinsdag 22 september 2009 @ 11:07:39 #184
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_72994396
Ik render mijn documentjes tegenwoordig twee keer; één keer als boek, één keer als artikel (en dan tweekoloms landscape). Ik heb twee masterdocumentjes, met de hoofdstukken als include, en wat custom commands om chapter/section dingen op te pikken. Draait allemaal als een speer.

Het probleem is alleen plaatjes. Als ik in een hoofdstuk een plaatje zo invoeg:

1
2
3
4
5
6
\begin{figure}
   \centering
      \includegraphics[scale=0.40]{img/proces.png} 
      \caption{Bla die bla.}
   \label{fig:proces}
\end{figure}

Dan komt het in de "kleine" versie goed uit. In de grote versie echter is het plaatje te klein. Andersom, als ik het plaatje schaal voor de grote versie, ziet de kleine versie er niet uit (een veel te groot plaatje).

Is er een methode om een plaatje dynamisch te schalen? Die kon ik niet vinden namelijk.
  dinsdag 22 september 2009 @ 11:16:17 #185
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_72994671
Als je scale bij elk plaatje hetzelfde is, dan kun je een scale=\scalefactor doen, en een \def\scalefactor{0.4} in het ene geval en een \def\scalefactor{0.8} in het andere geval of zoiets.

Vermenigvuldigingen willen echter niet makkelijk, je kunt niet scale=0.4*\schaalfactor doen, dat gaat mis. En scale=0.4\schaalfactor gaat ook mis, als schaalfactor dan 3 is komt er gewoon scale=0.43 uit, en als schaalfactor 8 is, dan scale=0.48.

Als je zoiets wilt dan is het denk ik het gemakkelijkst om met lengths te werken, dan doe je iets als:

1
2
\newlength{\scalefactor}
\setlength{\scalefactor}{1cm}

En dan kun je zeggen: width=3\scalefactor. Dat is in dit geval 3cm, maar als je scalefactor verandert in 2cm wordt het 6cm. Dat kan dan ook voor beide documenten geregeld worden denk ik.

[ Bericht 12% gewijzigd door Iblis op 22-09-2009 11:22:29 ]
  dinsdag 22 september 2009 @ 11:45:27 #186
17137 Sander
Nerds do it rarely
pi_72995679
Hey dat is wel een goed idee. Grofweg zijn ze de helft. Met een beetje rekenwerk is daar wel uit te komen. Thx!
  maandag 28 september 2009 @ 20:34:29 #187
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_73191652
Hoe krijg ik een bepaalde tekst bovenaan elke pagina?
Jesus hates you.
  maandag 28 september 2009 @ 20:40:16 #188
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73191881
quote:
Op maandag 28 september 2009 20:34 schreef Hondenbrokken het volgende:
Hoe krijg ik een bepaalde tekst bovenaan elke pagina?
Met een koptekst, het makkelijkste is om fancyhdr te gebruiken.
  maandag 28 september 2009 @ 20:40:26 #189
22818 V2
Deze ruimte is te huur!
pi_73191884
Met bijvoorbeeld fancyhdr.
As far as we know, our computer has never had an undetected error.
  maandag 28 september 2009 @ 21:01:09 #190
238641 Hondenbrokken
Ik ga echt geen katten voeren.
pi_73192664
Bedankt. Fancyhdr werkt goed.
Jesus hates you.
pi_73266744
Ik zou hier graag een matrix willen maken met duiding erbij. Concreet: boven de kolommen en rechts van de rijen moet er altijd een soort label komen (een cijfertje of zo).

Nu heb ik gelezen over "bordermatrix" in die pdf van Herbert Voss, maar zoals ik het precies wil lijkt niet voor te komen in zijn voorbeelden. Weet iemand raad?

Bedankt!
  donderdag 1 oktober 2009 @ 11:12:22 #192
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73268649
Je kunt die definitie wat aanpassen zodat je boven en rechts wat krijgt:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
\documentclass{article}
\makeatletter
\newif\if@myborderstar
\def\mybordermatrix{\@ifnextchar*{%
    \@myborderstartrue\@mybordermatrix@i}{\@myborderstarfalse\@mybordermatrix@i*}%
}
\def\@mybordermatrix@i*{\@ifnextchar[{\@mybordermatrix@ii}{\@mybordermatrix@ii[()]}}
\def\@mybordermatrix@ii[#1]#2{%
\begingroup
    \m@th\@tempdima8.75\p@\setbox\z@\vbox{%
        \def\cr{\crcr\noalign{\kern 2\p@\global\let\cr\endline }}%
        \ialign {\hfil$##$\hfil\kern 2\p@\kern\@tempdima & %
            \hfil $##$\hfil && \quad\hfil $##$\hfil\crcr\omit\strut %
            \hfil\crcr\noalign{\kern -\baselineskip}#2\crcr\omit %
            \strut\cr}}%
    \setbox\tw@\vbox{\unvcopy\z@\global\setbox\@ne\lastbox}%
    \setbox\tw@\hbox{\unhbox\@ne\unskip\global\setbox\@ne\lastbox}%
    \setbox\tw@\hbox{%
        $\kern\wd\@ne\kern -\@tempdima\left\@firstoftwo#1\kern1pt%
        \global\setbox\@ne\vbox{\box\@ne\kern 2\p@}%
        \vcenter{\kern -\ht\@ne\unvbox\z@\kern-\baselineskip}%
        \kern-2\@tempdima\kern3\p@\right\@secondoftwo#1 $%
    }\null \;\vbox{\kern\ht\@ne\box\tw@}%
\endgroup
}
\makeatother
\begin{document}
    \begin{displaymath}
        \mybordermatrix[{[]}]{%
            1 & 2 & 3 &   \cr
            a & b & c & 1 \cr
            d & e & f & 2 \cr
            g & h & i & 3 \cr
        }
    \end{displaymath}
\end{document}

Let wel, je moet het zelf blijven opgeven, automatisch zie ik zo even nog niet gebeuren. Ik vond die definitie al lastig genoeg eigenlijk.

Overigens, het resultaat:

[ Bericht 12% gewijzigd door Iblis op 01-10-2009 13:55:08 ]
pi_73273801
Dat ziet er heel goed uit!

Ik had echter nog een vraag.

Ik wil (om plaats te sparen op de slides in beamer) twee dergelijke matrices na elkaar plaatsen.
Dus A= (matrix), B= (matrix)
en beide matrices hebben dergelijk labels. Maar nu is het dus zo dat de labels rechts van A, gaan plakken tegen die "B". Wat afstand of een scheidingslijn zou wel leuk zijn maar dat gaat dus niet.

Een gelijkaardig probleem had ik trouwens elders. Ik wou twee "sets" van vergelijkingen, die duaal waren aan elkaar, in beeld brengen.

A=1 | a=1
B= 1| b=1
C=1| c=1
was zo een beetje de bedoeling. Maar blijkbaar mag je eqnarray niet gebruiken binnen een array.
Twee arrays binnen een array lijkt wel mogelijk maar dan is die scheidingslijn in het midden nog een probleem.

Weet jij soms raad, of zie je iets anders dat ook mogelijk is en ook esthetisch verantwoord is?
  donderdag 1 oktober 2009 @ 14:11:57 #194
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73273931
Je kunt natuurlijk proberen:

1
2
3
4
5
\begin{array}{rcl|rcl}
A & = & 1 & a & = & 1 \\
B & = & 1 & b & = & 1 \\
C & = & 1 & c & = & 1 \\
\end{array}

Eventueel kun je nog iets meer witruimte maken door er ‘lege’ kolommen in te doen:

1
2
3
4
5
\begin{array}{rclc|crcl}
A & = & 1 &&& a & = & 1 \\
B & = & 1 &&& b & = & 1 \\
C & = & 1 &&& c & = & 1 \\
\end{array}

Verder kun je denk ik altijd, in math, als die boel gaat plakken er wat witruimte tussen forceren, met b.v. \> of \quad

1A\>B\quad C

pi_73274439
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 14:11 schreef Iblis het volgende:

Verder kun je denk ik altijd, in math, als die boel gaat plakken er wat witruimte tussen forceren, met b.v. \> of \quad
[ code verwijderd ]

[ afbeelding ]
Heel erg bedankt.
Ik heb echter dit nu proberen oplossen met quad. De labels aan de rechterkant plakten tegen de ) van de matrix zelf. Dat bleef plakken, de ) schoof gewoon naar rechts samen met de labels, terwijl uiteraard de labels moesten verschuiven:

1
2
3
4
5
6
7
8
\begin{displaymath}
P=\mybordermatrix[{()}]{
A_0  & A_1 &A_2 & \cr
1 & 2 &2 & \quad E_0  \cr
1 & \frac{-1-\sqrt{5}}{2} & \frac{-1+\sqrt{5}}{2} &\quad  E_1 \cr
1 & \frac{-1+\sqrt{5}}{2} & \frac{-1-\sqrt{5}}{2} &\quad E_2 \cr
}
\end{displaymath}
  donderdag 1 oktober 2009 @ 14:34:09 #196
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73274531
Ah ja, dat lijkt me een fout in die macro… Ik zal eens kijken.
  donderdag 1 oktober 2009 @ 14:57:28 #197
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73275332
Ik moet me even gewonnen geven, ik heb nog eens goed naar die macro gekeken, en standaard (in de oorspronkelijke macro) worden boven & links anders behandeld dan rechts. Maar doordat zo’n matrix altijd ‘naar rechts groeit’, gaat er toch iets mis met die positionering. Die 2e t/m de 3e kolom zijn anders namelijk. Herbert Voß heeft dat ook niet helemaal symmetrisch aangepast.

Gevolg is dat dat haakje heel lastig doet, en dat ik niet precies snap – en ik heb m’n TeX-boek hier nu ook niet, hoe ik dat zou kunnen fiksen. Het nare is dat je eigenlijk niets kunt doen, of het gaat mis. Maar die witruimte van die eigenlijke matrix-kolommen gaat gewoon niet goed.

Als soelaas bied ik het volgende, echt een lelijke oplossing, maar vooruit:

1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
\begin{displaymath}
P=\mybordermatrix[{()}]{
        A_0  & A_1                   & A_2                   & \cr
        1    & 2                     & 2                     & \> \cr
        1    & \frac{-1-\sqrt{5}}{2} & \frac{-1+\sqrt{5}}{2} & \cr
        1    & \frac{-1+\sqrt{5}}{2} & \frac{-1-\sqrt{5}}{2} & \cr
}\begin{array}{l}
E_0 \\
E_1 \\
E_2 \\
\end{array}
\end{displaymath}

Ja, die loze \> is functioneel, en die \begin{array} moet direct aan de } van de mybordermatrix vast.
pi_73276378
Bedankt hoor. Alle hulp is welkom!

Ik vroeg me trouwens af of er ook in beamer een optie was om naast een figuur een aantal formules of zo te plaatsen.

Dus eigenlijk :
figuur | wat tekst

Ik heb al met minipage geëxperimenteerd maar daarbij kwam de tekst rechtsonder de figuur ipv rechts ervan (en ik wil plaats besparen dus zo heb ik er ook niets aan)
doodleuk een array maken met een rij , twee kolommen, met daarbinnen de hele handel, lijkt ook niet te werken...
  donderdag 1 oktober 2009 @ 15:36:52 #199
147503 Iblis
aequat omnis cinis
pi_73276594
Had je al een positioneringsargument bij minipage gebruikt, dus b.v. \begin{minipage}[b]{..breedte..}

Het is een beetje tricky namelijk, er gebeurt het volgende: als je [b] opgeeft dan lijnt LaTeX de baselines (dus de regelbasis, d.w.z. g en j steken daar net doorheen, x staat er op) van de laatste 'regels' van die minipages uit.

Met [t] lijnt het de baselines van de eerste regels uit.

Maar, als je alléén een figuur hebt, dan is het meestal zo dat dat figuur zelf op de baseline staat. Dus je hebt eigenlijk één regel met een heel grote letter erop. Als je dat dan uitlijnt met de eerste regel van je andere minipage, dan verschuift het t.o.v. elkaar.

Je kunt dus een beetje cheaten door voor die figuur nog iets aan (onzichtbare) tekst te zetten. Of je kunt voor [b] kiezen.
pi_73278734
quote:
Op donderdag 1 oktober 2009 15:36 schreef Iblis het volgende:
Had je al een positioneringsargument bij minipage gebruikt, dus b.v. \begin{minipage}[b]{..breedte..}

Het is een beetje tricky namelijk, er gebeurt het volgende: als je [b] opgeeft dan lijnt LaTeX de baselines (dus de regelbasis, d.w.z. g en j steken daar net doorheen, x staat er op) van de laatste 'regels' van die minipages uit.

Met [t] lijnt het de baselines van de eerste regels uit.

Maar, als je alléén een figuur hebt, dan is het meestal zo dat dat figuur zelf op de baseline staat. Dus je hebt eigenlijk één regel met een heel grote letter erop. Als je dat dan uitlijnt met de eerste regel van je andere minipage, dan verschuift het t.o.v. elkaar.

Je kunt dus een beetje cheaten door voor die figuur nog iets aan (onzichtbare) tekst te zetten. Of je kunt voor [b] kiezen.
Hmm, ik denk dat ik het niet helemaal snap. Het klopt toch dat ik voor beide helften een minipage nodig heb?
Dit is wat ik deed. De drie vgl komen nu rechtsonder
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
\begin{figure}[h]
  \hfill
  \begin{minipage}[b]{.45\textwidth}
    \begin{center}  
      \epsfig{file=mijnfiguur.png, scale=0.65}
        \end{center}
  \end{minipage}
  \hfill
  \begin{minipage}[b] {.45\textwidth}
    a=b\\ c=d\\e=f\\e=d
  \end{minipage}
  \hfill
\end{figure}

Wijziging: ho het werkt wel! Dit is toch wat je bedoelde dan?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')